Dat is zeker zo. Als je er voor open staat.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:03 schreef Summers het volgende:
[..]
Van elke waarheid kan je iets leren .
With all due respect, maar ik zie Pietverdriet continue met argumenten discussieren zonder ook maar 1x ad hominem te gaan. Niet dat ik Pietverdriet hoef te verdedigen ofzo, hij staat zijn mannetje wel, maar dit ben ik toch echt niet met je eens hoor (in het geval dat je hem bedoelt met je post).quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:00 schreef Summers het volgende:
[..]
Daar zou het al 3 topics over moeten gaan maar het vervalt steeds in vooroordelen ,
argumenten op de persoon , de tegenstander affikken , generalisaties en argumenten niet op de inhoud winnen maar de tegenstander in een slecht licht plaatsen om je standpunt meer kracht te geven .
Dat hoort allemaal niet thuis in een discussie en dat vergalt het topic en leid de aandacht af van het onderwerp .
Lol. Ik heb al een keer of 5 uitgelegd waarom individuele resulaten niet worden erkend door de wetenschap, met notabene jullie eigen woorden, en bovendien vraag je een non-wetenschapper om met wetenschappelijke bewijzen aan te komenquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Deel 3
Zou lambiekje nog komen met een verklaring?
Komt Vogeltjes dans nog met een antwoord waarom dubbelblind testen bij homeopatie niet van toepassing is?
De spanning is te snijden
Zo heb ik een voorbeeld van een zuigeling die na een energetische behandeling (dus geen homeopathie) voor het eerst sinds maanden 'toevallig' weer rustig slaapt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:55 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja logisch is het niet he? Maar vertel eens, een zuigeling van een maand of 2 oud met darmkrampjes en de hele nacht er van huilen. Die geef je 3 druppels en direct erna worden de klachten al minder en word de nachtrust minder onderbroken.
Dat is op persoonlijke ervaring he, en niet 1 maal maar ik heb het 3x meegemaakt.
Placebo effect my ass
Het ligt denk ik wat genuanceerder dan dat. Een mens wordt namelijk alleen beperkt door zijn eigen overtuiging.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar je kent die poster toch uit de X-files. Moeder aller ellende:
[ afbeelding ]
Als je maar hard genoeg wil, dan geloof je alles. En als je er maar genoeg in investeert, dan is de cognitieve dissonantie zo groot dat je het niet meer los kunt laten.
Door de believers, jep. De mensen die homeopatie niet als waarheid zien, komen steeds met argumenten, inhoud, en vragen daarop in te gaan, dit gebeurd telkens weer niet. Ik heb inhoudelijk aangegeven waar het probleem ligt met het vasthouden aan je mantra en niet willen komen tot inhoudelijke kennis, en waarom de methode van steeds heronderzoeken en komen tot objectieve kennis beter is dan zomaar een mening hebben er aan vast te houden.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:00 schreef Summers het volgende:
[..]
Daar zou het al 3 topics over moeten gaan maar het vervalt steeds in vooroordelen ,
argumenten op de persoon , de tegenstander affikken , generalisaties en argumenten niet op de inhoud winnen maar de tegenstander in een slecht licht plaatsen om je standpunt meer kracht te geven .
Helaas wordt er vooral eenzijdig daarop ingegrepenquote:Dat hoort allemaal niet thuis in een discussie en dat vergalt het topic en leid de aandacht af van het onderwerp .
Nee, dat is het niet en ik heb INHOUDELIJK aangegeven waarom dat niet zo is.quote:[..]
Ja , iedereen heeft zijn eigen waarheid en die zijn allemaal evenveel waard op een forum .
Je bedoeld het telkens weer op de man spelen door Bastard, waar niet op gecorrigeerd wordt?quote:Tuurlijk zit er verschil tussen objectieve controleerbare en verifieerbare waarheid en gewoon een mening , vandaar dat het zo opvalt dat alle conclusies die getrokken worden over de tegenstander
, dat absoluut niet zijn en je zelf de andere kant opgaat waar je topic voor is bedoeld .
Nee, ik bash geen believers, ik geef aan waar de het probleem zit, ik zei al eerder dat modjes slecht lezen, waar bash ik believers in dit topic? Ik zie nu juist dat believers hier erg op de man spelen naar mij toe en dat daar modjes wegkijken.quote:In de huisregels staat dat je respect voor je tegenstander in acht houd , jij laat zelf je topic verzanden in believer bashen ipv je doel , objectief tot de waarheid komen , het maakt echt niet uit welk uitgangspunt je daarbij hebt , dat zou niet uit moeten maken in een volwassen discussie .
Zeker, en daarom moet je er naar streven tot objectieve waarheid te komen, en daarvoor de juiste methodes te gebruiken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het ligt denk ik wat genuanceerder dan dat. Een mens wordt namelijk alleen beperkt door zijn eigen overtuiging.
Jij zou overigens ook nog altijd eens reageren op die uitgebreide pm die ik je stuurde.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:10 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik bewonder je openheid op dit subforum overigens. Even buiten placebo en niet placebo, echt of niet echt om. Compliments! Je kent me nu al aardig lang en weet dat ik hierdoor echter niet in homeopathie ga geloven![]()
Het is je ook keer op keer verteld dat je de vraag ontwijkt, en geen antwoord geeft, en niet alleen door mijzelf, ik heb je voorbeeld op voorbeeld gegeven hoe en waarom je het wel kan onderzoeken (en anderen ook), maar daar wens je inhoudelijk niet op in te gaan. Je komt alleen maar met de stelling dat het niet kan zonder dat te onderbouwen en in te gaan op de weerleggingen. Als je de discussie niet wenst aan te gaan moet je dat dan ook laten. JIJ beweert dat de wetenschappelijke methode niet valide is, maar als ik vraag waarom niet verschuil je je nu achter het niet wetenschappelijk zijn? Heb je zelf door welke cirkels je jezelf in beweegt?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Lol. Ik heb al een keer of 5 uitgelegd waarom individuele resulaten niet worden erkend door de wetenschap, met notabene jullie eigen woorden, en bovendien vraag je een non-wetenschapper om met wetenschappelijke bewijzen aan te komen
Zijn kind reageerde er drie keer achter elkaar op. Dat lijkt me echt geen toevalstreffer meer.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus als Bastards baby een keertje positief reageert op een homeopatisch middel, is dat zie je wel het werkt, je moet het gebruiken om het te weten, lekker puh, fuck je onderzoeken ik weet het beter, maar als er iemand dood aan gaat door een behandeling dan is het geen subjectief gegeven?
Jawel, daar heb ik antwoord op gegeven. Dat de wetenschap individuele resultaten toch niet erkent. Dat zeg ik niet, dat hebben jullie zelf geroepen in vorige topics.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is je ook keer op keer verteld dat je de vraag ontwijkt, en geen antwoord geeft, en niet alleen door mijzelf, ik heb je voorbeeld op voorbeeld gegeven hoe en waarom je het wel kan onderzoeken (en anderen ook), maar daar wens je inhoudelijk niet op in te gaan. Je komt alleen maar met de stelling dat het niet kan zonder dat te onderbouwen en in te gaan op de weerleggingen. Als je de discussie niet wenst aan te gaan moet je dat dan ook laten. JIJ beweert dat de wetenschappelijke methode niet valide is, maar als ik vraag waarom niet verschuil je je nu achter het niet wetenschappelijk zijn? Heb je zelf door welke cirkels je jezelf in beweegt?
placebo by proxy ook niet.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Zijn kind reageerde er drie keer achter elkaar op. Dat lijkt me echt geen toevalstreffer meer.
En het zal je misschien verbazen, maar hele legers alternatieve genezers hebben Sylvia Millecam doorgestuurd naar de reguliere wetenschap. Dus hoezo geen zelfreinigend vermogen.
Het punt is dat een mens geen absolute zuivere waarheden kent, maar alleen zijn mening daarover.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:28 schreef Michielos het volgende:
[..]
Niet elke "waarheid" is hetzelfde of evenveel waard.
Dat kan. Maar dat verklaart niet waarom drie keer achter elkaar een homeopatisch middel werkt. Volgens jouw theorie zou het placebo effect namelijk altijd moeten werken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
placebo by proxy ook niet.
En als je de neurologie een beetje bestudeerd, dan weet je dat hersengolven van een kind die van zijn moeder proberen te spiegelen.
Dus als moeder rustig wordt heeft dat invloed op een kind zo simpel is dat.
Objectieve kennis is mijn beste vriend, nog altijd zelf ondervinding. Wees nou eens niet zo krampachtig bezig met het zwaaien van artikelen die je gelijk onderstrepen. Niemand zegt dat je ongelijk hebt namelijk, dus waarom je het volhoudt begrijp ik niet helemaal.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door de believers, jep. De mensen die homeopatie niet als waarheid zien, komen steeds met argumenten, inhoud, en vragen daarop in te gaan, dit gebeurd telkens weer niet. Ik heb inhoudelijk aangegeven waar het probleem ligt met het vasthouden aan je mantra en niet willen komen tot inhoudelijke kennis, en waarom de methode van steeds heronderzoeken en komen tot objectieve kennis beter is dan zomaar een mening hebben er aan vast te houden.
quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
placebo by proxy ook niet.
En als je de neurologie een beetje bestudeerd, dan weet je dat hersengolven van een kind die van zijn moeder proberen te spiegelen.
Dus als moeder rustig wordt heeft dat invloed op een kind zo simpel is dat.
En ik heb je uitgelegd waar je daar de mist in gaat, daar ben je vervolgens niet op verder gegaan.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jawel, daar heb ik antwoord op gegeven. Dat de wetenschap individuele resultaten toch niet erkent. Dat zeg ik niet, dat hebben jullie zelf geroepen in vorige topics.
Wat is een zuivere waarheid?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het punt is dat een mens geen absolute zuivere waarheden kent, maar alleen zijn mening daarover.
Pardon? Op basis van welke gegevens trek jij de conclusie dat het homeopathisch middel werkt?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat kan. Maar dat verklaart niet waarom drie keer achter elkaar een homeopatisch middel werkt. Volgens jouw theorie zou het placebo effect namelijk altijd moeten werken.
Heb je ENIG idee hoe ontzettend veel geld er in de pharmaceutische industrie omgaat? Daar kan geen homeopaatje tegenop.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:58 schreef Michielos het volgende:
[..]
waarschijnlijk omdat je met homeopathie meer verdiend (water als wijn verkopen) en/of je om geneesmiddelen voor te schrijven, gestudeerd moet hebben? Verder kan het ook zijn dat de homeopaat in kwestie zijn eigen leugens geloofd.
Ja er klopt lang niet altijd alles van medische wetenschap en big pharma is a bitch.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Heb je ENIG idee hoe ontzettend veel geld er in de pharmaceutische industrie omgaat? Daar kan geen homeopaatje tegenop.
Dat is het punt niet van water als wijn verkopen en heeft derhalve niets met het topic van doen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Heb je ENIG idee hoe ontzettend veel geld er in de pharmaceutische industrie omgaat? Daar kan geen homeopaatje tegenop.
Vertel vooral waarom de dubbelblinde gerandomiseerde onderzoeks methodes dan niet deugen om de werkzaamheid objectief te achterhalen. En als je een discussie over kennistheorie wilt aangaan, graag hoor.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:35 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het punt is dat een mens geen absolute zuivere waarheden kent, maar alleen zijn mening daarover.
Zullen we de discussie over homeopatie houden en er niet van alles bij slepen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |