Jawel, dat is zo ongeveer de definitie van wattage per kilogram. Als twee mensen in dezelfde tijd een berg beklimmen hebben ze hetzelfde watt per kg geproduceerd (aangenomen dat ze geen voordeel van slipstream gehad hebben door achter iemand te zitten, maar dat is op een berg nog redelijk beperkt, en zal in elk geval er voor zorgen dat iemand die solo rijdt meer moet presteren). Vanendert produceerde gisteren het grootste relatieve vermogen (maar dat is niet meer dan zeggen dat hij het snelste de berg op gereden heeft).quote:Op zondag 17 juli 2011 17:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het ging erover dat iemand die trager rijdt niet automatisch een lager wattage per kilogram heeft (wat wel wordt gesuggereerd door "Nee, die zaten daar natuurlijk onder, want die gingen trager.").
Klopt, behalve in een afdaling. Daar geldt het omgekeerde.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:48 schreef Van_Poppel het volgende:
Als je zwaarder bent moet je ook meer vermogen leveren...
Niet opgelet bij de natuurkunde lessen?quote:Op zondag 17 juli 2011 17:48 schreef DeMessias het volgende:
[..]
Klopt, behalve in een afdaling. Daar geldt het omgekeerde.
Hoezo?quote:Op zondag 17 juli 2011 17:50 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Niet opgelet bij de natuurkunde lessen?
De berekening gaat eigenlijk andersom. Om een klim als Platteau de Beille, met een bepaalde lengte (15.8 kilo) en een bepaald aantal hoogtemeters (1235) in 46 minuten te beklimmen heb je ongeveer 5.9 w /kg nodig. Of dat nou gedaan wordt door een renner van 70 kilo die 413 watt produceert of een renner van 60 kilo die 354 watt produceert maakt dan niet uit. Het enige verschil dat gewicht dan nog maakt is de rolweerstand (hoger bij een zwaarder persoon, en misschien nog wat kleine aerodynamische zaken), maar dat maakt niet veel uit.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
Waardoor deel je het wattage dan om aan 5.9 te komen?
Hij heeft gelijk hoor. Omdat het gewicht meer toeneemt, dan het frontaal oppervlak (en de stroomlijnfactor), ga je harder naar beneden als je de wrijving meetelt (en die mag je echt niet verwaarlozen in dit geval). Bij natuurkunde doe je dat wel altijd, dat verwaarlozen.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:50 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Niet opgelet bij de natuurkunde lessen?
Als je 2 stenen met verschillend gewicht naar beneden laat vallen, dan komen ze toch tegelijkertijd op de grond?quote:Op zondag 17 juli 2011 17:52 schreef Nator het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk hoor. Omdat het gewicht meer toeneemt, dan het frontaal oppervlak (en de stroomlijnfactor), ga je harder naar beneden als je de wrijving meetelt (en die mag je echt niet verwaarlozen in dit geval). Bij natuurkunde doe je dat wel altijd, dat verwaarlozen.
In vacuümquote:Op zondag 17 juli 2011 17:55 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als je 2 stenen met verschillend gewicht naar beneden laat vallen, dan komen ze toch tegelijkertijd op de grond?
Die berekening begrijp ik wel. Maar is het wel eerlijk om dat geleverde vermogen per kilogram te vergelijken voor een gespierde en een niet gespierde renner. Bij de een is het percentage spieren veel groter dan bij de ander en zo zijn er veel meer verschillen.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:52 schreef Ereinion het volgende:
[..]
De berekening gaat eigenlijk andersom. Om een klim als Platteau de Beille, met een bepaalde lengte (15.8 kilo) en een bepaald aantal hoogtemeters (1235) in 46 minuten te beklimmen heb je ongeveer 5.9 w /kg nodig. Of dat nou gedaan wordt door een renner van 70 kilo die 413 watt produceert of een renner van 60 kilo die 354 watt produceert maakt dan niet uit. Het enige verschil dat gewicht dan nog maakt is de rolweerstand (hoger bij een zwaarder persoon, en misschien nog wat kleine aerodynamische zaken), maar dat maakt niet veel uit.
Je hoeft dus het gewicht van Vanendert niet precies te weten om uit te rekenen hoeveel w / kg hij heeft geproduceerd, als je het gewicht van hem zou weten zou je natuurlijk wel kunnen uitrekenen wat het totale vermogen is geweest dat hij heeft geproduceerd, maar dat is een minder interessant getal.
En als de toename van het frontaal oppervlak evenredig is met de toename van de massa(, wat bij een ronde steen volgens mij niet het geval is).quote:
Die renner met meer spieren zal ook zwaarder zijn, wat bergop weer een nadeel is. Maar het gaat niet echt om wat eerlijk is. Het is gewoon een methode om uit te rekenen hoe hard iemand bergop heeft gereden, op welke manier (licht maar met wat minder watt, of juist een zware renner die veel vermogen produceert) maakt uiteindelijk voor een bergetappe niet uit.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:57 schreef Nator het volgende:
[..]
Die berekening begrijp ik wel. Maar is het wel eerlijk om dat geleverde vermogen per kilogram te vergelijken voor een gespierde en een niet gespierde renner. Bij de een is het percentage spieren veel groter dan bij de ander en zo zijn er veel meer verschillen.
Gezien de huidige vorm van Lotto had hij zeker mee kunnen spelen.quote:Van den Broeck: Kon de Tour winnen
HERENTALS - De Belgische wielrenner Jurgen Van den Broeck is ervan overtuigd dat hij dit jaar de Ronde van Frankrijk kon winnen. Dat zegt de renner van Omega Pharma-Lotto maandag in verscheidene Belgische media.
''Het is een rare Tour", aldus de renner, die eerder in de Ronde van Frankrijk zwaar ten val kwam en moest afstappen.
''Als de gebroeders Schleck of Contador de afgelopen 5 jaar bergop versnelden, had je gegarandeerd een verkoudheid te pakken. Nu is dat niet het geval. Het is rechtstaan en dan weer snel even in het zadel ploffen."
Van den Broeck vraagt zich hardop af of de klassementsrenners bang zijn of dat ze misschien wel niet beter kunnen.
Frustrerend
''Het is frustrerend. Zeker omdat ik die explosiviteit wel in de benen voelde", aldus de renner die momenteel herstellende is van een paar gebroken ribben, een klaplong en een gebroken schouderblad.
''Als ik de huidige Tour bekijk, durf ik te zeggen dat ik had meegedaan voor de eindoverwinning."
Hopelijk kan hij in goede vorm de Vuelta starten, dan zien we direct of het grootspraak was of niet.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:30 schreef OProg het volgende:
[..]
Gezien de huidige vorm van Lotto had hij zeker mee kunnen spelen.
Dat zegt niet noodzakelijk iets natuurlijk. Eerst maar eens kijken hoe het herstelproces is.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:33 schreef DeMessias het volgende:
[..]
Hopelijk kan hij in goede vorm de Vuelta starten, dan zien we direct of het grootspraak was of niet.
quote:Op maandag 18 juli 2011 21:35 schreef Ambrosius het volgende:
Karl begint weer eens te laat, 5 minuten lang naar neushoorn die uit een emmer drinken gekeken.
Niet beter kunnen.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:31 schreef DeMessias het volgende:
Leuke uitzending vandaagGeloven jullie dat de Schleckjes niet beter konden in de Pyreneeën? Of sparen ze zich zoals De Gendt zei voor de Alpen?
Ik vermoed dat Andy wel beter kon, maar dat hij alleen weg wilde of dat hij zijn broer Fränk niet wilde lossen.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:31 schreef DeMessias het volgende:
Leuke uitzending vandaagGeloven jullie dat de Schleckjes niet beter konden in de Pyreneeën? Of sparen ze zich zoals De Gendt zei voor de Alpen?
Denk je dat hij véél beter kon? Volgens mij niet als ik hem zag binnenkomen.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Andy wel beter kon, maar dat hij alleen weg wilde of dat hij zijn broer Fränk niet wilde lossen.
Ge het Top Gear gemist verrekte koekwaus!quote:Op maandag 18 juli 2011 21:35 schreef Ambrosius het volgende:
Karl begint weer eens te laat, 5 minuten lang naar neushoorn die uit een emmer drinken gekeken.
Niet veel beter, maar hij had wel een paar concurrenten op een kleine afstand kunnen zetten.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:41 schreef Contador_The_Best het volgende:
[..]
Denk je dat hij véél beter kon? Volgens mij niet als ik hem zag binnenkomen.
Je zou gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat hij echt niet beter kon. We gaan het in de Alpen zien. Ik denk eigenlijk dat er morgen al wat gaat gebeuren qua tijdsverschillen. In de afdaling, met wellicht regen, kan er volgens mij veel gaan gebeuren. En wie weet wel op het klimmetje. Nah ja, toch tweede categorie. Onverwachtse aanval Contador of een andere favoriet?quote:Op maandag 18 juli 2011 22:47 schreef Felagund het volgende:
[..]
Niet veel beter, maar hij had wel een paar concurrenten op een kleine afstand kunnen zetten.
Andy was op Plateau de Beille een van de 2 sterksten, maar raakte niet weg. Hij vroeg Voeckler om over te pakken toen ze een gaatje hadden op de andere favorieten, maar die weigerde.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:31 schreef DeMessias het volgende:
Als je niet echt top bent, maar denkt dat later wel te zijn dan kun je jezelf beter sparen voor later inderdaad. Kan net het verschil betekenen tussen winst of verlies. Maar als je meer had gekund, zoals mogelijk Andy Schleck dan is niet echt slim.quote:Op maandag 18 juli 2011 23:06 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Andy was op Plateau de Beille een van de 2 sterksten, maar raakte niet weg. Hij vroeg Voeckler om over te pakken toen ze een gaatje hadden op de andere favorieten, maar die weigerde.
Evans, Contador en Voeckler waren zaterdag puur op z'n Leipheimer's aan het "koersen". Dan kun je je misschien beter sparen voor de Alpen.
Ja, ze zijn bijna elke dag te laatquote:Op dinsdag 19 juli 2011 21:43 schreef Contador_The_Best het volgende:
Vive le Velo had al om 21:35 moeten beginnen volgens de gids.
Jeps, idd. Leuk dat het nu gaat beginnen. Ik kijk er écht naar uit.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 21:45 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ja, ze zijn bijna elke dag te laat. Maar het gaat ongeveer beginnen.
Idd. Volgens mij is dit gewoon een teken dat hij zichzelf niet goed genoeg voelt om de Tour te winnen. Die leuter dat het een te gevaarlijke afdaling is, nonsens.quote:
Jeannesson.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 22:15 schreef Redefine het volgende:
Ja Andy, dat willen we ook zien ja. Afdalen is ook een onderdeel van wielrennen. En er is toch niemand gevallen?
Doen ze al jaren ja. Een beetje onzinnig om daarover te gaan zeuren als je net verloren hebt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 22:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Echt wat een onzin over dat een afdaling niet in de finale hoort.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |