Bij die laatste twee gevallen (van vandaag) heb ik eigenlijk geen ruit horen noemen, en ook niet of ze helemaal aan gruzelementen lagen. Dus het kunnen wel voorruiten zijn geweest. Men gaat nu natuurlijk wel alles verdenken.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:51 schreef Leandra het volgende:
Een steentje waardoor je achterruit eruit knalt?
Heel apart dat zo'n steentje tegen de richting in zoveel schade kan opleveren, waar een voorruit vrijwel nooit helemaal aan gruzelementen gaat van een steentje...
quote:Teller nu op 44
De snelwegschutter die de politie al een maand lang voor een raadsel stelt, heeft mogelijk 44 keer toegeslagen. Dat heeft een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) vanmorgen gezegd. Het KLPD heeft twintig man op de zaak gezet.
De politie heeft inmiddels circa 400 tips gekregen en stelt dat 30 daarvan zeer waardevol waren voor het rechercheteam.
Sinds begin augustus sneuvelden op verscheidene snelwegen autoruiten. Vooral op de wegen rondom Rotterdam was het raak.
De politie weet nog niet of er een schutter of meerdere schutters actief zijn. Het is ook niet duidelijk of het in alle gevallen om beschietingen gaat. De hoofdofficier van justitie in Rotterdam heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.
In het onderzoeksteam zitten ook rechercheurs van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond. Ook andere politiekorpsen ondersteunen het KLPD, onder meer bij het forensisch onderzoek. Agenten van het landelijke korps kijken live mee met beelden die in verkeerscentrales van Rijkswaterstaat worden getoond.
Commissaris Fokko Klok van het KLPD is verantwoordelijk voor het onderzoek. 'We mogen van geluk spreken dat het om een schutter gaat die zich bedient van luchtdruk- en niet van vuurwapens, want dan was waarschijnlijk de ellende niet te overzien geweest', zegt hij in De Telegraaf. Volgens Klok zet dat de politie alle mogelijk middelen in om de dader(s) te pakken. 'Maar het is een lastige klus, temeer daar we er rekening mee houden dat we te maken hebben met 'copycats', mensen die de schutter imiteren.'
Mensen bij wie de ruit sneuvelt door een mogelijk schietincident wordt geadviseerd direct het alarmnummer 112 te bellen. De politie wil van hen vooral de exacte locatie en de rijrichting weten. 'Wacht de komst van de politie af, zodat er sporenonderzoek kan plaatsvinden. Kom niet aan de ruit of de beschadiging', zo luidt het advies.
Intussen zoeken politie en justitie koortsachtig in hun registers of de snelwegschutter een bekende van hen is. Het AD schrijft vandaag dat de politie in oude dossiers op zoek is naar verwarde mensen en personen die eerder met de politie in aanraking kwamen vanwege incidenten met vuurwapens en luchtbuksen.
Het uitgebreide onderzoeksteam bestudeert ook wie van deze mensen een zilvergrijze Volkswagen Golf bezitten. De politie heeft aanwijzingen dat de schutter in zo'n type auto rijdt. Betrokkenen bevestigen dat dit onderzoek nu gaande is. Korpsen in de Randstad speuren de politieregisters af.
De politie heeft bijna veertig rechercheurs op de zaak zitten. Ook wordt de hulp ingeschakeld van de Criminele Inlichtingen Eenheden, die voortdurend informatie verzamelen over criminelen en misdaden.
Rechercheurs van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) kijken sinds begin deze week mee naar rechtstreekse beelden van het verkeer op de snelwegen in het zuidwesten van het land. Dat gebeurt in de regionale verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon, bij Rotterdam. Volgens het KLPD zitten de rechercheurs vooral in de ochtend- en avondspits achter de schermen.
Het aantal incidenten staat op 36. De beschietingen begonnen een maand geleden. Ondanks tientallen aangiften en tips heeft de politie nog geen idee wie de dader is.
Niet als bewijsmateriaal, maar als je al weet wie de dader is, is het natuurlijk ook makkelijker naar bewijsmateriaal zoeken. Zoals het gebruikte wapen en de omschreven autoquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:05 schreef Casos het volgende:
Steeds meer automobilisten uit en rond Rotterdam plaatsen een videocamera achter de voorruit. Ze hopen daarmee de politie op het spoor van de snelwegschutter te kunnen zetten en de toegezegde beloning van 10.000 euro binnen te slepen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)hutter__.html?p=30,1
Lijkt mij praktisch, achter de voorruit, terwijl er vanachter geschoten wordt. En zijn die beelden dan geschikt bewijsmateriaal? Wanneer je een inbreken betrapt met je webcam, geldt dat doorgaans niet.
quote:*************************************
Mogelijk is er geen snelwegschutter
` Het KLPD sluit niet uit dat er geen
snelwegschutter bestaat.Dat bleek bij
een bezoek van minister Opstelten aan
de politiedienst in Waddinxveen.Volgens
de politie heeft technisch onderzoek
nog geen enkel spoor opgeleverd.Zo zijn
er nergens kogeltjes of stukjes metaal
in de betrokken auto's gevonden.
De afgelopen drie weken zijn op de
snelwegen rond Rotterdam zeker veertig
autoruiten gesneuveld.Er komt nieuw
onderzoek naar al die gevallen.
Opstelten zegt dat er alles aan wordt
gedaan om de kwestie op te helderen.Zo
zet Rijkswaterstaat camera's in en let
personeel van tankstations extra op.
Rotterdam is de nieuwe Bermudadriehoekquote:
Wie kan dat nummerbord lezen ik ben in de NSB modus! Gevaarlijke gek op de snelweg en hij schaamt zich niet eens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:30 schreef boyv het volgende:
De schutter is inmiddels al gespot:
[ afbeelding ]
jouw naam, icm je reactie in dit topicquote:Op vrijdag 2 september 2011 19:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wie kan dat nummerbord lezen ik ben in de NSB modus! Gevaarlijke gek op de snelweg en hij schaamt zich niet eens.
quote:
WTF?quote:
Springen er meer ruiten dan anders? Of is er meer media-aandacht voor?quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:00 schreef Leandra het volgende:
Alsof er "normaal" in zo'n korte tijd zoveel achterruiten van auto's springen.... uit het niets.
Als het normaal is dat er gemiddeld 1 per dag springt dan zijn dat dingen waar je op leert anticiperen, hoevaak heb jij meegemaakt dat iemand met een gesprongen achterruit langs de weg stond?quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Springen er meer ruiten dan anders? Of is er meer media-aandacht voor?
Dat ze niks vinden verbaast me niets. die kogels spatten uit een of zijn compleet geplet bij het raken van een autoruit.quote:
Het lijkt mij dan weer heel onwaarschijnlijk dat een kogel wel de achterruit verbrijzeld maar er niet doorheen komt. Ik zou juist verwachten dat de kogel in de auto gevonden kan worden, of dat er een (tweede) gat te vinden is waardoor de kogel weer naar buiten is gegaan.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:21 schreef blup het volgende:
[..]
Dat ze niks vinden verbaast me niets. die kogels spatten uit een of zijn compleet geplet bij het raken van een autoruit.
De geraakte auto rijd tientallen meters door of misschien wel honderden van de plek waar het gebeurd is. De politie zou de snelweg compleet moeten afsluiten en minutieus gaan zoeken naar een geplet of verbrijzelt buks kogeltje.
Dat het vanuit een stationaire positie kan met een buks geloof ik wel, sommige hebben een mondingssnelheid van 300+m/s. Een auto doet 30m/s.
Ik denk het niet.. ik heb thuis van vroeger ook een luchtbuks, die kogeltjes die ik had (platte kop voor schietschijf) komen net door een blikje drinken heen. Je hebt zo ook met een scherp puntje met het doel te kunnen penetreren. Kinetische energie heeft zo een kogel amper. Maar het puntje doet de ruit barsten nadat het kogeltje compleet geplet is op de ruit. Dus ik denk dat de ruit pas barst op het moment dat de kogel zijn volledige energie op de ruit heeft uitgeoefend.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:28 schreef Light het volgende:
[..]
Het lijkt mij dan weer heel onwaarschijnlijk dat een kogel wel de achterruit verbrijzeld maar er niet doorheen komt. Ik zou juist verwachten dat de kogel in de auto gevonden kan worden, of dat er een (tweede) gat te vinden is waardoor de kogel weer naar buiten is gegaan.
Hmm, goed punt.. maar dan heeft dat kogeltje dezelfde snelheid als de auto, en omdat achterruiten meestal schuin lopen zou ik dan verwachten dat het platte kogeltje terug te vinden is in de auto.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:44 schreef blup het volgende:
[..]
Ik denk het niet.. ik heb thuis van vroeger ook een luchtbuks, die kogeltjes die ik had (platte kop voor schietschijf) komen net door een blikje drinken heen. Je hebt zo ook met een scherp puntje met het doel te kunnen penetreren. Kinetische energie heeft zo een kogel amper. Maar het puntje doet de ruit barsten nadat het kogeltje compleet geplet is op de ruit. Dus ik denk dat de ruit pas barst op het moment dat de kogel zijn volledige energie op de ruit heeft uitgeoefend.
Beetje luchtbuks schiet met snelheden over 300 m/s. Daarvan kan je zelfs verwachten dat de pellet hoe dan ook door je achterruit gaat.quote:Op zaterdag 3 september 2011 00:48 schreef Light het volgende:
[..]
Hmm, goed punt.. maar dan heeft dat kogeltje dezelfde snelheid als de auto, en omdat achterruiten meestal schuin lopen zou ik dan verwachten dat het platte kogeltje terug te vinden is in de auto.
Dat denk ik dus niet, ik denk dat door geringe kinetische energie de kogel de ruit wel doet snuivelen maar niet penetreert.quote:Op zaterdag 3 september 2011 01:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Beetje luchtbuks schiet met snelheden over 300 m/s. Daarvan kan je zelfs verwachten dat de pellet hoe dan ook door je achterruit gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |