Yeap, en dan als we er een stuk of 25 hebben upload ik hem nog een keer als 1b, overleggen we even en maken we nog een schatting. Ik weet het echte aantal en maak dan 2 plotjes in excell of zoietsquote:Op woensdag 15 juni 2011 12:26 schreef Feestkabouter het volgende:
ik neem aan dat je dan in eerste instantie de antwoorden per PM wil krijgen?
oh wacht, ik zie het al: onder de foto invullen
Dat is een beetje waar de wisdom of crowds op neerkomt. Het gaat er van uit dat mensen er allemaal een stukje naast zullen zitten, maar dat het er naast zitten normaal verdeeld is:quote:Op woensdag 15 juni 2011 13:20 schreef speknek het volgende:
Ik heb het voorbeeld van knikkers vaker gezien, maar vind het een wat vreemd voorbeeld; of anders gezegd, ik vraag me af wat de onderliggende theorie van de wisdom of crowds is. Het lijkt nu namelijk niet echt op gedeelde wisdom (zeg een aggregatie van verschillende prior knowledge), maar meer een schatting op een bepaalde inferentie, waarvan je aanneemt dat een groter gedeelte van de mensheid dat redelijk kan ten opzichte van een minder groot gedeelte dat er faliekant naast zit.
Top!quote:Op woensdag 15 juni 2011 14:15 schreef Thomas B. het volgende:
In het originele onderzoek worden in feite drie ronden gehanteerd. De eerste heb jij nu ook opgezet. Hierbij hebben de participanten geen informatie. In de tweede ronde wordt het gemiddelde van alle schattingen aan medegedeeld en kunnen de participanten een nieuwe schatting geven. In de derde ronde is alle informatie bekend. Dan krijgen deelnemers alle schattingen te zien en kunnen ze opnieuw een schatting geven.
Hier trouwens het hele artikel
http://tinyurl.com/4ylpjdb
Wat zijn we nu aan het doen?quote:Op woensdag 15 juni 2011 15:54 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben persoonlijk van mening dat een groep zonder interactie niet echt een 'crowd' genoemd mag worden.
Hmm, die quote krijgt nu ineens wel een heel andere betekenisquote:Op woensdag 15 juni 2011 16:45 schreef TagForce het volgende:
30 is misschien wel wat weinig... Hoe meer mensen je hebt hoe nauwkeuriger de uitslag wordt (en hoe zekerder het juiste aantal).
Never underestimate the power of stupid people in large groups.
Niet informatie over de keuze uitwisselen in ieder geval.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zijn we nu aan het doen?
Dat is ook het hele idee van het experiment, dat er in stap 1 geen overleg is en in stap 2 welquote:Op woensdag 15 juni 2011 17:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet informatie over de keuze uitwisselen in ieder geval.
Maar het maakt niet uit, blijkbaar wordt het in stap 2 wel een crowd dus dan kan er een vergelijking worden gemaakt.
Mja dat had ik gemist.quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:43 schreef M.rak het volgende:
[..]
Dat is ook het hele idee van het experiment, dat er in stap 1 geen overleg is en in stap 2 wel.
Leuk experiment trouwens!
Crowd is gewoon een grote groep mensen die bij elkaar zijn. In dit geval een crowd die bij de poll zijn.quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mja dat had ik gemist.
Maar toch, wat er in stap 1 gebeurt kun je nauwelijks een crowd noemen. Het is gewoon een verzameling antwoorden van random mensen.
Simpel: we openen er een topic overquote:Op woensdag 15 juni 2011 18:57 schreef pfaf het volgende:
Leuk idee. Ik ben benieuwd, al zie ik niet in hoe 'overleg' in deze exact gaat werken.
Het zijn er nu al 40, dus 50 gaan we vanavond wel halen. Dan hopen dat morgen er nog 50 man "na overleg" hun antwoord willen gevenquote:Op woensdag 15 juni 2011 16:45 schreef TagForce het volgende:
30 is misschien wel wat weinig... Hoe meer mensen je hebt hoe nauwkeuriger de uitslag wordt (en hoe zekerder het juiste aantal).
Thomas B. Heeft een stukje hierboven het paper (de paper?) gepost. Daar gebruikten ze meerdere ronden maar voornamelijk hield het overleg in dat iedereen kon zien wat het gemiddelde van de eerdere individuele antwoorden was.quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:57 schreef pfaf het volgende:
Leuk idee. Ik ben benieuwd, al zie ik niet in hoe 'overleg' in deze exact gaat werken.
Ja eigenlijk dat dusquote:Op woensdag 15 juni 2011 19:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Simpel: we openen er een topic over
Same here. Stap 1 zou een goed gemiddelde opleveren volgens de theorie, en stap 2 is het prijsgeven van het gemiddelde. Dan zou de meerderheid dus toch gewoon dat gemiddelde overnemen wetende dat het goed in de buurt zit?quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:57 schreef pfaf het volgende:
vanaf ongeveer 30 meetpunten begint het een normaalverdeling aan te nemen (vanaf 60 zekerder, maar 30 kan als ondergrens gebruikt worden), en dat is hier hetgeen wat er toe doet.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:45 schreef TagForce het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |