Ekin = h*f - Wuquote:Op dinsdag 26 juli 2011 20:35 schreef AVerstraten het volgende:
Ik kan natuurlijk een heel verhaal hier gaan afsteken - en dat wil ik op zich wel - maar op de site van de Universiteit Twente wordt het in redelijk begrijpelijke taal goed uitgelegd. Lees dat artikel eens rustig door zou ik zeggen. Als je daarna nog vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden. Hier staat een uitgebreide versie van het artikel van de UT, met ook nog interessante informatie over Einstein zelf.
Bij een bepaald Augerproces wordt het minst gebonden elektron uitgestoten.quote:
quote:Einsteins conclusies waren duidelijk. Bij zeer hoge snelheden vervormen ruimte en tijd.
Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.quote:Een massa trekt de ruimte rondom zich krom, waardoor het lijkt alsof de massa andere massa's aantrekt.
Je 1e vraag:quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:27 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
[..]
Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Bij een bepaald Augerproces wordt het minst gebonden elektron uitgestoten.
De ionisatie-energie van Ne+ bedraagt 41 eV.
Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.
Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee
Vanmiddag moeten maken in m'n CCVN natuurkunde examen..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auger-elektron
Nope, valt meer onder kern/atoomfysica.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:46 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?
Nouja, elektronen zijn inderdaad wel met de kwantumtheorie in verband te brengen.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:04 schreef AVerstraten het volgende:
Ik dacht ook kwantumtheorie. :-(
Maar wat maakt het uit, als je maar een voldoende hebt, sprak opa.
Hoe zou je dat in godsnaam kunnen misbruiken op die manier?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef AVerstraten het volgende:
Ja, dat is een aardig filmpje - over een fascinerend verschijnsel.
Wat ook heel grappig is (nou ja, eigenlijk niet dus), is dat dit verschijnsel door de alternatieve sector wordt misbruikt om de werkzaamheid van allerlei alternatieve behandelingen, bijvoorbeeld homeopathie, te "bewijzen".
CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepiktquote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Bij een bepaald Augerproces wordt het minst gebonden elektron uitgestoten.
De ionisatie-energie van Ne+ bedraagt 41 eV.
Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.
Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee
Vanmiddag moeten maken in m'n CCVN natuurkunde examen..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auger-elektron
Maar, tov tijd, in feite zou dit nooit merkbaar kunnen zijn, ergens duizenden lichtjaren verderop zou de tijd even lang duren als hier, alleen wanneer beide werelden met elkaar zouden communiceren, op een onmogelijke manier zonder tijdsverlies, identieke klokken niet gelijk zouden lopen. Klopt mijn veronderstelling?quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:46 schreef Harunobu het volgende:
Je kunt het alleen door middel van formules en wiskunde begrijpen. Voor de rest heb je alleen maar specifieke voorbeelden of analogieen.
Kern van speciale relativiteit is dat de lichsnelheid in elk referentieframe hetzelfde is en dat je relativistische snelheden niet bij elkaar op kunt tellen. Dit heeft enkele consequenties waar je zelf al over na zou kunnen gaan denken.
Maar gezien de gigantische afstanden in het heelal, zou het hele idee van tijd of zwartekracht aan elkaar vergelijken toch complot nutteloos zijn? Of is dit nu weer een voortvloeisel van mijn kijk op het leven waarbij ik er vanuit ga dat alles wat wij waarnemen zich berust op de waarneming van het cognitieve systeem van de mensheid, wat weliswaar inhoudt dat alles wat wij "meten" intersubjectief vastgesteld kan worden maar nooit objectief gemeten kan worden, ook al zou het theoretisch een objectieve waarheid zijn? Niet dat dit dan weer met Einstein te maken heeft...quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:54 schreef MissFrankenstein het volgende:
Ik denk dat het vrij moeilijk is om kwantumfysica / kwantummechanica in jip en janneke taal uit te leggen.
Ik wou inderdaad de twin paradox noemen, maar het wordt best leuk uitgelegd in dat filmpje.
Tijd en zwaartekracht is relevant aan de plek waar jij, je bevindt, maar dat begreep je hopelijk al.
Hehequote:Op woensdag 27 juli 2011 00:53 schreef MAHL het volgende:
[..]
CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepikt
dat je perceptie van tijd variabel is betekend niet dat tijd niet bestaatquote:Op woensdag 27 juli 2011 01:07 schreef MissFrankenstein het volgende:
Tijd bestaat niet, het is slechts een menselijk iets.
Heb je bijvoorbeeld wel eens het gevoel gehad dat de terugweg sneller ging dan de heenweg?
Er zijn ook theorieën dat de tijdperceptie van de huisvlieg veel langzamer is dan die van ons, waardoor ze zo ontzettend snel je krant kunnen ontwijken... Maar dat is weer een andere discussie.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:09 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dat je perceptie van tijd variabel is betekend niet dat tijd niet bestaat
Muah, ging wel aardig.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MAHL het volgende:
[..]
Er zijn ook theorieën dat de tijdperceptie van de huisvlieg veel langzamer is dan die van ons, waardoor ze zo ontzettend snel je krant kunnen ontwijken... Maar dat is weer een andere discussie.
@Sam: ging hij een beetje goed?
Wat we meten is een beweging van iets, maar zou zonder die beweging tijd ook bestaan? Of is tijd slechts een illusie, voortgebracht door ons brein om die beweging trachten te beïnvloeden? Vragen, vragen...quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MissFrankenstein het volgende:
We meten wel iets, maar dat wat er werkelijk gebeurt is geen tijd.
Maar wat Einstein aanhaalt, gaat verder dan perceptie (belevenis) als ik het goed heb, tijdduur zou dus op de ene plek intersubjectief meetbaar verschillen van een meting op een andere plek?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:09 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dat je perceptie van tijd variabel is betekend niet dat tijd niet bestaat
Ja, want "aarde tijd" en "ruimte tijd" zijn twee verschillende tijden.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:29 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Maar wat Einstein aanhaalt, gaat verder dan perceptie (belevenis) als ik het goed heb, tijdduur zou dus op de ene plek intersubjectief meetbaar verschillen van een meting op een andere plek?
Die hele twinparadox is eigenlijk gewoon een verschil in observatiestandpunt toch?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:30 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Ja, want "aarde tijd" en "ruimte tijd" zijn twee verschillende tijden.
Vandaar ook twin paradox.
Nee.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:31 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Die hele twinparadox is eigenlijk gewoon een verschil in observatiestandpunt..
Wie zei dat het niet in Jip en Janneke taal uit te leggen wasquote:Op woensdag 27 juli 2011 01:33 schreef Specularium het volgende:
Neuk je een lekker wijf is 5 minuten kort, hou je je hand in het vuur is 5 minuten lang.
Relativiteit in notendopjes.
Logisch, want tijddilatie is miniscuul bij lage snelheden zoals die van vliegtuigen en neemt toe naarmate je richting lichtsnelheid gaat. Stel je zou met de lichtsnelheid gaan: dan zou de tijd praktisch stilstaan.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:35 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Nee.
Snelle vliegtuigen hebben bijvoorbeeld een atoomklok aan boord, waarmee aangetoond wordt dat de tijd aan boord daadwerkelijk verschilt met de tijd van mensen die niet aan boord zijn gestapt.
Echter is dit natuurlijk een minuscule verschil.
Ja, timelessness.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:38 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Logisch, want tijddilatie is miniscuul bij lage snelheden zoals die van vliegtuigen en neemt toe naarmate je richting lichtsnelheid gaat. Stel je zou met de lichtsnelheid gaan: dan zou de tijd praktisch stilstaan.
Die eckte opereren op elk niveau.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:35 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wie zei dat het niet in Jip en Janneke taal uit te leggen was...
Wormhole teleportatie.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:40 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
En via dat bruggetje komen we op quantumfysica..
En dan met name quantumteleportatie.
Teveel Stargate gezien?quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:44 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Wormhole teleportatie.![]()
Als jij het voor elkaar krijgt om uit te zoeken en te bewijzen dat ze bestaan wil ik best 1 keer met je naar bed.
Ik vond die theorie dat het universum een hologram is eigenlijk wel grappig. Het klopte ook nog, als je erover na ging denkenquote:Op woensdag 27 juli 2011 02:04 schreef MissFrankenstein het volgende:
Inderdaad.
Ik zag of las een tijd geleden iets over een wetenschapper(!) die als theory had dat er wel degelijk een God is en hij ons bespeelt als een sims game.
Het feit dat als je in the sims inzoomt het erg pixelig wordt en dat bij ons ook gebeurt als wij bijvoorbeeld een foto maken was voor hem genoeg om zijn theory geloofwaardig te vinden.
Nee, dat is interpretatie vanuit het individu...quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:33 schreef Specularium het volgende:
Neuk je een lekker wijf is 5 minuten kort, hou je je hand in het vuur is 5 minuten lang.
Relativiteit in notendopjes.
Tijd lijkt overal hetzelfde te lopen, maar als je klokken gaat vergelijken is er een verschil. Er is dus geen universele klok in het universum. Alles heeft z'n eigen klok.quote:Op woensdag 27 juli 2011 00:58 schreef Weeetikveel... het volgende:
Maar, tov tijd, in feite zou dit nooit merkbaar kunnen zijn, ergens duizenden lichtjaren verderop zou de tijd even lang duren als hier, alleen wanneer beide werelden met elkaar zouden communiceren, op een onmogelijke manier zonder tijdsverlies, identieke klokken niet gelijk zouden lopen. Klopt mijn veronderstelling?
of ze hebben een veel kleiner breinquote:Op woensdag 27 juli 2011 01:15 schreef MAHL het volgende:
[..]
Er zijn ook theorieën dat de tijdperceptie van de huisvlieg veel langzamer is dan die van ons, waardoor ze zo ontzettend snel je krant kunnen ontwijken... Maar dat is weer een andere discussie.
@Sam: ging hij een beetje goed?
Andersomquote:Op woensdag 27 juli 2011 01:17 schreef MAHL het volgende:
[..]
Wat we meten is een beweging van iets, maar zou zonder die beweging tijd ook bestaan? Of is tijd slechts een illusie, voortgebracht door ons brein om die beweging trachten te beïnvloeden? Vragen, vragen...
Klopt, het zijn in feite gewoon elektrische stroompjes die in het lichaam van een organisme rond worden gestuurd. Een relatief kleinere afstand waarover een impuls verzonden moet worden ten opzichte van bijvoorbeeld de mens zorgt er voor dat zij sneller kunnen reageren ten opzichte van ons.quote:Op woensdag 27 juli 2011 10:48 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
of ze hebben een veel kleiner brein
wat betekent dat de informatie veel minder afstand hoeft af te leggen om van a naar b te gaan
.. hebben we het hier over sadomachochisten of mensen met een sexfobie dan?quote:Op woensdag 27 juli 2011 02:53 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Nee, dat is interpretatie vanuit het individu...
Ooit gehoord van Aldous Huxley? Die heeft hierover een leuk citaat die ik me toevallig herinner.quote:Op woensdag 27 juli 2011 02:18 schreef MAHL het volgende:
[..]
Ik vond die theorie dat het universum een hologram is eigenlijk wel grappig. Het klopte ook nog, als je erover na ging denken
Vind mijn eigen theorie, dat wij allemaal al dood zijn en dit de hel is, nog de beste, though.
quote:"Maybe this world is another planet's hell."
.. damn, ik zal nu m'n studiekeuze aan moeten passen van biologie naar natuurkunde.quote:Op woensdag 27 juli 2011 01:44 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Wormhole teleportatie.![]()
Als jij het voor elkaar krijgt om uit te zoeken en te bewijzen dat ze bestaan wil ik best 1 keer met je naar bed.
Pas op, trap niet in de val waar vrouwmensen hopen dat je inloopt. Zij beloven doorgaans veel zonder het daadwerkelijk te menen, zoals 'morgen ga ik echt beginnen met sporten', 'ik ga ruimte in mijn kast maken door die schoenen weg te gooien' en 'ah vertel nou dat geheim kan ik echt wel bewaren'.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:09 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
.. damn, ik zal nu m'n studiekeuze aan moeten passen van biologie naar natuurkunde.
Oh wijze onverlaat, waar heb ik deze wijsheid aan te danken!quote:Op woensdag 27 juli 2011 20:19 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Pas op, trap niet in de val waar vrouwmensen hopen dat je inloopt. Zij beloven doorgaans veel zonder het daadwerkelijk te menen, zoals 'morgen ga ik echt beginnen met sporten', 'ik ga ruimte in mijn kast maken door die schoenen weg te gooien' en 'ah vertel nou dat geheim kan ik echt wel bewaren'.
Het volgt uit het postulaat dat de lichtsnelheid niet verandert per inertiaalstelsel. Uit deze postulaat volgt met wiskunde de ruimtecontractie en een relatieve tijd per inertiaalstelsel vergeleken met andere inertiaalstelsels.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:27 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
[..]
Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Wat is een postulaat en inertiaalstelsel?quote:Op woensdag 27 juli 2011 20:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het volgt uit het postulaat dat de lichtsnelheid niet verandert per inertiaalstelsel. Uit deze postulaat volgt met wiskunde de ruimtecontractie en een relatieve tijd per inertiaalstelsel vergeleken met andere inertiaalstelsels.
Een postulaat is een aanname die je doet, zonder deze te (kunnen) bewijzen. In het geval van Einstein waren de twee postulaten die hij gebruikte de lichtsnelheid c heeft in elk inertiaalstelsel dezelfde waarde en in elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.quote:Op donderdag 28 juli 2011 00:01 schreef MAHL het volgende:
[..]
Wat is een postulaat en inertiaalstelsel?
Ik denk, dear Miss, dat zulk soort nerds in ons leven in ieder geval niet zo ver gaan komenquote:Op zondag 31 juli 2011 12:15 schreef MissFrankenstein het volgende:
Ja, dat hadden we dus al geconcludeerd.
Nu nog een aandoenlijke nerd vinden die een voertuig kan maken dat (bijna) zo snel als het licht kan reizen en dan wordt het interessant.
Zeg nooit nooit... Ik bedoel, Nikola Tesla heeft ook honderden jaren research en uitvindingen in één leven gedaanquote:Op zondag 31 juli 2011 12:50 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik denk, dear Miss, dat zulk soort nerds in ons leven in ieder geval niet zo ver gaan komen
Tesla en draadloos elektriciteitquote:Op zondag 31 juli 2011 13:48 schreef MAHL het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit... Ik bedoel, Nikola Tesla heeft ook honderden jaren research en uitvindingen in één leven gedaan
Zou je denken?quote:Op zondag 31 juli 2011 13:48 schreef MAHL het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit... Ik bedoel, Nikola Tesla heeft ook honderden jaren research en uitvindingen in één leven gedaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |