quote:Langere straf Breivik is mogelijk
De Noorse justitie overweegt om Anders Breivik te vervolgen voor misdaden tegen de menselijkheid. Daardoor kan hij een hogere straf krijgen. Dat meldt de krant Aftenposten.
Breivik wordt verdacht van terrorisme. De maximumstraf die hij daarvoor kan krijgen is 21 jaar. Voor misdaden tegen de menselijkheid zou hij maximaal 30 jaar kunnen krijgen.
Die tenlastelegging is sinds 2008 mogelijk in de Noorse wet. De politie sluit een nieuwe aanklacht tegen Breivik niet uit, maar houdt het voorlopig op terrorisme.
quote:Italiaanse Europarlementarier: Ideeën Breivik volkomen gezond
De Italiaanse Europarlementariër Borghezio heeft voor een nieuwe rel gezorgd door de ideeën van de Noorse terrorist Breivik 'ten diepste gezond' te noemen.
De politicus van de Lega Nord was gisteravond op de radio vol lof over diens 'nee' tegen de multiculturele samenleving.
Borghezio hekelde de Europese besluiteloosheid ten aanzien van de 'islamitische invasie', waartegen moet worden opgetreden zoals in de middeleeuwen door de Tempeliers, kruisridders die ook een voorbeeld van Breivik zijn.
In mei baarde Borghezio al opzien door de voormalige Bosnisch-Servische legerleider Ratko Mladic na zijn arrestatie een 'patriot' te noemen. 'De Serviërs hadden de oprukkende islam in Europa kunnen stoppen, maar men heeft ze dat niet laten doen', aldus Borghezio toen, die zei dat hij Mladic in Scheveningen wilde gaan bezoeken. Critici noemden Borghezio dinsdag het Europarlement onwaardig. (ANP/Redactie)
quote:'Breivik verwachtte neergeschoten te worden'
OSLO - De 32-jarige Anders Behring Breivik, de dader van het bloedbad van afgelopen vrijdag in Oslo, dacht dat hij neergeschoten zou worden toen hij naar de rechtbank werd vervoerd.
Dat heeft zijn advocaat gezegd tegen de Noorse omroep NRK. "Hij heeft meerdere keren gezegd dat hij verwachtte neergeschoten te worden", aldus advocaat Geir Lippestad.
Breivik werd maandag voor de eerste keer gehoord door de rechter. Een aantal Noren reageerden hun woede af op het voertuig waarmee hij werd overgebracht.
quote:Arrestatie in Polen om aanslag Oslo
AMSTERDAM - De politie in Polen heeft een man gearresteerd die in verband wordt gebracht met de bomaanslag in Oslo van afgelopen vrijdag. Dat heeft de Noorse publieke omroep NRK maandag op basis van Poolse media gemeld.
quote:Breivik voorgeleid achter gesloten deuren
Anders Breivik, die vrijdag in Noorwegen 93 mensen doodde, is voorgeleid aan een Noorse rechter. Rechter Kim Heger heeft besloten om de zitting achter gesloten deuren te laten plaatsvinden na een verzoek van het Openbaar Ministerie.
Het is niet duidelijk wat voor kleding Breivik aan heeft. Hij zou van plan zijn om in een Tempeliers-achtig uniform te verschijnen.
Rechtszaken vinden in Noorwegen meestal plaats achter gesloten deuren, maar dat hoeft niet. Breivik had om een openbare zitting gevraagd zodat hij aan de hele wereldpers kon uitleggen waarom hij tot zijn daad is gekomen.
Maar de rechter ging niet in op dat verzoek. Het OM had een zitting achter gesloten deuren gevraagd om juist te voorkomen dat Breivik een platform zou krijgen voor de verspreiding van zijn ideologie.
Opluchting
Verslaggever Jeroen Wollaars zei dat er in Noorwegen met opluchting is gereageerd op het besluit van de rechter. "Breivik wordt inmiddels gehaat in Noorwegen. Het besluit van de rechter is met applaus ontvangen", aldus Wollaars.
Breivik heeft bekend de aanslagen te hebben gepleegd. Hij ziet er echter geen misdaad in.
De rechter moet vandaag beslissen over verlenging van het voorarrest. Dat kan hij voor maximaal acht weken doen. Daarna moet er opnieuw besloten worden over verlenging.
De rechter moet ook beslissen over de voorwaarden van de verlenging. Zo kan worden bepaald dat Breivik afgezien van zijn advocaat niemand mag spreken en geen nieuws mag zien of kranten mag lezen.
Medisch onderzoek
Op een later moment zal hij medisch worden onderzocht. Volgens Noorse juristen begint het eigenlijke proces mogelijk pas over een jaar.
De langste gevangenisstraf die in Noorwegen kan worden opgelegd is 21 jaar. Als een rechtbank oordeelt dat de veroordeelde dan nog een gevaar is voor zijn omgeving, kan dat met steeds vijf jaar worden verlengd.
quote:Dodental aanslagen Noorwegen mogelijk omlaag
AMSTERDAM – Het dodental als gevolg van de aanslagen in Noorwegen vorige week vrijdag wordt mogelijk naar beneden bijgesteld. Dit heeft de Noorse politie maandag laten weten, zo meldt persbureau Reuters.
Het officiële dodenaantal van de aanslagen staat momenteel op 93. De politie ging er tot nu toe vanuit dat op het eiland Utoya minstens 86 jongeren omkwamen, maar het gaat waarschijnlijk om minder doden.
De 32-jarige Anders Behring Breivik is vooralsnog de enige verdachte van de bloedige aanslagen.
Breivik werd vrijdag aangehouden op Utoya, kort nadat hij daar met vuurwapens een bloedbad had aangericht bij een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij.
Kort voor de schietpartij was bij het kantoor van premier Jens Stoltenberg in Oslo, ruim 30 kilometer verderop, een autobom ontploft. Daarbij vielen zeker zeven doden.
Precies ik had eerst ook mijn twijfels, maar toen ik daar bij stil stond... snapte ik het wel.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vind ik ook wel, zeker als je in acht neemt dat iedereen volop bezig was met de aanslag in Oslo.
Ik vind dat ik normale verwachtingen heb. We hebben het wel over professionals die op zulke zaken getraind zijn. Als je dan die knullige fouten zien (totaal verkeerd dodental, zinkende boot) dan krab ik wel achter mijn oren ja.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 18:59 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Wat vind jij dan wel professioneel? Heb je niet een beetje te hoge verwachtingen?
quote:Breivik blaast Tempelorde nieuw leven in
Een Tempelier in gevecht» Een Tempelier in gevecht
Toegevoegd: maandag 25 jul 2011, 16:33
Update: maandag 25 jul 2011, 22:56
"We hebben maar een paar decennia om een behoorlijke verzetsbeweging op te zetten, voordat onze grote steden demografisch worden overspoeld door moslims." Het is een van de waarschuwingen die Anders Breivik in zijn manifest heeft opgenomen.
De dader van de aanslagen in Oslo en Utøya, waarbij tot nu toe 76 doden vielen, is bang voor de islamisering van Europa. Hij ziet in de immigratie van moslims naar West-Europese landen een groot gevaar.
Het derde hoofdstuk van Breiviks manifest (.pdf) gaat over de strijd die gevoerd zou moeten worden. In een disclaimer aan het begin van het hoofdstuk schrijft hij dat alles wat volgt fictie is. "Het hele boek 3 beschrijft een hypothetische reactie op een waargenomen bedreiging." Daarom is het niet duidelijk in hoeverre de door Breivik genoemde gebeurtenissen en standpunten echt zijn.
Tempeliers
Individuen moeten opstaan om als moderne kruisvaarders Europa te redden van het islamitische spook. Bij een dergelijke West-Europese verzetsbeweging denkt Breivik aan een nieuwe Orde van de Tempeliers (Tempelorde), genoemd naar de machtigste en rijkste kruisvaardersorde uit de Middeleeuwen.
Hij gebruikt de Latijnse naam Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici (PCCTS). Letterlijk betekent dat de arme ridders van Christus en de tempel van Salomo.
In 2002 wordt die nieuwe Orde van de Tempeliers ook daadwerkelijk opgericht. In Londen zijn acht Tempeliers samengekomen, waaronder Breivik en een nog onbekende Nederlander. De laatste wordt omschreven als een Nederlandse christelijke agnost.
Oorlog
Volgens Breivik is een van de belangrijkste doelen van de orde om de politieke en militaire macht af te pakken van de West-Europese multiculturalistische regimes. Wanneer dat is gelukt, moeten die verraders berecht, veroordeeld en gestraft worden.
"De tijd om te praten is voorbij. We hebben vrede een kans gegeven. De tijd voor gewapend verzet is gekomen. De Tempeliers verklaren hierbij preventief de oorlog aan de cultureel marxistische / multiculturalistische regimes van West-Europa. De oorlog moet gevoerd worden om de voortdurende islamitische invasie/kolonisatie af te weren, te verslaan of te verzwakken."
Redding
Afgelopen vrijdag zette Breivik zijn woorden om in daden. Bij zijn eerste voorgeleiding voor de rechtbank in Oslo zei hij dat hij met zijn terreurdaden de Arbeiderspartij zo hard mogelijk heeft willen treffen.
Volgens de 32-jarige Noor is de regeringspartij verantwoordelijk voor de grote toestroom van moslims. Breivik zei volgens de rechter dat hij Noorwegen en West-Europa met zijn acties wilde redden.
dat ligt niet aan hen, dat ligt aan het feit dat er geen boot berekend op een zwaar beladen SWAT team daar in de vijver van een vakantie eiland lag. En dat verkeerd dodental is echt niet per se knullig, zoals ik al zei.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:08 schreef eight het volgende:
[..]
Ik vind dat ik normale verwachtingen heb. We hebben het wel over professionals die op zulke zaken getraind zijn. Als je dan die knullige fouten zien (totaal verkeerd dodental, zinkende boot) dan krab ik wel achter mijn oren ja.
Het kan toch echt niet aan de boot liggenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:12 schreef Puntenslijpsel het volgende:
dat ligt niet aan hen, dat ligt aan het feit dat er geen boot berekend op een zwaar beladen SWAT team daar in de vijver van een vakantie eiland lag. En dat verkeerd dodental is echt niet per se knullig, zoals ik al zei.
Wat had je dan evrwacht?
absoluutquote:
Texel heeft zijn eigen politiequote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:04 schreef Caland het volgende:
Nou, ik hoop dat als zoiets op Texel gebeurt de politie er snellerZijn ook richtlijnen voor.
moet nietquote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:19 schreef eight het volgende:
[..]
Het kan toch echt niet aan de boot liggen![]()
Verder is het is donker en chaotisch dus alle reden om juist geen uitspraken over het dodental te doen.
Natuurlijk is kritiek geven het gemakkelijkste wat er is, maar je moet toegeven dat hun acties alleszins overtuigen.
quote:Volgend jaar weer politiek kamp op Utøya
OSLO - De jonge sociaaldemocraten in Noorwegen willen ondanks het bloedbad van vrijdag op het eilandje Utøya het jaarlijkse politieke zomerkamp daar blijven opslaan.
Foto: ANP
''Onder deze omstandigheden sturen wij een duidelijke boodschap: we laten ons niet van Utøya afhouden'', zei de voorzitter van de jongerenorganisatie, Eskil Pedersen, dinsdag.
Anders Behring Breivik schoot vrijdag op Utøya op alles wat bewoog. 68 mensen overleefden het niet. Ook kwamen acht mensen om door een autobom die hij in Oslo had laten ontploffen.
Jawel toch? De hele politiemacht zit in, of is op weg naar, Oslo vanwege die explosie en mogelijke nieuwe targets. Je verwacht niet dat diezelfde bomber huis gaat houden op een eilandje. Dus toen duidelijk was dat die paniek telefoontjes en twitters echt serieuze shit was, zijn ze met man en macht met een SWAT team en politemacht naar dat eiland gegaan.quote:
Ach, men dempt de put als het kalf verdronken is. Het zal wel blauw zien van de politie dan.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Dapper. Ik ben benieuwd hoeveel er werkelijk durven.
Ja. En totaal onnodig, dit gebeurt gewoon niet nog een keer.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:24 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Ach, men dempt de put als het kalf verdronken is. Het zal wel blauw zien van de politie dan.
Dat hoop ik wel ja. Er zijn genoeg gekken op de wereld.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:24 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Ach, men dempt de put als het kalf verdronken is. Het zal wel blauw zien van de politie dan.
Daarnaast kan het aangegeven gewicht altijd overschreden worden, hier zit namelijk een marge in.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:21 schreef sp3c het volgende:
enige waar ik vraagtekens bij zet is dat bootje, de bootdriver weet toch hoeveel gewicht er op kan voor het begint te zinken![]()
Nou waar anders dan aanquote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:19 schreef eight het volgende:
[..]
Het kan toch echt niet aan de boot liggen![]()
Verder is het is donker en chaotisch dus alle reden om juist geen uitspraken over het dodental te doen.
Natuurlijk is kritiek geven het gemakkelijkste wat er is, maar je moet toegeven dat hun acties alleszins overtuigen.
Dan blijft nog wel voor hun de associatie met de moordpartij.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:24 schreef Urquhart het volgende:
[..]
quote:Politie vreest zelfmoordpoging Breivik
OSLO - Anders Behring Breivik, de dader van de dubbele terreuraanslag van vrijdag in Noorwegen, staat onder permanent toezicht om te voorkomen dat hij een poging tot zelfdoding onderneemt.
Foto: AFP
Dat meldde een woordvoerder van de politie in Oslo dinsdag tegen de Noorse tv-zender TV2.
De zegsman deed geen mededelingen over de locatie van het detentiecentrum waar Breivik verblijft. De verdachte van 76 moorden verblijft de komende twee maanden in voorlopige hechtenis. Het is onduidelijk wanneer zijn proces begint.
Lijkt me sterk, anders was dat op eiland wel gebeurt. Na het proces is de kans denk ik wel veel groter.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |