abonnement Unibet Coolblue
  zondag 1 september 2013 @ 13:13:15 #101
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_130700389
quote:
7s.gif Op zondag 1 september 2013 12:38 schreef sigme het volgende:

En een nieuwe inmaak, nog niet eerder geprobeerd al het ik het recept wel al veel langer.
Appelpartjes in potten.

Hoe lang zou dat goed moeten blijven, in zo'n gebruikte jampot?
Wie dit leest is gek
pi_130700893
quote:
99s.gif Op zondag 1 september 2013 13:13 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Hoe lang zou dat goed moeten blijven, in zo'n gebruikte jampot?
Als die jampot (en het deksel) goed schoon is, maakt het niet uit dat de jampot eerder gebruikt is geweest.
Schoonmaken met kokend water & soda of uitkoken of een tijd in een hete oven.
De deksels zijn het grootste risico; het is niet heel ongebruikelijk om altijd nieuwe draaideksels te kopen ("twist off"). Vandaar dat die ook veel los aangeboden worden.

Hoe lang deze appelpartjes goed blijven heb ik geen idee van, ik ben er zeer benieuwd naar en mijn inschatting is dat het zeker deze winter op moet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 1 september 2013 @ 17:36:21 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130710522
Ik stop ze gewoon in de vaatwasser, was ze heet en laat ze goed drogen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130713790
Twee weken geleden 6 kg bramen geplukt en omgetoverd tot jam. Overal en nergens potjes en weckpotten vandaan getoverd. Ruim 16 grote potten jam, familie en vrienden zijn er blij mee haha. En lekker dat het is! Gewoon met de geleisuiker uit de super en met wat citroensap ingemaakt.
pi_134528698
Vandaag heb ik een berg paarse wortelen en pastinaken weten op te snorren. Ik heb onlangs een plak zoet-zuur ingemaakte wortel op een broodje gehad (in de horeca), dus ik was van plan om ook eens daarmee te gaan experimenteren?

Uiteraard is er op internet vanalles te vinden, maar ik ben toch benieuwd of er iemand een succesvol en beproefd recept heeft om iets dergelijks te maken (Sigme??)

Het resultaat volgt uiteraard tzt hier...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_134529375
Ik niet, nooit wortels ingemaakt - ik ben zelfs nog nooit op het idee gekomen. Wel een interessant idee - mijn voorraad geoogste wortels was toch weer deels smotsig geworden. Volgend jaar een deel van de oogst inmaken is misschien wel een goede aanvulling. Hoewel ik weinig interesse heb in zoetzuur; ik zou zoeken naar gefermenteerd (melkzuur).

Laat aub weten wat jij gaat doen en hoe het uitpakt!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134529719
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:13 schreef sigme het volgende:
Ik niet, nooit wortels ingemaakt - ik ben zelfs nog nooit op het idee gekomen. Wel een interessant idee - mijn voorraad geoogste wortels was toch weer deels smotsig geworden. Volgend jaar een deel van de oogst inmaken is misschien wel een goede aanvulling. Hoewel ik weinig interesse heb in zoetzuur; ik zou zoeken naar gefermenteerd (melkzuur).

Laat aub weten wat jij gaat doen en hoe het uitpakt!
Zal ik zeker laten weten.

Melkzuurfermentatie is trouwens ook wel een interessante, alleen heb ik daar geen ervaring mee (ook niet met zuurkool). Hoe lang is zoiets houdbaar buiten de koelkast?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 21 december 2013 @ 18:35:05 #108
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134529949
Ongeveer tot het lente wordt :P
pi_134529959
Zuurkool is in het vat lang houdbaar, al weet ik niet hoe lang. Bij mijn weten geldt dat ook voor de andere melkzure producten. Ik heb wel melkzure bonen (sperzie- en snijbonen), rode bieten en komkommer gemaakt. De rode bieten en komkommer vond ik weinig aan; de zuren bonen buitengewoon lekker. Helaas zijn die zure bonen moeilijk te maken - het mislukt me vaker dan dat het goed lukt. Ik heb ook eens een russisch recept gevolgd voor allerlei groente door elkaar (kool, knolselderij, ui, paprika, tomaat, knoflook) in melkzuur - dat was heel erg lekker. Ik denk dat daar vast ook wel wortel in kan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_134530037
Oh, voor zoetzuur zou ik dit recept uitproberen: http://www.seasons.nl/201(...)n-met-mierikswortel/

Maar dat is omdat ik dol ben op mierikswortel :D.

In elk geval reuze bedankt voor de inspiratie, stavromulabeta (jezusmina, kan je jezelf niet gewoon 'Jan' noemen ofzo? ;) ).
Ik maak tegenwoordig zelf yoghurt van rauwe melk, dus ik heb wei, dus ik zou er prima melkzure groente van kunnen maken, bijvoorbeeld wortels, dus ik moest dat binnenkort maar eens gaan doen. Een snelle zoektocht geeft veel resultaten, ik pin deze even vast.

[ Bericht 21% gewijzigd door sigme op 21-12-2013 19:01:50 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 25 december 2013 @ 10:54:40 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134679069
Heb op het moment zuurkool aan het rijpen, augurken, komkommer en pompoen in het zuur, en tomatensaus geweckt van eigen tomaten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134932790
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:38 schreef sigme het volgende:
Oh, voor zoetzuur zou ik dit recept uitproberen: http://www.seasons.nl/201(...)n-met-mierikswortel/

Maar dat is omdat ik dol ben op mierikswortel :D.

In elk geval reuze bedankt voor de inspiratie, stavromulabeta (jezusmina, kan je jezelf niet gewoon 'Jan' noemen ofzo? ;) ).
Ik maak tegenwoordig zelf yoghurt van rauwe melk, dus ik heb wei, dus ik zou er prima melkzure groente van kunnen maken, bijvoorbeeld wortels, dus ik moest dat binnenkort maar eens gaan doen. Een snelle zoektocht geeft veel resultaten, ik pin deze even vast.
Uiteindelijk heb ik toch een andere recept gebruikt, maar voila, hier het resultaat:


Uiteindelijk is het een nogal vrije interpretatie* ) van dit recept geworden. Over een maand of 3, 4 maar eens kijken of het ergens op gaat lijken.

* ) -omdat mijn suiker bijna op bleek te zijn (daar kom je dan achter als alles al staat te pruttelen), heb ik een gedeelte van de suiker door honing vervangen. Verder heb ik challotjes toegevoegd en een creatieve greep in het kruidenkastje (steranijs, laurier, kruidnagel, korianderzaad, gedroogde vlierbessen) gedaan. En uiteraard een gedeelte van de wortelen aangevuld met pastinaken (De pastinaken heb ik iets minder lang heb laten meekoken dan de wortelen)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_136581650
Wat een briljant topic O+

Ik ga hier van de zomer ook maar eens mee aan de slag. Ik begin denk ik met tomatensaus, komkommer, augurk en misschien wat soepen. Van de zomer in Polen kan ik goedkoop potten, deksels, inmaakkruiden, foelie, mosterdzaad en augurken kopen.

Ik ga dit jaar ook flink aan de slag in mijn tuintje. Ik ga veel soorten groenten proberen maar dat zal met wat mazzel alleen genoeg zijn om vers te eten. Mijn inmaakgroenten zal ik moeten kopen.

Ik kom trouwens in recepten wel eens 'preserved lemons' tegen. Ik kan ze alleen nergens vinden. Zijn die zelf te maken?
Spoilers!
  dinsdag 11 februari 2014 @ 12:23:19 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136582504
Heeft er hier iemand al eens Kimchi gemaakt, en zo ja, hoe?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 12:59:55 #115
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136583601
Ja, hetzelfde als zuurkool. Totaal on-Koreaans natuurlijk maar wellicht kan RO dat wat beter uitleggen. Op youtu
be staat een soort docurecept wat aardig is om te kijken maar ik kan de link niet plaatsen omdat ik mobiel Fok nu.
  dinsdag 11 februari 2014 @ 13:19:21 #116
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_136584158
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een briljant topic O+

Ik ga hier van de zomer ook maar eens mee aan de slag. Ik begin denk ik met tomatensaus, komkommer, augurk en misschien wat soepen. Van de zomer in Polen kan ik goedkoop potten, deksels, inmaakkruiden, foelie, mosterdzaad en augurken kopen.

Ik ga dit jaar ook flink aan de slag in mijn tuintje. Ik ga veel soorten groenten proberen maar dat zal met wat mazzel alleen genoeg zijn om vers te eten. Mijn inmaakgroenten zal ik moeten kopen.

Ik kom trouwens in recepten wel eens 'preserved lemons' tegen. Ik kan ze alleen nergens vinden. Zijn die zelf te maken?
Op de website van 24 kitchen staat ergens een beschrijving voor die citroenen. Zit nu mobiel dus kan niet zo makkelijk zoeken. Kwamen een keer voor in Grenzeloos Koken.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 11 februari 2014 @ 13:25:57 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136584392
Wel onbehandelde citroenen gebruiken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136584556
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft er hier iemand al eens Kimchi gemaakt, en zo ja, hoe?
Yep, zat al het topic door te zoeken naar kimchi en piccalilly.



Mijn methode zonder rijstmeelpapje.



Piccalilly met komkommer, bloemkool en appel.
pi_136597347
Eigen olijven!

Ik kon de verleiding toch niet weerstaan.. Dus ik heb 2½ kilo geplukt, internet afgestruund en het volgende gedaan. Eerst de zwarte olijven in een plastic puut mee naar Nederland gesleept en 4 dagen in een hoek laten liggen want ik moest eerst weer naar kantoor.
Toen de olijven 3 dagen in schoon water gelegd, elke dag verversen. Daarna in een pot gedaan een gemeten hoeveel water erbij moest om ze onder te zetten (2 liter).
In 2 liter warm water 200gr zout opgelost. Olijven in een grote pot overgoten met het pekelwater. Dat was eergister, en ik meen dat ze nu een maand moeten staan en dat er dan eens geproefd kan worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 11 februari 2014 @ 19:49:29 #120
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136598765
Precies hoe mijn zus ze maakte in Kroatie, dan alleen een badkuip vol.
Het pekelwater verwijderd de bitterstoffen die ze anders oneetbaar maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136601918
Ik snap niet zo heel goed waarom je zoiets in zo'n enorme pot zou doen. Als je hem eenmaal aanbreekt om te beginnen met eten bederft het toch voor je zo veel hebt gegeten?

Sigme, je PM inbox is vol. Maar ik had toch eigenlijk niets echt boeiends meer te melden ;)
Spoilers!
pi_136602146
Na een maand (ofzo) pekelen kan je ze in kleinere potten doen, in lichtere pekel of in olie met kruiden.
Ik ben te lui om op te ruimen, ik moet dringend een nieuw abonnement afsluiten. Mede namens Danny bedankt voor de herinnering ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_136602184
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 11:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een briljant topic O+

Ik kom trouwens in recepten wel eens 'preserved lemons' tegen. Ik kan ze alleen nergens vinden. Zijn die zelf te maken?
Hier in DH heeft elke zich zelfresprecterende Turkse groenteboer ze, soms drijvend in een bak, maar meestal in kant-en-klare potten. Je kunt ze vast ook zelf maken, ik heb het alleen nog nooit geprobeerd, maar ik zie dat mijn grote vriend Lebovitz een recept heeft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 15 mei 2014 @ 10:00:54 #124
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139976066
Kickje!

Ik heb gisteren mijn eerste inmaakproject voltooid *O*




De labels zijn niet zo goed te lezen. Ik moet nog even nieuwe maken zo op kantoor.

Paprikastukjes op azijn met een beetje olie.
Geroosterd met half azijn half olie.
Geroosterd met tijm op azijn met een scheutje olie.
Geroosterd met rozemarijn op azijn met een scheutje olie.
Geroosterd met tijm en rozemarijn op azijn.

[ Bericht 15% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-05-2014 10:05:55 ]
Spoilers!
  donderdag 15 mei 2014 @ 15:20:07 #125
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139985088
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 19:21 schreef sigme het volgende:
Eigen olijven!
[ afbeelding ]
Ik kon de verleiding toch niet weerstaan.. Dus ik heb 2½ kilo geplukt, internet afgestruund en het volgende gedaan. Eerst de zwarte olijven in een plastic puut mee naar Nederland gesleept en 4 dagen in een hoek laten liggen want ik moest eerst weer naar kantoor.
Toen de olijven 3 dagen in schoon water gelegd, elke dag verversen. Daarna in een pot gedaan een gemeten hoeveel water erbij moest om ze onder te zetten (2 liter).
In 2 liter warm water 200gr zout opgelost. Olijven in een grote pot overgoten met het pekelwater. Dat was eergister, en ik meen dat ze nu een maand moeten staan en dat er dan eens geproefd kan worden.
beetje laat maar toch:

Als je hele rijpen olijven hebt (zoals jij, afgaande op de maand waarin je ze geplukt hebt) kan je ze ook op een andere wijze inmaken.
Bedek de olijven met zout en laat ze zo liggen. Ze zullen nu vocht en daarmee hun bitterheid verliezen. DIt duurt minimaal een maand. Proef na een maand. Als ze naar je zin zijn, afspoelen en onder olie bewaren, anders nog langer laten liggen. In plaats van het afspoelen kan je ze ook 30 seconden in kokend water dompelen. Ik weet niet waar dat goed voor is maar dat doen ze bij een vriend van mij thuis. Je hebt nu olivas arrugadas, die zijn echt heel lekker en best duur als je ze moet kopen.

Je kan ze trouwens ook ontbitteren met loog, maar daar heb ik geen recept van.
Siesta & Fiesta!
  zondag 22 juni 2014 @ 21:19:27 #126
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141424214
Zo, ik ben weer aan de slag gegaan, dit maal met tomaten.



2x pastasaus (ook 2x in de vriezer)
2x gezeefde tomaat
1x halve tomaat
3x tomaatblokjes
3x tomaatblokjes met ui en knoflook
(1x lasagna in de vriezer
Een ijsblokbakje met rode wijn)

Ik had nog een kilo tomaten over maar ik had geen potten meer. Inmiddels heb ik weer 2 potten maar geen tomaten meer :P
Spoilers!
  zondag 22 juni 2014 @ 21:20:24 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141424260
Ik vrees dat ik dat van de zomer ook moet gaan doen, heb net mijn tomaten in de kas opgebonden, pfff wat een jungle
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 juni 2014 @ 21:30:16 #128
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141424963
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vrees dat ik dat van de zomer ook moet gaan doen, heb net mijn tomaten in de kas opgebonden, pfff wat een jungle
Deze waren helaas niet uit eigen tuin. Daar staat maar 1 plant dus ik denk dat ik daar niets van over houd om in te maken.
Spoilers!
pi_141427468
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vrees dat ik dat van de zomer ook moet gaan doen, heb net mijn tomaten in de kas opgebonden, pfff wat een jungle
dan zou ik ook een zootje bladeren verwijderen. Anders krijg je aardappelziekte en kan je niets inmaken. En dat zou zonde zijn. Ik in mijn kas alle onderste bladeren verwijderd en verder in het seizoen verwijder ik meer.
  zondag 22 juni 2014 @ 22:14:02 #130
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_141428080
Ik verbaas me over het feit dat ik heel veel potjes niet afgevuld zijn. Overal waar lucht zit is een risico op verontreiniging en daarmee een kans op bederf. Dus ik ben benieuwd waarom jullie de potjes niet afvullen tot de rand en daarna op z'n kop zetten om ervoor te zorgen dat er geen lucht tussen de deksel en het inmaakten zit.
Where's my fear???
  zondag 22 juni 2014 @ 22:17:58 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141428391
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:05 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dan zou ik ook een zootje bladeren verwijderen. Anders krijg je aardappelziekte en kan je niets inmaken. En dat zou zonde zijn. Ik in mijn kas alle onderste bladeren verwijderd en verder in het seizoen verwijder ik meer.
Aardappelziekte?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_141428688
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aardappelziekte?
tomaten, aubergine en aardappels zijn lid van dezelfde familie. Allen zijn gevoelig voor aardappelziekte oftewel phytoftora. Het is een schimmelziekte. Bij tomaten is het te voorkomen door de tomatenplanten niet nat te laten worden. In een kas kan je dat alleen voorkomen door de boel te luchten en te snoeien.
  zondag 22 juni 2014 @ 22:22:40 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141428796
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:21 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

tomaten, aubergine en aardappels zijn lid van dezelfde familie. Allen zijn gevoelig voor aardappelziekte oftewel phytoftora. Het is een schimmelziekte. Bij tomaten is het te voorkomen door de tomatenplanten niet nat te laten worden. In een kas kan je dat alleen voorkomen door de boel te luchten en te snoeien.
Oh, mijn kas lucht heel goed, deur en dakraam staan open.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 juni 2014 @ 23:17:17 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141431758
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:14 schreef jagermaster het volgende:
Ik verbaas me over het feit dat ik heel veel potjes niet afgevuld zijn. Overal waar lucht zit is een risico op verontreiniging en daarmee een kans op bederf. Dus ik ben benieuwd waarom jullie de potjes niet afvullen tot de rand en daarna op z'n kop zetten om ervoor te zorgen dat er geen lucht tussen de deksel en het inmaakten zit.
Omdat de website zei dat ik een halve inch over moest houden :') Heb er verder niet over nagedacht eigenlijk.

Ik heb overigens alles behalve de pastasaus 35 tot 45 minuten laten koken onder water alvorens ze op zijn kop af te laten koelen. De potten zijn in de vaatwasser geweest en heb ik vlak voor het vullen een paar minuten gekookt met soda.
Spoilers!
  zondag 22 juni 2014 @ 23:41:52 #135
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_141432769
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, mijn kas lucht heel goed, deur en dakraam staan open.
Het blijft een gok, vooral als je aardappelboeren in de buurt hebt. Er hoeft maar een spore verkeerd terecht te komen en je hebt prijs.
  maandag 23 juni 2014 @ 22:24:07 #136
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_141470201
Bij tomaten altijd goed de dieven er uit halen. Als de onderste bladeren gaan verkleuren die ook.
Ze tegen een touw op laten groeien waar je de plant omheen windt.
Zodra er bloemen in komen zo vaak als je kunt de plant even schudden om het stuifmeel te verspreiden.
Als je bij het dieven per ongeluk de top er uit breekt gewoon een andere dief door laten groeien en je hebt een nieuwe top.
Wie dit leest is gek
  maandag 23 juni 2014 @ 22:59:06 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141472102
Wat is het nut van dieven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 juni 2014 @ 23:06:10 #138
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141472435
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het nut van dieven?
Dan steekt de plant zijn energie in het vormen van vruchten in plaats van het voeden van nutteloze stengels.

Ik moet deze week ook weer eens dieven, het is alweer een dikke week geleden.
Spoilers!
  dinsdag 24 juni 2014 @ 07:24:00 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141478883
quote:
14s.gif Op maandag 23 juni 2014 23:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dan steekt de plant zijn energie in het vormen van vruchten in plaats van het voeden van nutteloze stengels.

Ik moet deze week ook weer eens dieven, het is alweer een dikke week geleden.
Ik wil niet veel tomaten, ik wil lekkere tomaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_141478994
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 07:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wil niet veel tomaten, ik wil lekkere tomaten
dan is dieven aan te raden:
"Wat is een dief? In bijna elke bladoksel vormt de tomatenplant een nieuwe scheut, die worden dieven genoemd. Deze dieven bestaan aanvankelijk uit een stengel met blad. Als de dief niet verwijderd wordt zal hij zich ontwikkelen tot een grote tak die op zijn beurt ook weer dieven ontwikkelt. Uiteindelijk krijg je dan een grote dichte bossige plant met maar weinig en ook nog kleine vruchtjes, die ook nog eens niet allemaal rijp zullen worden. Dat is logisch, want je staat toe dat de plant alle energie stopt in het maken van bladeren, stengels, dieven, etc. en die energie zou je liever willen steken in de maak en rijping van vruchten natuurlijk."
  dinsdag 24 juni 2014 @ 07:39:50 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141479013
Planten maken energie met bladeren, ze produceren er suikers mee, niet dat ik het resultaat niet geloof, maar de redenering van energie loopt mank
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 09:49:48 #142
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_141480893
Het is wel waar dat bladgroen voor energie zorgt, maar dan moet er eerst energie verspild worden aan het aanmaken van dat bladgroen. Energie die op dat moment niet naar de vruchten gaat. Deze nieuwe scheuten maken ook weer scheuten waarbij er weer energie verspild wordt. Voor je het weet is je seizoen voorbij en heb je een hele berg mindere vruchten. En aangezien tomaten eenjarig zijn, schiet dit niet echt op.

In principe is het zo dat je bij tometen een stevige centrale tak wil hebben die sterk en dik genoeg is om het gewicht van de trossen te dragen en de trossen van water en voedingsstoffen te voorzien. Dit bereik je door te dieven. Dan krijg je geen zijtakken en gaat alle energie/voedingstoffen of hoe je het noemen wil naar de centrale tak en die wordt dan mooi dik. Je krijgt hier door een beperkt aantal vruchten, maar wel hele mooie grote.

Dit principe past men trouwens toe op alle vruchtdragende planten/bomen, denk maar aan een druif ofzo. Dan heet het gewoon snoeien. Er worden expres trossen verwijderd om grotere vruchten te krijgen.

Mijn cherries dief ik trouwens niet. Die doen het sowieso als een trein.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 24 juni 2014 @ 09:50:52 #143
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_141480915
dubbel
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 24 juni 2014 @ 18:05:13 #144
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_141496829
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 07:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wil niet veel tomaten, ik wil lekkere tomaten
Het nadeel van zelf gekweekte tomaten is dat daarna alle winkeltomaten niet meer te vreten zijn. Zo groot is het smaak en aromaverschil.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 24 juni 2014 @ 18:06:13 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141496865
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 18:05 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Het nadeel van zelf gekweekte tomaten is dat daarna alle winkeltomaten niet meer te vreten zijn. Zo groot is het smaak en aromaverschil.
Ik weet het, heb na afgelopen zomer geen zin meer gehad in winkeltomaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 juli 2014 @ 20:42:44 #146
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_142297813
Ik kreeg een bak vol appeltjes en peren, te veel om op te eten en appeltaart maak ik wel vaker.
Het idee om ze te 'wecken' dus. Ik heb echt geen enkele kennis hiervan en heb wat gegoogled en hier gelezen.

Ik heb begrepen dat ik siroop kan maken van water en suiker :+ dat lukt me wel.
Zou ik het fruit dan even daarin mee moeten warmen?
En dan? Het fruit en de siroop in de weckpotjes stoppen en proberen zo min mogelijk lucht erin te laten. Eventueel kaneelstokjes of kruidnagel oid erbij?

Moet de boel dan vervolgens nog met pot en al gekookt worden?

Weckn00b dus :P
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  maandag 14 juli 2014 @ 20:50:01 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142298165
Fruit schillen, in stukken snijden en met zware siroop in de potten doen, deksel erop en wecken (in een grote pan kokend water zetten voor 30-60 minuten afhankelijk van hoe groot je potten zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 juli 2014 @ 21:07:02 #148
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_142299078
Duidelijk! En is het advies om dan wel of niet smaken toe te voegen als kaneel of andere specerijen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  maandag 14 juli 2014 @ 21:13:07 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142299433
quote:
14s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:07 schreef PM-girl het volgende:
Duidelijk! En is het advies om dan wel of niet smaken toe te voegen als kaneel of andere specerijen?
Als jij dat lekker vind, met de siroop meekoken en aan je potten toevoegen, kaneel, kruidnagel, tonkaboon, cardamom, vanille, wat jij wilt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 juli 2014 @ 21:14:02 #150
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_142299475
quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2014 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij dat lekker vind, met de siroop meekoken en aan je potten toevoegen, kaneel, kruidnagel, tonkaboon, cardamom, vanille, wat jij wilt
Ik ga het proberen!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')