abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100295716
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:47 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Alles wijst er op dat de komeet Elenin afkomstig is uit de Oortwolk.
Goed, uit die richting of sfeer, dat wil ik best aannemen.

Maar het object komt dan "zomaar" daar vandaan en komt dichter in de buurt van de Aarde tot
ca. 16 oktober a.s. en dan gaat die weer "weg".

Het lijkt mij veel aannemelijker dat het object er al veel eerder was, ergens heel ver hier vandaan komt, dan de Oortwolk doorkruist heeft (misschien daarin heeft gepauzeerd !) en dan in dit zonnestelsel voorbijraast.
pi_100299694
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 23:34 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Goed, uit die richting of sfeer, dat wil ik best aannemen.

Het lijkt mij veel aannemelijker dat het object er al veel eerder was, ergens heel ver hier vandaan komt, dan de Oortwolk doorkruist heeft (misschien daarin heeft gepauzeerd !) en dan in dit zonnestelsel voorbijraast.
Wat bedoel je precies met dat de komeet "er al veel eerder was" - veel eerder dan wanneer?

Hoewel het bestaan van de Oortwolk als reservoir van kometen door de meeste astronomen voor juist wordt aangenomen, is het mogelijke bestaan ervan niet geheel onomstreden.

[ Bericht 4% gewijzigd door AVerstraten op 04-08-2011 09:00:29 ]
pi_100305171
Hier ging het allemaal om, Terral heeft duidelijk het volste vertrouwen in deze amateur astronoom.
Liegt deze man (dokter) of heeft hij poep in zijn ogen?
En zijn er ook infrarood foto`s beschikbaar van en om Elenin (NASA) ?
Het gaat dus om iets wat achter Elenin aan komt, volgens deze amateur astronoom, kijk en oordeel zelf maar.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:11:45 #54
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100305607
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:45 schreef AVerstraten het volgende:
Ach, ik ben hier ook al blij mee. Gewoon het idee dat zo'n ding al ik weet niet hoe lang door die enorme ruimte zweeft en nou bij ons is aangeland, dat vind ik gewoon geweldig, bijna niet te bevatten. Zo wonderlijk en fascinerend allemaal, ik raak er nooit op uitgekeken en over uitgedacht wat zich allemaal in de ruimte afspeelt.
Het is inderdaad ook heel wonderlijk...
Wat ik mij nog bedacht, hoe tof zou het niet wezen als we op het moment dat hij voorbij komt, er een camera aan vast kunnen plakken zodat hij op de vervolgreis ons van verre opname's kan voorzien! :o
The truth was in here.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:14:06 #55
189216 netolk
maar dan andersom
pi_100305677
dat zou idd wel nice zijn ja

jammer genoeg zal dat waarschijnlijk iet gebeuren :(
Beware of the Raping Zebra's
pi_100305741
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:11 schreef Bastard het volgende:

[..]

Het is inderdaad ook heel wonderlijk...
Wat ik mij nog bedacht, hoe tof zou het niet wezen als we op het moment dat hij voorbij komt, er een camera aan vast kunnen plakken zodat hij op de vervolgreis ons van verre opname's kan voorzien! :o
Er gaat binnenkort (2014) een ruimtesonde op een komeet landen, die gaat allerlei tests doen om meer informatie te verkrijgen over de samenstelling en daarmee mogelijk ook ouderdom en herkomst van de komeet. Maar of die sonde ook de vervolgreis van de komeet gaat filmen weet ik eerlijk gezegd niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door AVerstraten op 04-08-2011 10:29:48 ]
pi_100306396
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 09:50 schreef Truthfinder7 het volgende:
Hier ging het allemaal om, Terral heeft duidelijk het volste vertrouwen in deze amateur astronoom.
Het gaat dus om iets wat achter Elenin aan komt, volgens deze amateur astronoom, kijk en oordeel zelf maar.
Of die meneer liegt of dat hij poep in zijn ogen heeft zou ik niet weten, maar het is overduidelijk dat hij geen idee heeft waar hij over praat. Er komt niets achter Elenin aan.

Bij mijn weten zijn er nog geen infraroodfoto's van Elenin. Waarom zou dat moeten?
pi_100306491
Goed kijken en luisteren naar dat filmpje dan snap je wat ik bedoel.
pi_100306834
Er komt niets achter Elenin aan. Wat er in het filmpje wordt beweerd, is volkomen onjuist, er klopt helemaal niets van.
pi_100306885
De zon begint ineens ook goed los te gaan..http://www.spaceweather.com/
pi_100306891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:58 schreef AVerstraten het volgende:
Er komt niets achter Elenin aan. Wat er in het filmpje wordt beweerd, is volkomen onjuist, er klopt helemaal niets van.
hij keek de verkeerde kant uit ? :?
pi_100306956
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:00 schreef Truthfinder7 het volgende:

[..]

hij keek de verkeerde kant uit ? :?
Ik vermoed dat hij helemaal niet gekeken heeft maar wat foto's van anderen achter elkaar heeft geplakt in de hoop dat hij daarmee zijn verhaal kan onderbouwen.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:03:26 #63
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100306966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:00 schreef Maron het volgende:
De zon begint ineens ook goed los te gaan..http://www.spaceweather.com/
Dit ook he

quote:
"The size and broiling movement of these sunspots just boggles the mind," he says. "You could fit every planet in the solar system with all of the known asteroids neatly inside the largest group...wow!"

:o
The truth was in here.
pi_100307153
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:45 schreef Truthfinder7 het volgende:
Goed kijken en luisteren naar dat filmpje dan snap je wat ik bedoel.
Die meneer in dat filmpje beweert dat hij het enorme object dat achter Elenin aankomt, plus de "planeten" die het omcirkelen, waarneemt op foto's. Hij wijst ze nota bene aan. Waarom zouden anderen dat dan alleen maar kunnen waarnemen met infrarood? Heeft hij andere ogen dan wij?
pi_100307199
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:09 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Die meneer in dat filmpje beweert dat hij het enorme object dat achter Elenin aankomt, plus de "planeten" die het omcirkelen, waarneemt op foto's. Hij wijst ze nota bene aan. Waarom zouden anderen dat dan alleen maar kunnen waarnemen met infrarood? Heeft hij andere ogen dan wij?
Misschien een hele mooie telescoop?
pi_100307289
Laat maar zitten Truthfinder, ik betwijfel of je werkelijk geïnteresseerd bent in mijn antwoorden en ik heb geen zin om hier weer een eindeloze discussie te voeren over allerlei onzinnige filmpjes en dan als dank voor mijn inspanningen het verwijt te krijgen dat ik arrogant ben. Je moet maar geloven wat je geloven wil.
pi_100307395
Ja het topic draait natuurlijk alleen om jou he?
Ik ben gewoon niet overtuigd, mag ik dat hier niet melden dan?
pi_100307753
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:17 schreef Truthfinder7 het volgende:
Ja het topic draait natuurlijk alleen om jou he?
Ik ben gewoon niet overtuigd, mag ik dat hier niet melden dan?
Je mag melden wat je wil. En ik meld dat ik daarover niet voor de zoveelste keer hier in discussie ga. Als dat niet mag dan hoor ik het wel.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 11:28:58 #69
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_100307812
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:27 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Je mag melden wat je wil. En ik meld dat ik daarover niet voor de zoveelste keer hier in discussie ga. Als dat niet mag dan hoor ik het wel.
Ik kan wel lachen om jullie twee.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_100307944
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:27 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Zeg ik ergens dat ik zit te wachten op alleen jou antwoorden?
Ik kan soms jou nuchtere antwoorden wel waarderen, maar soms vind ik je ook wel irritant en inderdaad ook arrogant overkomen. (niet lullig bedoeld)
pi_100308284
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 01:12 schreef AVerstraten het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met dat de komeet "er al veel eerder was" - veel eerder dan wanneer?

Al bestond; maar in een ander sterrenstelsel, en hier naar toe "geschoten" is.

quote:
Hoewel het bestaan van de Oortwolk als reservoir van kometen door de meeste astronomen voor juist wordt aangenomen, is het mogelijke bestaan ervan niet geheel onomstreden.
De Kuiper gordel is toch ook niet omstreden ?

Ben je bekend met de bijzondere waarnemingen in de Kuiper gordel sinds 2005 ? en vooral sinds 2007 ?
pi_100308621
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:43 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Al bestond; maar in een ander sterrenstelsel, en hier naar toe "geschoten" is.

[..]

De Kuiper gordel is toch ook niet omstreden ?

Ben je bekend met de bijzondere waarnemingen in de Kuiper gordel sinds 2005 ? en vooral sinds 2007 ?
Ik heb niet de indruk dat het bestaan van de Kuipergordel zeer omstreden is.

Een komeet kan ook zeer lang in de Oortwolk vertoeven. En ja, wellicht zijn er ook kometen afkomstig uit andere sterrenstelsels. Mogelijk dat het huidige onderzoek aan kometen daar in de toekomst meer informatie over kan geven.
pi_100309739
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:03 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dit ook he

[..]

:o
Volgens mij is dit toch het hoogtepunt in het elfjarige cyclus van de verhoogde zonneactiviteit?
pi_100310484
Bijzondere activiteit van de zon is inderdaad niet bijzonder, het is inherent aan het zon-zijn.
pi_100311707
http://www.scribd.com/doc(...)-in-het-zonnestelsel

Deze is ook interessant, kan wel spreken over opwarming van ons zonnestelsel.
pi_100312458
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:35 schreef Truthfinder7 het volgende:
http://www.scribd.com/doc(...)-in-het-zonnestelsel

Deze is ook interessant, kan wel spreken over opwarming van ons zonnestelsel.
broeikaseffect is de oorzaak.
pi_100312799
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 13:58 schreef knight18 het volgende:
broeikaseffect is de oorzaak.
Ik kan de site niet openen maar veranderingen in ons zonnestelsel gaan we verklaren met het zogezegde broeikaseffect op Aarde ?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_100312920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 14:09 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Ik kan de site niet openen maar veranderingen in ons zonnestelsel gaan we verklaren met het zogezegde broeikaseffect op Aarde ?
Ja dat doen we op aarde toch ook?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 14:24:06 #79
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100313233
quote:

[..]

Lijkt me heel stug, jou niet?
The truth was in here.
pi_100313349
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 14:13 schreef knight18 het volgende:

[..]

Ja dat doen we op aarde toch ook?
Het broeikas effect op aarde komt door de hoeveelheid CO2 en aanverwante gassen in onze atmosfeer. Die van andere planeten in ons zonnestelsel is ofwel anders van samenstelling, ofwel volledig afwezig. Het broeikas effect is dus lokaal bepaald en niet unaniem door het hele zonnestelsel.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_100315011
quote:

[..]
Hier gaat het om...

Ontheemde Zielen Ontwaken 171 Veranderingen in het zonnestelsel Onbekend bij het grote publiek, maar zeker bij organisaties als NASA, is dat de
aarde niet de enige planeet is in ons zonnestelsel die onderhevig is aan globale
opwarming! De meeste mensen nemen aan dat de opwarming veroorzaakt wordt
door de industriële vervuiling en kooldioxide-uitstoot. Maar dit verklaart niet
waarom Pluto, de meest verre planeet in ons zonnestelsel die zich nog steeds
verder van onze Zon verwijdert, ook aan opwarming onderhevig is. Officieel legt
NASA geen verband tussen de opwarming van de aarde en die van andere
planeten in ons zonnestelsel.
Professor in de geologie Dr. Alexey Dmitriev van de ‘Siberische Afdeling van de
Russische Academie der Wetenschappen’, heeft deze verschijnselen bestudeerd
en hij concludeert dat er veranderingen plaatsvinden in ons zonnestelsel die
veroorzaakt worden door sterk geladen materiaal dat ons zonnestelsel in deze
regio van de Melkweg binnenkomt. Hier volgt een kort overzicht van de recente
veranderingen die plaatsgevonden hebben in ons zonnestelsel en waar Dr.
Dmitriev aan refereert:
•poolverschuivingen op Uranus en Neptunus;
•40% toename in intensiteit en helderheid van Neptunus;
•verdubbeling van de sterkte van het magnetische veld van Jupiter;
•toename van de helderheid van Saturnus;
•groei van de donkere plekken op Pluto;
•aurora’s op Saturnus;
•planeet Venus laat een omkering zien van donkere en lichte plekken en is
in het algemeen helderder geworden; •op de maan ontstaat een atmosfeer van natrium en kalium;
•200% toename van de dichtheid van de atmosfeer van Mars;
•dramatische klimaatsveranderingen op Mars zoals het smelten van de
ijskappen; •toename van de zonneactiviteit (zonnevlammen); •toename met wel 1000% van de heliosfeer (magnetische veld van de zon)!

Het verhaal gaat nog verder, maar dit vind ik het belangrijkste stukje.
Wel opmerkelijk!
pi_100319169
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 09:50 schreef Truthfinder7 het volgende:
Ik heb het filmpje bekeken Truthfinder, wat ik jammer vind is de overheersende 'doem' muziek. Er wordt in feite opgeroepen om te vluchten naar een veilige plek voor Elenin, in het filmpje worden 'bewijzen' gepresenteerd die de komst van iets wat achter Elenin aan zou komen, moeten bevestigen. Dit zou dan een bruine dwerg zijn, of in ieder geval een donkere planeet. Veel van deze bewijzen zijn al eerder genoemd (maar zoals je zegt, dit is waar het in eerste instantie om ging). Wetenschappelijk gezien zijn deze zeker niet sterk, maar gezien de context hier in TRU, vond ik het leuk om bepaalde zaken nog eens wat verder uit te werken, die in het filmpje naar voren komen. Er worden een aantal zaken herhaald die al eerder in dit onderwerp genoemd zijn, zie het als een samenvatting ;)

Deze zaken vond ik opmerkelijk:

- Het licht wat gebogen wordt in Regulus (vanaf 2:40 en 5:15).
Wat veroorzaakt dit? Het ziet er wel raar uit, zou het een bewerkte video zijn of is dit authentiek materiaal?

- De manen die er om heen zouden draaien (vanaf 05:05)
Als je die plaatjes ziet, lijkt het er inderdaad op dat iets er in een baan omheen draait, zouden dit manen kunnen zijn? Het zijn wel weer stills, dus makkelijk te bewerken.

De storm op Saturnus, vanaf 09:44:

Deze zou in verband staan met Elenin die toen langskwam. Maar als Elenin een komeet is, dan kan deze natuurlijk niet de oorzaak zijn hiervan. Ook is dit de 6e keer dat zo'n grote storm is waargenomen sinds 1876, en Elenin komt pas de eerste keer langs. Saturnus Storm. Wat wel weer interessant is, is dat dit de krachtigste storm is, die ooit is waargenomen op Saturnus. Dit komt natuurlijk ook, omdat men nu voor het eerst met infrarood camera's etc. de storm bestudeerd.

Saturnus zelf, die verder gedraaid zou zijn, en de manen van Saturnus, die beïnvloed zouden zijn door Elenin, vanaf 10:09 in het filmpje.
Hier nog een extra filmpje over de manen van Saturnus (waarschuwing, zet je geluid zacht vanwege 'spannende' kutmuziek):

Wat interessant is aan Saturnus, is dat hier geen duidelijke wetenschappelijke verklaring voor te vinden is. Ik heb geen wetenschappelijke informatie kunnen vinden over waarom deze storm nu is opgestoken, of waarom de manen scheuren vertonen. Interessant aan de manen is dat deze water/ijs naar buiten spuiten (water=leven?) maar dat heeft verder niets met Elenin te maken.

Het volgende komt ook naar voren, maar is al eerder genoemd. Toch blijf ik het opmerkelijk vinden:

- WISE infrarood telescoop die is uitgeschakeld door NASA begin dit jaar. Volgens NASA omdat de koelvloeistof op is. Dit vind ik twijfelachtig, de temperatuur in de ruimte is -273 graden celsius. De enige opwarming vindt plaats door infraroodstralen van de zon, maar de telescoop is, net zoals satellieten, voorzien van een spiegelende laag om deze stralen te reflecteren. WISE is iets langer dan een jaar actief geweest, en dan zou alle koelvloeistof al op zijn? Ik kan me niet voorstellen dat er in een jaar $320 miljoen dollar wordt afgeschreven op een telescoop (de werkelijke kosten zullen nog hoger zijn, lancering e.d.), zelfs niet bij de NASA.

quote:
In addition to spotting asteroids and comets, the $320 million space telescope is designed to detect the faint glow of distant objects, such as strangely cool brown dwarf stars.
WISE telescoop uitgeschakeld

- De NASA Buzzroom die gesloten is na discussie over Elenin. Die discussie ontstond naar aanleiding van een filmpje wat daar gepost is door NASA zelf (of in ieder geval iemand die informatie naar de Buzzroom kon uploaden). Wat interessant is aan het filmpje, is dat de allignment Elenin-Aarde-Zon-(Mercurius bijna) invloed zou kunnen hebben op Elenin.

Vanaf 1:40 het filmpje zoals het gepost is in de Buzzroom. Buzzroom NASA De room is gesloten, volgens NASA voor verbetering. Dat duurt al weer 4 maanden.

-De recente waarschuwing van NASA om klaar te zijn voor aankomende rampen. NASA emergency preparedness

-Stereo B telescoop die dagelijkst versteld wordt om Elenin in beeld te krijgen. Dit is de eerste keer dat dit gedaan wordt voor een komeet, terwijl er veel spectaculairdere kometen langs zijn gekomen in de afgelopen jaren.

-Als laatste nog de discussie of leven mogelijk zou zijn in de buurt van brown dwarfs (aangezien in het filmpje wordt uitgegaan van een bruine dwerg). Dit zou mogelijk kunnen zijn: http://www.centauri-dreams.org/?p=13058

Dat waren de punten die ik interessant vond aan het filmpje.

Er was ook een bepaald stuk, wat naar mijn mening niets met Elenin, of wat er achter aan zou komen, te maken hebben.

- De 'rookpluimen' vanaf 7:45. In het filmpje wordt gezegd dat het stoom zou zijn (geiseractiviteiten, vulkaanactiviteiten) wat zou komen door Elenin of de volger van Elenin. Maar wat je ziet is niet ongewoon, ik heb zelf een aantal jaren in Californië gewoond, en wat je hier ziet is slecht weer wat ontstaat in de bergen door de koude lucht. Het zijn volgens mij geen vulkaandampen, maar mist die ontstaat in de bergen door koude luchtstromen die over de verwarmde berggrond heen gaat. Dit kan snel gebeuren, binnen een half uur kan het weer daar omslaan. De temperatuur daalt dan ook zo maar tien graden. Omdat het zo snel is afgespeeld, lijkt het op rook die opstijgt, maar het is volgens mij mist. In het filmpje zie je ook dat het slecht weer wordt, het begint te regenen en er komt een storm aan. Op 08:49 zie je het voor de camera ontstaan.

Goed, Elenin blijf ik interessant vinden, en dan met name vanuit TRU oogpunt. Dan zou Elenin of wat daar achter komt, iets zijn wat het leven zoals wij dat nu kennen beëindigen. Dat vind ik een interessante discussie, vooral als men kijkt naar bijv. de maya kalender en naar uitgestorven beschavingen. Dan zou Elenin iets zijn wat eens in de zoveel keer langskomt, als men kijkt naar overblijfselen van oude beschavingen, zou het kunnen dat we daar voor gewaarschuwd worden.

Let wel, bovenstaande informatie is dus puur voor TRU speculatie. Het feit dat de NASA geheimzinnig doet (WISE uitgeschakeld, Stereo B observeert Elenin, Buzzroom dicht n.a.v. discussie Elenin, NASA emergency preparedness) en de berichten rondom Saturnus, blijven leuk voer voor de speculatie rondom Elenin en alles daar om heen.

Als 'bonus' nog een filmpje, met tekens die in verband zouden staan met Elenin of iets wat er achter aan komt.

Wetenschappelijk gezien zijn we natuurlijk snel klaar: Elenin is een komeet, en verder is er niets aan de hand. De wetenschappelijke discussie staat hier: W&T Elenin Dit betekend natuurlijk niet dat je niet hoeft te reageren als je het niet eens bent met wat er gemeld wordt, maar ik persoonlijk zou het leuk vinden als het een beetje TRU blijft :)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 17:40:47 #83
8372 Bastard
Persona non grata
pi_100320474
Goeie post.
The truth was in here.
pi_100325046
@Leonell vergeet niet de fake Leonid Elenin! (ook verdacht)
Ik zelf speculeer er ook op los hier :) Een ding is zeker dat voor ons wat dit betreft niets zeker is!
pi_100346969
Deze film heeft als rode draad de komeet Halley..

pi_100347312
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:59 schreef Truthfinder7 het volgende:
@Leonell vergeet niet de fake Leonid Elenin! (ook verdacht)
Ik zelf speculeer er ook op los hier :) Een ding is zeker dat voor ons wat dit betreft niets zeker is!
Wat ga je doen als er straks in zeg, september, oktober helemaal niks gebeurt? Verder alsof Elenin nooit bestaan heeft? Op zoek naar een nieuwe doomsday theorie?
pi_100348323
Als ik het goed begrijp zijn er twee Leonids Elenin, een echte en een fake. Vraag me af wat daar de zin van is.
pi_100348417
Ik zou graag de exacte coördinaten weten van het "object" dat zich achter Elenin zou bevinden, alsmede de coördinaten van de "manen" die om planeet Elenin/Niburu/naamloos object zouden cirkelen. Ik heb tot nu toe in de buurt van komeet Elenin namelijk alleen nog maar identificeerbare sterren gezien die zich gewoon bevinden waar ze zich altijd al bevonden.
pi_100348544
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:24 schreef BertDeGroot het volgende:

[..]

Wat ga je doen als er straks in zeg, september, oktober helemaal niks gebeurt? Verder alsof Elenin nooit bestaan heeft? Op zoek naar een nieuwe doomsday theorie?
Ik gok op de suggesties die jij al geeft. Net als ik overigens. Iets mis mee?
pi_100349840
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:03 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Edit : niet persoonlijk worden en ontopic graag

[ Bericht 10% gewijzigd door Summers op 05-08-2011 13:18:07 ]
pi_100350649
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:03 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, ik beweer niet dat er iets mis mee is. Maar uit psychologisch oogpunt vind ik het wel interessant. Ik vraag me oprecht af waarom mensen het nodig hebben in dit soort verhalen te geloven. Normaal zou je verwachten dat na 500 mislukte doomsday profetieën men er wel de brui aan geeft, maar het tegendeel lijkt waar te zijn. Het consequent niet uitkomen van deze einde-van-de-wereld-verhalen heeft dus geen enkele invloed op het geloof erin en dat vind ik bijzonder.

Met betrekking tot het geloof in bv. God heb je de gok van Pascal (de wiskundige). Hij geeft, kort door de bocht, aan dat je maar beter wel in God kan geloven omdat wanneer hij wel bestaat en je gelooft niet de consequenties erger zijn dan wanneer hij niet bestaat en je gelooft wel. Je maakt een soort mentale win-win situatie. Ik vraag me af of deze redenering hier op de een of andere manier ook opgaat.
pi_100350758
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:46 schreef knight18 het volgende:

[..]

Je houdt jezelf alleen maar voor de gek op deze manier.
Nee hoor, ik vermaak me er gewoon mee :)

@ BertDeGroot:

Voor mij is het in ieder geval geen kwestie van 'nodig' zijn. Ik vind het leuk om te lezen en erover na te denken. Ik geloof er ook niet in dat we allemaal dood gaan binnen nu en een jaar, ik vind het wel interessant om te lezen hoe mensen erover denken en over na te denken 'wat als'. Ondanks dat ik weet dat we allemaal nog vrolijk verder aan het sjokken zijn over een 'tig' aantal jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Summers op 05-08-2011 13:19:09 (reactie op edit ) ]
pi_100353243
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:24 schreef BertDeGroot het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer dat ik in iets wat het einde van onze samenleving kan betekenen geloofd heb! en nog twijfel`s heb. Ik hoop dat dit tevens ook gelijk de laatste keer is :) (als er niets gebeurt)
pi_100358980
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 14:24 schreef Truthfinder7 het volgende:

[..]

Dit is de eerste keer dat ik in iets wat het einde van onze samenleving kan betekenen geloofd heb! en nog twijfel`s heb. Ik hoop dat dit tevens ook gelijk de laatste keer is :) (als er niets gebeurt)
Dat is ook zo, als er wel wat gebeurt hoor! :P.
pi_100369971
Als er niets gebeurt, dan probeer ik de rest van mijn leven te gaan leven alsof mijn leven ervan afhangt.. :P
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 21:36:09 #96
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100370643
Topics zo eens even doorlezen. 2012 blijft zo een jaar om in de gaten te houden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100372709
Wat ik me wel is afvraag is dat wanneer er eind 2012 niks gebeurd en dan ook echt helemaal niks wat ze dan gaan verzinnen als excuses. En dan bedoel ik de mensen die er echt veel tijd in hebben gestoken, lezingen erover hebben gegeven, boeken erover hebben geschreven over de maya's. Tot die tijd kunnen ze natuurlijk erover doorgaan wat ze willen, en hoe ze het vertellen het klinkt allemaal heel logisch maar goed ik geloof er niet in totdat ik het zie.

Ik blijf het leuk vinden dat er een keer wat gebeurd daar boven ons in het heelal wat wij gewoon voorbij kunnen zien komen.
Vanaf welke hoeveelheid kilometer vanaf de aarde word zo'n komeet als Elenin wel bedreigend? Is 3 miljoen km bijvoorbeeld gevaarlijk(ik weet dat dat hier niet het geval is maar stel dat dat een keer gebeurd)? Of moet die daarvoor echt instorten op de aarde?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:32:19 #98
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100373296
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:18 schreef Footsoldier het volgende:
Wat ik me wel is afvraag is dat wanneer er eind 2012 niks gebeurd en dan ook echt helemaal niks wat ze dan gaan verzinnen als excuses. En dan bedoel ik de mensen die er echt veel tijd in hebben gestoken, lezingen erover hebben gegeven, boeken erover hebben geschreven over de maya's. Tot die tijd kunnen ze natuurlijk erover doorgaan wat ze willen, en hoe ze het vertellen het klinkt allemaal heel logisch maar goed ik geloof er niet in totdat ik het zie.

Ik blijf het leuk vinden dat er een keer wat gebeurd daar boven ons in het heelal wat wij gewoon voorbij kunnen zien komen.
Vanaf welke hoeveelheid kilometer vanaf de aarde word zo'n komeet als Elenin wel bedreigend? Is 3 miljoen km bijvoorbeeld gevaarlijk(ik weet dat dat hier niet het geval is maar stel dat dat een keer gebeurd)? Of moet die daarvoor echt instorten op de aarde?
2012 was toch al weggewuifd? Dat het 2 eeuwen later is? Of is dat weer bijgesteld?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100373442
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:32 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

2012 was toch al weggewuifd? Dat het 2 eeuwen later is? Of is dat weer bijgesteld?
Ligt eraan welke geloofsstroming je daarin aanhangt 8-)
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:41:53 #100
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100373640
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:36 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ligt eraan welke geloofsstroming je daarin aanhangt 8-)
Ja, oké, maar als er dus niets in het jaar 2012 gebeurt, dan zeggen ze 'tja, het was toch 2212' en is er niets aan de hand en weer afwachten en uitstellen etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')