Tussendoor zit hij gewoon te grappen over van alles en nog wat dus misschien heeft hij op die manier ook een metafoor in z'n verslagje verwerkt. Maar we zullen het niet weten denk ik.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 01:17 schreef Endorcoven het volgende:
[..]
Dat vond ik ook, die smiley's pasten absoluut niet in het manifest. Misschien heb je ook gewoon gelijk hoor, het kan zomaar zijn dat ik spoken zie. Maar het omschrijft wel zijn aanslag vrij gedetailleerd op een cryptische manier, dat lijkt me gewoon geen toeval.
Dat denk ik ook, maar hij gaat er vanuit dat mensen dusdanig gefascineerd raken van zijn manifest (wat ik me op zich kan voorstellen bij bepaalde groepen) en zijn blauwdruk gebruiken om nog meer aanslagen te plegen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 01:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nog iets wat ik niet begrijp. Deze man is overduidelijk erg intelligent en wist precies wat hij deed. Waarom denkt hij dan dat hij hier serieus iets mee teweeg kan brengen? We zijn nu allemaal in shock, maar over een jaar weet de wereld -afgezien van de slachtoffers en nabestaanden- waarschijnlijk zijn naam niet eens meer. Zijn invloed op de wereldgeschiedenis is verwaarloosbaar. Waarom besefte hij dat zelf niet?
Oh jeez dat is best wel eng. Ik denk alleen niet dat hij zo veel invloed heeft. Er zijn misdadigers met veel ergere daden die dat ook niet is gelukt. Charles Manson comes to mind.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 01:32 schreef Endorcoven het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar hij gaat er vanuit dat mensen dusdanig gefascineerd raken van zijn manifest (wat ik me op zich kan voorstellen bij bepaalde groepen) en zijn blauwdruk gebruiken om nog meer aanslagen te plegen.
Breivik is er van overtuigd dat chaos (want de tegenreacties van onder meer moslims acht hij essentieel) uiteindelijk tot een extreme uitvoering van het huidige extreem rechts leidt.
Overigens gaat hij er al vanuit dat de meeste mensen (wij dus) zijn plan nu niet kunnen doorgronden omdat wij volgens bepaalde geindoctrineerde patronen denken. Hij denkt dat wij die over enkele tientallen jaren kwijt zijn.
Vandaar dat zijn manifest ook "2083: A European Declaration of Independence" heet. Hij gaat er dus al vanuit dat hij zelf de bevrijding in 2083 niet meer meemaakt.
http://www.nu.nl/noorwege(...)ns-schietpartij.htmlquote:Lippestad heeft verder laten weten dat Breivik zeer geïnteresseerd is in alle reacties op zijn daad die de afgelopen tijd binnen zijn gekomen. ‘Hij wilde weten hoeveel mensen gedood waren of gewond waren geraakt en hij wilde weten wat de reactie van de media was,’ aldus Lippestad.
Absoluut, dergelijke grootheidswaanzin komt vaak voort uit onzekerheid in de kindertijd. De drang naar aandacht blijft dan vaak ook het hele leven bestaan.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:11 schreef Culthit. het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/noorwege(...)ns-schietpartij.html
Ik denk dat Breivik ongetwijfeld een kick kreeg van de reacties. En door alle media-aandacht zullen nog meer megalomane gefrustreerden aangezet worden tot soortgelijke daden.
Waaruit blijkt dat dan?quote:Op maandag 1 augustus 2011 23:41 schreef Endorcoven het volgende:
[..]
Absoluut, je zou zelfs kunnen van een multi-genie, iemand die op meerdere vlakken extreem uitblinkt. Helaas ook in het ziek en methodisch uitmoorden van tieners.
de 1500 Blzquote:Op maandag 1 augustus 2011 23:27 schreef Compoantje het volgende:
Waar kun je het gehele manifest lezen dan?
ik denk het wel na de manifest gelezen te hebben eng maar uiterst geniaal .zeker geen domme jonge .quote:Op woensdag 3 augustus 2011 06:23 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat dan?
Uitermate gemotiveerd en zeker niet dom. Maar een genie?
Dat dus! Tuurlijk zou het kunnen, maar het is absoluut niet te beoordelen puur op basis van wat hij gedaan heeft. We moeten heb sowieso niet te veel eer geven, zeker niet wanneer dit niet op feiten berust.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 06:23 schreef PhirePhoenix4 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat dan?
Uitermate gemotiveerd en zeker niet dom. Maar een genie?
Breivik lijkt mijn vooral extreem gedreven, gedisciplineerd en gewiektst en zal daarnaast vast niet dom zijn. Hoogbegaafdheid lijkt mij echter geen vereiste om een dergelijk manifest te kunnen schrijven en tot een dergelijke daad te kunnen komen.quote:Beeld je in dat een persoon als Breivik niet compleet gestoord is en medisch onderzoek gaat doen ofzo
buiten dat een film die ongetwijfeld kom,,over zijn leven en daden zullen hem ook geen wind eieren leggenquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 06:59 schreef bijdehand het volgende:
Een briljant man die helaas net zo slim als psychopatisch was. Denk wel dat vooral door het manifest mensen respect gaan krijgen voor hem en het ook enkele mensen aanzet om zelf zo'n aanslag te plegen.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:37 schreef BertV het volgende:
[..]
Verwarrend eh? Daar gaan wat hokjes.
Meeste van dat manifest is bij mekaar geplakt en geknipt...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 09:55 schreef C_N het volgende:
[..]
ik denk het wel na de manifest gelezen te hebben eng maar uiterst geniaal .zeker geen domme jonge .
Ook al zou je deze definitie nemen, daar ga je al...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:45 schreef BertV het volgende:
Wikipedia:
Het model beschrijft de volgende innerlijke kenmerken:
zéér autonoom (zijn)
hoogintelligent (denken)
rijk geschakeerde emotionele binnenwereld (voelen) (overtreffende trap; ontspoord)
en de volgende kenmerken van de wisselwerking met de buitenwereld:
gedreven en nieuwsgierig (willen)
scheppingsgericht (doen)
hoogsensitief (waarnemen) (overtreffende trap; ontspoord)
Het heeft niks met eer te maken. Ik heb liever iemand met een laag IQ en een hoog EQ (emotionele intelligentie) dan andersom.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:01 schreef Tchock het volgende:
Ben het trouwens wel eens met de mensen hierboven: we moeten deze klootzak niet te veel eer geven.
Wellicht had dat meer gevolgen gehad. De Europeanen zijn feminien in hun reactie.quote:
zo daarom is hij dom.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:01 schreef Tchock het volgende:
Ben het trouwens wel eens met de mensen hierboven: we moeten deze klootzak niet te veel eer geven.
Niemand beweert dat hij dom is. Wel werd hij omschreven als een "multigenie" en dat is natuurlijk flauwekul.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 13:30 schreef C_N het volgende:
[..]
zo daarom is hij dom.ik denk eer heeft er niets mee te maken.
als je in je eentje het hele veiligheid systeem met alles er op en er aan kan ontlopen ben je zeker geen dom mannetje
Dit is onjuist.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Meeste van dat manifest is bij mekaar geplakt en geknipt....
Ook uit zijn eerdere activiteiten blijkt misschien dat het een handige jongen is, maar hoogbegaafd?Hoogbegaafd is meestal van toepassing op een individu die op jonge leeftijd over uitmuntende talenten beschikt op de gebieden wiskunde, muziek of beeldende kunsten (zoals tekenen).
Kletspraat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Meeste van dat manifest is bij mekaar geplakt en geknipt....
Ook uit zijn eerdere activiteiten blijkt misschien dat het een handige jongen is, maar hoogbegaafd? Hoogbegaafd is meestal van toepassing op een individu die op jonge leeftijd over uitmuntende talenten beschikt op de gebieden wiskunde, muziek of beeldende kunsten (zoals tekenen).
Oke dan ga ik mijn eerdere post herformuleren.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Laten we ons gewoon op de feiten van Breivik richten, andere zaken laten we hier maar ff buiten
Ja. Een beetje zoals Dwight uit The Office die, heel toevallig, ook een bietenboerderij heeftquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 00:56 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het fascinerende altijd de briljantheid van dit soort mensen. Ik veracht de daden -laat daar geen enkele twijfel over bestaan- maar naast een zieke en verkrachte kijk op de realiteit lijken veel van dit soort mensen ook een grote intelligentie, doorzettingsvermogen en systematische aanpak te hebben. (dit soort mensen zijnde psychopathische massamoordenaars)
Ik voel me eigenlijk bijna schuldig ten opzichte van al die arme mensen als ik dit vol fascinatie lees
Breiviks doel is het behoud van de Christelijke Noorweegse cultuur ('vrij van vreemde smetten'). Succesvol is hij als een bijdrage levert aan 'de ontsmetting' van Noorwegen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 01:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nog iets wat ik niet begrijp. Deze man is overduidelijk erg intelligent en wist precies wat hij deed. Waarom denkt hij dan dat hij hier serieus iets mee teweeg kan brengen? We zijn nu allemaal in shock, maar over een jaar weet de wereld -afgezien van de slachtoffers en nabestaanden- waarschijnlijk zijn naam niet eens meer. Zijn invloed op de wereldgeschiedenis is verwaarloosbaar. Waarom besefte hij dat zelf niet?
Dat laatste is inderdaad een goed punt, wat ik nog niet eens beseft had. Juist omdat Breivik in leven bleef kan hij nu de rest van zijn leven brieven schrijven en anderen overtuigen. Ik ken de verhalen ook inderdaad, niet uit het oosten maar uit de VS waar hoofden van bendes honderden gangsters aansturen vanuit een cel. En om het nog maar niet te hebben over boeken schrijven; weten jullie die andere man nog die er wat extreme ideeën op nahield en in de gevangenis er een boek over schreef?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 17:09 schreef Bilge het volgende:
[..]
- Breivik kan in de toekomst vanuit de gevangenis via advocaten, familieleden/ vrienden en sympathisanten boodschappen de wereld insturen. Als er buitenaf gehoor wordt gegeven aan zijn woorden, kan hij uitgroeien tot een generaal, die compleet veilig (vanuit het vijandelijke kamp nog wel!) zijn eigen troepen kan aansturen. Dit klinkt misschien science-fiction-achtig, maar is toch wat momenteel gaande is in Turkije, waar terroristenleider Abdullah Ocalan, die veel meer doden op zijn geweten heeft dan Breivik, vanuit een Turkse gevangenis via advocaten voortdurend bevelen geeft aan Koerdische rebellen. Het recht op een advocaat mag nooit ingeperkt worden, de staat is machteloos.
Puur pragmatisch gezien wegen de voordelen op tegen de nadelen. Op Breiviks Facebook-pagina prijkte het boek 'consequences of pragmatism' niet voor niets onder favorieten.
In die buurt staat ook:quote:Op maandag 1 augustus 2011 23:18 schreef Endorcoven het volgende:
- Hij had verschillende koffers maar liefst drie meter diep begraven in afgelegen gebieden, om zo nooit in het bezit te zijn van al het bewijsmateriaal tegelijk. Een hiervan lag in een moerassig gedeelte met heel veel muggen. Hij zag er enorm tegenop om die koffer weer op te graven.
Hopelijk niet.quote:Op zondag 7 augustus 2011 09:30 schreef verita het volgende:
[..]
In die buurt staat ook:
I could tell by the topography that not many people had been here before. The forest was very compact with a lot of spider webs, and hundreds of flying bugs around. I have serious issues with spiders so I just had to block those thoughts out.
Zouden ze in de verhoorkamer gebruik maken van deze wetenschap?
Ach, die martelpraktijken op Guantánamo hebben ons wel de scalp van Bin Laden opgeleverd.quote:Op zondag 7 augustus 2011 13:51 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Inderdaad. Mensen die serieus kamer 101-achtige praktijken willen
Als ze dat doen krijgt hij strafvermindering of kan hij misschien wel niet veroordeeld worden. Guantanamo Bay is het toppunt van Amerikaans machtsmisbruik en schending van de mensenrechten.quote:Op zondag 7 augustus 2011 13:53 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ach, die martelpraktijken op Guantánamo hebben ons wel de scalp van Bin Laden opgeleverd.
Wie weet wat d'n Breivik nog te verbergen heeft.
Doel heiligt de middelen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 13:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als ze dat doen krijgt hij strafvermindering of kan hij misschien wel niet veroordeeld worden. Guantanamo Bay is het toppunt van Amerikaans machtsmisbruik en schending van de mensenrechten.
Onjuist, dat is een mythe die bepaalde individuen graag de wereld in helpen om hun eigen misdaden recht te praten.quote:Op zondag 7 augustus 2011 13:53 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ach, die martelpraktijken op Guantánamo hebben ons wel de scalp van Bin Laden opgeleverd.
quote:McCain , who cited information he said he got directly from CIA Director Leon Panetta. “The trail to bin Laden did not begin with a disclosure from Khalid Sheik Mohammed, who was waterboarded 183 times,” McCain said. Intelligence officials first learned the nickname of bin Laden’s courier –Abu Ahmed al-Kuwaiti — “from a detainee held in another country, who we believe was not tortured.” And, he added, “None of the three detainees who were waterboarded provided Abu Ahmed’s real name, his whereabouts or an accurate description of his role in Al Qaeda.”
The waterboarding of Mohammed, in fact, yielded “false and misleading information” about the courier, McCain said. The staff of the Senate intelligence committee has told him that the best information that led to bin Laden came through non-coercive means.
http://www.politico.com/news/stories/0511/54818.html
Kan je ook paginanummers geven wanneer je Breivik citeert?quote:
Onjuist, dat hebben US officials zelf bevestigd. Ga zelf maar een bron zoeken als je het niet gelooft, ik hoef jouw huiswerk niet te doen.quote:[..]
Onjuist, dat is een mythe die bepaalde individuen graag de wereld in helpen om hun eigen misdaden recht te praten.
Neen, want ik citeer Breivik nergens.quote:Kan je ook paginanummers geven wanneer je Breivik citeert?
Ik zie overeenkomsten.quote:1. Het concept van takfir: politieke leiders en anderen mogen worden geliquideerd als ze geen echte moslims zijn. Indien een leider de islamitische wetgeving (sharia) niet invoerde was het volgens hem geen goede moslim en daarom een kaffiren mocht daarom ter dood worden gebracht. Dit was gebaseerd op een uitspraak van Ibn Taymiya (1268-1328) in reactie op de Mongoolse aanvallen op de gebieden van de islam die de moslims onder een niet-moslim regering zouden brengen. Het liquideren van deze heidenen zou in zijn ogen daarom gelegitimeerd zijn.
2. Het gebruik van het concept jahiliyya. Volgens hem was de wereld, inclusief de Arabische, ver afgedwaald van de islam en weer teruggekeerd naar de "wereld van onwetendheid" van voor Mohammed; de jahiliyya. Dit werd volgens hem vooral veroorzaakt door de besmetting van de islam door de westerse corrupte liberale samenleving.
Bush officials en aanhangers ja, diezelfde die eerst nog zeiden dat Amerika niet martelt, en nu hun straatje proberen schoon te vegen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:42 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Onjuist, dat hebben US officials zelf bevestigd. Ga zelf maar een bron zoeken als je het niet gelooft, ik hoef jouw huiswerk niet te doen.
Zeggen dat het doel alle middelen heiligen is dezelfde insteek waarmee Breivik tientallen jongeren doodschoot.quote:[..]
Neen, want ik citeer Breivik nergens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |