Laat ik beginnen te zeggen dat ik Wilders en de PVV op geen enkele wijze verantwoordelijk acht voor de daden van Breivik. Je kunt de partij veel verwijten, maar ze heeft medestanders nooit opgeroepen over te gaan tot gewelddadige actie.quote:Ongemakkelijke vragen voor de PVV
Alleen de dader, Anders Breivik, is verantwoordelijk voor die tientallen weggenomen levens. Maar de gebeurtenissen roepen wel (ongemakkelijke) vragen op. Voor Wilders en zijn geestverwanten.
Het duurde niet lang voor Geert Wilders een tweet de wereld instuurde. ‘Vreselijke aanslag in Oslo, zoveel onschuldige slachtoffers van gewelddadige, zieke geest. PVV rouwt mee met nabestaanden en Noorse volk.’ Zijn partij, liet hij ook nog weten, ‘verafschuwt alles waar die man voor staat en heeft gedaan’.
En zo zijn er velen, mensen die óók niets moeten weten van de islam en al jaren inbeuken op de elites die in hun ogen de multiculturele ?samenleving mogelijk hebben ?gemaakt. Zoals de Noorse blogger Fjordman en de Amerikaanse publicist Robert Spencer. Net als Wilders roepen zij nu in koor: dit is een gek, hier hebben wij niets, helemaal niets,mee te maken.
Alleen de dader is verantwoordelijk. Alleen hij en niemand anders.
Maar... het is ook te gemakkelijk om dit af te doen met een korte tweet. En om verontwaardigd alle kritische vragen aan de kant te schuiven. De reden: de overeenkomsten tussen het gedachtegoed van Breivik en dat van Wilders, zijn partij-ideoloog Martin Bosma en andere islamcritici in de wereld zijn simpelweg te groot.
‘Andrew Berwick’ is de eerste terrorist die zich expliciet beroept op de ideologie van Nieuw Rechts.
Iemand die doet wat Breivik deed kun je gek noemen. Zoals je dat van andere terroristen kunt zeggen. Maar hij is geen Karst T. (Apeldoorn), geen Tristan van der V. (Alphen). Er zit een consistentie in zijn wereldbeeld. De kern is zijn analyse van de multiculturele samenleving. In het naoorlogse Europa heeft de elite de westerse kernwaarden – vrijheid! – opgeofferd aan het relativisme. En de poorten wijd opengezet voor moslims, die die vrijheid van ons afpakken.
Elite onder de elite
Het was geen toeval dat Breivik zijn bloedbad aanrichtte in het zomerkamp van de Noorse Arbeiderspartij. De elite onder de elite, dat zijn de sociaal-democraten. Zij zijn de zondebok in het multiculturele drama. ‘Zolang de Arbeiderspartij vasthoudt aan haar ideologische koers, waarmee ze de Noorse cultuur deconstrueren en massa’s moslims importeren, is zij aansprakelijk wegens hoogverraad,’ verklaarde de schutter gisteren voor de rechter.
Iedereen die de politiek volgt in Nederland moet dit bekend voorkomen. ‘Cohen heeft Nederland dertig jaar laten volstromen met zijn islamitisch stemvee,’ sneerde Geert Wilders twee maanden terug aan het adres van de PvdA-voorman.
Nee, Wilders beschouwt zichzelf niet als ‘Nieuwe Tempelier’, zoals de Noorse fantast. Maar zijn partijgenoot Bosma schrijft opgewekt dat met de PVV ‘islambestrijding na eeuwen terug is in het hart van de Staten-Generaal’. Immers, Filips de Goede richtte die ooit op om steun te verwerven voor... de kruistochten.
Met alle verschillen die er ook zijn, kan dus niet worden ontkend dat de PVV-leider de kern van Breiviks wereldbeeld deelt. Zoals gezegd, hij niet alleen, maar Wilders is in Nederland de meest zichtbare representant van de anti-islamactivisten. En iemand die zijn ideologie met veel energie internationaal aan de man brengt.
Het grootste verschil – het kan niet genoeg benadrukt worden – is natuurlijk dat Wilders geweld veroordeelt. Maar ook hier wringt het, want tegelijk spuit hij felle oorlogsretoriek.
De PVV-leider strooit met verwijzingen naar de slag tegen de Moren bij Poitiers, naar die tegen de Turken bij Wenen én naar de Tweede Wereldoorlog. ‘Bevrijding’ van de islam is het doel, en wie niet meevecht een laffe ‘Chamberlain’. ‘Als je niet wilt dat je zelf wordt opgegeten, zal je toch de ander moeten opeten.’ (2008, in NRC).
Daarom zijn ongemakkelijke vragen terecht. Zoals het niet meer dan logisch is dat de dierenrechtenbeweging kritisch bevraagd werd na de moord op Pim Fortuyn. Zoals de islam vanzelfsprekend ter discussie staat door de jihadistische aanslagen.
Warme oorlog
Hoe zien Wilders, en zijn geestverwanten, die ‘oorlog tegen de islam’ nou voor zich? En waarom denkt hij, in tegenstelling tot Fortuyn, dat dit geen Koude Oorlog is maar een ‘warme’ (2007, HP De Tijd)? Betekent dit dat hij vindt dat afschrikking niet genoeg is, maar dat er echt gevochten moet worden? En hoe doe je dat dan, vechten tegen de islam?
In zijn proces stelde hij dat de ‘multiculturalistische elites’ een ‘totale oorlog’ tegen de bevolking voeren. Wat verwacht hij dan van zijn volgelingen? Als er inderdaad een oorlog woedt, is dan niet de logische consequentie dat die naar het zwaard grijpen en terugvechten? En waarom is zo’n aanslag tegen ‘de multiculturalistische elites’ dan opeens de actie van een gek?
Wilders keurt de aanslag echt af. Hij is, zoals iedereen, verdrietig over de moord op tientallen kinderen. Maar moet hij zich dan niet op zijn minst afvragen of hij zijn retoriek dient te matigen? Is dit geen moment voor enige zelfreflectie? Moet hij niet duidelijker, ja kristalhelder maken dat hij doelt op een geestelijke strijd, en niet een op het slagveld?
Die vragen hadden ook eerder gesteld kunnen, ja misschien wel moeten worden. De aanslag en de summiere reactie van Wilders maken ze weer actueel. Dat zal Pavlovreacties oproepen, zoals de afgelopen dagen al is gebeurd. ‘Oh jullie zeggen dat het Wilders’ schuld is!’ ‘Hoe durven jullie te suggereren dat...’ Gemakzuchtige excuses om een pijnlijke discussie te vermijden.
Hier weer verder met de discussie.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 13:41 schreef Friek_ het volgende:
''Als er ooit wat gewelddadigs gebeurt tegen mij of de PVV en haar aanhangers dan weet iedereen vanaf nu dat Van der Laan en Pechtold aan een klimaat hebben bijgedragen waarin dat voor sommige gekken mede op grond van hun demoniserende opmerkingen gerechtvaardigd leek.''
-- Geert Wilders
Plak deze er maar bij in de volgende OP.
Als alle mensen er zo over denken, dan hebben we verkiezings uitslagen zoals die afgelopen weekend in Noord-Korea zijn behaald.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:10 schreef Compoantje het volgende:
Wilders moet z'n toon niet matigen, hij heeft helemaal gelijk en is 1 van de weinige mensen die het durft te zeggen.
Over 50 jaar denken alle mensen er zo over. Let maar op.
Dit doet me denken aan iemand in Noorwegen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:10 schreef Compoantje het volgende:
Wilders moet z'n toon niet matigen, hij heeft helemaal gelijk en is 1 van de weinige mensen die het durft te zeggen.
In 2083 was het geloof ik toch?quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:10 schreef Compoantje het volgende:
Nou ja, het lijkt veel op het waanidee dat de nazi's hadden tav de Joden hè.quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:15 schreef KoosVogels het volgende:
Eigenlijk is Wilders gewoon een soort van BNW'er, een Lambiekje als het ware. Want laten we eerlijk wezen: hoeveel bewijs is er nou dat moslims Europa willen overnemen? Het is een onderbuik-angst, niets meer en niets minder. Natuurlijk kan dit waarheid blijken, maar dat geldt voor wel meer theorietjes die naar voren worden gebracht door complotfiguren. Voorlopig is de bewering dat de islam Europa gaat veroveren ongeveer net zo waarheidsgetrouw als die van complotters dat 9/11 een inside job was.
Ik denk dat Mark Rutte dat niet gaat doen, hij zou zijn gedoogpartner kunnen schofferen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:27 schreef skrn het volgende:
De bal ligt nu bij de premier. Geert Wilders' reactie was buitengewoon mager. Geen discussie mogelijk wat hij nu bedoelt met strijd en wat hij nu precies wil bereiken en met wat voor middelen. Mark Rutte heeft de positie om boven de partijen uit te stijgen. Hij kan de bevolking gerust stellen met de opmerking dat ook alle aandacht is gevestigd op extreem-rechts terreur en het voorkomen daarvan. Hij moet erkennen dat polarisatie en het inhakken op je tegenstanders anderen kan inspireren tot onwerkelijke daden en dat Mark Rutte er alles aandoet om die polarisatie te stoppen.
Het speelkwartier is voorbij. Begrip tonen voor de zorgen van de PVV'ers mag er niet toe leiden dat er een politieke correctheid op rechts ontstaat.
Ja, maar als je dat schrijft roepen mensen direct weer: GODWIN!quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, het lijkt veel op het waanidee dat de nazi's hadden tav de Joden hè.
Onzin, ik denk dat via de omweg Breivik nu is aangetoond wat veel pundits al een keer beweerd hebben en erom zijn weggehoond en heel wat FOK!kers ook al beweerd hebben: het gedachtegoed van de PVV is idd fascistoïde. PVV is een fascistoïde partij. En Winston Churchill voorzag al dat de fascisten van de toekomst anti-fascisten zouden zijn, zoals PVV zegt te zijn... Ik voor mij ben wel om, was eerst nog enigszins sceptisch daarover, nu niet meer.quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar als je dat schrijft roepen mensen direct weer: GODWIN!
Ik vind dit al weer veel te politiek correct hoor:quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:39 schreef KoosVogels het volgende:
Een zeer, zeer goed stuk:
Of Breivik gek is, valt nog te bezien
Zo is een feit dat de meeste Nederlanders nauwelijks te maken krijgen, of zelfs gewoon niet, met die problemen van de multiculturele maatschappij en ook lang niet alle allochtonen zorgen voor problemen.quote:Ik pleit hier niet voor het monddood maken van de islamcritici. Het blootleggen van de problemen van de multiculturele maatschappij en massa-immigratie is een verademing geweest en is nog steeds noodzakelijk. Maar dat kan evengoed - zelfs beter - op basis van feiten. Álle feiten, niet alleen die feiten die hun toevallig goed uitkomen.
Dus Wilders is een hypocriet. Verrassendquote:''Als er ooit wat gewelddadigs gebeurt tegen mij of de PVV en haar aanhangers dan weet iedereen vanaf nu dat Van der Laan en Pechtold aan een klimaat hebben bijgedragen waarin dat voor sommige gekken mede op grond van hun demoniserende opmerkingen gerechtvaardigd leek.''
-- Geert Wilders
Persoonlijk vind ik dat Wilders best kritiek mag uiten op de multiculturele samenleving. Het is alleen wat onverstandig om daarbij oorlogsretoriek en vage complottheorrieen bij te gebruiken. Daar gaat het fout.quote:Op donderdag 28 juli 2011 09:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vind dit al weer veel te politiek correct hoor:
[..]
Zo is een feit dat de meeste Nederlanders nauwelijks te maken krijgen, of zelfs gewoon niet, met die problemen van de multiculturele maatschappij en ook lang niet alle allochtonen zorgen voor problemen.
Maar goed de kern van zijn betoog deel ik wel. Als zijnde dat internet is een bijzonder delicaat medium toch. Voor je het weet kun je terecht komen in een vorm van sektarisme, omdat je als blog- of forumeigenaar alles wat jou onwelvallig is kunt deleten, bannen, negeren. Het anti-Islamisme is in die zin sektarisch. Op de algemene fora (zoals ook dit forum) worden zij regelmatig verbannen (vooral vanwege vorm aspecten: dus mensen uitschelden, te ver gaan, liegen, bedriegen, de boel oplichten) dus beginnen zij hun eigen blogjes en fora en daar zie je dat sektarisme ontstaan.
En verder denk ik toch wel dat Anders Breivik een sociopaat is.
En dat is zijn kritiek: die complottheorieën, want als je naar feiten kijkt, zie je dat misschien 80% van de bevolking nauwelijks of in het geheel niet in contact komt met die straatschoffies. Maar hij heeft de plattelandsbevolking in Limburg en Brabant dusdanig bang gemaakt daardoor dat zij massaal op hem stemden, want zoiets willen zij nooit in hun woonplaatsen hebben. Feit is echter dat ze er nu niet last van hebben en grote kans ook in de toekomst niet. Stemmen ronselen door angst te zaaien.quote:Op donderdag 28 juli 2011 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat Wilders best kritiek mag uiten op de multiculturele samenleving. Het is alleen wat onverstandig om daarbij oorlogsretoriek en vage complottheorrieen bij te gebruiken. Daar gaat het fout.
De PVV is inderdaad erg fout, is racistisch, en neigt naar het fascistische. Dat heb ik altijd op fok! geroepen. En PVV-stemmers zijn óf dom óf racistisch, ook een standpunt dat ik al een tijd lang heb verkondigd. Zie o.a. Excuses voor winst PVV via Facebookquote:Op donderdag 28 juli 2011 09:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onzin, ik denk dat via de omweg Breivik nu is aangetoond wat veel pundits al een keer beweerd hebben en erom zijn weggehoond en heel wat FOK!kers ook al beweerd hebben: het gedachtegoed van de PVV is idd fascistoïde. PVV is een fascistoïde partij. En Winston Churchill voorzag al dat de fascisten van de toekomst anti-fascisten zouden zijn, zoals PVV zegt te zijn... Ik voor mij ben wel om, was eerst nog enigszins sceptisch daarover, nu niet meer.
Nee, Wilders heeft de trigger niet overgehaald en is niet schuldig als zodanig, hij is iemand die ook die "cloud" van anti-Islamisme heeft gevonden, die al rondzwierf op internet voordat hij prominent werd, net als Breivik. Voor Wilders zit er, naast aanvankelijk idealisme of verontwaardiging over 9/11, ook een stukje machtswellust in, dus willens en wetens bepaalde texten debiteren om er zelf beter van te worden. Hij heeft er hierdoor wel voor gezorgd dat die "cloud" groter en extremer werd, net als overigens Breivik ook, die een groot deel van zijn tijd bezig is geweest op internet.quote:Op donderdag 28 juli 2011 10:32 schreef Pooleventerug het volgende:
[..]
De PVV is inderdaad erg fout, is racistisch, en neigt naar het fascistische. Dat heb ik altijd op fok! geroepen. En PVV-stemmers zijn óf dom óf racistisch, ook een standpunt dat ik al een tijd lang heb verkondigd. Zie o.a. Excuses voor winst PVV via Facebook
Maar toch maakt dat mijns inziens nog steeds niet dat Wilders verantwoordelijk is voor Breivik. Een verachtelijke, domme, leugenachtige, racistische ideologie er op na houden kan nog steeds zonder dat je tientallen weerloze mensen doodschiet. En daar heeft Wilders nooit toe opgeroepen.
Ik verwijt Wilders in het algemeen dat hij er een achterlijke politieke ideologie op na houdt. En ik verwijt hem zijn hypocrisie, gezien zijn opmerkingen over Van der Laan en Pechtold een paar jaar terug. Maar ik verwijt hem niets van het gedrag van Breivik.
Hij moet inderdaad niets, niet van de wet in ieder geval. En dat moet ook zo blijven.quote:Op donderdag 28 juli 2011 11:03 schreef thedeedster het volgende:
Hij MOET niets, maar wat meer nuance en minder lompheid zouden veel goed doen.
Uit het vorige topic waar ik niet meer kon reageren.quote:Je wil niet vervallen in de discussie of je moslims beledigt als je de islam zelf aanvalt, maar je gaat er voor je argument wel van uit dat dat niet zo is? Dat is nogal oneerlijk.
Ik denk dat je moslims wél beledigt als je de islam aanvalt overigens. Wat je tegen ze wil zeggen is: die ideeën waar jij heilig in gelooft, die vind ik belachelijk, maar ik heb niets tegen jou als persoon. Dat klopt toch niet?
Wat Wilders verder nog doet is cherrypicken uit geschriften en preken van imams en daar consequenties aan verbinden voor de hele islam (en dus alle moslims). Dan kun je ook naar het Oude Testament wijzen en zeggen dat het jodendom en het christendom achterlijk zijn en dan dus in één keer alle joden en christenen op de wereld als achterlijk wegzetten.
Het échte probleem is extremisme, onder welke vlag of ideologie dan ook.
Natuurlijk is het meer dan de Bijbel en de Koran alleen. Het is onmogelijk in een paar zinnen te duiden wat een religie behelst. Ik zeg alleen dat je prima naar geschriften kan kijken en die bekritiseren zonder dat je daarmee iedereen die zichzelf moslim of christen noemt ook gelijk beledigt.quote:Op donderdag 28 juli 2011 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
Onzinnige reactie van Poon wat mij betreft. De PVV-ideologie is breder dan het PVV-program. Net als dat de religieuze ideologie bij het Christendom en de Islam, mede dankzij verscheidene interpretaties, breder is geworden dan de Bijbel en Koran alleen.
Veel te kort door de bocht. Ik snap dat deporteren in de Engels taal een gangbare term is, maar in het Nederlands heeft een nog een heel andere connotatie. Ik snap denk ik wel waarom jij daarom niet het woord uitzetten gebruikt. Belangrijker is dat deze ene uitspraak van Wilders veel te vaak wordt aangehaald. Het is uit zijn verband gerukt; hij doelde op het uitzetten van criminele moslims en dacht dat dat er miljoenen zouden zijn. Een grove overschatting en dat moet hem zeker aangerekend worden, maar de opmerking is een eigen leven gaan leiden.quote:Feit is dat de retoriek van de oprichter van de PVV, tevens ook politiek leider en enig lid, wel degelijk als oorlogsretoriek aan te merken valt. Zijn visies en ideologie zijn zeer eenduidig: De Islam is de vijand, we worden overspoeld door moslims en we moeten er voor gaan zorgen dat ze met miljoenen gedeporteerd worden.
Je noemt uitlatingen van Wilders gevaarlijker en wat geweld betreft concreter dan heilige geschriften. Sorry, ik kan het in de verste verte niet met je eens zijn.quote:Breivik werd dan ook niet geleid door het "partijprogramma" van de PVV, maar wél door de bevindingen die Wilders zelf publiekelijk kenbaar maakte. Ook middels subtiele hints als Fitna, tijdens lezingen in Engeland en tijdens lezingen in Israel en de VS. Dat is in mijn ogen zelfs nog veel concreter dan de summiere gewelddadige, doch defensief van aard, teksten in de heilige geschriften - waar éénieder een eigen draai aan geeft - en waarbij niemand overduidelijk de waarheid in pacht heeft - en zelfs deskundigen geen overeenstemming over kunnen krijgen.
Er wordt al jaren gezegd en gewaarschuwd dat de radicaliserende, haatzaaiende- en oorlogszuchtige taal van nieuw-rechts door heel Europa vroeg of laat voor dit soort van geweld gaat zorgen. Kan toch nauwelijks een verrassing zijn, hooguit dat het specifiek Noorwegen is geworden, dat had idd net zo goed België, Denemarken of Oostenrijk kunnen zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2011 12:57 schreef poon het volgende:
Nog even terug naar mijn vorige post. Jij zag, en met jou vele anderen, deze terreuraanslag dus al jaren aankomen? Het lijkt er op dat een hoop mensen al tijden bezig waren met het waarchuwen voor de gruweldaad van deze Noor. Ik heb het idee dat het 'zie je wel' gehalte van nu niet overeenkomt met de alarmeringen uit het verleden. Dat kan aan mij liggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |