abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99442635
Ik had al eens in andere topics de volgende foto gepost:

Het is een UFO boven Hessdalen in Noorwegen. De sluitertijd is 30 sec en ook het lichtspectrum is geanalyseerd. Zoals je ziet is deze erg "schoon", wat aangeeft dat er geef verbranding van gassen plaatsvindt. De wetenschappers denken dat het een soort van plasma is dat wordt vastgehouden door een magnetisch veld.

Het commentaar was, dat ik niet kon bewijzen dat deze foto echt is. Maar vanavond heb ik me eens wat meer verdiept in het Hessdalen fenomeen door de volgende documentaire te kijken:

Doordat er al decennialang allerlei vreemde lichten worden gezien boven Hessdalen en bewoners zeggen dat ze vliegende schotels hebben gezien, heeft men besloten een UFO observatory neer te zetten. Dit is een van de meest intrigerende filmpjes die gemaakt is door deze observatory:

Door deze bevindingen trok het fenomeen serieuze aandacht en is er een conferentie gehouden die serieuze wetenschappers van over de hele wereld trok. Men besloot om een meer professionele observatory neer te zetten en het onderzoek samen te doen met een Noorse universiteit en Italiaanse SETI wetenschappers.

In het vervolg zou men geavanceerde apparatuur gaan gebruiken om het fenomeen te onderzoeken, waaronder ook bijvoorbeeld een radar. Dit heeft onder andere geleid tot de foto die hierboven staat. In de docu zul je een onderzoeker van de Noorse universiteit horen praten over de foto, wat het onwaarschijnlijk maakt dat het een hoax is, lijkt mij. Het fenomeen is ook op radar waargenomen wat bevestigd wordt door de wetenschappers!

Hier nog een filmpje wat gefilmd is door een groep studenten van de universiteit toen ze aan het werk waren bij de observatory:

Voor de mensen die nog steeds skeptisch zijn over de geloofwaardigheid van het UFO fenomeen en de UFO onderzoekers, ik stel voor dat jullie de docu eens gaan kijken. Hij duurt 50 min en is het beste wetenschappelijke bewijs dat er solide objecten in de lucht zijn die worden aangedreven door een soort van plasma. De wetenschappers in de docu nemen het woord UFO niet in de mond, maar blijven praten over een wetenschappelijk bevestigd fenomeen.

Maar als je de sightings van de lokale bevolking koppelt aan de bevindingen van dit wetenschappelijke onderzoek, is het niet raar om aan te nemen dat het hier gaat om vliegende schotels.

Hier is de website van het project Hessdalen bij de Noorse universiteit:
http://www.hessdalen.org/pictures/description.shtml

De bevindingen die tot nu toe volgen uit het wetenschappelijke onderzoek:

*The phenomenon is identified as a bright flying object with special characteristics making it unique to science."

*The phenomenon is more complex and diverse than expected, indicating more than 1 single kind of phenomenon."

*The phenomenon is sometimes made up of separate units that may depart and fly away.

*The speed varies from still to 8km per second."

*The phenomenon changes course in speeds indicating no mass by physical means.

*The phenomenon seems to be able to take on pieces of plasma or energy from the ground whilst passing by.

*The phenomenon seems to radiate energy due to the light and frequency change of colour.

*Many interesting spectra in the optical and radio frequency range have been detected but more data is needed to draw proper conclusions.

“These scientific data are quite sensational! We are dealing with a real existing phenomenon which can be observed even though this is difficult.”

Dus beste mensen, wat denken we hiervan? :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 14 juli 2011 @ 03:54:11 #2
344797 CyberJesus
The final word.
pi_99442732
quote:
wat denken we hiervan?
Heb overtuigendere dingen gezien.
Op donderdag 2 augustus 2012 01:33 schreef o.us het volgende:
Sterkte, vinger in je kont wil nog wel eens helpen.
pi_99443338
quote:
7s.gif Op donderdag 14 juli 2011 03:54 schreef CyberJesus het volgende:

[..]

Heb overtuigendere dingen gezien.
Zoals wat?
pi_99476234
schop!
pi_99477472
Ja, weleens het een en ander van gezien/gehoort.
Supercool, ben heel benieuwd wat het dan was.

Helaas denken mensen bij ufo gelijk aan alien, maar dat hoeft helemaal niet, onbekend vliegend object, van welke oorsprong is de vraag.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_99477690
Je hebt interessante topics de laatste tijd TS ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_99478687
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:36 schreef erodome het volgende:
Ja, weleens het een en ander van gezien/gehoort.
Supercool, ben heel benieuwd wat het dan was.

Helaas denken mensen bij ufo gelijk aan alien, maar dat hoeft helemaal niet, onbekend vliegend object, van welke oorsprong is de vraag.
De vraag is alleen welk object gebruikt maakt van plasma, dat voor zover wij weten alleen bijeen kan worden gehouden door een sterk magnetisch veld. En welk object dat alleen een lichtbol lijkt te zijn ook op de radar wordt gedetecteerd. En waarom zijn er normale gewone mensen die daar wonen die zeggen metalen vliegende voorwerpen te hebben gezien?
pi_99478756
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:40 schreef StateOfMind het volgende:
Ik probeer dit fenomeen zoveel mogelijk te onderzoeken :)

Een mooie kreet die ik heb gezien is: "I don't want to believe, I want to know." En daar kan ik me wel in vinden.
pi_99647355
Hmm... had toch iets meer verwacht van dit topic, of is het zo dat het door dit onderzoek allemaal wel erg dichtbij komt en dat mensen daardoor wat voorzichtiger worden?
  dinsdag 19 juli 2011 @ 01:05:27 #10
344378 J2T
Niet kijken is niet voetballen
pi_99648445
Zijn er nog meer fotos geschoten van dit onbekende fenomeen?
  dinsdag 19 juli 2011 @ 01:08:22 #11
344378 J2T
Niet kijken is niet voetballen
pi_99648533
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 21:40 schreef StateOfMind het volgende:
Helemaal mee eens.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 02:28:45 #12
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99650758
Laatst was op discovery ook een docu over hoe je plasma kunt 'richten'. Dat kan inderdaad met magnetisme. Het probleem is alleen dat dat heel veel energie kost meen ik me te herinneren, dus de vraag is of het plasma is en hoe de UFO's daar dan in dergelijke mate over kunnen beschikken.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_99651578
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 01:05 schreef J2T het volgende:
Zijn er nog meer fotos geschoten van dit onbekende fenomeen?
Ja die zijn er wel. Maar die zijn in mijn ogen niet zo interessant als die ene uit de OP. Maar goed, judge for yourself:

pi_100031323
Nog iets heel interessants bij 6:30:

Men heeft een groot stuk turf gevonden dat is uitgesneden uit de grond in een bepaalde vorm met laserprecisie. Zijn er aliens bezig met grondonderzoek?

pi_100840261
Tijd voor een schop.

Ik vraag me af hoeveel mensen hier de docu uit de OP al hebben gezien en wat ze er van vonden?
pi_100879329
Het ziet er erg interessant uit, maar wat de wetenschappers in deel 5 al aangeven, is dat het heel goed mogelijk een aards fenomeen kan zijn. Feit is dat er in de regio enorm veel erts in de grond zit, gekoppeld met zwavel. Een verklaring kan dus zijn dat die stoffen iets interessants uithalen met het aardmagnetisch veld (mogelijk ook in combinatie met het noorderlicht - ofwel, hoog energetische kosmische straling die ver doorkomt in de aardatmosfeer), waardoor je hoog-energetische effecten krijgt. Zoals de gevangen vuurbal, bijvoorbeeld. Mogelijk vertelt het ons ook iets op het gebied van electromagnetische wisselwerking, waar we in de toekomst wat mee kunnen.

Overigens zou het heel goed kunnen dat echte UFO's ook door dit fenomeen worden aangetrokken - en dus eveneens gezien worden door de mensen ter plaatse. Omdat we echter geen goed onderscheid kunnen maken, worden ze op dezelfde hoop gegooid als dit mogelijke natuurlijke fenomeen. In feite vervuilen ze daarmee onze waarnemingen :).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_100879738
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:31 schreef Maurice76 het volgende:
Het ziet er erg interessant uit, maar wat de wetenschappers in deel 5 al aangeven, is dat het heel goed mogelijk een aards fenomeen kan zijn. Feit is dat er in de regio enorm veel erts in de grond zit, gekoppeld met zwavel. Een verklaring kan dus zijn dat die stoffen iets interessants uithalen met het aardmagnetisch veld (mogelijk ook in combinatie met het noorderlicht - ofwel, hoog energetische kosmische straling die ver doorkomt in de aardatmosfeer), waardoor je hoog-energetische effecten krijgt. Zoals de gevangen vuurbal, bijvoorbeeld. Mogelijk vertelt het ons ook iets op het gebied van electromagnetische wisselwerking, waar we in de toekomst wat mee kunnen.

Maar hoe verklaar je dan dat het fenomeen ook voor langere periodes op radar wordt waargenomen?
pi_100893213
Er zijn meerdere zaken waargenomen, op verschillende detectie wijzen. Ik ken de docu niet uit mijn hoofd :P, maar welke zaken hebben ze via radar gezien? En nogmaals, zoals ik aangaf, UFO's kunnen ook best geinteresseerd zijn in het fenomeen en er dus ook onderzoek naar doen.
pi_100901193
Vandaag Hessdalen op Nat.Geo. gezien.Nooit van gehoord,maar heb al 3 jaar foto's van hetzelfde fenomeen,maar dan boven Alkmaar.Foto's die ik heb zijn veel mooier en kleurrijker(gedetailleerder).Wist toen en nu eigenlijk nogsteeds niet wat ik met die foto's zal doen.Wilde er eigenlijk een paar uitvergroten en er mooie posters van maken.....
pi_100902023
Hier posten? :P
pi_100902987
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 04:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Tijd voor een schop.

Ik vraag me af hoeveel mensen hier de docu uit de OP al hebben gezien en wat ze er van vonden?
Ik heb hem nog niet gezien, maar wel op mijn 'to watch list' gezet, naast Ancient Aliens, Moon Rising en Forbidden Archeologies en nog wat andere docu's.

Zo veel te zien, zo weinig tijd :{
A murky, forgotten land.
pi_100924535
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:50 schreef superbassie het volgende:
Vandaag Hessdalen op Nat.Geo. gezien.Nooit van gehoord,maar heb al 3 jaar foto's van hetzelfde fenomeen,maar dan boven Alkmaar.Foto's die ik heb zijn veel mooier en kleurrijker(gedetailleerder).Wist toen en nu eigenlijk nogsteeds niet wat ik met die foto's zal doen.Wilde er eigenlijk een paar uitvergroten en er mooie posters van maken.....
Wat voor docu was dat dan?
pi_100930100
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 02:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat voor docu was dat dan?
"Ghost Lights Mystery" volgens mij. Is een hele reeks docu's en laatst ging het dus over Hessdalen.

Jammer genoeg zag ik het pas staan nadat het al lang afgelopen was :(

-edit: NU is er trouwens op NatGeo een docu over de Phoenix Lights!

[ Bericht 5% gewijzigd door StateOfMind op 19-08-2011 12:05:36 ]
A murky, forgotten land.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:10:43 #24
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_100933579
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:37 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

"Ghost Lights Mystery" volgens mij. Is een hele reeks docu's en laatst ging het dus over Hessdalen.

Jammer genoeg zag ik het pas staan nadat het al lang afgelopen was :(

-edit: NU is er trouwens op NatGeo een docu over de Phoenix Lights!
Ik zie het ! thxxxx
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_101265220
Zal volgende week wat foto's plaatsen.
pi_101265289
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 20:28 schreef superbassie het volgende:
Zal volgende week wat foto's plaatsen.
Je gaat daarheen?
A murky, forgotten land.
pi_101273991
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 04:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Tijd voor een schop.

Ik had de docu al gezien. Vind het een interessant fenomeem, maar ik vraag me af waarom men niet gewoon met een goede telescoop inzoomt op zoiets.

In onderstaand programma komt ook een plaats voor (volgens mij was dat in de V.S. waar regelmatig aparte lichten zijn te zien die in en uit een bergformatie lijken te vliegen). Volgens mij was het in part 5. Even zelf zoeken. ;)
pi_101274397
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 00:33 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik had de docu al gezien. Vind het een interessant fenomeem, maar ik vraag me af waarom men niet gewoon met een goede telescoop inzoomt op zoiets.

In onderstaand programma komt ook een plaats voor (volgens mij was dat in de V.S. waar regelmatig aparte lichten zijn te zien die in en uit een bergformatie lijken te vliegen). Volgens mij was het in part 5. Even zelf zoeken. ;)
Die docu die ken ik, hij is wel leuk om te kijken :) Ik vind die Dyer vaak wel grappig met zn bijna onverstaanbare accent :X

[ Bericht 4% gewijzigd door Probably_on_pcp op 28-08-2011 02:03:12 ]
pi_101323538
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 00:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Die docu die ken ik, hij is wel leuk om te kijken :) Ik vind die Dyer vaak wel grappig met zn bijna onverstaanbare accent :X
Ben je er al achter welke plaats het is die ik bedoelde?
pi_121667209
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 16:50 schreef superbassie het volgende:
Superbassie is helaas al lang niet meer actief, maar weet iemand of deze foto's bekend zijn? Ik kan hier op internet namelijk niks over vinden.

Wat betreft de Hessdalen lights, ik vraag me eigenlijk af waarom deze verschijnselen zo weinig gefotografeerd zijn, nadat er al zo lang onderzoek naar gedaan wordt. Volgens mij zijn zo'n beetje alle foto's al in dit topic gepost, ik zou toch verwachten dat er na al dat onderzoek wel meer vastgelegd is.

Voorts zou dit onderwerp m.i. meer op zijn plaats zijn in W&T, aangezien het duidelijk is dat dit verschijnsel gewoon bestaat, en er op dit moment een aantal wetenschappelijk te onderbouwen hypotheses zijn die kandidaat zijn voor een mogelijke verklaring van de Hessdalen lights. De verplaatste stukken grond laat ik dan weliswaar buiten beschouwing.

[ Bericht 2% gewijzigd door Chokeme op 17-01-2013 02:17:19 ]
It's okay to be white
pi_121669626
TS zegt ergens dat deze lichten ook op de radar te zien zijn. Is dat bij iedere verschijning zo? Want dan zou je denken dat het idd. objecten zijn.
pi_121701579
Ik heb de filmpjes ervan gezien, en nu zijn er twee dingen. Men 'weet' buiten lab-experimenten met 'piepkleine' versies nog niet hoe grotere bolbliksems in de natuur zich vormen, laat staan dat ik me afvraag of men deze energie wel of niet kan waarnemen via meetapparatuur.

Maar foto's en video's ervan zijn er (wel schaars) en als je die bij nacht (want dan is dit fenomeen ook 't beste zichtbaar) met elkaar vergelijkt dan komt in elk geval de exacte beschrijving van de studenten (wit in het midden, rood rondom) overeen. Ook valt dit in de filmpjes terug te zien.

En het lijkt op een cluster ervan.

ik raad vooral aan dit filmpje eens te bekijken.

pi_121701961
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:30 schreef Beathoven het volgende:
Ik heb de filmpjes ervan gezien, en nu zijn er twee dingen. Men 'weet' buiten lab-experimenten met 'piepkleine' versies nog niet hoe grotere bolbliksems in de natuur zich vormen, laat staan dat ik me afvraag of men deze energie wel of niet kan waarnemen via meetapparatuur.

Maar foto's en video's ervan zijn er (wel schaars) en als je die bij nacht (want dan is dit fenomeen ook 't beste zichtbaar) met elkaar vergelijkt dan komt in elk geval de exacte beschrijving van de studenten (wit in het midden, rood rondom) overeen. Ook valt dit in de filmpjes terug te zien.

[ afbeelding ]

En het lijkt op een cluster ervan.
Hoe verklaar je de radarmetingen dan? En hoe verklaar je:

*The phenomenon is sometimes made up of separate units that may depart and fly away.

quote:
ik raad vooral aan dit filmpje eens te bekijken.

Sorry, maar hoe weet je dat dit opnames zijn van bolbliksems? Het lijken meer op chinese lampionnen en misschien zelfs moerasgas als je het mij vraagt.
pi_121702633
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hoe verklaar je de radarmetingen dan? En hoe verklaar je:
Weet jij of een plasma / bolbliksem met de radar wel of niet te meten is? Weten we genoeg over bolbliksem om het naast dit fenomeen te kunnen leggen en te kunnen zeggen: 'nee, dit is uitgesloten'. Dat zou namelijk gek zijn, want we hebben beide fenomenen nog niet volledig in kaart. Maar wellicht zegt je 'gevoel' iets anders.

quote:
Als het fenomeen daar voorkomt en de condities zijn daar net iets anders, zou het dan uitgesloten zijn dat ze in clusters kunnen voorkomen (net zoals in het filmpje) en zou het uitgesloten zijn dat plasmabollen zich iets anders voortbewegen dan wij van vliegtuigen gewend zijn? Dat het soms mogelijk wat dichter in de buurt van de onvoorspelbaarheid en snelheid van bliksem zit dan die van vliegtuigen of een ander technisch 'iets'

quote:
De snelheid schijnt te variėren, de omvang schijnt te variėren zoals men bij bolbliksem waar heeft kunnen nemen. Het hoe en waarom, dat ligt niet bij mij op tafel maar bij wetenschappers. Meer onderzoek is nodig.

quote:
Sorry, maar hoe weet je dat dit opnames zijn van bolbliksems? Het lijken meer op chinese lampionnen en misschien zelfs moerasgas als je het mij vraagt.
Mogelijk, en hetzelfde geldt voor jouw materiaal ;)
pi_121703679
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 22:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Weet jij of een plasma / bolbliksem met de radar wel of niet te meten is? Weten we genoeg over bolbliksem om het naast dit fenomeen te kunnen leggen en te kunnen zeggen: 'nee, dit is uitgesloten'. Dat zou namelijk gek zijn, want we hebben beide fenomenen nog niet volledig in kaart. Maar wellicht zegt je 'gevoel' iets anders.

[..]

Als het fenomeen daar voorkomt en de condities zijn daar net iets anders, zou het dan uitgesloten zijn dat ze in clusters kunnen voorkomen (net zoals in het filmpje) en zou het uitgesloten zijn dat plasmabollen zich iets anders voortbewegen dan wij van vliegtuigen gewend zijn? Dat het soms mogelijk wat dichter in de buurt van de onvoorspelbaarheid en snelheid van bliksem zit dan die van vliegtuigen of een ander technisch 'iets'

[..]

De snelheid schijnt te variėren, de omvang schijnt te variėren zoals men bij bolbliksem waar heeft kunnen nemen. Het hoe en waarom, dat ligt niet bij mij op tafel maar bij wetenschappers. Meer onderzoek is nodig.

[..]

Mogelijk, en hetzelfde geldt voor jouw materiaal ;)
Grappig dat je bolbliksem zo serieus neemt, terwijl er alleen maar anekdotisch bewijs voor is.

The presumption of its existence is based on reported public sightings, and has therefore produced somewhat inconsistent findings. Given inconsistencies and the lack of reliable data, the true nature of ball lightning is still unknown.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning

Maar wel een filmpje doorlinken van een of andere youtube user die pretendeert te weten wat de vage lichten in de filmpjes zijn.

Het komt een beetje over alsof je meet met twee maten.
pi_121704456
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Grappig dat je bolbliksem zo serieus neemt, terwijl er alleen maar anekdotisch bewijs voor is.
Even voor de duidelijkheid, ik gooi dit fenomeen erin omdat er net zoveel onduidelijkheid over bestaat als over jouw fenomeen, maar één streepje heeft het wel voor op 't "niet weten" en dat is dat het op te wekken valt in een lab, het is dus vrij plausibel dat dit in de natuur iets spontaner ontstaat.

Bolbliksem in je magnetron.. en als je grotere wilt, koop een grotere magnetron

zaterdag 19 januari 2013 @ 12:09:42 #38
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_121757794
Een topic over 'het best wetenschappelijk onderzochte ufo fenomeen' zonder links naar de wetenschappelijke artikelen? Beetje beter onderzoek doen, Pop :*

http://scholar.google.nl/(...)s_sdt=1%2C5&as_sdtp=
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')