daarom is het begrip ontoerekeningsvatbaar opgenomen in de wet.quote:Op maandag 12 september 2011 22:31 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar hoe kan iemand verantwoordelijk zijn voor zijn daden als ze die gepleegd hebben omdat ze verminderd ontwikkelde hersengebieden hebben door gebrekkige opvoeding of een beschadigde prefrontale cortex door ziekte. Daar kunnen ze toch niets aan doen? Ze hebben er dan niet echt voor gekozen. Het zijn min of meer beschadigde biologische robots.
Dan moet weer verklaard worden hoe iets niet materieels interactie kan hebben met iets wel materieels.quote:Op maandag 12 september 2011 22:36 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet zozeer door gedrag maar door gedachten, mentale aktiviteit. Dat we met mentale aktiviteit onze hersenen kunnen veranderen is moeilijk verklaarbaar met een puur materialistische 'wij zijn ons brein' opvatting. En veel beter verklaarbaar met een niet-materialistische opvatting van een dualisme van geest en brein.
Precies, Als we ons brein zijn is iedereen ontoerekeningsvatbaar. Want die 'iedereen' bestaat eigenlijk niet. Er zijn alleen maar een heleboel breinen. Een rechter heeft dan niet het recht te verklaren dat een ander brein niet goed is. Een brein is gewoon zoals het is (en verandert zoals het verandert, door de natuurwetten). Daar kan het niets aan doen. Dit leidt tot moreel relativisme. Er is geen goed en kwaad want er zijn geen vrije keuzes.quote:Op maandag 12 september 2011 23:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
daarom is het begrip ontoerekeningsvatbaar opgenomen in de wet.
Hoe kunnen hersenen voelen? Dat is een vraag die ik al de hele tijd stel.quote:Op maandag 12 september 2011 23:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dan moet weer verklaard worden hoe iets niet materieels interactie kan hebben met iets wel materieels.
Hoe veranderingen in de hersenen invloed hebben op dat wat onstoffelijk is.
Hoe kan een ziel voelen bijvoorbeeld
Wat dan wel?quote:Op maandag 12 september 2011 17:37 schreef JerryWesterby het volgende:
...
Karaktereigenschappen zijn niet wat ik onder bewustzijn versta. Ze zijn ook niet de essentie van wie iemand is.
...
Zo dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Somatosensory_cortexquote:Op dinsdag 13 september 2011 08:00 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe kunnen hersenen voelen? Dat is een vraag die ik al de hele tijd stel.
Iets niet materieels dat interacteert met de hersenen en die kan overrulen is de enige manier waarop een vrije wil mogelijk is. Hoe die interactie verloopt, dat weten we (nog) niet. Misschien moeten we dat zoeken in een combinatie van complexiteitstheorie en kwantumfysica.
Waarom kan complexiteitstheorie niet toegepast worden op iets dat zo complex is als de hersenen zonder daar kwantumfysica aan toe te voegen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:00 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe kunnen hersenen voelen? Dat is een vraag die ik al de hele tijd stel.
Iets niet materieels dat interacteert met de hersenen en die kan overrulen is de enige manier waarop een vrije wil mogelijk is. Hoe die interactie verloopt, dat weten we (nog) niet. Misschien moeten we dat zoeken in een combinatie van complexiteitstheorie en kwantumfysica.
Dit is het algoritme van Langton's mier:quote:Op donderdag 8 september 2011 23:48 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Beantwoord dan eens deze vraag, als je zo goed hebt gelezen over die mier. Waar in zijn algoritme zie jij een instructie staan om een snelweg te bouwen?
Nou, dan ben je er toch al? Snelweg vervangen door bewustzijn, en mier door zenuwcellen, en je hebt ipc net zo'n emergent verschijnsel, zonder dat je 1 of ander metafysisch 'iets' nodig hebt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dit is het algoritme van Langton's mier:
· At a white square, turn 90° right, flip the color of the square, move forward one unit
· At a black square, turn 90° left, flip the color of the square, move forward one unit
Binnen de boundary conditions van de matrix blijkt dat te leiden tot steeds terugkerende patronen, ook wel genoemd fractalen. De snelweg die in dit geval steeds verschijnt noemt men dan de attractor van het systeem. Bovenstaand algoritme is dus de instructie om een snelweg te bouwen. (in het wereldje van de 'mier' dan).
[quote]
Heb je door dat je de vraag niet beantwoord? Probeer het eens zo te zien. Als je niet van die snelweg had geweten, en je had dat algoritme gezien, Had je dan kunnen voorspellen dat die mier dat patroon ging maken? Ik zal em voor je beantwoorden, dat kan je niet.
Een andere vraag die je wellicht tot beter inzicht kan brengen is de volgende. Jij zegt dat dat algortime een instructie is om een snelweg te maken. Wat nou als we beginnen op een veld dat niet geheel zwart of wit is? Krijg je dan ook altijd een snelweg? Wat voorn voorspellingen kan je daar over maken?
[quote]
Ik ben het wel met je eens dat je van te voren totaal niet kan voorspellen dat dat snelwegpatroon gaat verschijnen, gegeven het algoritme, want dat is waarschijnlijk wat je bedoelt. En bij veel complexere systemen van miljarden mieren is dat nog meer het geval. Het emergente gedrag komt op een gegeven moment volledig los te staan van het gedrag van afzonderlijke mieren. Het emergente verschijnsel heeft dan zijn eigen verklaringsniveau. We zijn dan al ver verwijderd van de simpele wereld van Langton's Mier, maar het principe speelt waarschijnlijk een heel belangrijke rol in de evolutie van het universum (het universum als quantumcomputer die algoritmes produceert die weer algoritmes produceren etc.) en van het leven (genen zijn algoritmes voor het maken van eiwitten) en van complexe wezens en breinen (het brein als computer).
Zo kan je meerdere niveaus van emergentie krijgen die bij de mens door middel van taal en redeneren zelfs leiden tot abstracte zaken in plaats van fysische dingen. Fundamentele verklaringen zijn dan alleen nog te geven in termen van die abstracties zelf. Reductie naar de fysica is niet meer mogelijk. Uiteindelijk kom je uit bij dingen als economie, wetgeving, geschiedenis. Bij de wereld van onze ideeen. Wetenschappelijke verklaringen zelf zijn zulke abstracte ideeen. Ideen en kennis beinvloeden op hun beurt weer fysische zaken, zoals bij alles wat we doen op deze planeet, die we totaal aan het veranderen zijn. Dit gaat dus de andere kant op dan Swaab's reductionisme. De pijl van de causaliteit wijst dan van boven naar beneden in plaats van andersom.
Op zich is dat al een mooie weerlegging van Swaab's simplistische stelling dat wij niet meer dan ons brein zijn.
Omdat een complex systeem uiteindelijk toch algoritmisch is, en ons denken vaak niet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Waarom kan complexiteitstheorie niet toegepast worden op iets dat zo complex is als de hersenen zonder daar kwantumfysica aan toe te voegen.
Zie mijn bovenstaande post.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:42 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nou, dan ben je er toch al? Snelweg vervangen door bewustzijn, en mier door zenuwcellen, en je hebt ipc net zo'n emergent verschijnsel, zonder dat je 1 of ander metafysisch 'iets' nodig hebt.
Die vragen kosten veel minder tiepwerk dan de antwoorden, en ik loop al een eind achter.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:42 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zou je ook nog je mening kunnen geven over die karaktereigenschappen en bewustzijn?
Goed punt. Er zal dus een mechanisme moeten zijn dat het bewustzijn in staat stelt om het instorten van de golffunctie, dus de overgang van micro/kwantum naar macro/klassieke werkelijkheid in het brein of in de neuronen, te beinvloeden. Zodat er een keuze gemaakt wordt uit alle mogelijkheden. Geen flauw idee wat het precies zou moeten zijn. Stuart Kaufman, Roger Penrose en Henry Stapp zijn wetenschappers die hier theorieen over hebben voorgesteld.quote:Op dinsdag 13 september 2011 13:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
kwantumfysica kan enkel een random element toevoegen waardoor juist geen vrije wil mogelijk is, maar een onvrije wil die enkel gestuurd wordt door kans.
Tis een analogie... Je kan niet voorspellen dat die mier een snelweg maakt, of aanwijzen waar de instructie zit om een snelweg te maken. Volgens jouw redenaties zou je die mier dus iets metafisisch moeten noemen.quote:Op dinsdag 13 september 2011 19:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zie mijn bovenstaande post.
Bovendien. Een snelweg kan ik aanwijzen. Bewustzijn niet. Een snelweg ervaart niks en heeft geen vrije wil dacht ik.
Dit noem ik gewoon wegrennen hoorquote:Op dinsdag 13 september 2011 19:56 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Die vragen kosten veel minder tiepwerk dan de antwoorden, en ik loop al een eind achter.
Hier had ik al een antwoord op gegeven aan iemand anders. Je diepste wezen is niet een set karaktereigenschappen, want die kunnen al veranderen als je een paar pilsjes op hebt. Wat het wel is kan je alleen zelf bedenken volgens mij, door introspectie.
Het is een gebrekkige analogie, want een snelweg (of een mierenhoop of een organisme etc.) is een fysisch ding dat we kunnen aanwijzen, en dat we begrijpen, en bewustzijn niet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Tis een analogie... Je kan niet voorspellen dat die mier een snelweg maakt, of aanwijzen waar de instructie zit om een snelweg te maken. Volgens jouw redenaties zou je die mier dus iets metafisisch moeten noemen.
Dus jij bent ATuinhek niet meer als je aan de drugs raakt en gaat stelen om je verslaving te betalen? Ben je dan iemand anders geworden, of ben je alleen maar veranderd?quote:Op dinsdag 13 september 2011 21:18 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dit noem ik gewoon wegrennen hoorHet zit juist in de kern van het argument. Als je hele persoonlijkheid verandert als je de hersenen zit te beinvloeden (of dat nou door schade of drugs is, maakt niet uit), dan vormt dat juist een zeer sterk argument voor het 'wij zijn ons brein' standpunt. Als je karakter, gedrag en gedachten geen onderdeel zijn van dat diepste wezen, wat blijft er dan nog over? Waarom is het dan nog nodig om er van uit te gaan dat zoiets bestaat?
Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dus jij bent ATuinhek niet meer als je aan de drugs raakt en gaat stelen om je verslaving te betalen? Ben je dan iemand anders geworden, of ben je alleen maar veranderd?
Oh ja joh? Begrijpen we die snelweg? Dat denk ik niet. Waarom denk jij dat wel?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:24 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een gebrekkige analogie, want een snelweg (of een mierenhoop of een organisme etc.) is een fysisch ding dat we kunnen aanwijzen, en dat we begrijpen, en bewustzijn niet.
Je wilt toch niet zeggen dat het bewustzijn net zoiets als een snelweg is?
Dat is juist ontzettend relevant! De uitkomst is niet te voorspellen, alleen uit te proberen. Daar zie je al dat we die snelweg eigenlijk helemaal niet begrijpen.quote:De instructies zijn het algoritme dat ik in mijn post heb gekopieerd van wikipedia. Ook die kunnen we dus aanwijzen. Dat we er pas achter komen dat het algoritme een instructie voor een snelweg is als we het algoritme hebben uitgevoerd is niet relevant. Dat betekent alleen dat we de uitkomst van het algoritme niet kunnen voorspellen met behulp van een korter algoritme.
Waarom ben jij ATuinhek en niet Mr44?quote:
Wat bedoel je met boven natuurlijk?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:32 schreef ATuin-hek het volgende:
Vind je het dan echt zo vreemd dat iets als bewustzijn een nog veel ongrijpbaarder onderwerp is? Dat betekend dus niet dat je er maar een boven natuurlijke reden voor moet gaan bedenken, 'want we snappen het niet'...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |