Dat gebeurt bij mij ook heel vaak, echter komen er nu vegen op van alle vetvlekken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:13 schreef kanovinnie het volgende:
Schoonmaken
Ik veeg soms het stof/vetvlekken er af met mijn mouw.
Probeer flink korrelig te werk te gaan. Wil je creepy als in serial killer, saw-achtig? Wees dan vooral niet te netjes in je compositie. Scheef schieten en veel suggestie wekken met belichting.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:09 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik ga straks een flinke opruim houden in het studentenhuis waar ik woon
Daarmee moeten we ook de zolder op (waar ik nooit geweest ben), maar het schijnt daar nogal vet te zijn. Denk aan allerlei oude graffiti dingen op de muur, oude versleten spullen. Ik denk dat je daar wel een vette foto uit kan maken.
Wat zijn de ideale instellingen om zo'n creepy look te krijgen van zo'n ruimte?
Je weet nooit hoe zoiets reageert met de coatings die op de lens zitten - ik zou er niet aan beginnen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:40 schreef Treces het volgende:
Ik heb hier Screencleaner staan voor mijn laptop scherm, het is natuurlijk niet zo'n goed idee om dat te gebruiken voor mijn lenzen wel?
Zit er uberhaupt coating op je front element dan?quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:58 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Je weet nooit hoe zoiets reageert met de coatings die op de lens zitten - ik zou er niet aan beginnen.
Jaquote:Op woensdag 23 november 2011 06:01 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zit er uberhaupt coating op je front element dan?
Als ik een gok mag doen:quote:Op zondag 18 maart 2012 19:55 schreef ACT-F het volgende:
Waarom wordt er een Bayer filter gebruikt in plaats van een CMYK-filter welke een stop lichtgevoeliger is? Kleurenreproductie schijnt met CMYK moeilijk te zijn dan RGB, maar kan iemand me uitleggen waarom?
Wat zie ik nou precies in deze grafiek?quote:Op zondag 18 maart 2012 20:20 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Als ik een gok mag doen:
[ afbeelding ]
Als je GRGB pakt heb je eigenlijk een driehoek die behoorlijk goed in dit hoefijzer valt. Als je CYGM pakt dan zullen kleuren als blauw en rood wel een stuk lastiger te maken zijn.
Het is een kleurenruimte, de eerste die echt wiskundig gedefinieerd is. In de omliggende vorm zie je de golflengten en dan met de x-as en y-as coördinaten. Hij wordt vaak gebruikt om aan te geven wat het bereik van een kleurenruimte (of een kleurenweergever) is. zie bijvoorbeeld hier:quote:Op zondag 18 maart 2012 22:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat zie ik nou precies in deze grafiek?
Kijk, dat verduidelijkt een hoopquote:Op zondag 18 maart 2012 22:14 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Het is een kleurenruimte, de eerste die echt wiskundig gedefinieerd is. In de omliggende vorm zie je de golflengten en dan met de x-as en y-as coördinaten. Hij wordt vaak gebruikt om aan te geven wat het bereik van een kleurenruimte (of een kleurenweergever) is. zie bijvoorbeeld hier:
[ afbeelding ]
of dit:
[ afbeelding ]
of hier het bereik van een monitor (gebruikt ook RGB natuurlijk
[ afbeelding ]
Als je daar meer over wilt weten is dit wel een handige pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/CIE_1931_color_space
Misschien is dit dan ook wel een interessante pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamut
quote:Try 1/15
I generally don't get caught up in the "rules of thumb" that get bantered around, but here's one that I find a good starting point: use 1/15 second shutter speed when panning with motion.
This image is 1/13 second and I'm panning on the oarsman's head (which is why he is in tight focus). Look at the oars, the background and the water: we've got clear motion in them, which is the effect I was going for. Is it enough motion? No, I don't think so. On review, I'd probably go down to 1/8 or even 1/6.
But here's the thing: the longer the shutter speed the harder it is to keep the pan properly aligned on something, so you'll start losing the clarity of the oarsman's face. That's why 1/15 is such a good starting place for these experiments: most people can learn to pan smoothly through a 1/15 second exposure. From there they can use the camera's LCD to judge whether they need more or less motion.
When I encounter motion I want to smooth pan through that's anywhere from a fast walk to about 25 mph, I'll therefore usually start my experimentation with 1/15. Slower than a fast walk requires longer shutter speeds, faster than 25 mph and you have to start thinking about shorter shutter speeds.
Longer shutter speeds increase the likelihood that your pan isn't smooth enough but will improve the motion blur if you get it right, while shorter shutter speeds are easier to pan but may not provide enough blur so that it can be distinguished from "sloppy camera handling."
This is one of those photography types where it pays to have some repetitive action you can practice on over and over. Moreover, it's one of those things where you want to do some serious post shooting analysis. My analysis for the Grand Canyon? For most of the river's minor rapids and ripples (as we have here), 1/8 is probably the right shutter speed for me. Only at the really big and fast rapids did 1/15 work the way I wanted it to (plus the boats are doing up/down motions in the big rapids that adds a degree of difficulty to the pan!).
Ja, en dat was nou dus net niet de bedoeling.quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:16 schreef Tokus het volgende:
aan je sluitertijd van 1/8s zou ik eens wat doen... 1/200s ofzo. al word je achtergrond dan waarschijnlijk ook weer scherp.
Als ik het goed begrijp is volgens die meneer de sluitertijd dus niet het probleem? Maar is het vooral een kwestie van heel veel oefenen?quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:19 schreef infp2009 het volgende:
Thom Hogan zei laatst nog dit over panning motion:
[..]
Sluitertijd is wel een probleem als je hem te kort instelt. 1/200 en je hebt de hele foto statisch, 1/2 en langer en je foto wordt enorm onscherp door de bewegingen.quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ja, en dat was nou dus net niet de bedoeling.
[..]
Als ik het goed begrijp is volgens die meneer de sluitertijd dus niet het probleem? Maar is het vooral een kwestie van heel veel oefenen?
Ja, dat snap ik, maar ons beoogde doel zou in principe mogelijk moeten zijn geweest met een sluitertijd van 1/8, maar het probleem is dat we niet goed hebben meebewogen?quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Sluitertijd is wel een probleem als je hem te kort instelt. 1/200 en je hebt de hele foto statisch, 1/2 en langer en je foto wordt enorm onscherp door de bewegingen.
Het is de kunst om met de snelheid van het voorwerp mee te bewegen.
Ik zou eerder denken aan sluitertijden van 1/20.quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar ons beoogde doel zou in principe mogelijk moeten zijn geweest met een sluitertijd van 1/8, maar het probleem is dat we niet goed hebben meebewogen?
Deels, de sluitertijd is puur de tijd dat het diafragma openstaat en het beeld op de sensor kan vallen. Hoe langer deze openstaat, hoe meer beweging de sensor constateert en zo krijg je onscherpe foto's.quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:34 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ok, duidelijk! Dank je wel..
En dit is waarschijnlijk een heel stomme vraag, maar ik stel hem toch: is de sluitertijd die je kiest nog afhankelijk van de snelheid van het voorwerp dat je wilt fotograferen?.
quote:Op woensdag 4 juli 2012 13:37 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Deels, de sluitertijd is puur de tijd dat het diafragma de sluiter openstaat en het beeld op de sensor kan vallen. Hoe langer deze openstaat, hoe meer beweging de sensor constateert en zo krijg je onscherpe foto's.
Hoe korter de sluitertijd, hoe minder kans er is om beweging vast te leggen. Dus met 1/200 zal je achtergrond waarschijnlijk ook stilstaan, en bij 1/8 heb je alles onscherp. Ik denk dat als jje tussen de 1/20 en 1/40 schiet, je al een stuk verder komt.
Succes
Dat is het diafragma. De diafragma waarde geeft aan hoe ver het diafragma opengaat.quote:
Wat wil je nu zeggen? de sluiter staat open als je een foto maakt, de lengte daarvan is de sluitertijd. Hoe korter de sluitertijd, hoe minder de beweging. waarde van de sluiter zijn bv 30, 60, 125, 250, 500 het getal lijkt groter te worden maar het is 1/30ste, 1/60ste, 1/125 ste van een seconde.quote:Op woensdag 4 juli 2012 14:29 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Dat is het diafragma. De diafragma waarde geeft aan hoe ver het diafragma opengaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |