abonnement Unibet Coolblue
pi_100340533
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 01:17 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Bedoel je te zeggen dat veel van die andere applicants die kwaliteiten niet hebben en er vooral met een "I wanna work at GS"-mentaliteit gaan zitten?
Ik denk dat er vooral gezegd wordt dat er een combo is van dingen die je nodig hebt om iig. een uitnodiging te krijgen. Je moet sowieso een beetje er boven uitsteken op een bepaalde manier.

Een kwantitatieve studie helpt altijd, goede sport prestaties in enige vorm ook. En enigszins sociaal zijn.

Ik weet dat er in deze topics vaak naar voren is gekomen dat je gewoon een studie moet doen die je leuk vindt, een reden waarom dat zo is is omdat ik denk (?) dat als je te hard probeert en te veel er op focused het je niet gaat lukken. Zo'n werkgever wil ook een beetje passie en sfeer voelen bij zo'n student. Ik ken inmiddels een aantal studenten die voor een interview bij GS zijn langsgeweest en die hadden allemaal wel wat speciaals op de CV staan. Ik ken ook genoeg studenten die het typische finance pad hebben gekozen qua studie en EC's. BSc Finance met financiele studenten vereniging. Die mensen die daar zo specifiek mee bezig waren kregen nauwelijks een baan aangeboden.

Heb ook genoeg sollicitatie verhalen gehoord van studenten die bij het 1e gesprek binnen kwamen het direct hadden over 80 uur in de week hard werken en zo'n deadline mentaliteit. Men werd ze verteld dat niet elke baan in de finance industrie die M&A druk heeft en ze hoefden niet terug te komen voor een 2e gesprek.

Ook heb ik het idee dat veel Nederlandse studenten nog niet echt weten wat een IB'er nou in werkelijkheid doet en hoe het allemaal in zijn werk gaat.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100340796
Het punt van de studie begreep ik al, door jou post begrijp ik het nog beter. Je hebt ook gelijk dat ik niet precies weet wat ik precies wil gaan doen, maar dat lijkt me irrelevant voor de discussie aangezien in andere vakgebieden precies dezelfde vraag naar boven komt.

Ik lees nu over de mix van kwaliteiten die je moet bezitten. Ik zie dat sommige van deze kwaliteiten moeilijk aan te leren zijn, zoals leergierigheid en enthousiasme. Zijn er dan ook echter dingen waar je wel aan kunt werken, behalve dan goed je best doen bij het studeren?

Misschien ben ik er ook wel te veel mee bezig en moet ik me niet zo'n zorgen maken hehe. Zou het alleen jammer vinden als ik er later achter kom dat ik "daar nog wat meer aan had kunnen doen"..

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 01:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Ook heb ik het idee dat veel Nederlandse studenten nog niet echt weten wat een IB'er nou in werkelijkheid doet en hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Dit is denk ik al een goed voorbeeld. Ik zal de vault guide voor IB eens wat beter gaan bestuderen, want volgens mij mis ik op dit moment in ieder geval een hoop kennis.

[ Bericht 32% gewijzigd door Aethereal op 05-08-2011 01:58:57 ]
Play hard, go pro.
pi_100345095
Dat is natuurlijk het grote probleem: veel dan de kwaliteiten die gezocht worden, kun je moeilijk aanleren. Ambitie, enthousiasme en een goeie sociale instelling leer je niet in een cursus...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_100364951
Ik heb dit interessante topic al een tijdje gevolgd en aangezien er een aantal mensen hier zelf in IB/finance werken, wou ik graag wat advies hebben.

Mijn situatie is als volgt:
Vorig jaar afgestudeerd L&R in Delft (bachelor cum laude, master 7.5). Redelijk wat extracurricular's gedaan, technische stage bij grote multinational, vloeiend in 4 talen. Op dit moment ben ik al een jaar aan het werken voor een groot consultancybedrijf (geen strategy), maar ik zou graag een carriereswitch willen maken en in de finance industrie gaan werken.

Reden hiervoor is dat ik al tijdens het laatste jaar/1.5 jaar van mijn studie al meer en meer begon te interesseren in de financiele wereld, hoe markten werken, valuatie van bedrijven,.... Maar ik had het idee dat ik daar niets kon gaan doen met een technische studie, dat ze enkel mensen met economische achtergrond wouden. K had toen ook nog nooit van IB of dergelijke gehoord en ben zo stilaan meer en meer research gaan doen op internet, via kennissen, ... Dus ik wil nu eigenlijk heel graag van een technische carriere switchen naar een carriere in de financiele wereld en dan vooral in IB, corporate finance, asset management, structured finance (sales en trading is niets voor mij net zoals ops/technology).

Vraag is natuurlijk hoe op welke manier ik dat het beste doe?

Zelf had ik 2 opties in gedachten.

Optie 1: nog 3/4 jaar werken, MBA in een topschool proberen en dan op associate level proberen binnen te geraken. Nadeel is natuurlijk dat mijn huidig consultancybedrijf niet M/B/B is en ook geen Fortune 10 of 20 bedrijf (dus veel kleinere kans binnen te geraken bij een top-programma + ik moet het zelf financieren)

Optie 2: in 2012 MSc in Finance gaan volgen aan HEC Paris, LSE, St-Gallen,... Hiermee de nodige geloofwaardigheid krijgen voor mijn interesse/kennis in finance + naam/carriere-faciliteiten van de school gebruiken om op analyst-niveau binnen te geraken in banken in London, Zwitserland, Parijs,...
T probleem is natuurlijk dat deze MSc's duur zijn en ik tegen de tijd dat ik afstudeer al 28 ga zijn (geen idee of BB's mensen aannemen op startfuncties met niet-relevante werkervaring + deze leeftijd).

Any thoughts?
pi_100368011
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:31 schreef tictax het volgende:
Ik heb dit interessante topic al een tijdje gevolgd en aangezien er een aantal mensen hier zelf in IB/finance werken, wou ik graag wat advies hebben.

Mijn situatie is als volgt:
Vorig jaar afgestudeerd L&R in Delft (bachelor cum laude, master 7.5). Redelijk wat extracurricular's gedaan, technische stage bij grote multinational, vloeiend in 4 talen. Op dit moment ben ik al een jaar aan het werken voor een groot consultancybedrijf (geen strategy), maar ik zou graag een carriereswitch willen maken en in de finance industrie gaan werken.

Reden hiervoor is dat ik al tijdens het laatste jaar/1.5 jaar van mijn studie al meer en meer begon te interesseren in de financiele wereld, hoe markten werken, valuatie van bedrijven,.... Maar ik had het idee dat ik daar niets kon gaan doen met een technische studie, dat ze enkel mensen met economische achtergrond wouden. K had toen ook nog nooit van IB of dergelijke gehoord en ben zo stilaan meer en meer research gaan doen op internet, via kennissen, ... Dus ik wil nu eigenlijk heel graag van een technische carriere switchen naar een carriere in de financiele wereld en dan vooral in IB, corporate finance, asset management, structured finance (sales en trading is niets voor mij net zoals ops/technology).

Vraag is natuurlijk hoe op welke manier ik dat het beste doe?

Zelf had ik 2 opties in gedachten.

Optie 1: nog 3/4 jaar werken, MBA in een topschool proberen en dan op associate level proberen binnen te geraken. Nadeel is natuurlijk dat mijn huidig consultancybedrijf niet M/B/B is en ook geen Fortune 10 of 20 bedrijf (dus veel kleinere kans binnen te geraken bij een top-programma + ik moet het zelf financieren)

Optie 2: in 2012 MSc in Finance gaan volgen aan HEC Paris, LSE, St-Gallen,... Hiermee de nodige geloofwaardigheid krijgen voor mijn interesse/kennis in finance + naam/carriere-faciliteiten van de school gebruiken om op analyst-niveau binnen te geraken in banken in London, Zwitserland, Parijs,...
T probleem is natuurlijk dat deze MSc's duur zijn en ik tegen de tijd dat ik afstudeer al 28 ga zijn (geen idee of BB's mensen aannemen op startfuncties met niet-relevante werkervaring + deze leeftijd).

Any thoughts?
Heb je je al eens aangemeld voor dat soort banen? Ik zou zeggen doen! Wie weet land je een aantal interviews (zou me niet verbazen).

Mocht dat niet lukken zou ik voor een MSc gaan en proberen de zomer er voor al een internship er bij te pakken.

Wat betreft onervaren en geen kennis is vaak geen probleem. Dat leer je on the job. Leeftijd kan in die zin wel een probleempje zijn. Kan, .. want ik ken verder geen late starters begin leeftijd 30 maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100377405
Gewoon lekker de Vault guide eens doorlezen en gewoon applyen. Probeer mee te doen met een Banking Cycle etc. Ik zie hier nu op mijn zomerstage genoeg mensen die iets technisch hebben gedaan en in de 1e week alles leren. Die vault guide leert je de basis beginselen wel en in zo'n gesprek test men gewoon je intelligentie. Weet je al meer zijn de vragen ook lastiger, men gaat wel door tot je iets niet weet en kijkt hoe je het beredeneert..
pi_100377887
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 00:04 schreef Qwerty911 het volgende:
Weet je al meer zijn de vragen ook lastiger, men gaat wel door tot je iets niet weet en kijkt hoe je het beredeneert..
Klopt. Goed punt, men heeft liever dat je een antwoord geeft op zo'n brain teaser dan direct dichtklapt en zegt; I have no idea!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100386259
@sitting_elfling

Nee, nog niet eerder aangemeld voor dit soort banen. Denk dat er wel een kans is dat ik een interview land (ben eerder ook bij McKinsey en BCG mogen langskomen, en die zijn ook redelijk selectief). Grootste probleem is echter dat er op mijn CV niets staat waaruit blijkt dat ik in finance geinteresseerd ben. Het feit dat ik in mijn vrije tijd finance boeken lees, de markten volg en zelf wat op de beurs beleg, kan ik nergens naar voor laten komen. En aangezien ik ook geen student meer ben, kan ik ook niet gewoon wat internships gaan doen of finance EC's (zoals Banking Cycle, ...). Dus ik dacht dat de MSc mij juist dat beetje geloofwaardigheid zou kunnen geven dat ik oprechte interesse in finance heb en het niet puur voor het geld of whatever doe.

Wat betreft de internship heb ik wel nog een vraag. Je stelt voor die te gaan volgen in de zomer voor de MSc. Kan dit eigenlijk, want ik ben dan eigenlijk geen student in zijn penutlimate year? Denk je dat je nog een internship (niet per se IB) kan krijgen in de zomer dat je je MSc afrond?

@Qwerty911

Wat betreft die brainteasers, case interviews; daar heb ik al veel op geoefend als voorbereiding op interviews voor M/B/B, dus ik heb wel een redelijk idee hoe die in elkaar zitten.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 14:23:03 #284
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100390165
Ik denk dat je gewoon eens moet apply'en, ziet er op 't eerste gezicht netjes uit. Interesse in Finance, ach .. daar is Drive-R ook niet mee binnen gekomen. :P
pi_100470667
Dit soort tijden maakt het natuurlijk wel erg interessant om aan het werk te zijn in de finance industry. Met name als je er relatief dicht op zit. Bizar dat je in een korte tijd zoveel kunt mee maken in vergelijking met 3 jaar in de studie banken zitten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100472338
quote:
14s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Dit soort tijden maakt het natuurlijk wel erg interessant om aan het werk te zijn in de finance industry. Met name als je er relatief dicht op zit. Bizar dat je in een korte tijd zoveel kunt mee maken in vergelijking met 3 jaar in de studie banken zitten.
Kan me voorstellen dat het bij jou nu wel druk is. :D
pi_100472697
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 14:23 schreef Sokz het volgende:
Ik denk dat je gewoon eens moet apply'en, ziet er op 't eerste gezicht netjes uit. Interesse in Finance, ach .. daar is Drive-R ook niet mee binnen gekomen. :P
Dit dus.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_100482117
Ok thx voor het advies. Zal mij dan goed voorbereiden en applicaties uitsturen voor analyst posities.

Als backup ga ik nog wel GMAT en TOEFL doen en applyen voor de MSc's. Had zelf de volgende programma's in gedachte: MSc Finance aan LSE, Imperial College, HEC Paris, MA Banking & Finance aan St Gallen. Eerste 2 zullen echter financieel moeilijk haalbaar zijn.

Nog andere Europese 1y programma's die toegevoegde waarde zouden bieden voor jobapplicaties in Londen?
pi_100489653
Denk niet dat van die finance achtige programma's bieden als je LR hebt gedaan. Stof is zo simpel (baseer deze uitspraak uiteraard op een aantal aannames) voor jou dat het weinig gaat toevoegen. Het enige wat allicht interessant zal zijn is meer de wiskundige kant van de economie op.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:48:26 #290
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_100519614
In hoeverre identificeren jullie je eigenlijk met boeken als Monkey Business?
pi_100520872
In vrij beperkte mate. Het is ten eerste bijna een karikatuur, ten tweede een vrij oud boek alweer en ten derde erg Amerikaans.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_100523091
Drive-r, in hoeverre merk jij veel van de 'opgedroogde financieringsmarkten'? Las in het FD dat de markt redelijk op was en dat de overname markt daardoor volledig tot stilstand was gekomen
pi_100532433
Ik zoek relevante cursussen/posities/stages/internships,
zoals ik hier[[ Iets relevants doen aankomend jaar... naast één vak volgen. ]] beschreef heb ik in principe een jaar vrijwel niets 'te doen', maar dus ook net mijn diploma nog niet...
pi_100534653
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:17 schreef Qwerty911 het volgende:
Drive-r, in hoeverre merk jij veel van de 'opgedroogde financieringsmarkten'? Las in het FD dat de markt redelijk op was en dat de overname markt daardoor volledig tot stilstand was gekomen
Da's vervelend, maar ik werk sowieso met meer 'lokale' markten. Dat betekent niet dat deze immuun zijn, maar deze zijn over het algemeen minder gevoelig voor dit soort 'markt sentiment'.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_100539687
Weet iemand trouwens (uit ervaring) wanneer de inschrijvingen voor de Banking Tour 2012 beginnen?

Ik zie dat de LBT 2011 over een paar weken begint maar over een LBT 2012 kan ik niets vinden eigenlijk.

EDIT: Mijn excuses dat het hier nogmaals over moet gaan, maar ik zat eens te denken.

Het lijkt er een beetje op dat grote firms graag studenten uit technische richting aannemen, ik denk dat dit vooral is omdat deze studenten veel met wiskunde en andere analytische vakken in aanraking zijn geweest. Nu begrijp ik dat je een studie doet omdat je die leuk vindt, maar wat nou als de studie die je leuk vindt niet echt veel wiskunde bevat, niet op een niveau waar een bedrijf naar op zoek is.

Is er niet iets wat ik naast mijn studie zou kunnen doen om dit probleem op te lossen? Ik denk namelijk niet dat ik de wiskunde niet aankan, alleen ik krijg het gewoon niet in de opleiding. Het feit dat ik aankomend jaar ook met rechten ga beginnen helpt ook vrij weinig denk ik, want rechten is nou ook niet precies de zwaarste studie met een hoop wiskunde..

Zelf zat ik te denken om misschien toch maar over te stappen op een meer economische studie ipv. een bedrijfseconomische. Micro- en macro-economie bevatten wat meer wiskunde dan Finance en Accounting. Ik vind sowieso van bedrijfseconomie alleen Accounting en Finance leuk, de rest interesseert met niet eigelijk. Volgens mij kan ik als ik wat accounting/financevakken erbij doe alsnog een a/f-master doen. Zou misschien een zomercursus "wiskunde" wat helpen om "er bovenuit te steken"?

Wat vinden jullie ervan?

[ Bericht 76% gewijzigd door Aethereal op 10-08-2011 15:09:52 ]
Play hard, go pro.
pi_100599599
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 05:29 schreef Aethereal het volgende:
Weet iemand trouwens (uit ervaring) wanneer de inschrijvingen voor de Banking Tour 2012 beginnen?

Ik zie dat de LBT 2011 over een paar weken begint maar over een LBT 2012 kan ik niets vinden eigenlijk.

EDIT: Mijn excuses dat het hier nogmaals over moet gaan, maar ik zat eens te denken.

Het lijkt er een beetje op dat grote firms graag studenten uit technische richting aannemen, ik denk dat dit vooral is omdat deze studenten veel met wiskunde en andere analytische vakken in aanraking zijn geweest. Nu begrijp ik dat je een studie doet omdat je die leuk vindt, maar wat nou als de studie die je leuk vindt niet echt veel wiskunde bevat, niet op een niveau waar een bedrijf naar op zoek is.

Is er niet iets wat ik naast mijn studie zou kunnen doen om dit probleem op te lossen? Ik denk namelijk niet dat ik de wiskunde niet aankan, alleen ik krijg het gewoon niet in de opleiding. Het feit dat ik aankomend jaar ook met rechten ga beginnen helpt ook vrij weinig denk ik, want rechten is nou ook niet precies de zwaarste studie met een hoop wiskunde..

Zelf zat ik te denken om misschien toch maar over te stappen op een meer economische studie ipv. een bedrijfseconomische. Micro- en macro-economie bevatten wat meer wiskunde dan Finance en Accounting. Ik vind sowieso van bedrijfseconomie alleen Accounting en Finance leuk, de rest interesseert met niet eigelijk. Volgens mij kan ik als ik wat accounting/financevakken erbij doe alsnog een a/f-master doen. Zou misschien een zomercursus "wiskunde" wat helpen om "er bovenuit te steken"?

Wat vinden jullie ervan?
Dat komt omdat het denkniveau bij een technische studie een stuk hoger is. Rechten is voor een groot deel begrijpend lezen en eenvoudige logische principes kennen. Daarnaast zijn de tentamens vaak gebaseerd op reproductie van feiten. Bij wiskundige vakken wordt vaak aan jou een probleem voorgezet, die jij dan met de geleerde technieken moet gaan oplossen. Zo kwam een keer een vriend bij me met een opdracht die naar zijn mening nergens op sloeg. Na wat brainstormen kwam ik met een aantal invalshoeken waar hij niet aan gedacht had, want dat was niet uitgelegd (!). Hij heeft het uitgewerkt en had er uiteindelijk een 9.2 voor. Haalde normaal ook wel 7.5-8.5 hoor, daar niet van. De meeste studenten deden gewoon de basis dingen die ze altijd al deden en vonden het wel goed zo. Het idee erachter was echter om echt te "winnen" als partij bij deze casus. Waarbij expres jouw partij in een slechte positie zit.

Punt is dat deze firma's willen zien dat je aan een aantal voorwaarden voldoet. Ben je slim, ambitieus, een doorzetter, creatief en scoiaal? Als jij een 8+ voor je rechten haalt en daarmee bij de beste 7% (of zo) hoort én daarnaast in die 4 jaar ook 3 commissies gedaan hebt, een student-assistentschap en een goede stage dan heb je waarschijnlijk best een competitief profiel (afgaande wat ik bij de IBC heb gezien).
pi_100600909
Physics, dat geldt andersom net zo goed. En analytisch denker probeert altijd rationeel de beste oplossing te bedenken. Dat is soms ook nadelig. Tijdens een onderhandeling moet je soms juist van de andere kant redeneren wat alle mogelijke scenarios zijn en daar zoveel mogelijk op anticiperen. Advocaten zijn daae vaak weer veel beter in. Ik durf zelfs te zeggen dat de goeie advocaten de beste bankiers maken. Dat was bij mijn vorige bank in ieder geval zo.

@Aethereal: blijf rechten doen en studeer gewoon goed. Als je slim genoeg bent, kom je er ongeacht je studie toch wel. Een studieswitch gaat echt niks toevoegen. Gewoon lol hebben met rechten, goeie cijfers halen en je komt net zo goed binnen. Wij bekeken rechtenstudies echt met dezelfde aandacht als technische studies. Sterker nog, een goeie rechtenstudent zie ik liever dan een goeie economie student.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_100610550
Het helpt overigens ook als je een leuk balletje op de green kunt slaan. Mijn gehele team hier golft (alle mannen althans) en het helpt wel degelijk qua netwerk, comminicatie en de mate waarin je in een team wordt opgenomen als je ze allemaal de grond inslaat, figuurlijk dan wel te verstaan :P.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_100610748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:48 schreef sitting_elfling het volgende:
Het helpt overigens ook als je een leuk balletje op de green kunt slaan. Mijn gehele team hier golft (alle mannen althans) en het helpt wel degelijk qua netwerk, comminicatie en de mate waarin je in een team wordt opgenomen als je ze allemaal de grond inslaat, figuurlijk dan wel te verstaan :P.
Wauw, wat toevallig dat je dat nu zegt. Tien minuten geleden een studiegenoot aan de telefoon gehad. Heeft dinsdag een interview bij een Nederlandse vermogensbeheerder. Kent een andere eigenaar van een andere grote vermogensbeheerder en een managing partner van een private equity fund.

Edit: hij kent ze van de golfclub ja. :P En blijkbaar bieden ze hem alledrie de kans aan om voor een sollicitatie. Hij is echter minder geinteresseerd in finance. :')

[ Bericht 14% gewijzigd door Rejected op 11-08-2011 19:05:29 ]
pi_100610833
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:53 schreef Rejected het volgende:

[..]

Wauw, wat toevallig dat je dat nu zegt. Tien minuten geleden een studiegenoot aan de telefoon gehad. Heeft dinsdag een interview bij een Nederlandse vermogensbeheerder. Kent een andere eigenaar van een andere grote vermogensbeheerder en een managing partner van een private equity fund.
Ik neem aan dat de clue was dat hij ze op de golfbaan heeft ontmoet :P? Ik ken ook nog wel andere studenten die dat soort verhaal kunnen bevestigen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')