Is goed.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:26 schreef .aeon het volgende:
Zou iemand dit kunnen controleren?
[ afbeelding ]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:52 schreef .aeon het volgende:
Oh ja. Dat is toch een tabel van 1 t/m 8 met de bijbehorende kansen die ik in de verwachtingswaarde heb gebruikt (1/32,3/32,..etc.)?
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?quote:Op maandag 11 juli 2011 13:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.
Zie ook in voor (ii)(b) dat:quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
ic, n/m.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
pak gewoon je formule:quote:Op maandag 11 juli 2011 16:47 schreef .aeon het volgende:
Nog een vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat is de kans dat een goed antwoord op een multiple choice vraag (4 antwoordmogelijkheden) van een gokkende student afkomstig is, gegeven dat a) 10%, b) 50, c) 90% van de studenten gokt. d) Geef de kans voor een algemeen relatief aantal p van gokkende studenten.
a), b), en c) lukken me gemakkelijk op de manier die ik hierboven ook gebruikt heb. Daar krijg ik uit:
a) 10% = 1/28
b) 50% = 1/4
c) 90% = 3/4
Maar ik vind het moeilijk om daar een verband uit te halen?
Begin eens met:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
Polywatte?quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Begin eens met:
1) Rechts haakjes wegwerken
2) Breuken naar links
3) Getallen naar rechts
4) 1 breuk van maken links
Volgens mij moet je uiteindelijk wel een derdegraadspolynoom oplossen, dus het is niet echt een goed oefensommetje (tenzij je 3e graadspolynomen wil oefenen).
Voor de uitwerking:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat doet hij helemaal niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:36 schreef thenxero het volgende:
[..]
In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.
Gelijke noemers maken, zoals in de uitwerking hierbovenquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:34 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Polywatte?
Met je tips kom ik op:
(600/1,5x-3) - (600/4x-16) + (x-4) = 31.
X=10, en de vergelijking klopt dus nog steeds.
Hoe kan ik de breuken nu wegwerken?
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * ietsquote:
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:Dank. Ik zit inderdaad way above my head.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassenquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef thenxero het volgende:
[..]
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * iets
Tuurlijk, maar de vraagsteller wou juist op x=10 uitkomen, dat is een beetje het puntquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:43 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassen
Waarom? De herleiding is niet meer dan wat elementaire algebra. Dat zou je zonder meer moeten kunnen. Het wordt pas lastig ná de herleiding, als je een derdegraads vergelijking overhoudt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:41 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dank. Ik zit inderdaad way above my head.
Ah, die topologie heeft natuurlijk ook nog intervallen van de vorm (a,b). Want (a,b) = (Vereniging over n in N) [a+1/n, b), dus is (0,1) het interieur.quote:Op woensdag 13 juli 2011 18:10 schreef thenxero het volgende:
Als je de kleinste topologie op R hebt die alle intervallen van de vorm [a,b) bevat met a,b in R, wat is dan het interieur van (0,1] ?
Dat is dan de grootste open bevat in (0,1]. Opens in (0,1] zijn van de vorm [x,1), en x kan je dan willekeurig dicht naar nul laten gaan. Maar DE grootste verzameling van die vorm met x>0 bestaat niet, dus heeft (0,1] geen interieur? :S
Die eerste stap is al fout. Hoe kom je daaraan?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:16 schreef hendaliando het volgende:
Ik doe iets heel fout de gehele tijd, maar ik kom niet op de -0.1xa^2 +0.15xa +10
[ afbeelding ]
Ik zal 't even voor je uitwerken en zo in deze post editen. Zit anders toch maar te wachtenquote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:16 schreef hendaliando het volgende:
Ik doe iets heel fout de gehele tijd, maar ik kom niet op de -0.1xa^2 +0.15xa +10
[ afbeelding ]
Je doet iets verkeerd om, maar dat is door je (gebrek aan) notatie niet meteen duidelijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:35 schreef egi het volgende:
Vraagje:
Ik zit wat opgaves te maken uit 'Basisboek Wiskunde' van Jan van de Craats:
de derde machtswortel van 375 in standaardvorm genoteerd is toch 3*derdemachtswortel 5?
Omdat 375/3=125=5^3?
In het boek staat 5*derdemachtswortel 3.
Omdat ImageShackquote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Hoi ik zit met een vraag over wat vectoren. Het is volgens mij geen moeilijk probleem alleen zie ik het niet.
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z). De genormaliseerde vector is een vector met lengte 1 (x,y,z). In dit plaatje dus (0,0,1).
Punt M-N levert een nieuwe vector op. Laten we deze a noemen.
Nu wil ik met deze informatie het punt O(x,y,z) bereken.
Als O-N een vector b is. Hoe reken ik dan dit punt uit? Hij moet dus gespiegeld worden over de genormaliseerde vector.
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
[ http://img35.imageshack.us/img35/1369/unledfjr.png (copy/paste deze link) ]
Krijg het plaatje hier niet werkend
Ah okequote:
Dit wordt niks zo. Gebruik om te beginnen niet dezelfde variabelen voor de coördinaten van twee verschillende punten. Verder is je vraagstelling niet echt duidelijk. Je vraag helder formuleren is al de helft van de oplossing. Hint 1: het scalaire product van twee vectoren die loodrecht op elkaar staan is gelijk aan nul. Hint 2: het vectoriële product van twee vectoren is een vector die loodrecht staat op het vlak van die twee vectoren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Hoi ik zit met een vraag over wat vectoren. Het is volgens mij geen moeilijk probleem alleen zie ik het niet.
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z).
[snip]
quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:15 schreef DuTank het volgende:
Hoe ziet, bij ANOVA (A1-A2 en B1-B2, een tabel en/of grafiek eruit met:
a) een interactie effect van A, maar geen hoofd-effect van B
b) een interactie effect, hoofd-effect van A, maar geen hoofd-effect van B
c) een interactie effect, maar geen hoofd-effect
(of zijn vraag a en b eigenlijk hetzelfde?)
Je moet eigenlijk iets duidelijker zijn over het punt O. Aan welke eisen moet het punt voldoen? En mag je er bijvoorbeeld van uit gaan dat de vector en MN loodrecht op elkaar staan (dat zou je uit het plaatje kunnen opmaken)? Maar je zoekt dus een vector die een een rechte hoek (90 graden) maakt met twee vectoren, als ik het goed begrijp.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z). De genormaliseerde vector is een vector met lengte 1 (x,y,z). In dit plaatje dus (0,0,1).
Punt M-N levert een nieuwe vector op. Laten we deze a noemen.
Nu wil ik met deze informatie het punt O(x,y,z) bereken.
Als O-N een vector b is. Hoe reken ik dan dit punt uit? Hij moet dus gespiegeld worden over de genormaliseerde vector.
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
[ afbeelding ]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:49 schreef hijdiegaapt het volgende:
Hallo ik heb denk ik een heel simpel vraagje.
Ik ben bezig met een hoofdstuk over berg en dal parabolen.
Dat met dal parabolen snap ik maar met bergparabolen heb ik 1 probleem. Ik zal de vraag kopiëren om uit te het uit te leggen.
f(x) = -x2+4x
daar moest ik dus de tabel bij invullen.
Dat heb ik gedaan maar nu stuit ik op iets vreemds. Als ik het min kwadraat tussen haakjes zet (wat voor zover ik weet altijd moet) krijg ik een verkeerd antwoord, en als ik gewoon zonder haakjes invul goed.
voorbeeld : -22+4*2=4 en (-2)2+4*2=12
in de antwoorden staat dat bij x=2 f(x)=4 zou moeten zijn.
wie o wie weet wat ik fout doe of waarom er geen haakjes om het - kwadraat moeten?
alvast bedankt
Als er staat f(x) = -x², dan heb je f(2) = - 2² = - 4. Je berekent x² en zet er een minteken voor (want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite). De tweede mogelijkheid is f(x) = (-x)² = (-x)(-x) = x * x = x². Dan heb je dus f(2) = 2² = 4.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:49 schreef hijdiegaapt het volgende:
Hallo ik heb denk ik een heel simpel vraagje.
Ik ben bezig met een hoofdstuk over berg en dal parabolen.
Dat met dal parabolen snap ik maar met bergparabolen heb ik 1 probleem. Ik zal de vraag kopiëren om uit te het uit te leggen.
f(x) = -x2+4x
daar moest ik dus de tabel bij invullen.
Dat heb ik gedaan maar nu stuit ik op iets vreemds. Als ik het min kwadraat tussen haakjes zet (wat voor zover ik weet altijd moet) krijg ik een verkeerd antwoord, en als ik gewoon zonder haakjes invul goed.
voorbeeld : -22+4*2=4 en (-2)2+4*2=12
in de antwoorden staat dat bij x=2 f(x)=4 zou moeten zijn.
wie o wie weet wat ik fout doe of waarom er geen haakjes om het - kwadraat moeten?
alvast bedankt
Natuurlijk niet, het antwoordmodel klopt. f(4)= -4² + 4*4 = 0.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef DuTank het volgende:
[..]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?
daar zou 32 uit moeten komen lijkt me..
ja x=-1 word -5quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef DuTank het volgende:
[..]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?
daar zou 32 uit moeten komen lijkt me..
oh oke dat is dus de trick eerst vermenigvuldigenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:02 schreef thenxero het volgende:
[..]
Als er staat f(x) = -x², dan heb je f(2) = - 2² = - 4. Je berekent x² en zet er een minteken voor (want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite). De tweede mogelijkheid is f(x) = (-x)² = (-x)(-x) = x * x = x². Dan heb je dus f(2) = 2² = 4.
Inderdaad moet je eerst vermenigvuldigen, maar hier vermenigvuldig je niet - hier verhef je een macht (machtsverhef je?)! Dat heeft een nog hogere prioriteit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:02 schreef thenxero het volgende:
want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite.
Je hebt gelijk. Maar machtsverheffen kan je zien als vermenigvuldigen en dan staat er gewoon -x*x. Als je -2x² hebt betekent dit natuurlijk niet (-2x)² maar -2(x²).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:16 schreef Djoezt het volgende:
[..]
Inderdaad moet je eerst vermenigvuldigen, maar hier vermenigvuldig je niet - hier verhef je een macht (machtsverhef je?)! Dat heeft een nog hogere prioriteit.
ik haalde het inderdaad door elkaar met -2 invullen bij x², dan zou je dus (-2)² moeten doenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:26 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Maar machtsverheffen kan je zien als vermenigvuldigen en dan staat er gewoon -x*x. Als je -2x² hebt betekent dit natuurlijk niet (-2x)² maar -2(x²).
quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:15 schreef DuTank het volgende:
Hoe ziet, bij ANOVA (A1-A2 en B1-B2, een tabel en/of grafiek eruit met:
a) een interactie effect van A, maar geen hoofd-effect van B
b) een interactie effect, hoofd-effect van A, maar geen hoofd-effect van B
c) een interactie effect, maar geen hoofd-effect
(of zijn vraag a en b eigenlijk hetzelfde?)
Bekijk het eens als volgt. De cosinus en de sinus zijn periodieke functies met een periode 2π. Dat betekent dus dat:quote:Op dinsdag 26 juli 2011 01:00 schreef NonameNogame het volgende:
Kan iemand mij het volgende uitleggen?
De vraag luidt:
Voor een hoek a in het interval [0,π/2) is gegeven dat cos(a)=7/9.
Bepaal cos(7/2⋅π+a) exact.
Antwoord is:
cos(7/2⋅π + a) = cos(3/2⋅π + a) en dat is weer gelijk aan sin(a). (en sin(a) is weer makkelijk te berekenen dmv sin(a)^2 + cos(a)^2 = 1).
Wat ik niet begrijp:
Maar ik begrijp niet waarom cos(3/2⋅π + a) gelijk is aan sin(a). Ik zie wel in dat zodra je een eenheidscirkel tekent en af gaat op cos(3/2⋅π + a), dat je dan 'onder' in de cirkel komt te zitten (bijv. een klok met de beide wijzers op de 6).
Maar zou cos(3/2⋅π + a) dan niet -sin(a) (dus negatief) moeten zijn???
Of heeft het wat te maken met het interval?
Oke bedankt voor de toevoeging.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:16 schreef Djoezt het volgende:
[..]
Inderdaad moet je eerst vermenigvuldigen, maar hier vermenigvuldig je niet - hier verhef je een macht (machtsverhef je?)! Dat heeft een nog hogere prioriteit.
Wat betreft haakjes om negatieve getallen: alleen doen als je een negatief getal invult voor x. Hier stond de min al gewoon in de formule, dus moet je de hele x2 als een negatief getal zien (en dus niet alleen x).
A < b betekent a is kleiner dan b. C > d betekent c is groter dan d. Als we nu kijken naar 1<x<5, zien we dat er eigenlijk twee ongelijkheden staan, namelijk 1<x en x<5 (dit is eigenlijk de belangrijkste stap, zorg dat je deze goed begrijpt, dan is de rest relatief eenvoudig denk ik).quote:Op dinsdag 26 juli 2011 18:41 schreef hijdiegaapt het volgende:
[..]
Oke bedankt voor de toevoeging.
Ik heb nog een simpel vraagje.
In mijn boek staat het volgende: Afspraak in plaats van x ligt tussen 1 en 5 schrijven we 1<x<5.
Maar ik snap de logica daar achter niet als < groter dan betekend zou er staan 1 is groter dan x en x is groter dan 5 wat natuurlijk kan.
Ik snap dat dit misschien niet zon belangrijke vraag is maar ik wil graag weten hoe dit zit want dan kan ik het beter onthouden zonder domme fouten te maken.
moet ik het misschien van links naar rechts lezen, of het vanuit x naar links en rechts lezen?
alvast bedankt
Helder bedankt voor de goede uitleg.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:15 schreef M.rak het volgende:
[..]
Als we nu kijken naar 1<x<5, zien we dat er eigenlijk twee ongelijkheden staan, namelijk 1<x en x<5 (dit is eigenlijk de belangrijkste stap, zorg dat je deze goed begrijpt, dan is de rest relatief eenvoudig denk ik).
Ja inderdaad ik heb ook voordat ik aan deze theorie begon (kwadratische ongelijkheden) eerst de stof ervoor nog een keer doorgekeken zodat ik alles tot in de puntjes snap. Dan vergeet je het ook niet meer en begin ik wiskunde steeds leuker te vinden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 19:15 schreef M.rak het volgende:
[..]
Onbelangrijke vragen zijn er trouwens niet, het is belangrijk dat je alles wat je doet goed begrijpt bij wiskunde.
Om < en > niet door elkaar te halen: de "grote" kant van het teken geeft aan wat het grootste getal is.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 20:15 schreef hijdiegaapt het volgende:
[..]
Helder bedankt voor de goede uitleg.
[..]
Ja inderdaad ik heb ook voordat ik aan deze theorie begon (kwadratische ongelijkheden) eerst de stof ervoor nog een keer doorgekeken zodat ik alles tot in de puntjes snap. Dan vergeet je het ook niet meer en begin ik wiskunde steeds leuker te vinden.
Riparius een idee?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:32 schreef thenxero het volgende:
Nee, ik heb geen verstand van anova. Wel een vraag over topologie:
Zij (X,T) een lokaal compacte topologische Hausdorffruimte. Ik wil bewijzen dat voor iedere x in X de collectie van alle compacte omgevingen van x een basis vormt van omgevingen van x. Dat wil zeggen, voor iedere open omgeving U van x bestaat er een compacte omgeving K van x zodat K een deelverzameling is van U.
Poging tot het bewijs:
Zij x een willekeurig punt in X. Neem een willekeurige vaste open omgeving U van x. Omdat (X,T) lokaal compact is bestaat er een compacte omgeving K van x. Als K een deelverzameling is van U zijn we klaar, dus stel dat het niet zo is... en dan loop ik vast.
Toon eerst maar eens aan dat elke compacte omgeving van x in de deelruimte K ook een compacte omgeving van x in de hele ruimte X is. Als je dat eenmaal hebt, kun je X door K vervangen en dus zonder verlies van algemeenheid aannemen dat X compact is.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 15:32 schreef thenxero het volgende:
Nee, ik heb geen verstand van anova. Wel een vraag over topologie:
Zij (X,T) een lokaal compacte topologische Hausdorffruimte. Ik wil bewijzen dat voor iedere x in X de collectie van alle compacte omgevingen van x een basis vormt van omgevingen van x. Dat wil zeggen, voor iedere open omgeving U van x bestaat er een compacte omgeving K van x zodat K een deelverzameling is van U.
Poging tot het bewijs:
Zij x een willekeurig punt in X. Neem een willekeurige vaste open omgeving U van x. Omdat (X,T) lokaal compact is bestaat er een compacte omgeving K van x. Als K een deelverzameling is van U zijn we klaar, dus stel dat het niet zo is... en dan loop ik vast.
Een compacte omgeving van x is een verzameling die x bevat, compact is, en een open deelverzameling heeft die ook x bevat.quote:Op woensdag 27 juli 2011 18:06 schreef thabit het volgende:
Weet je wel wat het begrip "compacte omgeving" inhoudt?
Juist. Dus als iets een omgeving is in K, dan hoeft het nog niet per se een omgeving te zijn in X (dat is het wel, maar dat moet je aantonen door te gebruiken dat K zelf ook weer een omgeving is).quote:Op woensdag 27 juli 2011 18:16 schreef thenxero het volgende:
[..]
Een compacte omgeving van x is een verzameling die x bevat, compact is, en een open deelverzameling heeft die ook x bevat.
Ik snap wat je zegt maar ik weet niet hoe het moet. Je hebt een open omgeving van x in L (open t.o.v. K) en moet laten zien dat ie open is t.o.v. X.quote:Op woensdag 27 juli 2011 18:19 schreef thabit het volgende:
[..]
Juist. Dus als iets een omgeving is in K, dan hoeft het nog niet per se een omgeving te zijn in X (dat is het wel, maar dat moet je aantonen door te gebruiken dat K zelf ook weer een omgeving is).
Wat je daaraan hebt, is dat je je volledig tot K kan beperken en het probleem op die manier gereduceerd hebt tot compacte X.quote:Op woensdag 27 juli 2011 19:01 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt maar ik weet niet hoe het moet. Je hebt een open omgeving van x in L (open t.o.v. K) en moet laten zien dat ie open is t.o.v. X.
Maar stel dat ik dat bewezen heb, wat heb je daar dan aan?
De Hausdorffeigenschap garandeert niet dat zo'n Uy bestaat.quote:Op donderdag 28 juli 2011 14:10 schreef thenxero het volgende:
Oke ik heb het denk ik.
Zij x in X en Ux een open omgeving van x. Als Ux=X dan zijn we klaar, want X is compact en Ux bevat X. Dus neem aan dat Ux is niet gelijk aan X. Dan is er een y in Y:= X - U. Neem een open Uy om y met de eigenschap dat Uy doorsneden met Ux leeg is.
Verdomd, maar eigenlijk is het al voldoende dat ie x niet bevat.quote:Op donderdag 28 juli 2011 20:33 schreef thabit het volgende:
[..]
De Hausdorffeigenschap garandeert niet dat zo'n Uy bestaat.
Hoe toon je dan aan dat K een omgeving van x is?quote:Op donderdag 28 juli 2011 20:46 schreef thenxero het volgende:
[..]
Verdomd, maar eigenlijk is het al voldoende dat ie x niet bevat.
X - K zal in het algemeen niet compact zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:20 schreef thenxero het volgende:
Ohja dan moet ik ook nog een open in K vinden... voor iedere k in K en x in X - K bestaan er open omgevingen Uk om k en Ux om x zodat Uk en Ux elkaar niet doorsnijden. Neem k vast. Dan hebben we voor iedere Ux een Uk zodat ze een lege doorsnede hebben. Omdat X - K compact is
K moet U zijn. Maar dan heb ik wel het probleem dat V in U ligt, en niet per se in K.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:29 schreef thabit het volgende:
[..]
X - K zal in het algemeen niet compact zijn.
Dan moet je nog wel aantonen dat die afsluiting het punt x niet bevat.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:33 schreef thenxero het volgende:
[..]
K moet U zijn. Maar dan heb ik wel het probleem dat V in U ligt, en niet per se in K.
Denk dat het wel werkt om de afsluiting van X - K te nemen ipv X -K zelf, die is wel compact.
Hmm is dat wel aan te tonen? Als (intuïtief) x op het randje van K zit heb je een probleem.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dan moet je nog wel aantonen dat die afsluiting het punt x niet bevat.
Nee, je moet het anders aanpakken.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:13 schreef thenxero het volgende:
[..]
Hmm is dat wel aan te tonen? Als (intuïtief) x op het randje van K zit heb je een probleem.
Dat is gewoon dit stukje wat ik al had, alleen verenig jij het met U:quote:Op donderdag 28 juli 2011 23:00 schreef thabit het volgende:
Laten we eerst even recapituleren wat we nog moeten bewijzen.
Zij X een compacte Hausdorffruimte en zij x in X een punt, en U een open deel van X dat x bevat. Te bewijzen: er is een compacte omgeving K van x die in U bevat is.
Voor elk punt y in X - U bestaan er disjuncte open delen Vy en Uy met x in Vy en y in Uy. Door U en alle Uy bij elkaar te nemen krijgen we een open overdekking van X.
Nu jij weer.
Op zich heb ik die K dus ook al gevonden; ik hoef er alleen nog maar een open verzameling in te vinden.quote:Zij x in X en Ux een open omgeving van x. Als Ux=X dan zijn we klaar, want X is compact en Ux bevat X. Dus neem aan dat Ux is niet gelijk aan X. Dan is er een y in Y:= X - U. Neem een open Uy om y met de eigenschap dat Uy doorsneden met Ux leeg is. We kunnen nu y variëren, en op die manier krijgen we een open cover van Y.
Inderdaad, K zal op deze manier niet altijd een omgeving zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 13:42 schreef thenxero het volgende:
Bij mij is het ook voldoende dat ie x niet bevat, niet per se lege doorsnede. Is mijn K niet goed genoeg omdat het misschien niet per se een omgeving is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |