quote:
Op dinsdag 21 juni 2011 10:53 schreef Tandenstokers het volgende:[..]
Dus jij keert altijd maar blind uit, omdat het toch geen geld kost? Uiteindelijk lappen we allemaal voor dit soort situaties. En nee ik ben er niet op uit om die werknemer te naaien, maar ook op advies van JL hanteren wij de dag van de ziekmelding en niet de dag van de opname.
En ja, natuurlijk nemen wij het gemiddelde van de 3 maanden en hij krijgt alles netjes op zijn rekening gestort, maar een week waarin 40 uur gedraaid wordt of een week waarin 0 uur gedraaid wordt scheelt natuurlijk voor een gemiddelde van een periode.
Qua representativiteit heeft deze medewerker nog 'geluk' dat hij hier niet een maand eerder mee kwam want toen heeft hij helemaal niet gewerkt.
Natuurlijk is de dag dat hij zich ziek heeft gemeld de eerste dag van ziekte. Echter de periode die jullie nemen om het gemiddelde over te berekenen klopt niet. En dat komt door de week die hij nu niet heeft gewerkt.
Jurisprudentie over artikel 7:610b BW stelt dat de 'de drie voorafgaande maanden' niet de aansluitende maanden voor het urenverlies hoeven te zijn. Jullie kunnen ook januari februari en maart pakken. Dit hebben ze gedaan om de werknemer te beschermen in geval van aflopend uren verlies in de maanden voordat de werknemer pas loon gaat eisen. Want dat zou anders betekenen dat je elke maand steeds minder uren kan geven en de werknemer pas iets kan eisen bij nul uren. De rechter zal over het hele jaar kijken en kijken wat drie eerlijke achtereenvolgende maanden zijn. Jullie hebben al geluk dat jullie werknemer geen geld heeft geeist voor de maand die hij niet heeft gewerkt.
En als ik een bedrijf zou hebben zou ik niet blind uitkeren nee, ik zou ervoor zorgen dat mijn juridische afdeling tenminste op de hoogte is van de regelgeving omtrent de contracten die ik uitgeef, zodat ik te allen tijde direct kan doen wat goed is voor mijn werknemer en het juridisch juist is.
Ik hoop voor jullie dat jullie werknemer het hierbij laat, want het is duidelijk dat jullie hem minder geld gaan uitkeren dan eigenlijk zou moeten. En als hij er wel een zaak van maakt dienen jullie dat bedrag alsnog te betalen, plus wettelijke rente, plus gemaakte juridische kosten van beide kanten. Dat kan hoger oplopen dan één week van 40 uur niet uit betalen. Ik zou dus nog maar even verder onderzoeken waar hij recht op heeft als ik jou was.