abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98195780
EDIT: Als je niet aan deel 1 mee hebt gedaan maar wel graag aan deel 2 mee wil doen. Lees dan eerst rustig de op en de resultaten van deel1 voordat je deel twee invult. Bedankt!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*O* *O* RESULTATEN *O* *O*

Ok de resultaten zijn binnen.

In totaal waren er 48 mensen die de vraag in hebben gevuld.

Bij de eerste schatting was het gemiddelde aantal: 91.35 knikkers.
De laagste schatting was 37 knikkers, de hoogste was 163.

De modus was 80
De mediaan 91

De nieuwe link om de vraag te beantwoorden met de info die je nu hebt is: http://tinyurl.com/3lf8vpn

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Naar aanleiding van deze post in pol: Stupidity of Crowds
Heb ik besloten zelf maar eens een wisdom of crowds experimentje te doen.

De wisdom of crowds is een redelijk oud begrip dat stelt dat, vanwege de normaalverdeling van de meeste schattingen, grote groepen mensen bijna altijd gezamelijk tot het juiste antwoord komen wanneer je het gemiddelde neemt.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

Een voorbeeld van de wisdom of crowds is het engelse betting-systeem. Puur op basis van wie hoeveel geld op welke winnaar zet, wordt bijna altijd de juiste winnaar voorspeld.

In het krantenbericht in pol werd juist aangetoond dat wanneer mensen hun antwoord niet anoniem geven maar na overleg, het hele effect verdwijnt en groepen juist slechter worden. Dit bijvoorbeeld omdat te veel geluisterd werd naar mensen met totaal verkeerde antwoorden.

Om te kijken of dat hier ook zou gebeuren, en omdat experimentjes doen gewoon leuk is, heb ik op deze link: http://tinyurl.com/6ez6obf een plaatje van een pot knikkers geupload met de vraag "hoeveel zitten er in?"

Als we genoeg antwoorden krijgen, kunnen we het nogmaal doen maar dan met overleg in de thread o.i.d. en kijken of bij ons overleg de schatting ook slechter maakt.

[ Bericht 29% gewijzigd door oompaloompa op 15-06-2011 22:47:12 ]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  † In Memoriam † woensdag 15 juni 2011 @ 12:26:41 #2
21636 Feestkabouter
pi_98196428
ik neem aan dat je dan in eerste instantie de antwoorden per PM wil krijgen?

oh wacht, ik zie het al: onder de foto invullen
pi_98196604
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:26 schreef Feestkabouter het volgende:
ik neem aan dat je dan in eerste instantie de antwoorden per PM wil krijgen?

oh wacht, ik zie het al: onder de foto invullen
Yeap, en dan als we er een stuk of 25 hebben upload ik hem nog een keer als 1b, overleggen we even en maken we nog een schatting. Ik weet het echte aantal en maak dan 2 plotjes in excell of zoiets :)

(En bedankt!)

Heb er nu een stuk of 10
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_98196696
Ik ben eens curieus.
pi_98196908
leuk experiment!
pi_98198469
ook meegedaan, las er gister ook iets over lijkt me interessant :P
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:20:24 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_98198506
Ik heb het voorbeeld van knikkers vaker gezien, maar vind het een wat vreemd voorbeeld; of anders gezegd, ik vraag me af wat de onderliggende theorie van de wisdom of crowds is. Het lijkt nu namelijk niet echt op gedeelde wisdom (zeg een aggregatie van verschillende prior knowledge), maar meer een schatting op een bepaalde inferentie, waarvan je aanneemt dat een groter gedeelte van de mensheid dat redelijk kan ten opzichte van een minder groot gedeelte dat er faliekant naast zit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_98199540
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:20 schreef speknek het volgende:
Ik heb het voorbeeld van knikkers vaker gezien, maar vind het een wat vreemd voorbeeld; of anders gezegd, ik vraag me af wat de onderliggende theorie van de wisdom of crowds is. Het lijkt nu namelijk niet echt op gedeelde wisdom (zeg een aggregatie van verschillende prior knowledge), maar meer een schatting op een bepaalde inferentie, waarvan je aanneemt dat een groter gedeelte van de mensheid dat redelijk kan ten opzichte van een minder groot gedeelte dat er faliekant naast zit.
Dat is een beetje waar de wisdom of crowds op neerkomt. Het gaat er van uit dat mensen er allemaal een stukje naast zullen zitten, maar dat het er naast zitten normaal verdeeld is:

Dus er zullen een aantal veel te weinig schatten, maar net zoveel zullen veel te veel schatten. Op die manier, door maar genoeg mensen te hebben, komt uiteindelijk het juiste antwoord er uit.

Dat effect bestaat al een tijd en is al vrij lang bekend. Dat is ook wat de bovenstaande link na probeert te doen met de knikkers.

Recent heeft een groep onderzoekers nog zo'n soort studie gedaan maar met het grote verschil dat mensen met elkaar konden overleggen voordat ze hun eigen schatting deden. Zij vonden dat het effect dan verdween en de groep een stuk slechter scoorde.
De conclusie die je uit dat onderzoek zou kunnen trekken is dus dat overleg veel slechter is om tot een besluit te komen dan gewoon iedereen zelf iets te laten beslissen.

Dat hoop ik morgen o.id. te kunnen testen hier :)
Wordt de groepsschatting beter of slechter van overleg op fok?

Je hebt dus gelijk dat de wisdom of crowds geen gedeelde wijsheid is van de groep. Het is eerder een statistisch gevolg van de manier waarop meningen / schattingen / kennis verdeeld is onder mensen. Het is dus niet een aanname dat de meerderheid het redelijk kan en een klein deel er faliekant naast zit, meer de aanname dat het er naast zitten normaal verdeeld is beiden kanten op.

Nou is het wel zo dat het begrip redelijk opgerekt is en dat het waarschijnlijk ondertussen wel meer omvat dan puur het soort schattingen als in deze thread.

Zit trouwens al op 20 reacties. Het lijkt mij het beste deze vandaag open te laten en morgen een nieuwe (met dezelfde pot) te openen waar mensen na overleg in de thread o.i.d. de schatting doen. Of heeft iemand een praktischere oplossing? (even gebruik maken van de wijsheid van deze crowd :P )

En bedankt iedereen voor het meedoen, ben erg benieuwd of we hetzelfde vinden!
pi_98200931
In het originele onderzoek worden in feite drie ronden gehanteerd. De eerste heb jij nu ook opgezet. Hierbij hebben de participanten geen informatie. In de tweede ronde wordt het gemiddelde van alle schattingen aan medegedeeld en kunnen de participanten een nieuwe schatting geven. In de derde ronde is alle informatie bekend. Dan krijgen deelnemers alle schattingen te zien en kunnen ze opnieuw een schatting geven.

Hier trouwens het hele artikel
http://tinyurl.com/4ylpjdb
pi_98201381
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 14:15 schreef Thomas B. het volgende:
In het originele onderzoek worden in feite drie ronden gehanteerd. De eerste heb jij nu ook opgezet. Hierbij hebben de participanten geen informatie. In de tweede ronde wordt het gemiddelde van alle schattingen aan medegedeeld en kunnen de participanten een nieuwe schatting geven. In de derde ronde is alle informatie bekend. Dan krijgen deelnemers alle schattingen te zien en kunnen ze opnieuw een schatting geven.

Hier trouwens het hele artikel
http://tinyurl.com/4ylpjdb
Top!

Dan is stap 2 dus bekend :)

Zet vanavond ronde twee op!
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:39:09 #11
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_98204590
meegedaan, ben benieuwd :)
26"
Fading slowly.
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:42:18 #12
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_98204733
Tof experiment!
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_98205178
Meegedaan ben benieuwd...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:54:18 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_98205307
Ik ben persoonlijk van mening dat een groep zonder interactie niet echt een 'crowd' genoemd mag worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:06:09 #15
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_98205935
Ook maar ff meegedaan, interessant :P
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:08:14 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_98206025
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:54 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben persoonlijk van mening dat een groep zonder interactie niet echt een 'crowd' genoemd mag worden.
Wat zijn we nu aan het doen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_98206297
Tof dat jullie allemaal meedoen :)

We hebben er nu 30, vanavond even de paper grondig doorlezen en ronde 2 beginnen!
pi_98207884
30 is misschien wel wat weinig... Hoe meer mensen je hebt hoe nauwkeuriger de uitslag wordt (en hoe zekerder het juiste aantal).

Never underestimate the power of stupid people in large groups.
pi_98209208
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:45 schreef TagForce het volgende:
30 is misschien wel wat weinig... Hoe meer mensen je hebt hoe nauwkeuriger de uitslag wordt (en hoe zekerder het juiste aantal).

Never underestimate the power of stupid people in large groups.
Hmm, die quote krijgt nu ineens wel een heel andere betekenis :P.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:41:54 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_98210713
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat zijn we nu aan het doen?
Niet informatie over de keuze uitwisselen in ieder geval.

Maar het maakt niet uit, blijkbaar wordt het in stap 2 wel een crowd dus dan kan er een vergelijking worden gemaakt.
pi_98210813
quote:
3s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Niet informatie over de keuze uitwisselen in ieder geval.

Maar het maakt niet uit, blijkbaar wordt het in stap 2 wel een crowd dus dan kan er een vergelijking worden gemaakt.
Dat is ook het hele idee van het experiment, dat er in stap 1 geen overleg is en in stap 2 wel ;).

Leuk experiment trouwens!
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98211035
Heb ook meegedaan :) Ben benieuwd!
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:15:15 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_98212120
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:43 schreef M.rak het volgende:

[..]

Dat is ook het hele idee van het experiment, dat er in stap 1 geen overleg is en in stap 2 wel ;).

Leuk experiment trouwens!
Mja dat had ik gemist.

Maar toch, wat er in stap 1 gebeurt kun je nauwelijks een crowd noemen. Het is gewoon een verzameling antwoorden van random mensen.
pi_98212526
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Mja dat had ik gemist.

Maar toch, wat er in stap 1 gebeurt kun je nauwelijks een crowd noemen. Het is gewoon een verzameling antwoorden van random mensen.
Crowd is gewoon een grote groep mensen die bij elkaar zijn. In dit geval een crowd die bij de poll zijn.

Die random mensen in stap 1 is dus de crowd.
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:57:06 #25
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_98213817
Leuk idee. Ik ben benieuwd, al zie ik niet in hoe 'overleg' in deze exact gaat werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')