Klinkerbotsing | woensdag 15 juni 2011 @ 20:08 |
Dit topic gaat over de studie Pabo, oftewel Pedagogische academie voor het basisonderwijs. Je wordt dus opgeleid tot lera(a)r(es) in het basisonderwijs cq. primair onderwijs. Goede leraren Hoe goed onderwijs ook gedefiniëerd wordt, het staat of valt met goede leraren. Dan is vervolgens de vraag wat een goede leraar is. Zo iemand moet in ieder geval heel wat in zijn mars hebben. Dat zie je als je kijkt naar een leraar in actie met zijn klas. Om te beginnen moet een leraar natuurlijk allerlei vakkennis hebben. Maar dat is niet genoeg: hij moet die kennis ook op een goede manier kunnen inzetten als hij met zijn leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheid en organisatorisch talent een grote rol. Vervolgens is de omgang met leerlingen van cruciaal belang voor zijn werk en ook zal de leraar moeten kunnen samenwerken met collega's. En dan staan er nog gesprekken met ouders en overleg met instanties in zijn agenda. De professionele activiteiten van een leraar bestrijken een groot gebied. Het werk van een leerkracht in het basisonderwijs is veelzijdig, veelomvattend en veeleisend. Het vraagt inzet, enthousiasme, persoonlijkheid en vermogen tot samenwerking. En het eist de nodige pedagogische, didactische en organisatorische kwaliteiten en capaciteiten, deskundigheid dus! bron: http://www.fontys.nl/pabo/eindhoven _________________________________________________________________ • Ben jij een Pabo-student? • Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? • Wat zijn je ervaringen? • Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? • Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? • Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? • En nog veel en veel meer dingen kun je hier delen! _________________________________________________________________ Onder het motto "TS begint" het volgende: Heb nog geen ervaringen die ik kan delen! Ik denk er namelijk sterk over om de Pabo te gaan volgen. Ik ben zo'n 2,5 jaar geleden afgestudeerd aan een andere HBO-studie. Werk ook in dat werkveld maar loop al langer met het idee rond om "ooit" de Pabo te gaan doen. Sinds kort wordt dat idee steeds concreter: waarom nog jaren wachten als het me nu al zo leuk lijkt? Omdat ik fulltime werk zou ik er niet zo snel voor kiezen om de voltijds, vierjarige opleiding te gaan doen. Ik heb dan ook interesse in het 2-jarige (verkorte) traject. Dit traject is ook gericht op studenten die al een HBO-opleiding achter de rug hebben. Ik vind het nu nog lastig om te zeggen welke groepen me het meeste aanspreken. De kleuters lijken me schattig maar misschien te weinig uitdagend. In mijn (misschien wel beperkte) beleving is dat toch voornamelijk spelletjes doen, knutselen, zingen etc. Heel leuk, maar misschien gaat het snel vervelen. Het idee om bijvoorbeeld groep 5 Taal te geven, maar ook Rekenen, Aardrijkskunde, Gymnastiek, Biologie, enz. spreekt me misschien nog meer aan! _________________________________________________________________ Oh ja, misschien interessant voor sommigen onder ons: Tegemoetkoming Leraren. Misschien kom je er wel voor in aanmerking! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Linkjes: http://pabo.startpagina.nl/ http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp Spellingstoets en antwoorden CAO Primair Onderwijs 2006-2008 Paboforum | |
LieveJuf | woensdag 15 juni 2011 @ 20:45 |
Nog 3,5 week ![]() | |
Esje-lief | woensdag 15 juni 2011 @ 20:50 |
Nee.. voor groep 8 loopt het allemaal lekker.. Het zijn vooral domme foutjes.. En het is 12 jaar geleden sinds ik voor het laatst rekenonderwijs heb gehad.. Ik moet er gewoon even wat harder aan trekken. | |
Rauzer | woensdag 15 juni 2011 @ 20:58 |
Een overzicht van alle doelen die kleuters moeten behalen, verdeeld over zes periodes. Prima toch juist? | |
Klinkerbotsing | woensdag 15 juni 2011 @ 21:03 |
Ik had de eerste keer 5 punten te weinig en de tweede keer 4 punten. ![]() Oh nee, hebben wij niet ![]() ![]() En ja, allemaal per toeval gevonden. ![]() | |
LieveJuf | woensdag 15 juni 2011 @ 21:18 |
Gelukkig zijn er handleidingen en de antwoordenboeken ![]() | |
Esje-lief | woensdag 15 juni 2011 @ 21:37 |
Oordeeltje klaar? | |
LieveJuf | woensdag 15 juni 2011 @ 21:49 |
Wat bedoel je ? ![]() | |
Esje-lief | woensdag 15 juni 2011 @ 22:00 |
Vond het een beetje judgemental overkomen.. Maar nu ik het teruglees is dat meer mijn verbeelding.. ![]() ![]() | |
LieveJuf | woensdag 15 juni 2011 @ 22:03 |
Was mijn bedoeling niet inderdaad ![]() Ik sta nu zelf ook voor groep 8 (stage) en heb mezelf daar ook ontzettend druk om gemaakt, maar achteraf is het allemaal 100% meegevallen. In de handleidingen staan dingen uitgelegd en de antwoordenboeken helpen je als je er zelf ook niet helemaal uitkomt. Kun je toch terug kijken of je het zelf op de juiste manier uitrekent en tot het juiste antwoord komt ![]() | |
Esje-lief | woensdag 15 juni 2011 @ 22:19 |
Ik ga mijn groepje 8 wel missen.. Nog 1 dag stage/ afscheid.. en dan een hele musical dag.. Ik ga waarschijnlijk wel mee met mijn mentor.. Ze gaat namelijk naar een andere school. En daar ben ik erg blij mee.. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 18 juni 2011 @ 15:04 |
Ik zou graag willen voorstellen om de volgende link voortaan toe te voegen aan de openingspost van de PABO-topics: http://rekenhulp-basisschool-pabo.nl/basisDoelen/basisDoelen.html Deze website geeft veel zeer nuttige informatie voor veel (aankomende) leraren. | |
LieveJuf | zondag 19 juni 2011 @ 23:27 |
Leuke site. Die ga ik eens verder bekijken ![]() Morgen op kamp tot en met donderdag met mijn kinders van groep 8, ben érg benieuwd! ![]() | |
JochemP | dinsdag 21 juni 2011 @ 22:41 |
Geen PABO, lerarenopleiding Engels volgend jaar. Toch wil ik dit niet jullie onthouden: Vanochtend via mijn voetbalclub voetbalgymlessen gegeven op het veld aan een groep 5. Na afloop een promotiepraatje van iemand van de club (we doen het niet voor niets natuurlijk ![]() Steekt 10 minuten later een meisje haar vinger op en zegt heel zacht: "Nou weet je, eigenlijk heeft iedereen wel oren..." ![]() Die ochtend ook groep 3 gehad, vond ik minder leuk. Heel druk, slecht luisteren en weinig concentratie op die leeftijd... | |
DenshiKerio | donderdag 23 juni 2011 @ 09:42 |
Zooo.. einde van het jaar is in zicht ![]() P is bijna binnen, ik zit nu op 55 ECTS met nog 1 hertentamen en 1 vakdossier te gaan. Gaat echt heel snel, dat eerste jaar ![]() | |
Rianne84 | donderdag 23 juni 2011 @ 16:32 |
Assessment gehaald ![]() | |
LieveJuf | vrijdag 24 juni 2011 @ 20:13 |
Terug van een geslaagd maar vermoeiend kamp ![]() | |
DenshiKerio | woensdag 6 juli 2011 @ 11:17 |
Ik heb m'n P gehaald in één jaar! ![]() | |
Klinkerbotsing | woensdag 6 juli 2011 @ 11:19 |
Goedzo! ![]() ![]() Ik niet. ![]() | |
Rianne84 | woensdag 6 juli 2011 @ 11:22 |
Gisteren eindgesprek gehad en gehaald. Nu nog wachten op 1 cijfer (krijg ik ws pas in augustus) en dan ben ik officieel afgestudeerd ![]() En ik heb een baan gekregen, ik mag met mijn stagegroep mee naar groep 6 ![]() | |
Esje-lief | woensdag 6 juli 2011 @ 11:23 |
Zal ik ook nog even goed nieuws geven.. Ik heb mijn P!! Ik heb mijn rekeneneigenvaardigheid gehaald met een 6! | |
Klinkerbotsing | woensdag 6 juli 2011 @ 11:30 |
Ik heb vrijdag mijn laatste kans voor de wiscat, omg ik ben bang. ![]() | |
Bartjebart | woensdag 6 juli 2011 @ 19:34 |
Oh dat is een portie mazzel! Hier zit de onderwijsbanenmarkt helemaal vast ![]() | |
Jojoortje | woensdag 6 juli 2011 @ 22:14 |
Super!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd ![]() | |
Klinkerbotsing | vrijdag 8 juli 2011 @ 23:47 |
![]() | |
Bartjebart | zaterdag 9 juli 2011 @ 00:15 |
Goed bezig ![]() | |
Bartjebart | zaterdag 9 juli 2011 @ 00:15 |
Ik mocht vandaag m'n diploma ophalen. Nu is het echt ![]() | |
Klinkerbotsing | zaterdag 9 juli 2011 @ 07:24 |
Wat gaaf! Gefeliciteerd! | |
Bram_van_Loon | zaterdag 9 juli 2011 @ 14:57 |
Welke methode gebruiken jullie? | |
tennisster198 | zondag 24 juli 2011 @ 22:25 |
Heerlijk, zomervakantie! Hoef ook pas in de derde week van september weer naar school, dus kan lekker lang genieten van m'n vakantie werken bij m'n bijbaan. ![]() 58 EC's gehaald dit studiejaar. ![]() Hebben jullie het studiejaar goed af kunnen ronden? | |
Peaceful | maandag 25 juli 2011 @ 19:35 |
Whoei! Zomervakantie! Eerste studiejaar afgerond met 57 punten. Nog één verslag en één herkansing. Volgend jaar ook gelijk mijn laatste studiejaar (deeltijd 2 jaar) en een WPO-stage in groep 7. Ik heb afgelopen woensdag kennis gemaakt met de kids. Ik heb de helft van de klas al voor me gewonnen, ik was de grote held tijdens ringtrefhockey ![]() Ik heb er zo'n zin in!!! Is het al september? ![]() | |
Peaceful | maandag 25 juli 2011 @ 19:36 |
Gefeliciteerd! ![]() Heb je al een baan gevonden? | |
e-wok | maandag 25 juli 2011 @ 22:26 |
Qua weer wel ![]() | |
Bartjebart | maandag 25 juli 2011 @ 22:42 |
Nee ![]() Naja wel gevonden, maar zij vonden mij niet ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 26 juli 2011 @ 12:36 |
Ik krijg zo'n terrorgroep na de vakantie ![]() | |
tennisster198 | dinsdag 26 juli 2011 @ 15:05 |
Welke groep? En in welk opzicht een terrorgroep, heerst er een slechte sfeer of combinaties van kinderen die niet zo opperbest zijn? Sterkte alvast.. ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 26 juli 2011 @ 15:20 |
Groep 5. Sowieso een slechte sfeer en er zijn 6 kinderen die eigenlijk is het speciaal onderwijs horen. Zo heb ik er één bij die zo agressief kan zijn, dat hij iedereen in elkaar kan meppen. Eentje die gewoon weg gaat lopen van school als die het niet naar z'n zin heeft. Één ADHD'er waarvan de ouders niet willen dat hij medicijnen krijgt. En nog een paar kinderen wiens IQ zo laag is, dat ze nu al een eigen leerlijn hebben ![]() ![]() | |
Peaceful | dinsdag 26 juli 2011 @ 17:00 |
Oef, succes ![]() Groep 5 vind ik qua leeftijd wel heel erg leuk, maar als je zo'n groep treft kan ik me voorstellen dat je er tegenop ziet. | |
Peaceful | dinsdag 26 juli 2011 @ 17:01 |
Hmm de banen liggen niet voor het oprapen he? ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 26 juli 2011 @ 20:36 |
Thanks! Klopt, ik moet waarschijnlijk vanaf januari er 3 maand uit ![]() ![]() | |
LieveJuf | vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:18 |
Deze week ben ik begonnen met mijn mentix om de klas in te richten en op te ruimen, ook hebben we voorbereidingen getroffen wat betreft naamkaartjes maken, plattegrond maken en het rooster. Vandaag hebben we de opstartvergadering gehad en maandag gaat mijn afstuderen dan echt beginnen ![]() | |
Peaceful | dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:40 |
Whoe spannend!! Regio zuid zit je dan toch? Pfft ik moet me nog 2 weken vervelen voordat ik echt aan de slag mag.. Ik heb het vast ergens gemist maar welke groep heb je? En wat is de vorm van jouw stage? (regulier, WPO, LIO... en er zijn vast nog wel meer varianten en bijbehorende afkortingen ![]() | |
LieveJuf | vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:28 |
Oh, sorry helemaal vergeten te reageren.. Ik zit inderdaad in regio zuid ![]() Ik heb mijn eerste week erop zetten in groep 3, echt super leuk ! Ik ga mijn lio beginnen, maar ik merk dat daar toch nog wat verschillen inzitten qua betekenis en verantwoordelijkheden. Maar op maandag, dinsdag en woensdag loop ik stage, het is de bedoeling dat ik die dagen volledig over ga nemen en tijdens mijn blok stage de gehele week al blijft mijn mentrix nog wel eindverantwoordelijke. Ook bij leerlingbesprekingen, vergaderingen, etc is het de bedoeling dat ik aanwezig ben. Op ten duur gaat de woensdag eraf omdat ik dan aan mijn scriptie ga werken, al is dat dan wel op stage. Wat alleen erg balen is, is dat wij nog geen duidelijkheid van de Fontys gekregen hebben wat betreft de opdrachten en bedoelingen. Zo vraagt mijn mentrix wat de bedoeling is, alleen kan ik haar daar nog geen duidelijk antwoord opgeven, omdat ik dat ook niet snap. De Fontys begint ook pas op 7 september met een eerste bijeenkomst en dan heb ik er dus al 3 weken stage opzitten. Erg onpraktisch dus... | |
Flappe-du-Pomme | maandag 29 augustus 2011 @ 23:58 |
Heeft iemand hier ervaring met het behalen van de gymbevoegdheid buiten de reguliere pabo om? Ik heb de verkorte opleiding gedaan, zonder mogelijkheid om deze bevoegdheid te halen. Nu moet ik die opleiding tzt alsnog gaan doen, wil ik een beetje kans maken op een vaste aanstelling. Iemand informatie over: - kosten - tijdsinvestering - duur van de opleiding Heb al wat zitten googlen maar tips zijn welkom. Ik woon in de regio Eindhoven trouwens. | |
Jojoortje | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:25 |
Ben ik nu mee bezig ![]() Kosten zijn per blok 900 euro. Er zijn in totaal drie blokken, maar bij ons zat blok 1 bij de PABO in, dus hoef alleen blok 2 en 3 te doen. In september start blok 3. In totaal dus 1800 euro. Tijdsinvestering is echt wel veel als je een fulltime baan hebt, maar het kan wel. Wij klasgenoten geven ook veel aan elkaar door ![]() Blok 2 was van januari tm mei Blok 3 is van september tm januari (met evt. uitloop) Het is even doorbijten, maar je hebt het uiteindelijk wel nodig. ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:26 |
Zie nu pas dat ik op Flappe reageer ![]() ![]() | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:26 |
Thanks voor de info! Heb na twee jaar avondstudie écht geen zin meer in studeren...maar het zal inderdaad wel moeten ![]() | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:27 |
Yup, that's me! ![]() ![]() Vandaag gehoord dat ik ben aangenomen voor groep 6!! | |
Jojoortje | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:28 |
Hey cool! Fulltime of..? | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:30 |
Nee, dat helaas nog niet. Twee dagen in de week. En dan ook nog een half schooljaar groep 8 op één dag in de week! School met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)... ben benieuwd! | |
Jojoortje | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:32 |
Mooi toch! In ieder geval iets vast. | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:33 |
Zeker! Ben er superblij mee! ![]() | |
Esje-lief | maandag 5 september 2011 @ 07:10 |
Vandaag eerste stagedag!! Groep 8, 14 leerlingen.. Ik heb er zin in! | |
Rianne84 | dinsdag 6 september 2011 @ 17:26 |
Wat voor dagen maken jullie? Ik ben net begonnen met mijn eigen klas en was er vandaag iets voor 8 uur. Om 16:55 zei ik een collega gedag en die reageerde met: oh jij gaat ook al zo laat weg. Ik dacht dat ik vroeg was ![]() | |
Bartjebart | dinsdag 6 september 2011 @ 17:31 |
Volgens mij "hoor" je van +/- 8 tot +/- 17 aanwezig te zijn. Maar je kunt er volgens mij ook voor kiezen om thuis een deel van je werk te doen... | |
Esje-lief | dinsdag 6 september 2011 @ 18:19 |
Bij ons is er een continue rooster.. Half 3 gaan de leerlingen naar huis en ik ben dan nog meestal een uurtje/ anderhalf uurtje bezig met van alles | |
D_A | dinsdag 6 september 2011 @ 18:50 |
Werk inmiddels op een school, groep 8. Elke maandag. Nu nog afstuderen ![]() | |
Bartjebart | dinsdag 6 september 2011 @ 19:08 |
Ik blijf me er over verbazen dat zoiets bij bepaalde besturen wel kan ![]() | |
D_A | dinsdag 6 september 2011 @ 19:15 |
Nah, functieomschrijving als OA, als afgestudeerd dan zetten we het om tot leerkracht. Doen heel veel scholen. | |
Bartjebart | dinsdag 6 september 2011 @ 19:18 |
Niet de openbare scholen waar ik voor werk... Ik mocht niet eens starten met invallen voordat ik m'n eindgesprek had gedaan. Om vervolgens in eerste instantie alleen telefonisch door te hoeven geven dat ik dat gesprek succesvol had afgerond ![]() | |
Peaceful | vrijdag 9 september 2011 @ 19:24 |
Whoei! De eerste twee dagen zitten er op. WPO-stage in groep 7. Het zijn er 28 in totaal. De meest sterke leerlingen (10 in totaal) zitten in de combinatiegroep, wij hebben 'de rest'. Maar het is ontzettend leuk en behalve een beetje uitproberen en geintjes uithalen zijn ze heel lief en willen ze graag werken. Ze zijn echt nog kind, maar ik kwam vandaag een schriftje tegen waarbij een zin was afgemaakt met: terwijl hij met haar stond te tongen. Dus... de hormonen beginnen zo hier en daar op te spelen. Ze zijn ook dol op muziek, dus op de vrije momenten staat youtube hier ook veel aan. ![]() Nu nog even instrueren hoe ze thee voor mij moeten halen ![]() Dus, hopelijk kan ik tegen kerst nog zo'n positief en enthousiast verhaal schrijven.. ![]() | |
tennisster198 | maandag 12 september 2011 @ 10:10 |
Leuk om hier te lezen hoe bij iedereen de eerste we(e)k(en) zijn bevallen! ![]() Afstudeerders, heel veel succes! ![]() Morgen mijn eerste stagedag weer in groep 5. Ben erg benieuwd. ![]() Heb volgende week pas weer les op de Pabo, hoewel ik nog steeds geen rooster ontvangen heb. ![]() | |
DenshiKerio | donderdag 15 september 2011 @ 19:13 |
Zo! Ik heb vandaag mijn eerste dag erop zitten op stage. Kleuters, echt heel leuk ![]() Klein schooltje, 60 leerlingen in totaal, helemaal nieuw dat er een meester is, en dan ook nog eens bij de kleuters ![]() We zullen zien hoe de rest van de stage eruit gaat zien, maar ik heb er echt veel zin in, kleuters leek me helemaal niets, maar ik vond het vandaag toch wel erg leuk! ![]() | |
Flappe-du-Pomme | maandag 10 oktober 2011 @ 18:43 |
Ik ben waarschijnlijk spuit 11, maar kennen jullie deze al? http://www.gynzy.com/nl/#!/welcome Geweldig! | |
Esje-lief | maandag 10 oktober 2011 @ 19:00 |
Voor mij is het nieuw.. ![]() | |
Flappe-du-Pomme | maandag 10 oktober 2011 @ 19:01 |
Jeej, dan heb ik er (hoop ik) in elk geval één persoon blij mee gemaakt ![]() Ik heb het dus ook net ontdekt en je kunt het echt voor superveel dingen gebruiken! | |
Esje-lief | maandag 10 oktober 2011 @ 19:04 |
Zal er eens even naar kijken ![]() | |
Jojoortje | maandag 10 oktober 2011 @ 19:05 |
Cool ![]() | |
Flappe-du-Pomme | maandag 10 oktober 2011 @ 19:06 |
Joehoeeee, dat is twee ![]() Edit: ik zou even op je school vragen of ze een account van Gynzy hebben. Dan kun je het namelijk ook daadwerkelijk gebruiken ![]() | |
Klinkerbotsing | maandag 10 oktober 2011 @ 19:14 |
Jojoortje, verander de TT in Bijna herfstvakantie! ![]() | |
Jojoortje | maandag 10 oktober 2011 @ 19:16 |
Maar dat kost toch geld of niet? ![]() | |
Jojoortje | maandag 10 oktober 2011 @ 19:16 |
Oh ja ![]() | |
Klinkerbotsing | maandag 10 oktober 2011 @ 19:17 |
Hihi. | |
Flappe-du-Pomme | maandag 10 oktober 2011 @ 19:17 |
Hmmz, ja inderdaad. Mijn school heeft een account, kwam ik achter. Maar je kunt het in elk geval 30 dagen gratis proberen. Ik weet niet hoe duur het is, ik zal eens kijken. Edit: 77 euro per jaar voor één digibord. | |
Jojoortje | dinsdag 11 oktober 2011 @ 18:53 |
Ik ga me daarna gewoon opnieuw registreren onder een andere inlognaam ![]() ![]() | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:18 |
![]() Mij hield het nog tegen dat ik mijn naam i.c.m. een school moest invoeren. Dan ben ik weer te braaf ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:48 |
Mietje. | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 11 oktober 2011 @ 20:50 |
Je hebt gelijk, ik ga het gewoon doen ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:04 |
![]() | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:08 |
Ik heb nog iets gevonden, handig als je (op papier of op het digibord, bijvoorbeeld als je aan de klas een spel wil uitleggen) je gymles voorbereidt. Klikkerdeklik, om een plattegrond te maken van al je materialen | |
Jojoortje | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:12 |
Omg I fucking love you! Ben bezig met de gymcursus! ( ![]() ![]() | |
Flappe-du-Pomme | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ach, ben slechts doorgeefluik... ik kom het zomaar tegen op the interwebz ![]() Succes met de gymcursus! Dat wordt pimpen geblazen, met deze mooie plaatjes ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:16 |
Ja nice nice! Ik tekende die dingen altijd. Doe ik vanaf nu heus niet meer ![]() | |
Klinkerbotsing | zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:17 |
Aankomende week stageweek, heb er zin in! ![]() | |
DenshiKerio | zondag 23 oktober 2011 @ 15:18 |
Aankomende week tentamens.. En daar heb ik niet zoveel zin in ![]() | |
LieveJuf | maandag 24 oktober 2011 @ 16:25 |
In voorbereiding tot sinterklaas ( en alvast voor kerst ) iemand kant en klare werkboekjes liggen? | |
Peaceful | woensdag 2 november 2011 @ 19:26 |
Die site is echt geweldig, maar jammer dat het een betaalde site is.. ![]() ![]() Nou de eerste 7 weken zitten er op, hoe is het bij jullie allemaal gegaan? Het valt mij 100% mee, het zijn absoluut geen monsters (zoals ze soms in mijn dromen voorkomen), maar wat een (papier)werk brengt het met zich mee zeg! Ik ben eigenlijk een bewegingsonderwijzer en behalve de lessen voorbereiden en de verschillende klassen een cijfer geven hoefde ik niets te doen. Wat een papierhandel! Ik vind het soms echt zonde als ik zie hoeveel papier er bij ons op school door heen gaat.. ![]() ![]() ![]() ![]() Oh en tentamens? Laat ik daar nou eens geen last van hebben als WPO'er ![]() | |
Esje-lief | maandag 5 december 2011 @ 07:27 |
Vandaag sinterklaasfeest op stage.. We hebben er zin in! | |
tennisster198 | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:14 |
Grote schop! ![]() Hoe gaat het met iedereen? Op stage en op de pabo? Hier gaat alles eigenlijk heel voorspoedig, een hoop studiepunten behaald, heb het erg naar m'n zin op stage! Momenteel bezig met het schrijven van een groepsplan.. en heb geen zin meer. ![]() | |
Klinkerbotsing | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:17 |
Oh. ![]() Ik ben gestopt met de pabo na anderhalf jaar. ![]() ![]() | |
tennisster198 | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:18 |
Wat jammer! Wat is de reden voor deze keuze? Of was het geen keuze? ![]() | |
Klinkerbotsing | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:20 |
Ze zagen het gewoonweg niet in me, stage begon goed, beter dan dat jaar ervoor. En toen opeens sloeg mn mentrix om. Kon niks positiefs benoemen, ja dan wordt het er niet beter op... Stagebeoordeling/WPA niet gehaald en dus moest ik stoppen. ![]() Alle stress en shit voor niks. ![]() Mooi dat het bij jou wel allemaal goed gaat! ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:22 |
![]() | |
Klinkerbotsing | dinsdag 27 maart 2012 @ 21:29 |
Jojoor anders verander je de TT naar bijna meivakantie. ![]() | |
Esje-lief | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:31 |
Ik ben ook nog steeds bezig! Nu tweede gedeelte derde jaar.. Leeftijdsprofilering oudere kind. Deeltijd tegenwoordig. De laatste loodjes! | |
Jojoortje | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:40 |
Of we wachten nog even en dan is het alweer herfst ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:41 |
Succes! Jammer dat de banen niet voor het oprapen liggen. | |
D_A | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:50 |
Ik ben nu 5 jaar bezig en twijfel ook nog aan het afmaken ![]() | |
Klinkerbotsing | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:58 |
Het zou wel zonde zijn als je het nu niet afmaakt, vooral na vijf jaar. ![]() ![]() Hoezo doe je er nu al vijf jaar over? ![]() | |
Jojoortje | dinsdag 27 maart 2012 @ 22:59 |
DA ![]() Dacht dat je allang klaar was joh. Je was bezig met afstuderen man. ![]() ![]() ![]() | |
D_A | dinsdag 27 maart 2012 @ 23:09 |
3 jaar topsport dus daardoor wat vertragingen opgelopen. Ik heb al een baan, ben zelfs al aan het overleggen voor volgend jaar. Dit jaar groep 8, volgend jaar 7/8. Maar eerst maar eens kijken of ik de.energie kan vinden mezelf weer naar die ellende de sleuren. | |
Bartjebart | dinsdag 27 maart 2012 @ 23:13 |
Ik blijf het 'vreemd' vinden dat jij dus gewoon al vast voor de klas staat en dus ook al plannen aan het maken bent voor het nieuwe schooljaar terwijl je je papiertje nog niet hebt ![]() Wat is je plan dan eigenlijk als je je diploma niet gaat halen? [ Bericht 3% gewijzigd door Bartjebart op 27-03-2012 23:28:33 ] | |
Klinkerbotsing | zondag 8 april 2012 @ 14:49 |
Ik hoor dat steeds vaker, dat ze mensen steeds vaker voor de klas zetten ook al hebben ze het diploma nog niet. ![]() | |
tennisster198 | maandag 14 mei 2012 @ 09:36 |
Ik denk dat je jezelf een groot plezier zou doen door het gewoon af te maken. Al is het alleen maar omdat het goed voelt iets af te ronden waaraan je begonnen bent. Ben nu bezig met een sollicitatiebrief voor m'n LIO-stage... Nog best lastig. | |
Esje-lief | maandag 14 mei 2012 @ 14:21 |
Ik heb helaas al 1 afwijzing voor mijn Lio erop zitten.. Maar morgen weer een sollicitatiegesprek. We shall see! | |
Bartjebart | maandag 14 mei 2012 @ 18:37 |
Maar die liggen er bij reorganisaties/bezuinigingen etc dan juist toch weer heel snel uit? | |
tennisster198 | maandag 14 mei 2012 @ 20:27 |
In welke groep of bouw zoek je een LIO-plekje? En wat was de reden van de afwijzing? Volgens mij gebeurt het in de randstad het meest dat onbevoegde mensen of mensen die nog in opleiding zijn voor de klas staan. Daar is dan ook een tekort aan leerkrachten... Zie het ook bij mijn klasgenoten op de PABO. | |
Flappe-du-Pomme | maandag 14 mei 2012 @ 22:02 |
Dat is inderdaad alleen in de randstad. De werkgelegenheid daarbuiten sucks ass. Ik ben blij dat ik een ander HBO-diploma heb ![]() Als afgestudeerde bieden de meeste stichtingen je gewoon 3 contracten lang een nulurencontract aan. Ja doei, daar gaat alle zekerheid. | |
Nitzer | maandag 14 mei 2012 @ 22:06 |
Dan hoort Haarlem even niet bij de Randstad, want er is hier nauwelijks werk ![]() | |
Bartjebart | maandag 14 mei 2012 @ 22:55 |
Je kunt dan natuurlijk ook buiten Haarlem kijken ![]() | |
tennisster198 | dinsdag 15 mei 2012 @ 16:26 |
Nitzer, ik zou in Amsterdam gaan zoeken. ![]() | |
das_phantom | donderdag 24 mei 2012 @ 12:58 |
Lees hier ook even mee ![]() ![]() Als ik wist dat ik het kon zou ik er zeker aan beginnen maar ik heb nu ook soms flashbacks van de tijd dat ik en mijn vrienden de leerkrachten tot het huilen brachten op de basisschool al ![]() | |
Esje-lief | donderdag 24 mei 2012 @ 14:18 |
I[quote]![]() [..] In welke groep of bouw zoek je een LIO-plekje? En wat was de reden van de afwijzing? Ik zocht een Lio-plek in de bovenbouw. De plek waarop ik had gesolliciteerd was onderbouw. Ik wilde heel graag op die specifieke school stage lopen. Ze hebben gekozen voor iemand met onderbouwspecialisatie en ervaring met 3/4 combinatieklas. Dus niet geheel verwonderlijk. | |
tennisster198 | zondag 27 mei 2012 @ 19:11 |
Ah vandaar! Wel jammer dat je nu niet op die school terecht kunt. Heb je alweer een nieuwe sollicitatie lopen? Ik mag deze week op gesprek komen! ![]() | |
Esje-lief | maandag 28 mei 2012 @ 01:18 |
Ik ben al aangenomen op een andere plek.. 2 dagen een groep 7 van een 7/8 combinatie.. erg leuk.. | |
tennisster198 | maandag 28 mei 2012 @ 22:03 |
Wat fijn! ![]() Hoeveel sollicitaties had je lopen om tot deze LIO-plaats te komen? | |
bakayarou | woensdag 30 mei 2012 @ 19:56 |
Gewoon proberen! Ik weet niet wat je gewend bent met protocollen maar volgens mij valt het in het onderwijs wel mee. En momenten waarbij de kinderen jou aan het huilen brengen zal toch afhangen van hoe sterk jij in je schoenen staat. Het is ze bij mij nooit gelukt ![]() | |
Flappe-du-Pomme | woensdag 30 mei 2012 @ 21:42 |
Nou... ik weet niet precies wat jullie met protocollen bedoelen maar ik zou toch zeker niet onderschatten wat er naast het reguliere lesgeven aan procedures bij komt kijken. Groepsplannen, individuele plannen, allemaal wel volgens protocollen hoor. | |
tennisster198 | woensdag 30 mei 2012 @ 22:09 |
Een kleine aanvulling hierop: internetprotocol, pestprotocol, ... | |
Esje-lief | woensdag 30 mei 2012 @ 22:24 |
Ja, ik krijg een eigen lokaal voor de twee dagen. Erg fijn! Ik heb eigenlijk maar 1 sollicitatiegesprek gehad. En deze LIO heb ik niet voor hoeven solliciteren, omdat ik hier nu al stage loop. Moest alleen nog een brief ter insturen omdat het "hoort" | |
tennisster198 | donderdag 31 mei 2012 @ 20:15 |
Gesprek ging goed, ik ben aangenomen! ![]() | |
Esje-lief | donderdag 31 mei 2012 @ 22:31 |
Jeeeh! Gefeliciteerd.. Wat voor LIO is het? | |
tennisster198 | donderdag 31 mei 2012 @ 22:57 |
Dankjewel, ik ben er erg blij mee. Het is een LIO in groep 1-2. | |
bakayarou | vrijdag 8 juni 2012 @ 17:37 |
Ik heb zojuist besloten niets meer aan mijn portfolio te doen. 22 juni hoop ik te horen dat ik afgestudeerd ben. Op hoop van zegen. | |
tennisster198 | vrijdag 22 juni 2012 @ 20:18 |
En, ben je afgestudeerd Bakayarou?? | |
jantjevertonghen | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:48 |
pabo is geen p. Op pabo studeer je niet maar leer je.. Het is niet meer dan een cursus | |
Bartjebart | zaterdag 23 juni 2012 @ 12:08 |
![]() | |
Jojoortje | zaterdag 23 juni 2012 @ 12:33 |
Niet op in gaan joh. | |
das_phantom | zaterdag 23 juni 2012 @ 13:52 |
Wat ik bedoel is in welke mate je vrijheid heb als leerkracht. Ik heb nu namelijk geen idee hoe dat gaat, maar neem het vak rekenen. Er is vastgestelde stof maar ben je dan vrij in je methode van lesgeven en op welke dag en op welk tijdstip je de lessen geeft mag je zelf invullen? Is het aan de leerkracht om de dagen en weken in te delen? | |
Bram_van_Loon | zaterdag 23 juni 2012 @ 13:56 |
Interessante open brief voor jullie: http://www.geenstijl.nl/m(...)s_ook_niet.html#more | |
Jojoortje | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:05 |
Wij krijgen voor het schooljaar een rooster waarin staat hoeveel uur voor ieder vak staat. Het is dan wel aan ons om het in te vullen. Hoe je bv. rekenen geeft is natuurlijk niet alleen aan jou, maar vooral aan welke lijn de school hanteert. | |
jantjevertonghen | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:35 |
Ze kunnen niet eens rekenen dude | |
Bartjebart | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:41 |
Oh ja en op basis daarvan is die mening gevormd? | |
Bram_van_Loon | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:27 |
Dat veel PABO-leerlingen, in ieder geval in het eerste jaar of de eerste twee jaar slecht zijn in rekenen is gedocumenteerd. Denk hierbij aan de vele nieuwsberichten waarin melding werd gemaakt van de percentages leerlingen die slaagden/zakten voor een rekentoetsje en waarbij ook de rekentoets of een sample van die rekentoets openbaar werd gemaakt. Dat zoveel PABO-leerlingen, die hoofdzakelijk van de havo (vaak het zwakkere CM-profiel) en het MBO afkomen, vind ik op zich al verontrustwekkend maar belangrijker is of dat ze in het derde en het vierde jaar wel goed kunnen rekenen en of dat ze daar überhaupt wel leren hoe je leerlingen goed leert rekenen, dus of dat de PABO-scholen niet al teveel aan realistisch rekenen doen. Daar heb ik nog geen nieuws over gevonden. Ik weet niet of dat dit het juiste topic is om hierover te discussiëren maar aangezien Jantje zijn opmerking onterecht als ongefundeerd wordt bestempeld reageer ik er wel eventjes op. Een hetze heeft weinig zin maar er moet m.i. wel eens aandachtig naar gekeken worden of dat de huidige instromende leerlingen over voldoende talent beschikken om een goede leraar te worden en of dat de onderwijsprogramma's voldoende adequaat deze leerlingen vormen tot een leraar. | |
das_phantom | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:39 |
Bedankt, naar dat soort informatie ben ik op zoek! | |
Bartjebart | zaterdag 23 juni 2012 @ 15:46 |
Wacht even hoor, want dit gaat wel erg ver. Waar het om gaat is dat Jantjenogiets de pabo een cursus vind in plaats van een opleiding omdat pabo studenten niet kunnen rekenen. Tenminste dat is zijn argument voor een eerder geplaatste bewering over de opleiding. Ik vind het erg typisch dat je met die argumentatie zo'n mening vormt. Daarnaast wordt er nu wel ontzettend gegeneraliseerd. | |
jantjevertonghen | zaterdag 23 juni 2012 @ 17:51 |
Was wat overdreven.. Maar ik zie echt in mn omgeving mensen naar de pabo gaan..... | |
jantjevertonghen | zaterdag 23 juni 2012 @ 17:52 |
Ik moet idd iet generaliseren, maar er lopen er paar bij.. Ook op dit forum.. Alleen al die titel, bijna herfstvakantie.. Kom op he, ff wat ambitie | |
Bram_van_Loon | zaterdag 23 juni 2012 @ 18:19 |
Jan heeft een wat sarcastische manier om uit te leggen dat hij niet onder de indruk is van het niveau van de PABO. Die mening is wellicht mede gebaseerd op de vele nieuwsberichten waaruit blijkt dat veel startende leerlingen van de PABO erg slecht zijn in rekenen en taal? Ik heb zelf uit nieuwsgierigheid beide toetsjes gemaakt voor zo ver dat materiaal openbaar werd gemaakt, ik moet zeggen dat ik het zorgwekkend vind als toekomstige leraren hier moeite mee hebben. De manier waarop Jan die mening verkondigt vond ik niet zo fraai maar ik begrijp wel het sentiment. Die generalisatie valt volgens mij wel mee. Weliswaar waren er grote verschillen tussen de diverse scholen naargelang de leerlingenpopulatie maar in de breedte bleek een erg groot deel van de PABO-leerlingen (een percentage van lager dan rond de 40 ben ik in ieder geval niet tegengekomen in de nieuwsberichten) te zakken voor een toets waarvoor eigenlijk 100% van de HAVO- en MBO-gediplomeerden hoort te slagen. De VWO-gediplomeerden laat ik even buiten beschouwing omdat het een hele kleine groep is en omdat van deze groep de meesten hier geen probleem mee hebben. | |
Rauzer | zaterdag 23 juni 2012 @ 18:39 |
Studenten die die toets niet halen worden trouwens gewoon van de opleiding afgegooid. Studenten uit de hogere jaren kunnen gewoon rekenen zoals dat verwacht wordt van een leerkracht. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 23 juni 2012 @ 18:48 |
Na hoeveel herkansingen? Verder waren er ook nog scholen die leerlingen toch nog naar het tweede jaar lieten gaan, ik weet niet of dat dat nu nog voorkomt. Sowieso zijn er natuurlijk verschillen tussen de scholen. Waar ik me eerlijk gezegd vooral zorgen over maak is het volgende. Zijn leerlingen die op die leeftijd na zoveel jaren onderwijs nog zo slecht zijn in taal en rekenen wel geschikt om leraar te worden, ongeacht welke scholing ze krijgen? Zijn ze slim genoeg voor dit vak? Sorry, maar ik voel meer voor het Finse systeem waarin het slimste derde deel van de universitaire studenten leraar mag worden. | |
JochemP | zaterdag 23 juni 2012 @ 19:21 |
Ik ben bang dat je daar het lerarentekort niet mee gaat oplossen ![]() | |
tennisster198 | zaterdag 23 juni 2012 @ 22:05 |
Op mijn hogeschool na drie kansen. Maar ik heb hem zelf in één keer gehaald (evenals alle andere toetsen en tentamens) met een heel hoge score, dus voel me écht niet aangesproken door Jantjenogwat... | |
Jojoortje | zondag 24 juni 2012 @ 00:02 |
Welk tekort? | |
Bram_van_Loon | zondag 24 juni 2012 @ 01:55 |
Er is in ieder geval een tekort aan goede leraren. Als te weinig voldoende talentvolle mensen erin geïnteresseerd zijn om leraar te worden dan is het vak simpelweg te weinig aantrekkelijk. Het salaris kan hierbij een rol spelen maar ook andere factoren zoals autonomie kunnen hiervoor zorgen. Zo zal het bijvoorbeeld voor een wat slimmer en beter geschoold iemand een gruwel zijn dat hij niet zelf mag bepalen welke methode hij gebruikt om zijn leerlingen te leren rekenen. Wat je bij een tekort aan goede leraren in ieder geval nooit moet doen is het lager leggen van de lat. Je moet juist de arbeidsvoorwaarden verbeteren, talentvolle mensen selecteren en deze talentvolle mensen veel autonomie geven. Je zou denken dat een strenge selectie ervoor zorgt dat minder mensen beginnen aan een opleiding, ik denk dat juist het tegenovergestelde het geval is. Kijk naar het enorme aantal aanmeldingen bij selectieve opleidingen, kijk bijv. ook hoet sterk het aantal studenten geneeskunde aan de Vlaamse universiteiten groeide nadat er zo'n 6 jaar lang een toelatingsexamen werd gehouden. Iemand zou eens onderzoek naar dit fenomeen moeten doen. Natuurlijk moeten de arbeidsvoorwaarden dan ook een beetje competitief zijn. Hoe dan ook, ik ben er vrij zeker van dat nu veel zeer geschikte mensen die best leraar zouden willen worden hiervoor bewust niet kiezen omdat ze het niveau van de opleiding te laag vinden. Voor veel van de (ietwat) betere VWO-leerlingen is het niet zo'n aantrekkelijke opleiding en niet zo'n aantrekkelijk vak. Anders zouden de PABO-scholen wel meer VWO-gediplomeerden aantrekken. Just my two cents. | |
tennisster198 | zondag 24 juni 2012 @ 09:48 |
Hoi Bram, je zegt toch een paar bijzondere dingen, vind ik. ![]() De dingen die je zegt raken kant noch wal. Een leerkracht dat z'n beroep kiest vanwege het salaris? Dat is geen argument om dit beroep te kiezen. Dat doe je omdat je graag met kinderen wilt werken, met en van ze wilt leren en je een voorbeeldrol voor ze wilt vervullen. Autonomie voor de leerkracht, omdat ie zo talentvol is? Sinds wanneer gaat het in het onderwijs om de leerkracht? Het gaat om de leerlingen. ![]() En ja, er gaan heel veel mensen naar de PABO. Het lijkt mensen leuk: 'oh kinderen zijn lief/ leuk/ schattig om mee te spelen en om op te passen'. Tijdens de eerste stage zijn de kinderen minder lief en moet de student de kinderen aanspreken op hun gedrag. Dat is minder leuk dan verwacht Het kaf wordt van het koren gescheiden en de eerste studenten vallen af (met bosjes ![]() Dus de selectie is evengoed wel streng en verloopt door de propedeusefase wel 'natuurlijk'. Ik ben het met je eens dat het nog strenger zou kunnen door middel van een 'selectie aan de poort': intake- en motivatiegesprek, maar er is momenteel zeker sprake van een strenge selectie. Ter illustratie: mijn klas op de Pabo startte met 26 studenten. Er gingen 7 of 8 door naar het tweede jaar en in dit tweede jaar is er nog iemand gestopt. | |
Rauzer | zondag 24 juni 2012 @ 12:52 |
Er is sinds een aantal jaar een Academische Pabo voor de VWO-leerlingen. | |
Bram_van_Loon | zondag 24 juni 2012 @ 19:22 |
Je mag het niet met mij eens zijn maar stel niet dat mijn meningen kant noch wal raken wanneer jij daar enkel jouw meningen tegenover zet buiten natuurlijk de genoemde cijfers (waarvoor dank). Allicht dat dat momenteel in Nederland zo is, dat maakt het nog niet wenselijk! De belangrijke vraag: hoeveel talenten missen wij in het onderwijs doordat in Nederland bij wijze van spreken enkel idealisten en tweeverdieners voor het onderwijs kiezen? Het gaat natuurlijk niet alleen om het salaris. De finse leraren krijgen niet veel meer betaald dan hier maar het vak heeft daar dankzij de strenge selectie en de grote autonomie wel een hoge status, dankzij diezelfde strenge selectie kan je na X jaar in het onderwijs te hebben gewerkt leuke en goed betaalde banen in het bedrijfsleven krijgen. Tot op bepaalde hoogte is voldoende autnomie voor de leraar in het belang van de leerling. Als er een slechte rekenmethode wordt gebruikt, zo een waarvan het resultaat is dat de meeste leerlingen in groep 8 nog niet goed kunnen rekenen met breuken enz. , dan durf ik rustig te stellen dat de leerlingen meer baat hebben bij een eigenwijze leraar die een betere methode gebruikt dan bij een voortzetting van dezelfde methode. Het overstappen van realistisch rekenen naar gewoon rekenen is altijd goed. Lees maar eens wat op de website van de wiskundehoogleraar Jan van de Craats. Heb jij die open brief (gericht aan van Bijsterveldt) op Geenstijl gelezen waarnaar ik verwees? Zo nee, doe dat eens. Ik denk dat jij zowel die open brief als de website van Jan van de Craats ("Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen" is zeker een aanrader) zeer interessant zal vinden. Deze man is niet de eerste de beste, momenteel zijn reken- en wiskundeboeken van hem verplichte kost bij flink wat opleidingen. Hij legt uit wat er allemaal verkeerd gaat. Tip van de sluier: het ligt zeker niet alleen aan de leraar. Is iemand die na minstens 13 jaar onderwijs waarvan notabene 5 jaar havo-onderwijs nog niet een beetje kan rekenen en spellen überhaupt geschikt om leraar te worden? Heeft zo iemand de intelligentie die voor dit vak vereist is, als je het goed wil doen? Drie herkansingen voor een zeer simpel reken- en taaltestje vind ik verre van een strenge selectie. Geen enkel vak van de havo verplicht stellen vind ik verre van streng. Ik zou liever zien dat minstens een VWO-diploma verplicht wordt gesteld. Dan nog hoef je maar tot het kwart beste leerlingen te behoren, dat lijkt me toch niet al te selectief voor de leraren die onze toekomstige wetenschappers, politici, bedrijfsleiders enz. moeten opleiden? Momenteel zijn het veelal de zwakkere HAVO-leerlingen (CM-profiel (nee, dat geldt niet voor alle leerlingen maar wel voor veel leerlingen)) en MBO-gediplomeerden die leraar worden. Sorry maar ik heb liever dat mijn toekomstige kind wordt opgeleid door mensen die iets slimmer zijn dan de gemiddelde mens. Waarop wordt er precies geselecteerd? Vraagje: vind jij ook dat het wenselijk is als de kleuterjufopleiding wordt gescheiden van de lerarenopleiding zodat de verschillende types leerlingen zich optimaal kunnen specialiseren? [ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-06-2012 19:27:46 ] | |
Bram_van_Loon | zondag 24 juni 2012 @ 19:29 |
Ik weet het maar dat is helaas de PABO plus wat extra onderwijskunde/pedagogie/... Het is niet 'vakinhoudelijk' van universitair niveau (waarbij ik die pedagogie enz. even niet tot de vakinhoud reken wat natuurlijk voor discussie vatbaar is), bijv. geen hogere rekenkunde, linguïstiek en algemene ontwikkeling. | |
Bartjebart | zondag 24 juni 2012 @ 19:43 |
Een vwo leerling die dan een hbo opleiding gaat doen? Maar iemand die de mbo-hbo route heeft gevolgd is dus volgens jou gelijk een slechtere leerkracht? Wat is jouw achtergrond nou eigenlijk? | |
Jojoortje | zondag 24 juni 2012 @ 20:48 |
Ik vind ook dat er veel slechte leerkrachten zijn. Dat die mensen toch een diploma krijgen snap ik echt niet. Ook vind ik het belachelijk dat de leerkrachten die bij ons niet functioneren gewoon naar een andere school worden gestuurd binnen dezelfde stichting, want deze mensen kunnen niet ontslagen worden. En wie zijn daar de dupe van? Juist.. de goede leerkrachten die maar geen vast contract krijgen. Belachelijk is dat. Ik ben trouwens ook voor de KLOS. Een aparte opleiding voor de groepen 0, 1 en 2. | |
Flappe-du-Pomme | zondag 24 juni 2012 @ 20:52 |
De reden dat ze niet ontslagen "kunnen" worden is dat met in het onderwijs op het gebied van arbeidsrechtelijke kwesties etc. sowieso nog jáááren achterloopt. De directeur doet HR 'er even bij'. Er wordt geen dossier opgebouwd en inderdaad, zoals jij aangeeft, leerkrachten worden herplaatst en herplaatst. Het probleem verplaatst zich dus alleen maar. Maar goed, dat zeg ik met mijn achtergrond buiten het onderwijs, ik ben zij-instromer. Een aparte opleiding voor groepen 0, 1 en 2 lijkt mij ook zinvol. En om in dat licht te haken op rekenkundige vaardigheden: een leerkracht die de rekenstof onvoldoende beheerst om op groep 8-niveau rekenen te kunnen geven hoeft niet per definitie ongeschikt te zijn als kleuterleerkracht. | |
Jojoortje | zondag 24 juni 2012 @ 20:54 |
Mwah, ik vind dat wel een groot gebrek aan kennis hoor | |
Flappe-du-Pomme | zondag 24 juni 2012 @ 21:42 |
Tuurlijk is het zeker niet ideaal, maar iemand met discalculie zou wel een goede kleuterleerkracht kunnen zijn. Zo iemand is alleen wel minder mobiel binnen een school. Die kun je in een nieuw schooljaar niet overplaatsen naar de bovenbouw. | |
Jojoortje | zondag 24 juni 2012 @ 21:46 |
Dat misschien wel, maar ik zou zo'n iemand niet snel aannemen op een school als ik een directeur zou zijn. Je hebt ook mensen die de rekenstof onvoldoende beheersen en geen dyscalculie hebben, dat vind ik echt erg. Dat soort mensen horen niet op een basisschool te werken. | |
Flappe-du-Pomme | zondag 24 juni 2012 @ 22:39 |
Mee eens hoor, zeker in de constructie zoals het nu is: je wordt aangenomen als leerkracht en niet specifiek voor een bepaalde doelgroep. Als ik voor mezelf spreek dan vind ik mijn eigen topografische kennis onder de maat ![]() ![]() ![]() | |
Jojoortje | zondag 24 juni 2012 @ 22:48 |
Hehe herkenbaar. Het was ook mijn favoriete vak, want je kon voor die toetsen altijd een 10 halen als je er een beetje voor leerde ![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 25 juni 2012 @ 14:52 |
Je leert vreemde talen eveneens veel gemakkelijker wanneer je jong bent. Voor wiskunde is het eveneens zeer belangrijk dat je dat al op jonge leeftijd voldoende intensief op een voldoende hoog niveau krijt. Veel van de beste wiskundigen deden hun beste werk als twintiger en dertiger. @Bart Ja. Ik zou graag willen dat de PABO op termijn een WO-opleiding wordt. Enkel VWO-gediplomeerden toelaten is een eerste stap. Nogmaals, het is verre van selectief. Nog altijd kan bijna een kwart van de Nederlandse jongeren kiezen voor de PABO aangezien bijna een kwart van de Nederlandse jongeren een VWO-diploma heeft behaald of gaat behalen. Dat lijkt me toch een zeer redelijke eis voor zo'n belangrijke functie als leraar. Dat zeg ik niet. Als je 1000 leerlingen neemt die deze route hebben gevolgd en 1000 leerlingen neemt die de VWO-HBO-route hebben gevolgd dan zal deze laatste groep betere leraren voortbrengen. Doordat zoveel leerlingen via het MBO naar het PABO gaan is het niveau van de PABO afgegleden richting (niet te verwarren met naar) MBO-niveau. Dit terwijl de voorganger van de PABO, de kweekschool, HBO+-niveau was. Hieronder die open brief. Ik heb zelf een stukje tekst onderstreept wat illustreert waarom een hoger theoretisch niveau van de lagereschoolleraar (nogmaals, het ligt zeker niet alleen aan de individuele leraar!) gewenst is. Het gaat hierbij om het minimumniveau wat gegarandeerd is bij eenieder die de PABO of een alternatieve lerarenopleiding voor de lagere school heeft gevolgd. Ik stel uiteraard niet dat alle leraren onder dat minimumniveau zitten. DIt is slechts een van de vele voorbeelden. Jan van de Craats heeft bijv. al vele jaren deze kritiek, hij heeft zelf in de afgelopen jaren boeken geschreven die nu op een deel van de lagere scholen en de HBO-scholen wordt gebruikt. Verschillende hoogleraren (waaronder een nobelprijswinnaar) en intellectuelen hebben dezelfde zorgen geuit, niet alleen m.b.t. het rekenonderwijs. Het probleem gaat uiteraard veel verder dan de lagere school, ook op de middelbare school zijn er de nodige problemen maar hier gaat het enkel om de PABO-opleiding dus ik beperk me eventjes tot het lagere onderwijs. Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Open brief aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Geachte mevrouw Van Bijsterveldt, Anderhalf jaar geleden haalde mijn dochter tweeën en drieën voor haar wiskundeproefwerken in klas 3vwo. Ik keek waar het mis ging. Ze bleek vooral niet met breuken te kunnen omgaan. Toch is mijn dochter een slimme meid. Ze had destijds op de basisschool de maximale Citoscore gehaald. Kennelijk deugen zowel het rekenonderwijs op de basisschool als de Citotoets niet. Hoe kan dat? Het Traditioneel Rekenen is rond de 40 jaar geleden afgeschaft; nu is er het rampzalige Realistisch Rekenen. Jan van de Craats schrijft daarover in het zwartboek: "Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen." Mijn zoon gaat binnenkort Wiskunde studeren in Leiden, net als ik 33 jaar geleden. Hij heeft net VWO eindexamen gedaan in de Wiskunde B variant, die voorbereidt op de exacte wetenschappen. Ik heb naar dat examen (pdf) gekeken. Het was een vreselijk ratjetoe, 12 vellen dik (ik dacht dat 1 A4-tje normaal was). Inzicht in wiskundige functies werd nauwelijks getoetst; wel de behendigheid om knopjes op een rekenmachine in te drukken. Nutteloze vormen van wiskunde Er was een paginagroot verhaal bij over een kunstenares. Leuk voor het vak Nederlands of CKV, maar misplaatst op een wiskundetoets. Op de volgende bladzijde stonden er drie priegelige tekeningetjes naast elkaar, en daaronder een vraag over het middelste tekeningetje; eigenlijk een soort ogentest. Andere opgaven gingen over wirwarren van driehoeken, vierhoeken en cirkels: een nutteloze vorm van wiskunde. Erger nog: je weet gewoon niet waar je moet beginnen om de vraag te beantwoorden. Dit toetst nauwelijks een wiskundige vaardigheid. Inmiddels heeft het College voor Examens laten weten dat maar liefst 3 van de 17 opgaven Wiskunde-B niet meetellen (pdf) voor de beoordeling. De reden vertelt men niet, maar het zal iets met kwaliteit te maken hebben. Een sterke lobby verdedigt de rekenramp met blabla-verhaaltjes en drogredenen over het belang van inzicht, 'handig rekenen', en verhaaltjesrekenen. Zo schreven achttien hoogleraren in 2008 in NRC: “‘Realistisch rekenen’ niet goed? Kinderen presteren juist beter.” Onder hen was Diederik Stapel, bekend van de verzonnen onderzoeksgegevens. Het realistisch rekenen is een nog veel grotere en schadelijkere oplichterij: er is geen empirische onderbouwing dat die methode goed werkt - integendeel. Slecht rekenen is moord Ik vond deze twee citaten op BeterOnderwijsNederland.nl: “In arren moede zijn we op onze faculteit maar weer begonnen om in de eerste weken van het collegejaar het elementaire rekenen met breuken te behandelen, tot grote verbazing en hilariteit van onze buitenlandse studenten (Chinezen en Koreanen) die zich terecht afvragen in wat voor land ze eigenlijk terechtgekomen zijn.” “Het beroemdste voorbeeld is natuurlijk de verpleegster die voor moord werd aangeklaagd omdat ze een patiënt een overdosis insuline had gegeven. Haar (oprechte) verweer was dat ze simpelweg het recept van de dokter had uitgevoerd: "Vorige week moest ik 0,1 mg geven, en deze week stond er plotseling 0,10 mg, dat is dus 10 keer zoveel..." Eind 2011 dienden D66 en de SGP in de Tweede Kamer een motie in om het gebruik van de rekenmachine bij toetsen en examens te beperken. Maar, mevrouw de minister, u wilde eerst advies inwinnen, en de motie werd aangehouden. In april kwamen de adviezen binnen, van het College voor Examens en het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO. U schreef de kamer dat er geen verdere maatregelen nodig zijn. Maar, zoals uit de bijlage van het SLO-rapport blijkt, zowel de vereniging Beter Onderwijs Nederland als de Stichting Goed Rekenonderwijs keurden het advies van SLO af. En Jan Karel Lenstra, voorzitter van de KNAW-rekenonderwijscommissie schreef over het SLO-advies: "(...) het rekenonderzoek in ons land heeft een ongewenste traditie van vooringenomenheid en ik verzet me daartegen. Dat een verdere inperking van het gebruik van de rekenmachine op school in strijd is met wat men buiten de school doet is een heel slecht argument. Buiten de school viert de gemakzucht hoogtij. Een taak van de school is nu juist de kinderen te leren daaraan zo lang mogelijk te ontsnappen." De facto diskwalificeert Lenstra hiermee het SLO-rapport. In 2010 had de Tweede Kamer besloten dat vanaf 2013 alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een rekentoets moeten afleggen. U heeft toen als staatssecretaris gezegd dat de leerlingen daarbij geen rekenmachine zouden mogen gebruiken. Tegen deze afspraak in blijkt nu dat toch ruim 80% van de vragen met een rekenmachine mag worden opgelost. Verhaaltje lezen, plaatje kijken, knopjes drukken, antwoord intypen: wie dat goed kan slaagt; geen probleem als je niet kan rekenen en zelfs de tafel van 2 niet kent. De overige 'echte' rekenopgaven zijn eenvoudig en kunnen met "handig rekenen" worden opgelost, dus zonder standaardrekenmethodes. Rekenramplobby Eigenlijk hadden we dit bedrog kunnen verwachten; de machtige rekenramplobby saboteerde een serieuze rekentoets die haar zou kunnen ontmaskeren. Maar deze maand bleek uit een proef dat scholieren zelfs met de quasirekentoets dramatisch slecht scoren. Mevrouw de minister: gooit u alstublieft al die onzinrapporten in de prullenbak; smijt de rekenmachines, deze 'weapons of math destruction', het wiskundelokaal uit, en stop de rekenramp. Onze kinderen hebben daar recht op. André van Delft Wetenschapper en software-ontwikkelaar[/i] [ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-06-2012 14:59:56 ] | |
Bram_van_Loon | maandag 25 juni 2012 @ 14:56 |
Ik ga me nu wat op de achtergrond houden (ik zal wel nog eens reageren als iemand iets aan mij vraagt) en jullie hier onderling verder over laten discussiëren. | |
e-wok | maandag 25 juni 2012 @ 15:11 |
In het VO ...Er wordt al jaren gesproken over tekorten in het onderwijs als lokkertje voor de PA(bo). Mijn oud-klasgenoten zijn grotendeels aan het werk in het onderwijs, maar ik hoor nog steeds genoeg verhalen over overschotten en mensen die het veld moeten ruimen onder het principe last in first out. Ook zie ik in mijn directe omgeving veel afgesturdeerde mannelijke leerkrachten (inclusief mezelf) die na de opleiding een carrièreswitch hebben gemaakt. Zijn jullie dat ook? Wat zal daar een reden voor zijn? | |
bakayarou | vrijdag 14 september 2012 @ 10:53 |
![]() ![]() | |
Esje-lief | zaterdag 15 september 2012 @ 00:06 |
Gefeliciteerd! Whoop! | |
D_A | donderdag 25 oktober 2012 @ 12:39 |
Zal het dan gaan gebeuren, ga ik afstuderen? | |
tennisster198 | woensdag 28 november 2012 @ 11:11 |
Dat zou heel mooi zijn! Bén je inmiddels afgestudeerd? | |
bakayarou | donderdag 6 december 2012 @ 19:03 |
En nu? | |
BlueChicagoMoon | donderdag 7 februari 2013 @ 18:09 |
Hallo allemaal, Een aantal dagen geleden heb ik de beslissing genomen om te stoppen met de studie die ik deed omdat ik het daarmee echt niet meer zag zitten (helaas was ik er al jaren mee bezig). Wat ik wél wil doen is de PABO, en nu ben ik me dus aan het oriënteren. Nu hoorde ik al meteen twee mensen tegen me zeggen dat ze van anderen hadden gehoord dat de PABO niet zo'n geweldige opleiding is, maar ze konden niet specificeren wat er nou niet goed aan is, want ze hadden het ook maar van horen zeggen. Volgens mij zitten hier wel wat ervaringsdeskundigen. ![]() Ik woon zelf in Beverwijk dus dan zou de Inholland van Haarlem of Alkmaar het handigst zijn, maar nou heb ik ook al geen goede verhalen over Inholland gehoord. Zijn er mensen die daar PABO doen en me kunnen vertellen hoe ze er zelf over denken? Verder zei m'n moeder dat ik met de propedeuse van de universiteit een soort van vrijstelling van het eerste jaar zou kunnen krijgen, maar daar twijfelde ik zelf aan, iemand die hier iets over weet? Ik kan er niks over vinden, in ieder geval niet voor Inholland. Nouja, ik zie dat dit topic een beetje dood is, dus ik hoop dat er nog wel mensen zijn die m'n vragen zouden kunnen beantwoorden. ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 7 februari 2013 @ 19:01 |
Het antwoord hierop kan je zelf bedenken. Het hangt af van de gevolgde vakken en de keuze van de verantwoordelijke mensen van de school in kwestie. Als de vakken die jij hebt gevolgd ook bij die PABO-opleiding worden gegeven dan kan je vrijstellingen aanvragen, of dat je ze krijgt zal je moeten afwachten. Bel eventjes naar de studieadviseur van de betreffende school en je zal waarschijnlijk direct horen welke vrijstellingen jij kan krijgen. Waarom wil jij graag de PABO-opleiding volgen? Wat verwacht jij ervan en wat verwacht jij van het vak? | |
BlueChicagoMoon | donderdag 7 februari 2013 @ 20:15 |
Bedankt voor de reactie Bram. Dat is inderdaad een beetje wat ik had verwacht. Mijn moeder zei dat ik met alleen al een universitaire propedeuse vrijstelling kon krijgen, los van wat ik heb gedaan. Dat leek me sterk, want dan zou je toch een hoop missen. Ik zal mijn situatie even schetsen, voor wat meer duidelijkheid. Ik heb hiervoor Japanstudies/Talen en Culturen van Japan gedaan. Hier ben ik in 2009 mee begonnen, en na een prima eerste jaar, is het toen in mijn tweede jaar misgegaan. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe het precies kwam, het is een soort samenloop van factoren, waardoor ik na een half semester langzaam bij beetje afhaakte en instortte. Ik zag het allemaal niet meer zitten, en dat ging pas weer goed toen ik met mijn vader ging praten. Ik had één vak van mijn eerste jaar nog niet gehaald (en dat kwam eigenlijk doordat ik het wat onderschatte, bijna iedereen haalde dat vak), en omdat dat tweede jaar misging, heb ik het het tweede jaar dus ook niet gehaald. Toen heeft mijn vader me weer aangespoord en ons best gedaan om een uitstel van bsa (bindend studie-advies, oftewel dat je in twee jaar je propedeuse moet halen) te krijgen. Dat lukte. Maar eigenlijk is het sinds het tweede jaar alsnog niet meer goedgekomen, ondanks dat ik vol goede moed weer verder ging. Propedeuse wel gehaald, alsook andere vakken, maar ook heel vakken niet. Het blijft heel moeizaam gegaan en uiteindelijk ben ik tot een aantal conclusies gekomen: Ik vind de Japanse taal en cultuur leuk en interessant, maar wellicht niet leuk en interessant genoeg. Ik zie niet echt voor me wat ik dan ga doen als ik uiteindelijk die studie afgerond zou hebben, wat me ook demotiveert. Ook heb ik het gevoel dat het WO mij niet zo ligt, omdat het heel erg op academische vaardigheden en onderzoeken en papers, etc. is gericht. Hier heb ik helemaal niks mee, waardoor het extra moeizaam gaat, en ik heb zeker niet de ambitie om later in m'n leven nog onderzoeksartikelen te schrijven. Dat is de ene reden om iets anders te gaan doen. De andere reden is dat mij steeds duidelijker is geworden waar ik wél heel enthousiast over ben. Het lesgeven op een basisschool dus. Dit is eigenlijk iets wat me haast m'n hele leven lang al erg heeft aangetrokken, maar stom genoeg heb ik dat van mezelf ook niet echt serieus genomen. Ik geloof dat het me op de basisschool zelf al aantrok, dat is niet weggegaan, maar wel wat op de achtergrond gekomen, en dat is dus steeds meer op de voorgrond gekomen. Maar waarom? Wat vind ik er leuk aan? Het werken met kinderen trekt me erg aan, zéker kinderen van nog voor de puberteit. Dat zit gewoon in me, heb ik het gevoel. Als ik omga met kinderen van basisschoolleeftijd (ja, ik weet dat dat ruim is), kan ik helemaal warm van binnen worden, dat maakt me soms echt gelukkig. ![]() Verder vind ik het een prachtig idee dat ik voor dergelijke kinderen een basis kan vormen waar ze hun toekomst op kunnen bouwen. Ook vind ik het fijn dat het lekker gevarieerd is. Het is breed; taal rekenen, aardrijkskunde, etc. etc. En iets dat ik heel erg in me heb, is dat ik van variatie hou en altijd erg breed geïnteresseerd ben. (en ik kán het ook allemaal, durf ik te zeggen) Het mooie is ook dat elk kind weer uniek is en toch weer net een eigen aanpak vraagt, waarbij het de uitdaging is om elk kind weer op z'n eigen manier te behandelen dat het kind het best tot zijn recht komt in de klas. Eigenlijk lijkt elk aspect van de opleiding en het vak me erg leuk en interessant en ook de pedagogische achtergronden interesseren me. Niet alleen hoe je het moet aanpakken, maar ook waarom. Gaat wat richting psychologie, heb ik het idee. De enige lichte twijfel die ik zelf nog heb, is of ik voor de klas zou kunnen staan. Ik ben namelijk zelf wat aan de verlegen kant, vroeger was ik zelfs heel verlegen. Op de middelbare zijn spreekbeurten/presentaties nooit écht m'n ding geweest (op de basisschool ging het wel goed), moet ik eerlijk zeggen. Daardoor lijkt het wellicht een rare keuze, maar ik heb nu eindelijk iets gevonden waarover ik tenminste écht enthousiast ben. Dat ben ik eigenlijk zelden. Dat was ik ook niet toen ik met m'n vorige studie begon. Ik vond het erg leuk, dat zeker. Maar niet dat ik écht iets had van: ja dit is het! Nou is het waar dat ik dat met deze opleiding nog moet gaan ervaren, maar ik heb er een heel erg goed gevoel over. Het kan natuurlijk zijn dat ik een totaal verkeerde inschatting heb gemaakt, maar het is nu wel iets dat ik mezelf de rest van m'n leven zie doen, terwijl ik hiervoor niet eens wist wat ik zou gaan doen. Dat is voor mij ook een groot pluspunt, dat ik echt een duidelijk vooruitzicht heb. Ik snap wel waarom je het vraagt. Ik heb het meteen aangegrepen om m'n halve hart uit te storten, excuses als dat wat overdreven was. ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 7 februari 2013 @ 20:31 |
Ik vroeg je naar jouw beeld en verwachten zodat mensen kunnen kijken of dat het een beetje realistisch is, dat is wel zo belangrijk als je aan een opleiding begint. SES / (Aanstaande) Docenten Topic Deel XXVIII Hier reageren wat leraren van de lage school. Ik zou als ik jou was in die draad een reactie plaatsen (eventueel een link naar hier) zodat zij hierop kunnen reageren. Hoe de opleiding en het werk in werkelijk zijn wil nog wel eens tegenvallen in vergelijking met wat je ervan verwacht. Ik volg zelf een hele andere opleiding (TU) dus ik laat het grotendeels aan anderen over om hier op te reageren. Het forumlid YReal kan je hier ook wat over vetellen, hij heeft 1 jaar een PABO-opleiding gevolgd en hij haakte af omdat er teveel practische opdrachtjes waren en te weinig inhoud (didactiek en kennisvakken) als ik hem correct begreep. Inhoudelijk zou jij geen probleem moeten hebben met deze opleiding, de vraag is of dat je het ook leuk gaat vinden en of dat je het lesgeven zelf ook leuk gaat vinden. Ga sowieso eens een dag kijken bij zo'n opleiding en gewoon de lessen meevolgen, dus niet officiëel een open dag maar gewoon meedoen als dat kan. Het lijkt mij trouwens ook wel een leuk vak. [ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-02-2013 20:38:52 ] | |
D_A | donderdag 7 februari 2013 @ 20:32 |
Bijna ![]() | |
Bartjebart | donderdag 7 februari 2013 @ 21:41 |
De eerste jaar van je opleiding is een heel belangrijk jaar waarin veel ervaringen opgedaan worden waaruit bekeken wordt of je wel of niet verder moet gaan met je opleiding. Deze zullen ze dus nooit volledig wegstrepen, welke vooropleiding je ook gedaan hebt. Je kunt wellicht voor een aantal delen inderdaad vrijstelling kunnen krijgen, maar als ik het goed begrepen heb, heb je hiervoor een totaal geen gerelateerde opleiding gevolgd dus ik ben er bang voor. De pabo is wel meer een 'doe' opleiding waarvan ik heb gezien dat veel mannen op de opleiding daar moeite mee hebben. Wat ik je zou willen aanraden is om eens een basisschool uit je omgeving te vragen (waar je bijvoorbeeld zelf op hebt gezeten of die waar een familielid werkt oid) of je eens een paar weken land een dag kunt meelopen/-kijken. | |
PAA-053 | donderdag 21 februari 2013 @ 15:33 |
Meh, ik kom dit topic nu pas tegen. Vorige week afgestudeerd aan de Pabo Edith Stein in Hengelo, dus ben iets aan de late kant ![]() | |
tennisster198 | dinsdag 9 april 2013 @ 21:27 |
Gefeliciteerd! En wat doe je nu? Ben je aan het invallen of heb je al een baan? Of iets anders? Ik verwacht over drie maanden af te studeren, maar het valt nog niet mee om aan een baan te komen. Heb wel al een paar brieven gestuurd naar scholen, en heb één uitnodiging voor een gesprek ontvangen! ![]() | |
tennisster198 | vrijdag 8 november 2013 @ 20:46 |
Hello! Hoe gaat het met iedereen hier? | |
Jojoortje | zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:51 |
Goed ![]() Iedereen klaar met de studie!? En uitzicht op een baan? | |
Esje-lief | zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:30 |
Ik ben klaar... Ik ga aankomend jaar ( overmorgen) 2 dagen in de week werken in groep 7! En hoop binnen de organisatie te kunnen gaan invallen. Any others? |