abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99973562
Is er iemand die beknopt en in "Jip en Janneke-taal" mij de relativiteitstheorie van Einstein kan uitleggen? Door mijn situatie als leek, snap ik niets van al het jargon wat op Wikipedia gehanteerd wordt, maar ben vooralsnog razend nieuwsgierig wat deze nou precies inhoudt... :o
You know fuck all about heavy manners...
pi_99973835
Voor als er serieuze reacties komen, lees ik even mee, ben ook wel benieuwd....snap er ook weinig van... ;)
pi_99974139
Respect voor degene die het in Jip-en-Janneke-taal kan uitleggen! _O_
gr gr
pi_99974288
Ik kan natuurlijk een heel verhaal hier gaan afsteken - en dat wil ik op zich wel - maar op de site van de Universiteit Twente wordt het in redelijk begrijpelijke taal goed uitgelegd. Lees dat artikel eens rustig door zou ik zeggen. Als je daarna nog vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden. Hier staat een uitgebreide versie van het artikel van de UT, met ook nog interessante informatie over Einstein zelf.

[ Bericht 50% gewijzigd door AVerstraten op 26-07-2011 20:43:26 ]
pi_99975616
Tof, ik zal er dadelijk eens naar kijken! ^O^
pi_99975669
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 20:35 schreef AVerstraten het volgende:
Ik kan natuurlijk een heel verhaal hier gaan afsteken - en dat wil ik op zich wel - maar op de site van de Universiteit Twente wordt het in redelijk begrijpelijke taal goed uitgelegd. Lees dat artikel eens rustig door zou ik zeggen. Als je daarna nog vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden. Hier staat een uitgebreide versie van het artikel van de UT, met ook nog interessante informatie over Einstein zelf.
Ekin = h*f - Wu (8>.. Einstein ftw!
pi_99975711
Ja ja...
pi_99975804
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:00 schreef AVerstraten het volgende:
Ja ja...
Bij een bepaald Augerproces wordt het minst gebonden elektron uitgestoten.
De ionisatie-energie van Ne+ bedraagt 41 eV.

Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.

Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee

Vanmiddag moeten maken in m'n CCVN natuurkunde examen.. :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auger-elektron
pi_99977183
quote:
Einsteins conclusies waren duidelijk. Bij zeer hoge snelheden vervormen ruimte en tijd.
quote:
Een massa trekt de ruimte rondom zich krom, waardoor het lijkt alsof de massa andere massa's aantrekt.
Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Who motivates the motivator?
pi_99977260
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:27 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

[..]

Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Je 1e vraag:
pi_99977757
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je 1e vraag:
Ah.. dank je :) Leuk filmpje trouwens
  dinsdag 26 juli 2011 @ 21:46:39 #12
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_99978247
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.

Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee

Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?
Wie dit leest is gek
pi_99978666
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:46 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?
Nope, valt meer onder kern/atoomfysica.
Wat ik heb begrepen uit de vraag:
Een elektron uit de eerste elektronenschil (K-schil) wordt opgenomen in de kern.
Om dat gat in de K-schil weer op tevullen springt een ander elektron uit de daaropvolgende schil in dat gat. Hierbij komt energie vrij (848 elektronvolt dus). Een ander elektron (hier het minst gebonden elektron) neemt die energie op en wordt het atoom (ion) uitgeknald. Om uit te treden is er echter wel minimaal 41 elektronvolt nodig, dus dat gaat nog van de 848 elektronvolt af. Wat er overblijft is wat het elektron aan kinetische energie (snelheid) meekrijgt.

[ Bericht 18% gewijzigd door samthegreat5 op 26-07-2011 22:03:55 ]
pi_99979238
Ik dacht ook kwantumtheorie. :-(

Maar wat maakt het uit, als je maar een voldoende hebt, sprak opa.
pi_99979397
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:04 schreef AVerstraten het volgende:
Ik dacht ook kwantumtheorie. :-(

Maar wat maakt het uit, als je maar een voldoende hebt, sprak opa.
Nouja, elektronen zijn inderdaad wel met de kwantumtheorie in verband te brengen.
Wetenschappers hebben in de vorige eeuw onderzoek gedaan (beroemde ''double-slit experiment'').
Toen kwamen ze er achter dat elektronen een interferentiepatroon vertonen (zoals golven: watergolven,lichtgolven, etc.) doen. Maar als je ze gaat observeren vertonen ze opeens normaal gedrag van materie, oftewel: ze functioneren als deeltje.

pi_99979666
Ja, dat is een aardig filmpje - over een fascinerend verschijnsel.

Wat ook heel grappig is (nou ja, eigenlijk niet dus), is dat dit verschijnsel door de alternatieve sector wordt misbruikt om de werkzaamheid van allerlei alternatieve behandelingen, bijvoorbeeld homeopathie, te "bewijzen".

[ Bericht 41% gewijzigd door AVerstraten op 26-07-2011 22:19:22 ]
pi_99980169
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef AVerstraten het volgende:
Ja, dat is een aardig filmpje - over een fascinerend verschijnsel.

Wat ook heel grappig is (nou ja, eigenlijk niet dus), is dat dit verschijnsel door de alternatieve sector wordt misbruikt om de werkzaamheid van allerlei alternatieve behandelingen, bijvoorbeeld homeopathie, te "bewijzen".
Hoe zou je dat in godsnaam kunnen misbruiken op die manier? :')
Alternatieve genezers die mensen oplichten :r

[ Bericht 7% gewijzigd door samthegreat5 op 26-07-2011 22:25:16 ]
pi_99986549
Einstein zegt: Om het experiment te kunnen verklaren dat de snelheid van het licht, je deze niet bij een andere lichtsnelheid mag optellen, de tijd niet overal gelijk loopt.
Wat Einstein niet zegt, is dat je ook kan zeggen, dat de tijd wel gelijk loopt, maar de ruimte niet overal gelijk loopt.
Dit is de speciale relativiteitstheorie.
Om nu de zwaartekracht te kunnen verklaren, zegt Einstein dat de ruimte niet overal gelijk loopt. Wat Einstein niet zegt, is dat je ook kan zeggen dat de ruimte wel gelijk loopt, maar dat de tijd niet overal gelijk loopt.
Dit is de algemene relativiteitstheorie.

;)
pi_99988053
Je kunt het alleen door middel van formules en wiskunde begrijpen. Voor de rest heb je alleen maar specifieke voorbeelden of analogieen.

Kern van speciale relativiteit is dat de lichsnelheid in elk referentieframe hetzelfde is en dat je relativistische snelheden niet bij elkaar op kunt tellen. Dit heeft enkele consequenties waar je zelf al over na zou kunnen gaan denken.
pi_99988322
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepikt :P
pi_99988360
Ik denk dat het vrij moeilijk is om kwantumfysica / kwantummechanica in jip en janneke taal uit te leggen.

Ik wou inderdaad de twin paradox noemen, maar het wordt best leuk uitgelegd in dat filmpje.
Tijd en zwaartekracht is relevant aan de plek waar jij, je bevindt, maar dat begreep je hopelijk al.
Aanbid Satan en maak kans op een gratis Ipad!
pi_99988508
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:46 schreef Harunobu het volgende:
Je kunt het alleen door middel van formules en wiskunde begrijpen. Voor de rest heb je alleen maar specifieke voorbeelden of analogieen.

Kern van speciale relativiteit is dat de lichsnelheid in elk referentieframe hetzelfde is en dat je relativistische snelheden niet bij elkaar op kunt tellen. Dit heeft enkele consequenties waar je zelf al over na zou kunnen gaan denken.
Maar, tov tijd, in feite zou dit nooit merkbaar kunnen zijn, ergens duizenden lichtjaren verderop zou de tijd even lang duren als hier, alleen wanneer beide werelden met elkaar zouden communiceren, op een onmogelijke manier zonder tijdsverlies, identieke klokken niet gelijk zouden lopen. Klopt mijn veronderstelling?
pi_99988692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:54 schreef MissFrankenstein het volgende:
Ik denk dat het vrij moeilijk is om kwantumfysica / kwantummechanica in jip en janneke taal uit te leggen.

Ik wou inderdaad de twin paradox noemen, maar het wordt best leuk uitgelegd in dat filmpje.
Tijd en zwaartekracht is relevant aan de plek waar jij, je bevindt, maar dat begreep je hopelijk al.
Maar gezien de gigantische afstanden in het heelal, zou het hele idee van tijd of zwartekracht aan elkaar vergelijken toch complot nutteloos zijn? Of is dit nu weer een voortvloeisel van mijn kijk op het leven waarbij ik er vanuit ga dat alles wat wij waarnemen zich berust op de waarneming van het cognitieve systeem van de mensheid, wat weliswaar inhoudt dat alles wat wij "meten" intersubjectief vastgesteld kan worden maar nooit objectief gemeten kan worden, ook al zou het theoretisch een objectieve waarheid zijn? Niet dat dit dan weer met Einstein te maken heeft... :9
pi_99988820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:53 schreef MAHL het volgende:

[..]

CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepikt :P
Hehe :P.
Ik heb op de middelbare op het VWO geen natuurkunde gehad maar dat bleek ik wel nodig te hebben voor mijn studie (wist nog niet echt wat ik wilde etc. nu medische biologie in Nijmegen). Dus ik ben meteen na m'n eindexamen dit jaar begonnen met een natuurkundecursus van 8 weken aan het JBI in Utrecht om een VWO-Deelcertificaat te halen :P..
Vandaag dus examen gedaan.
pi_99988849
Tijd bestaat niet, het is slechts een menselijk iets.
Heb je bijvoorbeeld wel eens het gevoel gehad dat de terugweg sneller ging dan de heenweg? ;)
pi_99988912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:07 schreef MissFrankenstein het volgende:
Tijd bestaat niet, het is slechts een menselijk iets.
Heb je bijvoorbeeld wel eens het gevoel gehad dat de terugweg sneller ging dan de heenweg? ;)
dat je perceptie van tijd variabel is betekend niet dat tijd niet bestaat
pi_99989060
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:09 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Er zijn ook theorieën dat de tijdperceptie van de huisvlieg veel langzamer is dan die van ons, waardoor ze zo ontzettend snel je krant kunnen ontwijken... Maar dat is weer een andere discussie.

@Sam: ging hij een beetje goed? :)

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2011 01:16:22 ]
pi_99989063
We meten wel iets, maar dat wat er werkelijk gebeurt is geen tijd.
pi_99989126
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MAHL het volgende:

[..]

Er zijn ook theorieën dat de tijdperceptie van de huisvlieg veel langzamer is dan die van ons, waardoor ze zo ontzettend snel je krant kunnen ontwijken... Maar dat is weer een andere discussie.

Muah, ging wel aardig.
Er waren een paar vragen waarbij ik een temporary brainfreeze had.. :'), maar een 5.5 moet ruimschoots gelukt zijn.
pi_99989134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MissFrankenstein het volgende:
We meten wel iets, maar dat wat er werkelijk gebeurt is geen tijd.
Wat we meten is een beweging van iets, maar zou zonder die beweging tijd ook bestaan? Of is tijd slechts een illusie, voortgebracht door ons brein om die beweging trachten te beïnvloeden? Vragen, vragen...
pi_99989259
Tijd mag dan eigenlijk wel door de mens zelf zijn opgesteld, het principe berust nog steeds op de draaiing van de aarde. Daarmee is tijd er dus wel degelijk maar is er gewoon verschil in definieering en perceptie van tijd.

Er is toch een duur tussen het verrichten van 1 handeling en het verrichten van een 2e handeling?
Die duur is dan de tijdsduur, zeggen wij mensen. Die tijdsduur kan worden afgeleid uit ons tijdssysteem, enige probleem is dat de mens gewoon op de 1 of andere manier voor de draaiing van de aarde als basis heeft gekozen. Het had ook iets anders kunnen zijn. Daarmee: tijd is er wel degelijk (tenzij alles op hetzelfde moment gebeurt), maar wat is de juist definitie?
pi_99989384
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:09 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Maar wat Einstein aanhaalt, gaat verder dan perceptie (belevenis) als ik het goed heb, tijdduur zou dus op de ene plek intersubjectief meetbaar verschillen van een meting op een andere plek?
pi_99989416
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:29 schreef Weeetikveel... het volgende:

[..]

Maar wat Einstein aanhaalt, gaat verder dan perceptie (belevenis) als ik het goed heb, tijdduur zou dus op de ene plek intersubjectief meetbaar verschillen van een meting op een andere plek?
Ja, want "aarde tijd" en "ruimte tijd" zijn twee verschillende tijden.
Vandaar ook twin paradox.
pi_99989465
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:30 schreef MissFrankenstein het volgende:

[..]

Ja, want "aarde tijd" en "ruimte tijd" zijn twee verschillende tijden.
Vandaar ook twin paradox.
Die hele twinparadox is eigenlijk gewoon een verschil in observatiestandpunt toch?
De weg die licht af moet leggen is korter/langer afhankelijk van je observatiestandpunt en zo krijg je dus tijddilatatie.
pi_99989509
Neuk je een lekker wijf is 5 minuten kort, hou je je hand in het vuur is 5 minuten lang.

Relativiteit in notendopjes.
pi_99989546
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Die hele twinparadox is eigenlijk gewoon een verschil in observatiestandpunt..
Nee.
Snelle vliegtuigen hebben bijvoorbeeld een atoomklok aan boord, waarmee aangetoond wordt dat de tijd aan boord daadwerkelijk verschilt met de tijd van mensen die niet aan boord zijn gestapt.
Echter is dit natuurlijk een minuscule verschil.
pi_99989550
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:33 schreef Specularium het volgende:
Neuk je een lekker wijf is 5 minuten kort, hou je je hand in het vuur is 5 minuten lang.

Wie zei dat het niet in Jip en Janneke taal uit te leggen was :') ...
pi_99989616
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:35 schreef MissFrankenstein het volgende:

[..]

Nee.
Snelle vliegtuigen hebben bijvoorbeeld een atoomklok aan boord, waarmee aangetoond wordt dat de tijd aan boord daadwerkelijk verschilt met de tijd van mensen die niet aan boord zijn gestapt.
Echter is dit natuurlijk een minuscule verschil.
Logisch, want tijddilatie is miniscuul bij lage snelheden zoals die van vliegtuigen en neemt toe naarmate je richting lichtsnelheid gaat. Stel je zou met de lichtsnelheid gaan: dan zou de tijd praktisch stilstaan.

pi_99989667
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:38 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Logisch, want tijddilatie is miniscuul bij lage snelheden zoals die van vliegtuigen en neemt toe naarmate je richting lichtsnelheid gaat. Stel je zou met de lichtsnelheid gaan: dan zou de tijd praktisch stilstaan.
Ja, timelessness.
pi_99989689
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:39 schreef MissFrankenstein het volgende:

[..]

Ja, timelessness.
En via dat bruggetje komen we op quantumfysica.. :P
En dan met name quantumteleportatie.
pi_99989692
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:35 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wie zei dat het niet in Jip en Janneke taal uit te leggen was :') ...
Die eckte opereren op elk niveau.
pi_99989796
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:40 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

En via dat bruggetje komen we op quantumfysica.. :P
En dan met name quantumteleportatie.
Wormhole teleportatie. O+
Als jij het voor elkaar krijgt om uit te zoeken en te bewijzen dat ze bestaan wil ik best 1 keer met je naar bed.
pi_99989862
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:44 schreef MissFrankenstein het volgende:

[..]

Als jij het voor elkaar krijgt om uit te zoeken en te bewijzen dat ze bestaan wil ik best 1 keer met je naar bed.
Teveel Stargate gezien? :P
pi_99989933
Wormholes worden overwogen in de wetenschap.
Maar er wordt een heleboel overwogen de laatste tijd. :')
pi_99990090
Vraag is echter of er ooit nog keiharde nieuwe bewijzen voor iets gevonden kan worden... Ik bedoel, nu met de LHC zijn we voor zover ik weet toch wel aan de grenzen van het toetsbare/experimenteerbare/verivieerbare gekomen. Als het Higgs-boson dan eenmaal gevonden is, wat kan er dan nog verder ontdekt worden? Alleen op papier nog een unificatietheorie, en misschien nog wel wat moois, maar dan allemaal alleen op papier, en echt bewezen zal het nooit kunnen worden.
pi_99990257
Inderdaad.

Ik zag of las een tijd geleden iets over een wetenschapper(!) die als theory had dat er wel degelijk een God is en hij ons bespeelt als een sims game.
Het feit dat als je in the sims inzoomt het erg pixelig wordt en dat bij ons ook gebeurt als wij bijvoorbeeld een foto maken was voor hem genoeg om zijn theory geloofwaardig te vinden.

:|W
pi_99990551
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 02:04 schreef MissFrankenstein het volgende:
Inderdaad.

Ik zag of las een tijd geleden iets over een wetenschapper(!) die als theory had dat er wel degelijk een God is en hij ons bespeelt als een sims game.
Het feit dat als je in the sims inzoomt het erg pixelig wordt en dat bij ons ook gebeurt als wij bijvoorbeeld een foto maken was voor hem genoeg om zijn theory geloofwaardig te vinden.

:|W
Ik vond die theorie dat het universum een hologram is eigenlijk wel grappig. Het klopte ook nog, als je erover na ging denken :)

Vind mijn eigen theorie, dat wij allemaal al dood zijn en dit de hel is, nog de beste, though.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2011 02:19:42 ]
pi_99991008
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:33 schreef Specularium het volgende:

Nee, dat is interpretatie vanuit het individu... ;)
pi_99991933
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:58 schreef Weeetikveel... het volgende:

Maar, tov tijd, in feite zou dit nooit merkbaar kunnen zijn, ergens duizenden lichtjaren verderop zou de tijd even lang duren als hier, alleen wanneer beide werelden met elkaar zouden communiceren, op een onmogelijke manier zonder tijdsverlies, identieke klokken niet gelijk zouden lopen. Klopt mijn veronderstelling?
Tijd lijkt overal hetzelfde te lopen, maar als je klokken gaat vergelijken is er een verschil. Er is dus geen universele klok in het universum. Alles heeft z'n eigen klok.
Fundamenteel is dit ook op aarde zo, alleen is het verschil dan irrelevant klein.

Bij GPS moet je al rekening houden met dat de klok in de satelliet en de klok op aarde niet even snel lopen. Maak je die correctie niet dan heb je een fout in de meting die een relevante afwijking veroorzaakt.

Je kunt niet spreken van een 'op dit moment' als je het hebt over wat er op dit moment gebeurd in een sterrenstelsel 40 miljoen lichjaar ver weg. Wel kun je vragen.

Je kunt per definitie niet communiceren zonder tijdverlies. Relativiteit zegt dat informatie niet sneller dan het licht kan. Je kunt dan wel zeggen 'for argument's sake', maar de lichtsnelheid is juist precies de rede waarom dit een punt is en er is dus geen antwoord op de vraag. Als je wel zonder tijdverlies zou communiceren dan heb je per definitie geen tijdsdialatie of verschillende klokken.

[ Bericht 19% gewijzigd door Harunobu op 27-07-2011 07:13:10 ]
pi_99995215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MAHL het volgende:

[..]

of ze hebben een veel kleiner brein
wat betekent dat de informatie veel minder afstand hoeft af te leggen om van a naar b te gaan :P
pi_99995365
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:17 schreef MAHL het volgende:

[..]

Wat we meten is een beweging van iets, maar zou zonder die beweging tijd ook bestaan? Of is tijd slechts een illusie, voortgebracht door ons brein om die beweging trachten te beïnvloeden? Vragen, vragen...
Andersom
zou zonder tijd beweging kunnen bestaan?
pi_99996111
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 10:48 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

of ze hebben een veel kleiner brein
wat betekent dat de informatie veel minder afstand hoeft af te leggen om van a naar b te gaan :P
Klopt, het zijn in feite gewoon elektrische stroompjes die in het lichaam van een organisme rond worden gestuurd. Een relatief kleinere afstand waarover een impuls verzonden moet worden ten opzichte van bijvoorbeeld de mens zorgt er voor dat zij sneller kunnen reageren ten opzichte van ons.
pi_99996581
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 02:53 schreef Weeetikveel... het volgende:

[..]

Nee, dat is interpretatie vanuit het individu... ;)
.. hebben we het hier over sadomachochisten of mensen met een sexfobie dan?
Want als niet, dan is dat wel pretty much een geldende regel :')
pi_99997594
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 02:18 schreef MAHL het volgende:

[..]

Ik vond die theorie dat het universum een hologram is eigenlijk wel grappig. Het klopte ook nog, als je erover na ging denken :)

Vind mijn eigen theorie, dat wij allemaal al dood zijn en dit de hel is, nog de beste, though.
Ooit gehoord van Aldous Huxley? Die heeft hierover een leuk citaat die ik me toevallig herinner.
quote:
"Maybe this world is another planet's hell."
pi_100004071
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 01:44 schreef MissFrankenstein het volgende:

[..]

.. damn, ik zal nu m'n studiekeuze aan moeten passen van biologie naar natuurkunde. :P
pi_100018056
quote:
10s.gif Op woensdag 27 juli 2011 14:09 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

.. damn, ik zal nu m'n studiekeuze aan moeten passen van biologie naar natuurkunde. :P
Pas op, trap niet in de val waar vrouwmensen hopen dat je inloopt. Zij beloven doorgaans veel zonder het daadwerkelijk te menen, zoals 'morgen ga ik echt beginnen met sporten', 'ik ga ruimte in mijn kast maken door die schoenen weg te gooien' en 'ah vertel nou dat geheim kan ik echt wel bewaren'.
pi_100018398
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:19 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Pas op, trap niet in de val waar vrouwmensen hopen dat je inloopt. Zij beloven doorgaans veel zonder het daadwerkelijk te menen, zoals 'morgen ga ik echt beginnen met sporten', 'ik ga ruimte in mijn kast maken door die schoenen weg te gooien' en 'ah vertel nou dat geheim kan ik echt wel bewaren'.
Oh wijze onverlaat, waar heb ik deze wijsheid aan te danken! :D
pi_100019069
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:27 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

[..]

Het volgt uit het postulaat dat de lichtsnelheid niet verandert per inertiaalstelsel. Uit deze postulaat volgt met wiskunde de ruimtecontractie en een relatieve tijd per inertiaalstelsel vergeleken met andere inertiaalstelsels.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100028476
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:46 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het volgt uit het postulaat dat de lichtsnelheid niet verandert per inertiaalstelsel. Uit deze postulaat volgt met wiskunde de ruimtecontractie en een relatieve tijd per inertiaalstelsel vergeleken met andere inertiaalstelsels.
Wat is een postulaat en inertiaalstelsel?
pi_100041259
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 00:01 schreef MAHL het volgende:

[..]

Wat is een postulaat en inertiaalstelsel?
Een postulaat is een aanname die je doet, zonder deze te (kunnen) bewijzen. In het geval van Einstein waren de twee postulaten die hij gebruikte de lichtsnelheid c heeft in elk inertiaalstelsel dezelfde waarde en in elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.

Een inertiaalstelsel is een stelsel dat stilstaat of een eenparige beweging uitvoert. Dat is volgens Newton equivalent met een stelsel waarop geen externe kracht op werkt. Een voorbeeld van een inertiaalstelsel is een trein die met constante snelheid beweegt, een voorbeeld van een niet-inertiaalstelsel is een accelererende trein, of de aarde (vanwege de draaiing van de aarde).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_100077605
Lees es "an illustrated guide to relativity" van Takeuchi :) Erg leuk boekje, en meer J&J dan dat krijg je het niet. Al was het alleen al door de schattige illustraties :P
  zondag 31 juli 2011 @ 11:31:02 #62
351946 Loftrompet
Is niet muzikaal
pi_100151532
Stel je staat op een perron te kijken naar een passerende trein van 100 meter lang en die trein heeft een snelheid van 60% de snelheid van het licht. Wanneer je deze trein zou kunnen waarnemen zou de trein eruitzien als een trein van 80 meter lang en geen 100 meter. Alles in de trein (inclusief de passagiers) zou ook zijn samengeperst. En, wellicht het belangrijkste, een klok in de trein zou 20% langzamer lopen voor jou dan de klok op het perron. Dit terwijl voor de mensen in de trein de klok normaal loopt en die op het perron sneller zou gaan. Tijd vertoont dus grote verschillen bij hoge snelheden. Op meer toepasbare schaal ondervinden we dit ook, al is dat dan minder merkbaar. Zou je in het vliegtuig stappen naar Amerika, dan verlaat je het vliegtuig bijna een seconde jonger dan de mensen die je achter liet. Tijd is dus geen constante, maar hangt sterk samen met waar jij je bevind en in welke staat. De vraag: “hoe laat is het” gaat dus eigenlijk enkel op voor mensen in vergelijkbare toestand.

Bron: Hoe laat is het

[ Bericht 0% gewijzigd door Loftrompet op 31-07-2011 11:31:34 (/ teveel) ]
Eigenlijk gaat niet zoveel van mijn lof naar trompetten.
winterbanden voetbaltalent scouten
pi_100152458
Ja, dat hadden we dus al geconcludeerd.

Nu nog een aandoenlijke nerd vinden die een voertuig kan maken dat (bijna) zo snel als het licht kan reizen en dan wordt het interessant.
pi_100153341
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 12:15 schreef MissFrankenstein het volgende:
Ja, dat hadden we dus al geconcludeerd.

Nu nog een aandoenlijke nerd vinden die een voertuig kan maken dat (bijna) zo snel als het licht kan reizen en dan wordt het interessant.
Ik denk, dear Miss, dat zulk soort nerds in ons leven in ieder geval niet zo ver gaan komen ;(
pi_100154992
quote:
10s.gif Op zondag 31 juli 2011 12:50 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik denk, dear Miss, dat zulk soort nerds in ons leven in ieder geval niet zo ver gaan komen ;(
Zeg nooit nooit... Ik bedoel, Nikola Tesla heeft ook honderden jaren research en uitvindingen in één leven gedaan :)
pi_100155714
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 13:48 schreef MAHL het volgende:

[..]

Zeg nooit nooit... Ik bedoel, Nikola Tesla heeft ook honderden jaren research en uitvindingen in één leven gedaan :)
Tesla en draadloos elektriciteit ^O^. Helaas is de rendement te laag :'( . Als we lucht nou deterministisch konden ioniseren misschien zou het dan kunnen werken.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100161353
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 13:48 schreef MAHL het volgende:

[..]

Zou je denken? _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')