Jij zorgt voor de toespelingen. Wie zorgt er voor het realisme?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Lavenderr... denk jij wel eens na als je wat schrijft?
Geloof je nou echt dat Hitler enkel en alleen gek was? Dat hij 'out of the blue' een hekel aan Joden had terwijl ze zelf de braafste burgers ooit waren?
Nooit afgevraagd waarom de bevolking hem dan steunde als iedereen zo'n fan was van de Joden?
Komaan... een beetje realisme hier in BNW kan geen kwaad hè.
Ik weet niet of de genocide te wijten was aan een bepaalde ontwikkeling in de media. In de Duitse staatsmedia, misschien.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 18:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De genocide op Joden kwam wel voort uit een bepaalde ontwikkeling in de media in de jaren '30 en '40, die ontwikkeling is nu niet gaande, maar de aanloop daar naartoe lijkt wel gaande.
Dat is een geheel ander punt. Dat heeft niets te maken met het inzetten van honger als veroverings en ontvolkingswapen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 16:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De ideale oplossing voor alle ellende in Afrika is het afschaffen van de ontwikkelingshulp, omdat die ontwikkeling juist tegenhoudt, want die landen kunnen zich daardoor niet zelfstandig ontwikkelen, en daarbij het openstellen van het westen als afzetmarkt in plaats van het onmogelijk maken hiervan door de prijzen van voedsel uit die landen te hoog te maken door invoerrechten.
Tijdje geleden:quote:Op de Lowlands University vertelt essayist Rob Riemen waarom de jaren '30 van de vorige eeuw een comeback maken. Je weet wel, toen er ook opeens mensen met de verkeerde vlag gingen zwaaien.
http://www.geenstijl.nl/m(...)g_waarom_we_aan.html
Maaruh, als je Wilders de nieuwe Hitler vind dan roept de burgerplicht.quote:Geert Wilders doet denken aan Adolf Hitler als hij wil laten uitzoeken hoeveel moslims er in Nederland wonen, vindt de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik.
http://www.depers.nl/binn(...)tler-vergeleken.html
Door: peter21051, 17 mei 2011 22:33quote:quote:
Geert Wilders doet denken aan Adolf Hitler als hij wil laten uitzoeken hoeveel moslims er in Nederland wonen, vindt de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik.
http://www.depers.nl/binn(...)tler-vergeleken.html
Maaruh, als je Wilders de nieuwe Hitler vind dan roept de burgerplicht.
Nederland was een wereldmacht in de gouden eeuw. Mijnheer, de internationale verhoudingen lagen toen eventjes net wat anders. Het feit is, de VS is wereldmacht en niemand kan er iets aan doen. Zeker het piepkleine landje dat maar 1 van de duizenden atoombommen in het bezit van de VS nodig heeft om voorgoed de goot in te verdwijnen. Kunnen we even bij de les blijven?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 17:26 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nederland was ook klein in de Gouden Eeuw, en toch waren we een wereldmacht. Je stelling dat een klein land geen grote macht kan bereiken is dus onjuist, omdat het verleden heeft aangetoond dat dit wel mogelijk is. Ik wil niet zeggen dat Geert Wilders gelijk staat aan Hitler, maar opvallend is dat zijn partij fascistische kenmerken vertoont. Een eigenschap van fascisme is dat er maar éen partijlid is, daarvan is sprake bij de PVV, omdat Geert Wilders het enige partijlid is. De rest is allemaal aanhang. Ook is er autoritair bestuur binnen de PVV, wat je onder andere kunt lezen in 'Undercover bij de PVV' van Karen Geurtsen en Boudewijn Geels. Dit zijn kenmerken van fascisme, hoewel de NSDAP meerdere partijleden had, is dit dus geen overeenkomst, maar het is wel iets waar we rekening mee moeten hadden, dit autoritaire bestuur.
Natuurlijk zou de internationale gemeenschap zoiets niet goedkeuren, maar dat Hitler Tsjecho-Slowakije innam keurden Engeland en Frankrijk ook niet goed, maar ze zeiden: Doe het maar, als je dan belooft verder niets in te nemen. Hitler zei braaf ja, en deed vervolgens alsnog andere gebieden innemen. Oftewel, als de internationale gemeenschap weer op zo'n dergelijke manier zou reageren, zou het weer uit de hand kunnen lopen.
De Joden werden echt door de burgers zelf uitgemoord, waar staat dat in de geschiedenisboeken? Joden werden geëlimineerd in concentratiekampen, door beroepsmoordenaars, niet door Nederlanders zelf. Als er weer zo'n genocide zou gebeuren, zou dat door het leger gebeuren die heel wat eerder dit soort acties zouden ondernemen dan de gemiddelde burger.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:08 schreef dadgad het volgende:
[..]
Nederland was een wereldmacht in de gouden eeuw. Mijnheer, de internationale verhoudingen lagen toen eventjes net wat anders. Het feit is, de VS is wereldmacht en niemand kan er iets aan doen. Zeker het piepkleine landje dat maar 1 van de duizenden atoombommen in het bezit van de VS nodig heeft om voorgoed de goot in te verdwijnen. Kunnen we even bij de les blijven?
Daarnaast waar gaan de brave vreedzame Nederlanders de moordlust vandalen om een soort holocaust aan te richten? Sorry, maar ik lig haast dubbel bij de gedachte.
Welja, ik hou er maar over op. Straks wordt ik weer verbannen, je weet maar nooit hier.
Daar zou denk ik wel nog meer depersonificatie en polarisatie voor nodig zijn in Nederland. Denk ik.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De Joden werden echt door de burgers zelf uitgemoord, waar staat dat in de geschiedenisboeken? Joden werden geëlimineerd in concentratiekampen, door beroepsmoordenaars, niet door Nederlanders zelf. Als er weer zo'n genocide zou gebeuren, zou dat door het leger gebeuren die heel wat eerder dit soort acties zouden ondernemen dan de gemiddelde burger.
Ze waren een one-issuepartij, maar ze hadden ook aandacht voor de gehandicapten?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 23:46 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Door: peter21051, 17 mei 2011 22:33
Er zijn nog tal van andere overeenkomstigheiden: Ook Hitler had- een lachwekkende Charlie-Chaplin snorretje. Het geblondeerte kapsel van Geert doet er niet minder om. Trouwens heeft de NSDAP laten onderzoeken, hoeveel gehandicapten in Duitsland waren, en wat ze de Staat kosten, Ze waren eveneens een one-issuepartij: De joden zijn schuld. Ze hadden in het begin ook veel sociale programmapunten, ze waren eveneens "niet rechts, niet links, maar recht door zee" Kan je allemaal in de partijprogrammas van de NSDAP in het begin jaren 30 nalezen.
Jij leest echt heel selectief ofniet?quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 01:24 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De Joden werden echt door de burgers zelf uitgemoord, waar staat dat in de geschiedenisboeken? Joden werden geëlimineerd in concentratiekampen, door beroepsmoordenaars, niet door Nederlanders zelf. Als er weer zo'n genocide zou gebeuren, zou dat door het leger gebeuren die heel wat eerder dit soort acties zouden ondernemen dan de gemiddelde burger.
Dat laatste is wel opmerkelijk ja, het regime in saudie Arabië is misschien wel het meest achterlijk en barbaars, van alle landen in die regio. Een vrouw mag daar niet eens alleen over straat, het lijkt de Taliban wel.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Vind jij het ook niet gek dat we wel democratie brengen in Irak, Extremisten bestrijden in Afghanistan, Dictators verjagen uit Libië maar we nooit kritiek hebben op de olie-leverende Saudi's?
Je moet daarvoor niet bij mij zijn, maar bij die Peter, ik heb dat niet geschreven.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 10:13 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ze waren een one-issuepartij, maar ze hadden ook aandacht voor de gehandicapten?
Ik weet niet waar je de vergelijking vandaan haalt dat burgers in de jaren '30 en '40 zelf Joden zouden hebben vermoord en dat dat nu dus weer zou gebeuren. Ik trek hier vergelijkingen tussen twee periodes in de geschiedenis, en daarbij moet je dus niet gaan stellen dat het de brave burgers zijn die de genocide plegen, dat was in Srebrenica ook niet het geval. Even voor de duidelijkheid, toen waren er mensen die Joden weg wilden hebben omdat ze zo geldbelust zouden zijn en ook vaker rijk waren in slechte economische tijden, tegenwoordig zijn er veel mensen die moslims weg willen hebben omdat een groep onder hen voor veel criminaliteit zorgt en de religie als een gevaar wordt gezien, terwijl er ook een hoop positieve aspecten aan de islam zijn. Als ik PVV-aanhangers altijd hoor spreken en hun mening geven, kan ik me ergeren aan de ondoordachtheid van bepaalde uitspraken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 12:30 schreef dadgad het volgende:
[..]
Jij leest echt heel selectief ofniet?
Het gaat ook niet om deze gelovige mensen, ik denk zelf dat die zich schamen voor deze criminelen en er niets mee te maken willen hebben. Het is eeuwig zonde dat de goede islamieten daaronder lijden en dat hun geloof en goede naam bezoedeld wordt op deze manier.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 16:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je moet daarvoor niet bij mij zijn, maar bij die Peter, ik heb dat niet geschreven.
[..]
Ik weet niet waar je de vergelijking vandaan haalt dat burgers in de jaren '30 en '40 zelf Joden zouden hebben vermoord en dat dat nu dus weer zou gebeuren. Ik trek hier vergelijkingen tussen twee periodes in de geschiedenis, en daarbij moet je dus niet gaan stellen dat het de brave burgers zijn die de genocide plegen, dat was in Srebrenica ook niet het geval. Even voor de duidelijkheid, toen waren er mensen die Joden weg wilden hebben omdat ze zo geldbelust zouden zijn en ook vaker rijk waren in slechte economische tijden, tegenwoordig zijn er veel mensen die moslims weg willen hebben omdat een groep onder hen voor veel criminaliteit zorgt en de religie als een gevaar wordt gezien, terwijl er ook een hoop positieve aspecten aan de islam zijn. Als ik PVV-aanhangers altijd hoor spreken en hun mening geven, kan ik me ergeren aan de ondoordachtheid van bepaalde uitspraken
Snap je nu waarom ik me hier zorgen om maak en overeenkomsten zie tussen de situatie toen en nu, weer een gek, zo mogen we hem oprecht noemen, die zich op éen bepaalde groep richt, de Islam alleen maar slecht noemt, en puur uit is op macht. Dit was bij Hitler ook het geval, dat mensen meteen denken dat ik gek ben, omdat ik deze vergelijking maak vind ik gek, omdat je nu weer een gelijke ontwikkeling ziet. Daarbij wordt hij door extreem-Joodse organisaties gefinanciëerd, waar extreem-Islamitische partijen de Joden weg willen hebben, kan ik me heel goed voorstellen dat extreem-Joodse partijen, wellicht hieruit voortkomend, de moslims weg willen hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 17:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om deze gelovige mensen, ik denk zelf dat die zich schamen voor deze criminelen en er niets mee te maken willen hebben. Het is eeuwig zonde dat de goede islamieten daaronder lijden en dat hun geloof en goede naam bezoedeld wordt op deze manier.
Dat die Marokkanen toevallig moslim zijn betekent niet dat ze de islam representeren. Ik denk dat het kernprobleem niet in de islam ligt, maar in een culturele botsing en mensen die de islam misbruiken om goed te praten wat ze doen. Zo zijn er vanuit Islamitische hoek ook klachten over jongeren die met van alles wat ze doen 'Wollah wollah' zeggen, wat zoiets betekent als zweren bij Allah. Als je iemand in elkaar gaat slaan en dat zegt, betekent dat nou niet bepaald dat je een goede gelovige bent, daar beledig je Allah eerder mee.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:54 schreef ReplaR het volgende:
Nog een heel groot veschil, de duitse media bashde de joden, hier in Nederland bashen de marokkanen het nieuws met al hun daden. In duitsland werden ze verzonnen, hier in nederland vaak verzwegen
??quote:Op donderdag 4 augustus 2011 23:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Deze post zegt het allemaal.
Een vergelijking met de Joden in de tweede wereldoorlog is fout, het 1 heeft niets met het andere te maken.
Joden maakten andere burgers het leven niet zuur, waren harde werkers, beroofden geen oude vrouwtjes, gaven geen overlast, alleen daarom gaat de vergelijking al mank.
Joden werden vervolgd puur omdat het Joden waren en Hitler Joden haatte.
Het was een groot drama, een holocaust die zijn weerga niet kende en dat allemaal omdat het Joden waren, meer niet.
Ik ben het eens met deze reactie, sinds wanneer zijn Islamieten geen harde werkers en maken die burgers het leven zuur? Ik spreek hier over de Islam, moslims, niet over jong tuig dat tussen twee culturen in zit. De Islam wordt steeds vaker over een kam geschoren terwijl het probleem niet bij de godsdienst ligt, maar bij de mensen die daar misbruik van maken. Zo heb je bijvoorbeeld ook hele tolerante Islamieten zoals de mystieke Soefi-beweging.quote:
Nee ik suggereer niet dat 'burgers' direct betrokken waren bij de joden-vervolging. Alhoewel het leger daarintegen natuurlijk wel bestond uit Duitse burgers, toch? Daarnaast ben ik van de mening dat hoe gedesillusioneerd het volk dan ook was, ook zij een grote rol hebben gespeeld.quote:Op zaterdag 6 augustus 2011 16:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je moet daarvoor niet bij mij zijn, maar bij die Peter, ik heb dat niet geschreven.
[..]
Ik weet niet waar je de vergelijking vandaan haalt dat burgers in de jaren '30 en '40 zelf Joden zouden hebben vermoord en dat dat nu dus weer zou gebeuren. Ik trek hier vergelijkingen tussen twee periodes in de geschiedenis, en daarbij moet je dus niet gaan stellen dat het de brave burgers zijn die de genocide plegen, dat was in Srebrenica ook niet het geval. Even voor de duidelijkheid, toen waren er mensen die Joden weg wilden hebben omdat ze zo geldbelust zouden zijn en ook vaker rijk waren in slechte economische tijden, tegenwoordig zijn er veel mensen die moslims weg willen hebben omdat een groep onder hen voor veel criminaliteit zorgt en de religie als een gevaar wordt gezien, terwijl er ook een hoop positieve aspecten aan de islam zijn. Als ik PVV-aanhangers altijd hoor spreken en hun mening geven, kan ik me ergeren aan de ondoordachtheid van bepaalde uitspraken.
Daar heb je gelijk in, want in Nederland waren ze in Amsterdam bijvoorbeeld blij en hielpen Nederlanders zelfs mee met de Joden-vervolging, dus ik denk dat we daaruit wel lessen getrokken hebben.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:15 schreef dadgad het volgende:
[..]
Nee ik suggereer niet dat 'burgers' direct betrokken waren bij de joden-vervolging. Alhoewel het leger daarintegen natuurlijk wel bestond uit Duitse burgers, toch? Daarnaast ben ik van de mening dat hoe gedesillusioneerd het volk dan ook was, ook zij een grote rol hebben gespeeld.
Maar dat terzijde.
Wat ik steeds probeer te zeggen is dat het klimaat vandaag niet te vergelijken is aan het klimaat toendertijd. Zoals iemand voorheen al aangaf, de armoede toendertijd en de kloof tussen rijk en arm was zovele malen groter dan dat het vandaag de dag is. Mensen waren letterlijk wanhopig.
Ik ben het met je eens dat Wilders en zijn partij fascistisch ogende trekjes hebben. Ik vind het ook treurig en zorgwekkend dat deze beweging zo aanzienlijk veel aanhang krijgt. Hier ben ik het met je eens. Ik vind alleen de stelling 'massale moslim-genocide' te ovedreven en ongeunanceerd. Juist het feit dat Nederland de 2e wereld-oorlog zo intens heeft meegemaakt is voor mij een sterk argument om niet te geloven dat iets dergelijks bij ons zal gebeuren.
Kun je me misschien uitleggen waar de vergelijking met Rusland en de VS in deze discussie van pas komt? Ik vrees dat ik je niet meer volg... (het kan aan mij liggen hoor)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, want in Nederland waren ze in Amsterdam bijvoorbeeld blij en hielpen Nederlanders zelfs mee met de Joden-vervolging, dus ik denk dat we daaruit wel lessen getrokken hebben.
Daarnaast klopt het wel wat je zegt, omdat in Rusland en de Verenigde Staten de verschillen tussen arm en rijk vrij groot zijn, en racistische groeperingen daar veel groter en machtiger zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |