Bij die laatste twee gevallen (van vandaag) heb ik eigenlijk geen ruit horen noemen, en ook niet of ze helemaal aan gruzelementen lagen. Dus het kunnen wel voorruiten zijn geweest. Men gaat nu natuurlijk wel alles verdenken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:51 schreef Leandra het volgende:
Een steentje waardoor je achterruit eruit knalt?
Heel apart dat zo'n steentje tegen de richting in zoveel schade kan opleveren, waar een voorruit vrijwel nooit helemaal aan gruzelementen gaat van een steentje...

quote:Teller nu op 44
De snelwegschutter die de politie al een maand lang voor een raadsel stelt, heeft mogelijk 44 keer toegeslagen. Dat heeft een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vanmorgen gezegd. Het KLPD heeft twintig man op de zaak gezet.
De politie heeft inmiddels circa 400 tips gekregen en stelt dat 30 daarvan zeer waardevol waren voor het rechercheteam.
Sinds begin augustus sneuvelden op verscheidene snelwegen autoruiten. Vooral op de wegen rondom Rotterdam was het raak.
De politie weet nog niet of er een schutter of meerdere schutters actief zijn. Het is ook niet duidelijk of het in alle gevallen om beschietingen gaat. De hoofdofficier van justitie in Rotterdam heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
In het onderzoeksteam zitten ook rechercheurs van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond. Ook andere politiekorpsen ondersteunen het KLPD, onder meer bij het forensisch onderzoek. Agenten van het landelijke korps kijken live mee met beelden die in verkeerscentrales van Rijkswaterstaat worden getoond.
Commissaris Fokko Klok van het KLPD is verantwoordelijk voor het onderzoek. 'We mogen van geluk spreken dat het om een schutter gaat die zich bedient van luchtdruk- en niet van vuurwapens, want dan was waarschijnlijk de ellende niet te overzien geweest', zegt hij in De Telegraaf. Volgens Klok zet dat de politie alle mogelijk middelen in om de dader(s) te pakken. 'Maar het is een lastige klus, temeer daar we er rekening mee houden dat we te maken hebben met 'copycats', mensen die de schutter imiteren.'
Mensen bij wie de ruit sneuvelt door een mogelijk schietincident wordt geadviseerd direct het alarmnummer 112 te bellen. De politie wil van hen vooral de exacte locatie en de rijrichting weten. 'Wacht de komst van de politie af, zodat er sporenonderzoek kan plaatsvinden. Kom niet aan de ruit of de beschadiging', zo luidt het advies.
Intussen zoeken politie en justitie koortsachtig in hun registers of de snelwegschutter een bekende van hen is. Het AD schrijft vandaag dat de politie in oude dossiers op zoek is naar verwarde mensen en personen die eerder met de politie in aanraking kwamen vanwege incidenten met vuurwapens en luchtbuksen.
Het uitgebreide onderzoeksteam bestudeert ook wie van deze mensen een zilvergrijze Volkswagen Golf bezitten. De politie heeft aanwijzingen dat de schutter in zo'n type auto rijdt. Betrokkenen bevestigen dat dit onderzoek nu gaande is. Korpsen in de Randstad speuren de politieregisters af.
De politie heeft bijna veertig rechercheurs op de zaak zitten. Ook wordt de hulp ingeschakeld van de Criminele Inlichtingen Eenheden, die voortdurend informatie verzamelen over criminelen en misdaden.
Rechercheurs van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) kijken sinds begin deze week mee naar rechtstreekse beelden van het verkeer op de snelwegen in het zuidwesten van het land. Dat gebeurt in de regionale verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon, bij Rotterdam. Volgens het KLPD zitten de rechercheurs vooral in de ochtend- en avondspits achter de schermen.
Het aantal incidenten staat op 36. De beschietingen begonnen een maand geleden. Ondanks tientallen aangiften en tips heeft de politie nog geen idee wie de dader is.

Niet als bewijsmateriaal, maar als je al weet wie de dader is, is het natuurlijk ook makkelijker naar bewijsmateriaal zoeken. Zoals het gebruikte wapen en de omschreven autoquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:05 schreef Casos het volgende:
Steeds meer automobilisten uit en rond Rotterdam plaatsen een videocamera achter de voorruit. Ze hopen daarmee de politie op het spoor van de snelwegschutter te kunnen zetten en de toegezegde beloning van 10.000 euro binnen te slepen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)hutter__.html?p=30,1
Lijkt mij praktisch, achter de voorruit, terwijl er vanachter geschoten wordt. En zijn die beelden dan geschikt bewijsmateriaal? Wanneer je een inbreken betrapt met je webcam, geldt dat doorgaans niet.

quote:*************************************
Mogelijk is er geen snelwegschutter
` Het KLPD sluit niet uit dat er geen
snelwegschutter bestaat.Dat bleek bij
een bezoek van minister Opstelten aan
de politiedienst in Waddinxveen.Volgens
de politie heeft technisch onderzoek
nog geen enkel spoor opgeleverd.Zo zijn
er nergens kogeltjes of stukjes metaal
in de betrokken auto's gevonden.
De afgelopen drie weken zijn op de
snelwegen rond Rotterdam zeker veertig
autoruiten gesneuveld.Er komt nieuw
onderzoek naar al die gevallen.
Opstelten zegt dat er alles aan wordt
gedaan om de kwestie op te helderen.Zo
zet Rijkswaterstaat camera's in en let
personeel van tankstations extra op.

Rotterdam is de nieuwe Bermudadriehoekquote:

Wie kan dat nummerbord lezen ik ben in de NSB modus! Gevaarlijke gek op de snelweg en hij schaamt zich niet eens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:30 schreef boyv het volgende:
De schutter is inmiddels al gespot:
[ afbeelding ]

jouw naam, icm je reactie in dit topicquote:Op vrijdag 2 september 2011 19:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wie kan dat nummerbord lezen ik ben in de NSB modus! Gevaarlijke gek op de snelweg en hij schaamt zich niet eens.

quote:
 straks gaan ze nog zeggen dat de daders kwajongens zijn met een pvc-blaaspijp
 straks gaan ze nog zeggen dat de daders kwajongens zijn met een pvc-blaaspijp

WTF?quote:

Springen er meer ruiten dan anders? Of is er meer media-aandacht voor?quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:00 schreef Leandra het volgende:
Alsof er "normaal" in zo'n korte tijd zoveel achterruiten van auto's springen.... uit het niets.

Als het normaal is dat er gemiddeld 1 per dag springt dan zijn dat dingen waar je op leert anticiperen, hoevaak heb jij meegemaakt dat iemand met een gesprongen achterruit langs de weg stond?quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Springen er meer ruiten dan anders? Of is er meer media-aandacht voor?

Dat ze niks vinden verbaast me niets. die kogels spatten uit een of zijn compleet geplet bij het raken van een autoruit.quote:

Het lijkt mij dan weer heel onwaarschijnlijk dat een kogel wel de achterruit verbrijzeld maar er niet doorheen komt. Ik zou juist verwachten dat de kogel in de auto gevonden kan worden, of dat er een (tweede) gat te vinden is waardoor de kogel weer naar buiten is gegaan.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:21 schreef blup het volgende:
[..]
Dat ze niks vinden verbaast me niets. die kogels spatten uit een of zijn compleet geplet bij het raken van een autoruit.
De geraakte auto rijd tientallen meters door of misschien wel honderden van de plek waar het gebeurd is. De politie zou de snelweg compleet moeten afsluiten en minutieus gaan zoeken naar een geplet of verbrijzelt buks kogeltje.
Dat het vanuit een stationaire positie kan met een buks geloof ik wel, sommige hebben een mondingssnelheid van 300+m/s. Een auto doet 30m/s.

Ik denk het niet.. ik heb thuis van vroeger ook een luchtbuks, die kogeltjes die ik had (platte kop voor schietschijf) komen net door een blikje drinken heen. Je hebt zo ook met een scherp puntje met het doel te kunnen penetreren. Kinetische energie heeft zo een kogel amper. Maar het puntje doet de ruit barsten nadat het kogeltje compleet geplet is op de ruit. Dus ik denk dat de ruit pas barst op het moment dat de kogel zijn volledige energie op de ruit heeft uitgeoefend.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:28 schreef Light het volgende:
[..]
Het lijkt mij dan weer heel onwaarschijnlijk dat een kogel wel de achterruit verbrijzeld maar er niet doorheen komt. Ik zou juist verwachten dat de kogel in de auto gevonden kan worden, of dat er een (tweede) gat te vinden is waardoor de kogel weer naar buiten is gegaan.

Hmm, goed punt.. maar dan heeft dat kogeltje dezelfde snelheid als de auto, en omdat achterruiten meestal schuin lopen zou ik dan verwachten dat het platte kogeltje terug te vinden is in de auto.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:44 schreef blup het volgende:
[..]
Ik denk het niet.. ik heb thuis van vroeger ook een luchtbuks, die kogeltjes die ik had (platte kop voor schietschijf) komen net door een blikje drinken heen. Je hebt zo ook met een scherp puntje met het doel te kunnen penetreren. Kinetische energie heeft zo een kogel amper. Maar het puntje doet de ruit barsten nadat het kogeltje compleet geplet is op de ruit. Dus ik denk dat de ruit pas barst op het moment dat de kogel zijn volledige energie op de ruit heeft uitgeoefend.

Beetje luchtbuks schiet met snelheden over 300 m/s. Daarvan kan je zelfs verwachten dat de pellet hoe dan ook door je achterruit gaat.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:48 schreef Light het volgende:
[..]
Hmm, goed punt.. maar dan heeft dat kogeltje dezelfde snelheid als de auto, en omdat achterruiten meestal schuin lopen zou ik dan verwachten dat het platte kogeltje terug te vinden is in de auto.

Dat denk ik dus niet, ik denk dat door geringe kinetische energie de kogel de ruit wel doet snuivelen maar niet penetreert.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Beetje luchtbuks schiet met snelheden over 300 m/s. Daarvan kan je zelfs verwachten dat de pellet hoe dan ook door je achterruit gaat.

Als je er een 90kg varken mee neer kan schieten, moet een achterruit ook lukken:quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:49 schreef blup het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet, ik denk dat door geringe kinetische energie de kogel de ruit wel doet snuivelen maar niet penetreert.
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet op een hispeed cam

misschien wil de overheid een draagvlak creeeren voor nog meer cameratoezicht op snelwegen zodat men nu alle verkeersovertreders kan beboeten....quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
WTF?
Heeft RWS een nieuw soort explosief asfalt gebruikt ofzo?
Alsof er "normaal" in zo'n korte tijd zoveel achterruiten van auto's springen.... uit het niets.

Ze bewijzen hooguit hun incompetentie. Miljoenen euro's aan snelwegcamera's en niet in staat uit te zoeken wat de oorzaak is.quote:Op zaterdag 3 september 2011 16:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
misschien wil de overheid een draagvlak creeeren voor nog meer cameratoezicht op snelwegen zodat men nu alle verkeersovertreders kan beboeten....

http://tubeplus.me/player(...)_Cylinder_Rocket/%22quote:Op zaterdag 3 september 2011 16:44 schreef blup het volgende:
Bij mythbusters aflevering 64 (mythbusters s04e21) schieten ze met pallets op een achteruit, daar zaten hispeeds in, kan de aflevering zo gauw niet vinden, maar daar zou te zien moeten zijn wat de kogel doet.

quote:Op zaterdag 3 september 2011 16:44 schreef blup het volgende:
Bij mythbusters aflevering 64 (mythbusters s04e21) schieten ze met pallets op een achteruit, daar zaten hispeeds in, kan de aflevering zo gauw niet vinden, maar daar zou te zien moeten zijn wat de kogel doet.

quote:Zijruit van bus gesneuveld op A29.
` Op de A29 bij de Heinenoordtunnel bij
Rotterdam is de zijruit van een lijnbus
gesneuveld.Er waren geen passagiers in
de bus.De chauffeur bleef ongedeerd.De
afgelopen weken sneuvelden de ruiten
van tientallen auto's.De politie weet
niet of dat gebeurde door steenslag of
door een of meerdere snelwegschutters.

Ik begreep anders van een collega van mij dat in deze tijd van het jaar met de temperatuurs wisselingen, dit wel vaker voorkomt. Maar dan komt het natuurlijk niet in het nieuws. Maar hoe vaak, en of dit uitzonderlijk veel is dat weet ik dan weer niet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het normaal is dat er gemiddeld 1 per dag springt dan zijn dat dingen waar je op leert anticiperen, hoevaak heb jij meegemaakt dat iemand met een gesprongen achterruit langs de weg stond?
Ik heb het in meer dan 25 jaar rij-ervaring iig nooit meegemaakt, en heb het ook nooit van iemand gehoord.

Ja maar dan krijg je alleen van die scheuren in je ruit, niet dat 'ie volledig barst en kapotspringt.quote:Op zondag 11 september 2011 00:09 schreef DuranK het volgende:
[..]
Ik begreep anders van een collega van mij dat in deze tijd van het jaar met de temperatuurs wisselingen, dit wel vaker voorkomt. Maar dan komt het natuurlijk niet in het nieuws. Maar hoe vaak, en of dit uitzonderlijk veel is dat weet ik dan weer niet.

quote:Verdachten schietincident snelweg aangehouden
DRIEBERGEN - Een onderzoeksteam van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en de politie Flevoland hebben naar zondag bekend is geworden vrijdag drie mannen aangehouden die ervan worden verdacht te hebben geschoten op een auto op de A6. Dat heeft het KLPD gemeld.
De drie mannen zouden vrijdag zijn gesignaleerd met luchtdrukgeweren op de A6 bij Almere. Hier sneuvelde vrijdagmiddag een zijruit van een personenauto. Het is de eerste keer dat de politie een verdachte aanhoudt sinds de incidenten met gesneuvelde autoruiten op de snelwegen begonnen.
Het KLPD heeft de verdachten zondag na verhoor weer op vrije voeten gesteld. Ze worden alleen verdacht van betrokkenheid bij het incident op de A6. Na onderzoek is vastgesteld dat ze met een groot aantal beschietingen de afgelopen weken niets te maken lijken te hebben.
Het gaat om twee mannen uit Utrecht van 21 en 24 jaar oud en een 23-jarige man uit Houten. In de woning in Almere waar de mannen na onderzoek werden aangetroffen, zijn twee luchtdrukgeweren in beslag genomen.
Het KLPD en het Openbaar Ministerie hebben op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten het onderzoeksteam naar de mogelijke beschietingen op de snelweg uitgebreid. Het onderzoek richt zich enerzijds op het mogelijke bestaan van een snelwegschutter en anderzijds op andere oorzaken die het grote aantal gevallen van autoruitschade van de afgelopen weken kunnen verklaren. In een aantal gevallen waarbij ruiten sneuvelden was sprake van steenslag.
Het gaat inmiddels sinds begin augustus om enkele tientallen incidenten. Veel hiervan vonden plaats op snelwegen in de regio Rotterdam.

quote:'Snelwegschutter weer actief'
HOOGVLIET ROTTERDAM - Op de A4 vlak voor de Beneluxtunnel is een zijruit van een auto gesneuveld. Dit gebeurde dinsdag op exact dezelfde locatie als twee weken geleden.
De auto is afgevoerd voor sporenonderzoek. Gedacht wordt dat de auto is beschoten door een mogelijke snelwegschutter.
Het aantal meldingen daarover is inmiddels gestegen tot dicht tegen de 50. De politie tast in het duister over de incidenten, omdat er nog steeds geen spoor is van een mogelijke snelwegschutter. Ze houdt er rekening mee dat de ruiten door andere oorzaken sneuvelen

quote:Snelwegschutter niet gevonden
De politie heeft geen snelwegschutter gevonden. Op een persconferentie zei de politie dat er uitgebreid onderzoek is gedaan, maar dat er dat er bij geen enkel incident opzet is vastgesteld.
In de auto's zijn geen kogels gevonden en drie verdachten die zijn aangehouden zijn weer vrijgelaten. In totaal zijn er 179 auto's onderzocht die zouden zijn beschoten.

Of er liggen meer steentjes op de weg dan anders.quote:Op vrijdag 9 december 2011 17:51 schreef bloodymary1 het volgende:
Te toevallig dat er een paar weken tijd in een beperkte regio zoveel ruiten zijn gesneuveld en normaal hoor je dat nooit. Maar er is niets gevonden door de politie, dus het is er niet.
Ze kunnen beter weer bonnen uit gaan schrijven, daar zijn ze tenmiste wel goed in.

Ja, en waar een op de weg liggend steentje normaal door de banden van de voor je rijdende auto naar achteren gelanceerd worden en een sterretje in de voorruit veroorzaken waren er nu magische achteruitspringsteentjes die niet alleen sterretjes in ruiten veroorzaakten, maar hele achterruiten deden springen....quote:Op zondag 18 december 2011 12:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Of er liggen meer steentjes op de weg dan anders.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |