De materialen en mensuren worden wel steeds duurder waardoor de efficientie winst niet merkbaar is geweest. Wat de banken wel gedaan heb het lenen effcienter gemaakt (aflossingsvrije en andere vage leen constructies) dat zien we terug in de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 03:52 schreef WammesWaggel het volgende:
Men gaat steeds efficienter bouwen, learning curve etc dus goedkoper.
Zou je denken, en/of hopen.
mensuren worden in rap tempo goedkoper, er werken alleen maar Roemenen en Bulgaren in de bouwquote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De materialen en mensuren worden wel steeds duurder waardoor de efficientie winst niet merkbaar is geweest. Wat de banken wel gedaan heb het lenen effcienter gemaakt (aflossingsvrije en andere vage leen constructies) dat zien we terug in de huizenprijzen.
Ook die krijgen in ieder geval het nederlandse minimum loon. En zijn helemaal niet zo efficient als hollanders.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensuren worden in rap tempo goedkoper, er werken alleen maar Roemenen en Bulgaren in de bouw
Wel eens gehoord van Nederlanders bouwvakkers die het minimumloon kregen ??quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook die krijgen in ieder geval het nederlandse minimum loon. En zijn helemaal niet zo efficient als hollanders.
Schrijf ik dat ergens? Nee ik zeg alleen dat importbouwvakkers vanwege hun inefficiente niet altijd goedkoper zijn. Pay peanuts get monkeys.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van Nederlanders bouwvakkers die het minimumloon kregen ??
Grapjas.
In de financiele sector betalen ze de hoofdprijs maar krijgen ze vaak ook monkeys.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:47 schreef Basp1 het volgende:
Schrijf ik dat ergens? Nee ik zeg alleen dat importbouwvakkers vanwege hun inefficiente niet altijd goedkoper zijn. Pay peanuts get monkeys.
Er komt een moment dat Robots nog goedkoper zijn, en dan gaan de prijzen van huizen zich gedragen als de prijzen van laptops en mobieltjes.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensuren worden in rap tempo goedkoper, er werken alleen maar Roemenen en Bulgaren in de bouw
Dat denk ik niet. De factor arbeid in de prijs van een huis is allang niet zo groot meer. Het gaat veel meer om de schaarse locatie. En die blijft net zo schaars met of zonder robots.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:51 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er komt een moment dat Robots nog goedkoper zijn, en dan gaan de prijzen van huizen zich gedragen als de prijzen van laptops en mobieltjes.
Die schaarste is kunstmatig gecreëerd in Nederland.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. De factor arbeid in de prijs van een huis is allang niet zo groot meer. Het gaat veel meer om de schaarse locatie. En die blijft net zo schaars met of zonder robots.
Hij is er wel, maar wat is je punt nu?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:52 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Die schaarste is kunstmatig gecreëerd in Nederland.
I.p.v. te bukken voor de banksters kan je dan beter de markt breken door gewoon niet meer te kopen. Als het in stand houden van de schaarste niet meer werkt dan heeft het nl. ook geen zin deze in stand te houden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hij is er wel, maar wat is je punt nu?
Nah, in de zomer liggen kunstkerstbomen ook op de plank, wetende dat er vast weer een keer kerst komt. Sommige goederen hebben geen 'houdbaarheidsdatum' en dus hebben de huidige eigenaren blijkbaar tijd zat om te zien wat er gebeurt. Met dit soort dingen loont het altijd te wachten, de vraag is alleen, hoe lang?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:02 schreef Jane het volgende:
In het centrum van Bussum - in het zeer gewilde Gooi dus (locatie, locatie) - staan al 6+ maanden een aantal nieuwbouwwoningen leeg die maar niet verkocht worden. Hoezo schaarste?
Je snapt het pas als je naar het prijskaartje kijkt...
Je kunt de markt niet breken door principieel stug (en heel erg diep) te blijven bukken voor de verhuurders...quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:05 schreef VirtualMemory het volgende:
I.p.v. te bukken voor de banksters kan je dan beter de markt breken door gewoon niet meer te kopen.
Halveer de huurprijzen en de huizenprijzen dalen vanzelf mee. Zolang het alternatief voor een verkoper die wil/moet gaan huren duurder is dan zijn huidige maandlasten kun je wachten tot je 100 gram weegt...quote:Als het in stand houden van de schaarste niet meer werkt dan heeft het nl. ook geen zin deze in stand te houden.
Ehh, het is dus nieuwbouw, he? Nooit bewoond. Ik-weet-niet-hoe-lang aan gebouwd (begonnen in 2008) en nu staat het leeg (volgens mij al zeker een jaar). Zoals dezequote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:11 schreef NiGeLaToR het volgende:
Nah, in de zomer liggen kunstkerstbomen ook op de plank, wetende dat er vast weer een keer kerst komt. Sommige goederen hebben geen 'houdbaarheidsdatum' en dus hebben de huidige eigenaren blijkbaar tijd zat om te zien wat er gebeurt. Met dit soort dingen loont het altijd te wachten, de vraag is alleen, hoe lang?
Heb je hem weer hoor. Ik heb net in 250K Funda topic gepost, wat doe je hier nog?quote:Op zondag 17 juli 2011 00:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voorlopig zijn zijn reacties een heel stuk zinniger dan die van jou...![]()
In Amsterdam niet, er loopt echt vanalles... van Achterhoekers en Volendammers tot Oostblokkers, Duitsers en Britten.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 09:25 schreef michaelmoore het volgende:
er werken alleen maar Roemenen en Bulgaren in de bouw
579.000 euro voor een lelijk rijtjeshuis met 175.000 euro bouwkosten (even het gemiddelde van http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=70769ned&LA=nl genomen)... Da's 400.000 euro voor de "locatie", f*cking Bussum, een dichtbevolkt dorpje omringd door lege weilanden... Het grondoppervlak durven ze niet eens op Funda te zetten, dus ik gok op 3000 euro per vierkante meter "locatie". Ruim tweederde van de prijs is dus zand, geen huis. Zal mij benieuwen of ze het wel kunnen verkopen als er 2 ton af gaat, hebben ze nog steeds 2 ton winst...quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:39 schreef Jane het volgende:
[..]
Ehh, het is dus nieuwbouw, he? Nooit bewoond. Ik-weet-niet-hoe-lang aan gebouwd (begonnen in 2008) en nu staat het leeg (volgens mij al zeker een jaar). Zoals deze
http://www.funda.nl/koop/(...)04-0-bouwnr-1457187/
En deze:
http://www.funda.nl/koop/(...)16-0-bouwnr-1457213/
Deze verkopers hebben na 3 jaar nog niet door dat het crisis is? Ik zou snel zakken naar 400K en dan nog vrees ik dat ze amper geinteresseerden vinden voor die toch tamelijk lelijk opgeknapte stapelhut. Dat badkamertje bijvoorbeeld........je kunt je er amper in omdraaien.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:39 schreef Jane het volgende:
Ehh, het is dus nieuwbouw, he? Nooit bewoond. Ik-weet-niet-hoe-lang aan gebouwd (begonnen in 2008) en nu staat het leeg (volgens mij al zeker een jaar). Zoals deze
http://www.funda.nl/koop/(...)04-0-bouwnr-1457187/
En deze:
http://www.funda.nl/koop/(...)16-0-bouwnr-1457213/
Ik woon in West Brabant, binnen een half uur van Rotterdam en Antwerpen, ook omgeven door weilanden en bosgebieden, en alle voorzieningen bij de hand.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:04 schreef Jane het volgende:
Kijk, of je er nu zelf wilt wonen of niet, het Gooi is al heel lang een populair gebied voor veel mensen. Juist vanwege de locatie: mooie omgeving, alle voorzieningen en toch binnen een half uur in Amsterdam of Utrecht.
Ik denk dat een discussie over over- of onderwaardering van gemeentes/woongebieden vrij zinloos is. Het is duidelijk dat iedereen z'n eigen voorkeur heeft en dat veel mensen gehecht zijn aan het gebied waar ze opgegroeid zijn, dan wel waar ze al lang wonen. Ik probeerde het Gooi niet aan te prijzen, ik probeerde alleen uit te leggen waarom het een populair gebied is, zonder te willen suggereren dat iedereen er zou moeten willen wonen.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:09 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik woon in West Brabant, binnen een half uur van Rotterdam en Antwerpen, ook omgeven door weilanden en bosgebieden, en alle voorzieningen bij de hand.
Overgewaardeerd stukje Nederland dat Gooi. (of W-Brabant is ondergewaardeerd, dat kan natuurlijk ook)
Oops, ik zie het nu ookquote:Op zondag 17 juli 2011 12:38 schreef Jane het volgende:
@Pierre: het zijn nieuwbouwwoningen die gewoon nooit verkocht zijn.
Mwah, valt erg tegen hoor. De woningen die redelijk geprijsd lijken, worden meestal verkocht op basis van 'Koop Goedkoop', wat in deze tijd ook niet zo aantrekkelijk is, aangezien je je huis binnen 10 jaar weer moet zien te verkopen.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef PierreBetfair het volgende:
De meeste woningen in die regio zijn toch wel wat realistischer geprijsd?
De hier genoemde prijs is van een willekeurig huis dat ik net gegoogled heb, maar bedraagt toch altijd enkele honderden euro's per maand.quote:"Koop Goedkoopwoningen" zijn betaalbaar doordat de grond niet gekocht maar in erfpacht wordt uitgegeven tegen een aanzienlijke korting. De canon (grondhuur) bij deze woning bedraagt ¤ 270,83 per maand, maar dit bedrag wordt pas in het 11e jaar volledig betaald. De korting op de canon is het eerste jaar 100% (gratis dus). Het 2e jaar bedraagt de korting 90%, het 3e jaar 80% etc. De betaalde canon is fiscaal aftrekbaar.
Bij doorverkoop begint de nieuwe koper weer met 100% korting op de canon.
Westpoint in Tilburg opgeleverd in 2004 daarvan staan er nog steeds appartementen v.o.n. te koop. Maar die beginnen dan op ongeveer 460.000quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef Jane het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie in de regio's waar jullie wonen ook nieuwbouw weten die maar leeg blijft staan.
Niet in de regio, maar in A'dam Oost, deze staan al een tijdje in de etalage (volgens mij zijn ze nog aan het bouwen trouwens, of zijn ze inmiddels net klaar): http://www.woneninsamos.nl/prijzen/quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef Jane het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie in de regio's waar jullie wonen ook nieuwbouw weten die maar leeg blijft staan.
Zeker. Eigenlijk een heel droevig gezicht omdat iedereen, die daar naar de C1000 gaat, al die bordjes kan zien. Blijkbaar is een bordje voor het hele appartementencomplex niet genoeg. Al zie ik wel wat verkochte huizen als ik funda bekijk. Mijn mening? Ik vind de appartementen gewoon te duur. De locatie is zeker niet verkeerd, maar met een keuken en een badkamer die nog geplaatst moeten worden, ben je niet onder de 300k klaar. Er is wel een parkeerplek maar 115 m2 is niet super-ruim en vooral een eigen buitenruimte ontbreekt.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef Jane het volgende:
Toch verkoopt Delft in het algemeen nog steeds erg goed, alleen een beetje te veel aanbod in hetzelfde segment. Oude gebouwen die worden omgebouwd tot appartementen. Overigens staat er nog aardig wat op de rol in Delft met de ontwikkelingsplannen rondom/boven de nieuwe spoortunnel.quote:Op zondag 17 juli 2011 13:06 schreef skrn het volgende:
[..]
Zeker. Eigenlijk een heel droevig gezicht omdat iedereen, die daar naar de C1000 gaat, al die bordjes kan zien. Blijkbaar is een bordje voor het hele appartementencomplex niet genoeg. Al zie ik wel wat verkochte huizen als ik funda bekijk. Mijn mening? Ik vind de appartementen gewoon te duur. De locatie is zeker niet verkeerd, maar met een keuken en een badkamer die nog geplaatst moeten worden, ben je niet onder de 300k klaar. Er is wel een parkeerplek maar 115 m2 is niet super-ruim en vooral een eigen buitenruimte ontbreekt.
Nou ja, dat heb ik dus ook met die in Bussum. Ik rijd er elke dag langs en dat grote bord dat je de woningen kan komen bezichtigen blíjft er maar hangen.quote:Op zondag 17 juli 2011 13:06 schreef skrn het volgende:
Zeker. Eigenlijk een heel droevig gezicht omdat iedereen, die daar naar de C1000 gaat, al die bordjes kan zien.
Als je in de buurt van Gorkum woont zijn er weinig plekken die gunstiger liggen en zo goed omsloten zijnquote:Op zondag 17 juli 2011 12:09 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik woon in West Brabant, binnen een half uur van Rotterdam en Antwerpen, ook omgeven door weilanden en bosgebieden, en alle voorzieningen bij de hand.
Overgewaardeerd stukje Nederland dat Gooi. (of W-Brabant is ondergewaardeerd, dat kan natuurlijk ook)
NIeuwbouw bij ons is als een gek verkocht een paar jaar terug, je ziet nu dat iedereen dacht een goudmijn te hebben en nu de huizen (met 10% erbij) niet meer kwijtraakt voor de te hoge prijzen.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef Jane het volgende:
toen kreeg je met gemak aflossingsvrij op 7 x jaarsal en tijdelijk maakte niet veel uitquote:Op zondag 17 juli 2011 19:03 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
NIeuwbouw bij ons is als een gek verkocht een paar jaar terug, je ziet nu dat iedereen dacht een goudmijn te hebben en nu de huizen (met 10% erbij) niet meer kwijtraakt voor de te hoge prijzen.
Het was een hele mooie wijk op papier, toen hebben ze er 6 "bijlmerflats" neergezet toen ze de bijlmer gingen herschikken. Dus al die huizen zijn flink gedevalueerd, En alles wat boven de 4 ton is staat stil.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toen kreeg je met gemak aflossingsvrij op 7 x jaarsal en tijdelijk maakte niet veel uit
Nu hooguit 4 x jaarsal. vast dvb op annuïteitenbasis
En dan met je 3300 bruto een huis huren van 1200 euro kale huur?quote:Op zondag 17 juli 2011 23:56 schreef Novacek het volgende:
Ik kreeg vele jaren geleden als start met 2300 bruto een hypotheek voor 200.000. Nu krijg ik met 3300 bruto een hypotheek van 200.000. Het is niet bepaald alsof je er op vooruitgaat qua mogelijkheden. Het lijkt mij dat er met mij nog veel starters zijn die zijn gaan huren i.p.v. kopen.
Bedoel je daarmee dat ik een huis moet kopen van onder de 200.000? Of bedoel je dat het een flinke aanslag is op mijn loon? Wat bedoel je nu eigenlijk. Het huis dat ik nu huur is duurder dan dat ik kan kopen. Dit huis is vlak bij mijn werk en ik heb dus geen kosten zoals een auto.quote:Op maandag 18 juli 2011 00:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En dan met je 3300 bruto een huis huren van 1200 euro kale huur?
Eindelijk terug naar normaal. Nu nog de max. 85% hypotheken en het begint erop te lijken.quote:Op zondag 17 juli 2011 23:56 schreef Novacek het volgende:
Ik kreeg vele jaren geleden als start met 2300 bruto een hypotheek voor 200.000. Nu krijg ik met 3300 bruto een hypotheek van 200.000. Het is niet bepaald alsof je er op vooruitgaat qua mogelijkheden. Het lijkt mij dat er met mij nog veel starters zijn die zijn gaan huren i.p.v. kopen.
En daarom is het leuk als de huizenprijzen dalen, maar je hebt er alsnog geen zak aan als de betaalbaarheid niet verbeterd.quote:Op zondag 17 juli 2011 23:56 schreef Novacek het volgende:
Nope, hier bij mij in het dorp is zojuist twee nieuwbouwprojecten afgerond. De ene heeft nog 1 huis over, de ander is geheel uitverkocht.quote:Op zondag 17 juli 2011 12:35 schreef Jane het volgende:
Tja... Er zijn ook nog mensen die eerst sparen en dan pas kopen..quote:Op maandag 18 juli 2011 07:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En daarom is het leuk als de huizenprijzen dalen, maar je hebt er alsnog geen zak aan als de betaalbaarheid financierbaarheid niet verbeterd.
Dat klopt, maar spaargeld alleen is niet voldoende.quote:Op maandag 18 juli 2011 08:26 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Tja... Er zijn ook nog mensen die eerst sparen en dan pas kopen..
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb bijvoorbeeld onlangs alleen een huis gekocht met een hypotheek van ¤200.000,- (annuïteit, volledig aflossen). Het "gat" van ruim een ton ga ik met eigen middelen vullen. Het kan dus wel.quote:Op maandag 18 juli 2011 08:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat klopt, maar spaargeld alleen is niet voldoende.
Jij bent dan ook een uitzondering. Niet elke Nederlander heeft natuurlijk een ton op de spaarrekening staan op zijn 25e.quote:Op maandag 18 juli 2011 08:53 schreef Devv het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb bijvoorbeeld onlangs alleen een huis gekocht met een hypotheek van ¤200.000,- (annuïteit, volledig aflossen). Het "gat" van ruim een ton ga ik met eigen middelen vullen. Het kan dus wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |