abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100214558
Ik kom zelden op dit forum, dus hoop dat ik dit buiten de sticky mag plaatsen. Eenmaal begonnen heb ik zoveel getypt dat het me wel een apart topic waard leek, als ik zo verwaand mag zijn.

Anders excuses :)

Heb inmiddels een groot deel van zijn manifest gelezen (het grootste deel van het ideologische verhaal overgeslagen, ging mij vooral om zijn voorbereiding en "dagboek"). Zeer interessant leesvoer. Ik krijg het beeld van een hoogbegaafde en bijna oneindig gemotiveerde man, die ziekelijk systematisch te werk gaat.

Ik heb niet alle kleine nieuwsberichtjes gevolgd, dus excuses als zaken al breed bekend zijn, maar voor de liefhebber enkele feiten die ik opvallend vond:

- Hij noemt twee voorbeelden om er voor te zorgen dat je langere tijd alleen kunt werken zonder inmenging van vrienden en bekenden: zeg dat je verslaafd bent aan World of Warcraft en dat je een jaar lang hardcore wilt spelen, of zeg dat je homo bent en tijd nodig hebt voor jezelf. Bij korte bezoeken zeg je dat je naar een homo-erotische massagesalon gaat. Zijn bedoeling hiermee is tegen een bekende iets schaamtevols toe te geven, in de hoop dat ze het daardoor niet doorvertellen.

- Hij ging naar Praag met de gedachte makkelijk aan een wapen te komen. Na enkele mislukte pogingen schrijft hij dat de stad een stuk makker en veiliger is dan hij dacht. Hij overweegt vervolgens nog enkele andere manieren totdat hij besluit legaal een wapenvergunning aan te vragen. Zijn wapens past hij aan met losse onderdelen die hij op E-bay koopt.

- Om zichzelf te motiveren trakteert hij zichzelf regelmatig op een luxe driegangenmenu. Vaak is dit een chinees restaurant in wat hij noemt de "southern town"

- Op een dag wordt hij wakker met een smsje dat de eigenares van zijn gehuurde farm binnen twee uur iets op komt halen. Op dat moment ligt de hele farm vol met materialen om bommen mee te maken. Hij besluit om zijn pistool bij de hand te houden om haar te executeren en vervolgens te vluchten. Hij weet haar echter over te halen om twee dagen later te komen.

- Hij was meer dan 5 dagen bezig om alle kunstmestkorrels te vermalen. Deze hadden namelijk een beschermende laag.

- Op een gegeven moment moet hij werken met puur aluminium. Hij wordt doodsbang als hij de bijsluiter leest. Aluminium kan ontploffen als het in contact komt met onder meer metaal en zuurstof en als er wrijving onstaat. Op dat moment calculeert hij dat hij mogelijk komt te overlijden, maar helaas gebeurt en niets, zelfs niet als hij het in een stalen betonmolen gaat mengen.

- Hij is er van overtuigd dat hij door alle giftige dampen die hij heeft ingeademd kanker zal oplopen.

- Hij geeft aan dat het primaire doel van een gevangen tempelier moet zijn om te ontsnappen. Daarnaast moet de tempelier voor zijn aanslag ergens een koffer begraven waarmee hij na zijn ontsnapping opnieuw een aanslag kan plegen. Hij adviseert dan losse aanslagen te plegen. Niet op prominente en bekende politici, maar de laag hieronder, in verband met slechte beveiliging.

- Hij geeft aan dat een tempelier altijd cyankali bij zich moet dragen en zichzelf moet doden als hij merkt dat de missie mislukt. Als de missie lukt moet hij zich overgeven. Hieruit blijkt dus dat zijn missie "geslaagd" was.

- Breivik had een hekel aan metal

- Hij liet zijn buren op de farm zijn land oogsten voor dierenvoeder. Hij liet ze juist dichtbij komen om geen argwaan te wekken. Hij raadt aan om zo vriendelijk mogelijk tegen je buren te doen.

- Hij gaf meer dan 300.000 euro uit aan zijn aanslag, inclusief de gehele voorbereiding.

- Om snel geld te verdienen geeft hij in zijn dagboek aan gouderts te zoeken door rotsen te laten ontploffen. De andere optie is als private beschermer te werken in een conflict zone. Dit is een van zijn laatste beschrijvingen en is, zo lijkt mij, een metafoor voor zijn aanslag. Leek me op zich een interessante invalshoek die ik nog niet in de media heb gehoord (kan aan mij liggen).

- In zijn manifest omschrijft hij allerlei onderscheidingen voor tempeliers (die hij hoogstwaarschijnlijk zelf heeft verzonnen). Opvallend is dat hij op een van zijn zelfgemaakte foto's al enkele insignes draagt die hij enkel door het plegen van een aanslag zou mogen dragen.

- Voor de foto's heeft hij make-up gebruikt. Hij geeft aan dat het inderdaad "gay" lijkt, maar dat het helpt om goed op de foto te staan.

- De reden dat hij aan bodybuilding deed was om zijn pantser te kunnen dragen, dat inclusief wapens meer dan 45 kilo woog. Hij gebruikte hiervoor winstrol.

- Het is aannemelijk dat hij tijdens zijn aanslag een mix van ephedrine en caffeine heeft genomen (bijvoorbeeld Red Bull). De werking is ongeveer twee uur, dus hij heeft deze net voor of na de bomaanslag ingenomen.

- Een compleet pantser verkopen is verboden, dus kocht hij alle onderdelen los en zette hem zelf in elkaar. De meeste onderdelen kocht hij op E-bay

- Opvallend is dat Breivik de Islam prijst om haar methoden om mensen gemotiveerd te houden, zoals vijf keer per dag bidden of ramadan. Hij geeft ook aan geen hekel aan de islam te hebben, hij is enkel tegen inmening van culturen. Hij ziet Al Qaeda deels als zijn gelijke. Zij vechten voor hun land, hij voor de zijne.

- Breivik schrijft zichzelf te motiveren met "self-propaganda".

- Hij adviseert om of een aanslag te plegen op marxisten, zoals hij zelf gedaan heeft. Of op moslims. De gedachte achter de laatste groep is hen zo boos te maken dat ze gewelddadig in opstand komen. Dat is volgens Breivik nodig om de autochtone Westerse bevolking kwaad genoeg te maken over hun geweld, en zijn extreme plannen door te voeren.

- De foto's heeft hij zelf gemaakt met een camera van 80 euro. Hij vond het te gevaarlijk om dit bij een professionele fotograaf te doen.

- Breivik heeft een lading pure nicotine uit China gekocht. Zijn bedoeling was om de kogels te vullen met twee druppels nicotine, waardoor gewonden ook zouden sterven.

- Hij was doodsbang dat het pakje opengemaakt zou worden en een douanebeambte zou sterven.

- Op een dag ziet hij twee politieauto's als hij naar zijn farm gaat. Daar aangekomen ziet hij dat de deur openstaat en gaat uit van een inval. Er blijkt echter niemand te zijn en hij bedenkt dat de wind de deur moet hebben open geblazen.

- Zijn youtubefilmpje heeft hij gemaakt met onder meer photoshop. Hij overwoog om een Aziaat te benaderen om het mooier te maken, maar besloot dat dit te veel druk op zijn budget zou leggen.

- Hij verwachtte dat hij na zijn aanslag in de media beschuldigd zou worden van pedophilie, homoseksueel, incestueus, psycho, ADHD, dief, niet opgeleid, inteelt, maniak, gek en monster.

- Hij had verschillende koffers maar liefst drie meter diep begraven in afgelegen gebieden, om zo nooit in het bezit te zijn van al het bewijsmateriaal tegelijk. Een hiervan lag in een moerassig gedeelte met heel veel muggen. Hij zag er enorm tegenop om die koffer weer op te graven.

- Toen hij de kunstmest wilde vergruizen probeerde hij dat eerst met gewichten. Dit ging te langzaam. Vervolgens besloot hij blenders aan te schaffen. Hij reed naar de stad en kocht er 12 verschillende. Hierna testte hij welke de beste was, reed terug en kocht er hier nog eens 5 van.

- Voor iedere stap in het maken van een bom las hij minstens tientallen instructies op het internet, en voegde de meest voorkomende bij elkaar.

- In zijn laatste weken voor de aanslag keek hij veel naar de televisieserie "The Shield"

- Ergens in zijn manifest geeft hij aan voor het eerst sinds lange tijd weer te bidden. Opvallend is dat hij aan god "uitlegt" waarom de aanslag nodig is. Iets dat zijn grootsheidswaanzin duidelijk laat zien.

- Op een gegeven moment moet hij het levensgevaarlijke aluminium uitpakken. Omdat hij vermoed mogelijk te sterven houdt hij een glock bij de hand om zichzelf te executeren mocht hij de mogelijke explosie overleven.

- Breivik beschrijft hoe hij het contact met zijn vrienden bewust heeft verbroken. Toch vraagt hij zich af of het waard is om zijn vriendschappen op te geven. Hij redeneert dat het geen nut heeft jezelf "op te offeren" voor mensen die niet van je houden.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:27:08 #2
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_100214992
Waar kun je het gehele manifest lezen dan?
pi_100215150
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:27 schreef Compoantje het volgende:
Ik heb hem via torrents gedownload. Vervolgens ook nog wat ingrediënten gegoogled waar hij over sprak zodat ik een goed beeld had.

Yep ik sta ergens op een AIVD-lijst. :)
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:31:56 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_100215223
Dank hiervoor. Hoe gruwelijk alles ook is, het intrigeert me hoe systematisch hij alles heeft aangepakt en hoe zijn brein werkt. Volgens mij heb je een aardige samenvatting gegeven.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:33:55 #5
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_100215311
Zal wel een heel intelligente man zijn geweest, als ik het zo zie.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:39:48 #6
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100215595
quote:
- Ergens in zijn manifest geeft hij aan voor het eerst sinds lange tijd weer te bidden. Opvallend is dat hij aan god "uitlegt" waarom de aanslag nodig is. Iets dat zijn grootsheidswaanzin duidelijk laat zien.
Niet per se. Het kan ook het tegenovergestelde betekenen. Misschien zelfs dat hij ergens toch een vaag schuldgevoel had, waardoor hij zijn beoogde daden ging toelichten om ze 'goed te praten'.

Verder een interessant overzicht, thnx.
Stop the world, I want to get out.
pi_100215645
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:31 schreef TNA het volgende:
Dank hiervoor. Hoe gruwelijk alles ook is, het intrigeert me hoe systematisch hij alles heeft aangepakt en hoe zijn brein werkt. Volgens mij heb je een aardige samenvatting gegeven.
Dat fascineerde mij ook. Je kunt een hoop van zijn methoden, met name voor motivatie, heel goed gebruiken voor je eigen doelen. Het blijft alleen tricky om zoiets te stellen gezien de man tientallen doden op zijn geweten heeft. Maar mijn punt blijft desondanks staan.

Het gevaar is dat je respect voor hem gaat krijgen (en dat zullen velen krijgen door het lezen van zijn manifest), en daar heb ik me heel bewust voor behoed tijdens het lezen.

Maar het is tempting.
pi_100215693
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:33 schreef Compoantje het volgende:
Absoluut, je zou zelfs kunnen van een multi-genie, iemand die op meerdere vlakken extreem uitblinkt. Helaas ook in het ziek en methodisch uitmoorden van tieners.
pi_100215699
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:40 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat fascineerde mij ook. Je kunt een hoop van zijn methoden, met name voor motivatie, heel goed gebruiken voor je eigen doelen. Het blijft alleen tricky om zoiets te stellen gezien de man tientallen doden op zijn geweten heeft. Maar mijn punt blijft desondanks staan.

Het gevaar is dat je respect voor hem gaat krijgen (en dat zullen velen krijgen door het lezen van zijn manifest), en daar heb ik me heel bewust voor behoed tijdens het lezen.

Maar het is tempting.
Soort Stockholm-syndroom inderdaad.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2011 @ 23:42:40 #10
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_100215764
Dank voor deze opsomming. Als je verder in het manifest bent en nog meer op deze manier wil opsommen... ik zou het graag lezen... Heb niet genoeg tijd om aan het manifest zelf te beginnen lezen.
Are you fokking to me?
pi_100215805
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:39 schreef Lkw het volgende:

[..]

Niet per se. Het kan ook het tegenovergestelde betekenen. Misschien zelfs dat hij ergens toch een vaag schuldgevoel had, waardoor hij zijn beoogde daden ging toelichten om ze 'goed te praten'.

Verder een interessant overzicht, thnx.
Dat is absoluut mogelijk, maar lijkt niet te passen bij zijn persoonlijkheid die in het manifest naar voren komt. Zo is hij onophoudelijk extreem overtuigd van zijn absolute gelijk, ook in situaties waar een weldenkend mens zou zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn.
pi_100215940
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:41 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Soort Stockholm-syndroom inderdaad.
Dit werkt toch iets anders. Naar mijn weten is het grote verschil dat mensen die lijden aan het Stockholm-syndroom op een gegeven moment ook de middelen van hun agressors begrijpen en deze goedpraten.

Het ontzag dat men voor Breivik krijgt (ik althans) heeft meer te maken met zijn intelligentie, sluwheid en methodiek. Ondanks dat zou ik hem graag de ogen uitsteken voor wat hij heeft gedaan.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:49:32 #13
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100216127
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:43 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat is absoluut mogelijk, maar lijkt niet te passen bij zijn persoonlijkheid die in het manifest naar voren komt. Zo is hij onophoudelijk extreem overtuigd van zijn absolute gelijk, ook in situaties waar een weldenkend mens zou zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Ik geloof je onmiddellijk. Jij hebt het verhaal doorgeworsteld, ik niet :)
pi_100216854
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:49 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik geloof je onmiddellijk. Jij hebt het verhaal doorgeworsteld, ik niet :)
Tegelijkertijd moet ik hierbij zeggen dat ik geen psycholoog ben en slechts een (weliswaar groot) deel heb gelezen.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:32:34 #15
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218173
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:33 schreef Compoantje het volgende:
Inderdaad nogal cru, maar als er zo'n schietpartijtje is zoals in Alphen ad Rijn bijvoorbeeld, denk ik bij mezelf, met een beetje slim plannen en goede voorbereiding moet er toch meer uit te halen zijn dan 3 bejaarden met rollator en 3 40-ers overhoop schieten.

Als intelligente mensen van plan zijn veel slachtoffers te maken, kun je er wel op rekenen dat de gevolgen veel erger zijn - zoals nu dus met Breivik.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:38:11 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218364
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:32 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Inderdaad nogal cru, maar als er zo'n schietpartijtje is zoals in Alphen ad Rijn bijvoorbeeld, denk ik bij mezelf, met een beetje slim plannen en goede voorbereiding moet er toch meer uit te halen zijn dan 3 bejaarden met rollator en 3 40-ers overhoop schieten.

Als intelligente mensen van plan zijn veel slachtoffers te maken, kun je er wel op rekenen dat de gevolgen veel erger zijn - zoals nu dus met Breivik.
Zo intelligent hoef je volgens mij niet te zijn, je moet alleen aan een automatisch wapen kunnen komen. Dat knal je vervolgens leeg in een goedgevuld zomers Vondelpark en 100+ slachtoffers moet je kunnen halen.

Klinkt wat cru allemaal, maar ik vrees dat het zo makkelijk is.
pi_100218433
Endorcoven,

Goed van je om je analyse te delen.
Vraag:
quote:
Hij gaf meer dan 300.000 euro uit aan zijn aanslag, inclusief de gehele voorbereiding.
Hoe is hij aan zoveel geld gekomen?
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:41:52 #18
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218470
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:38 schreef Lkw het volgende:

[..]

Zo intelligent hoef je volgens mij niet te zijn, je moet alleen aan een automatisch wapen kunnen komen. Dat knal je vervolgens leeg in een goedgevuld zomers Vondelpark en 100+ slachtoffers moet je kunnen halen.

Daar ga jij al de fout in, een park met aan alle kanten in/uitgangen is iedereen zo weggerend. Een eiland is al een stuk minder makkelijk vandaan te komen, zeker als het een aardig stuk uit de kust ligt.
pi_100218519
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:38 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dat zou je denken, maar voor iemand er honderd heeft doodgeschoten is het hele park al gevlucht. Dit wijzen de cijfers van dergelijke incidenten wel uit (vaak genoeg met een automatisch wapen op een drukke plek).

Breivik was gepantserd, kon niet door reguliere wapens worden neergeschoten, zat op een eiland waar niemand kon vluchten, was verkleed als agent, kwam onder het voorwendsel om de veiligheid te garanderen na nota bene zijn eigen bomaanslag, had messen op zijn rug en armen (althans dit adviseert hij in zijn manifest) om te voorkomen dat hij besprongen werd, schakelde voor hij op het eiland was al een agent uit, liet iedereen samenkomen en begon te schieten, mensen renden weg en hij had alle tijd om het hele (vrij kleine) eiland meerdere malen af te lopen voordat hij gearresteerd werd.

Deze aanslag was ziekelijk goed voorbereid en daardoor vielen er zoveel doden.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:44:53 #20
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218575
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:41 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Daar ga jij al de fout in, een park met aan alle kanten in/uitgangen is iedereen zo weggerend. Een eiland is al een stuk minder makkelijk vandaan te komen, zeker als het een aardig stuk uit de kust ligt.
Dan moet je vanaf je brommertje schieten. Het Vondelpark is langgerekt en echt afgeladen vol op een zaterdag in de zomer. Voordat mensen zich realiseren dat die knallen misschien wel eens geen vuurwerk zullen zijn, kom jij al de hoek om met je brommertje..
pi_100218651
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:40 schreef Nachtjager het volgende:
Endorcoven,

Goed van je om je analyse te delen.
Vraag:

[..]

Hoe is hij aan zoveel geld gekomen?
Hij had een "computer programming company" waarmee hij claimt ongeveer twee miljoen te hebben verdiend. Hij had hoe dan ook ongeveer 600.000 euro in 2007 volgens de Noorse belastingdienst.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:48:05 #22
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218665
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:44 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dan moet je vanaf je brommertje schieten. Het Vondelpark is langgerekt en echt afgeladen vol op een zaterdag in de zomer. Voordat mensen zich realiseren dat die knallen misschien wel eens geen vuurwerk zullen zijn, kom jij al de hoek om met je brommertje..
Op een rijdende brommer kan je niet mikken, sturen en herladen tegelijk lijkt me.
quote:
Breivik attended Smestad Grammar School, Ris Junior High, Hartvig Nissen High School and Oslo Commerce School.[31] A former classmate has recalled that he was an intelligent student who often took care of people who were bullied.[32] When he reached adolescence, Breivik's behaviour became more rebellious and wayward. He and his gang of friends would reportedly spend their evenings hanging around in Oslo, spraying tags and graffiti on buildings. He later wrote that after he was caught spraying graffiti on walls, his father stopped contact with him. They have not been in contact since then.[31] In 1997, at age 19, he lost 2 million kroner ($369,556[33]) in the stock market. At age 21, he had plastic surgery performed to reshape his forehead, nose and chin.[34] Breivik criticised both of his parents for supporting the policies of the Norwegian Labour Party, and his mother for being a moderate feminist. He wrote about his upbringing: "I do not approve of the super-liberal, matriarchal upbringing as it completely lacked discipline and has contributed to feminising me to a certain degree."
Breivik's father, who currently lives in France as a pensioner, has confirmed that he has had no contact with his son since 1995.[35] His home in the south of France was surrounded by gendarmes following the murders.[36][37] They initially said they were searching the premises,[38] but later the state prosecutor at Carcassonne said that the gendarmes were to protect Breivik and his wife.[31] The local mayor's office said Breivik had requested protection against harassment from journalists.[39] After the attack, Jens Breivik is quoted as saying "I don't feel like his father", and "How could he just stand there and kill so many innocent people and just seem to think that what he did was OK? He should have taken his own life, too. That's what he should have done", adding "I will have to live with this shame for the rest of my life."[38] Breivik's mother has reportedly left her home after her son's arrest and is staying at a secret location.[40]
Breivik was exempt from conscription in the Norwegian Army and has no military training.[41] In his manifesto, Breivik described how he avoided his mandatory military service in the Norwegian Army three times, by claiming he would not put his life on the line for Norway’s political parties.
For some time after 2000, Breivik was in the customer service department of an unnamed company, working with "people from all countries" and being "kind to everyone".[42] A former co-worker has described him as an "exceptional colleague",[43] while a close friend of his stated that he usually had a big ego and would be easily irritated by those of Middle Eastern or South Asian origin.[44] Breivik claims that he started a nine-year-plan to finance the attack in 2002, founding his own "computer programming" business while working at the customer service company. He claims that his company grew to six employees and "several offshore bank accounts", and that he made his first million at the age of 24.[45] The company was later declared bankrupt and Breivik was reported for several breaches of the law.[46] To save money, he moved back to his mother's home. His declared assets in 2007 were about 630,000 Norwegian kroner ($116,410[33]), according to Norwegian tax authority figures.[42] He claims that by 2008 he had about two million Norwegian kroner ($369,556[33]) and nine credit cards giving him access to ¤26,000 in credit
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:53:12 #23
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_100218852
quote:
De andere optie is als private beschermer te werken in een conflict zone.
eng
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:55:09 #24
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218912
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:48 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Op een rijdende brommer kan je niet mikken, sturen en herladen tegelijk lijkt me.

[..]

Het begint misschien wat luguber te worden, maar er zijn echt legio mogelijkheden. Denk maar eens na over wat je met een volautomatisch wapen kunt uitrichten in een goedgevulde bioscoop.

Volgens mij is het in beginsel vooral moeilijk om beveiligde personen te pakken te nemen of mensen die zich hebben gegroepeerd op georganiseerde bijeenkomsten. Daar is namelijk vaak toegangscontrole en bewaking.
pi_100218930
Indrukwekkend allemaal hoor, die hele cultuurclash heeft hem echt behoorlijk dwars gezeten zeg.
ADHD-C
pi_100218933
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:53 schreef Plus_Ultra het volgende:

[..]

eng
Hij bedoelt dus gewoon om bij een bedrijf als Xe (blackwater) te werken, en ik vraag me af hoe die knakker daar ooit binnen was gekomen zonder zelfs militaire training.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_100218959
Ik vind het fascinerende altijd de briljantheid van dit soort mensen. Ik veracht de daden -laat daar geen enkele twijfel over bestaan- maar naast een zieke en verkrachte kijk op de realiteit lijken veel van dit soort mensen ook een grote intelligentie, doorzettingsvermogen en systematische aanpak te hebben. (dit soort mensen zijnde psychopathische massamoordenaars)

Ik voel me eigenlijk bijna schuldig ten opzichte van al die arme mensen als ik dit vol fascinatie lees ;(
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:59:17 #28
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_100219027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:55 schreef waht het volgende:

[..]

Hij bedoelt dus gewoon om bij een bedrijf als Xe (blackwater) te werken, en ik vraag me af hoe die knakker daar ooit binnen was gekomen zonder zelfs militaire training.
ja dat snap ik, en dat vind ik dus eng, of lijkt het jou wel een leuke industrie om in te werken?
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:59:27 #29
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100219035
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:43 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat zou je denken, maar voor iemand er honderd heeft doodgeschoten is het hele park al gevlucht. Dit wijzen de cijfers van dergelijke incidenten wel uit (vaak genoeg met een automatisch wapen op een drukke plek).

Breivik was gepantserd, kon niet door reguliere wapens worden neergeschoten, zat op een eiland waar niemand kon vluchten, was verkleed als agent, kwam onder het voorwendsel om de veiligheid te garanderen na nota bene zijn eigen bomaanslag, had messen op zijn rug en armen (althans dit adviseert hij in zijn manifest) om te voorkomen dat hij besprongen werd, schakelde voor hij op het eiland was al een agent uit, liet iedereen samenkomen en begon te schieten, mensen renden weg en hij had alle tijd om het hele (vrij kleine) eiland meerdere malen af te lopen voordat hij gearresteerd werd.

Deze aanslag was ziekelijk goed voorbereid en daardoor vielen er zoveel doden.
Hij wilde niet gedood worden, dat vooral maakte zijn aanpak zo omzichtig.
pi_100219096
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:59 schreef Plus_Ultra het volgende:

[..]

ja dat snap ik, en dat vind ik dus eng, of lijkt het jou wel een leuke industrie om in te werken?
Dat lijkt mij best aardig, maar dan niet als lage beveiliger die met een gun rond moet lopen natuurlijk. Maar ik geef toe dat dergelijke beroepen soms twijfelachtige lieden aantrekken. Zie Anders.
pi_100219109
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:55 schreef waht het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Hij beschrijft tot de vrijdag voor de aanslag alles heel methodisch en uiterst gedetailleerd. Dan, de dag voor de aanslag begint hij vanuit het niets over gouddelving en als dat niet lukt, te gaan werken als huurling in een conflict zone.

Het lijkt mij dat hij met de gouddelving bedoelt het doden van marxisten met een bom (hij beschrijft hoe hij een rots wil opblazen voor goud) en daarna marxisten met vuurwapens wil uitmoorden (als huurling) in een conflict zone (volgens Breivik is er een oorlog gaande in Europa).

Ik denk dat hij deze metaforen heeft gebruikt om te voorkomen dat zijn aanslag exact in het manifest staat, in verband met zijn rechtszaak.

Wel noemt hij eerder in het manifest de jaarlijkse bijeenkomst als een "goed" doel.
pi_100219143
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:56 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het fascinerende altijd de briljantheid van dit soort mensen. Ik veracht de daden -laat daar geen enkele twijfel over bestaan- maar naast een zieke en verkrachte kijk op de realiteit lijken veel van dit soort mensen ook een grote intelligentie, doorzettingsvermogen en systematische aanpak te hebben. (dit soort mensen zijnde psychopathische massamoordenaars)

Ik voel me eigenlijk bijna schuldig ten opzichte van al die arme mensen als ik dit vol fascinatie lees ;(
Grappig, ik had exact hetzelfde en ik denk de meesten die het lezen. Met zijn methodiek had hij heel veel positiefs voor elkaar kunnen krijgen, helaas ging het de andere kant op.
pi_100219187
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:59 schreef Lkw het volgende:

[..]

Hij wilde niet gedood worden, dat vooral maakte zijn aanpak zo omzichtig.
Deels, hij hield er in principe rekening mee dat hij zou overlijden, zijn aanpak is echt vooral gericht om niet gepakt te worden voor zijn aanslag. Hij had immers geen enkel vluchtplan. Hij moest simpelweg zijn missie uitvoeren en dan pas zou hij overwegen hoe hij in leven kon blijven.
pi_100219230
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:03 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Grappig, ik had exact hetzelfde en ik denk de meesten die het lezen. Met zijn methodiek had hij heel veel positiefs voor elkaar kunnen krijgen, helaas ging het de andere kant op.
Beeld je in dat een persoon als Breivik niet compleet gestoord is en medisch onderzoek gaat doen ofzo ;(
pi_100219294
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:06 schreef Tchock het volgende:

[..]

Beeld je in dat een persoon als Breivik niet compleet gestoord is en medisch onderzoek gaat doen ofzo ;(
ik denk niet eens dat hij compleet gestoord is. Het is eerder dat hij geen empathie kent en geen waarde aan een mensenleven toekent (hoewel je dat ook gestoord kan noemen). Vanuit die positie kun je briljante plannen verzinnen, die volledig logisch zijn.

Het verschil is dat wij die bijvoorbeeld in een real time strategy spel zouden toepassen, maar niet in real life, omdat we niet willen dat onschuldige mensen worden vermoord, ookal zijn we het niet met ze eens. Daarin verschillen jij en ik van Breivik.
pi_100219295
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:02 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Hij beschrijft tot de vrijdag voor de aanslag alles heel methodisch en uiterst gedetailleerd. Dan, de dag voor de aanslag begint hij vanuit het niets over gouddelving en als dat niet lukt, te gaan werken als huurling in een conflict zone.

Het lijkt mij dat hij met de gouddelving bedoelt het doden van marxisten met een bom (hij beschrijft hoe hij een rots wil opblazen voor goud) en daarna marxisten met vuurwapens wil uitmoorden (als huurling) in een conflict zone (volgens Breivik is er een oorlog gaande in Europa).

Ik denk dat hij deze metaforen heeft gebruikt om te voorkomen dat zijn aanslag exact in het manifest staat, in verband met zijn rechtszaak.

Wel noemt hij eerder in het manifest de jaarlijkse bijeenkomst als een "goed" doel.
Verschil van mening dan, mij leek toen ik dat las dat hij het letterlijk zo bedoelde.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 01:09:49 #37
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100219317
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:04 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Deels, hij hield er in principe rekening mee dat hij zou overlijden, zijn aanpak is echt vooral gericht om niet gepakt te worden voor zijn aanslag. Hij had immers geen enkel vluchtplan. Hij moest simpelweg zijn missie uitvoeren en dan pas zou hij overwegen hoe hij in leven kon blijven.
Dat zou heel wel kunnen. Ik dacht echter ook ergens gelezen te hebben dat het 'nagenieten' hoorde bij zijn 'missie'. En dat gaat (waarschijnlijk) niet als je wordt doodgeschoten.

In elk geval heb je gelijk als je stelt dat hij met zijn nauwgezette, doelgerichte manier van werken ook iets waardevols had kunnen voorbereiden en uitvoeren. Desondanks lijkt het me inderdaad meeslepend om zijn dagboek te lezen. Dubbele gevoelens alom.
pi_100219348
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:08 schreef waht het volgende:

[..]

Verschil van mening dan, mij leek toen ik dat las dat hij het letterlijk zo bedoelde.
Mij aanvankelijk ook, maar ik snapte de tekst niet helemaal (jij vond hem ook wat vreemd neem ik aan). Ik denk dat mijn uitleg wel past bij zijn persoonlijkheid. Hij wilde zijn aanslag in een soort mysterie hullen door die metafoor. Een beetje zoals sommige bands verborgen boodschappen achterstevoren in hun muziek stoppen.

Het wordt er niet interessanter op, maar wel mysterieuzer voor hen die het willen zien.
pi_100219378
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:08 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

ik denk niet eens dat hij compleet gestoord is. Het is eerder dat hij geen empathie kent en geen waarde aan een mensenleven toekent (hoewel je dat ook gestoord kan noemen). Vanuit die positie kun je briljante plannen verzinnen, die volledig logisch zijn.

Het verschil is dat wij die bijvoorbeeld in een real time strategy spel zouden toepassen, maar niet in real life, omdat we niet willen dat onschuldige mensen worden vermoord, ookal zijn we het niet met ze eens. Daarin verschillen jij en ik van Breivik.
Precies wat ik gestoord vind.
pi_100219398
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:11 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies wat ik gestoord vind.
dan absoluut 100% kierewiet ;)
pi_100219421
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:12 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

dan absoluut 100% kierewiet ;)
Ben je het daar niet mee eens? Ik vind psychopathie, dus het niet kunnen inbeelden in gevoelens van anderen, misschien nog wel een ergere mentale afwijking dan bijvoorbeeld stemmen in je hoofd of waandenkbeelden.
pi_100219446
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:09 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dat zou heel wel kunnen. Ik dacht echter ook ergens gelezen te hebben dat het 'nagenieten' hoorde bij zijn 'missie'. En dat gaat (waarschijnlijk) niet als je wordt doodgeschoten.

In elk geval heb je gelijk als je stelt dat hij met zijn nauwgezette, doelgerichte manier van werken ook iets waardevols had kunnen voorbereiden en uitvoeren. Desondanks lijkt het me inderdaad meeslepend om zijn dagboek te lezen. Dubbele gevoelens alom.
Dat klopt, maar uberhaupt proberen te overleven vond hij alleen nuttig als een missie geslaagd was. Zo niet, dan schrijft hij voor om een cyankaalicapsule te slikken (want dan zou je er ook niet van kunnen genieten). Hij vond dus dat zijn missie geslaagd was, vandaar ook die grijns toen hij met het busje voorbij reed (is een aanname).
pi_100219453
quote:
- Opvallend is dat Breivik de Islam prijst om haar methoden om mensen gemotiveerd te houden, zoals vijf keer per dag bidden of ramadan. Hij geeft ook aan geen hekel aan de islam te hebben, hij is enkel tegen inmenging van culturen. Hij ziet Al Qaeda deels als zijn gelijke. Zij vechten voor hun land, hij voor de zijne.
Dat is toch raar dat iedereen zegt dat hij een Islam hater is net als Geert Wilders, maar uit z'n schrijfsel blijkt dat daar niks van waar is.
pi_100219463
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:10 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Mij aanvankelijk ook, maar ik snapte de tekst niet helemaal (jij vond hem ook wat vreemd neem ik aan). Ik denk dat mijn uitleg wel past bij zijn persoonlijkheid. Hij wilde zijn aanslag in een soort mysterie hullen door die metafoor. Een beetje zoals sommige bands verborgen boodschappen achterstevoren in hun muziek stoppen.

Het wordt er niet interessanter op, maar wel mysterieuzer voor hen die het willen zien.
Ik heb alleen dat logboek helemaal gelezen en voor de rest wat stukjes van dat hoofdstuk over het plannen van een operatie. Dat logboek vond ik nogal kinderlijk eigenlijk met al die smiley's, vandaar ook dat ik zo'n verborgen metafoor daartussen niet verwacht.
pi_100219475
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ben je het daar niet mee eens? Ik vind psychopathie, dus het niet kunnen inbeelden in gevoelens van anderen, misschien nog wel een ergere mentale afwijking dan bijvoorbeeld stemmen in je hoofd of waandenkbeelden.
Natuurlijk, dat is absoluut een afwijking. Wat ik meer bedoel is dat gebrek aan empathie, voor zover ik weet, niet snel tot ontoerekeningsvatbaarheid zal leiden. Ik bekeek het dus meer met een juridische bril.

Laat er geen onduidelijkheid over bestaan: ik zou die man graag martelen.
pi_100219487
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:14 schreef UncleDolan het volgende:

[..]

Dat is toch raar dat iedereen zegt dat hij een Islam hater is net als Geert Wilders, maar uit z'n schrijfsel blijkt dat daar niks van waar is.
Iedereen roept maar wat. Waar Wilders kiest om tegen de Islam zélf te zijn, heeft Breivik alleen een probleem met de vermenging van culturen. Interessante vraag: vindt hij het dan ook erg vanuit het standpunt van de islamieten?
pi_100219532
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:15 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat is absoluut een afwijking. Wat ik meer bedoel is dat gebrek aan empathie, voor zover ik weet, niet snel tot ontoerekeningsvatbaarheid zal leiden. Ik bekeek het dus meer met een juridische bril.

Laat er geen onduidelijkheid over bestaan: ik zou die man graag martelen.
Psychopathie heet dat, en ik hoop niet dat je daar ontoerekeningsvatbaar voor kunt worden verklaard. Deze man heeft zo bewust gehandeld dat hij zo lang als juridisch maar mogelijk is achter de tralies moet.
pi_100219543
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:14 schreef waht het volgende:

[..]

Ik heb alleen dat logboek helemaal gelezen en voor de rest wat stukjes van dat hoofdstuk over het plannen van een operatie. Dat logboek vond ik nogal kinderlijk eigenlijk met al die smiley's, vandaar ook dat ik zo'n verborgen metafoor daartussen niet verwacht.
Dat vond ik ook, die smiley's pasten absoluut niet in het manifest. Misschien heb je ook gewoon gelijk hoor, het kan zomaar zijn dat ik spoken zie. Maar het omschrijft wel zijn aanslag vrij gedetailleerd op een cryptische manier, dat lijkt me gewoon geen toeval.
pi_100219655
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Iedereen roept maar wat. Waar Wilders kiest om tegen de Islam zélf te zijn, heeft Breivik alleen een probleem met de vermenging van culturen. Interessante vraag: vindt hij het dan ook erg vanuit het standpunt van de islamieten?
Ik denk het niet. Zijn gedachtengang staat enkele empathie toe voor zijn eigen volk. Hij toont ook wel empathie voor zijn geliefden en vrienden, dus hij kent het wel selectief (correctie op wat ik eerder stelde), maar dit vervalt zodra het over "anderen" gaat. Dan ziet hij het als producten van een ideologie. En die moet je volgens hem systematisch en hard aanpakken, ongeacht de kost van levens.

In zijn manifest houdt hij ook een Q&A met zichzelf, en geeft hij ook toe dat het doden van mensen "slecht" is, dat beseft wij dondersgoed. Hij vindt alleen dat het doel de middelen volledig heiligt. Het aantal doden is hierbij irrelevant, omdat het slechts een fractie is van de hele bevolking.
pi_100219740
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:22 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Zijn gedachtengang staat enkele empathie toe voor zijn eigen volk. Hij toont ook wel empathie voor zijn geliefden en vrienden, dus hij kent het wel selectief (correctie op wat ik eerder stelde), maar dit vervalt zodra het over "anderen" gaat. Dan ziet hij het als producten van een ideologie. En die moet je volgens hem systematisch en hard aanpakken, ongeacht de kost van levens.

In zijn manifest houdt hij ook een Q&A met zichzelf, en geeft hij ook toe dat het doden van mensen "slecht" is, dat beseft wij dondersgoed. Hij vindt alleen dat het doel de middelen volledig heiligt. Het aantal doden is hierbij irrelevant, omdat het slechts een fractie is van de hele bevolking.
Nog iets wat ik niet begrijp. Deze man is overduidelijk erg intelligent en wist precies wat hij deed. Waarom denkt hij dan dat hij hier serieus iets mee teweeg kan brengen? We zijn nu allemaal in shock, maar over een jaar weet de wereld -afgezien van de slachtoffers en nabestaanden- waarschijnlijk zijn naam niet eens meer. Zijn invloed op de wereldgeschiedenis is verwaarloosbaar. Waarom besefte hij dat zelf niet?
pi_100219758
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:17 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat vond ik ook, die smiley's pasten absoluut niet in het manifest. Misschien heb je ook gewoon gelijk hoor, het kan zomaar zijn dat ik spoken zie. Maar het omschrijft wel zijn aanslag vrij gedetailleerd op een cryptische manier, dat lijkt me gewoon geen toeval.
Tussendoor zit hij gewoon te grappen over van alles en nog wat dus misschien heeft hij op die manier ook een metafoor in z'n verslagje verwerkt. Maar we zullen het niet weten denk ik.
pi_100219910
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nog iets wat ik niet begrijp. Deze man is overduidelijk erg intelligent en wist precies wat hij deed. Waarom denkt hij dan dat hij hier serieus iets mee teweeg kan brengen? We zijn nu allemaal in shock, maar over een jaar weet de wereld -afgezien van de slachtoffers en nabestaanden- waarschijnlijk zijn naam niet eens meer. Zijn invloed op de wereldgeschiedenis is verwaarloosbaar. Waarom besefte hij dat zelf niet?
Dat denk ik ook, maar hij gaat er vanuit dat mensen dusdanig gefascineerd raken van zijn manifest (wat ik me op zich kan voorstellen bij bepaalde groepen) en zijn blauwdruk gebruiken om nog meer aanslagen te plegen.

Breivik is er van overtuigd dat chaos (want de tegenreacties van onder meer moslims acht hij essentieel) uiteindelijk tot een extreme uitvoering van het huidige extreem rechts leidt.

Overigens gaat hij er al vanuit dat de meeste mensen (wij dus ;)) zijn plan nu niet kunnen doorgronden omdat wij volgens bepaalde geindoctrineerde patronen denken. Hij denkt dat wij die over enkele tientallen jaren kwijt zijn.

Vandaar dat zijn manifest ook "2083: A European Declaration of Independence" heet. Hij gaat er dus al vanuit dat hij zelf de bevrijding in 2083 niet meer meemaakt.
pi_100220151
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:32 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, maar hij gaat er vanuit dat mensen dusdanig gefascineerd raken van zijn manifest (wat ik me op zich kan voorstellen bij bepaalde groepen) en zijn blauwdruk gebruiken om nog meer aanslagen te plegen.

Breivik is er van overtuigd dat chaos (want de tegenreacties van onder meer moslims acht hij essentieel) uiteindelijk tot een extreme uitvoering van het huidige extreem rechts leidt.

Overigens gaat hij er al vanuit dat de meeste mensen (wij dus ;)) zijn plan nu niet kunnen doorgronden omdat wij volgens bepaalde geindoctrineerde patronen denken. Hij denkt dat wij die over enkele tientallen jaren kwijt zijn.

Vandaar dat zijn manifest ook "2083: A European Declaration of Independence" heet. Hij gaat er dus al vanuit dat hij zelf de bevrijding in 2083 niet meer meemaakt.
Oh jeez dat is best wel eng. Ik denk alleen niet dat hij zo veel invloed heeft. Er zijn misdadigers met veel ergere daden die dat ook niet is gelukt. Charles Manson comes to mind.

edit: ik haal twee mensen door elkaar. Ik bedoel Jim Jones.
pi_100222550
Een briljant man die helaas net zo slim als psychopatisch was. Denk wel dat vooral door het manifest mensen respect gaan krijgen voor hem en het ook enkele mensen aanzet om zelf zo'n aanslag te plegen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100226348
quote:
Lippestad heeft verder laten weten dat Breivik zeer geïnteresseerd is in alle reacties op zijn daad die de afgelopen tijd binnen zijn gekomen. ‘Hij wilde weten hoeveel mensen gedood waren of gewond waren geraakt en hij wilde weten wat de reactie van de media was,’ aldus Lippestad.
http://www.nu.nl/noorwege(...)ns-schietpartij.html

Ik denk dat Breivik ongetwijfeld een kick kreeg van de reacties. En door alle media-aandacht zullen nog meer megalomane gefrustreerden aangezet worden tot soortgelijke daden.
pi_100240271
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 11:11 schreef Culthit. het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/noorwege(...)ns-schietpartij.html

Ik denk dat Breivik ongetwijfeld een kick kreeg van de reacties. En door alle media-aandacht zullen nog meer megalomane gefrustreerden aangezet worden tot soortgelijke daden.
Absoluut, dergelijke grootheidswaanzin komt vaak voort uit onzekerheid in de kindertijd. De drang naar aandacht blijft dan vaak ook het hele leven bestaan.
pi_100259864
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:41 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Absoluut, je zou zelfs kunnen van een multi-genie, iemand die op meerdere vlakken extreem uitblinkt. Helaas ook in het ziek en methodisch uitmoorden van tieners.
Waaruit blijkt dat dan?

Uitermate gemotiveerd en zeker niet dom. Maar een genie?
pi_100261604
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:27 schreef Compoantje het volgende:
de 1500 Blz
http://www.kevinislaughte(...)+of+Independence.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door C_N op 03-08-2011 10:32:13 ]
pi_100261801
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 06:23 schreef PhirePhoenix4 het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat dan?

ik denk het wel na de manifest gelezen te hebben eng maar uiterst geniaal .zeker geen domme jonge .

[ Bericht 1% gewijzigd door C_N op 03-08-2011 10:37:26 ]
  woensdag 3 augustus 2011 @ 10:58:12 #60
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_100263371
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 06:23 schreef PhirePhoenix4 het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat dan?

Dat dus! Tuurlijk zou het kunnen, maar het is absoluut niet te beoordelen puur op basis van wat hij gedaan heeft. We moeten heb sowieso niet te veel eer geven, zeker niet wanneer dit niet op feiten berust.

quote:
Beeld je in dat een persoon als Breivik niet compleet gestoord is en medisch onderzoek gaat doen ofzo
Breivik lijkt mijn vooral extreem gedreven, gedisciplineerd en gewiektst en zal daarnaast vast niet dom zijn. Hoogbegaafdheid lijkt mij echter geen vereiste om een dergelijk manifest te kunnen schrijven en tot een dergelijke daad te kunnen komen.

Vooral de gedrevenheid en ijzersterke discipline lijken mij doorslaggevende factoren benodigd om tot een geslaagd restultaat te komen bij het plannen en uitvoeren van een dergelijke actie.

Een een groot ego en volledig doorgeslagen vertrouwen in de juistheid van jouw eigen visie en onjuistheid van alles wat hiervan afwijkt kan deze gedrevenheid verder voldoende voeden.

Verder zag ik ook een vergelijking met de schietpartij in Alphen. Ik heb me er verder niet in verdiept, maar van wat ik weet, had die jongen in Alphen geen negenjarig plan ter voorbereiding van zijn aanslag en is de situatie verder niet echt vergelijkbaar, behalve dat er sprake is van gestoorde haatdragende figuren als daders.
Krekker is de bom!
pi_100264217
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 06:59 schreef bijdehand het volgende:
Een briljant man die helaas net zo slim als psychopatisch was. Denk wel dat vooral door het manifest mensen respect gaan krijgen voor hem en het ook enkele mensen aanzet om zelf zo'n aanslag te plegen.
buiten dat een film die ongetwijfeld kom,,over zijn leven en daden zullen hem ook geen wind eieren leggen
pi_100264516
Breivik hoogbegaafd en een genie :') _O-
  woensdag 3 augustus 2011 @ 11:37:41 #63
37248 BertV
Klei indiaan
pi_100264555
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 11:36 schreef DRidder het volgende:
Breivik hoogbegaafd en een genie :') _O-
Verwarrend eh? Daar gaan wat hokjes.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_100264572
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 11:37 schreef BertV het volgende:

[..]

Verwarrend eh? Daar gaan wat hokjes.
;)
pi_100264695
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 09:55 schreef C_N het volgende:

[..]

ik denk het wel na de manifest gelezen te hebben eng maar uiterst geniaal .zeker geen domme jonge .
Meeste van dat manifest is bij mekaar geplakt en geknipt... :{.
Ook uit zijn eerdere activiteiten blijkt misschien dat het een handige jongen is, maar hoogbegaafd? Hoogbegaafd is meestal van toepassing op een individu die op jonge leeftijd over uitmuntende talenten beschikt op de gebieden wiskunde, muziek of beeldende kunsten (zoals tekenen).
I´m back.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 11:45:07 #66
37248 BertV
Klei indiaan
pi_100264760
Wikipedia:

Het model beschrijft de volgende innerlijke kenmerken:

zéér autonoom (zijn)
hoogintelligent (denken)
rijk geschakeerde emotionele binnenwereld (voelen) (overtreffende trap; ontspoord)

en de volgende kenmerken van de wisselwerking met de buitenwereld:

gedreven en nieuwsgierig (willen)
scheppingsgericht (doen)
hoogsensitief (waarnemen) (overtreffende trap; ontspoord)
pi_100265128
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 11:45 schreef BertV het volgende:
Wikipedia:

Het model beschrijft de volgende innerlijke kenmerken:

zéér autonoom (zijn)
hoogintelligent (denken)
rijk geschakeerde emotionele binnenwereld (voelen) (overtreffende trap; ontspoord)

en de volgende kenmerken van de wisselwerking met de buitenwereld:

gedreven en nieuwsgierig (willen)
scheppingsgericht (doen)
hoogsensitief (waarnemen) (overtreffende trap; ontspoord)
Ook al zou je deze definitie nemen, daar ga je al...
Autonoom okee, maar ik geloof nooit dat-ie 9 jaar bezig is geweest deze aanslagen te plannen.
Hoogintelligent? Intelligent is hij wel onmiskenbaar, maar hoog? De theoretische achtergrond van zijn zogenaamde gedachtegoed heeft-ie bij mekaar geknipt en geplakt. En intelligent als je doel en methode naast elkaar legt?
Rijk geschakeerd innerlijk leven? Waag dat te betwijfelen als je in staat bent om 69 kinderen/jongeren af te schieten. Dan ben je redelijk afgestompt.
En gedreven-nieuwsgierig/scheppingsdrift/hoogintensief? Monomaan-destructief-afgestompt, zou ik eerder voorstellen.
I´m back.
pi_100265398
Ben het trouwens wel eens met de mensen hierboven: we moeten deze klootzak niet te veel eer geven.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 12:03:30 #69
37248 BertV
Klei indiaan
pi_100265485
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:01 schreef Tchock het volgende:
Ben het trouwens wel eens met de mensen hierboven: we moeten deze klootzak niet te veel eer geven.
Het heeft niks met eer te maken. Ik heb liever iemand met een laag IQ en een hoog EQ (emotionele intelligentie) dan andersom.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 12:15:03 #70
37248 BertV
Klei indiaan
pi_100265923
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:10 schreef DRidder het volgende:

Wellicht had dat meer gevolgen gehad. De Europeanen zijn feminien in hun reactie.
Breivik zal vast in z'n nopjes zijn geweest met die cowboys uit de VS. Al is het daar ook een smeltkroes natuurlijk. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 03-08-2011 12:23:09 ]
pi_100268686
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 12:01 schreef Tchock het volgende:
zo daarom is hij dom. :? ik denk eer heeft er niets mee te maken.
als je in je eentje het hele veiligheid systeem met alles er op en er aan kan ontlopen ben je zeker geen dom mannetje
  woensdag 3 augustus 2011 @ 13:35:28 #72
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_100268852
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 13:30 schreef C_N het volgende:

[..]

zo daarom is hij dom. :? ik denk eer heeft er niets mee te maken.
als je in je eentje het hele veiligheid systeem met alles er op en er aan kan ontlopen ben je zeker geen dom mannetje
Niemand beweert dat hij dom is. Wel werd hij omschreven als een "multigenie" en dat is natuurlijk flauwekul.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_100275210
Hij voorziet het opdelen van het huidige Turkije tussen Griekenland en Armenie in de toekomst, opzich een intressante visie.
pi_100275614
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 11:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ook uit zijn eerdere activiteiten blijkt misschien dat het een handige jongen is, maar hoogbegaafd?Hoogbegaafd is meestal van toepassing op een individu die op jonge leeftijd over uitmuntende talenten beschikt op de gebieden wiskunde, muziek of beeldende kunsten (zoals tekenen).
Dit is onjuist.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 16:34:44 #75
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100276146
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 11:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ook uit zijn eerdere activiteiten blijkt misschien dat het een handige jongen is, maar hoogbegaafd? Hoogbegaafd is meestal van toepassing op een individu die op jonge leeftijd over uitmuntende talenten beschikt op de gebieden wiskunde, muziek of beeldende kunsten (zoals tekenen).
Kletspraat.
  Moderator woensdag 3 augustus 2011 @ 17:03:50 #76
8781 crew  Frutsel
pi_100277369
Laten we ons gewoon op de feiten van Breivik richten, andere zaken laten we hier maar ff buiten
pi_100277572
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:03 schreef Frutsel het volgende:
Laten we ons gewoon op de feiten van Breivik richten, andere zaken laten we hier maar ff buiten
Oke dan ga ik mijn eerdere post herformuleren.

De feiten zijn helemaal niet zo uitzonderlijk en geniaal en getuigen al helemaal niet van iemand die hoogbegaafd is. 9/11 had bijv. qua plan en uitvoering een "iets" hogere moeilijkheidsgraad.
Toen was er echter niemand die het had over de slimheid en de genialiteit van de daders, nee dat waren slechts haatbaarden, fanatici etc. De reacties zijn derhalve naast onjuist ook nog eens hypocriet.
pi_100277657
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:56 schreef Tchock het volgende:

Ja. Een beetje zoals Dwight uit The Office die, heel toevallig, ook een bietenboerderij heeft :') .
pi_100319420
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 01:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Breiviks doel is het behoud van de Christelijke Noorweegse cultuur ('vrij van vreemde smetten'). Succesvol is hij als een bijdrage levert aan 'de ontsmetting' van Noorwegen.

De gevolgen van zijn slachtpartij:
Negatief:
- Rechtse/conservatieve/islamofobe kringen staan nadrukkelijker in de belangstelling van opsporingsdiensten, waardoor herhaling door sympathisanten lastiger wordt.
- Familieleden, socialisten en de gewone, wellicht apolitieke burger zullen feller stelling nemen tegen rechts.
Positief:
- Breivik heeft bijgedragen aan de verhitting van het multiculturele debat, als gevolg waarvan een door hem gehoopte burgeroorlog langs etnische lijnen een stukje dichterbij is gekomen.
- Een zeventigtal toekomstige linkse politici kan de ontsmetting van Noorwegen niet meer tegenhouden.
- Mensen met een afwijkende of geen politieke overtuiging komen in aanraking met zijn gedachtegoed, van wie een deel zijn ideeën zal omarmen.
- Rechtse/conservatieve/islamofobe geestverwanten raken bewust van de optie om op niet-democratische wijze idealen te bewerkstelligen, en sommigen van hen zullen die optie nemen.
- Potentiële Breiviks kunnen lering trekken uit zijn ervaringen, wat hun succeskans doet toenemen.
- Potentiële Breiviks kunnen moed en hoop putten uit hun grote voorbeeld, hun held.
- Breivik kan in de toekomst vanuit de gevangenis via advocaten, familieleden/ vrienden en sympathisanten boodschappen de wereld insturen. Als er buitenaf gehoor wordt gegeven aan zijn woorden, kan hij uitgroeien tot een generaal, die compleet veilig (vanuit het vijandelijke kamp nog wel!) zijn eigen troepen kan aansturen. Dit klinkt misschien science-fiction-achtig, maar is toch wat momenteel gaande is in Turkije, waar terroristenleider Abdullah Ocalan, die veel meer doden op zijn geweten heeft dan Breivik, vanuit een Turkse gevangenis via advocaten voortdurend bevelen geeft aan Koerdische rebellen. Het recht op een advocaat mag nooit ingeperkt worden, de staat is machteloos.

Puur pragmatisch gezien wegen de voordelen op tegen de nadelen. Op Breiviks Facebook-pagina prijkte het boek 'consequences of pragmatism' niet voor niets onder favorieten.
pi_100319673
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 17:09 schreef Bilge het volgende:

[..]

- Breivik kan in de toekomst vanuit de gevangenis via advocaten, familieleden/ vrienden en sympathisanten boodschappen de wereld insturen. Als er buitenaf gehoor wordt gegeven aan zijn woorden, kan hij uitgroeien tot een generaal, die compleet veilig (vanuit het vijandelijke kamp nog wel!) zijn eigen troepen kan aansturen. Dit klinkt misschien science-fiction-achtig, maar is toch wat momenteel gaande is in Turkije, waar terroristenleider Abdullah Ocalan, die veel meer doden op zijn geweten heeft dan Breivik, vanuit een Turkse gevangenis via advocaten voortdurend bevelen geeft aan Koerdische rebellen. Het recht op een advocaat mag nooit ingeperkt worden, de staat is machteloos.

Puur pragmatisch gezien wegen de voordelen op tegen de nadelen. Op Breiviks Facebook-pagina prijkte het boek 'consequences of pragmatism' niet voor niets onder favorieten.
Dat laatste is inderdaad een goed punt, wat ik nog niet eens beseft had. Juist omdat Breivik in leven bleef kan hij nu de rest van zijn leven brieven schrijven en anderen overtuigen. Ik ken de verhalen ook inderdaad, niet uit het oosten maar uit de VS waar hoofden van bendes honderden gangsters aansturen vanuit een cel. En om het nog maar niet te hebben over boeken schrijven; weten jullie die andere man nog die er wat extreme ideeën op nahield en in de gevangenis er een boek over schreef?
pi_100320583
Wie heeft het hele manifest gelezen, en waar is het te downloaden?
pi_100320986
-

[ Bericht 99% gewijzigd door sp3c op 04-08-2011 18:12:59 ]
pi_100321227
Dank u A.Breivik. Ik ga het lezen. Sorry sp3c, ik heb het al ge-download van de genoemde locatie. Waarom zouden we censuur moeten toepassen, de pers heeft in totaal van de 1500 pagina's er een klein aantal (10) besproken.

[ Bericht 53% gewijzigd door DirkdeDerde op 04-08-2011 18:22:37 ]
pi_100321691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 17:58 schreef ABreivik het volgende:
-
Vind jij jezelf net zo leuk als ik je niet leuk vind? :')
pi_100321911
Waanzinig, net begonnen met lezen en er zijn alleen al 7 pagina's inhoudsopgave.
  zondag 7 augustus 2011 @ 07:55:32 #87
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100414522
In het manifest zitten 46 "verborgen codes".
Op de site http://analysis.no.net/ is het onderzoek naar deze hidden codes te volgen.
En er is een mailinglist van.
How can I make this topic about me?
  zondag 7 augustus 2011 @ 09:30:07 #88
151515 verita
Happy days
pi_100415054
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:18 schreef Endorcoven het volgende:
- Hij had verschillende koffers maar liefst drie meter diep begraven in afgelegen gebieden, om zo nooit in het bezit te zijn van al het bewijsmateriaal tegelijk. Een hiervan lag in een moerassig gedeelte met heel veel muggen. Hij zag er enorm tegenop om die koffer weer op te graven.
In die buurt staat ook:

I could tell by the topography that not many people had been here before. The forest was very compact with a lot of spider webs, and hundreds of flying bugs around. I have serious issues with spiders so I just had to block those thoughts out.

Zouden ze in de verhoorkamer gebruik maken van deze wetenschap?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_100420721
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 09:30 schreef verita het volgende:

[..]

In die buurt staat ook:

I could tell by the topography that not many people had been here before. The forest was very compact with a lot of spider webs, and hundreds of flying bugs around. I have serious issues with spiders so I just had to block those thoughts out.

Zouden ze in de verhoorkamer gebruik maken van deze wetenschap?
Hopelijk niet.
  zondag 7 augustus 2011 @ 13:45:19 #90
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100420815
Als ze slim zijn wel
pi_100420841
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:45 schreef Omnifacer het volgende:
Als ze slim zijn wel
Als ze slim zijn juist niet.
  zondag 7 augustus 2011 @ 13:51:17 #92
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100421045
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als ze slim zijn juist niet.
Inderdaad. Mensen die serieus kamer 101-achtige praktijken willen :|W
  zondag 7 augustus 2011 @ 13:53:05 #93
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100421105
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:51 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Inderdaad. Mensen die serieus kamer 101-achtige praktijken willen :|W
Ach, die martelpraktijken op Guantánamo hebben ons wel de scalp van Bin Laden opgeleverd.

Wie weet wat d'n Breivik nog te verbergen heeft.
pi_100421300
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:53 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Ach, die martelpraktijken op Guantánamo hebben ons wel de scalp van Bin Laden opgeleverd.

Wie weet wat d'n Breivik nog te verbergen heeft.
Als ze dat doen krijgt hij strafvermindering of kan hij misschien wel niet veroordeeld worden. Guantanamo Bay is het toppunt van Amerikaans machtsmisbruik en schending van de mensenrechten.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:02:45 #95
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100421445
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als ze dat doen krijgt hij strafvermindering of kan hij misschien wel niet veroordeeld worden. Guantanamo Bay is het toppunt van Amerikaans machtsmisbruik en schending van de mensenrechten.
Doel heiligt de middelen.
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:39:12 #96
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_100422939
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:53 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Onjuist, dat is een mythe die bepaalde individuen graag de wereld in helpen om hun eigen misdaden recht te praten.

quote:
McCain , who cited information he said he got directly from CIA Director Leon Panetta. “The trail to bin Laden did not begin with a disclosure from Khalid Sheik Mohammed, who was waterboarded 183 times,” McCain said. Intelligence officials first learned the nickname of bin Laden’s courier –Abu Ahmed al-Kuwaiti — “from a detainee held in another country, who we believe was not tortured.” And, he added, “None of the three detainees who were waterboarded provided Abu Ahmed’s real name, his whereabouts or an accurate description of his role in Al Qaeda.”

The waterboarding of Mohammed, in fact, yielded “false and misleading information” about the courier, McCain said. The staff of the Senate intelligence committee has told him that the best information that led to bin Laden came through non-coercive means.

http://www.politico.com/news/stories/0511/54818.html
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:02 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Doel heiligt de middelen.
Kan je ook paginanummers geven wanneer je Breivik citeert?
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 7 augustus 2011 @ 14:42:32 #97
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100423054
quote:
[..]

Onjuist, dat is een mythe die bepaalde individuen graag de wereld in helpen om hun eigen misdaden recht te praten.

Onjuist, dat hebben US officials zelf bevestigd. Ga zelf maar een bron zoeken als je het niet gelooft, ik hoef jouw huiswerk niet te doen.

quote:
Kan je ook paginanummers geven wanneer je Breivik citeert?
Neen, want ik citeer Breivik nergens.
pi_100423404
Qutb (de grondlegger van het islamitisch terrorisme) heeft in de vorige eeuw ook wat dingen geschreven die door verschillende latere groeperingen als fundament zijn gebruikt voor terroristische aanslagen.

quote:
1. Het concept van takfir: politieke leiders en anderen mogen worden geliquideerd als ze geen echte moslims zijn. Indien een leider de islamitische wetgeving (sharia) niet invoerde was het volgens hem geen goede moslim en daarom een kaffiren mocht daarom ter dood worden gebracht. Dit was gebaseerd op een uitspraak van Ibn Taymiya (1268-1328) in reactie op de Mongoolse aanvallen op de gebieden van de islam die de moslims onder een niet-moslim regering zouden brengen. Het liquideren van deze heidenen zou in zijn ogen daarom gelegitimeerd zijn.

2. Het gebruik van het concept jahiliyya. Volgens hem was de wereld, inclusief de Arabische, ver afgedwaald van de islam en weer teruggekeerd naar de "wereld van onwetendheid" van voor Mohammed; de jahiliyya. Dit werd volgens hem vooral veroorzaakt door de besmetting van de islam door de westerse corrupte liberale samenleving.
Ik zie overeenkomsten.
  zondag 7 augustus 2011 @ 15:00:17 #99
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_100423767
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:42 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Onjuist, dat hebben US officials zelf bevestigd. Ga zelf maar een bron zoeken als je het niet gelooft, ik hoef jouw huiswerk niet te doen.
Bush officials en aanhangers ja, diezelfde die eerst nog zeiden dat Amerika niet martelt, en nu hun straatje proberen schoon te vegen. :')
De feiten in het door mijn aangehaalde bron spreken voor zich, en daarmee heb ik het huiswerk voor ons beiden al gedaan. Geen dank.

quote:
[..]

Neen, want ik citeer Breivik nergens.
Zeggen dat het doel alle middelen heiligen is dezelfde insteek waarmee Breivik tientallen jongeren doodschoot.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 7 augustus 2011 @ 15:11:29 #100
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100424171
Ja en als ik mijn honger wil stillen en ik heb alleen een zak drop in huis dan eet ik die leeg. Ook dan heiligt het doel de middelen. En nu?

Overigens: het doel is enkelvoud, dus aub heiligT in plaats van heiligEN gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')