Doen niemand houd je tegen. En dan net zo groot worden als Coldplay én zorgen dat elk festival je wil hebben, desnoods voor 1,3 mil per uurquote:Op dinsdag 14 juni 2011 08:13 schreef Karina het volgende:
[..]
Maar 1,3 miljoen voor 1 uur! Ik ga ook maar een band oprichten denk ik.
Alle primaire levensbehoeften toch? Levensmiddelen, nutsvoorzieningen, wonen, etc. Al het andere is luxe en dus hogere BTW.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben trouwens van mening dat het lage BTW tarief alleen voor levensmiddelen moet gelden.
Het is niets anders dan vermaak en als je vermaakt wilt worden betaal je daar zelf maar voor.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:10 schreef Boldface het volgende:
En dat bepaal jij? Ook mainstream-muziek, die een grote groep mensen aanspreekt, is kunst en cultuur. Dat zijn niet de kunstvormen die het eerst in de verdrukking komen bij bezuinigingen, dankzij het commerciële potentieel. Maar de bezuinigingen raken alles en iedereen in die sector. Bovendien: de visie van het rechtse kabinet is nou juist dat kunst en cultuur zichzelf moet bedruipen, dus blijft alleen datgene over wat de massa aanspreekt. Wen er maar vast aan.
Pinkpop is voor loosersquote:Op maandag 13 juni 2011 17:23 schreef Stokstaart het volgende:
Ooit was Pinkpop het podium voor opkomende bands. Tegenwoordig worden er bakken geld aan mainstream popartiesten uitgegeven.
Hele concept is al jaren naar de klote.
En dan een beetje over armoede lullen zoals Chris Martin doet en het publiek hangt aan je voeten.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 08:35 schreef Jarno het volgende:
Doen niemand houd je tegen. En dan net zo groot worden als Coldplay én zorgen dat elk festival je wil hebben, desnoods voor 1,3 mil per uur.
Ach, dat doen ze allemaal toch? Het is hip om bullshit te spuien bij concertjes. Of dit nou arm Afrika en Aids is (Bono) of het milieu (Jareth f*cking Letho) ze verdienen er allemaal dik aan. En waarschijnlijk helpt het ook wel een beetje. Met Awareness enzo. Dus echt heel hypocriet is het ook weer niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 08:58 schreef thumbnail het volgende:
En dan een beetje over armoede lullen zoals Chris Martin doet en het publiek hangt aan je voeten.
Ja, of de front man voor Fair Trade zijn. Of even1 miljoen aan kids charity geven. Of structureel 10% van je profits doneren.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 08:58 schreef thumbnail het volgende:
[..]
En dan een beetje over armoede lullen zoals Chris Martin doet en het publiek hangt aan je voeten.
mwah, met minder geld hadden ze voor wat meer afwisseling kunnen zorgen, wat ik toch echt wel mistequote:Op dinsdag 14 juni 2011 00:36 schreef JoPiDo het volgende:
Ben ik de enige die 1.3 miljoen vind meevallen of iig een reeel bedrag vind?
(zie http://www.volkskrant.nl/(...)ie-van-Pinkpop.dhtml)quote:In het programmaboekje spreekt Jan Smeets over een 'beleidswijziging' ten aanzien van de programmering. Zelf is hij er ook niet blij mee dat een band als Coldplay meer dan een miljoen vraagt, maar hij moet wel. En hij heeft gelijk. De popwereld kent een dunne bovenlaag van extreem dure bands die in heel Europa deze zomer miljoenen vangen. Een tussensegment is er nauwelijks.
Dan moet je wat aan je voorstellingsvermogen doen!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat een beetje internationaal populaire band vraagt voor een optreden. Kijk, van mij mogen ze, maar 1.3 miljoen voor een uurtje is toch aardig overdreven. Kan me amper voorstellen dat ze zo iets vangen voor een hele avond optreden.
Je zou een punt hebben als ze 90% van de profits zouden doneren.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:05 schreef Jarno het volgende:
Ja, of de front man voor Fair Trade zijn. Of even1 miljoen aan kids charity geven. Of structureel 10% van je profits doneren.
Je kunt een hoop zeggen en vinden van dit soort artiesten maar niet dat ze hypocriet bezig zijn op dat front. Zelfs procentueel gezien geven ze en doen ze denk ik veel meer dan de gemiddelde luisteraar.
Want? Hoeveel sta jíj eigenlijk procentueel af van je maandsalaris? En bij welke charity instellingen ben jíj actief betrokken?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:56 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Je zou een punt hebben als ze 90% van de profits zouden doneren.
Coldplay zeurt ook niet.quote:Dat is verder geen probleem hoor maar ga dan niet zeuren om subsidie om de te dure kaartjes te kunnen slijten.
50%quote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:57 schreef Jarno het volgende:
Want? Hoeveel sta jíj eigenlijk procentueel af van je maandsalaris? En bij welke charity instellingen ben jíj actief betrokken?
Nee maar Smeets wel omdat hij bang is dat hij de enorme bedragen niet meer kan betalen die bands als Goldplay vragen.quote:Coldplay zeurt ook niet.
Dat is de bruto-opbrengst. Vergeet niet dat Metallica dan zelf de opbouw van het podium mag regelen, het Gelredome moet afhuren etcquote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan moet je wat aan je voorstellingsvermogen doen!
Doe eens mee rekenen.
Gelredome: 34.000 mensen.
Kaartje Metallica: 85 euro.
Opbrengsten kaartverkoop: 2.890.000
Het is prima dat jij Pinkpop niets vind, ik heb er ook weinig mee. Maar laat mensen die het wel leuk vinden in hun waarde. Daar wordt Nederland een stuk leefbaarder van.quote:
Tis ook niet enkel dat uurtje. Die lui reizen de hele wereld rond en zijn een dag of meer bezig met het organiseren van een optreden die avond, en dat doen ze niet in hun eentje. Daarnaast is er ook nog zoiets als vraag en aanbod. Smeets wilde die lui super graag, dan kunnen zij ook vragen wat ze willen. Het is commercie, dat fairtrade gelul hoort er ook bij, want dat zit natuurlijk in de begroting.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 09:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan moet je wat aan je voorstellingsvermogen doen!
Doe eens mee rekenen.
Gelredome: 34.000 mensen.
Kaartje Metallica: 85 euro.
Opbrengsten kaartverkoop: 2.890.000
Ow, dat klopt. Laten we de kosten (incl. voorprogramma's, personeel, reizen, techniek, zaalhuur en alles wat erbij komt kijken) op 1 miljoen zetten. Dan nog hebben ze een leuk verdien model!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dat is de bruto-opbrengst. Vergeet niet dat Metallica dan zelf de opbouw van het podium mag regelen, het Gelredome moet afhuren etc
Zit natuurlijk ook tegenover dat ze waarschijnlijk een gedeelte van de horeca-opbrengst ook incasseren.
Het was het geld iig dubbel en dwars waard.quote:Maar als Coldplay zaterdagavond dan twintig minuten te laat eindelijk het podium opkomt en er na één liedje al heel megalomaan vuurwerk de lucht in geknald wordt, vraag je je echt af wat de band bijzonder maakt. De setlist biedt op de juiste momenten plaats voor een hit, maar te vaak vallen er dodelijke stiltes. Zanger Chris Martin doet geen enkele moeite de op den duur dodelijke routine te doorbreken, en het blijft een raadsel wat precies de kwaliteiten zijn van het kleurloze stel muzikanten om hem heen. Coldplay speelt in de festival modus, met iedere paar minuten een meeklapmoment. Geen moment denk je dat er gezamenlijk muziek wordt gemaakt. En het erge is dat dit deze Pinkpop voor het merendeel van de bands geldt. Bands die ook nog bijna zonder uitzondering in de categorie gitaarrock kunnen worden ingedeeld.
Money well spent.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het was het geld iig dubbel en dwars waard.
Jawel hoor maar als je op een tournee bent vind ik het wel anders. Je hebt dan idd een enorme schare aan mensen bij je, vaak 2 podia's, voorprogrammaband, meerdere trucks, tig hotelovernachtingen, geluidstechnici, een concert duurt vaak toch een paar uur, etc etc etcquote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ow, dat klopt. Laten we de kosten (incl. voorprogramma's, personeel, reizen, techniek, zaalhuur en alles wat erbij komt kijken) op 1 miljoen zetten. Dan nog hebben ze een leuk verdien model!
Pinkpop was uitverkocht, niet? Boeiend dat zo'n band er dan geen zin in heeft. Bovendien, ik weet niet waar de recensie vandaan komt, zijn de meeste recensenten een stelletje zure azijnpissers die alles al hebben gezien en meegemaakt.quote:
Daarom verdienen ze hier waarschijnlijk ook minder aan dan aan een vol Gelredome.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Jawel hoor maar als je op een tournee bent vind ik het wel anders. Je hebt dan idd een enorme schare aan mensen bij je, vaak 2 podia's, voorprogrammaband, meerdere trucks, tig hotelovernachtingen, geluidstechnici, een concert duurt vaak toch een paar uur, etc etc etc
Dat is toch heel wat anders dan ingevlogen worden, uurtje spelen terwijl alles klaar staat en hop weer pleite.
Maar die bezoekers betalen toch ook allemaal? Ik vind het wel een fair punt om je af te vragen of je subsidie aan een evenement of een sector moet geven, of belastingkorting moet geven, terwijl er aan de andere kant dit soort bedragen betaald worden. In de vrije markt is dat allemaal prima, maar als er publiek geld bij betrokken is, is het stellen van de vraag legitiem.quote:Wat een ontzettende non-discussie dit.
Dat Coldplay 1,3 miljoen kost staat geheel los van de belastingverhoging. Als Smeets voor die 1,3 miljoen 10 kleine bandjes had neergezet, waren er hoogstwaarschijnlijk nog niet eens de helft van het aantal bezoekers op af gekomen. Werp maar een blik op de tientallen andere festivals die er dit weekend in Nederland waren en je nog nooit van had gehoord.
Lol.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het was het geld iig dubbel en dwars waard.
Nou ja Koos, de ophef over het verhogen van de BTW omdat 'de kaartjes zoveel duurder worden' maar vervolgens wel zelf voor 1.3 miljoen een band inhuren voor een uurtje, dat is natuurlijk ammo voor de critici.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zo diep zijn we in Nederland inmiddels gezonken. Niets kan tegenwoordig meer gewoon leuk zijn. Nee, er moet worden gekeken naar de rendabiliteit, de precieze kosten en weet ik het allemaal. Vervolgens moet iedereen effe zn hart luchten en er schande van spreken.
Ik heb geen enkel probleem met de kosten, zolang men hetzelf allemaal betaalt. Zo mogen van mij de voetballers 2x zoveel verdienen als ze nu al verdienen, zolang het maar niet uit de algemene middelen betaald wordt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zo diep zijn we in Nederland inmiddels gezonken. Niets kan tegenwoordig meer gewoon leuk zijn. Nee, er moet worden gekeken naar de rendabiliteit, de precieze kosten en weet ik het allemaal. Vervolgens moet iedereen effe zn hart luchten en er schande van spreken.
De spijker op z'n kop. 1,3 miljoen is sowieso belachelijk veel, maar dat dan ook nog voor hooguit middelmatige muzikanten en performers als cp betalen is idioot. Haal je voor dat bedrag een Michael Jackson oid binnen dan hoor je weinig mensen zeuren.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bullshit. Het gaat om het hypocriete gejank van die organisator die huilt om z'n BTW-tarief terwijl hij middelmatige bandjes als Coldplay boekt voor 1,3 miljoen per uur.
Dát zou op zich een aardige stunt zijn!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:33 schreef elplato het volgende:
[..]
De spijker op z'n kop. 1,3 miljoen is sowieso belachelijk veel, maar dat dan ook nog voor hooguit middelmatige muzikanten en performers als cp betalen is idioot. Haal je voor dat bedrag een Michael Jackson oid binnen dan hoor je weinig mensen zeuren.
Onbetaalbaar!quote:
En zonder headliners als deze krijgen we een middelmaat festival als Pinkpop 2005 (20k bezoekers slechts) waardoor het OOK niet goed is natuurlijk...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:59 schreef elplato het volgende:
Goed, om het voor jou iets begrijpelijker te maken: 2 jaar geleden hoorde je niemand zeuren over de 1 miljoen+ die voor Springsteen betaald werd.
Maar die gaf een optreden van 3 uurquote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:59 schreef elplato het volgende:
Goed, om het voor jou iets begrijpelijker te maken: 2 jaar geleden hoorde je niemand zeuren over de 1 miljoen+ die voor Springsteen betaald werd.
En waarom zou Springsteen meer/ minder waard zijn dan Coldplay, beetje arbitrair niet? Het is wat de gek er voor geeft natuurlijk!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:59 schreef elplato het volgende:
Springsteen speelde meer dan drie uur.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En waarom zou Springsteen meer/ minder waard zijn dan Coldplay, beetje arbitrair niet? Het is wat de gek er voor geeft natuurlijk!
Nee nu was het geweldigquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef Jarno het volgende:
[..]
En zonder headliners als deze krijgen we een middelmaat festival als Pinkpop 2005 (20k bezoekers slechts) waardoor het OOK niet goed is natuurlijk...
Wie zijn we? Ik heb daar niks mee te maken, ik ben geen klant van Pinkpop. Het hoeft niet goed te zijn. Ik gun iedereen een leuk festival en ik vind het leuk en goed als er bedrijvigheid georganiseerd wordt. Maar dat er weinig vraag is naar een product is geen maatschappelijk probleem.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef Jarno het volgende:
[..]
En zonder headliners als deze krijgen we een middelmaat festival als Pinkpop 2005 (20k bezoekers slechts) waardoor het OOK niet goed is natuurlijk...
Tja wat mij betreft is het wel gewoon een kwestie van kwaliteit (en duur!) van de geleverde show, dat heeft nog niet eens met smaak te maken want ik ben echt geen die-hard Springsteen fan. Maar het tekent inderdaad, zoals ook al in de Volkskrant stond, dat er maar een hele smalle bovenlaag van bands is die dan ook nog eens absurd veel geld vragen. Want als je dan ziet welke bands nog meer op het hoofdpodium (!) stonden..quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En waarom zou Springsteen meer/ minder waard zijn dan Coldplay, beetje arbitrair niet? Het is wat de gek er voor geeft natuurlijk!
Ik vind dat Coldplay een paar fantastische albums heeft gemaakt, maar Springsteen zingt tenminste nog aardig zuiver als 'ie op het podium staat, en heeft ook nog eens een hele goede band om zich heen. Dat kun je van Chris Martin en co. niet zeggen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:20 schreef Beregd het volgende:
Coldplay overschat noemen en dan met springsteen afkomen
Absoluut geen schande dat er 1,3 miljoen voor Coldplay betaald wordt, het is alleen wel hypocriet om daarna te zeiken dat het verlaagde belastingtarief wordt afgeschaft.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
Nee joh niet hypocriet. Hij dacht aan ons bezoekers, wij willen geweldige bands, optredens (Coldplay) en we willen niet te veel betalen. Dus hij heeft twee mooie dingen voor ons betekentquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Absoluut geen schande dat er 1,3 miljoen voor Coldplay betaald wordt, het is alleen wel hypocriet om daarna te zeiken dat het verlaagde belastingtarief wordt afgeschaft.
Waarom?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Absoluut geen schande dat er 1,3 miljoen voor Coldplay betaald wordt, het is alleen wel hypocriet om daarna te zeiken dat het verlaagde belastingtarief wordt afgeschaft.
Welke staatssteun dan? Het lage btw tarief waar ze nu invallen omdat die generiek is en niet speciaal voor Pinkpop? Als dat het enige is... En ik blijf het zeggen, Jan Smeet's rant was níet specifiek op Pinkpop gericht maar op de cultuurbezuinigingen in het algemeen. Hoewel het lijkt alsof Nederland momenteel bevolkt wordt door boekhouders met de bijbel in de hand, zijn er wel degelijk mensen dien vinden dat iets als cultuur wél geld mag kosten. (Even los van het feit of ik er daar één van ben). Die mensen mogen toch ook iets roepen? Dat is dan toch niet gelijk hypocriet?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:43 schreef Merkie het volgende:
Omdat Pinkpop een louter commercieel festival is als zulke bedragen neergelegd kunnen worden voor grote bands. Waarom zou Pinkpop recht hebben op staatssteun? Slaat nergens op.
Ach een succesvolle PvdA'er die het zonder staatssteun rooit, dat gaat er hier niet in natuurlijkquote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:50 schreef Beregd het volgende:
Wat jarno zegt,
Iedereen is hier zo tegen coldplay en het feit dat winst boven kwaliteit gaat, maar wel tegelijk ook tegen ondersteuning van de staat voor cultuurbeetje dubbelop, niet...
Het is wel hypocriet omdat Pinkpop niets met cultuur te maken heeft.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Welke staatssteun dan? Het lage btw tarief waar ze nu invallen omdat die generiek is en niet speciaal voor Pinkpop? Als dat het enige is... En ik blijf het zeggen, Jan Smeet's rant was níet specifiek op Pinkpop gericht maar op de cultuurbezuinigingen in het algemeen. Hoewel het lijkt alsof Nederland momenteel bevolkt wordt door boekhouders met de bijbel in de hand, zijn er wel degelijk mensen dien vinden dat iets als cultuur wél geld mag kosten. (Even los van het feit of ik er daar één van ben). Die mensen mogen toch ook iets roepen? Dat is dan toch niet gelijk hypocriet?
Het is geen Bach of experimenteel ballet idd. Verdienen die wel steun dan in jouw ogen?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het is wel hypocriet omdat Pinkpop niets met cultuur te maken heeft.
Absoluut niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:53 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het is geen Bach of experimenteel ballet idd. Verdienen die wel steun dan in jouw ogen?.
Maar goed ik vind het nu wel lastig worden zonder exacte transcript van Smeets' woorden. Ik heb alleen de stukken in het journaal gezien/gehoord en dat leek me een vrij breed betoog tegen de bezuinigingen in de cultuursector en niet perse over Pinkpop zelf. Je kunt zeggen dat Pinkpop geen cultuur is (hoewel het makkelijk in de meeste definities past) maar dat maakt Smeets' betoog nog niet hypocriet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |