abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2011 @ 12:35:54 #276
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100546999
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:08 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ow, is dat zo? Verlicht me. Misschien ben je degene wie niet weet wat een drogreden is of narrow-minded is.
Geloven kan alléén door drogredenen. Daarom heet het ook geloof.
pi_100548048
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:23 schreef Mathemaat het volgende:
Wilder voert bijvoorbeeld aan dat de radicale agressieve interpretatie van de islamitische geschriften de islam is. Dit doet hij door te doen alsof er geen mildere interpretatie is wat een drogreden is.
Puur taalkundig gezien is dat een drogreden ja. Dat het een drogreden is maakt de positie van geloof echter niet bepaald sterker.
pi_100548086
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

..en is ten allen tijde voor elke interpretatie vatbaar.
pi_100548256
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:05 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat mensen wie mijn geloof aanvielen dat niet deden met drogredeneringen.
Noem eens een drogreden die op dit forum gebruikt is? (dat hele Wilders verhaal van je vind ik slaapverwekkend)
pi_100554945
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 12:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Atheïsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen. Daarom heet het ook atheïsme en geen logica.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100555061
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 13:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Noem eens een drogreden die op dit forum gebruikt is? (dat hele Wilders verhaal van je vind ik slaapverwekkend)
De geschiedenisreeks van Aton wat niet gegrond is op sluitend logica, maar meer op een complottheoriegedachtegang. Aton voert zijn verhaal aan als sluitend bewijs dat Islam onmogelijk waar is. Dat het sluitend bewijs is, is een drogreden.

PS: sorry Aton.
pi_100555191
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

De geschiedenisreeks van Aton wat niet gegrond is op sluitend logica, maar meer op een complottheoriegedachtegang. Aton voert zijn verhaal aan als sluitend bewijs dat Islam onmogelijk waar is. Dat het sluitend bewijs is, is een drogreden.

Waarom is dat een drogreden en welke is het uit de lijst van drogredenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
pi_100555215
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:57 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Atheïsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen. Daarom heet het ook atheïsme en geen logica.
You're fucking kidding me right? _O-
pi_100555691
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:03 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Waarom is dat een drogreden en welke is het uit de lijst van drogredenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
Drogredenen hebben een algemene definitie, dus je hoeft ze niet perse in een lijstje te zoeken.

Maar omdat jij het bent :*. Argumentum ad ignorantiam is het, als het goed is. Aton maakt vreemde aannames wat alleen in bijzondere gevallen geldig zijn waar dat andere gevallen niet mogelijk zijn.
pi_100555780
quote:
Atheïsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen.
En andersom?
pi_100555910
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:03 schreef TerryStone het volgende:

[..]

You're fucking kidding me right? _O-
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En andersom?
Yep, I am. Het was een woordspel om hoatzin's uitspraak belachelijk te maken.
pi_100555919
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Sorry Mathemaat, maar je kletst maar wat raak. Moet je mij eens laten zien waar uw veronderstelling op gebaseerd is.
quote:
Atheïsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen.
Schitterende nonsens.
quote:
Daarom heet het ook atheïsme en geen logica.
Natuurlijk, je bent er ook rapper over dan te voet.
pi_100556203
quote:
Eh, wat? :').
pi_100556372
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:26 schreef Modus het volgende:

[..]

Eh, wat? :').
Nu weet je hoe hoatzin's post bij mij overkwam :P.
pi_100556522
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:19 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

[..]

Yep, I am. Het was een woordspel om hoatzin's uitspraak belachelijk te maken.
Ok, ik kon het inderdaad al niet helemaal plaatsen :)
pi_100557013
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 21:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zeker niet, ik laat me graag overtuigen door die wonderen van je waar je steeds weer over begint. Kom maar op met je voorbeelden. ^O^ Met linkjes naar bewijzen, enzo. :s)

[..]

Welvaart eerlijk verdeeld, geen natuurrampen, minder ziektes, etc. We zouden het met z'n allen gewoon veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen. Maar die is er niet, want het is duidelijk dat om alles wat gebeurt geen God nodig is om het te verklaren. Integendeel zelfs.
Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100557174
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.
Waarom is die vrije wil dan zo gewenst? Wat maakt onze wereld, waarin we een vrije wil hebben (als dat al zo is!), zo veel beter dan een wereld waarin mensen geen vrije wil hebben, maar waarin ook geen lijden is?

Is die vrije wil dan zo ontzettend belangrijk voor God?
pi_100557374
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
Heeft hij dat ook niet beloofd dan? :D Neem aan dat jij Openbaringen wel eens hebt gelezen?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100557431
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Veel lijden wordt veroorzaakt door natuurrampen waarin "vrije wil" geen enkele rol speelt, hoe verklaar je dat? Vindt god het simpelweg vermakelijk om te zien hoe die rampen zich voltrekken?
Vindt god het onnodig lijden niet belangrijk genoeg? Waarom grijpt hij niet in?
Als zulke rampen zich voltrekken en god kan ingrijpen maar weigert dat te doen dan draagt hij verantwoordelijkheid voor dat lijden en laat hij zien niet een liefhebbende god te zijn.
pi_100557450
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom is die vrije wil dan zo gewenst? Wat maakt onze wereld, waarin we een vrije wil hebben (als dat al zo is!), zo veel beter dan een wereld waarin mensen geen vrije wil hebben, maar waarin ook geen lijden is?

Is die vrije wil dan zo ontzettend belangrijk voor God?
Blijkbaar. Ik zou als omnipotente God ook kiezen voor mensen met een vrije wil, eerlijk gezegd. Gewoon omdat dat een veel betere relatie geeft.
pi_100557609
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:55 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Blijkbaar. Ik zou als omnipotente God ook kiezen voor mensen met een vrije wil, eerlijk gezegd. Gewoon omdat dat een veel betere relatie geeft.
Waarom hunkert God dan kennelijk zo naar relaties?
pi_100557775
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:54 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Veel lijden wordt veroorzaakt door natuurrampen waarin "vrije wil" geen enkele rol speelt, hoe verklaar je dat? Vindt god het simpelweg vermakelijk om te zien hoe die rampen zich voltrekken?
Vindt god het onnodig lijden niet belangrijk genoeg? Waarom grijpt hij niet in?
Als zulke rampen zich voltrekken en god kan ingrijpen maar weigert dat te doen dan draagt hij verantwoordelijkheid voor dat lijden en laat hij zien niet een liefhebbende god te zijn.
Om maar weer eens gezellig een bijbeltekst te quoten:

'Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?' Rom 8,35

Klinkt niet echt fijn heh, die verdrukking, benauwdheid, etc. Maar: het zal ons niet scheiden van de liefde van Christus. God weet van het leiden en ja, hij kan ook ingrijpen, maar maakt dat hem een niet-liefhebbende God?
pi_100557799
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:55 schreef naatje_1 het volgende:
Vanuit menselijk perspectief gezien misschien, en dat projecteer je dan maar zo uit de losse pols even op het redeneringsvermogen van een onkenbaar omnipotent wezen. Volkomen holle claim dus. Want als het zo uitkomt voor de discussie zal ook jij als argument aandragen dat wij niet als god kunnen denken.

En ten tweede, al vaker aangestipt, maar nooit fatsoenlijk beantwoord gekregen: als god alles kan en alles gemaakt heeft vanaf het ultieme nulpunt had hij dus ook een wereld kunnen creëren waar geen vrije wil niet automatisch betekent dat je een soort robot overhoudt. Of stonden dat soort begrippen/concepten al vast voordat hij met de schepping begon en moest hij zich dus ook aan bepaalde 'logica' houden?
pi_100557800
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom hunkert God dan kennelijk zo naar relaties?
Vind jij het fijn om alleen te zijn?
pi_100557858
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Vind jij het fijn om alleen te zijn?
Wat ik vind zegt weinig over God, maar er zijn mensen die als kluizenaar door het leven gaan. Ik vind het een buitengewoon antropomorfe voorstelling van God, en het is niet zo gek dat sommige mensen daar nogal argwanend tegenover staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')