Maar gooi je dan niet je eigen naam te grabbel als je de wereld zo 'smal' bekijkt als kredietbeoordelaar? Sowieso vind ik het raar dat er kennelijk zoveel in handen ligt van een stel kredietbeoordelaars, je zou daar toch graag een meer objectieve maatstaf voor willen hebben. Ik heb niks tegen kredietbeoordelaars maar erg transparant is het allemaal niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 16:35 schreef speknek het volgende:
Of ze willen natuurlijk dat ze het wel doen, maar dat het moet lijken alsof het niet zo is om de creditrating in tact te houden.

Ben bang van wel, denk dat ook dan er niets door zal komen en het resultaat zal zijn dat Griekenland niets meer uit het buitenland kan kopen. Geen olie, gas, producten, niets. Armoede en honger zal snel uitbreken en de bijbehorende ineenstorting van de staat ook lijkt me. En dan krijg je dus Griekse vluchtelingen die Turkije en Bulgarije en zo in gaan lopen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:44 schreef HiZ het volgende:
Wat als ze nou gewoon zeggen dat Griekenland pas geld krijgt als de bezuinigingen worden doorgevoerd en dan ook daadwerkelijk wachten tot het Griekse parlement de maatregelen neemt? Dan zou Griekenland dus geen geld krijgen en tot het moment dat het doet wat IMF en EU willen blijft dat zo. Krijg je dan geen default in tranches die per tranche kan worden opgevangen?
Je creeert zo voor de financiele instellingen van de rest van de EU tijd en de Grieken die bekijken het zelf maar als ze denken dat ze het zonder ons geld ook wel afkunnen?
Te simpel gedacht?

De kans dat dat in een grote BOEM eindigt is groot. Het probleem is uiteindelijk toch dat 'kleine' wanbetalinkjes, bijvoorbeeld van Griekenland, door de belachelijke leverage in het financiele systeem ieder tot wel 50 keer grotere faillissementen kunnen veroorzaken, en dan kom je in too-big-to-bail situaties terecht.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 09:56 schreef SeLang het volgende:
Maar er wordt (wederom) een sfeer gecreëerd dat de hele wereld vergaat als een paar banken wat moeten afschrijven op hun junk leningen, wat volgens mij complete onzin is. Laten we maar eens gewoon kijken wat er gebeurt.

Doe 'ns niet zo naief zeg. Als ik 2 jarige obligaties koop met een yield van 28% en ik kan afspreken dat ik 20% haircut krijg en de ECB vervolgens de zaak capitaliseert, doe ik dat briljant vrijwillig. En drink ik daar daarna een borrel op. Kun je het mee eens zijn of niet, maar vrijwillig is het wel. Mopperkontquote:Op vrijdag 17 juni 2011 16:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wie knijpt mij even?Ze gaan het serieus proberen, om private beleggers vrijwillig om een bijdrage te vragen. Als men daartoe bereid zou zijn, zou het daar al van gekomen zijn denk ik, daarvoor lopen er genoeg lobbyisten om Brussel rond. Het zal wel """"vrijwillig"""" worden, en dan wordt het dus interessant hoe de ratingbureaus gaan reageren (valt er te voorspellen hoe die reageren? anders gezegd zijn de criteria waarop zijn waarderen exact bekend?), wat direct ook weer aangeeft hoe absurd de situatie is.

Daarom sprak ik ook een tijdje terug over incentives, daar is wel sprake van in het voorbeeld dat je geeft.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Doe 'ns niet zo naief zeg. Als ik 2 jarige obligaties koop met een yield van 28% en ik kan afspreken dat ik 20% haircut krijg en de ECB vervolgens de zaak capitaliseert, doe ik dat briljant vrijwillig. En drink ik daar daarna een borrel op. Kun je het mee eens zijn of niet, maar vrijwillig is het wel.
Hmmm, zo was het in ieder geval niet bedoeld. Ik geloof enkel niet in vrijwilligheid, en zeker niet bij banken, daarom moet het zo zijn dat het een truc is. Er is iets bedacht of gaat iets bedacht worden waarmee die 'vrijwilligheid' tot stand gaat komen.quote:Mopperkont

Die kinnesinne richting banken is een beetje modieus hoor. Dat zijn gewoon ondernemers, en als iets in hun ogen business sense maakt doen ze het gewoon, en anders niet. Geen groot complot. of mysterie.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daarom sprak ik ook een tijdje terug over incentives, daar is wel sprake van in het voorbeeld dat je geeft.
[..]
Hmmm, zo was het in ieder geval niet bedoeld. Ik geloof enkel niet in vrijwilligheid, en zeker niet bij banken, daarom moet het zo zijn dat het een truc is. Er is iets bedacht of gaat iets bedacht worden waarmee die 'vrijwilligheid' tot stand gaat komen.

Behalve dan dat er een beetje teveel overleg en samenwerking is tussen de politiek en de banken, zeker nu we nog maar vier banken hebben in Nederlandquote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die kinnesinne richting banken is een beetje modieus hoor. Dat zijn gewoon ondernemers, en als iets in hun ogen business sense maakt doen ze het gewoon, en anders niet. Geen groot complot. of mysterie.

Hoe vaak denk je dat Shell aan tafel bij een ministerie zit? Of Philips, of Akzo, of DSM, of om het even welk groot bedrijf?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Behalve dan dat er een beetje teveel overleg en samenwerking is tussen de politiek en de banken, zeker nu we nog maar vier banken hebben in Nederland

Ik zeg ook niet dat het een complot of een mysterie is, ik zeg gewoon dat ik niet in vrijwilligheid geloof. En dat geloof heb ik juist omdat banken, net als alle andere ondernemingen aan hun business denken, zie verder ook mijn ondertitel. Anders was ik wel naar BNW gegaan.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Die kinnesinne richting banken is een beetje modieus hoor. Dat zijn gewoon ondernemers, en als iets in hun ogen business sense maakt doen ze het gewoon, en anders niet. Geen groot complot. of mysterie.

maar die maken geen prijsafspraken , het ministerie heeft opgeroepen dat banken niet zo sterk zouden moeten concurreren en dat is niet goedquote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoe vaak denk je dat Shell aan tafel bij een ministerie zit? Of Philips, of Akzo, of DSM, of om het even welk groot bedrijf?Serieus.

Dan begrijp ik niet waar de onvrijwilligheid in zou kunnen zitten? Wat bedoel je daarmee dan?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een complot of een mysterie is, ik zeg gewoon dat ik niet in vrijwilligheid economisch geloof. En dat geloof heb ik juist omdat banken, net als alle andere ondernemingen aan hun business denken. Anders was ik wel naar BNW gegaan.

Bewijs voor deze stelling?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar die maken geen prijsafspraken , het ministerie heeft opgeroepen dat banken niet zo sterk zouden moeten concurreren en dat is niet goed

quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bewijs voor deze stelling?
Ik heb wel bewijs voor de bedrijven die ik noemde. Kijk maar onder de post 'voorzieningen' in hun balans.

Vrijwilligheid betekent mijns inziens uit eigen beweging en zonder enige incentive instemmen met een wijziging van de voorwaarden van Grieks staatspapier. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat zul je toch moeten beamen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dan begrijp ik niet waar de onvrijwilligheid in zou kunnen zitten? Wat bedoel je daarmee dan?
Ik ben niet uit op chaos. Ik ben juist uit op een gezonde bancaire sector en gezonde overheidsfinanciën. Ik heb er geen vertrouwen in men dat kan realiseren op deze manier.quote:Trouwens, ik denk dat zowel overheden als banken default van Griekenland als gegeven beschouwen. Maar dat de huidige acties zich vooral inspannen om deze ordelijk te laten verlopen. Daar hebben zij (en 99% van de rest van de bevolking) wel een gezamelijk belang. Het zijn eigenlijk vooral een paar internetvrinden die hopen op totale chaos

Je stelde dat het ministerie heeft opgeroepen om minder sterk te concurreren. Waar blijkt dit dan uit?quote:

Dan verstaan wij wat anders onder 'vrijwillig'. Als er een wens bestaat tot herstructureren van schuld, zal een financiele instelling daaraan meewerken als ze per saldo daar niet beter of slechter van worden. Daar hoef je ze geen suikerklontje voor te geven, noch het mes voor op de keel te zetten. Waarom is dat dan niet vrijwillig? Je vraagt ze mee te werken aan iets waar ze niet slechter van worden (noch beter, efficiente markten jeweetwel).quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Vrijwilligheid betekent mijns inziens uit eigen beweging en zonder enige incentive instemmen met een wijziging van de voorwaarden van Grieks staatspapier. Dat gaat gewoon niet gebeuren, dat zul je toch moeten beamen.
Op welke manier wel dan denk je?quote:Ik ben niet uit op chaos. Ik ben juist uit op een gezonde bancaire sector en gezonde overheidsfinanciën. Ik heb er geen vertrouwen in men dat kan realiseren op deze manier.

Dat is wel vrijwillig, maar dat gaat het niet gebeuren, simpelweg omdat er geen voordelen aan vast zitten. Waarom zou je iets doen als er geen voordelen aan vast zitten?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als er een wens bestaat tot herstructureren van schuld, zal een financiële instelling daaraan meewerken als ze per saldo daar niet beter van worden. Daar hoef je ze geen suikerklontje voor te geven, noch het mes voor op de keel te zetten. Waarom is dat dan niet vrijwillig? Je vraagt ze mee te werken aan iets waar ze niet slechter van worden (noch beter, efficiente markten jeweetwel).
Daar zal over gediscussieerd moeten worden, ik ben geen deskundige op dat gebied. Ik heb alleen wel de overtuiging dat het niet beter wordt als men op deze manier door blijft gaan. Bij een harde default zijn we in ieder geval van de politiek af die constant in het marktmechanisme blijft interfereren, daarom is dat een scenario wat mij wel aanspreekt.quote:Op welke manier wel dan denk je?

Ik doe zo vaak dingen waar voor mij geen voordelen aan zitten, maar iemand anders toch blij mee is, of iemand anders een voordeel bij heeft. Blije zakenpartners is op termijn altijd goed, ook al krijg ik er niks aanwijsbaars of concreets voor terug.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 20:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is wel vrijwillig, maar dat gaat het niet gebeuren, simpelweg omdat er geen voordelen aan vast zitten. Waarom zou je iets doen als er geen voordelen aan vast zitten?
Dat is dus volgens mij een misvatting. Een harde default zal inhouden dat in de toekomst alleen nog meer geinterfereert wordt.quote:Daar zal over gediscussieerd moeten worden, ik ben geen deskundige op dat gebied. Ik heb alleen wel de overtuiging dat het niet beter wordt als men op deze manier door blijft gaan. Bij een harde default zijn we in ieder geval van de politiek af die constant in het marktmechanisme blijft interfereren, daarom is dat een scenario wat mij wel aanspreekt

werkt niet bij mij, kun je het even samenvatten en uitleggen waarom je het er wel of niet mee eens bent?quote:

Daar hebben we dan toch het voordeel te pakken. Maar voor de bancaire sector gaat dat niet op. Jouw marktpositie ten opzichte van je zakenpartner is heel anders. Je zakenpartner kan bij je weg gaan en naar een ander gaan, banken en overheden zijn echter sterk met elkaar verweven, al was het maar omdat commerciële banken de infrastructuur vormen waarop de centrale bank zijn monetair beleid kan doen laten gelden. Daarnaast zijn banken een grote werkgever, en daar is de politiek zeer gevoelig voor. Het is een dreigement dat de overheid niet kan waarmaken zoals jouw zakenpartner dat wel kan.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik doe zo vaak dingen waar voor mij geen voordelen aan zitten, maar iemand anders toch blij mee is, of iemand anders een voordeel bij heeft. Blije zakenpartners is op termijn altijd goed.
Ik denk niet dat het een misvatting is, anders zou ik die mening niet hebben.quote:Dat is dus volgens mij een misvatting. Een harde default zal inhouden dat in de toekomst alleen nog meer geinterfereert wordt.Het is leuk voor de sensatie, maar het effect zal contraproductief zijn, is mijn overtuiging.

Die is inderdaad immens groot, het is niet voor niets dat we de zwakke landen (en daarmee in feite het bankwezen) zoveel geld toestoppen. Behalve de leverage is een nog belangrijkere reden de kans op besmetting. Op het moment dat Griekenland werkelijk gaat defaulten werkt dat door in allerlei premies/yields en liquide middelen die er in feite los van staan. De psychologie slaat dan om, wat enorme verliezen/defaults met zich mee kan brengen die ook nog eens versterkt/vergroot worden door de leverage. Een klein default kan zo een enorme crisis veroorzaken.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 19:06 schreef dvr het volgende:
De kans dat dat in een grote BOEM eindigt is groot. Het probleem is uiteindelijk toch dat 'kleine' wanbetalinkjes, bijvoorbeeld van Griekenland, door de belachelijke leverage in het financiele systeem ieder tot wel 50 keer grotere faillissementen kunnen veroorzaken, en dan kom je in too-big-to-bail situaties terecht.

helemaal met je eens, maar dat is FOK!, hequote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:46 schreef fedsingularity het volgende:Het begint echt een slechte soap te worden dit.

Dat is ook precies wat je wil; dat de Grieken gaan inzien dat de keuze niet is doorgaan als vanouds of een beetje minder, maar een beetje minder of helemaal niks.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ben bang van wel, denk dat ook dan er niets door zal komen en het resultaat zal zijn dat Griekenland niets meer uit het buitenland kan kopen. Geen olie, gas, producten, niets. Armoede en honger zal snel uitbreken en de bijbehorende ineenstorting van de staat ook lijkt me. En dan krijg je dus Griekse vluchtelingen die Turkije en Bulgarije en zo in gaan lopen.

Ben je mal, als de grieken naar de Drachme terugkeren, is dat beter doordat de Griekse toeristeneconomie dan echt kan gaan draaien doordat ze veel goedkoper worden voor toeristenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 18:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ben bang van wel, denk dat ook dan er niets door zal komen en het resultaat zal zijn dat Griekenland niets meer uit het buitenland kan kopen. Geen olie, gas, producten, niets. Armoede en honger zal snel uitbreken en de bijbehorende ineenstorting van de staat ook lijkt me. En dan krijg je dus Griekse vluchtelingen die Turkije en Bulgarije en zo in gaan lopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |