abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100453228

Filmpjes van de voorbereiding.

Eerstvolgende wedstrijden

10/8 AFC Almere City - Ajax 20:00 (oefen)
14/8 Ajax - SC Heerenveen 14:30
21/8 VVV Venlo - Ajax 14:30
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:13:37 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100453287
Een concurrent morst? Az heeft toch gewonnen?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100453288
TT :')
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:14:03 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_100453301
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:13 schreef Einthovuh het volgende:
Wat is daar mee? :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_100453307
Wat een TT :{
pi_100453543
quote:
PSV :')
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:23:37 #7
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100453615
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:06 schreef Catch22- het volgende:

[..]

6 ton toch? vind ik meevallen
Als het een miskoop blijkt is het toch veel, in Portugal kunnen ze voor dat geld een speler of 6 uit Zuid Amerika laten beginnen en dan is er wel 1 die voldoet, dus minder risico voor hetzelfde geld
pi_100453786
quote:
SubsidieVerein :')
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:30:08 #9
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100453822
en goede spelers komen voor minder dan 6 ton ballen denk je?

Die regel geldt niet voor jongere spelers geloof ik.
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:35:32 #10
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100453994
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:30 schreef Catch22- het volgende:
en goede spelers komen voor minder dan 6 ton ballen denk je?

Die regel geldt niet voor jongere spelers geloof ik.
Er zijn heel veel voetballers uit Zuid Amerika die gewoon naar Portugal komen om te proberen een profcontract te krijgen en voor die talenten is een ton om te beginnen al heel veel geld.
pi_100454036
De TT :')
pi_100454054
quote:
wat heb jij te janken hier? :') Uithuilen in je PSV topic o|O
pi_100455013
Die TT is gewoon kut. Wat gaat Ajax doen met het overgebleven geld? Wachten tot de winterstop of komt er nog een redelijke verdediger of keeper?
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:17:49 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100455218
wij zoeken toch een centrumverdediger en PSV wil toch van Engelaar af?

:')
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:21:51 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100455352
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:17 schreef Catch22- het volgende:
wij zoeken toch een centrumverdediger en PSV wil toch van Engelaar af?

:')
:)

Als er één speler door het ijs is gezakt is hij het wel, onbegrijpelijk dat hij zich op dit niveau niet kan onderscheiden
pi_100456165
EL Hamdaoui ruilen tegen Engelaar, heb je ook geen verschil in je salarisbudget :')
pi_100456167
quote:
De TT klopt gewoon. Het kan zijn dat je gister de wedstrijd hebt gemist,maar PSV is overklast door AZ

*O*
★★★
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:53:48 #18
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_100456372
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:46 schreef Adames het volgende:
EL Hamdaoui ruilen tegen Engelaar, heb je ook geen verschil in je salarisbudget :')
Dan weet ik wel welke club er beter van wordt. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_100456435
quote:
15s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:53 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dan weet ik wel welke club er beter van wordt. :{

:{²
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:06:09 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_100456776
Een keeper, centrale verdediger en centrumspits zijn inderdaad welkom. Maar dan hebben we ook echt wel een leuke selectie.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_100457196
Gewoon De Jong tot 2e spits bombarderen, kan hij meteen van het middenveld af. 2 vliegen in 1 klap. Achterin mag van mij Denswil doorschuiven, maar dan heb je wederom een linkspoot, dus er moet iets bij komen.
pi_100457302
Ajax zal wel wachten tot 24 aug.
★★★
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:24:19 #23
189963 nubreektmijnklomp
vindt klompen eigenlijk kut
pi_100457312
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:14 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Wat is daar mee? :).
Hij is te lang en niet pakkend genoeg. Een beetje amateuristisch. Beter is "waar de concurrent punten morst" of zo!
mijn klomp is gebroken.
JAALLAAALLAAA Ajax!
pi_100459138
quote:
Dat de supporters van Ajax zich niet door een paar regenbuien laten afschrikken, bleek maandagochtend bij de openbare training. De supporters rijen dik langs het trainingsveld van de Toekomst. Daags na De Graafschap - Ajax (1-4) bleef de basis binnen. Toch viel er genoeg te beleven. Zo zagen de fans onder meer Nicolas Lodeiro in actie. De Uruguyaan trainde voor het eerst weer sinds de gewonnen Copa America.
Zoals iedere week bij de openbare training komen de supporters uit heel Nederland naar Amsterdam om hun helden aan het werk te zien. Deze maandagochtend is dat niet anders. Vanwege de zomervakantie zijn het er ook nog eens een stuk meer dan normaal. Michael (10) en Keli (8) uit Hedel (Gelderland) hebben hun 12-jarige neef Kevin naar de Toekomst meegenomen. Om 8:30 uur zaten ze al in de auto om voor het eerst in hun leven gaat het drietal een training van hun favoriete voetbalclub te bezoeken. Michael: ,,Het regende hard onderweg, dus we hoopten dat de training wel door zou gaan. Gaaf om ze allemaal van zo dichtbij te zien. Al hoop ik wel dat Theo Janssen straks nog even naar buiten komt. Zijn handtekening wil ik het liefste hebben.”

Alsof de weergoden boven Amsterdam er rekening mee hadden gehouden, klaart weer het tegen 10:30 uur plotseling op. Onder een stralende zon zien de toegestroomde supporters een combinatie van wisselspelers en spelers van Jong Ajax in actie. Ze zijn duidelijk niet voor niets gekomen, want Lorenzo Ebecilio, Vurnon Anita, Eyong Enoh, André Ooijer en Rodney Sneijder zijn voor iedereen bekende gezichten. Ook Nicolas Lodeiro en Jan Vertonghen (herstellende van zijn liesblessure) trainen mee. Voor Lodeiro is het deze maandag zijn eerste training sinds hij vorige maand de Copa America met Uruguay won.

Keli, Kevin en Michael uit Gelderland waren aandachtig toeschouwer bij de openbare training.

Als het halverwege de training uiteindelijk toch is gaan regenen, worden de doelen naar de juiste plek op het halve veld geschoven. Tijd voor het partijspel. Vertonghen en Lodeiro verlaten de groep en werken ondertussen hun eigen individuele programma weer af. Langs de kant is er plotseling paniek. ,,Ik ben mijn stift kwijt!”, klinkt het wanhopig uit de mond van een jonge fan. Met het oog op de handtekeningen van zijn helden is de stift natuurlijk een onmisbaar gereedschap. Even verderop koestert een andere fan zijn zwarte stift. Met de dop er nog op wijst hij naar de plek boven de drie sterren. ,,Daar wil ik straks de handtekening van Sneijder hebben. Of van Frank de Boer… Of van Dennis Bergkamp…”

Als de training er even na 12:00 uur opzit, schieten de fans onder hun paraplu’s vandaan. Zonder te morren laten ze zich natregenen voor krabbels van de Ajacieden. Daarna is het tijd om te schuilen in de kantine van de Toekomst. Koffie, thee en warme chocomel zijn favoriet bij de bar. De zomervakantie is in volle gang, maar de zomer is ver te zoeken.
Nicolas *O*
  maandag 8 augustus 2011 @ 13:27:36 #25
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_100459358
Is dat van het jeugdjournaal of zo :')?
AFC AJAX
  maandag 8 augustus 2011 @ 14:32:23 #26
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_100461822
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:35 schreef Tarado het volgende:

[..]

Er zijn heel veel voetballers uit Zuid Amerika die gewoon naar Portugal komen om te proberen een profcontract te krijgen en voor die talenten is een ton om te beginnen al heel veel geld.
Je denkt niet dat ze naar Portugal gaan en niet naar Nederland omdat het in Portugal allemaal wat makkelijker is? Om te beginnen taalbarriere...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_100462044
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:35 schreef Tarado het volgende:

[..]

Het is nogal logisch dat ze voor Portugal kiezen. De taal, klimaat, cultuur. Ook moeten niet EU'ers een vorstelijk salaris ontvangen in Nederland. Dus zo simpel als je het doet lijken is het allemaal niet.
Winnaar FOK! Rounders MLB Fantasy Baseball League 2013
pi_100462168
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:06 schreef Morendo het volgende:
Een keeper, centrale verdediger en centrumspits zijn inderdaad welkom. Maar dan hebben we ook echt wel een leuke selectie.
Een verdediger erbij is zeker geen overbodige luxe inderdaad. Tegen De Graafschap kun je nog wel wegkomen met Blind en Ooijer als vervangers, maar in de grotere wedstrijden vind ik dat toch erg karig.
pi_100462587
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:27 schreef msnk het volgende:
Is dat van het jeugdjournaal of zo :')?
Haha, nee hoor. Van Ajax.nl. Daar staan geregeld stukjes van de training. Ik vind het wel grappig dat er soms ook is van dit soort verhaaltjes instaan. :)

Hieronder het gehele verhaal, incluis foto's. Maar wat ben ik zo ontzettend blij dat Nicolas Lodeiro er weer bij is. Fit als een hoentje :P en kan zich nu volledig gaan richten op Ajax. Ik verwacht écht héél veel van hem. Dan moet hij natuurlijk wel een kans gaan krijgen bij De Boer. Daar kan alleen maar opgehoopt worden.

08 augustus 2011
Dat de supporters van Ajax zich niet door een paar regenbuien laten afschrikken, bleek maandagochtend bij de openbare training. De supporters rijen dik langs het trainingsveld van de Toekomst. Daags na De Graafschap - Ajax (1-4) bleef de basis binnen. Toch viel er genoeg te beleven. Zo zagen de fans onder meer Nicolas Lodeiro in actie. De Uruguyaan trainde voor het eerst weer sinds de gewonnen Copa America.
Zoals iedere week bij de openbare training komen de supporters uit heel Nederland naar Amsterdam om hun helden aan het werk te zien. Deze maandagochtend is dat niet anders. Vanwege de zomervakantie zijn het er ook nog eens een stuk meer dan normaal. Michael (10) en Keli (8) uit Hedel (Gelderland) hebben hun 12-jarige neef Kevin naar de Toekomst meegenomen. Om 8:30 uur zaten ze al in de auto om voor het eerst in hun leven een training van hun favoriete voetbalclub te bezoeken. Michael: ,,Het regende hard onderweg, dus we hoopten dat de training wel door zou gaan. Gaaf om ze allemaal van zo dichtbij te zien. Al hoop ik wel dat Theo Janssen straks nog even naar buiten komt. Zijn handtekening wil ik het liefst hebben.”

Alsof de weergoden boven Amsterdam er rekening mee hadden gehouden, klaart weer het tegen 10:30 uur plotseling op. Onder een stralende zon zien de toegestroomde supporters een combinatie van wisselspelers en spelers van Jong Ajax in actie. Ze zijn duidelijk niet voor niets gekomen, want Lorenzo Ebecilio, Vurnon Anita, Eyong Enoh, André Ooijer en Rodney Sneijder zijn voor iedereen bekende gezichten. Ook Nicolas Lodeiro en Jan Vertonghen (herstellende van zijn liesblessure) trainen mee. Voor Lodeiro is het deze maandag zijn eerste training sinds hij vorige maand de Copa America met Uruguay won.

Keli, Kevin en Michael uit Gelderland waren aandachtig toeschouwer bij de openbare training.

Als het halverwege de training uiteindelijk toch is gaan regenen, worden de doelen naar de juiste plek op het halve veld geschoven. Tijd voor het partijspel. Vertonghen en Lodeiro verlaten de groep en werken ondertussen hun eigen individuele programma weer af. Langs de kant is er plotseling paniek. ,,Ik ben mijn stift kwijt!”, klinkt het wanhopig uit de mond van een jonge fan. Met het oog op de handtekeningen van zijn helden is de stift natuurlijk een onmisbaar gereedschap. Even verderop koestert een andere fan zijn zwarte stift. Met de dop er nog op wijst hij naar de plek boven de drie sterren. ,,Daar wil ik straks de handtekening van Sneijder hebben. Of van Frank de Boer… Of van Dennis Bergkamp…”

Als de training er even na 12:00 uur opzit, schieten de fans onder hun paraplu’s vandaan. Zonder te morren laten ze zich natregenen voor krabbels van de Ajacieden. Daarna is het tijd om te schuilen in de kantine van de Toekomst. Koffie, thee en warme chocomel zijn favoriet bij de bar. De zomervakantie is in volle gang, maar de zomer is nog ver te zoeken...

Tekst: Ajax.nl
Foto’s: Ajax.nl/Louis van de Vuurst

Jan Vertonghen deed een deel van de groepstraining mee.

Er waren veel fans op de openbare training afgekomen.

Helaas hielden de supporters het niet droog.

John Bosman (assistent-trainer Jong Ajax) tijdens de training.

Jong Ajax-coach Gery Vink instrueert de spelers op het trainingsveld.

Overleg tussen assistent-coach Dennis Bergkamp en keeperstrainer Carlo l'Ami.
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:03:34 #30
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_100462979
quote:
,,Daar wil ik straks de handtekening van Sneijder hebben. Of van Frank de Boer… Of van Dennis Bergkamp…
Wat een volgorde ook :') En ik weet zeker dat Lodeiro zijn kans krijgt van Frank als die de skills heeft ;)
AFC AJAX
pi_100463239
quote:
10s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:03 schreef msnk het volgende:

[..]

Wat een volgorde ook :') En ik weet zeker dat Lodeiro zijn kans krijgt van Frank als die de skills heeft ;)
Haha, die volgorde idd. :9
Lodeiro, Serero, Eriksen. Lekker druk wordt het op het middenveld. :)
Jeps, als Lodeiro gewoon laat zien wat hij in zijn mars heeft, ( naar mijn mening is dat veel ) dan wordt het een verdomde lastige keuze voor De Boer.
Want ja, punt naar achteren. Anita of Janssen, waarbij Janssen al afvalt. Als Janssen al speelt, dan op links.
Terug naar Lodeiro. Een concurrent dus voor Janssen. Al ziet De Boer vooralsnog meer in Janssen als verdedigende middenvelder. Wellicht dat De Boer, na gisteren de tweede helft gezien te hebben, om is.
Lodeiro kan zowel op links als op rechts spelen, voor de verdedigende middenvelder. Serero kan op rechts. Dan is er nog Eriksen. Ook een fluwelen balbehandeling met juiste gevoel voor positie kiezen.
Ik zou bepaald niet graag in de schoenen van Frank de Boer willen staan. Toch wel lastig.
Wellicht dat De Boer ook Serero op de flanken uitprobeert.
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:13:31 #32
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_100463275
ik ben blij dat jij alle artikelen van ajax.nl hier ook post want anders zou ik ze echt niet kunnen vinden.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_100463337
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:13 schreef Catch22- het volgende:
ik ben blij dat jij alle artikelen van ajax.nl hier ook post want anders zou ik ze echt niet kunnen vinden.
Haha. :) Ach, is wel makkelijk voor degene die FOK als startpagina hebben ( weet he, kan he. :o )
en niet persé willen gaan zoeken naar de artikelen van Ajax. ;)
pi_100463509
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:13 schreef Catch22- het volgende:
Echt he :')
pi_100463533
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:20 schreef j0rdiiii het volgende:

[..]

Echt he :')
Ach ja, lekker belangrijk.
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:50:49 #36
189963 nubreektmijnklomp
vindt klompen eigenlijk kut
pi_100464668
Doet er eens iemand moeite voor dit topic, word hij gelijk afgezeken door de troll van vbl ;(.

Overigens heb ik er een hard hoofd in dat Lodeiro zich nog in de basis speelt.
mijn klomp is gebroken.
JAALLAAALLAAA Ajax!
pi_100464762
Hoe komen jullie steeds aan die 4 linkjes??
Narf!
  maandag 8 augustus 2011 @ 15:53:41 #38
302138 HuffTheTalbot
Checking the Basement for Bugs
pi_100464791
quote:
16s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:50 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
Overigens heb ik er een hard hoofd in dat Lodeiro zich nog in de basis speelt.
Volgens een niet nader genoemd voetbalmanagerspel moet deze man zich ontwikkelen tot dé spelmaker van Uruguay én Chelsea. Zou Luis Suarez het dan tóch verkeerd hebben gezien?
Look behind you! It's your ass!
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:47:07 #39
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_100467040
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 15:15 schreef Contador_The_Best het volgende:

[..]

Haha. :) Ach, is wel makkelijk voor degene die FOK als startpagina hebben ( weet he, kan he. :o )
en niet persé willen gaan zoeken naar de artikelen van Ajax. ;)
Ik vind het altijd aangenaam als het een soort van knipselkrant is in het Ajaxtopic.
Life is what you make it.
  maandag 8 augustus 2011 @ 16:48:08 #40
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_100467084
Ik zie ook het probleem niet, alle andere nieuwsberichten zijn ook makkelijk te vinden, het nut van dit topic is ook gewoon dat je meteen al het Ajaxnieuws kan lezen lijkt me. :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_100468921
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 16:48 schreef HeatWave het volgende:
Ik zie ook het probleem niet, alle andere nieuwsberichten zijn ook makkelijk te vinden, het nut van dit topic is ook gewoon dat je meteen al het Ajaxnieuws kan lezen lijkt me. :).
Het is wel enigszins vervelend voor mensen die met mobiel internet het topic checken, duurt erg lang met laden.
pi_100470850
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2011 17:32 schreef Devz het volgende:

[..]

Het is wel enigszins vervelend voor mensen die met mobiel internet het topic checken, duurt erg lang met laden.
Hoop gezeur om niets
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_100470897
quote:

[..]

Ik heb daar geen last van.
★★★
  maandag 8 augustus 2011 @ 18:29:36 #44
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_100470924
quote:

[..]

is die fok app er nog steeds niet
pi_100470966
quote:

[..]

Zijn we eindelijk van die 56k josti's af en dan krijg je dit.
Bekijk het.

Dit is het Ajax topic dus ajax nieuwtjes gaat het grotendeels om
pi_100471176
Ik denk eigenlijk dat Ajax geen speler meer koopt. Beetje in het syndroom van afgelopen January toen er geen vervanger voor Suarez en Emanuelson werd gehaald (en er nu nog steeds niet zijn).

Hopen dat Ruiz blijft in Nederland, anders zijn we de laatste echte topper ook kwijt in de Nederlandse velden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100471225
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk eigenlijk dat Ajax geen speler meer koopt. Beetje in het syndroom van afgelopen January toen er geen vervanger voor Suarez en Emanuelson werd gehaald (en er nu nog steeds niet zijn).

Hopen dat Ruiz blijft in Nederland, anders zijn we de laatste echte topper ook kwijt in de Nederlandse velden.
Ik denk in elk geval nog een keeper.
pi_100471312
quote:

Ik hoop dat hij mooi vertrekt naar Tottenham eigenlijk, mooie Engelse club waar ik nog wel een zwak voor heb. Verder heb je natuurlijk Verthongen nog als topper in NL en er staan altijd wel nieuwe spelers op.
pi_100471398
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:39 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]

Ik hoop dat hij mooi vertrekt naar Tottenham eigenlijk, mooie Engelse club waar ik nog wel een zwak voor heb. Verder heb je natuurlijk Verthongen nog als topper in NL en er staan altijd wel nieuwe spelers op.
Ik heb het natuurlijk over Afellay, Suarez en Ruiz als de toppers afgelopen jaar die misschien nu straks alle 3 verdwenen zijn. Die 3 alleen hebben natuurlijk al een enorme schare aan fans.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100471829
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb het natuurlijk over Afellay, Suarez en Ruiz als de toppers afgelopen jaar die misschien nu straks alle 3 verdwenen zijn. Die 3 alleen hebben natuurlijk al een enorme schare aan fans.
En dit jaar hebben we mickey
pi_100474207
quote:

Als we verzekerd zijn van 10 mil extra CL inkomen, zal er vast wel een leuke speler worden aangetrokken.

Derijck van ADO misschien..
★★★
pi_100476441
Verdediger is ook niet echt nodig man, Alderweireld en Vertonghen staan sowieso in de basis, dan heb je Ooijer nog en Blind en Boilesen die er ook wel kunnen spelen. Anders laat je iemand van de jeugd doorstromen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')