quote:
quote:Op maandag 13 juni 2011 20:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wat is er mis met deze redenering dan?
1.1. kip komt uit het ei, kast komt uit de fabriek, de biodiversiteit is er door evolutie, het universum is hier vanwege de big bang, dus: er is een wet van oorzaak en gevolg
2.1. De kip, de kast, de biodiversiteit en het universum zijn natuurlijk
2. de wet van oorzaak en gevolg is natuurlijk (uit 1.1, 2.1)
3. 2 mogelijkheden: wet van oorzaak en gevolg is ontstaan, of is er altijd geweest
4. Als de wet van oorzaak en gevolg is ontstaan, dan is het natuurlijke ontstaan
5. Als de wet van oorzaak en gevolg er altijd is geweest, dan is het natuurlijke er altijd geweest
6. Er zijn 2 vraagstukken mogelijk: hoe kan het natuurlijke ontstaan of hoe kan het natuurlijke er altijd zijn geweest? (uit 4 en 5)
Een echte wetenschapper kan gnosis ( inzicht ) hebben, maar ook agnost ( gebrek aan inzicht ) hebben. Wetenschapper is niet per definitie agnost.quote:Op maandag 13 juni 2011 19:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een echte wetenschapper is per definitie agnost.
Dit slaat dus nergens op.quote:Iemand die het bestaan van God wel of niet wil bevestigen of ontkrachten is een agnost.
Dan zou ik vragen: is het een natuurwetenschappelijk of een theologisch vraagstuk?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Omdat het afhankelijk kan zijn van wat het antwoord op die vraag is.
Wat bedoel je met "het natuurlijke"?quote:
Lijkt mij een filosofisch vraagstuk.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zou ik vragen: is het een natuurwetenschappelijk of een theologisch vraagstuk?
Het lijkt mij een natuurwetenschappelijk vraagstuk. Ik zou niet weten wat "de filosofie" hierover zou moeten zeggen. Misschien denk ik te fysisch, maar ik zou niet weten wat voor ideeën ik hierover enigszins serieus zou moeten nemen wat niet hevig op fysisch redeneren leunt.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:36 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Lijkt mij een filosofisch vraagstuk.
De fysieke wereld.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "het natuurlijke"?
Het universum?quote:
Dan ben je dus gewoon agnostisch. De term zegt niet specifiek iets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een God, maar wel dat die waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden hoe klein die ook is. Bij het atheïstisme sluit men compleet uit dat een God of derivaten kunnen bestaan.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:34 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Ik ben atheïst maar neem niet de stelling aan dat God onmogelijk kan bestaan
Ik hecht enkel geen waarde aan het concept "god" en het heeft dan ook geen enkele plaats in mijn leven, maar de term agnost zou aangeven dat ik het bestaan van God even waarschijnlijk acht als het niet bestaan van God. Aangezien ik nooit enig bewijs heb gezien dat hij wel bestaat ben ik dus atheïst, alhoewel ik weet dat het nooit bewezen zal kunnen worden dat hij niet bestaat.
Dat is een onderdeel van de fysieke wereld. Het is ook mogelijk dat er meerdere universums bestaan, naast dit universum.quote:
Wat bedoel je precies met 'inzicht in het Zelf'? En wat houdt dat 'Zelf' in? De enige manier waarop ik agnosticisme ooit eerder ben tegengekomen (dat wil niet zeggen dat het de enige of juiste interpretatie is) is zoals ik het eerder beschreef, en zoals ik het ook anderen in dit topic zie gebruiken: "Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen." (van wikipedia)quote:Op maandag 13 juni 2011 20:32 schreef ATON het volgende:
[..]
[..]
In de religieuze betekenis ' Agnost ' wil zeggen: gebrek aan inzicht in het Zelf.
Atheïst betekent : de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden.
Dit wil zeggen dat deze begrippen niets met elkaar te maken hebben.
[..]
Inzicht in het Zelf heeft dus niks te maken met een godsbewijs.
[..]
Wat dus nergens op slaat, gezien inzicht in het Zelf niks met Atheïsme te maken heeft.
Dus wat klopt er dan precies niet toen ik steldequote:Op maandag 13 juni 2011 20:41 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat is een onderdeel van de fysieke wereld. Het is ook mogelijk dat er meerdere universums bestaan, naast dit universum.
Had ik daar het metafysische "multiversum" moeten noemen?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je mist volgens mij het punt volkomen. Ik zal het je nog es vragen: wat doet een religieuze overtuiging toe in het vraagstuk "hoe het universum is ontstaan"?
Agnostisch verwar je misschien met allergisch ?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan ben je dus gewoon agnostisch. De term zegt niet specifiek iets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een God, maar wel dat die waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden hoe klein die ook is. Bij het atheïstisme sluit men compleet uit dat een God of derivaten kunnen bestaan.
Zelfs Dawkins is dan een agnost en geen atheïstquote:Op maandag 13 juni 2011 20:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dan ben je dus gewoon agnostisch. De term zegt niet specifiek iets over de waarschijnlijkheid van het bestaan van een God, maar wel dat die waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden hoe klein die ook is. Bij het atheïstisme sluit men compleet uit dat een God of derivaten kunnen bestaan.
Nee.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Agnostisch verwar je misschien met allergisch ?
Universum is slechts een deel van de fysieke wereld, eveneens als de aarde een deel is van de fysieke wereld. Hoe het universum is ontstaan kan je onderzoeken, maar dat zegt niets over hoe het fysische is ontstaan.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus wat klopt er dan precies niet toen ik stelde
[..]
Had ik daar het metafysische "multiversum" moeten noemen?
Nee dat maakt de spellingscontrole soms van atheïstisch, soms maakt hij er ook autistisch van.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Zelfs Dawkins is dan een agnost en geen atheïst
En sinds wanneer bestaat er iets als atheïstisme of bedenk je die ter plekke
En dat fysische is dan het multiversum? Wat zou, behalve het universum, nog meer onder "het fysische" moeten vallen?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:46 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Universum is slechts een deel van de fysieke wereld, eveneens als de aarde een deel is van de fysieke wereld. Hoe het universum is ontstaan kan je onderzoeken, maar dat zegt niets over hoe het fysische is ontstaan.
ik was al bang dat je vond dat atheïsme een soort geloof isquote:Op maandag 13 juni 2011 20:47 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee dat maakt de spellingscontrole soms van atheïstisch, soms maakt hij er ook autistisch van.
Dat zou het eerder een ideologie zijn.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
ik was al bang dat je vond dat atheïsme een soort geloof is
Als dat op Wiki staat is Wiki foute informatie, althans in de religieuze context. En ik mag aannemen dat dit hier het geval is, en dan betekent gnosis, het inzicht hebben van je innerlijke, ja aard en je persoon en zijn verband in de kosmos, je zijn. En als anderen dit ook zo begrijpen zijn alle anderen fout. Agnosten zijn nog niet ingewijde personen in de intuïtieve zelfkennis.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:42 schreef M.rak het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met 'inzicht in het Zelf'? En wat houdt dat 'Zelf' in? De enige manier waarop ik agnosticisme ooit eerder ben tegengekomen (dat wil niet zeggen dat het de enige of juiste interpretatie is) is zoals ik het eerder beschreef, en zoals ik het ook anderen in dit topic zie gebruiken: "Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen." (van wikipedia)
Alles wat fysiek is, dus als blijkt dat het multiversum de laatste orde van grootte is, dan is dat het fysische, maar als er nog iets bestaat naast het multiversum dat ook fysiek is, maar dat we nu nog geen naam kunnen geven, dan is dat het fysische. Als het fysische is opgehouden, houdt ook de natuurkunde op.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En dat fysische is dan het multiversum? Wat zou, behalve het universum, nog meer onder "het fysische" moeten vallen?
Waar haal je dit soort definities vandaan?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef ATON het volgende:
Agnosten zijn nog niet ingewijde personen in de intuïtieve zelfkennis.
de gangbare definitie wordt gehanteerd.quote:Agnostic (Greek: - a-, without + gnsis, knowledge) was used by Thomas Henry Huxley in a speech at a meeting of the Metaphysical Society in 1876[10] to describe his philosophy which rejects all claims of spiritual or mystical knowledge. Early Christian church leaders used the Greek word gnosis (knowledge) to describe "spiritual knowledge." Agnosticism is not to be confused with religious views opposing the ancient religious movement of Gnosticism in particular; Huxley used the term in a broader, more abstract sense.[11] Huxley identified agnosticism not as a creed but rather as a method of skeptical, evidence-based inquiry.[12]
Dus eigenlijk heb je geen idee. Laten we het anders es concreet houdenquote:Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Alles wat fysiek is, dus als blijkt dat het multiversum de laatste orde van grootte is, dan is dat het fysische, maar als er nog iets bestaat naast het multiversum dat ook fysiek is, maar dat we nu nog geen naam kunnen geven, dan is dat het fysische. Als het fysische is opgehouden, houdt ook de natuurkunde op.
zit soms zo weinig verschil tussen die 2 dat het niet te onderscheiden isquote:Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat zou het eerder een ideologie zijn.
quote:Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef ATON het volgende:
quote:agnosticisme
ag·nos·ti·cis·me
/aχnɔstisɪsmə/, /ɑχnɔstisɪsmə/
zelfstandig naamwoord; het
ontleend aan Engels agnosticism
1.
(filosofie) de vooral door Spencer en Huxley ontwikkelde leer, dat we geen kennis kunnen hebben van een boven onze ervaring uitgaande orde
Dikke van Dale.
Ja, als we dingen gaan stellen, zijn we net zo slecht bezig als de gemiddelde theïst.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heb je geen idee. Laten we het anders es concreet houden
Elaine Pagels. Of dacht je dat ik dit zelf verzin ? :-)quote:Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar haal je dit soort definities vandaan?
Ik ben best in staat om iets over "het multiversum" te stellen hoor, maar dan in fysische context. En erbij zeggend dat het metafysica is, geïnspireerd door fysische ideeën die we slecht begrijpen. Maar dan heeft het in elk geval nog enig contact met de natuurwetenschappen zoals we die kennen.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ja, als we dingen gaan stellen, zijn we net zo slecht bezig als de gemiddelde theïst.
Nou gangbaar. Ik zou eerder van gebrek aan kennis spreken.( in de religieuze context )quote:Op maandag 13 juni 2011 20:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar haal je dit soort definities vandaan?
Ik denk dat hier op Wiki
[..]
de gangbare definitie wordt gehanteerd.
Da's prima, maar niet bepaald de gangbare betekenis van het woord; dan ga je het etymologisch linken aan de gnostiek, iets wat normaliter niet gedaan wordt.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Elaine Pagels. Of dacht je dat ik dit zelf verzin ? :-)
Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis, geïnspireerd op die van Huxley. En dat is ook de betekenis die ik persoonlijk het vaakst tegenkom. Niet zo gek natuurlijk; het wordt al een stuk specifieker als je je toespitst op de gnostiek.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou gangbaar. Ik zou eerder van gebrek aan kennis spreken.( in de religieuze context )
Het moet ook niet etymologisch gelinkt worden aan de gnostiek, maar aan het gnosticisme. Klein, maar toch groot verschil.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's prima, maar niet bepaald de gangbare betekenis van het woord; dan ga je het etymologisch linken aan de gnostiek, iets wat normaliter niet gedaan wordt.
quote:[..]
Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis. Of meen je dat de definitie van Pagels vaker wordt gebruikt?
quote:Op maandag 13 juni 2011 20:50 schreef ATON het volgende:
quote:Agnosticism is the view that certain claims—especially claims about the existence or non-existence of any deity, but also other religious and metaphysical claims—are unknown or unknowable.[1][2][3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism
quote:Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
En die zitten zeker ook allemaal fout? Ik zou zeggen mail ze even en attendeer ze even op wat volgens jou juist is.quote:Agnosticism is the position of believing that knowledge of the existence or non-existence of god is impossible. It is often put forth as a middle ground between theism and atheism.
http://skepdic.com/agnosticism.html
Er wordt ook duidelijk gesteld dat de definitie gebaseerd is op die van Huxley, in de 19e eeuw. Dat er dan een Pagels is die haar eigen notie van het woord gebruikt in haar eigen specifieke vakgebied, dat moet ze dan zelf maar weten. Ze heeft er geen patent op aangevraagd, neem ik aanquote:Op maandag 13 juni 2011 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
En die zitten zeker ook allemaal fout? Ik zou zeggen mail ze even en attendeer ze even op wat volgens jou juist is.
maar de term agnost zoals de meeste in dit topic gebruiken heeft niks te maken met de gnostiek waar jij het over hebt. Woorden kunnen andere betekenissen hebben in een andere contextquote:Op maandag 13 juni 2011 20:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Als ze gnosis ook in de religieuze context plaatsen zitten ze fout, inclusief den Dikke.
Daar hebben we het weer: Gangbaar. En dan ?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's prima, maar niet bepaald de gangbare betekenis van het woord; dan ga je het etymologisch linken aan de gnostiek, iets wat normaliter niet gedaan wordt.
Heb ik er niet duidelijk genoeg bij geschreven IN DE RELIGIEUZE CONTEXT ? En als dat begrip verkeerd gebruikt wordt in deze context zal ik dit aanstippen. En als ik effe eerlijk mag zijn, dan schat ik de mening van prof. M.Tardieu, L.Schottroff, P.Perkins en E.Pagels toch hoger in dan de uwe hoor, neem me niet kwalijk.quote:Nee hoor; er wordt gesproken over de gangbare betekenis, geïnspireerd op die van Huxley. En dat is ook de betekenis die ik persoonlijk het vaakst tegenkom. Niet zo gek natuurlijk; het wordt al een stuk specifieker als je je toespitst op de gnostiek.
Wat heeft filosofie met het bovennatuurlijke te maken?quote:Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef naatje_1 het volgende:
Mag ik hieruit afleiden dat het gnosticisme een filosofische positie is, die wel bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen?
Ja, dat is bij deze duidelijk.quote:Op maandag 13 juni 2011 21:00 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
En die zitten zeker ook allemaal fout? Ik zou zeggen mail ze even en attendeer ze even op wat volgens jou juist is.
quote:Op maandag 13 juni 2011 21:07 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Wat heeft filosofie met het bovennatuurlijke te maken?
Dat.quote:Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
Als we dan toch op wiki aan het kijken zijnquote:
waar ik me wel in kan vindenquote:Prominent atheist Richard Dawkins makes a similar point in The God Delusion: "I am agnostic only to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden."
We hebben het hier nergens over de gnostiek. De term wordt hier in algemene religieuze/filosofische termen gebruikt. Waarom je dan de gnostiek als Christelijke stroming erbij haalt is me een raadsel.quote:
Nou, dat vraag ik mezelf ook af, en toch op wiki plakken ze dit:quote:Op maandag 13 juni 2011 21:07 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Wat heeft filosofie met het bovennatuurlijke te maken?
quote:Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
De vraag is natuurlijk of het slechts een wetenschappelijk vraagstuk is. De natuurkunde gaat uit van de "singulariteit", dit geeft aan dat er een probleem is in het model. In werkelijkheid is er niets wat correspondeert met die singulariteit.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:33 schreef Haushofer het volgende:
Je mist volgens mij het punt volkomen. Ik zal het je nog es vragen: wat doet een religieuze overtuiging toe in het vraagstuk "hoe het universum is ontstaan"?
het is niet de context waarin ik of De_Kardinaal het in deze gebruiktquote:Op maandag 13 juni 2011 21:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar hebben we het weer: Gangbaar. En dan ?
[..]
Heb ik er niet duidelijk genoeg bij geschreven IN DE RELIGIEUZE CONTEXT ? En als dat begrip verkeerd gebruikt wordt in deze context zal ik dit aanstippen. En als ik effe eerlijk mag zijn, dan schat ik de mening van prof. M.Tardieu, L.Schottroff, P.Perkins en E.Pagels toch hoger in dan de uwe hoor, neem me niet kwalijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |