Jep, maar dat doe ik ook bij mensen die in de christelijke god geloven.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:08 schreef Daskaar het volgende:
maar als je iemand tegenkomt die zegt een vliegend spaghetti monster te hebben gezien, zou je die persoon dan afdoen als een gek?
Waarschijnlijk wel, maar alleen omdat ik ben opgegroeid in een voornamelijk Christelijke wereld gebaseerd op Christelijke denkbeelden. FSP is nieuw en daarom raar.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:08 schreef Daskaar het volgende:
maar als je iemand tegenkomt die zegt een vliegend spaghetti monster te hebben gezien, zou je die persoon dan afdoen als een gek?
en iemand die gelooft in god, zou je die zien als gek?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja. En iedereen die weleens koorts hallucinaties of iets dergelijks heeft gehad, weet dat je je eigen zintuigen niet eens kunt vertrouwen.
Dat is iets anders, want dat is geen zintuiglijke ervaring.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
en iemand die gelooft in god, zou je die zien als gek?
dan valt er niet te praten.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jep, maar dat doe ik ook bij mensen die in de christelijke god geloven.
FSM is ook een extreem voorbeeld, speciaal daarvoor uitgevonden.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar alleen omdat ik ben opgegroeid in een voornamelijk Christelijke wereld gebaseerd op Christelijke denkbeelden. FSP is nieuw en daarom raar.
ok iemand die gelooft in VSM en iemand die gelooft in God.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is iets anders, want dat is geen zintuiglijke ervaring.
Als je het concept omschrijft als bovennatuurlijk, en hem zo inpakt dat het niet in aanvaring komt met logica, waarom niet? Het gaat niet om de naam of vorm, het gaat om het concept. Filosofisch gezien is het concept van het VSM net zo plausibel als een concept van god zoals jij die kent.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:01 schreef Daskaar het volgende:
[..]
vind jij het idee van een vliegend spaghetti monster redelijk?
Nee zo cru is het niet.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Waarom niet? Heb ik dan de schijn gewekt dat ik je niet serieus neem? Ik ben serieus ingegaan op al je punten. Ik heb je meer respectvol beantwoord dan ik normaal doe bij gekken.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:10 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dan valt er niet te praten.
je zet jezelf boven mij, iemand afdoen als gek is iemand buitenspel zetten, je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat er niet te praten valt
Zou jij iemand die gelooft in Allah zien als gek? Of die gelooft in Wodan?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Juist. FSM gebruikt exact dezelfde drogredenen als een christen voor god gebruikt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:11 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als je het concept omschrijft als bovennatuurlijk, en hem zo inpakt dat het niet in aanvaring komt met logica, waarom niet? Het gaat niet om de naam of vorm, het gaat om het concept. Filosofisch gezien is het concept van het VSM net zo plausibel als een concept van god zoals jij die kent.
Dat is nu net het probleem van een godsconcept/bovennatuurlijke VSM/etc.: het staat buiten de natuur, dus niet direct aan te tonen. Wat je wel kunt aantonen is de invloed die dit concept zou hebben op de natuurlijke wereld. Immers, als het concept geen invloed zou hebben op de natuurlijke wereld, is het concept helemaal niet kenbaar meer, en zou je niet eens kunnen merken dat het uberhaupt bestaat of niet. Echter, die invloed die het concept zou hebben op de natuur is uitgebreid onderzocht en blijft onderzocht worden, maar wordt maar niet gevonden. Dus er is gebrek aan bewijs, en dus er is (voorlopig) geen reden om aan te nemen dat het concept bestaat.
Dat weet ik. Ik legde alleen uit aan TS wat het verschil is tussen zijn god en FSM. Feit is dat onze (westerse) maatschappij grotendeels gebaseerd is op christelijke ideeën en dat het daarom moeilijk is de overeenkomsten te zien.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
FSM is ook een extreem voorbeeld, speciaal daarvoor uitgevonden.
In de tijd dat christenen in de vs wilden dat de schepping op school werd geleerd als wetenschappelijk alternatief.
Maar daarom kun je ook beter een god van een ander geloof pakken, Allah of Brahman.
Of een dode god zoals zeus of amon-ra.
dus iets bestaat alleen maar als je het kan bewijzen?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:11 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als je het concept omschrijft als bovennatuurlijk, en hem zo inpakt dat het niet in aanvaring komt met logica, waarom niet? Het gaat niet om de naam of vorm, het gaat om het concept. Filosofisch gezien is het concept van het VSM net zo plausibel als een concept van god zoals jij die kent.
Dat is nu net het probleem van een godsconcept/bovennatuurlijke VSM/etc.: het staat buiten de natuur, dus niet direct aan te tonen. Wat je wel kunt aantonen is de invloed die dit concept zou hebben op de natuurlijke wereld. Immers, als het concept geen invloed zou hebben op de natuurlijke wereld, is het concept helemaal niet kenbaar meer, en zou je niet eens kunnen merken dat het uberhaupt bestaat of niet. Echter, die invloed die het concept zou hebben op de natuur is uitgebreid onderzocht en blijft onderzocht worden, maar wordt maar niet gevonden. Dus er is gebrek aan bewijs, en dus er is (voorlopig) geen reden om aan te nemen dat het concept bestaat.
ik ken mensen die met kabouters hebben gepraatquote:Op zondag 7 augustus 2011 14:08 schreef Daskaar het volgende:
Dan zou alles bestaan, want je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:14 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dus iets bestaat alleen maar als je het kan bewijzen?
maar je bent t met me eens dat iets kan bestaan zelfs als het niet te bewijzen is?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan zou alles bestaan, want je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat.
dan is er geen reden om aan te nemen dat het bestaatquote:Op zondag 7 augustus 2011 14:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
maar je bent t met me eens dat iets kan bestaan zelfs als het niet te bewijzen is?
simpelweg omdat het van spaghetti is.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en waarom zou ik een vliegend spaghetti monster anders beoordelen dan iemand die daadwerkelijk een demon in zijn reflectie ziet.
Dat is een moeilijke. Ik geloof dat iets bestaat, als het bewezen is. Omgekeerd zou het antwoord op je vraag dan nee zijn.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
maar je bent t met me eens dat iets kan bestaan zelfs als het niet te bewijzen is?
is dat waar? ik geloof n hoop dingen zonder dat het fysiek aan me bewezen is.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dan is er geen reden om aan te nemen dat het bestaat
Het is jammer dat je dit niet inziet. Een monster van spaghetti is vergezocht, natuurlijk. Maar een god die eeuwig leeft (terwijl eeuwig zelf al niet te bewijzen is), een hele planeet maakt in 7 dagen uit het niets, alwetend en almachtig is en naar behoeven alles op aarde kan beïnvloeden, is dat niet vergezocht?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:18 schreef Daskaar het volgende:
[..]
simpelweg omdat het van spaghetti is.
serieus als je zelfs niet wil inzien dat een spaghetti monster in theorie minder aannemelijk is dan een wezen dat de aarde heeft gemaakt, dan houdt t op.
Het FSM heeft de aarde ook gemaakt, en hij heeft de spaghetti naar zijn voorbeeld geschapen. Het FSM bestaat niet omdat de spaghetti bestaat, maar de spaghetti bestaat omdat het FSM bestaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:18 schreef Daskaar het volgende:
[..]
serieus als je zelfs niet wil inzien dat een spaghetti monster in theorie minder aannemelijk is dan een wezen dat de aarde heeft gemaakt, dan houdt t op.
Noem eens een paar voorbeelden afgezien van je god? En het hoeft niet per se aan mij bewezen te worden. Het bestaan van tijd-distillatie geloof ik zonder het bewijs ooit gezien te hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
is dat waar? ik geloof n hoop dingen zonder dat het fysiek aan me bewezen is.
Je lijkt maar niet te willen begrijpen dat FSM en (jouw) god hetzelfde concept zijn maar alleen inquote:Op zondag 7 augustus 2011 14:18 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Dat lijkt TS niet te willen snappen, dus misschien werkt een andere aanpak beter. Waarom is Zeus een belachelijk idee, maar jouw god niet?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je lijkt maar niet te willen begrijpen dat FSM en (jouw) god hetzelfde concept zijn maar alleen in
oppervlakkige details van elkaar verschillen. Dat FSM van spaghetti is is compleet irrelevant voor het concept en zo bedacht om nog meer te laten zien hoe onzinnig het hele concept is.
Jij bent net zo goed overtuigd van je eigen gelijk.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:10 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dan valt er niet te praten.
je zet jezelf boven mij, iemand afdoen als gek is iemand buitenspel zetten, je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat er niet te praten valt
Een en hetzelfde.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:18 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja absoluut klinkt dat vergezocht, maar aangezien veel mensen erin geloven maakt het het al een aannemelijkere optie dan het monster, omdat we het monster, kabouters, eenhoorns kunnen afdoen als larie aangezien geen verstandig mens claimt in aanraking geweest te zijn hiermee.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is jammer dat je dit niet inziet. Een monster van spaghetti is vergezocht, natuurlijk. Maar een god die eeuwig leeft (terwijl eeuwig zelf al niet te bewijzen is), een hele planeet maakt in 7 dagen uit het niets, alwetend en almachtig is en naar behoeven alles op aarde kan beïnvloeden, is dat niet vergezocht?
Dus hoe meer mensen er in geloven, hoe groter de kans dat het bestaat? Nu zijn we weer terug bij de kaasmaan.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja absoluut klinkt dat vergezocht, maar aangezien veel mensen erin geloven maakt het het al een aannemelijkere optie dan het monster, omdat we het monster, kabouters, eenhoorns kunnen afdoen als larie aangezien geen verstandig mens claimt in aanraking geweest te zijn hiermee.
met God is dit anders, vele mensen claimen hem te hebben ervaren. maakt dit god waar? nee, maar het maakt het aannemelijker dat de optie bestaat.
Het feit dat veel mensen er in geloven, is totaal geen argument in deze (http://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum).quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja absoluut klinkt dat vergezocht, maar aangezien veel mensen erin geloven maakt het het al een aannemelijkere optie dan het monster, omdat we het monster, kabouters, eenhoorns kunnen afdoen als larie aangezien geen verstandig mens claimt in aanraking geweest te zijn hiermee.
met God is dit anders, vele mensen claimen hem te hebben ervaren. maakt dit god waar? nee, maar het maakt het aannemelijker dat de optie bestaat.
Nog meer mensen geloven dat de christelijke god niet bestaat. Het is dus nog aannemelijker dat hij niet bestaat?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Maar andere opties zijn nog aannemelijker maar zijn te confronterend voor de meeste mensen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik heb nergens gezegd dat zeus een belachelijk idee is, dat is het nou juist, mensen de hele geschiedenis door hebben hun goden gehad, hij ziet er idd elke keer anders uit en heeft andere eigenschappen, maar het concept van een maker en beoordeler is er altijd.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat lijkt TS niet te willen snappen, dus misschien werkt een andere aanpak beter. Waarom is Zeus een belachelijk idee, maar jouw god niet?
Dat is een drogredenatie (Ad populum), dat er veel mensen in geloven maakt het nog niet waar of zelfs maar meer aannemelijk. In het verleden geloofde de meerderheid dat de aarde plat was en toch weten we nu dat dat onjuist was.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:25 schreef Daskaar het volgende:
[..]
quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nog meer mensen geloven dat de christelijke god niet bestaat. Het is dus nog aannemelijker dat hij niet bestaat?
nee, maar het feit dat mensen er oprecht in geloven, mensen met een gezond verstand, geeft het een +1 boven het eenhoorn, monster, kabouter verhaal.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus hoe meer mensen er in geloven, hoe groter de kans dat het bestaat? Nu zijn we weer terug bij de kaasmaan.
Nee dat geeft het niet.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:29 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee, maar het feit dat mensen er oprecht in geloven, mensen met een gezond verstand, geeft het een +1 boven het eenhoorn, monster, kabouter verhaal.
Je veronderstelt onterecht dat alle mensen die in god geloven een gezond verstand hebben, en dat alle mensen die in eenhoorns, monsters of kabouters geloven niet oprecht geloven en geen gezond verstand hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:29 schreef Daskaar het volgende:
[..]
nee, maar het feit dat mensen er oprecht in geloven, mensen met een gezond verstand, geeft het een +1 boven het eenhoorn, monster, kabouter verhaal.
Hoe kun je dat nou zeggen?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:29 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Het niet bestaan van wat dan ook bewijzen is onmogelijk.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nou zeggen?
Bewijs maar dat ze niet bestaan!
onterecht?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je veronderstelt onterecht dat alle mensen die in god geloven een gezond verstand hebben, en dat alle mensen die in eenhoorns, monsters of kabouters geloven niet oprecht geloven en geen gezond verstand hebben.
Maar de leefregels verschillen van die van jou. Toch denk jij dat de christelijke geboden de enige juiste leefregels zijn, zelfde principe toch? Je verwerpt daarmee een hoop andere levenswijzen ook uit de naam van een god of meerdere goden.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:28 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik heb nergens gezegd dat zeus een belachelijk idee is, dat is het nou juist, mensen de hele geschiedenis door hebben hun goden gehad, hij ziet er idd elke keer anders uit en heeft andere eigenschappen, maar het concept van een maker en beoordeler is er altijd.
dat is dus niet nodig omdat niemand claimt dat ze bestaan!quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nou zeggen?
Bewijs maar dat ze niet bestaan!
ja misschien, maar ik heb ervaring met mijn God, niet die van hunquote:Op zondag 7 augustus 2011 14:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar de leefregels verschillen van die van jou. Toch denk jij dat de christelijke geboden de enige juiste leefregels zijn, zelfde principe toch? Je verwerpt daarmee een hoop andere levenswijzen ook uit de naam van een god of meerdere goden.
Het was ironisch bedoeld.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het niet bestaan van wat dan ook bewijzen is onmogelijk.
Dat begin ik me ook steeds meer af te vragen. Je beweert met droge ogen dat mensen die in onbewijsbare, onzichtbare en irrationele dingen geloven op te delen zijn in geestelijk gezond en geestelijk ongezond op basis van hoe ze het ding waarin ze geloven noemen. Vind je dat zelf een goed standpunt?quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:32 schreef Daskaar het volgende:
[..]
onterecht?
eerlijk?
waarom praten wij nog?
nou ga maar zoeken zou ik zeggenquote:Op zondag 7 augustus 2011 14:32 schreef Daniel1976 het volgende:
Bovendien aangezien TS de christelijke god aanhangt, ga ik een stukje uit de bijbel oplepelen:
De werken van god zijn zichtbaar in de schepping.
Als de werken van god zichtbaar zijn in de schepping. Dan moet er bewijs te vinden zijn voor god.
Tot nu toe hebben alle pogingen dat bewijs te vinden gefaald.
Ik heb die ervaringen met god ook wel gehad, christelijke opvoeding weet je.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:34 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja misschien, maar ik heb ervaring met mijn God, niet die van hun
Nee, lezen...quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:14 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dus iets bestaat alleen maar als je het kan bewijzen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |