Is goed.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:26 schreef .aeon het volgende:
Zou iemand dit kunnen controleren?
[ afbeelding ]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.quote:Op maandag 11 juli 2011 13:52 schreef .aeon het volgende:
Oh ja. Dat is toch een tabel van 1 t/m 8 met de bijbehorende kansen die ik in de verwachtingswaarde heb gebruikt (1/32,3/32,..etc.)?
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?quote:Op maandag 11 juli 2011 13:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Precies. iia) kun je daarna makkelijker doen: de noemer is gewoon P(R) en die kun je makkelijker berekenen.
Zie ook in voor (ii)(b) dat:quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
ic, n/m.quote:Op maandag 11 juli 2011 14:09 schreef .aeon het volgende:
[..]
Ok, maar i) gaat over het maximum van de twee dobbelstenen, en ii) gaat over het aantal ogen van één van de dobbelstenen. Hoe zou je dit dan makkelijker kunnen doen?
pak gewoon je formule:quote:Op maandag 11 juli 2011 16:47 schreef .aeon het volgende:
Nog een vraag over hetzelfde onderwerp:
Wat is de kans dat een goed antwoord op een multiple choice vraag (4 antwoordmogelijkheden) van een gokkende student afkomstig is, gegeven dat a) 10%, b) 50, c) 90% van de studenten gokt. d) Geef de kans voor een algemeen relatief aantal p van gokkende studenten.
a), b), en c) lukken me gemakkelijk op de manier die ik hierboven ook gebruikt heb. Daar krijg ik uit:
a) 10% = 1/28
b) 50% = 1/4
c) 90% = 3/4
Maar ik vind het moeilijk om daar een verband uit te halen?
Begin eens met:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
Polywatte?quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Begin eens met:
1) Rechts haakjes wegwerken
2) Breuken naar links
3) Getallen naar rechts
4) 1 breuk van maken links
Volgens mij moet je uiteindelijk wel een derdegraadspolynoom oplossen, dus het is niet echt een goed oefensommetje (tenzij je 3e graadspolynomen wil oefenen).
Voor de uitwerking:quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:13 schreef VonHinten het volgende:
400 - 31 = 150 - (x-4)
x-2 ..............x-4
Ik ben mijn wiskunde weer een beetje aan het opfrissen (en heb daar eerlijk gezegd reuze veel lol in), maar deze (zelfgemaakte) vergelijking is toch nog wat te moeilijk voor me. Ik weet dat x=10 (want: zelfgemaakt), maar kan dit niet laten zien door de vergelijking zo te versimpelen dat x=.... overblijft. Ik ben in staat om wat rond te schuiven met delen van de vergelijking, maar dan staan er steeds nog te veel x-en aan een kant van de vergelijking om er iets zinnigs over te zeggen.
Wie legt mij uit hoe ik deze vergelijking oplos? Voor de duidelijkheid, er staat: (400 / x-2) - 31 = (150 / x-4) - (x-4).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat doet hij helemaal niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:36 schreef thenxero het volgende:
[..]
In die uitwerking gebruik je dus dat je weet dat x=10 een oplossing is. Dus daarom is het niet zo'n mooi sommetje.
Gelijke noemers maken, zoals in de uitwerking hierbovenquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:34 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Polywatte?
Met je tips kom ik op:
(600/1,5x-3) - (600/4x-16) + (x-4) = 31.
X=10, en de vergelijking klopt dus nog steeds.
Hoe kan ik de breuken nu wegwerken?
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * ietsquote:
quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:35 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Voor de uitwerking:Dank. Ik zit inderdaad way above my head.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassenquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:38 schreef thenxero het volgende:
[..]
Jawel hij factoriseert 10 eruit. Anders weet je niet dat je het kan schrijven als (x-10) * iets
Tuurlijk, maar de vraagsteller wou juist op x=10 uitkomen, dat is een beetje het puntquote:Op woensdag 13 juli 2011 15:43 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
In dit geval wel, maar je kan het ook inzien. Maar je kan natuurlijk ook de formule van Cardano toepassen
Waarom? De herleiding is niet meer dan wat elementaire algebra. Dat zou je zonder meer moeten kunnen. Het wordt pas lastig ná de herleiding, als je een derdegraads vergelijking overhoudt.quote:Op woensdag 13 juli 2011 15:41 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Dank. Ik zit inderdaad way above my head.
Ah, die topologie heeft natuurlijk ook nog intervallen van de vorm (a,b). Want (a,b) = (Vereniging over n in N) [a+1/n, b), dus is (0,1) het interieur.quote:Op woensdag 13 juli 2011 18:10 schreef thenxero het volgende:
Als je de kleinste topologie op R hebt die alle intervallen van de vorm [a,b) bevat met a,b in R, wat is dan het interieur van (0,1] ?
Dat is dan de grootste open bevat in (0,1]. Opens in (0,1] zijn van de vorm [x,1), en x kan je dan willekeurig dicht naar nul laten gaan. Maar DE grootste verzameling van die vorm met x>0 bestaat niet, dus heeft (0,1] geen interieur? :S
Die eerste stap is al fout. Hoe kom je daaraan?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:16 schreef hendaliando het volgende:
Ik doe iets heel fout de gehele tijd, maar ik kom niet op de -0.1xa^2 +0.15xa +10
[ afbeelding ]
Ik zal 't even voor je uitwerken en zo in deze post editen. Zit anders toch maar te wachtenquote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:16 schreef hendaliando het volgende:
Ik doe iets heel fout de gehele tijd, maar ik kom niet op de -0.1xa^2 +0.15xa +10
[ afbeelding ]
Je doet iets verkeerd om, maar dat is door je (gebrek aan) notatie niet meteen duidelijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:35 schreef egi het volgende:
Vraagje:
Ik zit wat opgaves te maken uit 'Basisboek Wiskunde' van Jan van de Craats:
de derde machtswortel van 375 in standaardvorm genoteerd is toch 3*derdemachtswortel 5?
Omdat 375/3=125=5^3?
In het boek staat 5*derdemachtswortel 3.
Omdat ImageShackquote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Hoi ik zit met een vraag over wat vectoren. Het is volgens mij geen moeilijk probleem alleen zie ik het niet.
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z). De genormaliseerde vector is een vector met lengte 1 (x,y,z). In dit plaatje dus (0,0,1).
Punt M-N levert een nieuwe vector op. Laten we deze a noemen.
Nu wil ik met deze informatie het punt O(x,y,z) bereken.
Als O-N een vector b is. Hoe reken ik dan dit punt uit? Hij moet dus gespiegeld worden over de genormaliseerde vector.
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
[ http://img35.imageshack.us/img35/1369/unledfjr.png (copy/paste deze link) ]
Krijg het plaatje hier niet werkend
Ah okequote:
Dit wordt niks zo. Gebruik om te beginnen niet dezelfde variabelen voor de coördinaten van twee verschillende punten. Verder is je vraagstelling niet echt duidelijk. Je vraag helder formuleren is al de helft van de oplossing. Hint 1: het scalaire product van twee vectoren die loodrecht op elkaar staan is gelijk aan nul. Hint 2: het vectoriële product van twee vectoren is een vector die loodrecht staat op het vlak van die twee vectoren.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Hoi ik zit met een vraag over wat vectoren. Het is volgens mij geen moeilijk probleem alleen zie ik het niet.
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z).
[snip]
quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:15 schreef DuTank het volgende:
Hoe ziet, bij ANOVA (A1-A2 en B1-B2, een tabel en/of grafiek eruit met:
a) een interactie effect van A, maar geen hoofd-effect van B
b) een interactie effect, hoofd-effect van A, maar geen hoofd-effect van B
c) een interactie effect, maar geen hoofd-effect
(of zijn vraag a en b eigenlijk hetzelfde?)
Je moet eigenlijk iets duidelijker zijn over het punt O. Aan welke eisen moet het punt voldoen? En mag je er bijvoorbeeld van uit gaan dat de vector en MN loodrecht op elkaar staan (dat zou je uit het plaatje kunnen opmaken)? Maar je zoekt dus een vector die een een rechte hoek (90 graden) maakt met twee vectoren, als ik het goed begrijp.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef Dikbuik het volgende:
Hoi ik zit met een vraag over wat vectoren. Het is volgens mij geen moeilijk probleem alleen zie ik het niet.
Ik heb een punt N(x,y,z) en een punt M(x,y,z). De genormaliseerde vector is een vector met lengte 1 (x,y,z). In dit plaatje dus (0,0,1).
Punt M-N levert een nieuwe vector op. Laten we deze a noemen.
Nu wil ik met deze informatie het punt O(x,y,z) bereken.
Als O-N een vector b is. Hoe reken ik dan dit punt uit? Hij moet dus gespiegeld worden over de genormaliseerde vector.
Hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is.
[ afbeelding ]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:49 schreef hijdiegaapt het volgende:
Hallo ik heb denk ik een heel simpel vraagje.
Ik ben bezig met een hoofdstuk over berg en dal parabolen.
Dat met dal parabolen snap ik maar met bergparabolen heb ik 1 probleem. Ik zal de vraag kopiëren om uit te het uit te leggen.
f(x) = -x2+4x
daar moest ik dus de tabel bij invullen.
Dat heb ik gedaan maar nu stuit ik op iets vreemds. Als ik het min kwadraat tussen haakjes zet (wat voor zover ik weet altijd moet) krijg ik een verkeerd antwoord, en als ik gewoon zonder haakjes invul goed.
voorbeeld : -22+4*2=4 en (-2)2+4*2=12
in de antwoorden staat dat bij x=2 f(x)=4 zou moeten zijn.
wie o wie weet wat ik fout doe of waarom er geen haakjes om het - kwadraat moeten?
alvast bedankt
Als er staat f(x) = -x², dan heb je f(2) = - 2² = - 4. Je berekent x² en zet er een minteken voor (want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite). De tweede mogelijkheid is f(x) = (-x)² = (-x)(-x) = x * x = x². Dan heb je dus f(2) = 2² = 4.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 14:49 schreef hijdiegaapt het volgende:
Hallo ik heb denk ik een heel simpel vraagje.
Ik ben bezig met een hoofdstuk over berg en dal parabolen.
Dat met dal parabolen snap ik maar met bergparabolen heb ik 1 probleem. Ik zal de vraag kopiëren om uit te het uit te leggen.
f(x) = -x2+4x
daar moest ik dus de tabel bij invullen.
Dat heb ik gedaan maar nu stuit ik op iets vreemds. Als ik het min kwadraat tussen haakjes zet (wat voor zover ik weet altijd moet) krijg ik een verkeerd antwoord, en als ik gewoon zonder haakjes invul goed.
voorbeeld : -22+4*2=4 en (-2)2+4*2=12
in de antwoorden staat dat bij x=2 f(x)=4 zou moeten zijn.
wie o wie weet wat ik fout doe of waarom er geen haakjes om het - kwadraat moeten?
alvast bedankt
Natuurlijk niet, het antwoordmodel klopt. f(4)= -4² + 4*4 = 0.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef DuTank het volgende:
[..]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?
daar zou 32 uit moeten komen lijkt me..
ja x=-1 word -5quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:00 schreef DuTank het volgende:
[..]
meestal moet dat gewoon hoor... wat is dan volgens het antwoordmodel de uitkomst van x=4?
daar zou 32 uit moeten komen lijkt me..
oh oke dat is dus de trick eerst vermenigvuldigenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:02 schreef thenxero het volgende:
[..]
Als er staat f(x) = -x², dan heb je f(2) = - 2² = - 4. Je berekent x² en zet er een minteken voor (want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite). De tweede mogelijkheid is f(x) = (-x)² = (-x)(-x) = x * x = x². Dan heb je dus f(2) = 2² = 4.
Inderdaad moet je eerst vermenigvuldigen, maar hier vermenigvuldig je niet - hier verhef je een macht (machtsverhef je?)! Dat heeft een nog hogere prioriteit.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:02 schreef thenxero het volgende:
want je moet eerst vermenigvuldigen en dan aftrekken... in dit geval dus aftrekken van 0 in feite.
Je hebt gelijk. Maar machtsverheffen kan je zien als vermenigvuldigen en dan staat er gewoon -x*x. Als je -2x² hebt betekent dit natuurlijk niet (-2x)² maar -2(x²).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 16:16 schreef Djoezt het volgende:
[..]
Inderdaad moet je eerst vermenigvuldigen, maar hier vermenigvuldig je niet - hier verhef je een macht (machtsverhef je?)! Dat heeft een nog hogere prioriteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |