abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98185599
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:53 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Oeps iets te snel het artikel gescand :@ Wat dus in feite de conclusie van dit onderzoek is, is dat group think de significatie verhoogt maar niet afdoet dat aan de eerdere resultaten. De spreiding is dus idd groter voordat het group think proces intreedt.

Vind je idee leuk, maar praktisch is het lastiger want met een poll zoals je dia op fora gebruikt begin je eigenlijk met het group think proces doordat mensen eerdere resultaten kunnen zien. Je zult dus eerst een afzonderlijke steekproef moeten nemen.
Ja weet niet of ze het zelf groupthink noemen of dat er iets anders speelt, is niet helemaal duidelijk uit de beschrijving.

Probeer deze link eens?
Hij zit tot de rand toe vol...

http://tinyurl.com/6ez6obf
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:05:47 #27
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_98193808
Fascinerend, zeker in combinatie met bijvoorbeeld stemgedrag en hoe je dit in een politieksysteem verwerkt/opvangt. Maar het verbaast me niet eigenlijk, dat groepsdruk en emotie de kwaliteit van een keuze/beslissing ondermijnen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_98195834
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef AgLarrr het volgende:
Fascinerend, zeker in combinatie met bijvoorbeeld stemgedrag en hoe je dit in een politieksysteem verwerkt/opvangt. Maar het verbaast me niet eigenlijk, dat groepsdruk en emotie de kwaliteit van een keuze/beslissing ondermijnen.
Denk dat de praktische vervolg-vraag wordt wanneer overleg slechter is voor het beslissingsprocess en wanneer beter.

He overigens ene nieuw topic aangemaakt voor het repliceren van het experiment De wisdom of crowds hoop dat er genoeg mensen meedoen, wel leuk om zo tet testen of de bevindingen in het stukje overeenkomen met wat hier gebeurt :)
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_98199203
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 00:24 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja weet niet of ze het zelf groupthink noemen of dat er iets anders speelt, is niet helemaal duidelijk uit de beschrijving.

Probeer deze link eens?
Hij zit tot de rand toe vol...

http://tinyurl.com/6ez6obf
Is lastig te zeggen, want group think is een heel ander proces wat zich eerder voordoet in een beperkte groep of een directe overlegstructuur. Je ziet dan vaak dat enkele essentiele punten van een probleem bijvoorbeeld niet of niet goed naar voren komen omdat er gedeelde normen en denkpatronen ontstaan met een soort blinde vlek. Bij een experiment als dit is het overleg in feite beperkt tot een enkele variabele: de schatting. Er is niet echt sprake van verschillende aspecten. Maar de sociale invloed waarover ze spreken in dit artikel doet wel denken aan een collectief denkproces met dat soort blinde vlekken. Wat interessant zou zijn is als je ze echt met elkaar in gesprek laat gaan over hoe ze tot hun schattingen zijn gekomen. Dan zou group think veel meer van belang worden, want door het uitwisselen van argumenten ontstaan die blinde vlekken.

Ik ga je experiment even volgen. Leuk idee!
pi_98200452
Heb het hele artikel geupload voor de geinteresseerden.
http://tinyurl.com/4ylpjdb

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 14:04:55 ]
  woensdag 15 juni 2011 @ 14:18:58 #31
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_98201034
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:09 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Denk dat de praktische vervolg-vraag wordt wanneer overleg slechter is voor het beslissingsprocess en wanneer beter.

He overigens ene nieuw topic aangemaakt voor het repliceren van het experiment De wisdom of crowds hoop dat er genoeg mensen meedoen, wel leuk om zo tet testen of de bevindingen in het stukje overeenkomen met wat hier gebeurt :)
Ik zit niet eens aan vergaderingen maar überhaupt aan democratie te denken. Bij het bepalen van een stem zit nogal wat emotionele/groepsdruk..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_98201326
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:36 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Is lastig te zeggen, want group think is een heel ander proces wat zich eerder voordoet in een beperkte groep of een directe overlegstructuur. Je ziet dan vaak dat enkele essentiele punten van een probleem bijvoorbeeld niet of niet goed naar voren komen omdat er gedeelde normen en denkpatronen ontstaan met een soort blinde vlek. Bij een experiment als dit is het overleg in feite beperkt tot een enkele variabele: de schatting. Er is niet echt sprake van verschillende aspecten. Maar de sociale invloed waarover ze spreken in dit artikel doet wel denken aan een collectief denkproces met dat soort blinde vlekken. Wat interessant zou zijn is als je ze echt met elkaar in gesprek laat gaan over hoe ze tot hun schattingen zijn gekomen. Dan zou group think veel meer van belang worden, want door het uitwisselen van argumenten ontstaan die blinde vlekken.

Ik ga je experiment even volgen. Leuk idee!
Ja ik weet niet precies wat de onderzoekers gedaan hebben dus dat was ook maar gokken van mijn kant :P

Gelukkig heeft een briljant persoon de paper geupload zodat ik die straks lekker kan lezen ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 14:04 schreef Thomas B. het volgende:
Heb het hele artikel geupload voor de geinteresseerden.
http://tinyurl.com/4ylpjdb
Bedankt dus!

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 14:18 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik zit niet eens aan vergaderingen maar überhaupt aan democratie te denken. Bij het bepalen van een stem zit nogal wat emotionele/groepsdruk..
Ja nogal, en wat denk je van bijvoorbeeld rechtsspraak in Nederland maar al helemaal daar waar een jury gebruikt wordt?
pi_98205976
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:05 schreef AgLarrr het volgende:
Fascinerend, zeker in combinatie met bijvoorbeeld stemgedrag en hoe je dit in een politieksysteem verwerkt/opvangt.
Waarom zou je het willen opvangen / verwerken?

quote:
Maar het verbaast me niet eigenlijk, dat groepsdruk en emotie de kwaliteit van een keuze/beslissing ondermijnen.
Het is ook niet bepaald een revolutionaire uitkomst.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_98206244
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Waarom zou je het willen opvangen / verwerken?

[..]

Het is ook niet bepaald een revolutionaire uitkomst.
Het verbaast jou niet dat 10 man die individueel de lengte van de grens van Zwitserland schatten daar beter in zijn dan diezelfde groep van 10 na overleg?

Puur rationeel zou je juist verwachten dat mensen met een goed idee van die lengte / goede argumenten er voor zorgen dat de groep de lengte beter schat daarna?
pi_98206917
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:13 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het verbaast jou niet dat 10 man die individueel de lengte van de grens van Zwitserland schatten daar beter in zijn dan diezelfde groep van 10 na overleg?

Puur rationeel zou je juist verwachten dat mensen met een goed idee van die lengte / goede argumenten er voor zorgen dat de groep de lengte beter schat daarna?
Nee, dat verbaast mij niet, maar ik ben dan ook wel aardig bekend met dat soort fenomenen. De oorspronkelijke observatie van de nauwkeurigheid van het gemiddelde komt dan ook al uit het begin van de 20e eeuw. In een groep spelen allerlei sociale aspecten een significante rol.
Je zit hier in het subforum 'politiek'. Dat is sowieso al een tak van sport waarin duidelijk blijkt dat het hebben van de beste argumenten verre van een reden is om gelijk te krijgen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')