quote:
Op zondag 3 juli 2011 22:17 schreef Hexagon het volgende:Nationaal
[
afbeelding ]
Voorspelbaar natuurlijk. Kan niet missen als D66'er. Hans van Mierlo is nog altijd de personificatie van D66. Alle ups en downs. Alle kwaliteiten en gebreken. Hij had het en was het. Vrijzinnig, studentikoos, beschaafd maar bovenal altijd redelijk.
Internationaal
[
afbeelding ]
Ondanks dat hij tegen het einde afbladderde blijft ook Tony Blair een held. Want wat was hij goed in zijn topjaren. Echt fenomenaal hoe hij in de 90's opkwam als jonge hond en een fris geluid neerzette. Die opmaat naar de verkiezingen van 1997 zijn echt een geweldig jongensboek.
Leuke keuzes, waarin ik zeker mee kan gaan...
Wat Blair betreft moet ik ook toegeven dat alhoewel na 200 hij qua beleid dat hij voorstond me rillingen geeft en ik vind dat hij ook nooit daarmee bereikt heeft wat hij claimde te bereiken, wekt Blair bij mij toch wél enorm veel respect voor de Politieke Wil die hij had en de wijze waarop hij dit deed.....
Blair bewes daarmee wél een democraat te zijn en de politieke lef te hebben een publieke discussie aan te gaan...
jammer dat zn doelstelling toen een inval in Irak was die volgens mij nog altijd géén werkelijke grond had én die uiteindelijk een nasleep kreeg die veel zwaarder, gewedladiger en duurder werd dan men voorheen durfde toegeven (alhoewel dat wél te voorzien was)...
Maar anderszijds, hoe Blair dat als Politicus nastreefde was volgens mij wel een voorbeeld van glansrijke Politieke Drijfkracht ...
Blair ging bv de publieke discussie wél aan en wist velen (helaas) te overtuigen met zn speechskills (bv ook een belangrijke speech in het Lagerhuis aand e vooravond van d stemming over de Oorlog tegen Irak die Blair ook won juist door die speech)
De betreffende speech:
alhoewel het streven nog steeds iets is war iuk tegen ben, is die speech wél een perfect voorbeeld van een sterke politicus die zijn wil kan doorzetten door deze enorm betrokken en overtuigend uit te leggen en te onderbouwen.
Tony Blair is zo'n politicus die je niet tegen je wilt hebben, maar aan je eigen kant
Verder,
Uit de nederlandse Politiek van de 19e eeuw:
Samuel van Houten
![HOUTENS.jpg]()
Liberaal, maar ook binnen de liberalen een 'vrijdenker' die bereid was buiten conformistische paden te denken, en ook bepaalde liberale 'kroonjuwelen' aan te vallen en oppositie tegen bv de Thorbeckianen te voeren:
Als bestuurder belangrijk bij het verruimen van het kiesrecht, alhoewel hij zelf altijd voor een 'inkomensaspect' was, een cijns-kiesstelsel waarbij enkel mensen die in staat zijn een inkomen te verdienen ook het recht hebben mee te beslissen, mensen die qua inkomen 'afhankelijk' zijn hebben dan geen kiesrecht (echter, het gegeven dat ze financieel afhankelijk zijn betekent ook dat ze kennen dus een verminderd besluit-vermogen dienen te hebben)..
Zijn Kieswet stelde normen waardoor in 1913 68% van de nederlandse (mannelijke) burgers kiesrecht had, voor 1896 was dat minder dan 25%.
Hierbij moet ik aanmerken dat het vooral de confessionele partijen waren die volop voordeel haalden van die verruiming van het kiesstelsel en de 'arme luyden' die nu mochten stemmen, en juist die Kieswet luidde het einde in van de macht en invloed van de Liberalen...Voor decentralisatie en autonomie van regio's (en lagere besturseenheden), tegen een uitbreiding van Staatsbemoeienis.
Echter, terwijl hij an sich ook tegen staatsingrijpen op sociaal gebied en qua arbeidsomstandigehden was was hij wél de Initiator van de 'Kinderwet van van Houten'... Iets dat hij verklaarde ermee dat het geen staatsbemoeienis was, maar juist de staat hierbij een belangrijke drempel in de individuele ontwikkelingsvrijheid zekerstelde
[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 04-07-2011 14:26:45 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25