abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juni 2011 @ 20:35:39 #101
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98128931
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat dan wel?
quote:
2s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:28 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met deze redenering dan?

1.1. kip komt uit het ei, kast komt uit de fabriek, de biodiversiteit is er door evolutie, het universum is hier vanwege de big bang, dus: er is een wet van oorzaak en gevolg

2.1. De kip, de kast, de biodiversiteit en het universum zijn natuurlijk
2. de wet van oorzaak en gevolg is natuurlijk (uit 1.1, 2.1)
3. 2 mogelijkheden: wet van oorzaak en gevolg is ontstaan, of is er altijd geweest
4. Als de wet van oorzaak en gevolg is ontstaan, dan is het natuurlijke ontstaan
5. Als de wet van oorzaak en gevolg er altijd is geweest, dan is het natuurlijke er altijd geweest
6. Er zijn 2 vraagstukken mogelijk: hoe kan het natuurlijke ontstaan of hoe kan het natuurlijke er altijd zijn geweest? (uit 4 en 5)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_98128939
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 19:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een echte wetenschapper is per definitie agnost.
Een echte wetenschapper kan gnosis ( inzicht ) hebben, maar ook agnost ( gebrek aan inzicht ) hebben. Wetenschapper is niet per definitie agnost.
quote:
Iemand die het bestaan van God wel of niet wil bevestigen of ontkrachten is een agnost.
Dit slaat dus nergens op.
pi_98128957
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:34 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Omdat het afhankelijk kan zijn van wat het antwoord op die vraag is. :P
Dan zou ik vragen: is het een natuurwetenschappelijk of een theologisch vraagstuk?
pi_98128998
quote:
3s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

[..]

Wat bedoel je met "het natuurlijke"?
  maandag 13 juni 2011 @ 20:36:49 #105
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129021
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan zou ik vragen: is het een natuurwetenschappelijk of een theologisch vraagstuk?
Lijkt mij een filosofisch vraagstuk.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_98129206
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Lijkt mij een filosofisch vraagstuk.
Het lijkt mij een natuurwetenschappelijk vraagstuk. Ik zou niet weten wat "de filosofie" hierover zou moeten zeggen. Misschien denk ik te fysisch, maar ik zou niet weten wat voor ideeën ik hierover enigszins serieus zou moeten nemen wat niet hevig op fysisch redeneren leunt.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:40:07 #107
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129212
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "het natuurlijke"?
De fysieke wereld.
pi_98129227
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De fysieke wereld.
Het universum?
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 20:40:55 #109
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98129252
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:34 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Ik ben atheïst maar neem niet de stelling aan dat God onmogelijk kan bestaan
Ik hecht enkel geen waarde aan het concept "god" en het heeft dan ook geen enkele plaats in mijn leven, maar de term agnost zou aangeven dat ik het bestaan van God even waarschijnlijk acht als het niet bestaan van God. Aangezien ik nooit enig bewijs heb gezien dat hij wel bestaat ben ik dus atheïst, alhoewel ik weet dat het nooit bewezen zal kunnen worden dat hij niet bestaat.
Dan ben je dus gewoon agnostisch. De term zegt niet specifiek iets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een God, maar wel dat die waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden hoe klein die ook is. Bij het atheïstisme sluit men compleet uit dat een God of derivaten kunnen bestaan.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:41:03 #110
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129258
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het universum?
Dat is een onderdeel van de fysieke wereld. Het is ook mogelijk dat er meerdere universums bestaan, naast dit universum.
pi_98129334
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:32 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

In de religieuze betekenis ' Agnost ' wil zeggen: gebrek aan inzicht in het Zelf.
Atheïst betekent : de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden.
Dit wil zeggen dat deze begrippen niets met elkaar te maken hebben.

[..]

Inzicht in het Zelf heeft dus niks te maken met een godsbewijs.

[..]

Wat dus nergens op slaat, gezien inzicht in het Zelf niks met Atheïsme te maken heeft.
Wat bedoel je precies met 'inzicht in het Zelf'? En wat houdt dat 'Zelf' in? De enige manier waarop ik agnosticisme ooit eerder ben tegengekomen (dat wil niet zeggen dat het de enige of juiste interpretatie is) is zoals ik het eerder beschreef, en zoals ik het ook anderen in dit topic zie gebruiken: "Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen." (van wikipedia)
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_98129336
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat is een onderdeel van de fysieke wereld. Het is ook mogelijk dat er meerdere universums bestaan, naast dit universum.
Dus wat klopt er dan precies niet toen ik stelde

quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je mist volgens mij het punt volkomen. Ik zal het je nog es vragen: wat doet een religieuze overtuiging toe in het vraagstuk "hoe het universum is ontstaan"?
Had ik daar het metafysische "multiversum" moeten noemen?

Dit is één van de redenen waarom ik in bepaalde gevallen uiterst sceptisch ben over "filosofie" (als metafysica, in tegenstelling tot fysica). Het is vaak in mijn ogen vaag gewauwel.
pi_98129399
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan ben je dus gewoon agnostisch. De term zegt niet specifiek iets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een God, maar wel dat die waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden hoe klein die ook is. Bij het atheïstisme sluit men compleet uit dat een God of derivaten kunnen bestaan.
Agnostisch verwar je misschien met allergisch ?
pi_98129512
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Zelfs Dawkins is dan een agnost en geen atheïst
En sinds wanneer bestaat er iets als atheïstisme of bedenk je die ter plekke
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 20:45:53 #115
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98129522
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Agnostisch verwar je misschien met allergisch ?
Nee.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:46:04 #116
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129529
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus wat klopt er dan precies niet toen ik stelde

[..]

Had ik daar het metafysische "multiversum" moeten noemen?
Universum is slechts een deel van de fysieke wereld, eveneens als de aarde een deel is van de fysieke wereld. Hoe het universum is ontstaan kan je onderzoeken, maar dat zegt niets over hoe het fysische is ontstaan.
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 20:47:02 #117
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98129570
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:45 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Zelfs Dawkins is dan een agnost en geen atheïst
En sinds wanneer bestaat er iets als atheïstisme of bedenk je die ter plekke
Nee dat maakt de spellingscontrole soms van atheïstisch, soms maakt hij er ook autistisch van.
pi_98129584
quote:
3s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Universum is slechts een deel van de fysieke wereld, eveneens als de aarde een deel is van de fysieke wereld. Hoe het universum is ontstaan kan je onderzoeken, maar dat zegt niets over hoe het fysische is ontstaan.
En dat fysische is dan het multiversum? Wat zou, behalve het universum, nog meer onder "het fysische" moeten vallen?
pi_98129696
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee dat maakt de spellingscontrole soms van atheïstisch, soms maakt hij er ook autistisch van.
ik was al bang dat je vond dat atheïsme een soort geloof is ;)
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 20:50:30 #120
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98129741
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:49 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

ik was al bang dat je vond dat atheïsme een soort geloof is ;)
Dat zou het eerder een ideologie zijn.
pi_98129750
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:42 schreef M.rak het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met 'inzicht in het Zelf'? En wat houdt dat 'Zelf' in? De enige manier waarop ik agnosticisme ooit eerder ben tegengekomen (dat wil niet zeggen dat het de enige of juiste interpretatie is) is zoals ik het eerder beschreef, en zoals ik het ook anderen in dit topic zie gebruiken: "Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen." (van wikipedia)
Als dat op Wiki staat is Wiki foute informatie, althans in de religieuze context. En ik mag aannemen dat dit hier het geval is, en dan betekent gnosis, het inzicht hebben van je innerlijke, ja aard en je persoon en zijn verband in de kosmos, je zijn. En als anderen dit ook zo begrijpen zijn alle anderen fout. Agnosten zijn nog niet ingewijde personen in de intuïtieve zelfkennis.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:51:15 #122
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129784
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En dat fysische is dan het multiversum? Wat zou, behalve het universum, nog meer onder "het fysische" moeten vallen?
Alles wat fysiek is, dus als blijkt dat het multiversum de laatste orde van grootte is, dan is dat het fysische, maar als er nog iets bestaat naast het multiversum dat ook fysiek is, maar dat we nu nog geen naam kunnen geven, dan is dat het fysische. Als het fysische is opgehouden, houdt ook de natuurkunde op.
pi_98129804
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef ATON het volgende:
Agnosten zijn nog niet ingewijde personen in de intuïtieve zelfkennis.
Waar haal je dit soort definities vandaan?

Ik denk dat hier op Wiki

quote:
Agnostic (Greek: - a-, without + gnsis, knowledge) was used by Thomas Henry Huxley in a speech at a meeting of the Metaphysical Society in 1876[10] to describe his philosophy which rejects all claims of spiritual or mystical knowledge. Early Christian church leaders used the Greek word gnosis (knowledge) to describe "spiritual knowledge." Agnosticism is not to be confused with religious views opposing the ancient religious movement of Gnosticism in particular; Huxley used the term in a broader, more abstract sense.[11] Huxley identified agnosticism not as a creed but rather as a method of skeptical, evidence-based inquiry.[12]
de gangbare definitie wordt gehanteerd.
pi_98129847
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Alles wat fysiek is, dus als blijkt dat het multiversum de laatste orde van grootte is, dan is dat het fysische, maar als er nog iets bestaat naast het multiversum dat ook fysiek is, maar dat we nu nog geen naam kunnen geven, dan is dat het fysische. Als het fysische is opgehouden, houdt ook de natuurkunde op.
Dus eigenlijk heb je geen idee. Laten we het anders es concreet houden :')
pi_98129867
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat zou het eerder een ideologie zijn.
zit soms zo weinig verschil tussen die 2 dat het niet te onderscheiden is
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 20:53:08 #126
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98129883
quote:
quote:
agnosticisme
ag·nos·ti·cis·me
/aχnɔstisɪsmə/, /ɑχnɔstisɪsmə/
zelfstandig naamwoord; het
ontleend aan Engels agnosticism
1.

(filosofie) de vooral door Spencer en Huxley ontwikkelde leer, dat we geen kennis kunnen hebben van een boven onze ervaring uitgaande orde
Dikke van Dale.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:53:16 #127
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98129890
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heb je geen idee. Laten we het anders es concreet houden :')
Ja, als we dingen gaan stellen, zijn we net zo slecht bezig als de gemiddelde theïst.
pi_98129995
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Elaine Pagels. Of dacht je dat ik dit zelf verzin ? :-)
  maandag 13 juni 2011 @ 20:56:00 #129
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98130039
Het agnosticisme waar ATON het heeft is ontleend uit het Grieks en niet uit het Engels, zoals in de van Dale staat, dus waarschijnlijk hebben we het hier over 2 verschillende dingen.
pi_98130054
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ja, als we dingen gaan stellen, zijn we net zo slecht bezig als de gemiddelde theïst.
Ik ben best in staat om iets over "het multiversum" te stellen hoor, maar dan in fysische context. En erbij zeggend dat het metafysica is, geïnspireerd door fysische ideeën die we slecht begrijpen. Maar dan heeft het in elk geval nog enig contact met de natuurwetenschappen zoals we die kennen.

Ik kan nog steeds niks met je OP, maar laten we er maar over op houden; ik heb mijn dagelijkse dosis "filosofie" weer gehad voor vandaag.
pi_98130070
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat hier op Wiki

[..]

de gangbare definitie wordt gehanteerd.
Nou gangbaar. Ik zou eerder van gebrek aan kennis spreken.( in de religieuze context )
pi_98130081
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Elaine Pagels. Of dacht je dat ik dit zelf verzin ? :-)
Da's prima, maar niet bepaald de gangbare betekenis van het woord; dan ga je het etymologisch linken aan de gnostiek, iets wat normaliter niet gedaan wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Nou gangbaar. Ik zou eerder van gebrek aan kennis spreken.( in de religieuze context )
Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis, geïnspireerd op die van Huxley. En dat is ook de betekenis die ik persoonlijk het vaakst tegenkom. Niet zo gek natuurlijk; het wordt al een stuk specifieker als je je toespitst op de gnostiek.
  maandag 13 juni 2011 @ 20:58:44 #133
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98130197
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's prima, maar niet bepaald de gangbare betekenis van het woord; dan ga je het etymologisch linken aan de gnostiek, iets wat normaliter niet gedaan wordt.
Het moet ook niet etymologisch gelinkt worden aan de gnostiek, maar aan het gnosticisme. Klein, maar toch groot verschil.
quote:
[..]

Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis. Of meen je dat de definitie van Pagels vaker wordt gebruikt?
pi_98130244
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:53 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Als ze gnosis ook in de religieuze context plaatsen zitten ze fout, inclusief den Dikke.
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 21:00:39 #135
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_98130326
quote:
quote:
Agnosticism is the view that certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, but also other religious and metaphysical claims—are unknown or unknowable.[1][2][3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism
quote:
Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
quote:
Agnosticism is the position of believing that knowledge of the existence or non-existence of god is impossible. It is often put forth as a middle ground between theism and atheism.
http://skepdic.com/agnosticism.html
En die zitten zeker ook allemaal fout? Ik zou zeggen mail ze even en attendeer ze even op wat volgens jou juist is.
pi_98130524
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

En die zitten zeker ook allemaal fout? Ik zou zeggen mail ze even en attendeer ze even op wat volgens jou juist is.
Er wordt ook duidelijk gesteld dat de definitie gebaseerd is op die van Huxley, in de 19e eeuw. Dat er dan een Pagels is die haar eigen notie van het woord gebruikt in haar eigen specifieke vakgebied, dat moet ze dan zelf maar weten. Ze heeft er geen patent op aangevraagd, neem ik aan :')
pi_98130617
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Als ze gnosis ook in de religieuze context plaatsen zitten ze fout, inclusief den Dikke.
maar de term agnost zoals de meeste in dit topic gebruiken heeft niks te maken met de gnostiek waar jij het over hebt. Woorden kunnen andere betekenissen hebben in een andere context
  maandag 13 juni 2011 @ 21:06:25 #138
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98130761
Mag ik hieruit afleiden dat het gnosticisme een filosofische positie is, die wel bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen?
pi_98130773
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar hebben we het weer: Gangbaar. En dan ?

quote:
Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis, geïnspireerd op die van Huxley. En dat is ook de betekenis die ik persoonlijk het vaakst tegenkom. Niet zo gek natuurlijk; het wordt al een stuk specifieker als je je toespitst op de gnostiek.
Heb ik er niet duidelijk genoeg bij geschreven IN DE RELIGIEUZE CONTEXT ? En als dat begrip verkeerd gebruikt wordt in deze context zal ik dit aanstippen. En als ik effe eerlijk mag zijn, dan schat ik de mening van prof. M.Tardieu, L.Schottroff, P.Perkins en E.Pagels toch hoger in dan de uwe hoor, neem me niet kwalijk.
pi_98130807
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef naatje_1 het volgende:
Mag ik hieruit afleiden dat het gnosticisme een filosofische positie is, die wel bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen?
Wat heeft filosofie met het bovennatuurlijke te maken?
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_98130843
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ja, dat is bij deze duidelijk.
  maandag 13 juni 2011 @ 21:07:47 #142
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98130846
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:07 schreef Klaudias het volgende:

[..]

quote:
Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
Dat.
pi_98130916
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:07 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

[..]

Dat.
je had het over gnosticisme.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_98130990
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:53 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Als we dan toch op wiki aan het kijken zijn
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism
quote:
Prominent atheist Richard Dawkins makes a similar point in The God Delusion: "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden."
waar ik me wel in kan vinden
dus agnostische atheïst waarbij ik voor het gemak agnostische laat vallen omdat het zo'n mond vol is
pi_98130999
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef ATON het volgende:
We hebben het hier nergens over de gnostiek. De term wordt hier in algemene religieuze/filosofische termen gebruikt. Waarom je dan de gnostiek als Christelijke stroming erbij haalt is me een raadsel.
  maandag 13 juni 2011 @ 21:10:06 #146
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_98131001
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:08 schreef Klaudias het volgende:

[..]

je had het over gnosticisme.
Ja, maar agnosticisme is het tegenovergestelde van het gnosticisme.
pi_98131086
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:07 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Nou, dat vraag ik mezelf ook af, en toch op wiki plakken ze dit:
quote:
pi_98131088
Maar dat is het probleem ook met dit soort discussies. Etymologische discussies zijn concreter dan het daadwerkelijke onderwerp.
  maandag 13 juni 2011 @ 21:13:47 #149
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_98131238
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 20:33 schreef Haushofer het volgende:
Je mist volgens mij het punt volkomen. Ik zal het je nog es vragen: wat doet een religieuze overtuiging toe in het vraagstuk "hoe het universum is ontstaan"?
De vraag is natuurlijk of het slechts een wetenschappelijk vraagstuk is. De natuurkunde gaat uit van de "singulariteit", dit geeft aan dat er een probleem is in het model. In werkelijkheid is er niets wat correspondeert met die singulariteit.
Vanaf een klein ogenblik na de singulariteit is er een natuurkundig model voor de evolutie van het heelal, niet van het ontstaan van het heelal, dat ligt "voor" of "buiten" de singulariteit.

Ook de vraag waarom er überhaupt iets bestaat valt denk ik ook buiten de wetenschap, of de vraag waarom de natuurwetten zo zijn als ze zijn en de vraag naar andere werkelijkheden buiten de onze. Ook de vraag van de relatie van het subject met de realiteit is een meer dan wetenschappelijke vraag.
Ik zou het niet direct religieuze vragen noemen, in de zin zoals velen de religie beschouwen, maar metafysiche vragen (of beter overtuigingen), die zich soms als een diep religieuze ervaring kunnen openbaren (waarom en hoe de hersenen dit doen is dan misschien weer wetenschap, maar de inhoud van die ervaring niet, die is trancendent)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_98131246
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Heb ik er niet duidelijk genoeg bij geschreven IN DE RELIGIEUZE CONTEXT ? En als dat begrip verkeerd gebruikt wordt in deze context zal ik dit aanstippen. En als ik effe eerlijk mag zijn, dan schat ik de mening van prof. M.Tardieu, L.Schottroff, P.Perkins en E.Pagels toch hoger in dan de uwe hoor, neem me niet kwalijk.
het is niet de context waarin ik of De_Kardinaal het in deze gebruikt
er is geen enkele aanwijzing dat we het op jouw manier gebruiken
en jij bent tot nu toe de enige in dit topic die daadwerkelijk iets met gnostiek doet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')