abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99973562
Is er iemand die beknopt en in "Jip en Janneke-taal" mij de relativiteitstheorie van Einstein kan uitleggen? Door mijn situatie als leek, snap ik niets van al het jargon wat op Wikipedia gehanteerd wordt, maar ben vooralsnog razend nieuwsgierig wat deze nou precies inhoudt... :o
You know fuck all about heavy manners...
pi_99973835
Voor als er serieuze reacties komen, lees ik even mee, ben ook wel benieuwd....snap er ook weinig van... ;)
pi_99974139
Respect voor degene die het in Jip-en-Janneke-taal kan uitleggen! _O_
gr gr
pi_99974288
Ik kan natuurlijk een heel verhaal hier gaan afsteken - en dat wil ik op zich wel - maar op de site van de Universiteit Twente wordt het in redelijk begrijpelijke taal goed uitgelegd. Lees dat artikel eens rustig door zou ik zeggen. Als je daarna nog vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden. Hier staat een uitgebreide versie van het artikel van de UT, met ook nog interessante informatie over Einstein zelf.

[ Bericht 50% gewijzigd door AVerstraten op 26-07-2011 20:43:26 ]
pi_99975616
Tof, ik zal er dadelijk eens naar kijken! ^O^
pi_99975669
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 20:35 schreef AVerstraten het volgende:
Ik kan natuurlijk een heel verhaal hier gaan afsteken - en dat wil ik op zich wel - maar op de site van de Universiteit Twente wordt het in redelijk begrijpelijke taal goed uitgelegd. Lees dat artikel eens rustig door zou ik zeggen. Als je daarna nog vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden. Hier staat een uitgebreide versie van het artikel van de UT, met ook nog interessante informatie over Einstein zelf.
Ekin = h*f - Wu (8>.. Einstein ftw!
pi_99975711
Ja ja...
pi_99975804
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:00 schreef AVerstraten het volgende:
Ja ja...
Bij een bepaald Augerproces wordt het minst gebonden elektron uitgestoten.
De ionisatie-energie van Ne+ bedraagt 41 eV.

Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.

Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee

Vanmiddag moeten maken in m'n CCVN natuurkunde examen.. :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auger-elektron
pi_99977183
quote:
Einsteins conclusies waren duidelijk. Bij zeer hoge snelheden vervormen ruimte en tijd.
quote:
Een massa trekt de ruimte rondom zich krom, waardoor het lijkt alsof de massa andere massa's aantrekt.
Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Who motivates the motivator?
pi_99977260
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:27 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

[..]

Kan iemand me beide gevallen uitleggen hoe ze hier zijn achtergekomen? Ik heb dit al een keertje gezien bij een documentaire van Stephen Hawking, maar ik ben de uitleg ervan vergeten.
Je 1e vraag:
pi_99977757
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je 1e vraag:
Ah.. dank je :) Leuk filmpje trouwens
Who motivates the motivator?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 21:46:39 #12
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_99978247
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Bereken de kinetische energie van het elektron dat bij dit proces uit het ion wordt gestoten. Geef antwoord in Joule.

Uit bron halen: Energie die vrijkomt bij het opvullen van de K-schil is 848 Joule, dit krijgt het elektron dat uit het Ion word gestoten mee

Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?
Wie dit leest is gek
pi_99978666
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:46 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Is dat geen quantum-mechanica war je het nu over hebt?
Nope, valt meer onder kern/atoomfysica.
Wat ik heb begrepen uit de vraag:
Een elektron uit de eerste elektronenschil (K-schil) wordt opgenomen in de kern.
Om dat gat in de K-schil weer op tevullen springt een ander elektron uit de daaropvolgende schil in dat gat. Hierbij komt energie vrij (848 elektronvolt dus). Een ander elektron (hier het minst gebonden elektron) neemt die energie op en wordt het atoom (ion) uitgeknald. Om uit te treden is er echter wel minimaal 41 elektronvolt nodig, dus dat gaat nog van de 848 elektronvolt af. Wat er overblijft is wat het elektron aan kinetische energie (snelheid) meekrijgt.

[ Bericht 18% gewijzigd door samthegreat5 op 26-07-2011 22:03:55 ]
pi_99979238
Ik dacht ook kwantumtheorie. :-(

Maar wat maakt het uit, als je maar een voldoende hebt, sprak opa.
pi_99979397
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:04 schreef AVerstraten het volgende:
Ik dacht ook kwantumtheorie. :-(

Maar wat maakt het uit, als je maar een voldoende hebt, sprak opa.
Nouja, elektronen zijn inderdaad wel met de kwantumtheorie in verband te brengen.
Wetenschappers hebben in de vorige eeuw onderzoek gedaan (beroemde ''double-slit experiment'').
Toen kwamen ze er achter dat elektronen een interferentiepatroon vertonen (zoals golven: watergolven,lichtgolven, etc.) doen. Maar als je ze gaat observeren vertonen ze opeens normaal gedrag van materie, oftewel: ze functioneren als deeltje.

pi_99979666
Ja, dat is een aardig filmpje - over een fascinerend verschijnsel.

Wat ook heel grappig is (nou ja, eigenlijk niet dus), is dat dit verschijnsel door de alternatieve sector wordt misbruikt om de werkzaamheid van allerlei alternatieve behandelingen, bijvoorbeeld homeopathie, te "bewijzen".

[ Bericht 41% gewijzigd door AVerstraten op 26-07-2011 22:19:22 ]
pi_99980169
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef AVerstraten het volgende:
Ja, dat is een aardig filmpje - over een fascinerend verschijnsel.

Wat ook heel grappig is (nou ja, eigenlijk niet dus), is dat dit verschijnsel door de alternatieve sector wordt misbruikt om de werkzaamheid van allerlei alternatieve behandelingen, bijvoorbeeld homeopathie, te "bewijzen".
Hoe zou je dat in godsnaam kunnen misbruiken op die manier? :')
Alternatieve genezers die mensen oplichten :r

[ Bericht 7% gewijzigd door samthegreat5 op 26-07-2011 22:25:16 ]
pi_99986549
Einstein zegt: Om het experiment te kunnen verklaren dat de snelheid van het licht, je deze niet bij een andere lichtsnelheid mag optellen, de tijd niet overal gelijk loopt.
Wat Einstein niet zegt, is dat je ook kan zeggen, dat de tijd wel gelijk loopt, maar de ruimte niet overal gelijk loopt.
Dit is de speciale relativiteitstheorie.
Om nu de zwaartekracht te kunnen verklaren, zegt Einstein dat de ruimte niet overal gelijk loopt. Wat Einstein niet zegt, is dat je ook kan zeggen dat de ruimte wel gelijk loopt, maar dat de tijd niet overal gelijk loopt.
Dit is de algemene relativiteitstheorie.

;)
pi_99988053
Je kunt het alleen door middel van formules en wiskunde begrijpen. Voor de rest heb je alleen maar specifieke voorbeelden of analogieen.

Kern van speciale relativiteit is dat de lichsnelheid in elk referentieframe hetzelfde is en dat je relativistische snelheden niet bij elkaar op kunt tellen. Dit heeft enkele consequenties waar je zelf al over na zou kunnen gaan denken.
pi_99988322
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepikt :P
pi_99988360
Ik denk dat het vrij moeilijk is om kwantumfysica / kwantummechanica in jip en janneke taal uit te leggen.

Ik wou inderdaad de twin paradox noemen, maar het wordt best leuk uitgelegd in dat filmpje.
Tijd en zwaartekracht is relevant aan de plek waar jij, je bevindt, maar dat begreep je hopelijk al.
Aanbid Satan en maak kans op een gratis Ipad!
pi_99988508
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:46 schreef Harunobu het volgende:
Je kunt het alleen door middel van formules en wiskunde begrijpen. Voor de rest heb je alleen maar specifieke voorbeelden of analogieen.

Kern van speciale relativiteit is dat de lichsnelheid in elk referentieframe hetzelfde is en dat je relativistische snelheden niet bij elkaar op kunt tellen. Dit heeft enkele consequenties waar je zelf al over na zou kunnen gaan denken.
Maar, tov tijd, in feite zou dit nooit merkbaar kunnen zijn, ergens duizenden lichtjaren verderop zou de tijd even lang duren als hier, alleen wanneer beide werelden met elkaar zouden communiceren, op een onmogelijke manier zonder tijdsverlies, identieke klokken niet gelijk zouden lopen. Klopt mijn veronderstelling?
pi_99988692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:54 schreef MissFrankenstein het volgende:
Ik denk dat het vrij moeilijk is om kwantumfysica / kwantummechanica in jip en janneke taal uit te leggen.

Ik wou inderdaad de twin paradox noemen, maar het wordt best leuk uitgelegd in dat filmpje.
Tijd en zwaartekracht is relevant aan de plek waar jij, je bevindt, maar dat begreep je hopelijk al.
Maar gezien de gigantische afstanden in het heelal, zou het hele idee van tijd of zwartekracht aan elkaar vergelijken toch complot nutteloos zijn? Of is dit nu weer een voortvloeisel van mijn kijk op het leven waarbij ik er vanuit ga dat alles wat wij waarnemen zich berust op de waarneming van het cognitieve systeem van de mensheid, wat weliswaar inhoudt dat alles wat wij "meten" intersubjectief vastgesteld kan worden maar nooit objectief gemeten kan worden, ook al zou het theoretisch een objectieve waarheid zijn? Niet dat dit dan weer met Einstein te maken heeft... :9
pi_99988820
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:53 schreef MAHL het volgende:

[..]

CCVN? Klinkt best ingewikkeld dit... Maar ik ben dan ook een leek als het om formules en berekeningen gaat, ik snap alleen de achterliggende ideeën en theorieën die ik her en der in documentaires en artikelen heb opgepikt :P
Hehe :P.
Ik heb op de middelbare op het VWO geen natuurkunde gehad maar dat bleek ik wel nodig te hebben voor mijn studie (wist nog niet echt wat ik wilde etc. nu medische biologie in Nijmegen). Dus ik ben meteen na m'n eindexamen dit jaar begonnen met een natuurkundecursus van 8 weken aan het JBI in Utrecht om een VWO-Deelcertificaat te halen :P..
Vandaag dus examen gedaan.
pi_99988849
Tijd bestaat niet, het is slechts een menselijk iets.
Heb je bijvoorbeeld wel eens het gevoel gehad dat de terugweg sneller ging dan de heenweg? ;)
Aanbid Satan en maak kans op een gratis Ipad!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')