en wellicht blijft het gewoon prima.quote:Op zondag 17 juli 2011 10:22 schreef Copycat het volgende:
Ik zou daarom niks zeggen en genieten totdat het schip met averij strandt.
quote:Ze zei dat ze net een relatie achter haar rug had en nog met haar ex zat. Ze vroeg of ik haar tijd wilde geven en we spraken af leuke dingen met elkaar te gaan doen en te kijken waar het schip strand. Dat vond ik prima! (een maand geleden ongeveer).
Toen ik op een gegeven moment vroeg of ze nog vaak aan haar ex dacht, kreeg ik een antwoord dat ik niet had verwacht "Ik weet niet zeker of ik jou ècht leuk vind, maar daar wil ik wel heel graag achterkomen!" en daar schrok ik wel van.
Waarschijnlijk? Ze vernoedt het? Ze weet niet zeker of ze het nu gedroomd heeft of dat het echt was?quote:Op zondag 17 juli 2011 10:17 schreef Creayi het volgende:
....
Ook gisteren en eergisteren is ze bij mij thuis geweest (ouders op vakantie) en gister vertelde ze tegen me dat ze waarschijnlijk haar ex had gezien. Ze zat vol woede zei ze en voelde zich behoorlijk shit nu. ...
"zeg, zit je nog veel met je ex in je hoofd?"quote:Op zondag 17 juli 2011 14:29 schreef Creayi het volgende:
Misschien ga ik er een paar vragen over stellen, dat kan altijd. Ik wil wel graag meer duidelijkheid, dat sowieso. En ik denk dat de beste manier is om die te krijgen om te vragen en naar haar lichaamstaal te kijken. Dus niet opbiechten.
Ik herken een trend.quote:Op zondag 17 juli 2011 10:17 schreef Creayi het volgende:
Heey forummers!
Dit zal denk ik een kort maar krachtig onderwerp worden. Niet qua hoeveelheid tekst, maar mijn bedoeling is om vanmiddag een beslissing genomen te hebben. Probleemje is dat ik het een lastige keuze vind, vandaar dat ik ook graag jullie mening erover zou willen horen!![]()
Nou, zo'n anderhalve maand geleden kregen we een nieuwe collega erbij. En je raad het al... Ik vond haar wel leuk, zij mij ook dacht ik. De roddels over ons waren een 'hot-item' in het bedrijf, want iedereen zag dat we elkaar leuk vonden.
We waren steeds op en neer aan het mailen, totdat ze opeens zei dat die roddels klopte en dat ze mij leuk vind. Ik zei natuurlijk dat ik haar ook leuk vind.![]()
Het duurde niet lang voordat ik zag dat er iets met haar was en ik vroeg er ook naar. En haar antwoord is eigenlijk ook de kern van het probleem. Ze zei dat ze net een relatie achter haar rug had en nog met haar ex zat. Ze vroeg of ik haar tijd wilde geven en we spraken af leuke dingen met elkaar te gaan doen en te kijken waar het schip strand. Dat vond ik prima! (een maand geleden ongeveer).
Toen ik op een gegeven moment vroeg of ze nog vaak aan haar ex dacht, kreeg ik een antwoord dat ik niet had verwacht "Ik weet niet zeker of ik jou ècht leuk vind, maar daar wil ik wel heel graag achterkomen!" en daar schrok ik wel van.
De tijd verstreek, we spraken af, belden regelmatig, praatten soms urenlang, complete avonden met elkaar.
Ook gisteren en eergisteren is ze bij mij thuis geweest (ouders op vakantie) en gister vertelde ze tegen me dat ze waarschijnlijk haar ex had gezien. Ze zat vol woede zei ze en voelde zich behoorlijk shit nu. Ik kon hier lastig over praten met haar, want je raad het al. Het stadium leuk vinden ben ik al gepasseert, ik ben ondertussen verliefd op haar geworden!!
Als we bij elkaar zijn, krijg ik ook echt het gevoel dat ze me ook leuk vind, maar soms doet of zegt ze iets, waardoor ik toch weer begin te twijfelen. Hoewel ik genoeg argumenten kan geven dat ze me leuk vind (hoewel dat geen zekerheidje is), wreet die onzekerheid aan mij.
Op het moment heb ik 3 weken vakantie en zal ik haar een stuk minder vaak zien (ook omdat ik zelf op vakantie ga). En mijn probleem is:
Ik slaap slecht en wil eigenlijk tegen haar vertellen dat ik haar nu méér dan leuk vind. Ik krijg gewoon hoofdpijn van die onzekerheid (ik heb soms het gevoel dat ik die 'negatieve dingen' overdrijf). Maar aan de andere kant heeft ze gevraagd of ik haar de tijd wilde geven (ruim een halve maand geleden).
Ik ben bang dat ik al mijn kansen verspeel als ik dit tegen haar zeg, maar ik ben verliefd op haar en zit er op het moment best vol van eigenlijk en wil het daarom ook weer graag tegen haar zeggen.
Ik zie het niet zitten om wekenlang in onzekerheid te leven, slecht te slapen en constant eraan te zitten denken. Maar ik wil ook niet mijn kansen verspelen.....
En mede door jullie reacties, kan het zijn dat ik haar vanmiddag opbel, vraag of ze wil komen en het dan opbiecht.... Maar hoe slim is dat?
Bedankt alvast!!!
quote:Op maandag 18 juli 2011 00:49 schreef Creayi het volgende:
Ook zei M. dat haar vader vandaag jarig was (het was 12 uur geweest) en ik pakte haar hand en feliciteerde haar. Ik wilde haar op haar wang kussen en ik zag dat ze me twijfelend en met grote ogen aankeek. Ik kuste haar op haar wang, toen op haar andere wang en gauw draaide ze haar hoofd weer de andere kant op. Zo kuste ik niet op haar mond, maar nogmaals op haar wang.
Wat bedoel je precies? Ik snap niet wat er zo stom aan is, ik geef mensen altijd een hand als iemand jarig is en vrouwen kus ik dan altijd op de wang.quote:Op maandag 18 juli 2011 01:28 schreef V-for-Vendetta het volgende:
[..]NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Dom en desperate. Heel fout. In het kwadraat.
Zou je een maat van je ook uitbundig met hand feliciteren als zn vader jarig was? Ik gok zomaar van niet.
Je grijpt dus zo'n dom moment aan om een domme actie te doen. Dit komt echt heel fout over. Nooit meer doen.
quote:Op zondag 17 juli 2011 15:58 schreef Creayi het volgende:
- Als zij is afgewerkt en ik niet, altijd nog een halfuurtje met mij babbelen
Dat dus.quote:Op maandag 18 juli 2011 02:51 schreef Zeepvloertje het volgende:
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar wat ik zou doen is haar een keer uitnodigen, samen koken, ondertussen wijn drinken, eten, praten, meer wijn drinken en dan zoenen.
Vooral als zo nog met haar ex in haar hoofd zit.quote:Op maandag 18 juli 2011 08:39 schreef Creayi het volgende:
Ik ga vragen of ze donderdag iets wil gaan doen, net voordat ik op vakantie ga. En dan kan ik haar proberen te zoenen.
Ik wil haar eigenlijk al veel langer zoenen, maar zoals ik al zei ben ik bang dat ik het fout doe of een klap in mijn gezicht krijg. Maar dat risico loop je altijd als je voor de 1e keer gaat zoenen he.
Alsof zij eerlijk gaat zeggen dat ze je aanhoudt omdat het leuk is en omdat je een welkome afleiding bent van het gedoe met haar ex.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:33 schreef Creayi het volgende:
Op het moment ben ik even helemaal in de war. Ik weet dat ik puberaal overkom. Die fase heb ik weliswaar al gehad, maar het voelt gewoon niet goed, deze situatie.
Ook al kan ik een hele lijst opnoemen met kenmerken die aan kunnen geven dat ze me leuk vind, ben ik toch bang dat ik me vergis, dat ze me niet leuk vind. En waarom doet ze dat dan? Die rebound misschien ja....
Bijvoorbeeld. Ze reageert altijd op mijn sms'jes, alleen (toevallig?) als ik haar mee uitvraag duurt het lang of ik krijg gewoon helemaal géén reactie. Ja, ik vroeg haar via de sms uit omdat ik haar al enkele keren face to face of via de telefoon mee heb uitgevraagd (toen hapte ze wel toe overigens) en we waren toch op en neer aan het sms'en (ze reageerde overal (snel) op, behalve toen ik haar mee uitvroeg, toeval?).
Ik word gek van die twijfel en onzekerheid. Ik kan soms best piekeren, maar zo erg heb ik het nog niet meegemaakt en dat heeft ook gedeeltelijk met haar te maken denk ik.
Misschien verspeel ik al mijn kansen (als ik die tenminste heb), maar ik zit er heel sterk aan te denken om eens een goed gesprek met haar te gaan voeren hierover. Over die rebound, haar signalen. Ik snap er geen hout van. Waarom laat je niks weten als je later bent? Waarom moet ik na 3 kwartier vragen waar je blijft? Zulke dingen...
Want zo doorgaan, met die twijfel en zo'n shitgevoel, dat wil ik niet
Neem gewoon afstand en zeg gewoon tegen haar dat je het wel hoort als alles is afgerond met die ex, omdat nu duidelijk is dat het haar nog wat doet, en daar kan jij niet mee.quote:Op maandag 18 juli 2011 17:02 schreef Creayi het volgende:
Als het een rebound is, verwacht ik ook niet dat ze het zal toegeven. Waarom wil ik het dan zeggen? Ik zit er echt hélemaal vol van. Opschrijven lucht niet op, erover praten met mensen niet. Niks lucht op en ik begin mezelf steeds ellendiger te voelen.
Ik had eigenlijk erg hoge verwachtingen, maar dat bleek dus allemaal niet waar te zijn en dit komt echt heel hard aan bij mij. Het klikt zo goed en ik ben ook harstikke verliefd op haar en misschien komt het door mijn roze bril, maar dit zag ik niet aankomen.
Of ze het prijs zal stellen of niet, daarom dacht ik om het tegen haar te zeggen, ik wil het gewoon kwijt.
Het is heel simpel: doet ze na dat ze zegt dat ze niet kan, een tegenvoorstel? Zo niet, dan is ze niet geïnteresseerd.quote:Op maandag 18 juli 2011 17:46 schreef Creayi het volgende:
Ja, ik ga die confrontatie wel aan denk ik. Ik wil niet zomaar afstand van haar nemen zonder duidelijk te maken waarom.
Ik weet dat ze vanavond niet kan, ik ga proberen voor morgen iets te plannen met haar.
Ze heeft trouwens net wel terug gesms't. Ze zei dat er een zieke was (dat klopt) en dat ze nu extra moet werken en daarom niets kon afspreken. Maar als ik nou iedere dag moest werken (en normaal gesproken moet ik dat ook), dan heb ik 's avonds best tijd voor haar. Maar zij dus blijkbaar niet voor mij.
Zucht....
Helemaal mee eens. En constant dat gepraat over haar ex. Vrouwen die vaag doen betekent meestal dat ze je aandacht leuk vinden, maar meer niet.quote:Op maandag 18 juli 2011 21:24 schreef Krekelman het volgende:
als zij jou ook echt leuk vindt, 'vergeet' je toch niet te sms-en? Dat snap ik dus echt niet.
Dude, je laat je zo keihard playen. Dus zij gaat jou contacteren wanneer zij dat wil en jij gaat als een geduldig hondje op haar wachten? Verder al die gesprekken die je met haar hebt gehad over haar ex, je bent eerder haar therapeut dan relatiemateriaal. Waarom wil je dat ook van haar weten? Als ze jou echt leuk had gevonden had ze het nooit de hele tijd over haar ex zitten janken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 23:16 schreef Creayi het volgende:
Misschien heb je gelijk Luxuria, over dat die gevoelens misschien nog moeten komen. Misschien vond ze me de afgelopen dagen wat te opdringerig (kan ik wel begrijpen). Of wil ze eerst haar ex verwerken voordat ze ze weer met mij wil afspreken. Of combinaties ervan.
Ik hoop natuurlijk dat het uiteindelijk allemaal op z'n pootjes terecht gaat komen, maar dat zal de tijd leren...
Trouwens, ze had het over 2 weken. Ze zei "Ben maar niet bang, je zult echt wel weer wat van mij horen" Ik vroeg of ik dan aan dagen, weken of maanden moest denken. Ze zei dat het misschien wel 2 weken zou duren, maar dat ik het anders vanzelf iets van d'r zou horen.
De vragen die je stelt in je 2e bericht, zal ik proberen te beantwoorden. Goeie vragen trouwens!
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met die ex van haar?
Ze zei dat ze hem geweldig vond, maar dat hij haar liet vallen om de een of andere vage reden. Hij negeerde haar naderhand (zo'n 2 maanden) en daarna nam hij weer contact met haar op. Toen was het voor haar over en wilde ze niets meer met hem te maken hebben, hoewel ze het er wel moeilijk mee heeft. (Dat hij weer contact zocht, is enkele weken geleden volgens mij).
Waarom is ze boos op hem?
Vanwege dat negeren. Ze voelt zichzelf gebruikt zegt ze.
Waarom smst hij haar nog?
Dat weet ik niet. Ze zei dat ze zelf ook niet begreep waarom hij opeens weer toenadering zocht.
Wat voor dingen smst hij haar?
Ik heb enkele sms'jes gelezen. Hierin vraagt hij hoe het met haar gaat en of ze zin heeft om binnenkort iets te gaan doen. Dat hij haar mist. Ik heb ook haar reacties gelezen. Ze reageert kortaf (Ja goed), ontwijkt vragen of reageert niet.
Hoe lang is het voorbij?
Zo'n 2 maanden geleden begon hij met negeren zei ze. En 2 à 3 weken geleden begon hij met contact zoeken. Ze zei dat ze ook al vóórdat hij weer contact zocht, er een einde aan wilde maken, omdat dit niet ging werken, ook al vond ze hem erg leuk.
Ik heb nu nog zo'n 2,5 weken vakantie. Ik heb besloten, als ik in mijn vakantie niks van haar hoor. Dat ik dan een gesprek met haar aanga en er waarschijnlijk een punt achter ga zetten (ik wil altijd wel eerst een gesprek met haar aangaan en het niet zomaar laten doodbloeden, vind ikzelf fijner). Ze heeft zelf aangegeven dat het wel 2 weken kan duren, dus 3 weken moeten ruim voldoende zijn denk ik.
Daarnaast, als ze in 3 weken niks laat horen, betwijfel ik ook of ze me echt leuk vind / vond, want dan laat je ongetwijfeld iets van je horen denk ik.
Ik heb zelf ook eens meegemaakt een soortgelijke situatie als het meisje in kwestie meegemaakt (waarbij ik de rol van haar had). Ik merkte toen duidelijk dat er een rem zat op mijn gevoelens, dat ik echt niet zomaar iemand anders ècht leuk kon vinden. Terwijl ik wel wist dat ik diegene leuk kon gaan vinden. Als je begrijpt wat ik bedoel. Toen ik het een plaatsje had gegeven, merkte ik dat er geen rem meer opzat en dat ik toch gevoelens voor diegene kreeg.
Dat het uiteindelijk niet zolang heeft geduurd heeft andere redenen.
Misschien vind ze me inderdaad niet zo leuk, misschien ook wel. Ik zal nu gewoon moeten afwachten, haar de tijd geven en hopen dat het toch allemaal op z'n pootjes terecht gaat komen. De bal ligt nu bij haar en ik hoop dat ze hem binnenkort terugtrapt!
Sorry voor mijn lange verhaal btw...
Ja, gezien, ik zie daar een hoop punten die erop wijzen dat ze je aardig vindt, als een vriend. Niks dat erop wijst dat er meer is. Behalve die armen om je heen dan.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:54 schreef Creayi het volgende:
Naast dat ze enkele keren heeft gezegd mij leuk te vinden, denk ik dat er ook signalen zijn die aan kunnen (!) geven dat ze me leuk vind. Daarnaast zijn er ook signalen die het tegengestelde zeggen. In een van mijn posts hiervoor had ik volgens mij een aantal van die signalen opgesomt.
Jij bent toch ook niet eerlijk tegen haar?quote:Wat ze tegen mij heeft gezegd, daar geloof ik haar in. We zouden eerlijk tegen elkaar zijn en dat is ze zover ik weet altijd geweest. Ze heeft veel dingen tegen mij vertelt, ook dingen die ik minder leuk zou vinden.
quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:25 schreef Creayi het volgende:
Het laatste "Jij bent toch ook niet eerlijk tegen haar?"
Hoe bedoel je?
Ik heb serieus waar goed nagedacht. Ik weet dat ik soms confronterend ben geweest tov haar. Ik wilde het zeggen, ook al vond ze het soms niet leuk. Dat heeft ze ook bij mij gedaan. Maar dat ik niet eerlijk tegen haar ben geweest......Ik kom er echt niet op.......
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 07:21 schreef Copycat het volgende:
Je verzwijgt je verliefdheid toch? Ook niet helemaal eerlijk.
Ik vind mijn kapster ook een Hartstikke leuke meid.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef Creayi het volgende:
Wat is TVP? Want dat zie ik opeens staan![]()
![]()
Toegegeven Copycat, ik had eigenlijk ook gehoopt dat er gezoend was ja. Ik heb ook eens in haar situatie gezeten (rollen waren eigenlijk omgedraaid) en daardoor kan ik haar wel begrijpen. Daardoor kan ik haar keuze wel accepteren (die pauze).
Neemt niet weg dat natuurlijk de kans bestaat dat ze niet eerlijk is, omdat ze ze me bv toch als rebound gebruikt of weet ik wat. Maar aan de andere kant bestaat ook de kans dat het wèl iets gaat worden. Ik kijk wel wat de toekomst brengt.
Over die eerlijkheid. Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een aantal keer aangegeven dat ik haar een "Harstikke leuke meid vind" en hebben we het samen hoe het eruit zou zien als wij iets zou krijgen in de toekomst.
Daarnaast ben ik niet iemand die zomaar zegt "Ik ben verliefd op je". Dat wil ik graag laten merken aan haar. Daarom vind ik niet dat ik erover lieg of erover verzwijg. Waarom gedraag ik me anders zo tov haar? Als het andere mensen al opviel, dan ben ik duidelijk genoeg denk ik.
Ik weet zeker dat ik eerlijk tov haar ben. Ik geloof haar als ze zegt dat dat wederzijds is en ik hoop dat ze mijn vertrouwen daarin niet schaad. De tijd zal het leren....
Nu ben je smoesjes aan het verzinnen. 'Ik laat het liever merken'. 'Ik hoef het niet te zeggen want ze merkt het wel'. Nou, als ze het toch al weet schaadt het niet om het nog eens een keer duidelijk te zeggen he? Assumption is the mother of all fuckups.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef Creayi het volgende:
Over die eerlijkheid. Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een aantal keer aangegeven dat ik haar een "Harstikke leuke meid vind" en hebben we het samen hoe het eruit zou zien als wij iets zou krijgen in de toekomst.
Daarnaast ben ik niet iemand die zomaar zegt "Ik ben verliefd op je". Dat wil ik graag laten merken aan haar. Daarom vind ik niet dat ik erover lieg of erover verzwijg. Waarom gedraag ik me anders zo tov haar? Als het andere mensen al opviel, dan ben ik duidelijk genoeg denk ik.
Wil er alleen maar mee zeggen dat als een jongen/man tegen mij zou zeggen dat 'ie me een Hartstikke leuke meid vond, het never nooit bij me op zou komen dat hij zo hoteldebotel van me was als jij van haar.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:09 schreef Creayi het volgende:
Ik vind mijn kapster aardig, maar niet harstikke leuk. Zit, bij mij en de meeste in mijn directe omgeving, nogal een verschil in.
Gast ik weet niet hoe oud je bent hoor, maar neuq dr gewoon, als je het goed doet blijft ze aan je hangenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:26 schreef Creayi het volgende:
Zoals ik al zei, kan ik haar begrijpen. Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten. Dat het uit is gegaan heeft hele andere redenen. Toen merkte ik dat er duidelijk een rem op mijn gevoelens zat, waardoor ik het toch lastig vond allemaal.
Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd best eng om een meisje te zoenen, dat geef ik eerlijk toe.
Seks heb ik nog zeker niet gehad, daar ben ik nogal ouderwets in en daar begin ik pas aan als het echt 'aan is'.
Dat betekent niet dat dat ook voor haar betekent, maar daarom kan ik haar begrijpen en denk ik dat die pauze een goede oplossing is.
Omdat je bang bent voor haar reactie natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:09 schreef Creayi het volgende:
Waarom heb ik het maandag dan niet gezegd dat ik verliefd op haar ben?
Als je eerlijk tegen haar bent zeg je dat je verliefd bent. Het verzwijgen van de waarheid is misschien niet liegen, maar het is ook zeker niet eerlijk zijn.quote:Als je vind dat ik smoesjes aan het verzinnen ben. Jij je zin. Ik weet zeker dat ik eerlijk tegen haar ben en dat vind ik belangrijk.
Gast ik weet niet hoe oud je bent hoor, maar mensenpiemels hebben geen weerhaakjes.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:30 schreef BundyChen het volgende:
Gast ik weet niet hoe oud je bent hoor, maar neuq dr gewoon, als je het goed doet blijft ze aan je hangen
Jij zit hoog en droog op je roze wolk, en daardoor wuif je alle negatieve signalen weg, of zeg je dat ze in het niet vallen met het positieve. Veel reacties hier zijn wat meer down to earth, maar jij sluit heel systematisch uit dat ze misschien wel niks serieus met je wil, nu niet en nooit niet.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:38 schreef Creayi het volgende:
Dit snap ik dus niet Dauntl3ss.
Ik wachten totdat ik eens ons weeg? Wat heb ik nou gezegd? Zucht.....
En hoezo weet ik alles beter? Er zijn punten waar ik het niet mee eens ben ja. Maar er zijn ook punten waar ik het wel mee eens ben. Maar vaak onthouden mensen alleen de negatieve dingen, dat zie je nu wel weer.
O, jullie hebben het vast gezellig op het werk, en er is weinig voor nodig om die roddelmachine op gang te helpen.quote:Wat ik erg apart vind.
De mensen die deze situatie irl meemaken, dus de mensen op het werk. Dat zijn pak hem beet, 40 mensen. Al deze mensen viel het, eerder dan ons 2 zelfs, op dat er iets was tussen ons.
Ook zeiden ze dat het wel duidelijk was dat we elkaar leuk vinden (en dat er meer word bedoeld met de signalen die we beide afgeven) en iedereen is benieuwd hoe het gaat tussen ons (maar dat ga ik niet allemaal aan hun neus hangen).
Daarom vind ik het apart dat er hier precies tegenovergesteld tegenaan word gekeken.
Dat moet je helemaal zelf weten, maar probeer hoe dan ook niet te doen alsof jouw visie de ware is.quote:Zullen we hiermee ophouden dan? Want dit schiet niet op. Het lijkt me dan beter als ik hier niet meer zal posten dan?
En BundyChen, je reactie #99......
Ik kan het niet duidelijker uitleggen dan ik al heb gedaan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:51 schreef Creayi het volgende:
Dauntl3ss:
Ik wuif niet alle negatieve reacties weg. Hoevaak heb ik gezegd "Ik kan argumenten noemen waardoor ik denk dat ze me ziet zitten, maar ik kan ook argumenten geven waarom ze me niet ziet zitten". Ik heb dat ook nooit uitgesloten dat ze niks zou willen. Ik heb toch ook vaak genoeg gezegd "Ik kijk wel hoe het gaat lopen"
Ja, niet allemaal. Enkele collega's weten hoe de vork in de steel zit ja.
Ik zeg toch niet dat mijn visie de ware is? Waar heb ik dat gezegd?
Waarom zeg je zulke dingen? Dat je er niet mee eens bent, oké. Maar dat je dit gaat zeggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |