abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 augustus 2011 @ 02:02:47 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100581576
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 01:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik vind het wel mooi zelfs wat er nu gebeurt; een mini-crisis in Griekenland en we brengen het etatisme in zuidelijk Europa om zeep. Gaat er misschien eindelijk iets komen van groei in Europa op niet puur monetaire basis.
Dat kan alleen als die landen worden bevrijd van het Euro-juk
Deze monetaire gevangenis

Dat het IMF afhaakt is een teken aan de wand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_100581761
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 02:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat kan alleen als die landen worden bevrijd van het Euro-juk
Deze monetaire gevangenis

Dat het IMF afhaakt is een teken aan de wand
Yeah whatever, ik woon in Europa niet op het eiland Fantasia.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 02:17:50 #78
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100582022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 02:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Yeah whatever, ik woon in Europa niet op het eiland Fantasia.
Tja het zal toch gebeuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 augustus 2011 @ 02:34:26 #79
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_100582414
quote:

[..]

Ik vind het wel mooi zelfs wat er nu gebeurt; een mini-crisis in Griekenland en we brengen het etatisme in zuidelijk Europa om zeep. Gaat er misschien eindelijk iets komen van groei in Europa op niet puur monetaire basis.
Groei in Zuid Europa zie ik niet echt komen. Mentaliteit verander je niet van de ene op de andere dag.
Bedankt Hans.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 08:26:50 #80
324665 meth77
to do or not to do
pi_100586698
Krijg nou de vinkentering, toch weer eigen munten of hoe moet ik dit zien??
Dit snapt toch niemand ??
Met welke munt betaal ik dan in Griekenland of Spanje met vakantie ??

http://www.telegraaf.nl/d(...)n_invoering_1__.html
quote:
wo 10 aug 2011, 17:51
The Matheo Solution – Gevolgen invoering
1 AMSTERDAM - In mijn vorige columns Oplossingen eurocrisis 1 van 27 juli en Oplossingen Eurocrisis 2 van 4 augustus is The Matheo Solution (TMS) inhoudelijk uiteengezet.
In een serie van drie columns zal ik nu duidelijk maken dat TMS veruit de minst pijnlijke behandeling van de eurocrisis is met de beste perspectieven op herstel.
Hierbij ga ik in op de gevolgen van de invoering van TMS voor alle betrokkenen.

Hierbij introduceert de eurozone naast de Euro Currency Unit (ECU) en ook nationale currency (NCU’s). Beide zijnde rekeneenheden voor calculatiedoeleinden. De Griekse-NCU dient parallel aan de ECU. De ECU is gelijk aan de NCU van het sterkste euroland. De euro is en blijft het énige betaalmiddel in alle eurolanden.

Initieel is de Griekse-NCU in waarde gelijk aan de ECU.
Maar de Griekse-NCU devalueert vervolgens direct t.o.v. de ECU.
Hiermee wordt het prijs/loonniveau van Griekenland verlaagd t.o.v. van dat in het sterkste euroland.
De ernstig aangetaste internationale concurrentiepositie van Griekenland herstelt zich in één klap.
Griekenland krijgt directe perspectieven op gezonde structurele (reële) economische groei.

[ Bericht 4% gewijzigd door meth77 op 11-08-2011 08:53:57 ]
pi_100587195
quote:
Dat is waar ik al langer op hamer! Voor de welwillende bevolking is dit een grootste historische gebeurtenis, waarbij de bevolking voor het eerst in decennia/eeuwen de kans krijgt op echte welvaart!
pi_100587426
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 08:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat is waar ik al langer op hamer! Voor de welwillende bevolking is dit een grootste historische gebeurtenis, waarbij de bevolking voor het eerst in decennia/eeuwen de kans krijgt op echte welvaart!
Dat kan volgens mij nog wel flink tegenvallen als ze echt intern moeten gaan devalueren. In de tijd dat men flinke inflatie had kwamen tenminste de toeristen nog naar die landen toe om daar hun geld te spenderen en zodoende welvaart in die landen te creeren.

Wat is trouwens echte welvaart, een hoog bnp of juist zoiets als alle mensen een dak boven hun hoofd en elke dag voldoende voedsel. Dat import voedsel kunnen de grieken nu soms al niet meer betalen, laat staan dat ze dat nog kunnen betalen als ze minder gaan verdienen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 10:12:49 #83
324665 meth77
to do or not to do
pi_100588879
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:12 schreef Basp1 het volgende:

. Dat import voedsel kunnen de grieken nu soms al niet meer betalen, laat staan dat ze dat nog kunnen betalen als ze minder gaan verdienen.
Maar ze kunnen met die interne devaluatie / reeele loonsverlagingen hun eigen vis, Feta ook niet meer betalen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 11:00:12 #84
324665 meth77
to do or not to do
pi_100590332
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 08:58 schreef piepeloi55 het volgende:

Voor de welwillende bevolking is dit een grootste historische gebeurtenis, waarbij de bevolking voor het eerst in decennia/eeuwen de kans krijgt op echte welvaart!
Ik krijg een beetje Noord-Korea beelden bij deze zin, nog een juf met een pet op erbij
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:52:53 #85
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_100603031
'Franse banken zijn solide'
PARIJS - De Franse banken zijn solide en hebben geen last van de onrust op de financiële markten. Dit zei de president van de Banque de France, Christian Noyer, donderdag.

Noyer wees op de halfjaarresultaten van de banken. Volgens hem is hun financiële positie goed genoeg en zijn de banken goed in staat zich te financieren.

Op de aandelenmarkten leidden geruchten dat de Franse banken en vooral Société Générale er financieel slecht voor staan, tot scherpe koersdalingen.

Vive La France w/
Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_100603035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat kan volgens mij nog wel flink tegenvallen als ze echt intern moeten gaan devalueren. In de tijd dat men flinke inflatie had kwamen tenminste de toeristen nog naar die landen toe om daar hun geld te spenderen en zodoende welvaart in die landen te creeren.

Wat is trouwens echte welvaart, een hoog bnp of juist zoiets als alle mensen een dak boven hun hoofd en elke dag voldoende voedsel. Dat import voedsel kunnen de grieken nu soms al niet meer betalen, laat staan dat ze dat nog kunnen betalen als ze minder gaan verdienen.
Interne devaluatie heeft hetzelfde effect; lonen en lasten worden lager zodat prijzen ook kunnen dalen. Het enige echte verschil met hoe ze het vroeger deden is dat ze het niet stiekum en sluipend kunnen doen, maar dat iedereen meteen ziet waarom het economische beleid niet deugt. Van die deus ex machina waar idioten als MM in geloven wordt namelijk iedereen armer zonder dat ze het meteen doorhebben.

In het geval van de Grieken zelfs zo arm dat ze niet meer kunnen eten.
pi_100605027
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:40 schreef HiZ het volgende:

[..]

Interne devaluatie heeft hetzelfde effect; lonen en lasten worden lager zodat prijzen ook kunnen dalen. Het enige echte verschil met hoe ze het vroeger deden is dat ze het niet stiekum en sluipend kunnen doen, maar dat iedereen meteen ziet waarom het economische beleid niet deugt. Van die deus ex machina waar idioten als MM in geloven wordt namelijk iedereen armer zonder dat ze het meteen doorhebben.

In het geval van de Grieken zelfs zo arm dat ze niet meer kunnen eten.
Ik heb het idee dat interne devaluatie mensen psychologisch niet aan kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat ik opeens een loonsverlaging van 30% zou krijgen omdat we niet concurrend zouden zijn. Bij wijze van spreken kan een griek nu de sinasappels van 1 euro de kilo uit spanje al niet eens betalen, en als deze dan nog maar 70% van zijn eerdere loon krijgt kan zorba alleen nog maar lokaal geproduceerde olijven en feta eten.

Voor een land als NL en DLD is het natuurlijk heel fijn dat er zulke zwakke broeders in de euro zitten, daardoor kunnen we lekker goedkoop blijven produceren (vanwege de lagere waardering van de euro) , maar ook daardoor worden we in mijn optiek lui in het rijke gedeelte van de eurolanden.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 17:45:42 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100608196
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 16:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat interne devaluatie mensen psychologisch niet aan kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat ik opeens een loonsverlaging van 30% zou krijgen omdat we niet concurrend zouden zijn.
Juist, je krijgt ontevredenheid en het maakt de interne productie te duur door de continue loonsverlagingen en uitkeringsverlagingen.
Je drijft een land / volk de armoede in

Terwijl een echte devaluatie door niemand wordt opgemerkt, sterker nog er is opeens ruimte voor een kleine loonsverhoging en de externe productie wordt duurder, dus gaat men meer eigen productie kopen
pi_100613219
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 16:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat interne devaluatie mensen psychologisch niet aan kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat ik opeens een loonsverlaging van 30% zou krijgen omdat we niet concurrend zouden zijn. Bij wijze van spreken kan een griek nu de sinasappels van 1 euro de kilo uit spanje al niet eens betalen, en als deze dan nog maar 70% van zijn eerdere loon krijgt kan zorba alleen nog maar lokaal geproduceerde olijven en feta eten.

Voor een land als NL en DLD is het natuurlijk heel fijn dat er zulke zwakke broeders in de euro zitten, daardoor kunnen we lekker goedkoop blijven produceren (vanwege de lagere waardering van de euro) , maar ook daardoor worden we in mijn optiek lui in het rijke gedeelte van de eurolanden.
Ik weet een beetje hoe het is gegaan in Turkijein de jaren 80 en 90. Griekenland zou in zo'n soort situatie terecht komen. Een economie die belabberd voorstaat en een inflatie die zo hoog is dat :

1. sparen niks oplevert in je eigen valuta
2. lenen in je eigen valuta alleen tegen absurd hoge rentes (als je al kunt lenen)
3. geen hypotheken
4. een tweedeling van de economie, een valuta-economie en een lokale munt economie.
5. een totaal gedemoraliseerde bevolking omdat ze zien dat hoe hard ze ook werken het alleen maar slechter wordt.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:58:13 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100613425
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik weet een beetje hoe het is gegaan in Turkijein de jaren 80 en 90. Griekenland zou in zo'n soort situatie terecht komen. Een economie die belabberd voorstaat en een inflatie die zo hoog is dat :

1. sparen niks oplevert in je eigen valuta
2. lenen in je eigen valuta alleen tegen absurd hoge rentes (als je al kunt lenen)
3. geen hypotheken
4. een tweedeling van de economie, een valuta-economie en een lokale munt economie.
5. een totaal gedemoraliseerde bevolking omdat ze zien dat hoe hard ze ook werken het alleen maar slechter wordt.
Maar Turkije kon devalueren tot ze weer competitief waren en Griekenland kan dat niet , die kan alleen de eigen bevolking afknijpen
pi_100615899
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 19:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar Turkije kon devalueren tot ze weer competitief waren en Griekenland kan dat niet , die kan alleen de eigen bevolking afknijpen
Bullshit, zoals alles wat jij schrijft. Turkije is erbovenop gekomen door een 'harde lira' politiek die een eind heeft gemaakt aan de permanente devaluatie en het vrijmaken van de economie.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:52:18 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100616159
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Bullshit, zoals alles wat jij schrijft. Turkije is erbovenop gekomen door een 'harde lira' politiek die een eind heeft gemaakt aan de permanente devaluatie en het vrijmaken van de economie.
Dat kan, naast dat Turken zeer goede zakenmensen zijn, weet ik wel dat Turkije vroeger extreem goedkoop was en je eigenlijk daarom op vakantie ging naar Turkije, vanwege de mooie soepele leren jassen en het was mogelijk om een pak te laten maken
Allemaal omdat de koers van de Turkse lira zo laag stond toen.

Dat zal Griekenland nooit kunnen herhalen, Grieken zijn lui
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:53:27 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100616216
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Toch heeft Griekenland natuurlijk gewoon wel last van de harde euro. En Turkije bepaalt zijn eigen monetaire beleid.

Wat verder opvalt is dat wanneer je in Griekenland komt, je heel veel SUV's ziet, heel veel mensen druk gebarend op straat, dure mobieltjes en kleren maar nauwelijks iemand ziet werken. Wel zie je overal grote blauwe borden staan met "DIT PROJECT IS GESPONSORED DOOR DE EU", waar je vervolgens in drie weken tijd nooit iemand ziet werken!

Als je in Turkije komt sta je te kijken in wat voor tempo daar bijvoorbeeld hotels uit de grond gestampt worden. En hoe goed horeca en ander personeel zijn best doet voor zijn toko. Dat komt omdat Turkije niet de luxe heeft gehad van de dikke Tiet uit Brussel, die moesten het altijd al zelf verdienen.

Het is een illusie dat je een land helpt door er pauzenloos maar miljarden subsidie in te stompen. Straks laat ik mijn kinderen ook zelf geld verdienen met een folderwijk. Niet om die 2 euro per uur, die kan ik zonder pijn betalen. Maar wel om ze te leren wat werken is. Griekenland is een verwend EU-kindje geworden.
The End Times are wild
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:54:00 #95
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_100627078
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:16:39 #96
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100627677
quote:
Als Rusland , Wit-Rusland en Oekraïne besluiten Euro gebruiker te worden dan hebben ze de USA, China en Japan fors bij the balls en dan kan de EU heel erg flink gaan printen en hopen op een leuke jaarlijkse inflatie

Dat zou de Euro kunnen redden
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:21:46 #97
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100627786
Lijkt erop dat de ECB Griekenland heeft opgegeven, die rente blijft weer door stijgen, zeker last van hedgefondsen die short gaan

pi_100627975
Het is wel erg opvallend, die zero interest in het feit dat het Verenigd Koninkrijk, met een enorm groeiende schuld, een falend bezuinigingsbeleid en nauwelijks groei uit de wind blijft terwijl Frankrijk op grond van geruchten die nergens op slaan in de problemen komt.
pi_100628058
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 01:21 schreef michaelmoore het volgende:
Lijkt erop dat de ECB Griekenland heeft opgegeven, die rente blijft weer door stijgen, zeker last van hedgefondsen die short gaan

[ afbeelding ]
Jij krijgt echt een harde plasser als de Griekse 'what if' rente weer oploopt he?
pi_100629236
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 01:29 schreef HiZ het volgende:
Het is wel erg opvallend, die zero interest in het feit dat het Verenigd Koninkrijk, met een enorm groeiende schuld, een falend bezuinigingsbeleid en nauwelijks groei uit de wind blijft terwijl Frankrijk op grond van geruchten die nergens op slaan in de problemen komt.
Het je het "Statement by the Chancellor of the Exchequer on the global economy" van gisteren gelezen? Zo tergend arrogant dat het bijna amusant wordt. De voornaamste reden waarom Engeland vooralsnog gespaard blijft is dat ze de afgelopen 5 jaar het Britse Pond zo'n 25% hebben laten kelderen, wat ze zich konden permitteren zonder met hoge rente gestraft te worden omdat de zoveel grotere dollar en euro er net zo beroerd voorstonden; veel geld dat in dollars en euros (en roebels) geparkeerd stond is simpelweg naar het pond gediversifieerd en daar profiteren ze van. Maar de Hoogedelachtbare Exchequer meent dat het vooral hun uitmuntende beleid was dat van Groot-Britannië de 'Internationale Leider in de aanpak Van De Crisis' gemaakt heeft. Het leukste zinnetje vond ik dit:

"The break-up of the euro would be economically disastrous, including for Britain, so we should accept the need for greater fiscal integration in the Eurozone, while ensuring we are not part of it and our own national interests are protected."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')