Ga je mond spoelen ouwe!quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef FredvZ het volgende:
PHP (lekker snel en ranzig iets in elkaar zetten, alles wat ik maak is toch alleen voor eigen gebruik).
Verder kan ik ook nog iets met C, C++, Java, Delphi en Pascal. Maar ik doe er verder weinig mee, aangezien ik het te saai vind. Maar tis in de ICT wel handig om hier kennis van te hebben
Nadelen van PHP zijn het feit dat het zo'n rommeltje kan worden, niet al te beste OO implementatie en mensen die denken dat ze expert zijn in PHP maar er toch een rommeltje van maken. PHP is complexer dan je denkt, vooral als ik dan als voordeel 'makkelijk te leren' zie staan gaan mijn nekharen omhoog. Uiteraard is PHP makkelijker te leren, je kan eventueel alles in een bestand knallen en gaan met die banaan, echter is dit verre van ideaal. Om expert in PHP te worden en er echt bedreven in te zijn ben je jaren van oefening en gebruik verder!quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:05 schreef henrivo het volgende:
OP aangepast, suggesties voor t lijstje graag
Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:19 schreef henrivo het volgende:
C#
Voordelen
Nadelen
Enkel bruikbaar op Windows-besturingssystemen
Bedankt voor het commentaar, ik zal het even weghalen. Zoals al eerder vermeld zit ik nog niet zo gek lang in het "developerswereldje", dus dat wist ik nietquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Dat is trouwens niet correct. Er zijn meerdere opensource implementaties van de .net runtime. Mono is zelfs vrij ver en heeft zelfs een groot deel van de "windows specifieke" bibliotheken portable geimplementeerd.
Wat wil je doen? Als je cross-platform wilt ontwikkelen (waar ik wel vanuit ga gezien je selectie van talen) zou ik je Java aanbevelen. Java is makkelijker te leren voor een beginner, je hoeft niet met pointers en garbage collection te werken in Java terwijl dit wel in C++ moet. Houd er wel rekening mee dat je niet in een dag, week, maand of zelfs jaar leert programmeren. Om goed te kunnen programmeren op professioneel niveau ben je zo 4-5 jaar van toepassen en oefenen verder.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:36 schreef henrivo het volgende:
En tóch ben ik er zelf iig nog niet helemaal uit... C, C++ of Java. Iemand nog meer suggesties/onderbouwingen?
Misschien een ideetje om hier een reeks van te maken? Voor de "nieuwe generatie" programmeurs?
Nogmaals, de taal is echt niet het belangrijkste. Tijdens de opleiding leer je ook geen taal, maar meer algoritmes, het abstracte denken en wiskundige zaken. De taal moet je zien als hulpmiddel.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:23 schreef henrivo het volgende:
Daar zit wat in ja. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat pointers of garbage collection is, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat ik heb gehoord is dat Java zo ongeveer de standaard is op scholen als je leert programmeren (correct me if im wrong) en aangezien ik volgend jaar de opleiding applicatieontwikkelaar wil gaan doen zou een kleine voorsprong de opleiding wat minder pittig maken denk ik
Maar ik ga er nu dus van uit dat alles wat je met C(++) kunt, ook met Java kunt doen en andersom?
Dat vind ik persoonlijk echt een lelijke taal om in te werken. Dan ga ik toch liever voor de C/C++ varianten. Voor mijn werk programmeer ik alles in C#. Vooral voor het ontwikkelen van RIA's is dit voor mij de taal bij uitstek. Wat ik vooral fijn aan C# vind, zijn de language extensions en Lambda Expressions. Je kan echt super compacte code schrijven. En het ziet er nog esthetisch uit ook.quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:58 schreef VanishedEntity het volgende:
Was Delphi / Object Pascal al genoemd?
Alsjeblieft, vergelijk PHP niet met C(++), Java, C# of welke andere programmeertaal dan ook! PHP staat echt compleet los van programmeertalen, PHP wordt ook wel vaker een scripttaal genoemd. PHP is echt voor webdevelopment terwijl C georiënteerde talen en Java meer voor desktop-applicaties is (ja, je kan er wel web implementaties mee doen maar dat is niet de hoofdzaak).quote:Op donderdag 30 juni 2011 20:44 schreef henrivo het volgende:
Ja, dat bedacht ik me ook net. Ik ben wel al redelijk thuis in PHP, en dat toont weer veel overeenkomsten met C++ qua syntaxis en zo.
PHP is een erg fijne taal ja, heel veel mogelijkheden en zo.
Wijze user!quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
Klopt tot op bepaalde hoogte, persoonlijk lijkt mij applicaties ontwerpen in prolog nogal lastig.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:03 schreef Cid het volgende:
[..]
Wijze user!
Verder pruts ik vooral in Perl omdat het lekker snel en simpel is in scriptjes voor het werk.
Voor het echte werk is de taal inderdaad ondergeschikt. Een goed ontwerp is veel belangrijker. Zelf spreek ik wat JAVA en C.
Java en Javascript zijn niet hetzelfde, dat weet je?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef IDisposable het volgende:
JavaScript is echt horror. Het is moeilijk te debuggen/onderhouden. Daarnaast heb je te maken met compatibiliteits obstakels. En omdat het bovenop de browser stack draait, zijn de foutmeldingen over het algemeen zo generiek dat je er bijna niets meer mee kunt doen.
Wat IDisposable (toepasselijke naam trouwensquote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Java en Javascript zijn niet hetzelfde, dat weet je?
Dus je wil onze code gebruiken om jezelf te promoten?quote:Op maandag 4 juli 2011 11:16 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Heeft er iemand hier wel eens een Tool gemaakt?
Zo ja? Welke taal en, zou graag wel wat willen zien van het programma, en e.v.t. stukjes (complexe) code.
Ik zelf heb niks liggen wat ik kan laten tonen, heb wel altijd graag wat willen maken maar ik ben zo inspiratieloos als wat
1. Nee, ik ben gewoon benieuwd naar wat mensen gemaakt hebben. ( Kijk regelmatig op Tweakers.net waar ook zo'n topic is)quote:Op maandag 4 juli 2011 11:37 schreef Daeron het volgende:
[..]
Dus je wil onze code gebruiken om jezelf te promoten?
Daarnaast, wat bedoel je met "een Tool"?
Uiteraard worden er op een gegeven moment wel talen bij gecreëerd. Echter sterven bestaande talen niet zomaar uit; meestal worden bestaande talen uitgebreid met nieuwe functies en/of mogelijkheden waardoor de levensduur erg lang kan zijn.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:06 schreef kwaliteit. het volgende:
Misschien een domme vraag maar hoelang gaan al deze talen nog mee?
Worden er geen nieuwe talen gecreërd?
Heb er verder geen verstand van ofzo.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1316127quote:Op maandag 4 juli 2011 11:16 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Heeft er iemand hier wel eens een Tool gemaakt?
Zo ja? Welke taal en, zou graag wel wat willen zien van het programma, en e.v.t. stukjes (complexe) code.
Ik zelf heb niks liggen wat ik kan laten tonen, heb wel altijd graag wat willen maken maar ik ben zo inspiratieloos als wat
Je moet uiteraard doen wat je gevoel zegt, als jij met tegenzin naar school gaat, zou ik de keuze al gemaakt hebben.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:36 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ben op dit moment Technische informatica aan het studeren, maar twijfel erg of ik moet overstappen naar informatica. Wat ik niet leuk vind aan Technische informatica:
PLC programmeren![]()
Netwerken(Cisco)
Waar ik nog niet uit ben of ik het leuk vind of niet:
Technische informatica gaat ook meer over hardware en is erg low level, je krijg ook een hoop assembly, Het zit een beetje tussen Electrotechniek en Informatica.
Informatica vind ik leuker omdat het veel meer programmeren is. Ik zit thuis zelf vaak gewoon te programmeren in java of c# of c omdat ik het gewoon leuk vind. Plc en Cisco opdrachten maak ik alleen maar omdat het moet, en vind eigenlijk niet leuk.
Wat mij ervan weerhoudt om te switchen naar informatica: Ben bang dat ik teveel achterstand heb qua programmeren vergeleken met informatica studenten die vanaf begin informatica doen.
Tips?
Precies ja! Vind het altijd leuk om te zien wat mensen nu weer gemaakt hebben, en e.v.t. stukjes code na te lezenquote:Op maandag 4 juli 2011 22:40 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1316127
http://www.helpmij.nl/for(...)-Test-mijn-programma
Bedoel je zoiets? Wel een leuke idee voor Fok!.
Dit en uitsluitend dit.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
Neem C bijvoorbeeld. Momenteel zijn er 3 varianten op, gewoon C of 'ANSI-C', Cpp of C++ en C# (of C-sharp). ANSI-C is waar de taal mee begonnen is, het is vrij lowlevel, dus je kunt er gemakkelijk de hardware mee aanspreken. Dus erg geschikt voor drivers. Daarop gebaseerd is Cpp, die veel hardwaretaken al uit handen neemt en dus iets minder op de hardware zit, al kan dat nog altijd). C en Cpp zijn beide platvorm onafhankelijk, dat is, de taal kun je voor meerdere platvormen gebruiken, maar de output is geent op een specifiek besturingssysteem en processor. C# is een Microsoft implementatie die vooral geent is op interactie met Windows componenten, het .NET framework in het bijzonder.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:37 schreef The_Terminator het volgende:
Uiteraard worden er op een gegeven moment wel talen bij gecreëerd. Echter sterven bestaande talen niet zomaar uit; meestal worden bestaande talen uitgebreid met nieuwe functies en/of mogelijkheden waardoor de levensduur erg lang kan zijn.
Wil je nooit meer zo vloeken? C# is zeker geen variant op C, en ligt dichterbij Java/C++ dan bij C, zoals je schema ook aangeeft. C++ is ook geen stricte subset van C, de enige stricte subset van C is objective-C, wat ik trouwens persoonlijk een verschrikke taal vind.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:33 schreef RiDo78 het volgende:
[..]
Neem C bijvoorbeeld. Momenteel zijn er 3 varianten op, gewoon C of 'ANSI-C', Cpp of C++ en C# (of C-sharp). ANSI-C is waar de taal mee begonnen is, het is vrij lowlevel, dus je kunt er gemakkelijk de hardware mee aanspreken. Dus erg geschikt voor drivers. Daarop gebaseerd is Cpp, die veel hardwaretaken al uit handen neemt en dus iets minder op de hardware zit, al kan dat nog altijd). C en Cpp zijn beide platvorm onafhankelijk, dat is, de taal kun je voor meerdere platvormen gebruiken, maar de output is geent op een specifiek besturingssysteem en processor. C# is een Microsoft implementatie die vooral geent is op interactie met Windows componenten, het .NET framework in het bijzonder.
Maar voordat C bestond, had je al een hele ontwikkeling. Te beginnen ergens met Algol waarop CPL gebaseerd is. CPL werd nog te omslachtig gevonden, dus daarop werd 'Basic' CPL ofwel BCPL gebaseerd. Daarop is weer B gebaseerd en dat heeft uiteindelijk tot C geleid.
Zie ook: http://www.authenticsocie(...)omputerlanguages.png
M'n werk mag ik natuurlijk per definitie niet posten, maar als je graag een stuk willekeurige code wil zien:quote:Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
2. Tool, tja beetje algemeen begrip inderdaad. Wat ik eigenlijk bedoel is gewoon iemands werk / project.
Kan een Tool zijn, programma, webapplicatie, app. etc.etc..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
Dit dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
Het kan dat ik thuis met totaal iets anders bezig ben dat wat je bij Informatica leert, Ik heb trouwens wel de eerste twee blokken van I als minor gevolgd, dus ik heb opzich wel een idee van wat ik kan verwachten. Mischien maar eens meer info over vragen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 08:26 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
[..]
Je moet uiteraard doen wat je gevoel zegt, als jij met tegenzin naar school gaat, zou ik de keuze al gemaakt hebben.
Heb precies hetzelfde gehad, ik wou stoppen met school na m'n 2e jaar. Maar toen mocht ik een richting kiezen en heb voor programmeren gekozen.
Waarom zou je teveel achterstand hebben? Thuis programmeer je ook graag zeg je. Daar leer je wel veel van, zelf dingen uitvogelen e.d. De lessen zal we wel snel oppakken aangezien je er actief mee bezig bent, en het ook leuk vind.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:20 schreef Catbert het volgende:
[..]
M'n werk mag ik natuurlijk per definitie niet posten, maar als je graag een stuk willekeurige code wil zien:Daar vraag ik ook uiteraard niet naar, dat zou ik ook niet mogen doen. Gewoon die hobby projecten vind ik altijd erg leuk om te zien wat mensen van de grond kunnen brengen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal thuis de code ff doorlezen
ⁿڻⁿ
Ik vraag me af wat je 'verschrikkelijk' vindt aan Objective-C?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:43 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Wil je nooit meer zo vloeken? C# is zeker geen variant op C, en ligt dichterbij Java/C++ dan bij C, zoals je schema ook aangeeft. C++ is ook geen stricte subset van C, de enige stricte subset van C is objective-C, wat ik trouwens persoonlijk een verschrikke taal vind.
Zelf ben ik tevens bezig met het leren van Scheme, een zeer interessante taal. Iedere programmeur zou ten minste een functionale taal moeten kunnen, al is het maar voor de denkwijze.
Welke taal? Ik zou het bijvoorbeeld in PHP doen icm een MySQL database om de gegevens in op te slaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:14 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Vraagje:
Aangezien ik zelf nog nooit een hobby-programma heb geschreven wil ik onlangs dat wel even wat weten.
Stel ik maak een simpel programma'tje om contactpersonen in op te slaan. Hoe zouden jullie het opslaan van deze gegevens doen? In een XML bestand of wat?
Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Oh ja, dat zou handig zijn.
Voor webapplicaties weet ik het wel.
Voor een windows applicatie in C# geschreven.
-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Oh ja, dat zou handig zijn.
Voor webapplicaties weet ik het wel.
Voor een windows applicatie in C# geschreven.
-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door FoolWithMokey op 05-07-2011 21:55:28 ]Sisco Certified
SQLite klinkt wel interessant.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:46 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:51 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?
Zoiets misschien:? Of zoek je een veilige manier van data opslaan?Txt bestand is weer te minimaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.ⁿڻⁿ
"Deze vak bestaat al"?quote:
SQLitequote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
SQLite klinkt wel interessant.
Het stukje code in de spoiler was idd mijn eigen gepruts. Het is voor in de toekomst idd beter als ik alvast engelse benaming aanleer.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:22 schreef Devv het volgende:
Ik zou echt aanraden om Engelse naamconventies in je code te gebruiken. Voor eigen freubeltjes maakt het niet zoveel uit. Maar zodra je in een multidisciplinair team aan een project gaat werken, gaan die Nederlandse namen echt voor problemen zorgen. Het is vooral een kwestie van gewenning.
c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
[..]
SQLite klinkt wel interessant.
[..]
Txt bestand is weer te minimaal.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.
Ik wist niets over datatables, wel handig. Maar ik heb het volgende stukje code geschreven:quote:Op dinsdag 5 juli 2011 22:29 schreef ralfie het volgende:
[..]
c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik moet nu toch alsnog een database maken om de ingevoerde gegevens daadwerkelijk op te slaan, of is er een andere manier?Sisco Certified
1 | print "Hello World" |
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 00:09 schreef Devv het volgende:
Je kan een DataTable/DataSet met de WriteXml methode ook naar een XML bestand laten schrijven.
http://msdn.microsoft.com(...)tatable_methods.aspx
Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?quote:Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:
tikken, opslaan, runnen en daar is je output al. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt hoe je dit in Java/C++/C# voor elkaar hebt (lees: bij elkaar geklikt en gesleept hebt in een of andere ontzettende bloated editor) heb je in Python al een volwaardig programmaatje geschreven..
Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 08:21 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.
JSON is eigenlijk bedoeld om te communiceren tussen een server (.Net, Java, PHP, wat je zelf wil) backend en een javascript frontend. XML is netter als je communiceert tussen bijvoorbeeld een .Net frontend en een Java backend en als je .Net naar .Net doet gewoon lekker met WCF werken en bij Java naar Java gewoon RMI.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:20 schreef Catbert het volgende:
[..]
Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?
[..]
Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.
Dit.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoorquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
Maakt ook wel degelijk uit. Vooral wat kosten betreft en user community.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:59 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoorDe mindsets verschillen nogal.
Binnen die "stijlvelden" maakt de taal die je kiest echter idd niet veel uit.
Write once, debug anywherequote:Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk.
Was Python niet dat taaltje waarbij de opmaak van je code ook een semantieke betekenis heeft en waarbij je afschuwelijke __underscore__ shit-constructies moet maken? __Oogt__leesbaar__ja__.quote:Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:
@TS: neem Python. en de code is simpel en leesbaar genoeg
Hulde !quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
Java is op de zelfde manier platform onafhankelijk als BASICquote:Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk, volledig gratis te gebruiken en distribueren, taal met toekomst.
Ik ben van C++ 'doorgestroomd' naar C# (keuze van de baas...) en herken dit ook. Ik voelde me in het begin doodongelukkig om objecten te instantieren en daarna niet te disposen, maar in de praktijk werkt de garbagecollection redelijk goed (om niet te zeggen dat je los-vaste objecten moet beschermen tegen ontijdige opruiming...)quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
Ach, het kan nog erger. Neem nou APL, dat is een write-only taal. Teruglezen, laat staan debuggen is bijkans onmogelijk.quote:
Nee, het is daarvoor ontwikkeld. Dat is wat anders. Het heeft t.o.v. XML het voordeel dat het minder overhead heeft. Daarnaast gebruik ik het gewoon om simpele config files e.d. in te lezen en zal het me een worst wezen waarvoor het 'bedoeld' is volgens sommigen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 13:48 schreef Daeron het volgende:
JSON is eigenlijk bedoeld om te communiceren tussen een server
Ja, en daarom worden zoveel grote projecten gedaan in Javaquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:09 schreef Raven_NL het volgende:
Java is op de zelfde manier platform onafhankelijk als BASIC
Java is een interpreter prut taaltje dat doet alsof het een grote jongen is door zijn interpreter een virtuele machine te noemen..
Platform onafhankelijk ? aan mijn hoela
Verder.. Wat je ook maakt in java , het ziet er op de een of andere manier altijd houtje touwtje uit...
Als dat al gebeurt, dan leert de beginner daar vervolgens van. Vervolgens ontwikkelt deze beginner zich tot een programmeur die weet wat het is om zowel OO, procedureel als functioneel in een taal te kunnen programmeren. Java is voor masochisten: mensen die het (blijkbaar) geen probleem vinden om binnen een netwerk van zinnige en vooral ook een hoop minder zinnige regels en constructies gedwongen worden te blijven, het (blijkbaar) geen probleem vinden om geen interactieve prompt te hebben en continu te moeten compileren en het gezeur van een compiler aan te moeten horen, het (blijkbaar) fijn vinden 5-10 maal zoveel regels code te schrijven als voor hetzelfde resultaat in Python nodig was geweest.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:20 schreef Catbert het volgende:
[..]
Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren.
Nee, ik weet het niet, misschien omdat Java nog steeds zo populair is in het bedrijfsleven. Maar Java heeft zijn hoogtepunt gehad en gaat langzaam maar zeker het onderspit delven tegen de volgende generatie programmeertalen, zie bijv. de Tiobe index, waar talen als Java en C++ de laatste 10 jaar een dalende trend laten zien terwijl Python, Lua (en C#) een duidelijke stijgende trend kennen.quote:Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?
Heb je wel eens met Python gewerkt? Ieder zijn voorkeur, maar dat Pythoncode veel leesbaarder is daar is vrijwel iedereen het wel over eens.quote:Op woensdag 6 juli 2011 17:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Was Python niet dat taaltje waarbij de opmaak van je code ook een semantieke betekenis heeft en waarbij je afschuwelijke __underscore__ shit-constructies moet maken? __Oogt__leesbaar__ja__.
hier ook al trollen. Damn zeg. Ts google ff op c# vs java. Veel nuttige info over 2 goede omgevingen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 18:09 schreef Raven_NL het volgende:
[..]
Java is op de zelfde manier platform onafhankelijk als BASIC
Java is een interpreter prut taaltje dat doet alsof het een grote jongen is door zijn interpreter een virtuele machine te noemen..
Platform onafhankelijk ? aan mijn hoela
Verder.. Wat je ook maakt in java , het ziet er op de een of andere manier altijd houtje touwtje uit...
De meeste mensen die ermee beginnen die hoor ik over de message passing syntax:quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:42 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat je 'verschrikkelijk' vindt aan Objective-C?
1 2 | Gereedschapskist *kist = [Gereedschapskist initMetKleur:@"rood"]; [kist pak:@"hamer" enDoe:@"lekker gewelddadig"]; |
1 2 | Gereedschapskist kist = new Gereedschapskist("rood"); kist.doe("hamer", "lekker gewelddadig"); |
Met Java zit je gevangen in hun framework als je platformonafhankelijk wil zijn. Zodra je de leuke OS-services wil gaan aanspreken waarin het framework niet voorziet, dan ben je niet platformonafhankelijk meer. Bijvoorbeeld als je onder OS X van die Java-bindings naar Cocoa (het framework dat je zou moeten gebruiken daar) gaat gebruiken om van de leuke OS X features gebruik te kunnen maken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hier ook al trollen. Damn zeg. Ts google ff op c# vs java. Veel nuttige info over 2 goede omgevingen.
Niet platformonafhankelijk. Java niet? Je weet waarschijnlijk niet half hoeveel stuff jij gebruikt die een vorm van java gebruiken. Telefoons, navigatiesystemen, medische systemen. Name it.
Ja, ik heb helaas ooit een p2p-client gemaakt in Python.quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:39 schreef keesjeislief het volgende:
Heb je wel eens met Python gewerkt? Ieder zijn voorkeur, maar dat Pythoncode veel leesbaarder is daar is vrijwel iedereen het wel over eens.
Als je inderdaad JavaScript bedoeld en geen Java: ieder zichzelf respecterende frontendquote:Op vrijdag 1 juli 2011 17:36 schreef IDisposable het volgende:
JavaScript is echt horror. Het is moeilijk te debuggen/onderhouden. Daarnaast heb je te maken met compatibiliteits obstakels. En omdat het bovenop de browser stack draait, zijn de foutmeldingen over het algemeen zo generiek dat je er bijna niets meer mee kunt doen.
In de praktijk is dat geen belemmering, omdat je sowieso whitespace gebruikt als je je code een beetje overzichtelijk wilt houden. Het netto-effect is dat je geen haakjes om je blokken hoeft te plaatsen, niets meer, niets minder.quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:19 schreef Henno het volgende:
[..]
Dan Python... puike taal op het hele verplichte indenten na dan.
"Ja dat verplicht je tot netjes werken!".
Misschien, maar het levert wel onnodige ambiguïteiten op. Ik vind het nou juist zo leuk dat ik bv. in Eclipse een coding style kan instellen voor m'n Java, en met 1 key combo al m'n code zo floeps, in de gewenste stijl kan gooien voordat het versiebeheer in gaat.
Hoe moet dat met Python als ie niet weet of die niet geïndente regel nou wel of niet bij die ene functie hoort? Beide gevallen zouden geldige code kunnen zijn! Met accolades is het tenminste altijd duidelijk, hoe de whitespace er ook bij hangt.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |