En daar gaat het dus fout, egoist.quote:
Sociaal-liberaal paradijs. Dat is dus GroenLinks Utd. ?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat doen jullie dus, ik ga voor een sociaal-liberaal paradijs
Iedereen gaat uiteindelijk voor het eigen gewin. Ook gij, Koos.quote:
Zoiets.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sociaal-liberaal paradijs. Dat is dus GroenLinks Utd. ?
Jij streeft nog steeds naar wereldvrede?quote:
Zeg maar: een vrije markt, tenzij de overheid het beter meent te wetenquote:
Klopt, maar dat streven moet in goede banen worden geleid. Daarmee bedoel ik niet dat we een repressief regime in het leven moeten roepen, maar dat het egoisme moet worden beteugeld.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iedereen gaat uiteindelijk voor het eigen gewin. Ook gij, Koos.
Tenzij het zoiets essentieels is dat je het niet aan de vrije markt kan overlaten. Denk aan zorg, defensie, energie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeg maar: een vrije markt, tenzij de overheid het beter meent te weten
Verschil is de weg er naar toe.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iedereen gaat uiteindelijk voor het eigen gewin. Ook gij, Koos.
Wat ben je nou voor waardeloos rechtspersoon. Je moet gaan voor het verlies van je rivalen!quote:
Ik heb het Telegraaf-publiek al lang afgeschreven. Stelletje no-brainers.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef KoosVogels het volgende:
Gesink verliest een paar seconden en hij wordt direct afgeschreven door het Telegraaf-publiek
Iedere stakeholder vindt zijn of haar belang van dusdanige essentie dat het niet aan de vrije markt overgelaten moet worden. Ik zeg: staatsprostitutie!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Tenzij het zoiets essentieels is dat je het niet aan de vrije markt kan overlaten. Denk aan zorg, defensie, energie.
De vrije markt utopisten denken dat wanneer je mensen en de markt geheel vrij laat, zij hun ambities en wensen na gaan streven en dat alles automatisch op zn plek valt. Maar dat is simpelweg een illusie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef remlof het volgende:
[..]
Tenzij het zoiets essentieels is dat je het niet aan de vrije markt kan overlaten. Denk aan zorg, defensie, energie.
Communist!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iedere stakeholder vindt zijn of haar belang van dusdanige essentie dat het niet aan de vrije markt overgelaten moet worden. Ik zeg: staatsprostitutie!
Het probleem wat jij hebt is denk ik dat jij een ideaal hebt wat de markt zou moeten doen. Vrije markt aanhangers hebben geen ideaal wat bedrijven zouden moeten doen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vrije markt utopisten denken dat wanneer je mensen en de markt geheel vrij laat, zij hun ambities en wensen na gaan streven en dat alles automatisch op zn plek valt. Maar dat is simpelweg een illusie.
Wat is er precies erg aan als iemand zijn eigen belangen dient?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar dat streven moet in goede banen worden geleid. Daarmee bedoel ik niet dat we een repressief regime in het leven moeten roepen, maar dat het egoisme moet worden beteugeld.
Ik ging mee in jouw gedachte.quote:
Klopt. Dat betekent echter niet dat ik de markt in een wurggreep wil houden, maar dat ik wil voorkomen dat er excessen optreden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:01 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het probleem wat jij hebt is denk ik dat jij een ideaal hebt wat de markt zou moeten doen. Vrije markt aanhanger hebben geen ideaal wat bedrijven zouden moeten doen.
Een van de hilarische dingen van de vrije-markt-fundamentalisten is dat ze altijd roepen dat alles eigen, persoonlijke, verantwoordelijkheid is. Echter willen ze wel corporaties in stand houden. Maar als er nou een entiteit is waar mensen zich achter kunnen verschuilen is het dat wel. Dus een consistente libertarier zou tegen elke bedrijfsvorm behalve de vorm waarbij de eigenaar hoofdelijk en geldelijk aansprakelijk is voor zijn/haar bedrijf moeten zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vrije markt utopisten denken dat wanneer je mensen en de markt geheel vrij laat, zij hun ambities en wensen na gaan streven en dat alles automatisch op zn plek valt. Maar dat is simpelweg een illusie.
Egoisme leidt op den duur tot een perverse vorm van ongelijkheid. Dat is mijn grootste bezwaar.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat is er precies erg aan als iemand zijn eigen belangen dient?
Ik zie niet in waarom het beteugeld dient te worden, want het egoisme an sich is niet iets dat moreel verwerpelijk is. Het is een gegeven, het kan goed uitpakken voor de samenleving (economic boost) en slecht uitpakken voor de samenleving (onderdrukking, ongelijkheid). Maar dat maakt egoisme niet een slechter streven dan communautairisme.
Ga je kanker ook sanctioneren?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Dat betekent echter niet dat ik de markt in een wurggreep wil houden, maar dat ik wil voorkomen dat er excessen optreden.
En wie is dan bijv. eigenaar van een bedrijfspand? De cassiere?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:03 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Een van de hilarische dingen van de vrije-markt-fundamentalisten is dat ze altijd roepen dat alles eigen, persoonlijke, verantwoordelijkheid is. Echter willen ze wel corporaties in stand houden. Maar als er nou een entiteit is waar mensen zich achter kunnen verschuilen is het dat wel. Dus een consistente libertarier zou tegen elke bedrijfsvorm behalve de vorm waarbij de eigenaar hoofdelijk en geldelijk aansprakelijk is voor zijn/haar bedrijf moeten zijn.
Je beseft dat praktisch alle 'excessen' komen door de overheid die dat bedrijf een monopolie geeft, aka corporatisme?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. Dat betekent echter niet dat ik de markt in een wurggreep wil houden, maar dat ik wil voorkomen dat er excessen optreden.
Ga je een handeltje in stropoppen beginnen?quote:
Het probleem met een volledig gedereguleerde vrije markt is dat, ondanks de goede bedoelingen, er enorme corporaties ontstaan. Wat er dan gebeurt is dat je de macht van de overheid overhevelt naar het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:03 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Een van de hilarische dingen van de vrije-markt-fundamentalisten is dat ze altijd roepen dat alles eigen, persoonlijke, verantwoordelijkheid is. Echter willen ze wel corporaties in stand houden. Maar als er nou een entiteit is waar mensen zich achter kunnen verschuilen is het dat wel. Dus een consistente libertarier zou tegen elke bedrijfsvorm behalve de vorm waarbij de eigenaar hoofdelijk en geldelijk aansprakelijk is voor zijn/haar bedrijf moeten zijn.
Bedrijven zullen uit zichzelf altijd streven naar schaalvergroting. Laat je de markt geheel vrij dan vreten de groten de kleintjes op.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je beseft dat praktisch alle 'excessen' komen door de overheid die dat bedrijf een monopolie geeft, aka corporatisme?
Verschuilen? Jij weet niet dat als je met een beursgenoteerd bedrijf te maken hebt, je niet de CEO hoofdelijk aansprakelijk kan stellen? Een bedrijf is een instrument waar natuurlijke personen op vrijwillige basis gebruik van maken. Je hebt de keuze om enkel zaken te doen met kleine eenmanszaakjes hoor, ga je gang. Er is niets inconsistent aan mensen toestaan middelen te gebruiken hun hoofdelijke aansprakelijkheid in te dammen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:03 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Er stond een mooi stukje over de link tussen de Titanic en het begin van het einde van het oude Europa in het boek "De eeuw van mijn vader" van Geert Mak. Treffend, en ook wel waar in zeker opzicht.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe je je niet voor te schamen hoor. Is gewoon een aardige film. Vooral mooi als al die industrielen de pijp uitgaan.
Met het verschil dat je een contract met een bedrijf kan opzeggen en een contract met de overheid niet.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem met een volledig gedereguleerde vrije markt is dat, ondanks de goede bedoelingen, er enorme corporaties ontstaan. Wat er dan gebeurt is dat je de macht van de overheid overhevelt naar het bedrijfsleven.
En die vallen ook wel weer om.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bedrijven zullen uit zichzelf altijd streven naar schaalvergroting. Laat je de markt geheel vrij dan vreten de groten de kleintjes op.
Het kan wel overigens hoorquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Verschuilen? Jij weet niet dat als je met een beursgenoteerd bedrijf te maken hebt, je niet de CEO hoofdelijk aansprakelijk kan stellen? Een bedrijf is een instrument waar natuurlijke personen op vrijwillige basis gebruik van maken. Je hebt de keuze om enkel zaken te doen met kleine eenmanszaakjes hoor, ga je gang. Er is niets inconsistent aan mensen toestaan middelen te gebruiken hun hoofdelijke aansprakelijkheid in te dammen.
Dat maakt geen zak verschil. Kijk naar het Amerikaanse medialandschap. Dat wordt gedomineerd door een handjevol mega-concerns. En zo is het eigenlijk met alles.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Met het verschil dat je een contract met een bedrijf kan opzeggen en een contract met de overheid niet.
Dat is een stuk lastiger als je niet de overheid achter je hebt staan in bv. de vorm van patenten en je je bedrijfsresearch kan financieren met het geld van de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bedrijven zullen uit zichzelf altijd streven naar schaalvergroting. Laat je de markt geheel vrij dan vreten de groten de kleintjes op.
Jij wordt verplicht naar de IKEA te gaan voor je meubels?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee hoor, ze hebben en houden de consument in hun greep.
Oh?quote:
Dat er een paar bedrijven zijn die blijkbaar in de behoefte van de burger voorzien, is iets anders dan de afwezigheid van (dreigende) concurrentie. Gaat Fox de consument $ 100 p/maand laten betalen en hun kinderen te dwingen huidige uitgaven te financieren d.m.v. begrotingstekorten, lopen de klanten weg.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat maakt geen zak verschil. Kijk naar het Amerikaanse medialandschap. Dat wordt gedomineerd door een handjevol mega-concerns. En zo is het eigenlijk met alles.
Ik koester niet de illusie dat ik jou op andere gedachten kan brengen, maar in mijn optiek is het onzin wat je zegt. Zelfs al haal je elke vorm van overheidsinvloed weg, dan nog zal een handjevol bedrijven exponentieel groeien en alle kleintjes opslokken. Dat is simpelweg onvermijdelijk.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is een stuk lastiger als je niet de overheid achter je hebt staan in bv. de vorm van patenten en je je bedrijfsresearch kan financieren met het geld van de belastingbetaler.
Overigens streven lang niet alle bedrijven naar schaalvergroting. Er zijn zat non-profitbedrijven of organisaties als de consumentenbond.
Niet dan? Ik zie bij bijv. microsoft toch een behoorlijke neerwaartse spiraal optreden hoor. Het is echt niet zo dat een groot bedrijf per definitie onaantastbaar is.quote:
Maar je ontkent dat egoïsme een menselijke eigenschap is.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Egoisme leidt op den duur tot een perverse vorm van ongelijkheid. Dat is mijn grootste bezwaar.
Als die de kleintjes of concurrenten opschrokken wel ja. (Buiten het feit dat ik ze zelf kan maken dan he.)quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij wordt verplicht naar de IKEA te gaan voor je meubels?
Het gaat mij om meer dan enkel en alleen de kosten. Je geeft die bedrijven enorme macht.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat er een paar bedrijven zijn die blijkbaar in de behoefte van de burger voorzien, is iets anders dan de afwezigheid van (dreigende) concurrentie. Gaat Fox de consument $ 100 p/maand laten betalen en hun kinderen te dwingen huidige uitgaven te financieren d.m.v. begrotingstekorten, lopen de klanten weg.
Jij kan het maken. Gaat IKEA haar klanten ¤ 400,- vragen voor een tafelblad van waaibomenhout, spring jij bij en wordt je de meest succesvolle zakenman van de gemeente Schijndelquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Als die de kleintjes opschrokken wel ja. (Buiten het feit dat ik ze zelf kan maken dan he.)
Maar dat gebeurt niet in de praktijk. Kijk maar naar hoeveel kleinschalige meubelzaakjes je nog hebt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Als die de kleintjes of concurrenten opschrokken wel ja. (Buiten het feit dat ik ze zelf kan maken dan he.)
Een editje mag best he.................
Dat heet: vooruitgang.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef eriksd het volgende:
Maar oke, een bedrijf als WalMart sloopt de plaatselijke markt, daar heb je gelijk in.
Minder macht dan de overheid nu. Dus uiteindelijk krijgt de consument meer vrijheid.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om meer dan enkel en alleen de kosten. Je geeft die bedrijven enorme macht.
Nah. Niet per definitie.quote:
Oh, zeker niet. Maar vind jij het niet opmerkelijk dat in de lijst van de 100 van rijkste instanties ter wereld, zich 49 bedrijven bevinden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:10 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet dan? Ik zie bij bijv. microsoft toch een behoorlijke neerwaartse spiraal optreden hoor. Het is echt niet zo dat een groot bedrijf per definitie onaantastbaar is.
Ik denk dat egoisme overwonnen kan worden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:11 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Maar je ontkent dat egoïsme een menselijke eigenschap is.
Ik ben altijd op andere gedachten te brengen, maar ik zie er simpelweg geen bewijs voor, niet zonder patenten of afgedwongen overheidsmonopolies.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik koester niet de illusie dat ik jou op andere gedachten kan brengen, maar in mijn optiek is het onzin wat je zegt. Zelfs al haal je elke vorm van overheidsinvloed weg, dan nog zal een handjevol bedrijven exponentieel groeien en alle kleintjes opslokken. Dat is simpelweg onvermijdelijk.
Het is de illusie van vrijheid.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Minder macht dan de overheid nu. Dus uiteindelijk krijgt de consument meer vrijheid.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij kan het maken. Gaat IKEA haar klanten ¤ 400,- vragen voor een tafelblad van waaibomenhout, spring jij bij en wordt je de meest succesvolle zakenman van de gemeente Schijndel
Kijk eens om je heen ja...... Ze zijn zeldzaam hoor.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt niet in de praktijk. Kijk maar naar hoeveel kleinschalige meubelzaakjes je nog hebt.
De globalisering (niet dat ik daartegen ben) heeft geleid tot een handjevol machtige corporaties. Nu stel jij ongetwijfeld dat dit het gevolg is van overheidinvloed. Daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens. Althans, in die zin dat de overheid de teugels teveel heeft laten vieren.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik ben altijd op andere gedachten te brengen, maar ik zie er simpelweg geen bewijs voor, niet zonder patenten of afgedwongen overheidsmonopolies.
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan Starbucks, McDonalds, H&M of Wal-Mart.quote:
Oh?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt niet in de praktijk. Kijk maar naar hoeveel kleinschalige meubelzaakjes je nog hebt.
De uitholling van bedrijven, bedoel je?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:15 schreef eriksd het volgende:
Mijn voornaamste probleem mbt de vrije markt zit hem in de "race to the bottom".
Als het Nederlands volk een Wal-Mart wilde was een Auchan of Tesco hier allang geslaagd.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan Starbucks, McDonalds, H&M of Wal-Mart.
Maar het zijn wel de succesvolle bedrijven. Het volk wil dit soort stores, het volk krijgt ze.
Kan ik wel de moreel superieure paternalist gaan spelen die weet wat de burger nodig heeft en ze behoeden van het maken van dit soort domme keuzes, voor slappe koffie, voor uitgekauwde burgers, voor derdewereldkleertjes of voor 13-in-een-dozijn-artikelen, maar de markt bepaald uiteindelijk.
Liever 80% die gelukkig is met de keuze voor doorsnee en 20% die wat verder moet zoeken voor uniciteit, dan 20% die gaat bepalen wat voor keuzes de 80% zou mogen maken.
Alles om de overhead zo laag mogelijk te houden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De uitholling van bedrijven, bedoel je?
Dan wil het Nederlandse volk geen Wal-Mart. Prima toch?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:17 schreef betyar het volgende:
[..]
Als het Nederlands volk een Wal-Mart wilde was een Auchan of Tesco hier allang geslaagd.
Uiteraard, grote bedrijven worden log en beperken de innovatie-mogelijkheden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:17 schreef Nautilus. het volgende:
Er zit zeker wel een rem op de groei van instanties of bedrijven. Aandeelhouders zullen nooit toestaan dat een bedrijf te groot wordt. Dat zie je nu weer bij TNT, dat eindelijk haar divisies opsplitst.
Waarom gebeurt dat dan toch?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:17 schreef Nautilus. het volgende:
Er zit zeker wel een rem op de groei van instanties of bedrijven. Aandeelhouders zullen nooit toestaan dat een bedrijf te groot wordt. Dat zie je nu weer bij TNT, dat eindelijk haar divisies opsplitst.
Op den duur worden ze gewoon door je strot gedrukt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dan wil het Nederlandse volk geen Wal-Mart. Prima toch?
Noem eens een goed voorbeeld?quote:
Dan ga je ergens anders.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Op den duur worden ze gewoon door je strot gedrukt.
Lul niet.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan ga je ergens anders.
Problem solved.
Tegelijkertijd houdt de komst van Walmart wel een substantiële koopkrachtstijging in, omdat ze op veel efficiëntere wijze goederen weet te distribueren dan buurtwinkeltjes.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:12 schreef eriksd het volgende:
Maar oke, een bedrijf als WalMart sloopt de plaatselijke markt, daar heb je gelijk in.
Oh? Laat eens zien?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Door wie?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Waarom? Corporatisme.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef KoosVogels het volgende:
Nu claim ik niet dat er iets mis is met de vrije markt. Meneer Smith heeft goed gezien dat een maatschappij kan floreren in een omgeving waar de producenten van producten met elkaar kunnen concurreren, maar zelfs de aartvader had de huidige vorm van kapitalisme uitgekotst.
Ik shop zelf graag bij kleine winkeltjes. Niemand duwt iets door mijn strot.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Een logisch gevolg van kapitalisme.quote:
De huidige vorm is dan ook corporatisme, niet kapitalisme en kots gezellig mee.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef KoosVogels het volgende:
Nu claim ik niet dat er iets mis is met de vrije markt. Meneer Smith heeft goed gezien dat een maatschappij kan floreren in een omgeving waar de producenten van producten met elkaar kunnen concurreren, maar zelfs de aartvader had de huidige vorm van kapitalisme uitgekotst.
Neem een General Electric. Die beheert tal van bedrijven.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Noem eens een goed voorbeeld?
Sowieso ben je als consument verantwoordelijk voor het succes van bedrijven.
Kijk eens, sinds de jaren '70 zijn bedrijven steeds kleiner geworden. AT&T Inc. had hoteldivisies, Nokia had papierfabrieken, etcetera. Dus het gebeurt wel.quote:
Nee, dictatuur is toch ook geen logisch gevolg van socialisme, communisme of marxisme?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:22 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Een logisch gevolg van kapitalisme.
Ze leveren goede producten, ten gunste van de consument.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neem een General Electric. Die beheert tal van bedrijven.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oh? Laat eens zien?
Ik denk dat door je strot gedrukt in jouw woorden een slimme marketingstrategie is waar het volk door beinvloed wordt, maar a la.
Door de kleinere supermarkten kapot te maken, kijk eens in Hongarije. Daar groeien ze als paddenstoelen uit de grond, en hoe? Door de kleine ondernemers op te kopen. Van Eerd met zijn Jumbo is daar in Nederland mee bezig.quote:
Maar meneer Smith was natuurlijk geen anarchokapitalist. Ik heb respect voor jouw denkbeelden, maar je gelooft in een theorie, een experiment. Maar waarom zou corporatisme kunnen worden vermeden door de overheid vrijwel in zn geheel op te heffen?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:22 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De huidige vorm is dan ook corporatisme, niet kapitalisme en kots gezellig mee.
Juist wel toch?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dictatuur is toch ook geen logisch gevolg van socialisme, communisme of marxisme?
Je mist een beetje het punt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ze leveren goede producten, ten gunste van de consument.
En het staat je toch vrij om producten van Philips of Sony te kopen?
Socialisme hoeft geen communisme te zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dictatuur is toch ook geen logisch gevolg van socialisme, communisme of marxisme?
Philips verzorgde de huisvesting van haar bewoners, de winkels en de café’s.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:23 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Kijk eens, sinds de jaren '70 zijn bedrijven steeds kleiner geworden. AT&T Inc. had hoteldivisies, Nokia had papierfabrieken, etcetera. Dus het gebeurt wel.
Kleine ondernemers kapotmaken doen de consumenten. Die willen goedkoper en alles bij elkaar. Als de klanten naar de kleine ondernemer blijven gaan valt er niets op te kopen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:25 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Door de kleinere supermarkten kapot te maken, kijk eens in Hongarije. Daar groeien ze als paddenstoelen uit de grond, en hoe? Door de kleine ondernemers op te kopen. Van Eerd met zijn Jumbo is daar in Nederland mee bezig.
Maar wat heb je aan die koopkrachtstijging als je de plaatselijke middenstand de nek omdraait?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:20 schreef Reya het volgende:
[..]
Tegelijkertijd houdt de komst van Walmart wel een substantiële koopkrachtstijging in, omdat ze op veel efficiëntere wijze goederen weet te distribueren dan buurtwinkeltjes.
En hoe is dat “door de strot duwen” ?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:25 schreef betyar het volgende:
[..]
[..]
Door de kleinere supermarkten kapot te maken, kijk eens in Hongarije. Daar groeien ze als paddenstoelen uit de grond, en hoe? Door de kleine ondernemers op te kopen. Van Eerd met zijn Jumbo is daar in Nederland mee bezig.
Nee, de grote bedrijven kopen de kleinere op. Je hebt geen keus als er niks anders is.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Kleine ondernemers kapotmaken doen de consumenten. Die willen goedkoper en alles bij elkaar. Als de klanten naar de kleine ondernemer blijven gaan valt er niets op te kopen.
Nee de bedrijven gaan ermee akkoord. De consument heeft niks te zeggen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En hoe is dat “door de strot duwen” ?
Deze bedrijven gaan er mee akkoord en het volk gaat er mee akkoord. Waarom zou het niet wenselijk zijn dat bedrijven overgenomen werden door anderen?
En sinds de jaren negentig zijn bedrijven weer gegroeid.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:23 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Kijk eens, sinds de jaren '70 zijn bedrijven steeds kleiner geworden. AT&T Inc. had hoteldivisies, Nokia had papierfabrieken, etcetera. Dus het gebeurt wel.
Omdat afdwingen in een bedrijsmodel niet loont. Corporaties kunnen dmv. bv. lobbies de overheid en belastinggeld gebruiken in hun bedrijfsvoering. Bij geen overheid valt dat totaal weg.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar meneer Smith was natuurlijk geen anarchokapitalist. Ik heb respect voor jouw denkbeelden, maar je gelooft in een theorie, een experiment. Maar waarom zou corporatisme kunnen worden vermeden door de overheid vrijwel in zn geheel op te heffen?
Ja. Dat is letterlijk wat gaat gebeuren in jouw droomwereld.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Omdat afdwingen in een bedrijsmodel niet loont. Corporaties kunnen dmv. bv. lobbies de overheid en belastinggeld gebruiken in hun bedrijfsvoering. Bij geen overheid valt dat totaal weg.
Denk je dat de blokker zich kan veroorloven om milities te sturen om mensen te forceren hun plastic bakjes te kopen?
De consument heeft niets te zeggen, hoe kom je daar nu bij?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:27 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee de bedrijven gaan ermee akkoord. De consument heeft niks te zeggen.
Ja, ze kopen ze op omdat die ondernemers geen klanten meer krijgen en dus meer geld halen uit verkoop.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:27 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, de grote bedrijven kopen de kleinere op. Je hebt geen keus als er niks anders is.
Wat zei je net over stropoppen? Ga je zelf nu een poppenfabriek beginnen?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:28 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ja. Dat is letterlijk wat gaat gebeuren in jouw droomwereld.
Want mensen dwingen plastic bakjes te kopen is niet duurder dan mensen vrijwillig plastic bakjes te laten kopen? Dwang kost geld. Private beveiligers inhuren om mensen te dwingen iets te doen kost heel veel geld en dan nog win je het niet van de concurrentie waar consumenten vrijwillig naartoe gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:28 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ja. Dat is letterlijk wat gaat gebeuren in jouw droomwereld.
Grote bedrijven hebben wel degelijk milities en drugsbaronnen geholpen in het verleden. Op vefrschillende manieren. Maar dat is natuurlijk de schuld van de overheid.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Omdat afdwingen in een bedrijsmodel niet loont. Corporaties kunnen dmv. bv. lobbies de overheid en belastinggeld gebruiken in hun bedrijfsvoering. Bij geen overheid valt dat totaal weg.
Denk je dat de blokker zich kan veroorloven om milities te sturen om mensen te forceren hun plastic bakjes te kopen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
Consumenten hebben helemaal niks te zeggen als de lokale buurtsuper wordt overgenomen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De consument heeft niets te zeggen, hoe kom je daar nu bij?
Consumenten zijn juist de bepalende factor in deze; als niemand naar de Mac gaat of de Starbucks, is het binnen no-time failliet.
Nee, ze kopen die ondernemers omdat ze strategisch goed liggen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, ze kopen ze op omdat die ondernemers geen klanten meer krijgen en dus meer geld halen uit verkoop.
Jawel, naar een andere supermarkt gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Consumenten hebben helemaal niks te zeggen als de lokale buurtsuper wordt overgenomen.
Dus het is puur een locatieprobleem?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Ne,e ze kopen die ondernemers omdat ze strategisch goed liggen.
Wat is er mis met drugsbaronnen?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Grote bedrijven hebben wel degelijk milities en drugsbaronnen geholpen in het verleden. Op vefrschillende manieren. Maar dat is natuurlijk de schuld van de overheid.
Heb je hier een voorbeeld van?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Grote bedrijven hebben wel degelijk milities en drugsbaronnen geholpen in het verleden. Op vefrschillende manieren. Maar dat is natuurlijk de schuld van de overheid.
Och, als de prijzen systematisch lager liggen weet ik wel wie er wint. En dan is die toko weg, en gaan de prijzen weer omhoog. Uiteindelijk trekt de consument aan het kortste eindje.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jawel, naar een andere supermarkt gaan.
Welke? Die ene winkel die ze eerst vermeden omdat ie te duur of verder weg lag? Dat doet men niet. Je lult uit je nek.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jawel, naar een andere supermarkt gaan.
Als de prijzen stijgen, heeft de consument weer alle reden naar een andere zaak te gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Och, als de prijzen systematisch lager liggen weet ik wel wie er wint. En dan is die toko weg, en gaan de prijzen weer omhoog. Uiteindelijk trekt de consument aan het kortste eindje.
Jij verzint erbij dat de andere winkel te duur was of te ver weg lag. Het tweede is uiteraard subjectief en afhankelijk van het verschil met je eerste punt. Zodra de nieuwe winkel duurder wordt, is reizen naar de andere winkel aantrekkelijker.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Welke? Die ene winkel die ze eerst vermeden omdat ie te duur of verder weg lag? Dat doet men niet. Je lult uit je nek.
Werkelijk? De locale buurtsuper zal dan herrijzen?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de prijzen stijgen, heeft de consument weer alle reden naar een andere zaak te gaan.
Werd een lijstje opgetrommeld in Inside Job. Grote financiele instellingen die misdadigers op allerlei manieren assisteerden. Geldlust leidt hoe dan ook tot corruptie. Neem de overheid weg en dat wordt alleen maar erger.quote:
Jaja, en die ondernemer verkoopt zijn zaak omdat hij zoveel klanten heeft of omdat mensen niet meer naar zijn zaak komen omdat hij duurder is?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, ze kopen die ondernemers omdat ze strategisch goed liggen.
Als de consument dat wilt wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Werkelijk? De locale buurtsuper zal dan herrijzen?
Je bedoelt de Hollywood blockbuster met Matt Damon?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Werd een lijstje opgetrommeld in Inside Job. Grote financiele instellingen die misdadigers op allerlei manieren assisteerden. Geldlust leidt hoe dan ook tot corruptie. Neem de overheid weg en dat wordt alleen maar erger.
En die hebben krantenkoppen en archiefbeelden gefaked zodat ik een punt kan maken tegen Boze_Appel?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je bedoelt de Hollywood blockbuster met Matt Damon?
Ik verzin er niks bij, het zijn gewoon factoren die meespelen. en geloof me als we het over strategische ligging en prijs hebben weet ik het wel hoor, ik luister ook weleens naar mijn vader.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jij verzint erbij dat de andere winkel te duur was of te ver weg lag. Het tweede is uiteraard subjectief en afhankelijk van het verschil met je eerste punt. Zodra de nieuwe winkel duurder wordt, is reizen naar de andere winkel aantrekkelijker.
Hmm. En tegen die tijd zijn leveranciers ook gebonden aan de grootgrutter. Tsjah.quote:
Ach, Margaret Thatcher had ook de kolenmijnen open kunnen houden. En misschien had de Amerikaanse federale overheid de saloons na de goldrush drie maanden langer open kunnen houden door ze financieel te steunen. Uiteindelijk kost dergelijk protectionisme op lokaal niveau alleen maar meer werkgelegenheid en economische groei dan het accepteren van de overgangsfase. De plaatselijke supermarkt heeft geen functie meer door de toegenomen mobiliteit, maar dat schept weer andere mogelijkheden voor die ondernemers op het gebied van recreatie en toerisme. Het tegendeel beweren, ofwel die mensen een rad voor ogen draaien, is natuurlijk veel vuiler.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat heb je aan die koopkrachtstijging als je de plaatselijke middenstand de nek omdraait?
Nee, maar het is wel een beetje kwaliteitje Moore/Zeitgeist/etc.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En die hebben krantenkoppen en archiefbeelden gefaked zodat ik een punt kan maken tegen Boze_Appel?
Absoluut niet. Daarom moet je ook een gulden middenweg zien te vinden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:36 schreef GSbrder het volgende:
Geldlust leidt hoe dan ook tot corruptie?
En politieke machtslust, waar leidt dat toe? Een paradijs?
Hmm, er worden gewoon vooraanstaande figuren uit dat wereldje aan het woord gelaten alsmede belangrijke politici. Verder heb ik hetzelfde ook gelezen, alleen was dat opgetekend door Joseph Stiglitz. Maar dat zijn natuurlijk allemaal conspiracy-mafketels.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel een beetje kwaliteitje Moore/Zeitgeist/etc.
Ja.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:36 schreef GSbrder het volgende:
Geldlust leidt hoe dan ook tot corruptie?
Maar dat zijn semi-zelfstandige bedrijven, die divisies van GE.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neem een General Electric. Die beheert tal van bedrijven.
quote:
Goed voor je dat je naar je vader luistert, maar je weet ook dat de behoefte van de burger gewoon is veranderd sinds de opkomst van de auto, sinds het verdwijnen van buurtgevoel, sinds de vrouwenemancipatie en de veranderde behoefte bij de burger. In Nederland hebben wij nog altijd een drie- tot vierlaags verzorgingsgebied, de CPT van Christaller is hier uitmuntend toegepast, maar doordat vrouwen geen tijd meer hebben door de weeks naar kleine winkeltjes te gaan, doordat we eenmaal per week alle boodschappen willen doen, doordat we ’s zaterdags allemaal met de auto voor de AH XL gaan staan, maken wij het winkelaanbod tot wat het is.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik verzin er niks bij, het zijn gewoon factoren die meespelen. en geloof me als we het over strategische ligging en prijs hebben weet ik het wel hoor, ik luister ook weleens naar mijn vader.
Maar je denkt dus dat de grote financiele spelers in de VS. evenveel macht hadden knnen krijgen zonder een overheid?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hmm, er worden gewoon vooraanstaande figuren uit dat wereldje aan het woord gelaten alsmede belangrijke politici. Verder heb ik hetzelfde ook gelezen, alleen was dat opgetekend door Joseph Stiglitz. Maar dat zijn natuurlijk allemaal conspiracy-mafketels.
Ja erg fijn publiek is datquote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:58 schreef KoosVogels het volgende:
Gesink verliest een paar seconden en hij wordt direct afgeschreven door het Telegraaf-publiek
En je dacht dat ik erg wasquote:
Probleempje voor de leverancier; dan moet hij zijn producten maar uniformer maken en zorgen dat hij ze kan afzetten bij verschillende instanties. Een ontbijtkoek-fabrikant kan niet zonder zijn AH-klandizie, Heineken of Coca Cola wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:37 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hmm. En tegen die tijd zijn leveranciers ook gebonden aan de grootgrutter. Tsjah.
De consument kan niet concurreren tegen de supermarkten?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Nooit, die kan nooit concurreren tegen de grote supermarkten.
En dat voor een Admin. Wat slecht is ditquote:
Och, maar natuurlijk. En GE heeft natuurlijk geen vinger in de pap te roeren. Puur hypothetisch: als een mega-concern zowel een mediabedrijf beheert als fabrikant van wapens die zij verkoopt aan, bijvoorbeeld, de Amerikaanse regering. Zal dat mediabedrijf dan een kritisch verhaal maken over een van de Amerikaanse oorlogen waar het moeder bedrijf zo van profiteert?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:41 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat zijn semi-zelfstandige bedrijven, die divisies van GE.
Ik zou niet weten waarom het onlosmakelijk verbonden is met elkaar.quote:
Hehe, het lijkt vaak wel of ze admins bij willekeur uitzoeken. In dat opzicht lijkt Fok! verdacht veel op een overheidquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En dat voor een Admin. Wat slecht is dit![]()
In de VS: ja.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom het onlosmakelijk verbonden is met elkaar.
Leidt democratie tot corruptie?
Ligt eraan hoe groot de ballen van de divisie-manager zijn. Of de inzichten van GE. Of ligt aan regulering.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, maar natuurlijk. En GE heeft natuurlijk geen vinger in de pap te roeren. Puur hypothetisch: als een mega-concern zowel een mediabedrijf beheert als fabrikant van wapens die zij verkoopt aan, bijvoorbeeld, de Amerikaanse regering. Zal dat mediabedrijf dan een kritisch verhaal maken over een van de Amerikaanse oorlogen waar het moeder bedrijf zo van profiteert?
Kan zo in het rijtje met Culture Club en Wham. Kut dus.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat is er erg aan Madonna? Die maakt toch hele leuke muziek!
Dat maakt democratie niet per definitie corrupt.quote:
In de VS is het bedrijfsleven flink gedereguleerd en wordt daar niet tegen opgetreden. Een programma-maker kan natuurlijk weigeren mee te gaan met de wensen van het moederbedrijf, maar voor hem tien anderen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:45 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe groot de ballen van de divisie-manager zijn. Of de inzichten van de GE. Of ligt aan regulering.
Hij roept gewoon maar wat zonder er ook maar iets van te weten of aan den lijve te hebben ervaren hoe het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En dat voor een Admin. Wat slecht is dit![]()
Ten eerste willen we niet 1 keer in de week de grote boodschappen doen maar moeten we 1 keer in de week de grote boodschappen doen omdat iedereen te druk is met werken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Goed voor je dat je naar je vader luistert, maar je weet ook dat de behoefte van de burger gewoon is veranderd sinds de opkomst van de auto, sinds het verdwijnen van buurtgevoel, sinds de vrouwenemancipatie en de veranderde behoefte bij de burger. In Nederland hebben wij nog altijd een drie- tot vierlaags verzorgingsgebied, de CPT van Christaller is hier uitmuntend toegepast, maar doordat vrouwen geen tijd meer hebben door de weeks naar kleine winkeltjes te gaan, doordat we eenmaal per week alle boodschappen willen doen, doordat we ’s zaterdags allemaal met de auto voor de AH XL gaan staan, maken wij het winkelaanbod tot wat het is.
Dan kan jouw vader zeggen dat het gaat om strategische ligging en prijs, dat is deels correct, want ik betaal op de NS-stations ook ¤ 1.60 voor mijn flesje cola die nog geen ¤ 0.90 kost in mijn woonbuurt, maar dat wilt niet zeggen dat daarmee de consumenten geen zeggenschap hebben. Het internetwinkelen van de consument heeft grote invloed gehad op mijn sector en ik heb hier verscheidene gesprekken en seminars over gevoerd met mijn hoogleraar winkelvastgoed; de consument vormt het winkellandschap voor meer dan dat het zelf beseft. We kunnen wel zuchten en steunen als er in winkelcentra weer grote ketens verschijnen en minder particuliere eenmanszaakjes, maar vervolgens gaan we toch allemaal de V&D, de Bijenkorf, de M@W en de H&M binnen.
Veel macht bij 1 partij leidt tot corruptie. In een moderne democratie heb je een volksvertegenwoordiging die hier als controlerend orgaan optreedt maar ook dan is het lastig compleet te voorkomen. Echter zonder die overheid zou het nog een stuk weliger tieren. Je moet het ene 'kwaad' dus gebruiken om het andere te bestrijden..quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar dan heb je gewoon een probleem met monopolisten. En dat heeft iedereen die vrije handel wil tot op zekere hoogte.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de VS is het bedrijfsleven flink gedereguleerd en wordt daar niet tegen opgetreden. Een programma-maker kan natuurlijk weigeren mee te gaan met de wensen van het moederbedrijf, maar voor hem tien anderen.
En dat is wat mij angst inboezemt. Beetje het Berlusconi-idee.
Oke, wellicht leidt geldlust niet per definitie tot corruptie. Maar de kans is wel groter naarmate meer geld blijft binnenstromen. Zie wat er in de VS is gebeurd.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:46 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat maakt democratie niet per definitie corrupt.
En voor geldzucht natuurlijk evengoed; corruptie is een bijverschijnsel, maar geen impliciete verbondenheid met het egoisme.
Niet per definitie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Kom nou. Madonna gelijkstellen aan Peter Gabrielquote:
Het is wat simplistisch en kinderlijk naïef allemaal dat ben ik met je eens maar verwijzen naar een school is wel wat goedkoop.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij roept gewoon maar wat zonder er ook maar iets van te weten of aan den lijve te hebben ervaren hoe het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen.
Dit is overigens niet waar, hoor (en ik word een beetje driftig van je apodictische stijl van discussie), de markt heeft excessen zoals de fusie tussen TimeWarner en AOL zelf afgestraft, niet de overheid. En door de toenemende invloed van investeringsfondsen (sprinkhanen! grmbl!) beperken bedrijven zich in toenemende mate tot hun kernactiviteiten.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En sinds de jaren negentig zijn bedrijven weer gegroeid.
Natuurlijk, maar mijn punt is dat gedereguleerde vrije handel op den duur leidt tot mega-concerns die toch een monopolie aanschuren.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:48 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dan heb je gewoon een probleem met monopolisten. En dat heeft iedereen die vrije handel wil tot op zekere hoogte.
Allebei vrouw.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:49 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kom nou. Madonna gelijkstellen aan Peter Gabriel![]()
En hoe is dat relevant?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij roept gewoon maar wat zonder er ook maar iets van te weten of aan den lijve te hebben ervaren hoe het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen.
Dus het is een vereiste om zelf "de eindjes aan elkaar te hebben moeten knopen" om mee te praten over kapitaal en vrije marktquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Jij bent een flapdrol.quote:
Ok, daar heb je gelijk in. Toch mag ie wel wat langer nadenken voordat ie iets post, hetzelfde geldt voor php. Van dat geroeptoeter wordt niemand beter.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is wat simplistisch en kinderlijk naïef allemaal dat ben ik met je eens maar verwijzen naar een school is wel wat goedkoop.
Ja, ga jij vooral effe lekker driftig zitten worden,quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:50 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Dit is overigens niet waar, hoor (en ik word een beetje driftig van je apodictische stijl van discussie), de markt heeft excessen zoals de fusie tussen TimeWarner en AOL zelf afgestraft, niet de overheid. En door de toenemende invloed van investeringsfondsen (sprinkhanen! grmbl!) beperken bedrijven zich in toenemende mate tot hun kernactiviteiten.
Uiteraard heeft ie dat. Maar ik heb niet de indruk dat er echt een hele beschouwing en gedachtenproces achter zit.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En hoe is dat relevant?
Werken we hier middels het ancienniteitsprincipe of moeten zeker crew-leden zich niet verlagen tot ad hominae en andere drogredenen bij hun argumentatie. Deze jongen heeft net zoveel recht zijn mening te formuleren als jij
Het is een keuze om 40 uur of meer te werken, niet?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:48 schreef betyar het volgende:
[..]
Ten eerste willen we niet 1 keer in de week de grote boodschappen doen maar moeten we 1 keer in de week de grote boodschappen doen omdat iedereen te druk is met werken.
Dus door wie komt het dat er door de ondernemer geen droog brood meer te verdienen is?quote:Verder is er voor de kleine ondernemer geen brood meer te verdienen in dorpen en buurten omdat zoals Nautilus al aangaf men veel mobieler is geworden, gezinnen hebben twee auto's omdat ze allebei moeten gaan werken veelal buiten hun dorp of buurt. een buurtsuper kan het niet redden met het pak suiker dat tante Sjaan van 86 even opkomt pikken omdat ze net naar net graf van haar man was en toevallig langs komt.
Ligging en prijs bepalen uiteindelijk het succes van de onderneming. Waar ligging nog het belangrijkste van is.
Peter Gabriel wordt alom gezien als een van de meest invloedrijke progressieve rockers.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
En jij hebt een slechte muzieksmaak.
Net nog Heaven van de Stones geluisterd.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:53 schreef betyar het volgende:
[..]
Sorry. Ik ben meer van het genre Guns N' Roses, Nirvana, Rammstein, Rolling Stones, The Who.
Ik heb juist het gevoel dat er bij hem meer ratio te vinden is, door de absentie van vertroebeling met gekleurde persoonlijke en empirische ervaringen. Zijn mening is veel objectivistischer dan een vastgeroeste mening van een veertiger.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Uiteraard heeft ie dat. Maar ik heb niet de indruk dat er echt een hele beschouwing en gedachtenproces achter zit.
En de oneliner van Koosvogels "geldlust leidt tot corruptie" niet?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, daar heb je gelijk in. Toch mag ie wel wat langer nadenken voordat ie iets post, hetzelfde geldt voor php. Van dat geroeptoeter wordt niemand beter.
hear, hearquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb juist het gevoel dat er bij hem meer ratio te vinden is, door de absentie van vertroebeling met gekleurde persoonlijke en empirische ervaringen. Zijn mening is veel objectivistischer dan een vastgeroeste mening van een veertiger.
Daar lijkt ten eerste niet zonder meer sprake van te zijn, maar zelfs in dat geval geldt nog dat een selecte groep wordt geraakt (op korte termijn, want op lange termijn kunnen middenstanders zich oriënteren op diensten die meer profitabel zijn, bijvoorbeeld door ze persoonsgebonden te maken), en dat de massa's erop vooruit gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wat heb je aan die koopkrachtstijging als je de plaatselijke middenstand de nek omdraait?
Nee, het wordt van je verwacht om minstens 40 uur in de week te werken in deze verrotte wereld.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is een keuze om 40 uur of meer te werken, niet?
Omdat de grote ondernemers de kleintjes wegkopen en hierdoor de strategische plaatsen bezitten. Mensen rijden geen 5 kilometer om voor hun boodschappen of gaan 10-20% meer betalen in de buurtsuper.quote:Dus door wie komt het dat er door de ondernemer geen droog brood meer te verdienen is?
Een verandering in het consumentengedrag. Je formuleert het exact; gezinnen zijn mobieler, gezinnen werken beiden en daardoor is het winkellandschap veranderd. Verbieden we de auto, worden winkels weer kleinschaliger.
Meer geld leidt niet per definitie tot meer corruptie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, wellicht leidt geldlust niet per definitie tot corruptie. Maar de kans is wel groter naarmate meer geld blijft binnenstromen. Zie wat er in de VS is gebeurd.
Goh, verrassend dat jij dat zegt over een ventje dat boeken leest die jij hem aanraadt en jouw visie onderschrijftquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik heb juist het gevoel dat er bij hem meer ratio te vinden is, door de absentie van vertroebeling met gekleurde persoonlijke en empirische ervaringen. Zijn mening is veel objectivistischer dan een vastgeroeste mening van een veertiger.
Ik weet niet of dat in een discussie over de praktische uitwerking van bepaalde marktdenkbeelden nou een zegen of een vloek is, als ik eerlijk ben.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gelukkig doe jij niet aan ad hominemquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar was ik het mee eens, als je terugleest. Geldlust op zicht is al slecht en de stap vandaar naar corruptie is maar klein.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En de oneliner van Koosvogels "geldlust leidt tot corruptie" niet?
Komt op hetzelfde neer, het was zelfs een soort paradox op wat Koos zij, maar soit.
Dank u, dat laatste ontkracht de bewering van onze GeenStijl broeder.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:59 schreef Reya het volgende:
Ervaring kan de waarneming wel vertroebelen, maar bij gebrek aan wetenschappelijke observaties lijkt het me de beste richtsnoer.
Dus als je het er mee eens bent is het in eens niet ongenuanceerd?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Daar was ik het mee eens, als je terugleest. Geldlust op zicht is al slecht en de stap vandaar naar corruptie is maar klein.
Natuurlijk moet de naam er ook weer bijquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:00 schreef eriksd het volgende:
http://www.at5.nl/artikel(...)den-aan-verwondingen
Treurig
In 2010 behoorden bijna 7,4 miljoen mensen tot de werkzame beroepsbevolking. Gemiddeld werkten zij 34,4 uur per week. In 1996 was dat nog 36,7 uur. Zowel mannen als vrouwen zijn gemiddeld minder gaan werken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:56 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, het wordt van je verwacht om minstens 40 uur in de week te werken in deze verrotte wereld.
Dat doet wel zeker ergens toe; het toont aan dat winkeliers ook enkel bestaan bij de gratie van de burger en de middelen die deze ter beschikking heeft. Veel individuen gaan wel enkele km om voor boodschappen, als daar bijvoorbeeld 10-20% korting te behalen is, of dat men daar gratis kan parkeren, of het een prettige winkel is met een goed aanbod. Plaatsen kunnen natuurlijk strategisch zijn, maar dit zit enerzijds in de prijs verdisconteerd, met andere woorden, de supermarkthouder betaald een hoge huur en moet dus meer verdienen en anderzijds is deze locatie nooit zo uniek dat het alle andere vormen van concurrentie wegneemt. Juist waar men aan de randen van de CPT zit, zal men geneigd zijn, door kleine mutaties in de te behalen voordelen, ergens anders te gaan winkelen als dat hen beter blieft.quote:Omdat de grote ondernemers de kleintjes wegkopen en hierdoor de strategische plaatsen bezitten. Mensen rijden geen 5 kilometer om voor hun boodschappen of gaan 10-20% meer betalen in de buurtsuper.
Over het verbieden van auto's ga ik maar niet in, dat is een kansloze opmerking die nergens toe doet.
Wat heb je aan geld an sich? Niets. Geluk moet de drijfveer zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus als je het er mee eens bent is het in eens niet ongenuanceerd?
Geldlust is een prima drijfveer voor arbeid en prestatie.
Het is maar net wat je beschouwt als corruptie. Een klein bedrijf kan wellicht eerder de cijfers vervalsen. Hoewel dat aan de andere kant ook weer lastiger is omdat de boekhouding overzichtelijker is. Het is natuurlijk geen geheim dat grote concerns in het verleden hebben creatief zijn wezen boekhouden om meer winsten en zo meer bonussen konden binnenstrijken. Is dat corruptie?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Meer geld leidt niet per definitie tot meer corruptie.
Is het ook zo dat meer politieke macht leidt tot meer corruptie? Zijn grotere landen corrupter dan kleine? Zijn grote ondernemingen corrupter dan kleine? Ik denk juist dat de grootste corruptie plaatsvindt in de ongecontroleerde anonimiteit van een eenmanszaak. Corruptie wordt omschreven als een economische verschijnsel waarbij iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst.
Dat vindt men vaker terug bij kleine onderneminkjes, maar omdat de economische impact daarvan gering is, het aantal stake- en shareholders laag, zal dit niet snel aan het ligt komen. Grote, soms beursgenoteerde ondernemingen, zullen eerder door de mand vallen dan bakker piet die zijn brood voor een prikkie aan een bevriende veevoer-houder doet.
Ik zou best gelukkig worden van wat meer geldquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat heb je aan geld an sich? Niets. Geluk moet de drijfveer zijn.
En echt gelukkig kan je alleen zijn als je anderen geen schade berokkent.
Shit happens.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:00 schreef eriksd het volgende:
http://www.at5.nl/artikel(...)den-aan-verwondingen
Treurig
Als ik uit geldlust meer werk dan gaat dat toch niet ten koste van anderen? Soms kan het tot corruptie leiden, maar overheden maken zich daar meer schuldig aan dan bedrijven.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:01 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat heb je aan geld an sich? Niets. Geluk moet de drijfveer zijn.
En echt gelukkig kan je alleen zijn als je anderen geen schade berokkent.
Ik zie in velen hier een vorm van wrok en ressentiment in hun wijze waarop zij de markt, de big corporates en het kapitalisme in het algemeen bejegenen. Hetzij vanwege ervaringen die je hebt gehad met kapitalistische mechanismen, of persoonlijke overtuigingen die je de afgelopen tig jaar hebt toegeëigend.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:57 schreef remlof het volgende:
En hoe kunnen empirische ervaringen de waarneming vertroebelen eigenlijk?
Ik wil em weer maken:quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zou best gelukkig worden van wat meer geld![]()
Alhoewel ik later liever kinderen en een vrouw heb dan oneindig veel geld
Ach, ik was al geprikkeld door de nawerking van het Aken-effect, dus het ligt zeker niet enkel aan jou, maar je reageert tamelijk gesloten in een open discussie, en het plaatsen van de huillachsmiley bij wijze van urine, heeft nog nooit iemand voor me ingenomen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, ga jij vooral effe lekker driftig zitten worden,![]()
Absoluut, maar wederom: de fusie tussen ABN AMRO, RBS en Santander werd door de markt afgestraft. En al die Save&Loans-instituten op Wall Street die zich in de jaren '80 ineens zakenbank gingen noemen (Lehmann, Salomon, etc.) werden uiteindelijk overnameprooien.quote:Ongetwijfeld zal schaalvergroting niet in alle sectoren plaats hebben gevonden. Maar kijk bijvoorbeeld naar de financiele sector waar bedrijven simpelweg te groot werden.
Dat zijn dus geen empirische ervaringenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zie in velen hier een vorm van wrok en ressentiment in hun wijze waarop zij de markt, de big corporates en het kapitalisme in het algemeen bejegenen. Hetzij vanwege ervaringen die je hebt gehad met kapitalistische mechanismen, of persoonlijke overtuigingen die je de afgelopen tig jaar hebt toegeëigend.
Dat laatste is een subjectieve overtuiging.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wil em weer maken:
Geld is een middel, geen doel, lieve mensen.
Naar Geenstijl verwijzen is in elk geval geen pre om serieus genomen te wordenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus het is een vereiste om zelf "de eindjes aan elkaar te hebben moeten knopen" om mee te praten over kapitaal en vrije markt
Weet je hoe ze je op Geenstijl zouden noemen? Lutser.
Dat "lieve mensen"?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat laatste is een subjectieve overtuiging.
Waarop berusten die overtuigingen dan?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zijn dus geen empirische ervaringen
90% is toch te zelfingenomen om andere meningen serieus te nemen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Naar Geenstijl verwijzen is in elk geval geen pre om serieus genomen te worden
Voor elk individu, maar het moet zich bewust zijn van de beperkingen die een eendimensionaal referentiekader, zoals het menselijk leven, met zich meebrengt en hoe gevoelig het waarnemingsinstrument is indien dit enkel gevoed wordt door persoonlijke ervaringen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:59 schreef Reya het volgende:
Ervaring kan de waarneming wel vertroebelen, maar bij gebrek aan wetenschappelijke observaties lijkt het me de beste richtsnoer.
Dat geld een middel is.quote:
Ervaringen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarop berusten die overtuigingen dan?
Er zijn vooral veel meer vrouwen gaan werken en die werken vaker parttime.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In 2010 behoorden bijna 7,4 miljoen mensen tot de werkzame beroepsbevolking. Gemiddeld werkten zij 34,4 uur per week. In 1996 was dat nog 36,7 uur. Zowel mannen als vrouwen zijn gemiddeld minder gaan werken.
[..]
Dat is een fictief figuur. Van geld alleen wordt niemand gelukkig, geloof mequote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat geld een middel is.
Iemand als Dagobert Duck wordt gelukkig van geld. Let him be.
Overigens past hier wel een nuancering. Als dorpen overspoeld worden door 'import', en dus feitelijk forensendorpen worden, zijn er allerlei mogelijkheden voor lokale ondernemers om op de wensen van die mensen met hoge inkomens in te spelen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:48 schreef betyar het volgende:
[..]
Ten eerste willen we niet 1 keer in de week de grote boodschappen doen maar moeten we 1 keer in de week de grote boodschappen doen omdat iedereen te druk is met werken.
Verder is er voor de kleine ondernemer geen brood meer te verdienen in dorpen en buurten omdat zoals Nautilus al aangaf men veel mobieler is geworden, gezinnen hebben twee auto's omdat ze allebei moeten gaan werken veelal buiten hun dorp of buurt. een buurtsuper kan het niet redden met het pak suiker dat tante Sjaan van 86 even opkomt pikken omdat ze net naar net graf van haar man was en toevallig langs komt.
Ligging en prijs bepalen uiteindelijk het succes van de onderneming. Waar ligging nog het belangrijkste van is.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zijn dus geen empirische ervaringen
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarop berusten die overtuigingen dan?
quote:
Dat mag ik toch hopen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef KoosVogels het volgende:
Geld is een middel, geen doel, lieve mensen.
Genoeg onderzoek naar gedaan, geld geeft bevrediging, zelfs als men al veel geld geeft nog meer geld bevrediging.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is een fictief figuur. Van geld alleen wordt niemand gelukkig, geloof me
Dat is niet aan mij of jou om te bepalen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is een fictief figuur. Van geld alleen wordt niemand gelukkig, geloof me
dat lijkt me een niet te bewijzen stelling.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]Soms kan het tot corruptie leiden, maar overheden maken zich daar meer schuldig aan dan bedrijven.
Je hebt het over levenservaring, ik zie 'empirisch' als gestoeld op wetenschappelijk vastgestelde feiten.quote:
Oke, goed punt. Vrije handel leidt dus niet per definitie tot excessen en een vorm van massaliteit. Maar persoonlijk, en ik begrijp dat die mening niet door iedereen wordt gedeeld, geef ik de voorkeur aan een markt die wordt bevolkt door talloze kleinere concerns. Wat mij betreft wordt dat zo nodig met regulering bewerkstelligd. Enerzijds vind ik dit een goed streven omdat concurrentie de prijzen drukt. Maar anderszijds ben ik geen voorstander van te grote concerns omdat geld nou eenmaal ook macht is. En neen, ik ben geen alu-hoedje, maar een lobbyist met een flinke portemonnee kan de publieke en politieke opinie natuurlijk wel beinvloeden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:03 schreef Nautilus. het volgende:
Absoluut, maar wederom: de fusie tussen ABN AMRO, RBS en Santander werd door de markt afgestraft. En al die Save&Loans-instituten op Wall Street die zich in de jaren '80 ineens zakenbank gingen noemen (Lehmann, Salomon, etc.) werden uiteindelijk overnameprooien.
En dan laat ik onvermeld dat de overname (en feitelijk de ondergang) van ABN AMRO veroorzaakt werd door te ambitieuze doelstellingen, waardoor een investeringsfonds druk kon uitoefenen op het bestuur om tot fusie over te gaan.
En in Frankrijk werken mensen zeker langer en verdienen ze minder.....Laat je toch niks wijs maken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:00 schreef GSbrder het volgende:
In 2010 behoorden bijna 7,4 miljoen mensen tot de werkzame beroepsbevolking. Gemiddeld werkten zij 34,4 uur per week. In 1996 was dat nog 36,7 uur. Zowel mannen als vrouwen zijn gemiddeld minder gaan werken.
Fout, mensen gaan naar de grotere supermarkten omdat het op hun weg naar huis ligt en dat ze goedkoper zijn dan de buurtsuper. Mensen rijden niet om om naar een grotere supermarkt te gaan, men rijdt er langs. Vaak zijn de locaties die de grote supermarkten OPKOPEN geen huur. Voor de rest geldt als je laag inzet en op een goede locatie je product aanbiedt krijg je meer klanten. MAAR men moet er wel langsrijden en er niet voor omrijden dat is wat de locatie zo duur maakt.quote:Dat doet wel zeker ergens toe; het toont aan dat winkeliers ook enkel bestaan bij de gratie van de burger en de middelen die deze ter beschikking heeft. Veel individuen gaan wel enkele km om voor boodschappen, als daar bijvoorbeeld 10-20% korting te behalen is, of dat men daar gratis kan parkeren, of het een prettige winkel is met een goed aanbod. Plaatsen kunnen natuurlijk strategisch zijn, maar dit zit enerzijds in de prijs verdisconteerd, met andere woorden, de supermarkthouder betaald een hoge huur en moet dus meer verdienen en anderzijds is deze locatie nooit zo uniek dat het alle andere vormen van concurrentie wegneemt. Juist waar men aan de randen van de CPT zit, zal men geneigd zijn, door kleine mutaties in de te behalen voordelen, ergens anders te gaan winkelen als dat hen beter blieft.
empirischquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Je hebt het over levenservaring, ik zie 'empirisch' als wetenschappelijk vastgestelde feiten.
Ik heb empirisch nog nooit gebruikt zien worden als het gaat om levenservaring, maar dat kan aan mij liggen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
empirisch
em` pi - risch («Grieks) bijvoeglijk naamwoord en bijwoord op ervaring, bevinding berustend; volgens de ervaring; empirische wetenschappen zulke die hoofdzakelijk op waarneming berusten, zoals natuurkunde enz.
Ooit van het empirisme gehoord?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb empirisch nog nooit gebruikt zien worden als het gaat om levenservaring, maar dat kan aan mij liggen.
Ik weet niet, maar de reden dat ik meer geld wil verdienen is omdat ik in mijn levensonderhoud wil kunnen voorzien. Ergo: geld is een middel, geen doel. Het uiteindelijk doel is het hoofd boven water kunnen houden (en natuurlijk mij tot zover mogelijk onderdompelen in luxe). Maar goed, misschien zie jij dat anders.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat geld een middel is.
Iemand als Dagobert Duck wordt gelukkig van geld. Let him be.
Dus als jij een hogere functie aangeboden krijgt, dan doe je dat alleen om je nog meer zekerheid te geven op je levensonderhoudquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet, maar de reden dat ik meer geld wil verdienen is omdat ik in mijn levensonderhoud wil kunnen voorzien. Ergo: geld is een middel, geen doel. Het uiteindelijk doel is het hoofd boven water kunnen houden (en natuurlijk mij tot zover mogelijk onderdompelen in luxe). Maar goed, misschien zie jij dat anders.
Die relatie snap ik niet. We werken in Nederland gemiddeld 34 uur per individu, maar volgens jou zijn we verplicht 40 uur te maken. Wat klopt hier niet?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:09 schreef betyar het volgende:
[..]
En in Frankrijk werken mensen zeker langer en verdienen ze minder.....Laat je toch niks wijs maken.
Hèquote:Fout, mensen gaan naar de grotere supermarkten omdat het op hun weg naar huis ligt en dat ze goedkoper zijn dan de buurtsuper. Mensen rijden niet om om naar een grotere supermarkt te gaan, men rijdt er langs. Vaak zijn de locaties die de grote supermarkten OPKOPEN geen huur. Voor de rest geldt als je laag inzet en op een goede locatie je product aanbiedt krijg je meer klanten. MAAR men moet er wel langsrijden en er niet voor omrijden dat is wat de locatie zo duur maakt.
Misschien doet hij dat wel omdat hij van het werk houdt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus als jij een hogere functie aangeboden krijgt, dan doe je dat alleen om je nog meer zekerheid te geven op je levensonderhoud![]()
Ik denk dat je dat dan doet om meer luxe te kunnen permitteren.
Yeah.. right.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:13 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Misschien doet hij dat wel omdat hij van het werk houdt.
Dat schreef ik dan ook. Maar geld is een middel om dat doel te bereiken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus als jij een hogere functie aangeboden krijgt, dan doe je dat alleen om je nog meer zekerheid te geven op je levensonderhoud![]()
Die luxe is ook puur materialisme gekocht met het geld. Dan is geld indirect ook een doel?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat schreef ik dan ook. Maar geld is een middel om dat doel te bereiken.
Ik houd van mn werk. Als ik rijk wilde worden had ik wel een andere tak van sport gekozen.quote:
Mooi, bedankt dat je mijn uitleg dan op zijn minst erkent, maar anders geinterpreteerd had.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is een afgeleide, vatbaar voor dezelfde tweeledige uitleg.
Voor mij toch eerder vanwege de persoonlijke ontwikkeling. De extra gemakken die er bij komen kijken zijn een leuke extra maar zeker niet de hoofdreden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als je promotie krijgt dan doe je dat wel om het geld lijkt mij?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik houd van mn werk. Als ik rijk wilde worden had ik wel een andere tak van sport gekozen.
Uiteraard. Maar het uiteindelijke doel is dat leuke huisje, die fraaie auto en dat mooie tv'tje. Geld is slechts een tussenstation.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:14 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die luxe is ook puur materialisme gekocht met het geld. Dan is geld indirect ook een doel?
Dat hoeft niet, hoe weet je zo zeker dat hij het niet gewoon een leuke baan vindt?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als je promotie krijgt dan doe je dat wel om het geld lijkt mij?
Men wordt voorgelogen, kijk eens om je heen men werkt echt wel 40 uur in de week en vaak nog langer.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:13 schreef GSbrder het volgende:
Die relatie snap ik niet. We werken in Nederland gemiddeld 34 uur per individu, maar volgens jou zijn we verplicht 40 uur te maken. Wat klopt hier niet?
Klopt dat niet dan? Ga eens praten met de winkeliers, locatie is bepalend voor het succes van je onderneming.quote:Hè? Ik sta hier werkelijk met mijn oren te klapperen en ik denk met mij de hele vastgoedsector die hier moge meelezen.
Nou, een belangrijkere redactie lijkt mij nog veel uitdagender.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is mooi dat ik dan meer verdien, maar het is geen doel op zich. Als ik promoveer dan word ik leidinggevende en bepaal ik de inhoud van de krant en dat is iets wat ik vanuit professioneel oogpunt ooit nog hoop te bereiken.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:15 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Exact. Stel dat ik een baan krijg aangeboden bij een landelijke krant. Dan speelt de beloning geen belangrijke rol voor mij.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:17 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nou, een belangrijkere redactie lijkt mij nog veel uitdagender.
Dat is voor iedereen persoonlijk hequote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Exact. Stel dat ik een baan krijg aangeboden bij een landelijke krant. Dan speelt de beloning geen belangrijke rol voor mij.
Ga ik ook niet doen, ik volg mijn interesses.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:20 schreef KoosVogels het volgende:
Robin, alvast een wijze levensles: als je straks een richting moet kiezen, doe dat ndan niet vanuit monetaire overwegingen.
Uiteraard, maar je suggereerde dat ik een promotie nastreef vanwege de hogere beloning. Dat spreek ik dus tegen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:20 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen persoonlijk he
Dus het CBS liegt, er bestaan geen parttimers?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Men wordt voorgelogen, kijk eens om je heen men werkt echt wel 40 uur in de week en vaak nog langer.
De meeste winkels die ik ken huren en hebben beleggers die het vastgoed bezitten.quote:Klopt dat niet dan? Ga eens praten met de winkeliers, locatie is bepalend voor het succes van je onderneming.
Ik moet zeggen dat arbeidsperspectieven wel een rol hebben gespeeld bij mijn initiele keuze. Nu heb ik het geluk dat ik mijn studie en vakgebied helemaal fantastisch vind en ook niet kan wachten totdat ik aan de slag kanquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:20 schreef KoosVogels het volgende:
Robin, alvast een wijze levensles: als je straks een richting moet kiezen, doe dat ndan niet vanuit monetaire overwegingen.
Ja, maar eigenlijk is het altijd koffiedik kijken voordat je daadwerkelijk aan je studie begint. Was jij er mee doorgegaan als je het vaak geen hol aan vond?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:22 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat arbeidsperspectieven wel een rol hebben gespeeld bij mijn initiele keuze. Nu heb ik het geluk dat ik mijn studie en vakgebied helemaal fantastisch vind en ook niet kan wachten totdat ik aan de slag kan
En jij dacht dat dat ooit anders is geweest?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:56 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, het wordt van je verwacht om minstens 40 uur in de week te werken in deze verrotte wereld.
Mijn zus is antropologe en heeft inderdaad weinig perspectief.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:23 schreef GSbrder het volgende:
Zolang je goed bent in wat je leuk vindt, is er altijd vraag naar.
Maar mochten je interesses in culturele antropologie of vrijetijdskunde liggen, moet je wel heeel goed zijn.
Ik had het wel afgemaakt denk ik.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar eigenlijk is het altijd koffiedik kijken voordat je daadwerkelijk aan je studie begint. Was jij er mee doorgegaan als je het vaak geen hol aan vond?
En nu?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn zus is antropologe en heeft inderdaad weinig perspectief.
Dat is een studie voor personeelsconsulenten en HRM-managers. Pas op tegen wie je het zegt.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:23 schreef GSbrder het volgende:
Zolang je goed bent in wat je leuk vindt, is er altijd vraag naar.
Maar mochten je interesses in culturele antropologie of vrijetijdskunde liggen, moet je wel heeel goed zijn.
En dan? Was je een baan gaan zoeken die je eigenlijk geen reet aan vindt?quote:
Zouden ze zulke studies niet gewoon duurder kunnen maken omdat het de maatschappij meer kost en zodat enkel de echt gemotiveerden overblijven? Minder studenten, minder afgestudeerden en dus betere kansen voor afgestudeerden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn zus is antropologe en heeft inderdaad weinig perspectief.
Niks. Ik bevestig hetgeen GS zegtquote:
Ja, dat is inderdaad wel vermakelijk. Trouwens, antropologen zijn ook oververtegenwoordigd in de callcentra. Slechts een constatering, geen waardeoordeelquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Dat is een studie voor personeelsconsulenten en HRM-managers. Pas op tegen wie je het zegt.
Geen idee, ik ben blij dat ik nooit voor dergelijke keuzes heb gestaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dan? Was je een baan gaan zoeken die je eigenlijk geen reet aan vindt?
Of je gooit de studie op de schop en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk kans maakt op een baan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zouden ze zulke studies niet gewoon duurder kunnen maken omdat het de maatschappij meer kost en zodat enkel de echt gemotiveerden overblijven? Minder studenten, minder afgestudeerden en dus betere kansen voor afgestudeerden.
Ik zou nu een opmerking over alfastudies en geld voorzien voor betas danwel uitkeringen kunnen maken. Maar daar is het POLCAFE veel te vriendelijk voor.quote:
Door minder over het vakgebied aan te leren?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of je gooit de studie op de schop en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk kans maakt op een baan.
Gewoon doen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:27 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ik zou nu een opmerking over alfastudies en geld voorzien voor betas danwel uitkeringen kunnen maken. Maar daar is het POLCAFE veel te vriendelijk voor.
Mij heb je er niet mee, mn beste.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:27 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ik zou nu een opmerking over alfastudies en geld voorzien voor betas danwel uitkeringen kunnen maken. Maar daar is het POLCAFE veel te vriendelijk voor.
Ach, weet ik het. Ik heb ook niks met studies als antropologie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Door minder over het vakgebied aan te leren?
Als het CBS daarmee komt wel ja. De deeltijd WW'ers zijn zeker ook meegeteld als partimers. Maar niet met de werklozen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:21 schreef GSbrder het volgende:
Dus het CBS liegt, er bestaan geen parttimers?
Ja ja, we hebben het hier nog steeds over supermarkten die winkeliers opkopen vaak zit daar de winkel en grond bij in. Aldi koopt ook liever dan huur.quote:De meeste winkels die ik ken huren en hebben beleggers die het vastgoed bezitten.
Ahold heeft een aardige portefeuille, mensen gaan daadwerkelijke op pad met de auto in plaats van dat zij enkel langs winkels rijden en het aantal A-locaties die door supermarkten wordt bezet, is nog laag in vergelijking met kantoren, (gewoon) retail en horeca. Er zijn weinig supermarkten langs de snelweg, om maar iets te noemen.
Heb je ze al getest op Asimov's drie wetten?quote:
Ik denk dat men gewoon reeel moet zijn.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, weet ik het. Ik heb ook niks met studies als antropologie.
Ha, R2.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:31 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Heb je ze al getest op Asimov's drie wetten?
Daar ben ik het wel mee eensquote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat men gewoon reeel moet zijn.
Zeg gewoon dat het een hobby-studie is, met een waardeloze titel en hoogstens een mooie en onbezorgde studententijd, maar ga niet doen alsof WO-cultural studies of WO-political sciences nu iets is waar werkgevers om lopen te springen.
Moet je doen, als je jezelf graag voor lul zet.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:27 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Beboobeep!quote:
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:32 schreef Nautilus. het volgende:
[..]
Moet je doen, als je jezelf graag voor lul zet.
"quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:34 schreef betyar het volgende:
Hoe ziet menig POL user de dieren die in de belachelijke WSPA reclame voorbij komen??
Ik dacht dat jij een dierenvriend was.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:34 schreef betyar het volgende:
Hoe ziet menig POL user de dieren die in de belachelijke WSPA reclame voorbij komen??
Ik zie nu een reclame voor steaks met 65% korting.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:34 schreef betyar het volgende:
Ik wilde de andere kant op kijken, maar toen zeiden ze 'kijk nu niet de andere kant op'quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:34 schreef betyar het volgende:
Enkel op de barbecue.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij een dierenvriend was.
Ik steun die belachelijke organisaties niet die inspelen op de gevoelens mensen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij een dierenvriend was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |