Bedankt maar ik ben geen Christenquote:Op maandag 19 oktober 2015 21:24 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Niettemin, mocht je er interesse voor hebben dan kun je het op deze site lezen:
https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/gal/1/
Of hier:
http://www.willibrordbijb(...)69897%2C69920&wbv=on
Of ergens anders.
Bijbel is een christelijke latijnse term. "De boeken", dat is dus inclusief het nieuwe testament of je het nu leuk vindt of niet.quote:
Dus als ik het goed begrijp schaar jij je onder die karaite joden?quote:
Ik zie het niet als heilig. Maar jij mag dat zo zien hoor. Geen probleem.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Bijbel is een christelijke latijnse term. "De boeken", dat is dus inclusief het nieuwe testament of je het nu leuk vindt of niet.
Ik verwerp het niet. Het was trouwens een verkeerde link. Ik geloof niet dat Abraham, Mozes , Balak, Jezus en co hebben bestaan. Natuurlijk staat er verwijzingen. Dat is het hem juist. Ik zie Jezus in elke religie en denkbeeld terugkomen. In het (verre) verleden. Nu. En in de toekomst.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp schaar jij je onder die karaite joden?
is er ook iets van een nederlandse vertaling voor een karaite jew?
Maar ik vind het nog al wat dat ze het nieuwe testament totaal verwerpen.
terwijl het nieuwe niet zonder het oude kan.
Want als je de bijbel goed gaat bestuderen zul je merken dat Jezus eigenlijk al in het oude testament naar voren komt, niet in de vorm als in het nieuwe testament.
maar er zijn vele verwijzingen naar Jezus te vinden zijn in het oude testament.
Dat is al een ouwe smoes hoor. Noem maar eens wat.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Want als je de bijbel goed gaat bestuderen zul je merken dat Jezus eigenlijk al in het oude testament naar voren komt, niet in de vorm als in het nieuwe testament.
tofquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 20:05 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Ik zie het niet als heilig. Maar jij mag dat zo zien hoor. Geen probleem.
Het is een goed idee om dat eens te gaan doen Sjoemie. Je kunt hele stukken uit het boek opdreunen maar je weet bar weinig van de bijbel zelf, dat blijkt keer op keer. Zo heb ik jou al een paar keer horen beweren dat Mozes de eerste 5 boeken schreef bijvoorbeeld. Ja dat krijg je als je alleen gelooft wat er van de kansel gepredikt wordt en niet opzij durft te kijken.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Want als je de bijbel goed gaat bestuderen
Jezus is een allegorie.quote:
( om on topic te blijven:) Dat heeft Paulus er van gemaakt met de evangelisten in zijn kielzog.quote:
Het maakt Jezus niet minder een farizeër of Kuifje minder blond. De schrijvers lijken hem zo neer te zetten. En wetgeleerden was ook de nieuwe vorm van leiderschap. Het begin hiervan lag toen het hellenisme Jeruzalem bereiktequote:
Mijn post is niet negatief tegenover de Wet/schriftgeleerden. Schriftgeleerden ( of Wetgeleerden zelfde) zijn groep vakgeleerden die predikten. Ze hadden veel autoriteit en achten zeer belangrijk om anderen (hun) wet te onderwijzen. Zeker grote schriftgeleerden verzamelden vele leerlingen om zich heen om dan 'leerscholen' op te richten. Let op met leerscholen bedoeld men een centra van de wetstudie waar de schriftgeleerden zelf de wet beoefenden en deze ook verder ontwikkelde ( zie Jezus en zijn verwijzing naar Mozes zetel)quote:.... Voor de rest is het veel te negatief over rabbijnen en schriftgeleerden. Ik weet niet of de farizeers er ook bij horen, maar die worden in het NT veel te negatief neergezet en waren juist enorm betrokken bij het volk. Daarom waren ze geliefd.
Vandaar mijn reactie dat Jezus zelf ook een farizeeër is in mijn ogen. Dat lijk het NT suggeren. Net zoals de auteur Kuifje als blonde jongen neer zet. Hij had geen zwart haar. En had geen kat maar een hond.quote:Wat ik hier lees lijkt veel op jodenhaat, die de christenen in den beginne kenmerkte. Roddel en achterklap, zonder met bewijzen te komen. Mondelinge leer zegt dit, mondelinge leer zegt zus. Terwijl mondelinge leer niet is neergezet op papier dus we weten er niks van. Of te weinig in elk geval.
Bewijs eerst maar eens dat Jezus ooit geleefd heeft. Alles wat ze hem wel of niet toedichten is tot dan irrelevant.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:04 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Het maakt Jezus niet minder een farizeër of Kuifje minder blond. De schrijvers lijken hem zo neer te zetten. En wetgeleerden was ook de nieuwe vorm van leiderschap. Het begin hiervan lag toen het hellenisme Jeruzalem bereikte
NT noemt paar punten op waaruit blijkt dat Jezus de personage een farizeeër zou kunnen zijn:
* Jezus was leermeester en had discipelen = typisch farizeeën
* Jezus verzamelde discipelen = farizeeën ( " neem een leraar en verwerf studenten" en " de mannen van de Grote vergadering achten het noodzakelijk veel discipelen te werven")
* Jezus preekt regelmatig waar hij kan over de wet = typisch farieeën ( en allen spraken de leermeesters over het huwelijk, reindheid, strafrechten , gedrag naar de armen toe, behandeling ouders)
* Jezus zegt 'heb je naasten lief als jezelf' = farizeeën. Het is ook niet uniek. Hillel was hem voorgegaan.
* Jezus werd benaderd door andere wetsgeleerden en had flinke discussies. Ook dit is verre niet vreemd . We zien dit ook terug bij Hillel school vs Shammai school
"Then spake Jesus to the multitude, and to his disciples,Saying, The scribes and the Pharisees sit in Moses' seat: All therefore whatsoever they bid you observe, [that] observe and do; but do not ye after their works: for they say, and do not. For they bind heavy burdens and grievous to be borne, and lay [them] on men's shoulders; but they [themselves] will not move them with one of their fingers."
Let op Moses seat. Dat is dé plek waar farizeeën hun wet uitlegde. Jezus zegt dat zijn discipelen hen moeten opvolgen. Alleen je had Farzieeën en Farizeeën. Wat we ook heel duidelijk terug lezen in de mondeling overlevering ( talmud). Dus nieuw testament is daar niet uniek in.
Jezus waarschuwd om niet die farizeeën die corrupt zijn te volgen. Identiek wat de talmud zegt.
Anyhow, tuurlijk is Jezus allegorie maar je pakt mijn quote en leest niet waarop ik reageer. Kijk maar mee
[..]
Mijn post is niet negatief tegenover de Wet/schriftgeleerden. Schriftgeleerden ( of Wetgeleerden zelfde) zijn groep vakgeleerden die predikten. Ze hadden veel autoriteit en achten zeer belangrijk om anderen (hun) wet te onderwijzen. Zeker grote schriftgeleerden verzamelden vele leerlingen om zich heen om dan 'leerscholen' op te richten. Let op met leerscholen bedoeld men een centra van de wetstudie waar de schriftgeleerden zelf de wet beoefenden en deze ook verder ontwikkelde ( zie Jezus en zijn verwijzing naar Mozes zetel)
En farizeeën zijn wet uitleggers dus schrift/wet geleerden en rabbijnen ja
Deze schriftgeleerden hadden veel aanhang bij het gewone volk. Iedereen kon een wetgeleerde of uitlegger worden ( en in die tijd was iedereen een wonderdoener)
In het NT worden ze absoluut niet negatief neergezet. Grote onzin. Wel gewaarschuwd omdat bepaalde farizeeën zoals de talmud ook zegt 'geverfd' zijn.
Regelmatig worden verschillende schriftgeleerden/ farizeeën uitgenodigd door Jezus om aan tafel te komen eten. Wat ook weer typerend is voor peruzim
Farzieeën waren even handig met het zwaard dan met de mond. In die tijd was het voor het gewone volk zelfs een eer als ze gedood werden door rechtvaardige farizeeër. Farizeeën dooden niet voor hun land maar voor hun God. Ze zagen zichzelf als martelaren.
[..]
Vandaar mijn reactie dat Jezus zelf ook een farizeeër is in mijn ogen. Dat lijk het NT suggeren. Net zoals de auteur Kuifje als blonde jongen neer zet. Hij had geen zwart haar. En had geen kat maar een hond.
Ik wilde de user laten zien dat zijn uitspraken beetje over the top was. Ik snap de emoties best. Ik ben mij bewust van (ex)Christenen die zeer fel kunnen reageren. En de Jodenhaat die er heerste onder Christenen jegens Joden.
Grotendeel van het talmud is hetzelfde als het nieuw testament. Met grote fantasie en sages en allegorieën mythes werd het volk zoet gehouden. Dit trok de mensen ook enorm aan. En werd populair. Nieuw testament hoort daar in mijn ogen bij.
Een leuk voorbeeld te noemen uit de talmud. Og was van het geslacht van de reuzen die overgebleven was ( bijbel). Talmud geeft een leuk extra power hieraan en zegt dat een geleerde ooit die een hert volgde in een dijbeen van een dood iemand kwam zonder dit te weten. En nadien werd hem vertelt dat dit het been van koning Og was ( hihi)
Abaraham wordt ook vaak in de talmud voorgeschoteld als een reus. Abraham zou zo groot zijn als tiental mannen en hij at net zoveel als tientallen mannen ( hihi)
David hem kennen we allemaal wel. Die uit de bijbel. De talmud zegt dat David heel bekend was om zijn pijl en boog. En David kon wel duizend man met 1 pijl doodden! ( hihi)
Maar ook verhalen over de God zelf. Zo staat er in de talmud dat God de wet ( mondeling leer/ talmud) leert in de hemel en hierover ook discusieeërt met de schrift/wetsgeleerden. ( hihi)
God zou ook treuren om de verwoesting van de tempel en doet aan vasten totdat de tempel is herbouwd is (hihi een god die bid )
God zou spijt hebben over een ooit gezworen eed (hihi welke god heeft nou spijt)
En God doet zelf ook godsdienst plichten. En bidt tot zichzelf (hihi hoe komen ze erop)
Men hoeft het allemaal niet zo serieus te nemen. En hiermee bedoel ik Jezus, Paulus en het hele nieuw testament. En de tora en de oud testament. En de talmud. En..... you name it..
En zeker ook niet letterlijk te nemen. Maar dat lijkt mij vrij duidelijk. Vele teksten uit het nieuw testament ( ook het oud testament en talmud) zijn vaak wonderlijk en naief en kinderachtig. En voor velen ook gewaagd en voor sommigen slecht gekozen.
Maar inderdaad wie hier kritiek op gaat uitoefenen of een weerlegging van deze teksten onderneemt bewijst daarmee een nog grotere naiviteit en bovendien een totaal gebrek aan inzicht in de ware aard van dergelijke fantasieën.
Men zou zich dan ook zeker voorhouden dat hij slechte ogen heeft , geen begrip van verhoudingen toont te bezitten en de waarheid in het aangezicht slaat.
Men moet het genre eenvoudig als zodanig leren zien te vertaan al is men er ook nog zo weinig mee ingenomen
L'allegoria e una verita ascosa sotto bella menzogna
de allegorie is een waarheid , verborgen onder een schone leugen
Nee, het idee dat men moet gaan zoeken naar bewijzen is zeer naief. We zoeken toch ook niet naar Pales?quote:Op donderdag 12 november 2015 21:36 schreef laforest het volgende:
[..]
Bewijs eerst maar eens dat Jezus ooit geleefd heeft. Alles wat ze hem wel of niet toedichten is tot dan irrelevant.
Denk jij dat ie nooit bestaan heeft ?quote:Op donderdag 12 november 2015 21:36 schreef laforest het volgende:
Bewijs eerst maar eens dat Jezus ooit geleefd heeft.
Nee. (maar dat wist je al...)quote:Op vrijdag 13 november 2015 02:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Denk jij dat ie nooit bestaan heeft ?
En waar zou men dit kunnen vinden ? ( concrete verzen graag )quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ach we vallen in herhaling maar dat gebeurt veel hier op het forum.. En ik heb mijn antwoord niet karig, maar in het geheel niet onderbouwd.quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Die vraag was niet naar jou gericht. Jou antwoord wist ik ook al, alhoewel karig onderbouwd.
Er zijn verwijzingen naar de Messias. Joden erkennen Jezus niet als de Messias, net zomin christenen de islamitische Mohammed in zijn hoedanige rol niet erkennen. Dan is het ook logisch dat het joodse geloof het NT niet erkend.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp schaar jij je onder die karaite joden?
is er ook iets van een nederlandse vertaling voor een karaite jew?
Maar ik vind het nog al wat dat ze het nieuwe testament totaal verwerpen.
terwijl het nieuwe niet zonder het oude kan.
Marcus heeft gewoon een namenlijstje uit Jeruzalem in zijn boek gebruikt. Alles ademt een verzonnen mysteriegodsdienst slechts bedoeld voor ingewijdenen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 02:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Denk jij dat ie nooit bestaan heeft ?
Mee eens. Wel een messiaanse Jezus die later een mythe geworden is.quote:Op vrijdag 13 november 2015 12:33 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De evangeliejezus heeft nooit rondgelopen in Galilea.
Knoop dit even goed in je oren Sjoemie, wat Elzies hier zegt. Heb je je hier überhaupt wel eens in verdiept?quote:Op vrijdag 13 november 2015 12:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar ook binnen het Christendom is de rol van de persoon Jezus verdeeld. Want er zijn maar weinig personen zo verschillend beschreven als de persoon Jezus. De evangelische Jezus is zijn bekendste rol, maar binnen veel andere canonieken is Jezus weer een heel ander figuur. Je hebt de ascetische variant, de gnostische variant en de mythologische (voor christenen de historische) variant.
Zelfs de vier evangeliën schilderen vier totaal verschillende en tegenstrijdige persoonlijkheden van Jezus af.quote:Op vrijdag 13 november 2015 12:22 schreef Elzies het volgende:
Maar ook binnen het Christendom is de rol van de persoon Jezus verdeeld. Want er zijn maar weinig personen zo verschillend beschreven als de persoon Jezus. De evangelische Jezus is zijn bekendste rol, maar binnen veel andere canonieken is Jezus weer een heel ander figuur. Je hebt de ascetische variant, de gnostische variant en de mythologische (voor christenen de historische) variant.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |