"Als ze niet druipen van de azijn........"quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:31 schreef svetan het volgende:
Ik reageer wel op vragen..... als ze tenminste niet druipen van de azijn of sugestief zijn.
Iedereen schrijft hier wel "slecht voorbereid" en "tijddruk" maar niemand kan hier een lijstje geven van alle papiertjes die Laura voor dat ze vertrokken is heeft gehaald (Nederlandse of buitenlandse) - zonder dat was ze niet zover gekomen. We weten ook niet waarmee ze, naast haar schoolwerk, nog mee bezig is.
Volgens mij is het goed mogelijk dat als ze met 16 de tocht heeft voltooid ze achter elkaar een hele serie certificaten/ diploma's op maritiem gebied haalt.
Onderweg heeft ze in iedergeval al een duikdiploma gehaald en dat ook in de praktijk toegepast. Voor veel mensen is dit een "Vacantie Diplomatje" maar voor Laura is dit een van de vele bouwsteendjes van haar CV bij een maritieme carriere.
quote:anton van stokkum 21-07-2011wat een verrassing,die fotos !! dat ben ik, te paard, achter jullie!... elke dag toets ik je blog aan, en als ie er niet is, wat af en toe gebeurt, dan moet ik naar de psychiater.... wist je dat je vader totaal weg was van tania aebi ?
Ze had in ieder geval kennelijk geen flauw idee hoe zo'n ding in elkaar zit. Dat logenstraft in ieder je bewering dat ze goed voorbereid zou zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:58 schreef svetan het volgende:
In iedergeval moet Laura wel een aantal (persoonlijke) examens/ diploma's op het gebied van de communicatie op zak hebben! Zonder internationaal Marifoon diploma (Marcom-B) zou ze anders geen haven in of uitkomen en dat SSB setje in beslag worden genomen.
Als je internationaal onderweg bent hoeven het ook niet altijd nederlandse diploma's en bewijzen zijn - ik ben bepaald niet voor zulke zaken maar er zijn altijd landen waar je papiertjes voor een paar Euro en drie vragen kunt krijgen.
Hoezo zure reactie? Met name de vetgemaakte stukken tekstquote:Op donderdag 21 juli 2011 17:22 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus: 25 jaar geleden heb ik nog persoonlijk zulke dingen ontworpen en kon ik bijna elk setje met minimale middelen repareren. Vandaag de dag, de vloek van de digitalisering; heb ook ik geen kans om ook maar iets te repareren! Ik kan hooguit grof vasstellen waar de verschillende functie modulen in het kastje zitten.
Tegenwoordig worden deze modules of weggegooid en vervangen, of in de fabriek gerepareerd. Bovendien zit er vaak een "keurings zegeltje" op de schroeven van dergelijke modules. Als deze zegels beschadigd zijn is het gebruik van de apparatuur door de telecommunicatie autoriteiten verboden.
Als jij wel een flauw idee hebt hoe zo'n din in elkaar zit en het ter plekke kunt repareren kun je hier komen solliciteren.... we hebben altijd wel een plekje voor mensen met goddelijke gaven.
Opmerkelijk.quote:
Ze had dus moeten weten dat haar zender niet zelf te maken was, volgens jou.quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:22 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus: 25 jaar geleden heb ik nog persoonlijk zulke dingen ontworpen en kon ik bijna elk setje met minimale middelen repareren. Vandaag de dag, de vloek van de digitalisering; heb ook ik geen kans om ook maar iets te repareren! Ik kan hooguit grof vasstellen waar de verschillende functie modulen in het kastje zitten.
Tegenwoordig worden deze modules of weggegooid en vervangen, of in de fabriek gerepareerd. Bovendien zit er vaak een "keurings zegeltje" op de schroeven van dergelijke modules. Als deze zegels beschadigd zijn is het gebruik van de apparatuur door de telecommunicatie autoriteiten verboden.
Als jij wel een flauw idee hebt hoe zo'n din in elkaar zit en het ter plekke kunt repareren kun je hier komen solliciteren.... we hebben altijd wel een plekje voor mensen met goddelijke gaven.
Hey, scherp opgemerkt!quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:20 schreef Disana het volgende:
[..]
Opmerkelijk.
Concerned about her lack of ambition, her father offered her this opportunity as an alternative to a college education
Zou pa Dekker dezelfde ambitieloosheid bij Laura hebben gezien, en dit hebben gecombineerd met het succes ($$$) van Tania's boek?
http://taniaaebi.com/
Je bent niet echt met je tijd mee gegaan he? Als dat wel zo was zou je weten hoe belangrijk het is om midden op een oceaan over goed werkende apparatuur te kunnen beschikken. Dat is ook waar Mike Perham Laura voor heeft gewaarschuwd.quote:Op donderdag 21 juli 2011 17:22 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus: 25 jaar geleden heb ik nog persoonlijk zulke dingen ontworpen en kon ik bijna elk setje met minimale middelen repareren. Vandaag de dag, de vloek van de digitalisering; heb ook ik geen kans om ook maar iets te repareren! Ik kan hooguit grof vasstellen waar de verschillende functie modulen in het kastje zitten.
Tegenwoordig worden deze modules of weggegooid en vervangen, of in de fabriek gerepareerd. Bovendien zit er vaak een "keurings zegeltje" op de schroeven van dergelijke modules. Als deze zegels beschadigd zijn is het gebruik van de apparatuur door de telecommunicatie autoriteiten verboden.
Als jij wel een flauw idee hebt hoe zo'n din in elkaar zit en het ter plekke kunt repareren kun je hier komen solliciteren.... we hebben altijd wel een plekje voor mensen met goddelijke gaven.
Dat diverse schakelingen nu digitaal zijn is logisch, maar daarmee werkt een zender niet compleet anders.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:01 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus en spuitje: idd werkt de huidige zend en ontvangst apperatuur compleet anders als 25 jaar geleden toen zo'n ding met het gelijke zendvermogen nog minstens 4x zo groot was en vaak nog een electronenbuis als eindtrap had. Tegenwoordig is de frequentie/ kanaalkeuze geheel digitaal hetgeen ook voor de SSB demodulatie geld zodat de gebruiker daarmee niet hoeft te prutsen.
@spuitje: Voor noodgevallen heeft ze voldoende backup via haar satteliten apparatuur. En ze heeft meer dan voldoende kennis om die zaken te bedienen. Eigenlijk is de rol van die SSB sets voor de kortegolf in de afgelopen jaren minder belangrijk geworden (Satelliet) maar het is, zeker een leuke en goedkope methode om met andere schepen contact te houden. Dus niet overdrijven dat dit setje alleen nu direkt van levensbelang is.
Wat Laura kon doen heeft ze gedaan - antennekabel en antenne kontroleren en natuurlijk de zekering. De methode van het zoeken naar de oorzak was volgens mij geheel volgens het boekje
Lokaliseren deed je dmv. doormeten. Dat zal nu niet anders zijn? Maar is het zinvol om met een onrepareerbaar apparaat op reis te gaan? Zeelui zullen er niet blij mee zijn.. Zeker als het om iets gaat dat van levensbelang is.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:39 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus: 25 jaar geleden was het wel mogelijk zender eindtrappen met transistoren op te bouwen maar nog niet betrouwbaar met een vermogen van 150W PEP zoals Laura's setje. Tot midden van de jaren negentig werden er hiervoor dus buizen gebruikt totdat er geschikte vermogens FET's beschikbaar waren.
Het was dus wel mogelijk maar ontzettend duur en bij de minste kortsluiting in de antenne of kabels werd de transistor eindtrap opgeblazen.
Bouw maar eens je mobieltje uit elkaar en vertel me maar eens hoe je dit wilt repareren! In principe ziet een modern kortegolfsetje er vanbinnen net zo uit. Als je het kapotte onderdeel al kunt localiseren is het vaak onmogelijk met "boordmiddelen" te wisselen...... als je deze SMD onderdelen al kunt krijgen. De tijden van de ouderwetse soldeerbout en de tang zijn intussen allang vervlogen
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen Svetan. Jij was het die Laura adviseerde om vooral niet zonder goedwerkende SSB door te varen. Nu kan ze ineens wel zonder volgens jou.quote:Op donderdag 21 juli 2011 20:01 schreef svetan het volgende:
@Enneacanthus_Obesus en spuitje: idd werkt de huidige zend en ontvangst apperatuur compleet anders als 25 jaar geleden toen zo'n ding met het gelijke zendvermogen nog minstens 4x zo groot was en vaak nog een electronenbuis als eindtrap had. Tegenwoordig is de frequentie/ kanaalkeuze geheel digitaal hetgeen ook voor de SSB demodulatie geld zodat de gebruiker daarmee niet hoeft te prutsen.
@spuitje: Voor noodgevallen heeft ze voldoende backup via haar satteliten apparatuur. En ze heeft meer dan voldoende kennis om die zaken te bedienen. Eigenlijk is de rol van die SSB sets voor de kortegolf in de afgelopen jaren minder belangrijk geworden (Satelliet) maar het is, zeker een leuke en goedkope methode om met andere schepen contact te houden. Dus niet overdrijven dat dit setje alleen nu direkt van levensbelang is.
Wat Laura kon doen heeft ze gedaan - antennekabel en antenne kontroleren en natuurlijk de zekering. De methode van het zoeken naar de oorzak was volgens mij geheel volgens het boekje
Het kan inderdaad prima met 2 sat sets.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:19 schreef svetan het volgende:
@sp3c: Ze heeft genoeg reserve met nog twee satelliet sets. Dus ze zat niet zonder en nu krijgt ze een nieuw setje als vervanging.
Maar vergis ik me dan zo erg?? Jij vond het toch niet verstandig dat ze zonder door zou varen? Je raadde het zelfs ten sterkste af! En nu zoek ik spijkers op laag water? En dat terwijl ik op jou deskundigheid af ga.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:37 schreef svetan het volgende:
spuitje.... je zoekt weer spijkers op laag water! Ze kan zonder maar het is beter en veiliger met.
quote:Mijn persoonlijke mening: Laat haar niet uitvaren zonder een functionerende Tranceiver. Laura heeft welliswaar een satelliet systeem aan boord maar zonder deze kortegolf communicatiemogelijkheid is het niet mogelijk op de internationale noodfrequentie (2182 MHz) te zenden of te ontvangen wat veel belangrijker is dan haar dagelijkse babbels met andere zeilers. Hier zou de fabricant (ICOM) of de distributor voor weinig geld (zo'n setje kost nieuw ca.1000 Euro) binnen de scheepvaartwereld goede reclame voor zichzelf kunnen maken door een snelle sevice te leveren en de zaak te vervangen.
Over dit kastje hebben we het hier: http://www.icomamerica.co(...)ls.aspx?Document=291
Het kan zijn dat mijn kennis ondertussen verouderd is maar nog enkele jaren geleden was de kortegolf communicatiemogelijkheid voor vele overheden nog verplichte uitrusting voor alle zeegaande schepen.
quote:3000 km varen
Een maand afzien en 3000 kilometer verder duikt plotsklaps een gebergte op aan de horizon. De Fiji eilanden zijn in zicht. Laura wil graag in de hoofdstad Suva aan land, maar mag nog niet van boord. Ze moet eerst wachten tot de ambtenaren van de migratiedienst langs geweest zijn om toestemming te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |