abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:14:35 #61
344384 X_FoutBijRegistratie
Succesvol geregistreerd.
pi_99077464
Vraagje:
Aangezien ik zelf nog nooit een hobby-programma heb geschreven wil ik onlangs dat wel even wat weten.
Stel ik maak een simpel programma'tje om contactpersonen in op te slaan. Hoe zouden jullie het opslaan van deze gegevens doen? In een XML bestand of wat?
ⁿڻⁿ
pi_99077579
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:14 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Vraagje:
Aangezien ik zelf nog nooit een hobby-programma heb geschreven wil ik onlangs dat wel even wat weten.
Stel ik maak een simpel programma'tje om contactpersonen in op te slaan. Hoe zouden jullie het opslaan van deze gegevens doen? In een XML bestand of wat?
Welke taal? Ik zou het bijvoorbeeld in PHP doen icm een MySQL database om de gegevens in op te slaan.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 19:29:58 #63
Succesvol geregistreerd.
pi_99078101
Oh ja, dat zou handig zijn.
Voor webapplicaties weet ik het wel.

Voor een windows applicatie in C# geschreven.

-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
ⁿڻⁿ
pi_99081534
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

-edit- Stel ik zou zoiets maken, wil ik mensen niet verplichten om een database te installeren zoals sql oid.
Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 20:51:09 #65
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99081794
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 19:29 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?

Zoiets misschien:? Of zoek je een veilige manier van data opslaan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door FoolWithMokey op 05-07-2011 21:55:28 ]
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 20:55:25 #66
Succesvol geregistreerd.
pi_99082037
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:46 schreef retorbrapi het volgende:

[..]

Je kan ook bijv. een SQLite database bundelen met je app.
SQLite klinkt wel interessant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:51 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Je kunt met C# gegevens gewoon in een .txt bestand opslaan toch?

Zoiets misschien:? Of zoek je een veilige manier van data opslaan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Txt bestand is weer te minimaal.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.
ⁿڻⁿ
pi_99084013
Programmeren in het Nederlands :X
pi_99084272
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef retorbrapi het volgende:
"Deze vak bestaat al"? :P.

De laatste tijd veel in Ruby gedaan. Elegante taal en sinds 1.9 de echt grote performance issues (ok, het blijft interpreted) wel gefixt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:48:56 #69
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_99085541
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
SQLite
SQLite Manager (Firefox plugin)
dblinq2007 (linq to sqlite)

met die firefox plugin kun je redelijk makkelijk je database in elkaar knutselen. Met dblinq2007 kun je je database uitgenereren naar c# zodat je met linq er tegenaan kunt praten. (En hopen dat dblinq een beetje meewerkt, geen idee hoe volwassen dat ding is).
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:49:56 #70
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99085602
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 21:25 schreef retorbrapi het volgende:
checkBestaat();

half half :P

quote:
"Deze vak bestaat al"? :P.

:@
Sisco Certified
pi_99087891
Ik zou echt aanraden om Engelse naamconventies in je code te gebruiken. Voor eigen freubeltjes maakt het niet zoveel uit. Maar zodra je in een multidisciplinair team aan een project gaat werken, gaan die Nederlandse namen echt voor problemen zorgen. Het is vooral een kwestie van gewenning.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:26:08 #72
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99088110
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:22 schreef Devv het volgende:
Ik zou echt aanraden om Engelse naamconventies in je code te gebruiken. Voor eigen freubeltjes maakt het niet zoveel uit. Maar zodra je in een multidisciplinair team aan een project gaat werken, gaan die Nederlandse namen echt voor problemen zorgen. Het is vooral een kwestie van gewenning.
Het stukje code in de spoiler was idd mijn eigen gepruts. Het is voor in de toekomst idd beter als ik alvast engelse benaming aanleer.
Sisco Certified
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:29:46 #73
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_99088342
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 20:55 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:

[..]

[..]

Txt bestand is weer te minimaal.
Wil toch veel gegevens kunnen slaan.En veiligheid is ook wel een belangrijk punt ja.
c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:53:48 #74
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99093500
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:29 schreef ralfie het volgende:

[..]

c# heeft ingebouwde databaseachtige dingen, 'datatables' en 'datasets'. Beetje opbouwen a la access en je kunt ze simpelweg manipuleren. Je kunt ze zelfs zonder al te veel moeite van en naar xml overzetten.
Ik wist niets over datatables, wel handig. Maar ik heb het volgende stukje code geschreven:

SPOILER
Maar ik moet nu toch alsnog een database maken om de ingevoerde gegevens daadwerkelijk op te slaan, of is er een andere manier?
Sisco Certified
pi_99094330
Je kan een DataTable/DataSet met de WriteXml methode ook naar een XML bestand laten schrijven.

http://msdn.microsoft.com(...)tatable_methods.aspx
  woensdag 6 juli 2011 @ 02:21:30 #76
298746 Dalando
18, niet meer gefrustreerd
pi_99098235
PHP HTML JS CSS punt.
Spel-, taal- en grammaticafouten voorbehouden.
994a040db3f025e25771e045468fc121
  woensdag 6 juli 2011 @ 03:15:55 #77
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99098701
@TS: neem Python. Heeft alles, kan alles, en de code is simpel en leesbaar genoeg om je niet teveel met randzaken bezig te houden (waar beginnende programmeurs 9 van de 10 keer alle plezier door verliezen). Gewoon doen, even installeren, in kladblok

1print "Hello World"

tikken, opslaan, runnen en daar is je output al. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt hoe je dit in Java/C++/C# voor elkaar hebt (lees: bij elkaar geklikt en gesleept hebt in een of andere ontzettende bloated editor) heb je in Python al een volwaardig programmaatje geschreven. O+.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 6 juli 2011 @ 08:21:33 #78
Succesvol geregistreerd.
pi_99099977
Bedankt voor de tips.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 00:09 schreef Devv het volgende:
Je kan een DataTable/DataSet met de WriteXml methode ook naar een XML bestand laten schrijven.

http://msdn.microsoft.com(...)tatable_methods.aspx
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.
ⁿڻⁿ
  woensdag 6 juli 2011 @ 12:20:15 #79
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99106061
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:

tikken, opslaan, runnen en daar is je output al. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt hoe je dit in Java/C++/C# voor elkaar hebt (lees: bij elkaar geklikt en gesleept hebt in een of andere ontzettende bloated editor) heb je in Python al een volwaardig programmaatje geschreven. O+.
Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 08:21 schreef X_FoutBijRegistratie het volgende:
Mijn eerste keuze is ook altijd XML omdat het vrij makkelijk en snel werkt.
Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_99109131
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:20 schreef Catbert het volgende:

[..]

Zal best, maar aan de andere kant laten scripttaaltjes als Python een beginner juist de meest walgelijke bakken spaghetticode produceren. Waarom denk je dat je juist op informatica opleidingen met Java begint, omdat dat een "slechte" taal is?

[..]

Ik gebruik zelf vaak een .Net Json library (http://json.codeplex.com/) die me objecten rechtstreeks van en naar JSON laat serializen.
JSON is eigenlijk bedoeld om te communiceren tussen een server (.Net, Java, PHP, wat je zelf wil) backend en een javascript frontend. XML is netter als je communiceert tussen bijvoorbeeld een .Net frontend en een Java backend en als je .Net naar .Net doet gewoon lekker met WCF werken en bij Java naar Java gewoon RMI. :)

Ik gebruik zelf voor Java trouwens de Google Json library, werkt goed hier :)
pi_99109267
Fortran:
Achterhaald, ouderwets - maar in de wetenschappelijke wereld circuleren nog miljoenen zeer nuttige Fortran scripts. Ook vrij snel.

Haskell en afgeleiden:
Functioneel programmeren. Een aparte denkwijze. Niet beter of slechter dan andere methoden, maar gewoon anders ;)

C, C++, C#, Java, Perl etc zijn welbekend ;)
pi_99109421
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk, volledig gratis te gebruiken en distribueren, taal met toekomst.
pi_99109503
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
Dit.

Elke taal heeft zijn zwakkere en sterkere kanten, aan jou als programmeur om het juiste gereedschap voor de klus te hanteren. (zoals een docent dat ooit van me zei)

Momenteel programmeer ik bijvoorbeeld in VDF terwijl ik van origine een Java programmeur ben, het is allemaal een pot nat.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_99109587
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef QBay het volgende:
De taal is van ondergeschikt belang. Het abstracte denken en de juiste mind-set is het belangrijkste!
Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoor ;) De mindsets verschillen nogal.

Binnen die "stijlvelden" maakt de taal die je kiest echter idd niet veel uit.
pi_99109814
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:59 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Het maakt wel degelijk uit of je imperatief, object oriented of functioneel programmeert hoor ;) De mindsets verschillen nogal.

Binnen die "stijlvelden" maakt de taal die je kiest echter idd niet veel uit.
Maakt ook wel degelijk uit. Vooral wat kosten betreft en user community.
pi_99110038
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk.
Write once, debug anywhere :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_99110239
C#
Voordelen:
Zowel web (MVC!) als windows (en met mono ook linux) applicaties.
Snelle leercurve
OO
Syntax is logisch, en netjes.
Verreweg komen daar de best betaalde banen uit voort.

Nadelen:
Framework(?)

Geschreven door een jonge programmeergod die meer dan 4k per maand verdiend. :7

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2011 14:19:48 ]
pi_99119018
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 03:15 schreef keesjeislief het volgende:
@TS: neem Python. en de code is simpel en leesbaar genoeg
Was Python niet dat taaltje waarbij de opmaak van je code ook een semantieke betekenis heeft en waarbij je afschuwelijke __underscore__ shit-constructies moet maken? __Oogt__leesbaar__ja__.
pi_99119419
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik vind zelf (als C / C++ programmeur) het soms verdomd iritant dat je zelf geen invloed (of zelfs inzicht) hebt op de lifecycle van objecten in Java...
Hulde !

Java ZUIGT
Wisdom is the art of using knowledge
pi_99119471
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2011 13:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Java. Omdat daadwerkelijk platformonafhankelijk, volledig gratis te gebruiken en distribueren, taal met toekomst.
Java is op de zelfde manier platform onafhankelijk als BASIC

Java is een interpreter prut taaltje dat doet alsof het een grote jongen is door zijn interpreter een virtuele machine te noemen..

Platform onafhankelijk ? aan mijn hoela

Verder.. Wat je ook maakt in java , het ziet er op de een of andere manier altijd houtje touwtje uit...
Wisdom is the art of using knowledge
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')