abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:19:23 #1
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98834745
Hoi, ik heb dit topic gemaakt voor mensen die willen leren programmeren, maar er nog niet precies uit zijn welke taal het beste bij ze past. Ik wil deze OP variabel maken, met daarin een lijstje van beschikbare talen, en daar de voor- en nadelen in verwerkt. En daar kunnen de users over gaan discusseren in dit topic :) Leuk idee? :)

Ik wil zelf ook namelijk desktop apps gaan schrijven, maar zie door de bomen het bos niet meer. C, C#, C++, Python, Java, QT en al die dingen.

Game on! Welke programmeertaal heb jij gekozen, en om welke reden ben je die taal gaan leren?

Scripttalen

PHP
Voordelen
Zeer populair
Makkelijk te leren
Brede ondersteuning
Veel voorbeelden te vinden
Snel
Platformonafhankelijk
Opensourcesoftware

Nadelen

Programmeertalen

C
Voordelen
Platformonafhankelijk
Sluit dicht aan bij de hardware

Nadelen

C++
Voordelen
Platformonafhankelijk
Sluit dicht aan bij de hardware
Object georienteerd

Nadelen

C#
Voordelen

Nadelen

Objective-C
Voordelen
Performance door het low-level C en tegelijkertijd de mogelijkheid high-level object-georienteerd te werken.
Nadelen

Java
Voordelen
Platformonafhankelijk
Uitgebreidere klassenbibliotheek dan C++

Nadelen

Ruby
Voordelen
Simpele, elegante doch krachtige taal, heel leesbaar
Makkelijk te leren
I.c.m. Rails kan je er heel productief mee zijn
Nadelen

En als je uiteindelijk tóch nog geen keuze kunt maken, kijk dan eens hier :) http://pragprog.com/titles/btlang/seven-languages-in-seven-weeks (als dit als spam wordt beschouwd haal de link dan maar weg)

Laten we met zn allen dit lijstje afmaken, commentaar op de OP is altijd welkom! :D

[ Bericht 12% gewijzigd door henrivo op 29-06-2011 22:16:51 ]
pi_98835055
PHP: Omdat het bruikbaar was i.c.m. het internet.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:26:48 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_98835114
Voor welk platform wil je ontwikkelen (Windows, Linux, Apple), of wil je platformonafhankelijk zijn?

Ik spreek Delphi vanwege mijn werk, ik zou het zelf niet gekozen hebben. Vind met name de syntax niet echt duidelijk. Verder nog een beetje C#, asp en .NET voor onze webapplicatie.
En Java vanuit school, maar dat is meer theoretisch.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:35:45 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_98835555
PHP (lekker snel en ranzig iets in elkaar zetten, alles wat ik maak is toch alleen voor eigen gebruik).

Verder kan ik ook nog iets met C, C++, Java, Delphi en Pascal. Maar ik doe er verder weinig mee, aangezien ik het te saai vind. Maar tis in de ICT wel handig om hier kennis van te hebben :)
So we just called him Fred
pi_98835608
pi_98835715
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef FredvZ het volgende:
PHP (lekker snel en ranzig iets in elkaar zetten, alles wat ik maak is toch alleen voor eigen gebruik).

Verder kan ik ook nog iets met C, C++, Java, Delphi en Pascal. Maar ik doe er verder weinig mee, aangezien ik het te saai vind. Maar tis in de ICT wel handig om hier kennis van te hebben :)
Ga je mond spoelen ouwe!
Jeffster! _O_
pi_98836112
nerd verzameltopic
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_98836956
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:05:05 #9
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98837217
OP aangepast, suggesties voor t lijstje graag :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:14:08 #10
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_98837730
C#, ASP, jQuery, JavaScript

van alles een beetje om vet mooie web apps te maken voor SharePoint
:Y
Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_98838863
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:05 schreef henrivo het volgende:
OP aangepast, suggesties voor t lijstje graag :)
Nadelen van PHP zijn het feit dat het zo'n rommeltje kan worden, niet al te beste OO implementatie en mensen die denken dat ze expert zijn in PHP maar er toch een rommeltje van maken. PHP is complexer dan je denkt, vooral als ik dan als voordeel 'makkelijk te leren' zie staan gaan mijn nekharen omhoog. Uiteraard is PHP makkelijker te leren, je kan eventueel alles in een bestand knallen en gaan met die banaan, echter is dit verre van ideaal. Om expert in PHP te worden en er echt bedreven in te zijn ben je jaren van oefening en gebruik verder!

Wat betreft programmeertalen is het moeilijker om een onderscheid te maken, zo zijn vrijwel alle programmeertalen object georiënteerd dus dat is geen voordeel wat mij betreft. Alle programmeertalen zijn even complex (Java, C++, C#, Python, etc.) en hebben vrijwel dezelfde leercurve, het abstracte denken en de juiste mind-set is noodzakelijk. Je moet het juiste gevoel hebben, zonder het juiste gevoel zal je nooit een goede programmeur worden. Daarom zijn de beste programmeurs ook meestal al (zeer) jong begonnen met programmeren, als je op je 18de pas begint heb je al een achterstand van +/- 5 jaar...

Wat veel nieuwelingen als nadeel beschouwen van C++ is dat er geen automatische garbage collection aanwezig is, hierdoor moet je het geheugen zelf vrijgeven. Uiteindelijk leer je dit wel toe te passen. Ander nadeel van C en C++ voor nieuwelingen zijn pointers, die heb je in Java bijvoorbeeld niet zo duidelijk. Ook met pointers leer je uiteindelijk wel werken.

Voordeel van Java is weer dat het gebruikt wordt voor Android (mobiele applicaties), echter wordt C# gebruikt voor Windows, Xbox 360 (heb zelf een spel gemaakt voor de Xbox 360 met C#) en Windows Phone 7. C++ werkt geloof ik ook op Android, weet het niet zeker voor Windows Phone 7 (ik vermoed van niet).

Python is meer gericht voor webdevelopment, al kan je er ook desktop-applicaties en games mee bouwen. Python is best een leuke taal, maar wellicht wat vreemde syntax vergeleken met bijvoorbeeld Java en C gebaseerde talen. Bij Python is de indent/inspring bijvoorbeeld van belang voor de werking van je code, terwijl dit bij Java, C#, C++ en dergelijke alleen gebruikt wordt om je code mooier te maken.

Kortom: talen zijn moeilijk tot niet te vergelijken.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:39:45 #12
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98839566
Je hebt gelijk dat er mensen zijn die er een rommeltje van maken, maar dat heb je met elke taal wel denk ik zo. Ik ben zelf ook nog redelijk nieuw in het developerswereldje, en de code die ik zelf maak is ook niet altijd even netjes, maar zulke dingen leer je naarmate je langer programmeert en veel voorbeelden bekijkt van andere "programmeurs" :)

De bedoeling van dit topic is juist dat mensen die graag willen leren programmeren, leren welke taal het beste bij ze past, wat de eventuele beperkingen zijn en zulk soort dingen. En daar kan over worden gediscusseerd in dit topic :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:45:33 #13
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98839968
Laat ik als voorbeeld mezelf nemen: Ik zou graag desktopapplicaties willen schrijven, voornamelijk Windows, maar ik wil ook dat Mac- en Linuxgebruikers het kunnen draaien, platformonafhankelijk dus. Zou ik dan voor C kiezen? Of is C++ dan een betere keuze? Of waarom zou ik niet in Java leren programmeren? En is het dan makkelijk om te porten naar een ander OS? Wat komt daar allemaal bij kijken?

Maar dit is mijn situatie, en die van een ander zal weer anders zijn maar daar is dit topic voor :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:45:51 #14
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98839990
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:19 schreef henrivo het volgende:
C#
Voordelen

Nadelen
Enkel bruikbaar op Windows-besturingssystemen

Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:47:51 #15
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98840134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.
Bedankt voor het commentaar, ik zal het even weghalen. Zoals al eerder vermeld zit ik nog niet zo gek lang in het "developerswereldje", dus dat wist ik niet :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:47:57 #16
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98840144
En voor platform onafhankelijke desktop applicaties zou ik trouwens niet direct voor C/C++ kiezen: de API voor de diverse platformen is compleet verschillend. Wil je het netjes doen zit je eigenlijk al vast aan een third-party library om de GUI te abstraheren (wxWindows, GTK, ...)

Als je platform-onafhankelijkheid wil, zou ik voor java of .net (mono) gaan.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:48:54 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98840214
Cobolklopper meldt zich
Java is erg mooi vind ik, vooral omdat het hele geheugengebeuren in de compiler geregeld wordt, scheelt veel bugs, en je kan op goedkope platforms ontwikkelen voor bv grote HP systemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:50:11 #18
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_98840321
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
pi_98840701
Ik heb 'm zelf niet, maar als je toch geen keuze kunt maken: http://pragprog.com/titles/btlang/seven-languages-in-seven-weeks, 8-) . Maar ik zou zeggen: kies een taal, leer er wat over, maak een programmaatje, probeer het daarna eens in een andere taal. Kijk hoe het gaat. Kiezen, doen en daarna pas nadenken, ietwat simpel gezegd.
pi_98840999
Ik ben fan van:
- Ruby; simpele, elegante doch krachtige taal, heel leesbaar en makkelijk te leren en icm Rails kan je er heel productief mee zijn.
- Objective-C; performance door het low-level C en tegelijkertijd de mogelijkheid high-level object-georienteerd te werken.
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:15:26 #21
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98842026
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:55 schreef Monidique het volgende:
..
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:59 schreef retorbrapi het volgende:
..
Ze staan in de OP :)
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:20:15 #22
45206 Pietverdriet
pi_98842357
Lang geleden heb ik ook nog in prolog gewerkt, Erg mooi voor expertsystemen en niet echt lastig om te leren.
  donderdag 30 juni 2011 @ 18:36:06 #23
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98875495
En tóch ben ik er zelf iig nog niet helemaal uit... C, C++ of Java. Iemand nog meer suggesties/onderbouwingen? :)

Misschien een ideetje om hier een reeks van te maken? Voor de "nieuwe generatie" programmeurs?
pi_98878213
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 18:36 schreef henrivo het volgende:
En tóch ben ik er zelf iig nog niet helemaal uit... C, C++ of Java. Iemand nog meer suggesties/onderbouwingen? :)

Misschien een ideetje om hier een reeks van te maken? Voor de "nieuwe generatie" programmeurs?
Wat wil je doen? Als je cross-platform wilt ontwikkelen (waar ik wel vanuit ga gezien je selectie van talen) zou ik je Java aanbevelen. Java is makkelijker te leren voor een beginner, je hoeft niet met pointers en garbage collection te werken in Java terwijl dit wel in C++ moet. Houd er wel rekening mee dat je niet in een dag, week, maand of zelfs jaar leert programmeren. Om goed te kunnen programmeren op professioneel niveau ben je zo 4-5 jaar van toepassen en oefenen verder.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:23:26 #25
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98879409
Daar zit wat in ja. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat pointers of garbage collection is, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat ik heb gehoord is dat Java zo ongeveer de standaard is op scholen als je leert programmeren (correct me if im wrong) en aangezien ik volgend jaar de opleiding applicatieontwikkelaar wil gaan doen zou een kleine voorsprong de opleiding wat minder pittig maken denk ik :)

Maar ik ga er nu dus van uit dat alles wat je met C(++) kunt, ook met Java kunt doen en andersom?
pi_98879721
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:23 schreef henrivo het volgende:
Daar zit wat in ja. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat pointers of garbage collection is, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat ik heb gehoord is dat Java zo ongeveer de standaard is op scholen als je leert programmeren (correct me if im wrong) en aangezien ik volgend jaar de opleiding applicatieontwikkelaar wil gaan doen zou een kleine voorsprong de opleiding wat minder pittig maken denk ik :)

Maar ik ga er nu dus van uit dat alles wat je met C(++) kunt, ook met Java kunt doen en andersom?
Nogmaals, de taal is echt niet het belangrijkste. Tijdens de opleiding leer je ook geen taal, maar meer algoritmes, het abstracte denken en wiskundige zaken. De taal moet je zien als hulpmiddel.

Ik ben tijdens mijn studie ook begonnen met Java en drie jaar later heb ik een 3D-game voor de Xbox 360 ontwikkeld (uiteraard in C#). Met C(++) kan je hetzelfde als je in Java kan, ook andersom gaat dit grotendeels op. Java werkt meestal niet op embedded systems zoals bijvoorbeeld pin-automaten of de OV-chipkaart scanner, die draaien op C++.

Java wordt het meest gebruikt in het onderwijs inderdaad. Java is prima geschikt om de basis van het programmeren te leren omdat je minder hoeft te focussen op zaken die voor een beginner oninteressant zijn (pointers en garbage collection bijvoorbeeld). Daarnaast zijn er tal van beginners boeken voor Java. Vergis je echter niet, Java is absoluut geen simpele taal! Je kan ontzettend veel met Java.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:33:42 #27
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98879821
Dan denk ik dat ik er uit ben! :) Eerst Java leren, de basis doorkrijgen :)
pi_98880031
Ik heb voor PHP gekozen. Vanaf versie 5 heeft PHP imo goede ondersteuning voor objectgeoriënteerd programmeren, de platformonafhankelijkheid vind ik ook een pre.

Ik heb al erg veel gescheven in PHP; zowel voor het werk als privé en het is me nog nooit tegengevallen. Zoals eerder aangegeven zijn er meer dan genoeg voorbeelden te vinden, en is er een duidelijke online handleiding beschikbaar.

Ik gebruik PHP voornamelijk om shellscripts en webapplicaties/tools te ontwikkelen.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:44:52 #29
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_98880236
Ja, dat bedacht ik me ook net. Ik ben wel al redelijk thuis in PHP, en dat toont weer veel overeenkomsten met C++ qua syntaxis en zo.

PHP is een erg fijne taal ja, heel veel mogelijkheden en zo. :)
pi_98880347
Ik mis bij Java een hele groot pluspunt tov C++
Bijna volautomatisch memory-management.

Bijkomend nadeel: Moeilijk controle houden over je memory, maar als je begint te programmeren en toch van plan bent om meerdere talen te gaan leren, start met Java en stap na een tijdje over op C++.
Nog een nadeel: traag en veel overhead (althans dat idee had ik toen ik nog Java programmeerde)

Ik ben jaren geleden met Basic, Visual Basic, Java begonnen. Daarna C++ en C#. Beetje PHP erbij, maar dat diende eigenlijk meer om een webinterface te maken bij een SQL project. Uiteindelijk C, Assembler/Assembly en VHDL geleerd. Maarja met een andere taal kun je weinig als je embedded zooi moet bouwen en programmeren.

[ Bericht 38% gewijzigd door SwiffMeister op 30-06-2011 20:58:37 ]
pi_98880800
Was Delphi / Object Pascal al genoemd?
pi_98881310
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:58 schreef VanishedEntity het volgende:
Was Delphi / Object Pascal al genoemd?
Dat vind ik persoonlijk echt een lelijke taal om in te werken. Dan ga ik toch liever voor de C/C++ varianten. Voor mijn werk programmeer ik alles in C#. Vooral voor het ontwikkelen van RIA's is dit voor mij de taal bij uitstek. Wat ik vooral fijn aan C# vind, zijn de language extensions en Lambda Expressions. Je kan echt super compacte code schrijven. En het ziet er nog esthetisch uit ook.
Een ander groot voordeel is dat het qua syntax veel raakvlakken heeft met andere talen zoals C/C++ en JAVA. Een ervaren programmeur kan dus makkelijk overstappen naar C#. Iets wat ik van een die-hard Delphi programmeur niet zo snel zal zien.

[ Bericht 15% gewijzigd door IDisposable op 30-06-2011 21:16:16 ]
Jeffster! _O_
pi_98882072
Je weet dat Microsoft voor de ontwikkeling van C#/.NET de main developer van Object Pascal / Delphi heeft aangetrokken hèh?
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:36:03 #34
302853 themole
graaft totaal door.
pi_98885533
Het meeste code ik in C, Java en Python. En voor webapplicaties natuurlijk php. Verder heb ik ooit visual basic 6 geleerd jaren terug, maar dat bevalt me niet echt. Verder heb ik mezelf ook nog een AT&T assembly aangeleerd, wat ook een aanrader is om te kennen, als programmeur zie je dan pas wat voor een luxe taal C is. :P Verder leer je door assembly te programmeren de core van de computer beter kenne. :)
Niet altijd serieus
pi_98899721
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:44 schreef henrivo het volgende:
Ja, dat bedacht ik me ook net. Ik ben wel al redelijk thuis in PHP, en dat toont weer veel overeenkomsten met C++ qua syntaxis en zo.

PHP is een erg fijne taal ja, heel veel mogelijkheden en zo. :)
Alsjeblieft, vergelijk PHP niet met C(++), Java, C# of welke andere programmeertaal dan ook! PHP staat echt compleet los van programmeertalen, PHP wordt ook wel vaker een scripttaal genoemd. PHP is echt voor webdevelopment terwijl C georiënteerde talen en Java meer voor desktop-applicaties is (ja, je kan er wel web implementaties mee doen maar dat is niet de hoofdzaak).

PHP vinden velen een fijne taal omdat het niet zo strict en streng is, hierdoor lijkt het makkelijker. Dat je veel mogelijkheden hebt met PHP is een non-argument, je hebt zoveel mogelijkheden als je zelf wil. Dit geldt ook voor andere talen, het is niet zo dat je met PHP meer kan dan bijvoorbeeld Java of C++.

Persoonlijk vind ik PHP geen goede taal om te leren programmeren, de overstap van PHP naar bijvoorbeeld C++ of Java is groter dan andersom. Je leert met PHP nasty dingen die je in C++, Java en dergelijke weer moet afleren (en dat is moeilijk als je het zo eenmaal gewend bent!).

Ik heb zelf ook het pad bewandeld van Java > C# > PHP. Momenteel werk ik vrijwel alleen met PHP en niet meer met Java en C#.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:07:59 #36
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98907542
Helemaal mee eens. PHP is een instap(script)taal. Je kan er echt wel mooie dingen mee maken, maar het is lang niet zo veelzijdig en krachtig zoals C/C++, C# of JAVA. Voor webapplicaties is PHP natuurlijk prima. Het is makkelijk te implementeren, overdraagbaar en relatief goedkoop. Persoonlijk zou ik toch de voorkeur aan ASP.NET of JSP geven.
Jeffster! _O_
pi_98910254
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
Wijze user!

Verder pruts ik vooral in Perl omdat het lekker snel en simpel is in scriptjes voor het werk.

Voor het echte werk is de taal inderdaad ondergeschikt. Een goed ontwerp is veel belangrijker. Zelf spreek ik wat JAVA en C.
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:19:08 #38
302853 themole
graaft totaal door.
pi_98911007
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:03 schreef Cid het volgende:

[..]

Wijze user!

Verder pruts ik vooral in Perl omdat het lekker snel en simpel is in scriptjes voor het werk.

Voor het echte werk is de taal inderdaad ondergeschikt. Een goed ontwerp is veel belangrijker. Zelf spreek ik wat JAVA en C.
Klopt tot op bepaalde hoogte, persoonlijk lijkt mij applicaties ontwerpen in prolog nogal lastig. :) Maar dan loop je meer tegen de beperkingen van de taal aan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat hetgeen jij wil wel binnen de scope van een taal moet liggen. ;)
Niet altijd serieus
pi_98912996
Ik vind zelf Java een geweldige taal. Ook door de grote schaalbaarheid. Je kan er snel een kleine applicatie voor thuis in schrijven of zware bedrijfskritische processen mee automatiseren. Een ander groot voordeel van Java is dat de complete API gedocumenteerd is, in tegenstelling tot .Net waar het regelmatig voorkomt dat je een functie aanroept waarvan niet duidelijk is wat die doet en wat voor resultaat je kan verwachten anders dan dat het een object van een bepaald type is.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:28:12 #40
344384 X_FoutBijRegistratie
Succesvol geregistreerd.
pi_98914335
Heb ervaring met:
C#
ASP.NET
VB(A)
JAVA
PHP

C# doe ik dagelijk ( werk ;) ) Makkelijke taal om te schrijven en te lezen.

ASP.NET icm C# gebruikt voor m'n stages op school, intranet applicatie in geschreven.

VB(A) zelf ontdekt, toen in voornamelijk bezig was in Access. Vond het niet veel.

JAVA op school "geleerd", zoals Lod al zei, meer theoretisch. Lijkt wel veel op C#.

PHP voor school opdrachten gebruikt, ben er absoluut geen fan van, vindt het te onsamenhangend en lastig leesbaar.

Heb nog een cursus Javascript thuis liggen waar ik maar eens aan moet gaan beginnen, heb er niet veel ervaring mee, maar het is wel een must voor webapplicaties.
ⁿڻⁿ
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:36:54 #41
311014 IDisposable
GC.Collect();
pi_98917212
JavaScript is echt horror. Het is moeilijk te debuggen/onderhouden. Daarnaast heb je te maken met compatibiliteits obstakels. En omdat het bovenop de browser stack draait, zijn de foutmeldingen over het algemeen zo generiek dat je er bijna niets meer mee kunt doen.
Jeffster! _O_
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:46:34 #42
45206 Pietverdriet
pi_98917569
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef IDisposable het volgende:
JavaScript is echt horror. Het is moeilijk te debuggen/onderhouden. Daarnaast heb je te maken met compatibiliteits obstakels. En omdat het bovenop de browser stack draait, zijn de foutmeldingen over het algemeen zo generiek dat je er bijna niets meer mee kunt doen.
Java en Javascript zijn niet hetzelfde, dat weet je?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:44:12 #43
Succesvol geregistreerd.
pi_98919501
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Java en Javascript zijn niet hetzelfde, dat weet je?
Wat IDisposable (toepasselijke naam trouwens :P) zegt klopt hoor. JS is ook moeilijk te debuggen.

Java geeft net als C# gewoon duidelijk foutmeldingen. (Vind ik dan althans, werk niet met Java, maar wat ik me er kan van herinneren was het zo)
ⁿڻⁿ
pi_98950348
Ik ken veel talen al ben ik niet een die-hard developer. Ik kan talen als: Basic (veel varianten waaronder GW-Basic, Qbasic, QuickBasic en Visual Basic), Assembly (x86 en een paar variantjes), ik heb ooit een klein beetje C en C++ gehad, Java mag ook niet ontbreken en ik was redelijk wegwijs in Turbo/Borland Pascal. Qua webtalen ken ik HTML, Javascript, PHP, en een beetje ASP.

Momenteel ben ik met een projectje bezig die ik in C# bouw. Ik heb het eerst in C++ geprobeerd, maar liep daar telkens vast op de variabele-types die de Windows Api's graag zien en die, die in C++ gebruikelijk zijn. Ik werd gek van het heen en weer casten, dus heb mijzelf toen maar C# aangeleerd (als je al zoveel talen kent is het leren van een nieuwe taal peanuts) en toegepast.

Om nog even hard terug on-topic te gaan, wil je aan een nieuw project beginnen, kijk dan eerst in hoeverre de talen die je al machtig bent geschikt zijn voor de klus. Bijvoorbeeld een dynamische webpagina bouwen met C# is technisch mogelijk maar het is er niet echt geschikt voor. PHP en ASP klaren de klus een stuk makkelijker. Beheers je geen geschikte taal, ga dan op zoek naar de taal die het beste past.

Bijvoorbeeld: (Doel -> taal -> beredenatie)
Snel een database opzetten -> Microsoft Access -> weinig programmeren, vooral klik-klak klaar.
een op hardware geente applicatie -> C -> redelijk low-level, eenvoudig toegang tot hardware
platvorm onafhankelijke applicatie -> C++ -> eenvoudiger te begrijpen en minder die-hard als C
snel een windows applicatie uit blik trekken -> Visual Basic -> eenvoudig te begrijpen.
Iets meer specialistische Windows applicatie -> C# -> iets efficienter dan VB
Dynamische webpagina bouwen (IIS) -> ASP /.NET -> Ondersteuning zit standaard in IIS
Dynamische webpagina bouwen (Apache / IIS) -> PHP -> Gratis ondersteuning voor MySQL/MariaDB, scheelt SQL cals.
Don't hurry, be crappy!
  maandag 4 juli 2011 @ 11:16:24 #45
Succesvol geregistreerd.
pi_99014688
Heeft er iemand hier wel eens een Tool gemaakt?

Zo ja? Welke taal en, zou graag wel wat willen zien van het programma, en e.v.t. stukjes (complexe) code.

Ik zelf heb niks liggen wat ik kan laten tonen, heb wel altijd graag wat willen maken maar ik ben zo inspiratieloos als wat :P
ⁿڻⁿ
pi_99015275
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 11:16 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

Zo ja? Welke taal en, zou graag wel wat willen zien van het programma, en e.v.t. stukjes (complexe) code.

Ik zelf heb niks liggen wat ik kan laten tonen, heb wel altijd graag wat willen maken maar ik ben zo inspiratieloos als wat :P
Dus je wil onze code gebruiken om jezelf te promoten? :')

Daarnaast, wat bedoel je met "een Tool"?
  maandag 4 juli 2011 @ 12:01:23 #47
Succesvol geregistreerd.
pi_99016019
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 11:37 schreef Daeron het volgende:

[..]

Dus je wil onze code gebruiken om jezelf te promoten? :')

Daarnaast, wat bedoel je met "een Tool"?
1. Nee, ik ben gewoon benieuwd naar wat mensen gemaakt hebben. ( Kijk regelmatig op Tweakers.net waar ook zo'n topic is)

2. Tool, tja beetje algemeen begrip inderdaad. Wat ik eigenlijk bedoel is gewoon iemands werk / project.
Kan een Tool zijn, programma, webapplicatie, app. etc.etc..
ⁿڻⁿ
pi_99041315
Misschien een domme vraag maar hoelang gaan al deze talen nog mee?

Worden er geen nieuwe talen gecreërd? :@

Heb er verder geen verstand van ofzo. :P
Believe that anything you can imagine, you can make real.
  maandag 4 juli 2011 @ 22:36:23 #49
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99043024
Ben op dit moment Technische informatica aan het studeren, maar twijfel erg of ik moet overstappen naar informatica. Wat ik niet leuk vind aan Technische informatica:
PLC programmeren :r
Netwerken(Cisco) :r

Waar ik nog niet uit ben of ik het leuk vind of niet:
Technische informatica gaat ook meer over hardware en is erg low level, je krijg ook een hoop assembly, Het zit een beetje tussen Electrotechniek en Informatica.

Informatica vind ik leuker omdat het veel meer programmeren is. Ik zit thuis zelf vaak gewoon te programmeren in java of c# of c omdat ik het gewoon leuk vind. Plc en Cisco opdrachten maak ik alleen maar omdat het moet, en vind eigenlijk niet leuk.

Wat mij ervan weerhoudt om te switchen naar informatica: Ben bang dat ik teveel achterstand heb qua programmeren vergeleken met informatica studenten die vanaf begin informatica doen.

Tips?
Sisco Certified
pi_99043089
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:06 schreef kwaliteit. het volgende:
Misschien een domme vraag maar hoelang gaan al deze talen nog mee?

Worden er geen nieuwe talen gecreërd? :@

Heb er verder geen verstand van ofzo. :P
Uiteraard worden er op een gegeven moment wel talen bij gecreëerd. Echter sterven bestaande talen niet zomaar uit; meestal worden bestaande talen uitgebreid met nieuwe functies en/of mogelijkheden waardoor de levensduur erg lang kan zijn.
  maandag 4 juli 2011 @ 22:40:54 #51
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99043274
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 11:16 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1316127

http://www.helpmij.nl/for(...)-Test-mijn-programma

Bedoel je zoiets? Wel een leuke idee voor Fok!.
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 08:26:26 #52
Succesvol geregistreerd.
pi_99053781
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:36 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ben op dit moment Technische informatica aan het studeren, maar twijfel erg of ik moet overstappen naar informatica. Wat ik niet leuk vind aan Technische informatica:
PLC programmeren :r
Netwerken(Cisco) :r

Waar ik nog niet uit ben of ik het leuk vind of niet:
Technische informatica gaat ook meer over hardware en is erg low level, je krijg ook een hoop assembly, Het zit een beetje tussen Electrotechniek en Informatica.

Informatica vind ik leuker omdat het veel meer programmeren is. Ik zit thuis zelf vaak gewoon te programmeren in java of c# of c omdat ik het gewoon leuk vind. Plc en Cisco opdrachten maak ik alleen maar omdat het moet, en vind eigenlijk niet leuk.

Wat mij ervan weerhoudt om te switchen naar informatica: Ben bang dat ik teveel achterstand heb qua programmeren vergeleken met informatica studenten die vanaf begin informatica doen.

Tips?
Je moet uiteraard doen wat je gevoel zegt, als jij met tegenzin naar school gaat, zou ik de keuze al gemaakt hebben.
Heb precies hetzelfde gehad, ik wou stoppen met school na m'n 2e jaar. Maar toen mocht ik een richting kiezen en heb voor programmeren gekozen.

Waarom zou je teveel achterstand hebben? Thuis programmeer je ook graag zeg je. Daar leer je wel veel van, zelf dingen uitvogelen e.d. De lessen zal we wel snel oppakken aangezien je er actief mee bezig bent, en het ook leuk vind.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:40 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1316127

http://www.helpmij.nl/for(...)-Test-mijn-programma

Bedoel je zoiets? Wel een leuke idee voor Fok!.
Precies ja! Vind het altijd leuk om te zien wat mensen nu weer gemaakt hebben, en e.v.t. stukjes code na te lezen :)
ⁿڻⁿ
  dinsdag 5 juli 2011 @ 09:16:23 #53
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_99054440
quote:
Dit en uitsluitend dit.
pi_99054753
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:37 schreef The_Terminator het volgende:
Uiteraard worden er op een gegeven moment wel talen bij gecreëerd. Echter sterven bestaande talen niet zomaar uit; meestal worden bestaande talen uitgebreid met nieuwe functies en/of mogelijkheden waardoor de levensduur erg lang kan zijn.
Neem C bijvoorbeeld. Momenteel zijn er 3 varianten op, gewoon C of 'ANSI-C', Cpp of C++ en C# (of C-sharp). ANSI-C is waar de taal mee begonnen is, het is vrij lowlevel, dus je kunt er gemakkelijk de hardware mee aanspreken. Dus erg geschikt voor drivers. Daarop gebaseerd is Cpp, die veel hardwaretaken al uit handen neemt en dus iets minder op de hardware zit, al kan dat nog altijd). C en Cpp zijn beide platvorm onafhankelijk, dat is, de taal kun je voor meerdere platvormen gebruiken, maar de output is geent op een specifiek besturingssysteem en processor. C# is een Microsoft implementatie die vooral geent is op interactie met Windows componenten, het .NET framework in het bijzonder.

Maar voordat C bestond, had je al een hele ontwikkeling. Te beginnen ergens met Algol waarop CPL gebaseerd is. CPL werd nog te omslachtig gevonden, dus daarop werd 'Basic' CPL ofwel BCPL gebaseerd. Daarop is weer B gebaseerd en dat heeft uiteindelijk tot C geleid.

Zie ook: http://www.authenticsocie(...)omputerlanguages.png
Don't hurry, be crappy!
  dinsdag 5 juli 2011 @ 09:43:29 #55
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_99054950
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 09:33 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Neem C bijvoorbeeld. Momenteel zijn er 3 varianten op, gewoon C of 'ANSI-C', Cpp of C++ en C# (of C-sharp). ANSI-C is waar de taal mee begonnen is, het is vrij lowlevel, dus je kunt er gemakkelijk de hardware mee aanspreken. Dus erg geschikt voor drivers. Daarop gebaseerd is Cpp, die veel hardwaretaken al uit handen neemt en dus iets minder op de hardware zit, al kan dat nog altijd). C en Cpp zijn beide platvorm onafhankelijk, dat is, de taal kun je voor meerdere platvormen gebruiken, maar de output is geent op een specifiek besturingssysteem en processor. C# is een Microsoft implementatie die vooral geent is op interactie met Windows componenten, het .NET framework in het bijzonder.

Maar voordat C bestond, had je al een hele ontwikkeling. Te beginnen ergens met Algol waarop CPL gebaseerd is. CPL werd nog te omslachtig gevonden, dus daarop werd 'Basic' CPL ofwel BCPL gebaseerd. Daarop is weer B gebaseerd en dat heeft uiteindelijk tot C geleid.

Zie ook: http://www.authenticsocie(...)omputerlanguages.png
Wil je nooit meer zo vloeken? C# is zeker geen variant op C, en ligt dichterbij Java/C++ dan bij C, zoals je schema ook aangeeft. C++ is ook geen stricte subset van C, de enige stricte subset van C is objective-C, wat ik trouwens persoonlijk een verschrikke taal vind.

Zelf ben ik tevens bezig met het leren van Scheme, een zeer interessante taal. Iedere programmeur zou ten minste een functionale taal moeten kunnen, al is het maar voor de denkwijze.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  dinsdag 5 juli 2011 @ 15:20:02 #56
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99067228
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

2. Tool, tja beetje algemeen begrip inderdaad. Wat ik eigenlijk bedoel is gewoon iemands werk / project.
Kan een Tool zijn, programma, webapplicatie, app. etc.etc..
M'n werk mag ik natuurlijk per definitie niet posten, maar als je graag een stuk willekeurige code wil zien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 5 juli 2011 @ 15:34:26 #57
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_99067815
quote:
Dit dus.

Ik ken diverse programmeertalen, van Cobol via PL/1 naar Pascal en Delphi tot C++ en C#
In alle talen is het mogelijk om baggerprogramma's te maken als je niet even nadenkt over de onderliggende concepten.

Overigens: als je gewoon een beetje in het wilde weg wilt proberen en 'programmeren', dan kan je Lua overwegen
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 15:50:04 #58
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99068440
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 08:26 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

[..]

Je moet uiteraard doen wat je gevoel zegt, als jij met tegenzin naar school gaat, zou ik de keuze al gemaakt hebben.
Heb precies hetzelfde gehad, ik wou stoppen met school na m'n 2e jaar. Maar toen mocht ik een richting kiezen en heb voor programmeren gekozen.

Waarom zou je teveel achterstand hebben? Thuis programmeer je ook graag zeg je. Daar leer je wel veel van, zelf dingen uitvogelen e.d. De lessen zal we wel snel oppakken aangezien je er actief mee bezig bent, en het ook leuk vind.

Het kan dat ik thuis met totaal iets anders bezig ben dat wat je bij Informatica leert, Ik heb trouwens wel de eerste twee blokken van I als minor gevolgd, dus ik heb opzich wel een idee van wat ik kan verwachten. Mischien maar eens meer info over vragen.

Een andere reden waarom ik twijfel is dat er een stuk minder technische informatici zijn dan gewone informatici, dit zou dus mogelijk meer zekerheid op een baan bieden na mijn studie.
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 16:24:33 #59
Succesvol geregistreerd.
pi_99069866
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 15:20 schreef Catbert het volgende:

[..]

M'n werk mag ik natuurlijk per definitie niet posten, maar als je graag een stuk willekeurige code wil zien:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar vraag ik ook uiteraard niet naar, dat zou ik ook niet mogen doen. Gewoon die hobby projecten vind ik altijd erg leuk om te zien wat mensen van de grond kunnen brengen.

Zal thuis de code ff doorlezen ;)
ⁿڻⁿ
pi_99073700
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 09:43 schreef Trollface. het volgende:

[..]

Wil je nooit meer zo vloeken? C# is zeker geen variant op C, en ligt dichterbij Java/C++ dan bij C, zoals je schema ook aangeeft. C++ is ook geen stricte subset van C, de enige stricte subset van C is objective-C, wat ik trouwens persoonlijk een verschrikke taal vind.

Zelf ben ik tevens bezig met het leren van Scheme, een zeer interessante taal. Iedere programmeur zou ten minste een functionale taal moeten kunnen, al is het maar voor de denkwijze.
Ik vraag me af wat je 'verschrikkelijk' vindt aan Objective-C?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:14:35 #61
Succesvol geregistreerd.
pi_99077464
Vraagje:
Aangezien ik zelf nog nooit een hobby-programma heb geschreven wil ik onlangs dat wel even wat weten.
Stel ik maak een simpel programma'tje om contactpersonen in op te slaan. Hoe zouden jullie het opslaan van deze gegevens doen? In een XML bestand of wat?
ⁿڻⁿ
pi_99077579
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:14 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Vraagje:
Aangezien ik zelf nog nooit een hobby-programma heb geschreven wil ik onlangs dat wel even wat weten.
Stel ik maak een simpel programma'tje om contactpersonen in op te slaan. Hoe zouden jullie het opslaan van deze gegevens doen? In een XML bestand of wat?
Welke taal? Ik zou het bijvoorbeeld in PHP doen icm een MySQL database om de gegevens in op te slaan.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:29:58 #63
Succesvol geregistreerd.
pi_99078101
Oh ja, dat zou handig zijn.
Voor webapplicaties weet ik het wel.

Voor een windows applicatie in C# geschreven.

-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
ⁿڻⁿ
pi_99081534
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 20:51:09 #65
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99081794
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?

Zoiets misschien:? Of zoek je een veilige manier van data opslaan?
SPOILER

[ Bericht 8% gewijzigd door FoolWithMokey op 05-07-2011 21:55:28 ]
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 20:55:25 #66
Succesvol geregistreerd.
pi_99082037
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:46 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.
SQLite klinkt wel interessant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:51 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?

Zoiets misschien:? Of zoek je een veilige manier van data opslaan?
SPOILER
Txt bestand is weer te minimaal.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.
ⁿڻⁿ
pi_99084013
Programmeren in het Nederlands :X
pi_99084272
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef retorbrapi het volgende:
"Deze vak bestaat al"? :P.

De laatste tijd veel in Ruby gedaan. Elegante taal en sinds 1.9 de echt grote performance issues (ok, het blijft interpreted) wel gefixt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:48:56 #69
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_99085541
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
SQLite
SQLite Manager (Firefox plugin)
dblinq2007 (linq to sqlite)

met die firefox plugin kun je redelijk makkelijk je database in elkaar knutselen. Met dblinq2007 kun je je database uitgenereren naar c# zodat je met linq er tegenaan kunt praten. (En hopen dat dblinq een beetje meewerkt, geen idee hoe volwassen dat ding is).
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:49:56 #70
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99085602
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef retorbrapi het volgende:
checkBestaat();

half half :P

quote:
"Deze vak bestaat al"? :P.

:@
Sisco Certified
pi_99087891
Ik zou echt aanraden om Engelse naamconventies in je code te gebruiken. Voor eigen freubeltjes maakt het niet zoveel uit. Maar zodra je in een multidisciplinair team aan een project gaat werken, gaan die Nederlandse namen echt voor problemen zorgen. Het is vooral een kwestie van gewenning.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:26:08 #72
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99088110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:22 schreef Devv het volgende:
Ik zou echt aanraden om Engelse naamconventies in je code te gebruiken. Voor eigen freubeltjes maakt het niet zoveel uit. Maar zodra je in een multidisciplinair team aan een project gaat werken, gaan die Nederlandse namen echt voor problemen zorgen. Het is vooral een kwestie van gewenning.
Het stukje code in de spoiler was idd mijn eigen gepruts. Het is voor in de toekomst idd beter als ik alvast engelse benaming aanleer.
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:29:46 #73
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_99088342
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

[..]

[..]

Txt bestand is weer te minimaal.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.
c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:53:48 #74
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99093500
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:29 schreef ralfie het volgende:

[..]

c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.
Ik wist niets over datatables, wel handig. Maar ik heb het volgende stukje code geschreven:

SPOILER
Maar ik moet nu toch alsnog een database maken om de ingevoerde gegevens daadwerkelijk op te slaan, of is er een andere manier?
Sisco Certified
pi_99094330
Je kan een DataTable/DataSet met de WriteXml methode ook naar een XML bestand laten schrijven.

http://msdn.microsoft.com(...)tatable_methods.aspx
  woensdag 6 juli 2011 @ 02:21:30 #76
298746 Dalando
18, niet meer gefrustreerd
pi_99098235
PHP HTML JS CSS punt.
Spel-, taal- en grammaticafouten voorbehouden.
994a040db3f025e25771e045468fc121
  woensdag 6 juli 2011 @ 03:15:55 #77
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99098701
@TS: neem Python. Heeft alles, kan alles, en de code is simpel en leesbaar genoeg om je niet teveel met randzaken bezig te houden (waar beginnende programmeurs 9 van de 10 keer alle plezier door verliezen). Gewoon doen, even installeren, in kladblok

1print "Hello World"

tikken, opslaan, runnen en daar is je output al. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt hoe je dit in Java/C++/C# voor elkaar hebt (lees: bij elkaar geklikt en gesleept hebt in een of andere ontzettende bloated editor) heb je in Python al een volwaardig programmaatje geschreven. O+.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 6 juli 2011 @ 08:21:33 #78
Succesvol geregistreerd.
pi_99099977
Bedankt voor de tips.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 00:09 schreef Devv het volgende:
Je kan een DataTable/DataSet met de WriteXml methode ook naar een XML bestand laten schrijven.

http://msdn.microsoft.com(...)tatable_methods.aspx
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.
ⁿڻⁿ
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:20:15 #79
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99106061
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:

tikken, opslaan, runnen en daar is je output al. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt hoe je dit in Java/C++/C# voor elkaar hebt (lees: bij elkaar geklikt en gesleept hebt in een of andere ontzettende bloated editor) heb je in Python al een volwaardig programmaatje geschreven. O+.
Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 08:21 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.
Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_99109131
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:20 schreef Catbert het volgende:

[..]

Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?

[..]

Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.
JSON is eigenlijk bedoeld om te communiceren tussen een server (.Net, Java, PHP, wat je zelf wil) backend en een javascript frontend. XML is netter als je communiceert tussen bijvoorbeeld een .Net frontend en een Java backend en als je .Net naar .Net doet gewoon lekker met WCF werken en bij Java naar Java gewoon RMI. :)

Ik gebruik zelf voor Java trouwens de Google Json library, werkt goed hier :)
pi_99109267
Fortran:
Achterhaald, ouderwets - maar in de wetenschappelijke wereld circuleren nog miljoenen zeer nuttige Fortran scripts. Ook vrij snel.

Haskell en afgeleiden:
Functioneel programmeren. Een aparte denkwijze. Niet beter of slechter dan andere methoden, maar gewoon anders ;)

C, C++, C#, Java, Perl etc zijn welbekend ;)
pi_99109421
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk, volledig gratis te gebruiken en distribueren, taal met toekomst.
pi_99109503
quote:
Dit.

Elke taal heeft zijn zwakkere en sterkere kanten, aan jou als programmeur om het juiste gereedschap voor de klus te hanteren. (zoals een docent dat ooit van me zei)

Momenteel programmeer ik bijvoorbeeld in VDF terwijl ik van origine een Java programmeur ben, het is allemaal een pot nat.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_99109587
quote:
Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoor ;) De mindsets verschillen nogal.

Binnen die "stijlvelden" maakt de taal die je kiest echter idd niet veel uit.
pi_99109814
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:59 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoor ;) De mindsets verschillen nogal.

Binnen die "stijlvelden" maakt de taal die je kiest echter idd niet veel uit.
Maakt ook wel degelijk uit. Vooral wat kosten betreft en user community.
pi_99110038
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk.
Write once, debug anywhere :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 6 juli 2011 @ 14:15:55 #87
343273 KirovAir
Kirov Reportin'
pi_99110239
C#
Voordelen:
Zowel web (MVC!) als windows (en met mono ook linux) applicaties.
Snelle leercurve
OO
Syntax is logisch, en netjes.
Verreweg komen daar de best betaalde banen uit voort.

Nadelen:
Framework(?)

Geschreven door een jonge programmeergod die meer dan 4k per maand verdiend. :7
pi_99119018
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:
@TS: neem Python. en de code is simpel en leesbaar genoeg
Was Python niet dat taaltje waarbij de opmaak van je code ook een semantieke betekenis heeft en waarbij je afschuwelijke __underscore__ shit-constructies moet maken? __Oogt__leesbaar__ja__.
pi_99119419
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
Hulde !

Java ZUIGT
Wisdom is the art of using knowledge
pi_99119471
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk, volledig gratis te gebruiken en distribueren, taal met toekomst.
Java is op de zelfde manier platform onafhankelijk als BASIC

Java is een interpreter prut taaltje dat doet alsof het een grote jongen is door zijn interpreter een virtuele machine te noemen..

Platform onafhankelijk ? aan mijn hoela

Verder.. Wat je ook maakt in java , het ziet er op de een of andere manier altijd houtje touwtje uit...
Wisdom is the art of using knowledge
  woensdag 6 juli 2011 @ 18:19:02 #91
206640 Beelzebufo
pi_99119762
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ben van C++ 'doorgestroomd' naar C# (keuze van de baas...) en herken dit ook. Ik voelde me in het begin doodongelukkig om objecten te instantieren en daarna niet te disposen, maar in de praktijk werkt de garbagecollection redelijk goed (om niet te zeggen dat je los-vaste objecten moet beschermen tegen ontijdige opruiming...)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 6 juli 2011 @ 18:23:28 #92
206640 Beelzebufo
pi_99119874
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2011 14:11 schreef Litpho het volgende:

[..]

Write once, debug anywhere :+.
Ach, het kan nog erger. Neem nou APL, dat is een write-only taal. Teruglezen, laat staan debuggen is bijkans onmogelijk.
  woensdag 6 juli 2011 @ 19:14:11 #93
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99121693
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:48 schreef Daeron het volgende:
JSON is eigenlijk bedoeld om te communiceren tussen een server
Nee, het is daarvoor ontwikkeld. Dat is wat anders. Het heeft t.o.v. XML het voordeel dat het minder overhead heeft. Daarnaast gebruik ik het gewoon om simpele config files e.d. in te lezen en zal het me een worst wezen waarvoor het 'bedoeld' is volgens sommigen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 18:09 schreef Raven_NL het volgende:

Java is een interpreter prut taaltje dat doet alsof het een grote jongen is door zijn interpreter een virtuele machine te noemen..

Verder.. Wat je ook maakt in java , het ziet er op de een of andere manier altijd houtje touwtje uit...
Ja, en daarom worden zoveel grote projecten gedaan in Java :')

Kneus. Als je niet weet waar je 't over hebt, hou dan je mond. Met je 'geinterpreteerd' :')
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:39:26 #94
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99131672
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:20 schreef Catbert het volgende:

[..]

Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren.
Als dat al gebeurt, dan leert de beginner daar vervolgens van. Vervolgens ontwikkelt deze beginner zich tot een programmeur die weet wat het is om zowel OO, procedureel als functioneel in een taal te kunnen programmeren. Java is voor masochisten: mensen die het (blijkbaar) geen probleem vinden om binnen een netwerk van zinnige en vooral ook een hoop minder zinnige regels en constructies gedwongen worden te blijven, het (blijkbaar) geen probleem vinden om geen interactieve prompt te hebben en continu te moeten compileren en het gezeur van een compiler aan te moeten horen, het (blijkbaar) fijn vinden 5-10 maal zoveel regels code te schrijven als voor hetzelfde resultaat in Python nodig was geweest.

Het "scripttaaltje" Python is voor mensen die hun tijd vooral aan het nadenken over ontwerp en algoritmes willen besteden en vervolgens binnen een fractie van de tijd die voor Java nodig was geweest het boeltje geprogrammeerd willen hebben. Tegenargumenten ten faveure van Java zoals 3rd party libraries en de snelheid van JIT gaan niet op, want Jython.

quote:
Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?
Nee, ik weet het niet, misschien omdat Java nog steeds zo populair is in het bedrijfsleven. Maar Java heeft zijn hoogtepunt gehad en gaat langzaam maar zeker het onderspit delven tegen de volgende generatie programmeertalen, zie bijv. de Tiobe index, waar talen als Java en C++ de laatste 10 jaar een dalende trend laten zien terwijl Python, Lua (en C#) een duidelijke stijgende trend kennen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 17:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Was Python niet dat taaltje waarbij de opmaak van je code ook een semantieke betekenis heeft en waarbij je afschuwelijke __underscore__ shit-constructies moet maken? __Oogt__leesbaar__ja__.
Heb je wel eens met Python gewerkt? Ieder zijn voorkeur, maar dat Pythoncode veel leesbaarder is daar is vrijwel iedereen het wel over eens.
Fotoboek
pi_99132948
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 18:09 schreef Raven_NL het volgende:

[..]

hier ook al trollen. Damn zeg. Ts google ff op c# vs java. Veel nuttige info over 2 goede omgevingen.

Niet platformonafhankelijk. Java niet? Je weet waarschijnlijk niet half hoeveel stuff jij gebruikt die een vorm van java gebruiken. Telefoons, navigatiesystemen, medische systemen. Name it.
pi_99134358
Ruby is een erg mooie taal. Tenminste echt OO i.p.v. PHP waar het er toch allemaal een beetje in is geprakt naderhand, en waar dingen als metaprogramming niet mogelijk zijn (denk bv. aan bestaande klassen veranderen @ runtime zonder deze te moeten extenden, zodat andere processen de gewijzigde klassen kunne gebruiken zonder van de uitbreiding op de hoogte te zijn.... heel Rails is doorspekt van dat soort dingen wat het een erg clean framework maakt, terwijl ze bv. bij CakePHP worstelen om hetzelfde te doen met PHP).

Rekenen met datum en tijd zou trouwens ook wel wat beter mogen in PHP, terwijl in Ruby gewoon de betreffende objecten bij elkaar kan optellen d.m.v. operator overloading.

Nou ja, ze hebben bij PHP nu i.i.g namespaces, 15 jaar nadat de andere talen het hadden... beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :P

Dan Python... puike taal op het hele verplichte indenten na dan.
"Ja dat verplicht je tot netjes werken!".
Misschien, maar het levert wel onnodige ambiguïteiten op. Ik vind het nou juist zo leuk dat ik bv. in Eclipse een coding style kan instellen voor m'n Java, en met 1 key combo al m'n code zo floeps, in de gewenste stijl kan gooien voordat het versiebeheer in gaat.

Hoe moet dat met Python als ie niet weet of die niet geïndente regel nou wel of niet bij die ene functie hoort? Beide gevallen zouden geldige code kunnen zijn! Met accolades is het tenminste altijd duidelijk, hoe de whitespace er ook bij hangt.

Veel mensen zweren erbij, maar ik heb er na jaren nog niet aan kunnen wennen. Dit terwijl ik binnen een paar weken prima gewend was aan dat zogenaamd 'vage' message passing van Objective-C.

quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:42 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat je 'verschrikkelijk' vindt aan Objective-C?
De meeste mensen die ermee beginnen die hoor ik over de message passing syntax:

1
2
Gereedschapskist *kist = [Gereedschapskist initMetKleur:@"rood"];
[kist pak:@"hamer" enDoe:@"lekker gewelddadig"];

i.p.v. iets als in Java of PHP:

1
2
Gereedschapskist kist = new Gereedschapskist("rood");
kist.doe("hamer", "lekker gewelddadig");

We zijn zo ongelooflijk gewend aan de syntax van voorbeeld twee, dat Objective-C er gewoon alien uitziet voor veel mensen. Merk op dat er bij voorbeeld 1 misschien meer tekst staat, maar dat het wel zichzelf beter uitlegt. Je roept geen methode aan, maar je stuurt een bericht. In dit geval het bericht kist:pak:enDoe. Je ziet dat je aan parameters een naam kan hangen, wat je code zelf juist leesbaarder kan maken doordat je er een betekenis aan hangt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fleischmeister op 06-07-2011 23:41:23 ]
pi_99134870
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

hier ook al trollen. Damn zeg. Ts google ff op c# vs java. Veel nuttige info over 2 goede omgevingen.

Niet platformonafhankelijk. Java niet? Je weet waarschijnlijk niet half hoeveel stuff jij gebruikt die een vorm van java gebruiken. Telefoons, navigatiesystemen, medische systemen. Name it.
Met Java zit je gevangen in hun framework als je platformonafhankelijk wil zijn. Zodra je de leuke OS-services wil gaan aanspreken waarin het framework niet voorziet, dan ben je niet platformonafhankelijk meer. Bijvoorbeeld als je onder OS X van die Java-bindings naar Cocoa (het framework dat je zou moeten gebruiken daar) gaat gebruiken om van de leuke OS X features gebruik te kunnen maken.

En dan kan je net zo goed gewoon de boel in Objective-C gaan coden, want werken op Windows en Linux etc. doet het niet meer in die hoedanigheid :')

Plus: Java heeft de footprint van een olifant in een porseleinkast met die hele VM eronder. Leuk als academisch taaltje om de principes te leren, mede omdat het je genadeloos terugfluit als je niet netjes werkt... maar een serieuze desktop applicatie zou ik er zelf nooit mee schrijven.

[ Bericht 66% gewijzigd door Fleischmeister op 06-07-2011 23:39:40 ]
pi_99135332
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:39 schreef keesjeislief het volgende:
Heb je wel eens met Python gewerkt? Ieder zijn voorkeur, maar dat Pythoncode veel leesbaarder is daar is vrijwel iedereen het wel over eens.
Ja, ik heb helaas ooit een p2p-client gemaakt in Python.
pi_99135808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef IDisposable het volgende:
Als je inderdaad JavaScript bedoeld en geen Java: ieder zichzelf respecterende frontend
webdeveloper heeft frameworks als jQuery in z'n standaard toolkit zitten, waarmee je dergelijke ellende niet meer meemaakt.
Veel web frameworks gebruiken dergelijke libraries ook onder de motorkap voor hun AJAX- en effect-abstractie e.d. zodat je niet eens meer JS hoeft te tikken, denk aan de .rjs views in Rails.
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:58:02 #100
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99136103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:19 schreef Henno het volgende:
[..]

Dan Python... puike taal op het hele verplichte indenten na dan.
"Ja dat verplicht je tot netjes werken!".
Misschien, maar het levert wel onnodige ambiguïteiten op. Ik vind het nou juist zo leuk dat ik bv. in Eclipse een coding style kan instellen voor m'n Java, en met 1 key combo al m'n code zo floeps, in de gewenste stijl kan gooien voordat het versiebeheer in gaat.

Hoe moet dat met Python als ie niet weet of die niet geïndente regel nou wel of niet bij die ene functie hoort? Beide gevallen zouden geldige code kunnen zijn! Met accolades is het tenminste altijd duidelijk, hoe de whitespace er ook bij hangt.

[..]

In de praktijk is dat geen belemmering, omdat je sowieso whitespace gebruikt als je je code een beetje overzichtelijk wilt houden. Het netto-effect is dat je geen haakjes om je blokken hoeft te plaatsen, niets meer, niets minder.
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')