Het is natuurlijk ook lachwekkend voorspelbaar en hypocriet. Hoe zou Wilders gehandeld of gesproken hebben als de dader een moslim was geweest?quote:
Ook dat, inderdaad. Terwijl de hypocrisie er van alle kanten vanaf druipt, want is het niet Geert Wilders die continu bezig is om politiek een slaatje te slaan uit zaken als vervelende Marokkaanse straatjeugd?quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind het zelfs gevaarlijk wat Wilders doet. Met zijn uitspraken versterkt hij het verstoorde beeld dat veel van zijn aanhangers toch al hebben. Namelijk dat links de vijand is die erop uit is om de PVV de mond te snoeren.
De nuance is al heel lang uit het debat in NL, wat ook niet zo vreemd is als deelnemers aan dat debat de oorlog aan de nuance hebben verklaard. In Noorwegen heeft men besloten om het immigratie-debat maar even stil te leggen, niet voor te stellen dat zoiets in NL ook maar in de verste verte mogelijk zou zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:45 schreef AgLarrr het volgende:
Wat me overigens op- en zeer tegenvalt, in de NL media maar ook hier, is het lukrake gesmijt met de termen links en rechts om 'de ander' mee te stigmatiseren. Het is zo'n klassiek voorbeeld van het creeëren van een wij/zij tegenstelling, terwijl het gros van de gebruikers geen idee heeft waar men over praat.
Alle nuance verdwijnt uit het debat. Wat ik knap vind van de Noren is dat ze, ondanks politieke tegenstellingen, één front weten te creëren. Hier in NL lijkt het wel alsof iedereen een lijn wil trekken tussen twee kampen die in werkelijkheid helemaal zo gescheiden niet zijn, of eigenlijk helemaal niet (zo rigide) bestaan.
Ik moet zeggen dat ik me vrijwel altijd heel goed kan vinden in jouw reacties. Genuanceerd en goed analyserend. Een verademing hier op Fok!.quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De nuance is al heel lang uit het debat in NL, wat ook niet zo vreemd is als deelnemers aan dat debat de oorlog aan de nuance hebben verklaard. In Noorwegen heeft men besloten om het immigratie-debat maar even stil te leggen, niet voor te stellen dat zoiets in NL ook maar in de verste verte mogelijk zou zijn.
Ik heb altijd het idee dat Wilders ons zout in de ogen aan het strooien, hij had beter de partij van het verbod kunnen heten. Hoewel ik wel enige zorgen van hem deel ben ik geen voorstander van het klakkeloos verbieden, dat roept meestal alleen maar meer problemen op.quote:Op woensdag 27 juli 2011 12:40 schreef Mutant01 het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik niet dat Wilders zijn toon moet matigen. Laat hem lekker zijn gang gaan, laat hem stemmen trekken, laat hem maar eens een politiek leider zijn, laat hem verantwoordelijkheid nemen. Ik zou graag eens willen zien wat Wilders gaat doen als hij de grootste partij van Nederland moet gaan besturen. Als hij het land moet gaan besturen. Dan pas zien we de echte Wilders. Vooralsnog is de Wilders die we nu zien een gemaakte versie. Zoals alle politieke leiders dat zijn (ondanks het feit dat hijzelf erg hard loopt af te geven op de politieke elite, de achterkamertjes politiek etc.).
Denken jullie werkelijk dat hij die toon, mocht hij ooit premier worden, kan handhaven? Onmogelijk.
Noorwegen kent minder grote politieke tegenstellingen dan Nederland. Er is daar geen wezenlijke extreemrechtse beweging en evenmin bivakkeren populisten als Wilders in het centrum van de macht.quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:45 schreef AgLarrr het volgende:
Alle nuance verdwijnt uit het debat. Wat ik knap vind van de Noren is dat ze, ondanks politieke tegenstellingen, één front weten te creëren. Hier in NL lijkt het wel alsof iedereen een lijn wil trekken tussen twee kampen die in werkelijkheid helemaal zo gescheiden niet zijn, of eigenlijk helemaal niet (zo rigide) bestaan.
Niet helemaal waar volgens mij. De partij die daar op de rechterflank zit -Ik kom zo even niet op de naam-, en waar Breivik ook lid was, valt binnen het Noorse politieke spectrum aardig te vergelijken met de plek die de Folkspartiet in het Deense, de Sverigedemokraterna in het Zweedse en de PVV in het Nederlandse politieke spectrum heeft.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Noorwegen kent minder grote politieke tegenstellingen dan Nederland. Er is daar geen wezenlijke extreemrechtse beweging en evenmin bivakkeren populisten als Wilders in het centrum van de macht.
Overigens is de scheiding links-rechts op dit moment behoorlijk sterk in Nederland en dat is niet in de laatste plaats te danken aan politieke keuzes en daden van politici. De VVD koos heel bewust voor een "kabinet waarbij rechts Nederland de vingers zal aflikken" en de drie fractievoorzitters lieten ten tijde van de coalitieonderhandelingen weten dat "de druiven zuur zijn voor de linkse kerk".
Goed voorbeeld doet volgen...
Een partij hebben met bepaalde ideeën zegt niet zo veel. Het gaat eerder om de mate van invloed die dergelijke partijen hebben. Noorwegen heeft geen partij met standpunten à la de PVV die ook enige invloed heeft, voor zover ik weet.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:29 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet helemaal waar volgens mij. De partij die daar op de rechterflank zit -Ik kom zo even niet op de naam-, en waar Breivik ook lid was, valt binnen het Noorse politieke spectrum aardig te vergelijken met de plek die de Folkspartiet in het Deense, de Sverigedemokraterna in het Zweedse en de PVV in het Nederlandse politieke spectrum heeft.
Maar het is "le ton qui fait la musique", daar zul je gelijk hebben. Ik ben het iig met je eens.
Je hebt het dus gemist... tja.... (Inzake het vlotte opeisen van de aanslag door de helpers van de jihad en de snelle terugtrekking er van)quote:
Eens, eens, precies wat ik bedoel maar vergeet te vermelden. Ook qua zetelverhoudingen zijn de partijen te vergelijken.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een partij hebben met bepaalde ideeën zegt niet zo veel. Het gaat eerder om de mate van invloed die dergelijke partijen hebben. Noorwegen heeft geen partij met standpunten à la de PVV die ook enige invloed heeft, voor zover ik weet.
Even gezocht:quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:29 schreef AgLarrr het volgende:
Niet helemaal waar volgens mij. De partij die daar op de rechterflank zit -Ik kom zo even niet op de naam-, en waar Breivik ook lid was, valt binnen het Noorse politieke spectrum aardig te vergelijken met de plek die de Folkspartiet in het Deense, de Sverigedemokraterna in het Zweedse en de PVV in het Nederlandse politieke spectrum heeft.
Maar het is "le ton qui fait la musique", daar zul je gelijk hebben. Ik ben het iig met je eens.
De omschrijving doet me meer aan de VVD dan aan de PVV denken.quote:Breivik was enkele jaren lid van de Vooruitgangspartij - Fremskrittspartiet -, een Noorse conservatief-liberale politieke partij die pleit voor een strengere immigratiepolitiek.
Ik zal eens even op de webstek van die club kijken.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Even gezocht:
[..]
De omschrijving doet me meer aan de VVD dan aan de PVV denken.
Volledig mee eens. Had 't niet beter kunnen verwoorden. Waarmee ik niet zou willen zeggen dat zijn mond gesnoerd dient te worden, maar wel dat het nu zo moreel is om even je mond te houden.quote:Op woensdag 27 juli 2011 11:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ook dat, inderdaad. Terwijl de hypocrisie er van alle kanten vanaf druipt, want is het niet Geert Wilders die continu bezig is om politiek een slaatje te slaan uit zaken als vervelende Marokkaanse straatjeugd?
Als een paar mensen hun buurt worden uitgepest (zie disclaimer), schreeuwt Wilders moord en brand en typeert hij Cohen als iemand die liever thee drinkt met de daders. Nu een geflipte Noor op basis van PVV-ideologie een terreurdaad pleegt en bijna 80 man vermoordt, zou Cohen niks mogen zeggen? Dat terwijl die terrorist zijn bewondering voor Wilders herhaaldelijk benadrukt.
Dat Wilders afstand neemt van de terreurdaad, is prima. Evenmin moet hem of de PVV verantwoordelijkheid worden aangerekend. Maar dan moet Wilders zelf wel z'n mond houden over andere politieke partijen. Als er ook maar één politicus in Nederland is die op dit moment een beetje zou moeten dimmen, is het Wilders wel.
Disclaimer: ik zeg niet dat de overlast van Marokkaans straattuig geen probleem is. Wat mij betreft wordt crimineel straattuig keihard aangepakt. Ik ageer tegen de wijze waarop Wilders problemen uitvergroot, de boel ophitst, geweld predikt (op knieschijven schieten...) en dan vervolgens doet of z'n neus bloedt als een Noorse terrorist toeslaat op basis van een ideologie die 90 procent overeenkomt met het PVV-verkiezingsprogramma.
Hmwwaah, toch niet helemaal. Er zit daar een partij Hoyre (streepje door de o), of ook rechts, die meer aan het VVD beeld voldoet. Daarnaast zit er ook nog een Kristelig Folkeparti die min of meer het CDA is.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Even gezocht:
[..]
De omschrijving doet me meer aan de VVD dan aan de PVV denken.
Ik had een beetje ingelezen voordat ik reageerde: Høyre is een conservatieve partij die geassocieerd lid is van de Europese EVP-fractie. Dezelfde fractie als waar het CDA deel van uitmaakt. Høyre en Kristelig Folkeparti zijn daar trouwens beiden lid van.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:53 schreef AgLarrr het volgende:
Hmwwaah, toch niet helemaal. Er zit daar een partij Hoyre (streepje door de o), of ook rechts, die meer aan het VVD beeld voldoet. Daarnaast zit er ook nog een Kristelig Folkeparti die min of meer het CDA is.
Klopt, maar voor rechts-populisme hoef je niet persé bij de PVV te zijn. Dat kun je ook prima vinden bij de VVD. En de genoemde partij bestaat al sinds de jaren '70: ver voordat immigratie een politiek issue werd en extreem-rechtse partijen in Europa opkwamen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 13:53 schreef AgLarrr het volgende:
Als je dan op de wiki de geschiedenis van Fremskrittsprartiet leest dan lijkt de politieke dynamiek toch wel op de andere rechts-populistische ontwikkelingen in Europa. De standpunten mbt Europa, Gezondheidszorg en tot op zekere hoogte immigratie lijken overenekomstig, zei het met een Noors sausje.
Helder. Wat duidelijk is, is dat de vergelijking één op één niet te trekken valt. Maar als ik het zo eens lees, en jouw verhaal daar bij in acht neem, dan denk ik nog steeds dat de FP in het Noorse politieke spectrum een rol speelt gelijk aan de PVV in het Nederlandse spectrum.quote:Op woensdag 27 juli 2011 14:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had een beetje ingelezen voordat ik reageerde: Høyre is een conservatieve partij die geassocieerd lid is van de Europese EVP-fractie. Dezelfde fractie als waar het CDA deel van uitmaakt. Høyre en Kristelig Folkeparti zijn daar trouwens beiden lid van.
De enige Noorse partij in dezelfde Europese fractie als de VVD is Venstre, maar dat lijkt meer op D66 (dat zelf overigens ook lid is van die fractie).
Die vooruitgangspartij heeft uiteraard ook wel PVV-trekjes, net zoals de PVV ook VVD-trekjes heeft en omgekeerd. De VVD uit zich steeds populistischer; kijk nog maar eens naar de afgelopen verkiezingscampagne.
[..]
Klopt, maar voor rechts-populisme hoef je niet persé bij de PVV te zijn. Dat kun je ook prima vinden bij de VVD. En de genoemde partij bestaat al sinds de jaren '70: ver voordat immigratie een politiek issue werd en extreem-rechtse partijen in Europa opkwamen.
Samenvatting: Wilders en de zijnen zijn verantwoordelijk voor het gevoel van urgentie inzake een niet-bestaand probleem dat resoneert bij sommigen.quote:Op woensdag 27 juli 2011 15:07 schreef Elfletterig het volgende:
OK, akkoord.
Ondertussen wil ik iedereen even wijzen op dit voortreffelijke artikel op de website van De Pers:
http://www.depers.nl/binn(...)kwam-van-rechts.html
Ik heb hier maar één woord voor: hulde!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |