Dank je wel Perrin voor het kickje
Ik ben het NT aan het lezen ( jaaa voor het eerst) En ik zie het NT compleet anders dan de Christenen, Joden en Atheisten. En ik begin Paulus nu ook te snappen. Naar mijn mening wordt hij niet begrepen. Door de Christenen niet. De huidige Joden niet. En de Atheisten niet. Niet dat daar iets verkeerds aan is maar ik denk dat het wel leuk is om Paulus beter te (leren) begrijpen. Zonder iedereen na te apen. Onderzoek alles zelf en behoudt het goede niet waar?
Wat ik nu ga vertellen is geen kritiek op andere religieuzen of mensen die andere paden hebben gekozen. Ik denk dat Paulus een zekere boodschap verteld want in zijn tijd speelde er nogal wat.
Paulus zegt (statenvertaling):
"Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilicië geboren, opgevoed in deze stad,
aan de voeten van Gamaliël onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt"
Paulus had het hier niet over de wet van Mozes maar de mondelinge leer/wet ( zie
Gamaliël)
Even terug in de tijd. Ongeveer 37 vdj leefden Hillel en Shammai. Zij zijn de oudste tannaim die een hele belangrijke plaats in de mishna innemen. De mishna is onderdeel van de mondelingeleer wat de schriftgeleerden hebben ontwikkeld, een wet dus. Het was een product over de wet. De mishna is de eerste literataire product die bewaard is gebleven. In de mishna worden vele 10 tallen schriftgeleerden genoemd. Wat we nu nog over hebben zijn vooral werken uit de 1e en 2e eeuw van de gangbare jaartelling.
Hillel en Shammai nemen dus een belangrijke rol in de mishna. Vooral Hillel. Men denkt dat Jezus een leerling van Hillel is geweest maar dat is niet hard te maken uiteraard. Wel weten we dat Hillel en Shammai een school hebben gevormd en dat vinden we terug in de mishna. De school van Hillel en de school van Shammai stonden vaak lijnrecht tegenover elkaar. En dan meer in de zin dat Hillel school milder is in hun wet interpretatie terwijl Shammai school een veel strengere interpretatie aanhoudt.
Ongeveer het jaar 40 n de gewone jaartelling zien wij r. Gamliel ( of in Griekse transcriptie Gamaliel I) als voorzitter van het Sanhedrin in Jeruzalem. Hij zou de zoon ( volgens anderen weer een kleinzoon) zijn van Hillel. Hij maakte veel wetten of ja voorderingen. Net zoals zijn vader kwam hij rustig over. Geen onvriendelijke man want we vinden hem ook terug in de Apostelen en wel in Handelingen. En deze Gamaliel was de leermeester van Paulus.
Vlak voor de verwoesting an Jeruzalem heeft hij nog een 18 jaren geleefd.
En tijdens de belegering van Jeruzalem had een andere geleerde : r. B Zakkai . Hij had zich kunnen redden. Hij kreeg van de keizer verlof om ook een leerschool te stichten. En dat werd opgericht in het zuiden van Palestina : Yavne of Yamnia of jamnia. En dit opzetten van deze leerschool is voor het Jodendom van zeer grote belang geworden omdat HIER een heel nieuw geestelijk middelpunt ontstond. En dat niet alleen het verspreidde zich ver buiten de grenzen van Palestina. En werd door veel Joden erkend. Yavne werd ook de zetel van een Sanhendrin in gezet door een voorzitter. En die voorzitter droeg de titel : nasi of tewel Patriach. En deze voorzitter had ook belangrijke functies bij het volk in het Romeinse rijk. R. Zakkai bekleede deze fucntie tot zijn dood.
Door hem staan in de misna een aantal verordeningen die voor veranderde omstandigheden nodig geworden waren
Zakkai werd als Patriach EN als schoolhoofd opgevolgd door rabban Gamaliel II. Hij behoorde tot de 2e generatie ( 90 - 130) en kreeg het hoogste gezag. Hij was de kleinzoon van Gamaliel I. Het patriach functie van Gamaliel II vormt tegelijktijd een belangrijke en een heel onrustige periode in de tannaim tijdlijn. Belangrijk omdat een groot aantal rabbijnse schriftgeleerden onder zijn macht werkten. En onrustig om Gamaliel II met veel macht optrad. En door zijn strenge optreden leidde dat tot vele conflicten. Zijn houding kwam voort uit angst, angt dat het kers verse nieuwe rabbijns Jodendom bedreigd zou worden. Zowel van buitenaf als van binnenuit omdat er meer en meer toenemende oneinigheden en meningsverschillen over de halacha ontstond en ook tussen de Wetgeleerden.
Dus er moest een eenheid komen dacht Gamaliel II en hij wilde dat koste wat het kost doen , tegen elke prijs. Daarom zei hij dat de patriach alle macht heeft en iedereen die moest handhaven. Ook al was je als wetuitleger zo geleerd,en had je zoveel leerlingen en werd je gerespecteerd het maakte niet uit je moest aan de eisen van de patriach voldoen. En wie in strijd ging met de genomen beslissingen van Gamaliel II werd gestrafd en eruit gekickt. En Gamaliel II zette zelfs zijn eigen zwager eruit. Z ook met r. Jozua die ook een afwijkende mening had en eigen meningen bleef volgen en ook steeds populairder begon te worden. Ook met hem had Gamaliel II zeer veel ruzie mee. En uiteindelijk werd Jozua uit zijn ambt gezet door Gamaliel. Maar door het uitzetten van Jozua kwam er een nieuwe voor in de plaatsen en werden de strenge regels door gamaliel over de godsdienst en traditie wat versoepeld. Hierdood konden vele leergierige mensen binnen de leerscool komen. En hierdoor werd dus ook de halachas opnieuw heropent en deze opnieuw vast te stellen. Daardoor kwam volgens de talmud de traktaat 'getuigenissen' zijn ontstaan hebben te danken.
En ondertussen kwam er een verzoening tussen Gamaliel en Jozua
dit geeft een beetje een kijk op de verschillende leerscholen, over de strijd en oneinigheden onder elkaar en de toenemende meningsverschillen
De schriftgeleerden geloofden dat er twee bijbels (tora's) was gegeven aan Mozes op de berg. Een geschreven wet en een mondelinge wet. En dat laatste betekent dat alleen zij (de meerderheid van de schriftgeleerden) de rechtmatige uitleggers van waren.
Oke nu naar het NT. Oh ik gebruik altijd de Statenvertaling alleen soms een Engelse vertaling als het om de OT gaat om een zo neutraal beeld weer te geven. Dus niet een Joodse visie en niet de chistelijke.
Paulus schrijft:
"En dat ik in het Jodendom toenam boven velen van mijn ouderdom in mijn geslacht, zijnde overvloedig ijverig voor mijn
vaderlijke inzettingen'"
"Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus (messias)"
Johannes schrijft: "Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft"
Paulus zegt dus hetzelfde als Johannes. Maar wat betekent dat dan? Lopen zoals 'Hij'? Nou lopen zoals de wet van Mozes.
En hoe deed de Messias dan? Daar geeft Mattheus antwoord op :
"Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u:
Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan'"
Dit is heel duidelijk. Alleen het geschreven wet volgen (die van Mozes) Niet de mondelinge leer ( de schriftgeleerden) Je moet niet de religie van de schriftgeleerden volgen zegt ie maar beter zijn dan hen. Maar hoe dan? Nou door de geschreven wet te volgen.
Zoveel teksten uit de NT vertellen ons dat schriftgeleerden en de farizeeën NIET de geschreven wet (van Mozes) volgenden. Zij volgenden niet de Wet van Mozes! In plaats daarvan volgden zij de tradities. Heel heel heel heel veel tradities. Die zij zelf hebben gemaakt.
Even naar Lukas: "En het geschiedde, als Hij deze dingen sprak, dat een zekere vrouw, de stem verheffende uit de schare, tot Hem zeide: Zalig is de buik, die U gedragen heeft, en de borsten, die Gij hebt gezogen. Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods
horen, en hetzelve
bewaren."
Aha, hoor en doen! Heel Hebreeuws dit. Niet? Waar kennen wij het ook alweer van? Ja van Mozes:
"En hij nam het boek des verbonds, en hij las het voor de oren des volks; en zij zeiden: Al wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij
doen en
gehoorzamen."
Horen en doen dus. We zullen horen en we zullen doen.
Dus Lukas zegt hetzelfde wat Mozes zei
In Johannes is een opmerkelijke tekst te vinden. In de bewuste tekst heeft Jezus een rabbijns geschil met de schriftgeleerden lees maar:
En de Joden verwonderden zich, zeggende: Hoe weet Deze de
Schriften, daar Hij ze niet
geleerd heeft? Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft. Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek. Die van zichzelven spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar Die de eer zoekt Desgenen, Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig, en geen ongerechtigheid is in Hem.
Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Wat zoekt gij Mij te doden?
Met Joden wordt de religieuze / dogmatische Joden bedoeld hé laat dat duidelijk zijn. Hier moet je weten wat de auteur zegt ook hier moet je bekend zijn met de cultuur. Leren en educatie. Leren in Hebreeuws is leren gebaseerd op de geschreven schriften. En educatie is gebaseerd op gemaakte religieuze tradities.
Jezus zegt: "Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet" Waarom zegt Jezus dit? Omdat zij niet de wet van mozes maar de wetten van mensen volgden. En later ga ik daar dieper op in. Want Jezus vervolgt door te zeggen:
"Wat zoekt gij Mij te doden?" En waarom zegt Jezus dit? Omdat Jezus hen iets anders leert dan die wetten en regeltjes van de schriftgeleerden. En Jezus wist wat hem te wachten stond. En ik zal later uitleggen waarom Jezus zoiets zegt als "
wat zoekt gij Mij te doden" want ook dit is niet zomaar uit te lucht gegrepen.
Een tekst uit Johannes:
Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan;
zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen. Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?'Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt. Want indien
gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven
.'Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?'Maw: als zij de woorden van Mozes volgden zouden ze hem ook geloven. Maar dat deden een groot aantal schriftgeleerden niet.
En ik zal hier later uitleggen waarom de schriftgeleerden NOOIT maar dan ook NOOIT Jezus kunnen geloven of welk andere

In rabbijnse Jodendom is alles, echt alles, gebaseerd op de mondeling leer. Dat is alles wat de rabbijnen in al die eeuwen hebben uitgelegd. In het Jodendom zegt men niet :
" In de naam van JHWH......!! " of " in de naam van God of Israël.....!!!" of in naam van de profeten. Nee in het Jodendom doet men dat niet. In het Jodendom citeer je altijd de bekende rabbijnen en geleerden van de vorige generaties. Joden zeggen altijd
" dit en dat werd gezegd door....!!!" of " deze persoon of rabbijn zei in de naam van die persoon of rabbijn het volgende ..."Even weer Mattheus:
En als Zijn discipelen op de andere zijde gekomen waren, hadden zij vergeten broden mede te nemen. En Jezus zeide tot hen:
'Ziet toe, en wacht u van den zuurdesem (seor) der Farizeën en Sadduceën' En zij overlegden bij zichzelven, zeggende: Het is omdat wij geen broden mede genomen hebben. En Jezus, dat wetende, zeide tot hen: Wat overlegt gij bij uzelven, gij kleingelovigen! dat gij geen broden mede genomen hebt? Verstaat gij nog niet? en gedenkt gij niet aan de vijf broden der vijf duizend mannen; en hoevele korven gij opnaamt? Noch aan de zeven broden der vier duizend mannen, en hoevele manden gij opnaamt? Hoe verstaat gij niet, dat Ik u van geen brood gesproken heb, als Ik zeide,
'dat gij u wachten zoudt van den zuurdesem der Farizeën en Sadduceën (seor)'Hebreewse woord is zuur (seor) voor brood. In de tijd van de Israelieten gingen ze niet naar een winkel voor brood. Ze moesten dat maken. Brood gaat rijzen. Iedereen kent dat proces wel. In dit verhaal is dat het sleutel woord. Jezus zegt : niet luisteren naar de leerstelling van Farizeeën en Sadduceeën want zij
infecteren de leer van tora. En waarmee infecteren de schriftgeleerden de Israelieten dan? Je raad het al : met de mondelinge leer (nogmaals zal daar later dieper op in gaan)
Daar gaat het allemaal om hoor. Hier Markus:
Daarna vraagden Hem de Farizeën en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij. Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen; Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele. En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden. Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet. En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen; Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt;
en vele dergelijke dingen doet gijGeen mensen regels volgen. Want nogmaals in die tijd was dat al. En daar spreekt Jezus/ NT constant over. Allemaal tradities en regels die tegen de wet van Mozes gaan. Lijnrecht tegenover de Wet van Mozes.
Oké dit wetende dat men geloofden in twee tora's : een geschreven en een mondelinge en daar onderling ook strijd om was gaan we nu naar Paulus die eerst een aanhanger van deze rabbijnse leer aanhing:
Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt; En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is (
zie deuteronium 4:6 : "Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken, die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit grote volk alleen is een wijs en verstandig volk!") Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is; Maar nu geopenbaard is, en door de profetische Schriften, naar het bevel des eeuwigen Gods, tot gehoorzaamheid des geloofs, onder al de heidenen bekend is gemaakt. Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Paulus zegt precies hetzelfde wat " Jezus" gezegd heeft. De geschreven tora is het belangrijkste. Daar draait alles om in het NT
Maar wat leren of leerden de rabbijnen dan? Dat is een goede vraag. Zoals gezegd de rabbijnen leerden dat er 2 tora' zijn gegeven op de berg aan Mozes. De geschreven en de mondelinge tora. De talmud kwam veel later dan Jezus, dat klopt. Maar in de tijd van Jezus en Paulus was er wel de mondelinge traditie (zoals ik in het begin heb uitgelegd) Die werd overgebracht mondeling namelijk als :
de leerling - discipelPaulus weer:
Want ik heb een vermaak in de
wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar ik zie een andere
wet in mijn leden, welke strijdt tegen de
wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de
wet der zonde, die in mijn leden is
Zie wat Paulus zegt? Welke wetten zou hij het nou over hebben? Nou de wet van God ( mozes) en de mondelinge leer/ wet want ten tijde van Paulus waren verschillende wetten in de omloop. De geschreven wet en de rabbijnse mondelinge wet. Beide wetten hebben deGriekse naam
nomos. Maar hoe weet je nou welke wet er wordt bedoeld? Door de context
We lezen Romeinen: Daarom zal uit de
werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Galaten: Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de
werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus
Romeinen : Want de hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders
der wet zullen gerechtvaardigd worden
Handelingen: En dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door
de wet van Mozes, door Dezen een iegelijk, die gelooft, gerechtvaardigd wordt.
Wat zegt paulus nou? Hoe tegenstrijdig niet? Want wat is het nu? Wel of niet / wel /niet dat de werken van de wet gerechtvaardigd is? Wat is het nu? Wat bedoeld Paulus nu?
Het is eigenlijk niet zo verwarrend als je de traditie van die tijd kent. Want Paulus schrijft ook over de mondelinge Wet ten tijde van Gamaliel. Die in zijn tijd heel actief was. En Paulus laat dus zien dat er verschillende wetten aanwezig waren. De wet van mozes en de wet (bijbelse wet) en die van de mensen ( mondelinge leer)
En ga ik dieper in. Om Paulus te begrijpen zul je twee dingen moeten weten. En daar haal ik het OT erbij:
Thou shalt not follow a multitude to do evil; neither shalt thou bear witness in a cause to turn aside
after a multitude to pervert justice;
For this commandment which I command thee this day, it is not too hard for thee, neither is it far off.
It is not in heaven, that thou shouldest say: 'Who shall go up for us to heaven, and bring it unto us, and make us to hear it, that we may do it?'
Hey, wat lees ik? de wet van Moze is heel simpel om te volgen. Iedereen kan het. Dat staat in de bijbel he? Je hebt niemand nodig. Iedereen kan het.
In de rabbijnse wet staat eigenlijk dat het niet in de hemel is (it is not in Heaven) Zij hebben alles erom heen weggeveegd. De gehele context eromheen is weggehaald. En dat heeft grote gevolgen gehad.
Wat betekent "
het is niet in de hemel" ? Dat betekent dat de tora van mozes niet in de hemel is maar op aarde. En met wie op aarde? In de
handen en
monden van
de meerderheid En wie is die meerderheid? Wij niet nee hoor, nee dat zijn de
rabbijnenRambam heeft een boek geschreven. In zijn boek geeft hij commentaar op de mishna :
http://www.intellectualen(...)undefined.1.fitwidthEn in zijn commentaar op de mishna zegt ie dat je de profeten die je volgt waardeloos zijn. Want nogmaals: je moet
de meederheid volgen! En dat zijn de rabbijnen, en niet de profeten. En hij schrijft dit als commentaar op de mishna , die echt speelde in de tijd van Paulus hoor. De mishna leerde dat de profeten eigenlijk waardeloos zijn. Want de meerderheid heeft autoriteit.
De rambam gaat verder met zijn commentaar op de mishna door het volgende te zeggen: dat je profeten hebben die komen
in de naam van God en zeggen tegen de rabbijnen of rabbijnse wet dat iets niet goed is
doodgemaakt moeten worden. Dus moeten worden geexucuteerd. Dus als je vanuit de hemel gestuurd wordt dus vanuit God dan dien je gedood te worden. Omdat er staat geschreven:
It is not in Heaven Snappie? Dus God heeft geen toestemming gegeven om te leren van de proferen allleen van rabbijnen want die zijn van de logica en de reden ( wat een Griekse gedachtengoed is)
Zie hoe men alles heeft verdraait?
En na aanleiding van die gedachtengoed uit de mishna schrijft Mattheus daar over. Want wat zegt Mattheus? Lees mee:
"Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild"Waarom denk je dat de NT schrijvers zeggen dat een man (Jezus) is gedood? Ze schoppen tegen deze leer van de rabbijnen omdat het regelrecht tegen de tora ingaat deze rabbijnse leer. En in die tijd verwerpten een grote deel van de Joden de wet van Mozes. Ze volgenden immers deze leerstellingen van de rabbijne/ schriftgeleerden. Vandaar dat Jezus opnieuw het onze vader citeert. Vandaar dat de 18e gebed oorspronkelijk uit 18 stuken bestaat en later een 19 stuk is toegevoegd wat niets anders dan een vloek is voor diegenen die niet in hen geloofden. Het was een grote strijd bezig. Hiermee probeerden zij de 'andere' Joden uit de synagogen te houden.
De personage in NT , Jezus dus, volgde niet de interpretatie van de andere wet die heerste ( de mondeling wet) En daarom werd hij gedood. Omdat iedereen die claimt van God af te komen gedood moet worden want:
IT IS NOT IN HEAVEN! DE LAW IS VAN DE MEERDERHEID. En dat waren de schriftgeleerden. En als jij claimt dat je een profeet bent van God ( dus vanuit de hemel komt) moest je gedood worden. En Jezus was toch duidelijk bezig met een profetie als je het NT leest. En dat mocht niet in die tijd. Jezus (of de schrijvers) mochten niet over de wet van mozes spreken want nogmaals zij ( dus de schriftgeleerden) interpreteerden exodus als : IT IS NOT IN HEAVEN
En als jij de rol opneemt van een messias, dan dien je gewoon gedood te worden volgens de mondelinge leer.
En Jezus wist dit. Hij wist maar al te goed dat zijn dood zat aan te komen. Dat lezen we ook terug in het NT.
We bekijken nogmaals Johannes:
En de Joden verwonderden zich, zeggende: Hoe weet Deze de Schriften, daar Hij ze niet geleerd heeft? Jezus antwoordde hun, en zeide: Mijn leer is Mijne niet, maar Desgenen, Die Mij gezonden heeft. Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek. Die van zichzelven spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar Die de eer zoekt Desgenen, Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig, en geen ongerechtigheid is in Hem.
Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet' Wat zoekt gij Mij te doden?Dat kon je niet zeggen. Lees de mishna maar op na. Verdiep je in de mondelinge leer ( lees rabbijnse wet) en die oude gedachten
Lees dit stukje van het NT met in achterhoofd wat ik net allemaal heb gezegd
De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: 'Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is' En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald? Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke ( eruit trekken wat de basis stam is van Messias TO PULL OUT) ; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot MijZie je ? Jezus zegt dat de profeten leerden over God. Want daar gaat het hele fucking OT/tanakh over. Maar dat zegt de mondelinge leer juist niet.
Jezus herhaald Mozes woorden maar dat ging niet samen met de mondelinge wet van de rabbijnen uit die tijd. Want ZIJ hadden autoriteit en niet de profeten. En iedereen die beweert profeet te zijn moest gedood worden.
Aton zegt dat ook maar op een verkeerde manier. Jezus was geen ijveraar maar de schriftgeleerden waren ijveraars. Ijveraars voor
HUN wet.En dat was dus niet de wet van Mozes. Jezus is dus gedood door de schriftgeleerden omdat hij claimt van de vader te zijn ( from heaven) en de rol van messias op zich nam en dat kon gewoon niet.
Weer Mattheus tekst:
"En als Hij in den tempel gekomen was, kwamen tot Hem, terwijl Hij leerde, de overpriesters en de ouderlingen des volks, zeggende:
'Door wat macht doet Gij deze dingen? En Wie heeft U deze macht gegeven?' En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ik zal u ook een woord vragen, hetwelk indien gij Mij zult zeggen, zo zal Ik u ook zeggen, door wat macht Ik deze dingen doe. De doop van Johannes, van waar was die,
uit den hemel, of
uit de mensen? En zij overlegden bij zichzelven en zeiden: Indien wij zeggen:
Uit den hemel; zo zal Hij ons zeggen: Waarom hebt gij hem dan niet geloofd? En indien wij zeggen:
Uit de mensen: zo vrezen wij de schare;
want zij houden allen Johannes voor een profeetWat staat er? Zij vroegen aan Jezus : wie geeft u die bevoegdheid? En Jezus zal antwoord geven maar eerst een vraag terug te stellen door te zeggen : Johannes zijn doop waar komt die vandaan? Van de hemel of van de mensen? En toen zaten de schriftgeleerden na te denken : als we zeggen van de hemel dan kunnen worden we gedood door de autoriteiten maar als we zeggen van de mens dan ook want Johannes was een profeet
En daarom zeiden ze
" we weten het niet" want ze konden Jezus niet serieus nemen want net zoals Johannes sprak Jezus ook in naam van de hemel. Dus hij stelt zich voor als een profeet net zoals Johannes. Dus ze namen hem niet serieus
Jezus is gedood , of althans de schrijvers van het NT zeggen dat hij ( wie het ook is) gedood is juist omdat hij de wet van Mozes leert.
Niet door de ROmeinen. Die hadden schijt aan Israelieten. Jezus is gedood omdat hij zich voorstelde als een profeet en de de wet van Mozes leerden. Dat werd niet getolereerd door de schriftgeleerden.
Paulus kende de mondelinge wet.
Pikei Avot:
Moses received the Torah from Sinai and gave it over to Joshua. Joshua gave it over to the Elders, the Elders to the Prophets, and the Prophets gave it over to the Men of the Great Assembly. They [the Men of the Great Assembly] would always say these three things: Be cautious in judgement. Establish many pupils. And
make a safety fence around the TorahDit is de mondeling leer. Nou let op wat Paulus zegt:
For he (Jesus) is our peace, who hath made both one( Yehuda and Israel)
and hath broken down the middle wall of partition between us (zelfde woord als in de mondeling leer) Having abolished in his flesh
the enmity, even the law of commandments contained in ordinances; for to make in himself of twain one new man, so making peace
Paulus maakt geen einde aan de wet maar aan de dogma! aan de mensen regeltjes
Paulus:
Want zovelen als er uit de werken der wet zijn,
die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet(Mozes), om dat te doen.
Wij zien niet wat hier staat. We begrijpen Paulus niet. Maar lees nou eens wat ie schrijft. Het gaat niet om dat je vervloekt bent als je de wet van mozes doet , nee als je de mensen volgt en niet de wet van Mozes. Maar als je de wet van Mozes wel volgt dan ben je gezegend. Dat is de hele punt die Paulus hier maakt, En hij baseerd zijn tekst van Deuteronium 27:26:
Vervloekt zij, die de woorden dezer wet niet zal bevestigen, doende dezelve! En al het volk zal zeggen: Amen.
Engels:
Cursed be he that confirmeth not the words of this law to do them. And all the people shall say: Amen.Maar de rabbijnen in de talmud leerden ons anders: wees voorzichtig met betrekkingen tot de rabbijnse wetten en besluiten. Zelfs meer voorzichtiger dan die van de tora. De tora bevat verboden. Maar iedereen die een rabbijns besluit/ wet overtreed zal gedood worden.
De tora is de wet van Mozes. Daarom wilden ze Paulus doodden omdat hij , net als Jezus de wet van Mozes leerden en dus tegen de rabbijnse/ mondelinge wet.
Paul starte geen christendom. Alsjeblieft houdt daar over op. Eveneens heeft hij zich niet bekeerd. Hij werd een aanhanger van de geschreven wet. Of te wel de wet van Mozes. Zoals Jezus dat was. Hij volgde wat de Bijbel zei, wat Mozes zei. Hij werd dus geen rabbijnse leraar meer. En daarom zeiden de rabbijnen in Jeruzalem destijds dat hij dood moest want Paulus zetten hen en Gamaliel voor schut. Paulus pakte de rabbijnse wet systeem aan. En als je de leer van de schriftgeleerden aanpakt ...... dan komen ze achter je aan
Paulus :
"Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar"Waar the hell heeft Paulus het over??? Twee verbonden?
Wat gebeurde op de berg Sinai? Daar ontving Mozes de geschreven wet. ( de berg Sinai)
En wat gebeurde er onder de berg? Wat deed het volk? Kom laten wij een eigen God maken ( slavernij Agar) Ze wisten niet wat er gebeurde met Mozes
En dat is wat nu gebeurd. In Paulus tijd de wet van gamaliel. In onze tijd het dogmatische Jodendom en het (nog meer) dogmatisch Christendom. Allemaal wetten en wetten
Het Jodendom volgt de talmud ( boek gemaakt door mensen) en christendom volgt het NT ( boek gemaakt door mensen) en beiden volgen niet meer de wet van Mozes.
Dus bovenop de berg : de geschreven wet. En onder de berg de slavernij ( onderdrukking). Maar beide verbonden kwamen van Sinai. En daar schrijft Paulus over. En zo moet je Paulus lezen. Dat is de context
Maar nog één ding moet men weten om Paulus te begrijpen : de leerstelling "
het is niet in de hemel , en
volg de meerderheidDe kerk komt niet voort uit Paulus geschriften ook niet uit het NT geschriften. De kerk is pas eeuwen later ontstaan. Paulus schrijft over iets heel anders wat speelde in zijn tijd.
En je hoeft er niet in te geloven hoor dat Mozes heeft bestaan of een bergje maar zijn verhalen gaan wel degelijk over de wet van mozes en de wetten van de mens die wel degelijk speelde in zijn tijd.
En daar schrijft hij over. Hij vind dat je de wet van Mozes moet volgen en niets anders. Net zoals Mattheus dat schrijft en al die andere geschriften.
Zowel Jezus als Paulus en al die anderen zijn gedood omdat ze de wet van Mozes predikten.
[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha2 op 23-09-2015 22:29:30 ]