quote:
The effect of including a conventional snack (cereal bar) and a nonconventional snack (almonds) on hunger, eating frequency, dietary intake and body weight.
Abstract
BACKGROUND:
With the increasing prevalence of being overweight and obesity, dietary strategies to curb hunger levels and increase satiety at lower energy intakes are sought. The frequency of eating and type of snack may influence total energy intake. The present study aimed to assess the impact of providing either a conventional snack (cereal bar) or a nonconventional snack (almonds) on eating frequency, hunger rating, dietary intake, body weight and blood lipids.
METHODS:
Forty-five healthy men (aged 25-50 years, body mass index = 25-35 kg m(-2)) were recruited and allocated to a control, cereal bar or almond snack group. Two packets of cereal bars and almonds were introduced for 12 weeks to the cereal bar group and the almond snack group, respectively. Dietary intakes and eating frequency were assessed by 4-day unweighed diet diaries; visual analogue scales were used to assess hunger ratings; and fasting blood parameters (i.e. glucose, insulin, total cholesterol, triglycerides, low-density lipoprotein cholesterol and high-density lipoprotein cholesterol) were measured at baseline, 6 and 12 weeks. In addition, anthropometric measures (height, weight, skinfold thickness, waist and hip circumference) were measured at baseline, 6 and 12 weeks.
RESULTS:
The present study found no significant change in the eating frequency within groups at 12 weeks. However, the almond snack group had a significantly higher eating frequency than the control group (P < or = 0.05) and cereal bar group (P < or = 0.01). This did not result in higher energy intake, body weight or percentage body fat in the almond snack group.
CONCLUSION:
The present study demonstrated that snacking on almonds, in comparison to cereal bars, promoted a higher eating frequency, but not a higher energy intake. Advice to snack on either almonds or cereal bars did not result in weight gain, suggesting that energy compensation took place.
Combineren is tha bomb!quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:10 schreef Muis006 het volgende:
[..]
Ik wilde eerst ook die richting uit, maar ik vind onderzoek doen ook ontzettend leuk.
Misschien combineer ik het wel
Ik ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:17 schreef _Calimero_ het volgende:
O
en ik ben verslaafd aan 'angry birds'
Uit Int J Obes (Lond). 2010 Feb;34(2):319-26. Epub 2009 Nov 24.quote:Effects of snack consumption for 8 weeks on energy intake and body weight.
Abstract
BACKGROUND:Consumption of snacks might contribute to the obesity epidemic. It is not clear how the moment of consumption and energy density of snacks can influence the compensatory response to consumption of snacks in the long term.
OBJECTIVE:To investigate the effects of snack consumption for 8 weeks on changes in body weight, emphasizing on moment of consumption and energy density.
DESIGN:In total, 16 men and 66 women (mean age 21.9 years (s.d. 0.3 year), mean body mass index 20.7 kg m(-2) (s.d. 0.2 kg m(-2))) were randomly assigned to one of four parallel groups in a 2 x 2 design: snacks consumed with or between meals and snacks having a low (<4 kJ g(-1)) or high (>12 kJ g(-1)) energy density. For 8 weeks, subjects consumed mandatory snacks that provided 25% of energy requirements on each day. Body weight, body composition, physical activity level (PAL) and energy intake were measured in week 1 and week 8.
RESULTS:There were no differences in changes in body weight between the four groups. Moment of consumption (P=0.7), energy density (P=0.8) and interaction (P=0.09) did not influence body weight. Similarly, there were no differences in changes in body composition, PAL and energy intake between the four groups.
CONCLUSIONS:
Body weight after 8 weeks of snack consumption was not affected by moment of consumption and energy density of snacks. This finding suggests that consuming snacks that are high or low in energy density does not necessarily contribute to weight gain. Healthy, nonobese young adults may be able to maintain a normal body weight through an accurate compensation for the consumption of snacks.
Goedquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:16 schreef _Calimero_ het volgende:
[..]
Combineren is tha bomb!
Echt hoor, ik zou het liefste 3 dagen in de week shrinkie/sportshrinkie spelen en nog 2 dagen iets heel anders doen. Misschien met kinderen werken, of iets creatiefs (fotografie!! heb niet eens een camera, maar lijkt me wel erg gaaf!) . Heelijk lijkt me dat. Ik ben volgens mij gewoon heel snel verveeld, dan heb ik het gevoel 'vast te zitten in een routine', verlang ik naar vrijheid en ga ik met tegenzin naar mijn werk, hoe leuk dat ook is..
Hoe gaat het met je studie eigenlijk?
Van mij mag je de huisarts nu bellen en om een doorverwijzing vragenquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:20 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik ook. Heb de iPad van het werk thuis en heb het daarop geïnstalleerd
.
Maar, ik zit nu op het werk!
Minder leuk, sinds vanochtend is de pijn weer terug. 'Gelukkig' morgen afspraak met de huisarts. Ik vind het wel tijd worden voor doorverwijzing naar een uroloog.
vind je ja? Ik vind dit soort onderzoeken echt verspilling van onderzoeksgeld eerlijk gezegd. Dus als mensen amandelen als snack nemen eten ze vaker dan als ze een mueslireep nemen maar ze nemen niet meer energie in? Goh, interessant.quote:
Vandaag laatste dag antibiotica. Ik vind het wel even best eigenlijk voor vandaag, ben even ziekenhuis/huisarts-moe. Morgenochtend om 8 uur de afspraak, dus lekker vroeg.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Van mij mag je de huisarts nu bellen en om een doorverwijzing vragen
Nou ja, hier wordt toch vaak gezegd dat je van carbs zoveel meer honger krijgt? En dat je beter als T nootjes kan eten omdat dat langer vult? In dat kader vind ik dit onderzoek interessant. Het is misschien geen rocket science, maar ik verbaas me wel over de uitkomst. Op die manier interessant. Niet per se omdat het tot revolutionaire inzichten leidt ofzo. Ik snap daarom ook wel jouw reactie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:24 schreef Blurred86 het volgende:
[..]
vind je ja? Ik vind dit soort onderzoeken echt verspilling van onderzoeksgeld eerlijk gezegd. Dus als mensen amandelen als snack nemen eten ze vaker dan als ze een mueslireep nemen maar ze nemen niet meer energie in? Goh, interessant.
Ik ook. Goed gedaan Siral.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:04 schreef Siral het volgende:
ik ben best wel trots op m'n lijstje van vandaag jongens
Daarom ben ik gestopt met squatten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:21 schreef Novem het volgende:
Mogge!
Al mijn kleren zitten strakker?! Vooral rond mijn bovenbenen en kont, het lijkt wel of ik meet spieren opbouw dan vet kwijtraak, hmz.
Ah ok, ben zelf meer van het mechanistische en dan zegt dit soort onderzoek niet zo veelquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:28 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Nou ja, hier wordt toch vaak gezegd dat je van carbs zoveel meer honger krijgt? En dat je beter als T nootjes kan eten omdat dat langer vult? In dat kader vind ik dit onderzoek interessant. Het is misschien geen rocket science, maar ik verbaas me wel over de uitkomst. Op die manier interessant. Niet per se omdat het tot revolutionaire inzichten leidt ofzo. Ik snap daarom ook wel jouw reactie.
Edit: komt uit J Hum Nutr Diet. 2009 Oct;22(5):461-8.
Waarom zoetstof? Het is niet zo dat Siral te veel kcal binnenkrijgt. En m.i. neem je beter lekker(e) suiker dan (m.i. vieze) zoetstof.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:40 schreef _aurum_ het volgende:
siralz, kokosbrood is imo zoete troep. wat is er mis met pindakaas?
als je trek hebt in zoetigheid, dan roer je wat zoetstof door je pindakaas -> goed roeren voor je gaat smeren = instant happy
Ja, dat is natuurlijk zo. Ik kwam het tegen en vond het wel grappig om hier even te laten zien. Ik heb niet echt naar credibility gekekenquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:38 schreef Blurred86 het volgende:
[..]
Ah ok, ben zelf meer van het mechanistische en dan zegt dit soort onderzoek niet zo veelvolgens mij is dat journal (zo uit mijn hoofd) niet echt een goede en het is niet voor niks dat ze het niet bij een betere weg hebben kunnen krijgen. Ik zou je aanraden om meer naar reviews te kijken dan original research papers, zeker omdat er veel tegenstrijdigheden zijn in dit gebied en je met een review een beter overzicht krijgt van alle onderzoeken samen. 1 op zichzelf staand onderzoek bewijst in principe niets, het moet ook reproduceerbaar zijn en dat blijkt vaak lastig bij dit soort humaan onderzoek.
Ik vind het ook wel interessant. En bij mij geldt dat ik soms juist carbs móet eten, anders blijf ik eten (vooral 's avonds).quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:28 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Nou ja, hier wordt toch vaak gezegd dat je van carbs zoveel meer honger krijgt? En dat je beter als T nootjes kan eten omdat dat langer vult? In dat kader vind ik dit onderzoek interessant. Het is misschien geen rocket science, maar ik verbaas me wel over de uitkomst. Op die manier interessant. Niet per se omdat het tot revolutionaire inzichten leidt ofzo. Ik snap daarom ook wel jouw reactie.
Edit: komt uit J Hum Nutr Diet. 2009 Oct;22(5):461-8.
Suiker draagt in niets bij aan een goede gezondheid. Niet dat zoetstof dat wel doet..quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:45 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Waarom zoetstof? Het is niet zo dat Siral te veel kcal binnenkrijgt. En m.i. neem je beter lekker(e) suiker dan (m.i. vieze) zoetstof.
Wel aan geestelijke gezondheid ivm het een beetje loslaten en niet alleen focussen op gezond en slank in dit geval denk ik.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Suiker draagt in niets bij aan een goede gezondheid. Niet dat zoetstof dat wel doet..
Bij Siral volgens mij wel. En mijn geestelijke gezondheid gaat ook vooruit met een een beetje suiker. Zoet maakt gelukkig. Daarom blijf ik ook ijs eten. En alcohol drinken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Suiker draagt in niets bij aan een goede gezondheid. Niet dat zoetstof dat wel doet..
Eens. Goede gezondheid is niet alleen wat je met je lichaam doet imo. En als je van wat suiker (alles met mate) gelukkiger bent en beter in je vel zit, zeg ik: doen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:03 schreef MarMar het volgende:
[..]
Wel aan geestelijke gezondheid ivm het een beetje loslaten en niet alleen focussen op gezond en slank in dit geval denk ik.
Super(markt) op de route? Kersen zijn lekkerquote:Op woensdag 29 juni 2011 10:36 schreef Ml-etje het volgende:
Verdorie mijn fruit vergeten![]()
En alles met mate houdt de middenweg
Dan moet ik echt even op en neer gaan rijden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:40 schreef loveli het volgende:
[..]
Super(markt) op de route? Kersen zijn lekker
Geen, maar ik heb een goede fantasiequote:Op woensdag 29 juni 2011 11:05 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Dan moet ik echt even op en neer gaan rijden.
Ga wel even op zoek naar walnoten, volgens mij heb ik daar nog een zakje van en dan eet ik vanavond de nectarines wel.
Wat voor kersen heb je?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |