Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Ik wou net zeggen, de buien aan de westkust zijn toch nog best actief ondanks dat de cape volgens dat plaatje zo goed als nul isquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:49 schreef Againzender het volgende:
[..]
je moet je niet blind staren op die CAPE, kan genoeg gebeuren zonder uitzonderlijke CAPE hoor.
Een inslag in je binnentuin? Waar sloeg de bliksem dan precies in? Een boom of gewoon op de grond? Ben wel benieuwd hoe zoiets eruitziet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:49 schreef Studiotje het volgende:
Ik heb hier een binnentuin, geniaal want je bent altijd droog. Nu is er dus een inslag vanavond in geweestmaar toch konden de dakramen open, nu kunnen ze niet meer dicht en gaat het alarm af voor extreem weer (als die af gaat, betekend dat je je niet in de kas mag bevinden). Geniaal dit
De lucht zag er veelbelovend uit. De uitwerking is matig.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:53 schreef Saekerhett het volgende:
Die rolwolk is een UUR geleden gepasseerd over Hengelo en het is nog steeds droog
Slaap lekker.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:50 schreef Againzender het volgende:
[..]
yepbenieuwd of dat de nacht door komt! ik ga pitten
o ja, ik ging slapequote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Slaap lekker.Er zou toch nog meer richting Nederland komen?
Aan 1 kant van de binnentuin (het is een gedeelde met 12 huizen) zit een bliksemgeleider, daar sloeg hij op in, normaal is er dan niks aan de hand, maar blijkbaar heeft die een storing veroorzaaktquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:54 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Een inslag in je binnentuin? Waar sloeg de bliksem dan precies in? Een boom of gewoon op de grond? Ben wel benieuwd hoe zoiets eruitziet.
Toch klopt het wel, want je kunt al zien dat de buien aan de westkust best snel oplossen, ik heb hier in Katwijk nu 3 spetters en een beetje gerommel vanaf zee. Deze bui wordt hem ook niet dus.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:53 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen, de buien aan de westkust zijn toch nog best actief ondanks dat de cape volgens dat plaatje zo goed als nul is
Moet je zelf weten hoor, iig goede nacht gewenst, wanneer die voor jou ook gaat beginnen.quote:
Dat is hier al een uur aan de gang. Nog steeds geen regen in Hengelo.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:56 schreef gebrokenglas het volgende:
In Drenthe is het nu ook begonnen. Eerst vette regendruppels, en toen pas gerommel. Nog niet echt schokkend.
dat hoop ik toch nietquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:44 schreef YazooW het volgende:
[..]
Hier in Den Bosch op sommige plaatsen een beetje een vergelijkbare situatie...
Verder komt er vanuit het zuiden hemelsbreed zeer dreigende lucht deze kant op. Gaat nog leuk worden hier denk ik de komende paar uren
ik heb geen sensor, maar vanavond had zelfs buienradar zelf problemenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:58 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, nog meer mensen last van niet werkende weerstations? Onze buitensensor is er mee gestopt lijkt wel.
Bij mij werkt het gewoon, maar ik woon dan ook in Zeeland.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:58 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, nog meer mensen last van niet werkende weerstations? Onze buitensensor is er mee gestopt lijkt wel.
Ja dat merk ik nu ook, alles zakt een beetje in elkaarquote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:55 schreef kree het volgende:
[..]
Toch klopt het wel, want je kunt al zien dat de buien aan de westkust best snel oplossen, ik heb hier in Katwijk nu 3 spetters en een beetje gerommel vanaf zee. Deze bui wordt hem ook niet dus.
Damn!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
Gespot (niet door mij) bij Kaatsheuvel, met op de achtergrond De Efteling:
[ afbeelding ]
Is het bij jou nog onrustig dan?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:58 schreef TommyGun het volgende:
Ik blijf nog tot 00.00 op
Hopelijk daarna rust (Ehv)
Ik wilde net hetzelfde filmpje postenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
![]()
Delft weer net mis, nog een kleine hoop van een inkakkend buitje dat mijn kant op komt, maar het ziet er naar uit dat er niet veel van over gaat zijn.
mooie foto!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
Ook mooie foto.... Lijkt dus vooral dat Brabant 't voor zijn kiezen heeft gekregen met dit weerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
Men noemt dat ook wel de nacht geloof ik.quote:
Beetje jammer weer inderdaad, nou hier hoef ik niet meer te wachten op hagelstenen ed lijkt me.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja dat merk ik nu ook, alles zakt een beetje in elkaar
Woaahhhhhquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
Die tornado klasse EF2 van 2 a 3 jaar terug vergeten in t westerkwartier?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Zipportal het volgende:
Nou dat was het alweer voor het noorden. Opgetieft met je oranje kleur voor in het noorden. Hier gebeurt zelden iets. Alles komt in afgestorven vorm aan. Die paar rommeltjes. Mijn WC maakt een harder geluid met doortrekken.
Nee, ik denk dat de zonnebril van mijn PI het veroorzaakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:01 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Men noemt dat ook wel de nacht geloof ik.
Hmm, in Groningen gaat het nu vrolijk door: http://www.buienradar.nl/(...)=loop1uur1x1_bliksemquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:01 schreef kree het volgende:
[..]
Beetje jammer weer inderdaad, nou hier hoef ik niet meer te wachten op hagelstenen ed lijkt me.
Het zal wel lekker vochtig zijn door die halve millimeter (als het al zoveel is.. )regen die er is gevallen, hahahaha
Die van ons werkt nu ook niet, al henen we volgens mij een goedkope.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:58 schreef kahaarin het volgende:
19,8C nu.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:58 schreef kahaarin het volgende:
Sprookjesachtigquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
Af en toe bliksem, beetje regen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Is het bij jou nog onrustig dan?
Bij mij in het zuiden van Eindhoven is het rustig. Geen bliksem, slechts een beetje regen.
Misschien te veel temperatuursdaling om bij te houden?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:03 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die van ons werkt nu ook niet, al henen we volgens mij een goedkope.
Lekker, het begint hier nu ook frisser te worden.quote:
De wind schommelt, het gaat elke richting op, het is onstuimig en je hebt er altijd net last van wanneer je wil slapen. PMS-wind.quote:
stekker eruit trekkenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef Studiotje het volgende:
Iemand verstand van binnentuin alarmen?
Gewoon de hele groep uitgooienquote:
Op dit moment zijn er geen medewerkers aanwezig...quote:
Ehh.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef Jorian29 het volgende:
Tering, wat een heftig weer in Ede. Niet normaal [...] Heb de hele avond buiten gestaan.
Jaaaa laat ook gvd wat onweer voor ons over ok!??!?!quote:Ohhh al die zure mensen hier!!!
Zo hoopvol en nauwelijks wat gehad.
Laat je buren de politie bellenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:09 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Op dit moment zijn er geen medewerkers aanwezig...
Ik hoor echt al een half uur niets anders dan Wiiieeeeuwww, wieeeeeuuuuwww, wieeeeuuuwww.
lolquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef Montov het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
De wind schommelt, het gaat elke richting op, het is onstuimig en je hebt er altijd net last van wanneer je wil slapen. PMS-wind.
Lullig... Als het goed is moet er toch wel een noodnummer zijn...?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:09 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Ik hoor echt al een half uur niets anders dan Wiiieeeeuwww, wieeeeeuuuuwww, wieeeeuuuwww.
Waarom zou je je laten tegenhouden door muren als je ook van dit weer kunt genieten in de vrijheid van de open luchtquote:
Zou een aanklaxht indienen als ik jou was. Maar KNMI wordt toch opgedoekt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:09 schreef kree het volgende:
Nou die nieuwe storing is weg zodra het bij de kust komt, (zit er 2 km vanaf).
Mooie rooie vlek op weg, maar den haag heeft hem opgegeten.
En wat er vanaf zee nog aankwam verdwijnt ook.
KNMI weet er niks van, ze hadden beter kunnen waarschuwen voor vanaf halverwege nedereland.
Dikke teleurstelling dit en ik zie voorlopig niks komen ook.
Heeft niet echt nut, 't is een gedeelde binnentuin, de buren hebben er ook last vanquote:
Vorige keer kreeg Katwijk ook bijna niks bij de vorige grote aankondiging van noodweer.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:09 schreef kree het volgende:
Nou die nieuwe storing is weg zodra het bij de kust komt, (zit er 2 km vanaf).
Mooie rooie vlek op weg, maar den haag heeft hem opgegeten.
En wat er vanaf zee nog aankwam verdwijnt ook.
KNMI weet er niks van, ze hadden beter kunnen waarschuwen voor vanaf halverwege nedereland.
Dikke teleurstelling dit en ik zie voorlopig niks komen ook.
wat is het probleem dan? hoe gaat ie normaal uit?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:09 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Die zuren laten zich al uren niet meer zien. Hagel natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef ondeugend het volgende:
Ohhh al die zure mensen hier!!!
In Ede viel het wel mee, paar knallen wat wind en even veel regen, meeste ging erlangs .quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef Jorian29 het volgende:
Tering, wat een heftig weer in Ede. Niet normaal, gitzwarte wolken en bliksemen, ongelooflijk. Heb de hele avond buiten gestaan. Heb een aantal foto's kunnen maken, maar ik heb meer van verwondering staan kijken. Wat een weer
Als het deze koers blijft aanhouden, en de activiteit erin blijft zitten, krijgt het westen onweer.quote:
En signaal kabel doorknippen een optie (zou dat niet doen met de 220/380v aansluiting)quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:10 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Heeft niet echt nut, 't is een gedeelde binnentuin, de buren hebben er ook last van! Buiten de binnentuin is er niks te horen.
Hij merkt nu een 'gevaarlijke situatie' (sensor geeft dat door), dit komt omdat er een inslag in is geweestquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef bazb het volgende:
[..]
wat is het probleem dan? hoe gaat ie normaal uit?
Moet jij niet een beetje gieteren in de tuin?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Als het deze koers blijft aanhouden, en de activiteit erin blijft zitten, krijgt het westen onweer.
Of heb ik dat mis?
Dan zat jij aan de verkeerde kant van Ede. 3 kwartier non-stop hozen noem ik niet 'even regen'quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In Ede viel het wel mee, paar knallen wat wind en even veel regen, meeste ging erlangs .
Geen flikker te doen qua weer hier in Roermond, nog steeds 30 graden binnen in huis en ik baal als een stekkerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:07 schreef ondeugend het volgende:
Ohhh al die zure mensen hier!!!
Heb ik vanavond al gedaan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:12 schreef Staal het volgende:
[..]
Moet jij niet een beetje gieteren in de tuin?
Gewoon die sensor lostrekken.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:12 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Hij merkt nu een 'gevaarlijke situatie' (sensor geeft dat door), dit komt omdat er een inslag in is geweestnu is het dus op telossen als de dakramen dicht gaan, maar die willen niet dicht omdat ze niet of nauwelijks reageren.
Hier ook nog 30 graden binnen. Wil het raam open doen (flink koeler buiten) maar nog steeds regen en er komt weer onweer aan in Eindhoven...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:12 schreef nattermann het volgende:
[..]
Geen flikker te doen qua weer hier in Roermond, nog steeds 30 graden binnen in huis en ik baal als een stekker
Idd... ik zag net na lange tijd ook weer een flits.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:13 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Hier ook nog 30 graden binnen. Wil het raam open doen (flink koeler buiten) maar nog steeds regen en er komt weer onweer aan in Eindhoven...
Dus je hebt een luide tuin en een natte zolder.... staan je dakramen misschien op een slotje ofzo waardoor ze niet dicht gaan?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:12 schreef Studiotje het volgende:
[..]
Hij merkt nu een 'gevaarlijke situatie' (sensor geeft dat door), dit komt omdat er een inslag in is geweestnu is het dus op telossen als de dakramen dicht gaan, maar die willen niet dicht omdat ze niet of nauwelijks reageren.
Zou dat gebied uit België ons nog raken?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Idd... ik zag net na lange tijd ook weer een flits.
Ik net. Kurkdroge tuin door de hitte van vandaag.quote:
Dat is CAPE die vrij komt in de vorm van topics.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef hans1988 het volgende:
We zijn wel goed bezig he mensenVanmorgen waren we nog bij deel 412
Ja, en er ontstaat vast nog wel wat meer. De temperatuur loopt immers al weer op.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Zou dat gebied uit België ons nog raken?
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef hans1988 het volgende:
Ook Zeeland?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik net. Kurkdroge tuin door de hitte van vandaag..
Alleen jou.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Zou dat gebied uit België ons nog raken?
Niet slapen dusquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:15 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ja, en er ontstaat vast nog wel wat meer. De temperatuur loopt immers al weer op.
Woensdrecht.quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef hans1988 het volgende:
Deze stond in een photoshoptopic in ONZ, toevalligquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
jeetje, waar is dat??? bij de Orthensebrug ??quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:15 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
gaan bijna net zo snel als een gemiddelde COS bij een RLS-serie
Zit aan de zuidwest kant, je ziet hier de buien over het Binnenveld trekken richting Amersfoort en aan de andere kant over Arnhem richting Apeldoorn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:12 schreef Jorian29 het volgende:
[..]
Dan zat jij aan de verkeerde kant van Ede. 3 kwartier non-stop hozen noem ik niet 'even regen'
Waar zit je in Groningen? De Held is nu aan de beurt, het is nog niet gestopt met rommelen of de volgende bliksem is er al.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
Onweer nu zo'n 3km weg.. Hopelijk passeert t ons nog.
beetje overdonequote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:16 schreef Mr_DG het volgende:
[..]
Deze stond in een photoshoptopic in ONZ, toevallig
[ afbeelding ]
Hier gelukkig wel, *afklopt*.quote:
Ah oke.quote:
Dat hebben wij hier ook, gelukkig het andere raam op de voorzolder en niet die op mn kamerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:17 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Hier gelukkig wel, *afklopt*.
Deze is nieuw, de vorige lekte van alle kanten... emmers vol tijdens 1 hoosbui.
Niet leuk want m'n apparatuur staat eronder.
Ik moet zaterdag naar de Efteling. Nice.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:16 schreef Mr_DG het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waalwijk ligt er niet zo ver vandaan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:16 schreef Mr_DG het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Westerkwartier, Grootegastquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:17 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Waar zit je in Groningen? De Held is nu aan de beurt, het is nog niet gestopt met rommelen of de volgende bliksem is er al.
Waarom valt-ie niet?quote:
Weg ermee!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:20 schreef kree het volgende:
is er nog kans op deze situatie??
[ afbeelding ]
Tuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:18 schreef Drassss het volgende:
Zou zeggen dat omgeving Breda/Roosendaal straks een golf gaan krijgen.
Dat zou mooi zijnquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:20 schreef kree het volgende:
[ afbeelding ]
Dit geldt als een tornado toch?quote:
Daar gaat mijn nachtrust.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:20 schreef kree het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
quote:
drie keer mooiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:22 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
http://twitpic.com/5ia6xn
Kerk Tilburg
Mooie foto!quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:22 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kerk Tilburg
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:22 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kerk Tilburg
Ik haal ze van Twitter af.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:24 schreef RedFever007 het volgende:
Waar kunnen jullie zulke mooie fotos maken en ik niet
Daar wonen we ook.quote:
Kampenaren!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:25 schreef Staal het volgende:
[..]
Daar wonen we ook..
Ff serieus man, het komt weer binnen nu.
[ afbeelding ]
Statief jeweetzquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:24 schreef RedFever007 het volgende:
Waarom kunnen jullie zulke mooie fotos maken en ik niet
En Eindhoven had maar een paar windstoten van meer dan 110 km/u.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[ afbeelding ]
Welk front?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef Burnie88 het volgende:
Code Oranje is voor Zeeland en Zuid Holland afgegeven vanwege het tweede buienfront wat er aan zit te komen
Heb jij die gemaakt?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef Staal het volgende:
Oh my...
[ afbeelding ]
Ik woon in Woensdrecht, sterkte voor straks want het wordt alleen maar heftiger erboven.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Godverdegodver!
Camera op het raam geplakt (GoPro). WIl ik dat ding even verzetten, dus ik met m'n kop uit het raam. Slaat ineens de bliksem hier vlakbij in. Ik schrok me helemaal het apezuur. Donderde bijna het raam uit.
Laat Dordt dit keer maar in de prijzen vallenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef Burnie88 het volgende:
Code Oranje is voor Zeeland en Zuid Holland afgegeven vanwege het tweede buienfront wat er aan zit te komen
Dat moet wel doorgestokenkaart zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Godverdegodver!
Camera op het raam geplakt (GoPro). WIl ik dat ding even verzetten, dus ik met m'n kop uit het raam. Slaat ineens de bliksem hier vlakbij in. Ik schrok me helemaal het apezuur. Donderde bijna het raam uit.
Ok.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:29 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Dat is echt één van de meest bekende google plaatjes
Ja doeiquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef Staal het volgende:
Oh my...
[ afbeelding ]
Ik woon in Woensdrecht, sterkte voor straks want het wordt alleen maar heftiger erboven.
Regen inmiddels weer gemindert.quote:
Dat gaat toch duidelijk richting Brabant?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:27 schreef Burnie88 het volgende:
Is this real?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef Staal het volgende:
Oh my...
[ afbeelding ]
Thnx, ik ben echt aan het genieten nuquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef Rikketik het volgende:
Mooie foto's, ACT-F!
Dit zijn mijn enige twee die het begluren waard zijn na een half uurtje fotograferen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb echt een paar heel mooie gemist die net buiten het bereik van mijn camera vielen. En da's jammer, want het valt me nog reuze mee met de intensiteit van het onweer hier. Het bliksemt wat, het dondert een beetje, maar het is eerder rustgevend dan dreigend.
Net in de tuin.quote:
Het trekt een beetje raar westwaarts.. MAAR het kakt alweer in de laatste 20 minuten, dus verwacht er maar niet te veel van.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:30 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat gaat toch duidelijk richting Brabant?
*aait*quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:30 schreef Guanabana het volgende:
Hier op de grens van Rijswijk/Den Haag is het onweer echt recht boven, zelfs ik ben een beetje bang![]()
Dit wilde ik net zeggen ja, komt dat deze kant op?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Jor_Dii het volgende:
Zie het daar ontploffen boven Luxemburg! BOOM!
Nja, ik ga mijn bed maar eens opzoeken.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:32 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Het trekt een beetje raar westwaarts.. MAAR het kakt alweer in de laatste 20 minuten, dus verwacht er maar niet te veel van.
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Godverdegodver!
Was het met 1 dode haast toch nog noodweer geweest op nu.nlquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:28 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Godverdegodver!
Mooie foto's post je.quote:
Zal ik je komen troosten danquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:30 schreef Guanabana het volgende:
Hier op de grens van Rijswijk/Den Haag is het onweer echt recht boven, zelfs ik ben een beetje bang![]()
Hier ook vanuit Zeeland.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:37 schreef luckass het volgende:
De eerste flitsen zijn hier weer zichtbaar.
en waar is dat hier?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:31 schreef luckass het volgende:
Om 1 uur schijnt het hier los te gaan. Maar dat roep ik al de hele avond.
Komt zo nog wat aan. en als je richting zuid kijkt zie je genoeg.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:37 schreef MaryMouse het volgende:
Hier in Amsterdam-Oost weer alles rustig. Geen regen, geen bliksem meer te zien, en de terrassen zitten weer vol. Ik geloof het #noodweer wel voor vannacht
Die van jou gaat tenminste nog naar beneden. Die bliksems van mij knuffelen een beetje met de wolken en dat was het dan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:38 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Uit 1000 foto's (om de 1 seconde een foto) is dit het beste resultaat:
[ afbeelding ]
Toch een beetje teleurstellend
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zal ik je komen troosten dan
Ik zit lekker op mijn dakterras hier in Laak
Klopt, alleen in dat voorste stukje. Echte kern is puur regen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:40 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Maar in het regengebied zelf opvallend genoeg geen ontladingen.
maar wel mooie foto's hoorquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:40 schreef marcisco10 het volgende:
Zutphen!
Jammer genoeg niet de beste omstandigheden om foto's te maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat zeg ik: het is eerder rustgevend dan dreigend of zo. Al ontloopt Enschede wel vaker het echte werk. Maar misschien denkt iedereen dat wel over z'n eigen stad.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:37 schreef DJKoster het volgende:
Ow.. Er komt nog meer..
Op 3 hoog, met een biertje in de hand, het front nabij zien komen. Mooi gezicht, lekker uitgewaaid.
Het noodweer stelt, tot nu toe, weinig voor in Enschede.
Nou, hier toch wel wat regen gehad.. Een normaal buitje.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:39 schreef Darklight het volgende:
Dit was het? In Enschede niet eens regen
Ahh... hij was de 2e die postte in mijn FOBOquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:41 schreef Staal het volgende:
Jah, het gaat spoken hier. Vanuit Zeeland. Fredo55 leeft al niet meer.
Heb je daar een riser (of hoe dat ook heet) te pakken, daar links vanaf de grond??quote:
Ik zit in Noord, zie 3 druppels op de ramenquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:41 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Nou, hier toch wel wat regen gehad.. Een normaal buitje.
Enschede-Zuid
Stroinkslanden represent, en ik hoorde het wel constant tegen mijn zolderraam kletteren hoor. Niet hard, maar toch...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:43 schreef Darklight het volgende:
[..]
Ik zit in Noord, zie 3 druppels op de ramen
Hmm, hoofd onder je kussen?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:44 schreef Staal het volgende:
Waarom post ik hier? Ik ben stiekem bang voor dit gelazer ook nog.
Jah mensen, er komt echt meer aan vanuit Zeeland.
Cool,hopelijk ben ik dan nog wakkerquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:44 schreef Dagoduck het volgende:
W0000T check @ 3 uur:
[ afbeelding ]
lolled @ buienradar
edit: dit kaartje is zeg maar heel Nederland
Komt ie naar NL of gaat ie DLD in?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:45 schreef DjinN het volgende:
Er vormt zich weer een gigantische onweersbui, in het zuidoosten van België. Net links van Luxemburg
Hier is ie ook:quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:46 schreef Darklight het volgende:
[..]
Cool,hopelijk ben ik dan nog wakker
Die ten westen van Luxemburg bedoel je? Hij is al wat kleiner dan tien minuten geleden, maar hij was ook wel érg groot inderdaad. Ik denk dat-ie Duitsland in zal drijven, misschien met een stukje Zuid-Limburg erbij.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:45 schreef DjinN het volgende:
Er vormt zich weer een gigantische onweersbui, in het zuidoosten van België. Net links van Luxemburg
Netjesquote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:47 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hier is ie ook:
[ afbeelding ]
Komt om 1 uur Nederland in.
Mhaw, dat ding gaat echt wel kracht verliezen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:47 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hier is ie ook:
[ afbeelding ]
Komt om 1 uur Nederland in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |