abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98223985
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef DS4 het volgende:
Als dat echt zo is, dan snap ik werkelijk waar niet dat je gekozen hebt voor een Ikea keuken... Dat zou ik dan echt doodzonde vinden. Dan hebben we het over laminaat in een villa!
1. Sommige mensen hechten misschien wel niet zo aan een keuken.
2. Sommige mensen hebben al tig keer een keuken van 40K in een huis geduwd en het huis na 4 jaar weer verkocht en gemerkt dat die investering geen zak waard was.
3. Er zijn echt gewoon echt waar, mensen die vinden dat de kastjes van Ikea prima zijn.

Nogmaals, ik heb kastjes en een blad ("goh wat een mooi blad is dat, is dat natuursteen?" "nee, gewoon van ikea" "goh, wauw") van Ikea, en verder de hele boel vol met a-merk apparatuur.
Mijn magnetron was duurder dan de hele rimram van keukenkastjes en blad blij elkaar.

Ik hou gewoon van flexibiliteit. Ik wil niet nu moeten kiezen voor een keuken die ik dan vervolgens 25 jaar mooi moet vinden. Ik zie dat overal om me heen en ik vind dat een drama.
En nogmaals, die kastjes zijn zo slecht niet.

En wat was er ook al weer mis met laminaat? Weet je überhaupt wat fatsoenlijk laminaat kost? Stijg ik in je achting met houten planken van 3cm dik?
pi_98224252
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:49 schreef kaasplankje het volgende:
Hmm misschien moet ik toch nog maar eens verder kijken dan mijn neus lang is.
Gewoon meerdere winkels bezoeken. Trek de korflade open, ga er in staan. Kijk wat er gebeurt. Er zitten best wel wat kwaliteitsverschillen in ladesystemen, ladegeleiders etc. Ikea gebruikt bijvoorbeeld wel Blum, maar wel het allergoedkoopste. Kijk naar de draagvermogens van bepaalde elementen (weet niet of je dat bij ikea op kan vragen).

Let ook goed op mbt maattolerenatie van ikea kastwerk. Kan afhankelijk van je opstelling ook een nadeel zijn natuurlijk. Het korpus heeft een dunnere afwerklaag, het spaanplaat is van een veel lichtere persing (veel lucht) dan van de meeste keukens uit het (lage) midden segment.
De traverses zijn van spaanplaat. Van de "gemiddelde" keuken is dat van massief hout of multiplex. Etc.

Er zijn zoveel verschillen. Als jij de ikea-keuken mooi vind, en de kwaliteit lijkt je voldoende zou ik hem gewoon kopen hoor. Als je gewoon redelijk voorzichtig met het spul omgaat hoef het ook geen topkwaliteit te zijn. Ik moet zeggen dat ik bij kasten met draaibodems e.d. Ikea erg krakkemikkig aan vind voelen. De gewone kasten met deuren voel daarentegen wel goed aan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Gulo op 15-06-2011 22:01:05 ]
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:05:09 #156
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_98224937
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:55 schreef Gulo het volgende:

[..]

Gewoon meerdere winkels bezoeken. Trek de korflade open, ga er in staan. Kijk wat er gebeurt. Er zitten best wel wat kwaliteitsverschillen in ladesystemen, ladegeleiders etc. Ikea gebruikt bijvoorbeeld wel Blum, maar wel het allergoedkoopste. Kijk naar de draagvermogens van bepaalde elementen (weet niet of je dat bij ikea op kan vragen).

Let ook goed op mbt maattolerenatie van ikea kastwerk. Kan afhankelijk van je opstelling ook een nadeel zijn natuurlijk. Het korpus heeft een dunnere afwerklaag, het spaanplaat is van een veel lichtere persing (veel lucht) dan van de meeste keukens uit het (lage) midden segment.
De traverses zijn van spaanplaat. Van de "gemiddelde" keuken is dat van massief hout of multiplex. Etc.

Er zijn zoveel verschillen. Als jij de ikea-keuken mooi vind, en de kwaliteit lijkt je voldoende zou ik hem gewoon kopen hoor.
Wat bedoel je met:

-maattolerantie
-korpus
-traverses

Sorry hoor :@

Verder; we hebben "slechts" 8000.- begroot voor de keuken, we zijn allebei graag in de keuken.

We willen graag een stoer fornuis met meerdere ovens en 5 pitten en een grote wokbrander. De Falcon Elan 90 heeft ons gecharmeerd. Die kost 3000.- dus blijft er nog 5000.- over voor de rest.

Een keuken om te hakken en te bakken en te kneden en te koken.

Een koelkast hebben we al en andere apparatuur behalve een afwasmachine hebben we niet nodig.

Mij leek 't handig om niet naar een keukenshop te gaan omdat we bijna geen apparatuur nodig hebben en zo waarschijnlijk weinig korting te bedingen is. Maar ik kan me vergissen.
pi_98225532
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:52 schreef lezzer het volgende:

1. Sommige mensen hechten misschien wel niet zo aan een keuken.
[/quote]

Dat staat ze vrij. Net zoals het mij vrij staat om het doodzonde te vinden.

quote:
2. Sommige mensen hebben al tig keer een keuken van 40K in een huis geduwd en het huis na 4 jaar weer verkocht en gemerkt dat die investering geen zak waard was.
Hoezo? Dan heb je er toch 4 jaar plezier van gehad? En een mooie keuken is weldegelijk waardevermeerderend voor een woning.

quote:
3. Er zijn echt gewoon echt waar, mensen die vinden dat de kastjes van Ikea prima zijn.
Die hebben dan geen verstand van zaken. Dat mag, maar het is gewoon niet waar dat Ikea hele goede keukens maakt. Ze maken hele goedkope keukens met een prima prijs-kwaliteit verhouding. De Daihatsu onder de keukens zeg maar.

quote:
Nogmaals, ik heb kastjes en een blad ("goh wat een mooi blad is dat, is dat natuursteen?" "nee, gewoon van ikea" "goh, wauw")
Mensen die Ikea verwarren met natuursteen hebben dus geen verstand van zaken... Geloof me, heel veel mensen zien het er wel aan af en je houdt dan gewoon je mond, tenzij mensen zonodig een mening uit je willen trekken... en dan ben je weer een lul.

quote:
van Ikea, en verder de hele boel vol met a-merk apparatuur.
Mijn magnetron was duurder dan de hele rimram van keukenkastjes en blad blij elkaar.
Ik moet onwillekeurig denken aan een jong gastje met een oude roestige Astra en daarin een stereoinstallatie die de waarde van de auto ver overtreft...

quote:
Ik hou gewoon van flexibiliteit. Ik wil niet nu moeten kiezen voor een keuken die ik dan vervolgens 25 jaar mooi moet vinden. Ik zie dat overal om me heen en ik vind dat een drama.
Wispelturigheid is m.i. geen excuus om een Ikeakeuken in een dure woning te mikken...

quote:
En nogmaals, die kastjes zijn zo slecht niet.
I beg to differ. Ik vind de uitstraling duidelijk budget. Ik ben er al geen voorstander van om het in de bijkeuken te mikken...

quote:
En wat was er ook al weer mis met laminaat? Weet je überhaupt wat fatsoenlijk laminaat kost?
Wat heeft geld er nou weer mee te maken? Laminaat is fantasieloos en het past kwa uitstraling niet bij een villa. Natuursteen of hout. Punt.

quote:
Stijg ik in je achting met houten planken van 3cm dik?
Dat kan nog steeds verkeerd worden toegepast. Zo makkelijk ben ik niet! ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:15:56 #158
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_98225747
DS4 heeft wat mij betreft wel gelijk; als ik in een huis van een half miljoen zou wonen zat er ook een stikdure keuken in. :P
pi_98225793
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:05 schreef kaasplankje het volgende:
-maattolerantie
-korpus
-traverses
Met korpus bedoel ik de romp, het kastje zelf zeg maar.

Traverses: onderkastjes zijn aan de bovenzijde open (daar komt het blad op). Hier zitten wel "latten" de zogenaamde traverses.

Maattolerantie: als ik bij een gemiddeld keukenmerk een kast van 60 cm bestel is deze doorgaans 60 cm. Bij ikea kan dit 59,7 cm zijn, maar ook 60,2 cm. Dit kan problemen geven met blad (als je dat vooraf besteld op bepaalde maten, of je moet een grote veiligheidsmarge inbouwen). Maar wat te denken als je een eiland heb, dan kan het zomaar zijn dat je voegen/kieren krijgt.

Wil je ook nog een stenen blad voor die 5000 euro, of niet? Wat voor kastwerk wil je hebben? Voor de korting maakt het trouwens niet uit of je daar nu je apparatuur haalt of niet hoor. Sowieso kan het nooit kwaad om de berekening van de ikea mee te nemen om te onderhandelen lijkt me.
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:32:45 #160
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_98226840
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:16 schreef Gulo het volgende:

Met korpus bedoel ik de romp, het kastje zelf zeg maar.

Traverses: onderkastjes zijn aan de bovenzijde open (daar komt het blad op). Hier zitten wel "latten" de zogenaamde traverses.

Maattolerantie: als ik bij een gemiddeld keukenmerk een kast van 60 cm bestel is deze doorgaans 60 cm. Bij ikea kan dit 59,7 cm zijn, maar ook 60,2 cm. Dit kan problemen geven met blad (als je dat vooraf besteld op bepaalde maten, of je moet een grote veiligheidsmarge inbouwen). Maar wat te denken als je een eiland heb, dan kan het zomaar zijn dat je voegen/kieren krijgt.

Wil je ook nog een stenen blad voor die 5000 euro, of niet? Wat voor kastwerk wil je hebben? Voor de korting maakt het trouwens niet uit of je daar nu je apparatuur haalt of niet hoor. Sowieso kan het nooit kwaad om de berekening van de ikea mee te nemen om te onderhandelen lijkt me.
Oké thanks.
Maattolerantie is wel belangrijk idd, uiteindelijk met de installatie best weg te werken een paar cm maar toch wel belangrijk.

Traverses van spaanplaat zijn ronduit kut, want die breken als glas bij monteren van de keuken. Maar goed, geen ware problemen als je een beetje handig met hout bent. Dat heb ik al geleerd na installeren van een simpel Gamma keukentje in mijn volkstuinhuisje.
Een stevig kastje is wel ook wel prettig ja, dat zie je na een aantal jaar stevig gebruik wel terug.

Verder hoef ik geen stenen blad, ik ben wel een fan van natuurlijke materialen en niet echt van de plastics, hoe goed dat ook mag zijn. Ikea heeft een eiken blad van 5cm voor 169.- bij 254cm x 64 cm. Dat leek me een beste deal. De kastendeurtjes en ladenfronten willen we ook massief hout, maar niet té klassiek, een beetje neutraal.

Mijn pa is trouwens superhandig, met zijn hulp bouwen we wel een keuken.
pi_98227461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:32 schreef kaasplankje het volgende:
Traverses van spaanplaat zijn ronduit kut, want die breken als glas bij monteren van de keuken. Maar goed, geen ware problemen als je een beetje handig met hout bent.
Exact, is wat mij betreft ook geen issue omdat je dat doodeenvoudig zelf vervangen kan (indien al nodig). Was meer om wat verschillen te illustreren.

quote:
Verder hoef ik geen stenen blad, ik ben wel een fan van natuurlijke materialen en niet echt van de plastics, hoe goed dat ook mag zijn. Ikea heeft een eiken blad van 5cm voor 169.- bij 254cm x 64 cm. Dat leek me een beste deal.
Dat is erg goedkoop inderdaad! Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met de spoelbakuitsparing. Normaliter krijg je een onderbouw-spoelbak bij hout. Inleg willen leveranciers niet leveren omdat hout "werkt". Opbouw zou misschien nog kunnen, maar dat ziet er wel zo verschrikkelijk goedkoop uit. Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)

quote:
Mijn pa is trouwens superhandig, met zijn hulp bouwen we wel een keuken.
Je kan sowieso ook zelf een keuken maken scratch, af aan. Als je pa alle tijd heeft en het leuk vindt tenminste. Dan kan je alles zelf bepalen en hoef je ook niet te onderhandelen. Dikke kans dat je aan materialen echter wel alsnog veel kwijt bent.
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:49:46 #162
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_98228061
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:41 schreef Gulo het volgende:

[..]

Exact, is wat mij betreft ook geen issue omdat je dat doodeenvoudig zelf vervangen kan (indien al nodig). Was meer om wat verschillen te illustreren.

Wel irritant dat er op zoiets ombenulligs nog bezuinigd wordt, ik heb dan het gevoel van: pff is nou een vuren lat al te duur?
quote:
Dat is erg goedkoop inderdaad! Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met de spoelbakuitsparing. Normaliter krijg je een onderbouw-spoelbak bij hout. Inleg willen leveranciers niet leveren omdat hout "werkt". Opbouw zou misschien nog kunnen, maar dat ziet er wel zo verschrikkelijk goedkoop uit. Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)

Met "opbouwspoelbak" bedoel je dat de spoelbak op het blad ligt ofwa? dus een opstaand randje vanaf het werkblad? Dat is wel lastig als je een nat aanrecht hebt, dan moet je al het water "opdweilen" ipv dat je het zo in de gootsteen schuift.
quote:
Je kan sowieso ook zelf een keuken maken scratch, af aan. Als je pa alle tijd heeft en het leuk vindt tenminste. Dan kan je alles zelf bepalen en hoef je ook niet te onderhandelen. Dikke kans dat je aan materialen echter wel alsnog veel kwijt bent.
Tja, mijn ervaring is dat compleet kopen (en evt. zelf installeren/assembleren) toch meestal goedkoper is dan alles zelf los kopen. Dit niet zozeer met keukens maar meer algemeen beschouwd.
pi_98228791
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
Met "opbouwspoelbak" bedoel je dat de spoelbak op het blad ligt ofwa? dus een opstaand randje vanaf het werkblad? Dat is wel lastig als je een nat aanrecht hebt, dan moet je al het water "opdweilen" ipv dat je het zo in de gootsteen schuift.
Exact! Een opbouwspoelbak is buitengewoon onpractisch (objectief) en ziet er echt niet uit (subjectief). Ik zou echt niet weten waarom mensen dat zouden willen!

Als je een spaanplaat werkblad hebt heb je overigens geen keuze, dan heb je noodgewongen opbouw. Inleg kan natuurlijk niet gefreesd worden bij spaanplaat, bij multiplex wel.

Wat betreft het houten blad, als je pa er handig is kan hij misschien wel een onderbouw-uitsparing maken. ( is een kwestie van zagen en de rand mooi afwerken.

(let op dat je bij een onderbouw-spoelbak, de spoelbak wel goed fixeert middels een gepast constructie. Bij opbouw of inleg steunt de bak op het blad, bij onderbouw dus niet. Nu is een spoelbak niet zo zwaar, maar als hij vol zit met wat weeg hij natuurlijk tientallen kilo's. ;)

quote:
Tja, mijn ervaring is dat compleet kopen (en evt. zelf installeren/assembleren) toch meestal goedkoper is dan alles zelf los kopen. Dit niet zozeer met keukens maar meer algemeen beschouwd.
Klopt. Jammer is dat. Vroeger naaide mijn moeder nog wel eens kleren voor ons. Omdat ze het leuk vond, en omdat het geld bespaarde. Tegenwoordig moet je het alleen nog doen als je het heel leuk vindt, want het is doorgaans goedkoper om een kant en klaar kledingstuk te kopen.
Offtopic, I know. :@
pi_98228836
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:41 schreef Gulo het volgende:

Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)
Volgens mij omdat Ikea niets anders levert...
pi_98228891
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Serieus? Waarom zou dan zijn? Leveren die alleen maar spaanplaat ofzo dan? Ik bedoel, als je toch de meerprijs voor multiplex betaalt, dan neem je toch ook inleg neem ik aan.
pi_98236705
Ik weet het niet, maar volgens mij zou er geen Ikea zijn zonder spaanplaat, dus wie weet...
  donderdag 16 juni 2011 @ 07:57:11 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98236903
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is een hele tijd zo geweest, maar bij Ikea staat de tijd ook niet stil ;)

In een gemiddelde Vinex-woning zou ik trouwens liever een goede Ikeakeuken laten plaatsen dan een DMG-keuken van dezelfde prijs.

Bij Ikea is niet alles kwalitatief even goed, maar de prijs-kwaliteit verhouding is over het algemeen wel heel goed, en het ontstijgt het niveau Leen Bagger zelfs bij de goedkoopste range.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:01:43 #168
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_98236958
En waarom zou je geen Ikea mogen plaatsen in een dure woning?
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik zou het persoonlijk onzin vinden om een nieuwe Ferrari voor een klein huis van 125.000 euro te hebben staan, maar wie ben ik (of iemand anders) om daar over te oordelen? Zolang het met je eigen, eerlijk verdiende, geld is betaald, nou en?

En wat betreft laminaat vs hout: klopt, je ziet het verschil altijd wel. Maar ook al hadden wij geld en voorkeur voor hout, we hebben toch gekozen voor high-end laminaat vanwege het gemak. Veel onderhoudsvriendelijker, en eenvoudiger te plaatsen omdat we dan geen deuren en drempels hoefden af te zagen/verhogen etc.

Overigens, als ik kijk naar de Siematic van mijn broer, zie ik kwalitatief niet zo veel verschil met DMG of Ikea hoor. Maar ik ben dan ook geen expert...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:10:08 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98237046
Wat jij plaatst in je woning van een (half) miljoen moet je uiteraard zelf weten, maar over het algemeen is de waarde van de keuken een X-percentage van de waarde van het huis, en een enorme afwijking in die verhouding boeit niet zolang je er in woont, maar als je het huis wilt verkopen dan heeft zo'n afwijking wel effect.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_98237118
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:13 schreef DS4 het volgende:
En een mooie keuken is weldegelijk waardevermeerderend voor een woning.
smaken verschillen: hoe vaak zie je niet een spiksplinternieuwe keuken uit een woning gesloopt worden die net verkocht is? :')

een keuken is alleen waardevermeerderend als het de smaak van de (potentiele) koper is, anders is het zelfs waardeverminderend omdat ze nog budget over moeten houden voor een nieuwe keuken :)

ergo: reken er maar niet op dat je dure keuken ook maar iets voor de prijs van je woning doet :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_98237256
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:10 schreef Leandra het volgende:
Wat jij plaatst in je woning van een (half) miljoen moet je uiteraard zelf weten, maar over het algemeen is de waarde van de keuken een X-percentage van de waarde van het huis, en een enorme afwijking in die verhouding boeit niet zolang je er in woont, maar als je het huis wilt verkopen dan heeft zo'n afwijking wel effect.
Weet je ongeveer wat X is? Ik ben benieuwd of we relatief te veel of te weinig hebben uitgegeven :P
Klussen deel 1 en 2
pi_98237303
Ik heb het over waardeverminderende factoren. Afknappers dus. En voor de goede orde, ik had het niet over een huis van 5 ton...
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:33:43 #173
238326 Worteltjestaart
pi_98237309
Wij hebben ongeveer 3% van de waarde van ons huis geinvesteerd in de keuken.
Voor een huis van een half miljoen zou dat een budget van 15000 euro geven voor een keuken.

Ik gok dat ergens tussen de 3 en 5% wel 'normaal' is.

Overigens ben ik het ermee eens dat een keuken slechts deels waardevermeerderend werkt. Natuurlijk kun je beter een goede keuken dan een vervallen plank met een emmer als spoelbak hebben, maar vooral de 'excentrieke' ontwerpen zijn zo smaakgevoelig dat hun aanwezigheid eerder prijsdrukkend dan opdrijvend kan zijn.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:34:18 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98237316
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:29 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Weet je ongeveer wat X is? Ik ben benieuwd of we relatief te veel of te weinig hebben uitgegeven :P
Ik denk dat het ongeveer tussen de 5 en de 7,5 procent ligt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_98237599
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:02 schreef Gulo het volgende:Leveren die alleen maar spaanplaat ofzo dan? Ik bedoel, als je toch de meerprijs voor multiplex betaalt, dan neem je toch ook inleg neem ik aan.
Volgens mij heeft Ikea maar drie werkbladen: Lagan (massief beuken), Numerär en Prägel (beide spaanplaat). Ikea heeft dus geen multiplex werkbladen.

Ik heb niks tegen Ikea keukens, maar de werkbladen hebben echt nadelen. Dat massieve beuken moet je echt gedisciplineerd onderhouden met lazuur/olie. Die spaanplaten bladen hebben een keuharde melamine toplaag, maar als je twee bladen onder een 45 graden hoek tegen elkaar monteert, dan krijg je spaanplaat dat gaat bobbelen aan de randen. Ook al is de hoek keurig gezaagd en heb je goed de kit toegepast, zelf dan heb ik twee Ikea keukens gezien waar die hechting ging bobbelen.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_98237634
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:51 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Ikea maar drie werkbladen: Lagan (massief beuken), Numerär en Prägel (beide spaanplaat). Ikea heeft dus geen multiplex werkbladen.
Nou. Het is Laminaat, Acrylaat of Steen.
pi_98237750
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:53 schreef lezzer het volgende:

[..]

Nou. Het is Laminaat, Acrylaat of Steen.
Dit zijn volgens mij alle werkbladen van Ikea:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/10472/

Ik had het niet over de toplaag. Of begrijpen we elkaar nou verkeerd?
pi_98237771
3-5%... zijn we nog zuinig geweest ook. ;-)
pi_98237772
Ik heb bij de faq gekeken.
En, misschien hadden we het over iets anders inderdaad :)
pi_98239437
En de keukens van Kvik? Ben laatst even de showroom binnen gelopen, maar dat ziet er toch netjes uit voor het geld. Eikenhouten deurtjes voor een betaalbare prijs. Alleen weer die afwijkende maten, 40-60-80-120cm.

Heeft iemand daar al eens naar gekeken? Ze zijn niet veel duurder als Ikea, maar wel mooier mijns inziens.
pi_98259433
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk geen star galaxy. Het is een bijkeuken.

Verder 3x60cm, waarbij 1 spoelbak. Het is maar om wat kwijt te kunnen, waar de hulp haar schoonmaakspullen kwijt kan, water kan pakken, enz.
Uh, zo natuurlijk vind ik dat niet. Ik weet natuurlijk niet hoe je bijkeuken precies in de woning gesitueerd is, en of je er uberhaupt wel eens komt, maar gevoelsmatig vind ik hem vreemd dat je in heel je huis op hoge niveau van afwerking let, en dat je dan in de bijkeuken een spaanplaat blad zou leggen.

Waarom? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar in het het topic over je woning stelde je dat je voldoende buffer hebt.

Waarom zou je dan van je filosofie van een hoogwaardig afwerkingsniveau afwijken? Om een paar honderd euro te besparen? Want veel meer is het niet.

3 kasten van 60 cm en een granieten werkblad met spoelbak moet je wel kunnen krijgen voor 1000-1500 euro (beetje afhankelijk van wat je precies wilt natuurlijk (star galaxy is natuurlijk een stuk duurder dan nero impala). Je moet wel even onderhandelen waarschijnlijk, maar moet gewoon lukken voor deze prijs.

In jouw positie moet het overigens heel makkelijk zijn, mits je bereid bent te liegen :')
pi_98261456
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:32 schreef Gulo het volgende:

Uh, zo natuurlijk vind ik dat niet. Ik weet natuurlijk niet hoe je bijkeuken precies in de woning gesitueerd is, en of je er uberhaupt wel eens komt, maar gevoelsmatig vind ik hem vreemd dat je in heel je huis op hoge niveau van afwerking let, en dat je dan in de bijkeuken een spaanplaat blad zou leggen.
De bijkeuken is in ons geval een hok, waar de kat in de nacht bivakkeert...

quote:
Waarom? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar in het het topic over je woning stelde je dat je voldoende buffer hebt.

Waarom zou je dan van je filosofie van een hoogwaardig afwerkingsniveau afwijken? Om een paar honderd euro te besparen? Want veel meer is het niet.
Ten opzichte van Bulthaup hebben we het over duizenden. Niet dat dat meteen het probleem vormt. Het grote probleem is dat mijn vrouw het onzin vindt... ;)

quote:
3 kasten van 60 cm en een granieten werkblad met spoelbak moet je wel kunnen krijgen voor 1000-1500 euro (beetje afhankelijk van wat je precies wilt natuurlijk (star galaxy is natuurlijk een stuk duurder dan nero impala). Je moet wel even onderhandelen waarschijnlijk, maar moet gewoon lukken voor deze prijs.
Ik ben benieuwd: wat zou jij aanraden?

quote:
In jouw positie moet het overigens heel makkelijk zijn, mits je bereid bent te liegen :')
Waarover zou ik moeten liegen?
pi_98262167
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:18 schreef DS4 het volgende:
De bijkeuken is in ons geval een hok, waar de kat in de nacht bivakkeert...
Een hok? Hmm, kan me er weinig bij voorstellen. Maar als het echt een hok is waar eigenlijk nooit iemand komt kan ik me wel voorstellen dat je daar niets aan uit wil geven.

quote:
Ik ben benieuwd: wat zou jij aanraden?
Als het toch maar de bijkeuken is loop je daar meestal vluchtig langs, dan valt de uitstraling van het kastwerj niet zo op. Een spaanplaat blad met een motiefje springt echter wel gelijk in het oog vind ik. Ik zou daar hetzelfde blad als in mijn keuken op willen.

Let wel, waarschijnlijk stel ik me jouw bijkeuken helemaal verkeerd voor. Via de bijkeukens die ik ken (vooral in wat oudere huizen) kan je altijd naar buiten. Daar kan je dus geregeld langs komen. Ook grenzen deze ruimtes direct aan de keukenruimtes, in dat soort gevallen zou ik toch enige samenhang uit willen stralen.

Als jouw bijkeuken echt een op zichzelfstaand "hok" is, gaat dit veel minder op natuurlijk.

quote:
Waarover zou ik moeten liegen?
Je hoeft nergens over te liegen, ik zeg alleen dat je dan makkelijker veel korting krijgt. Maar of je jezelf wilt verlagen voor een paar honderd extra euro...
pi_98264973
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:34 schreef Gulo het volgende:

Als het toch maar de bijkeuken is loop je daar meestal vluchtig langs, dan valt de uitstraling van het kastwerj niet zo op. Een spaanplaat blad met een motiefje springt echter wel gelijk in het oog vind ik. Ik zou daar hetzelfde blad als in mijn keuken op willen.
Dus feitelijk zeg je: desnoods die ikea kastjes, maar wees wel zo slim om er een fatsoenlijk blad bij te nemen!

Goede overweging lijkt mij.

quote:
Let wel, waarschijnlijk stel ik me jouw bijkeuken helemaal verkeerd voor. Via de bijkeukens die ik ken (vooral in wat oudere huizen) kan je altijd naar buiten. Daar kan je dus geregeld langs komen. Ook grenzen deze ruimtes direct aan de keukenruimtes, in dat soort gevallen zou ik toch enige samenhang uit willen stralen.
Het is wel ook de zij-ingang... Naar Brabants gebruik dus de gebruikelijke inkom voor vrienden en familie. Ik ben al weer overtuigd: geen Ikea in mijn huis! ;)

Nou ja, iig geen blad van Ikea.

quote:
Je hoeft nergens over te liegen, ik zeg alleen dat je dan makkelijker veel korting krijgt. Maar of je jezelf wilt verlagen voor een paar honderd extra euro...
Ik neem mijn vrouw mee met onderhandelen. Maar die presteert het dus om, terwijl de verkoper mijn Porsche voor de deur ziet staan, te claimen dat we de keuken eigenlijk niet kunnen betalen, om er maar het laatste centje uit te slepen. Die heeft nergens problemen mee... Erg grappig om te zien, al is het soms met plaatsvervangende schaamte. ;)
pi_98265909
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:33 schreef DS4 het volgende:
Dus feitelijk zeg je: desnoods die ikea kastjes, maar wees wel zo slim om er een fatsoenlijk blad bij te nemen!

Goede overweging lijkt mij.
Juist. (al is het dan waarschijnlijk makkelijk om alles bij een en dezelfde keukenboer te nemen, in 3 kastjes kan natuurlijk nooit een enorm prijsverschil zitten)

quote:
Het is wel ook de zij-ingang... Naar Brabants gebruik dus de gebruikelijke inkom voor vrienden en familie. Ik ben al weer overtuigd: geen Ikea in mijn huis! ;)
Ja precies, dus toch een bijkeuken zoals ik me voorstelde, dan zou ik inderdaad iets neerzetten wat past bij de allure van de rest van de keuken.

quote:
Ik neem mijn vrouw mee met onderhandelen. Maar die presteert het dus om, terwijl de verkoper mijn Porsche voor de deur ziet staan, te claimen dat we de keuken eigenlijk niet kunnen betalen, om er maar het laatste centje uit te slepen. Die heeft nergens problemen mee... Erg grappig om te zien, al is het soms met plaatsvervangende schaamte. ;)
Ik zat meer aan de volgende tactiek te denken:

Parkeer je Porsche duidelijk zichtbaar. Ze zien dan gelijk dat je bovengemiddeld kapitaalkrachtig bent. Verkopers ruiken dan kansen op een mooie omzet en dito provisie.

Ga naar binnen en zeg dat je komt voor je bijkeuken maar meldt ook heel duidelijk dat je over een half jaar een grote nieuwe keuken wilt kopen (de hoofdkeuken), welke ook van een duurder merk moet zijn dan de bijkeuken.

Laat doorschemeren dat wanneer je tevreden bent over de levering en over de bedongen prijs dat je die grote dure keuken ook bij hen wilt aanschaffen.

Ze zullen dan bereid zijn de keuken érg goedkoop van de hand te doen ten einde in een latere stadium een grote omzet te kunnen realiseren met een betere marge. (bijkomend voordeel is dat ze extra hun best zullen doen op de order foutloos uit te voeren, die kleine order is nauwelijks interessant maar potentiële dikke order die er aan gekoppeld is dat wel. Niet dat er wat fout zal met het bestellen van 3 kastjes en een blad, maar toch :-))

De gemiddelde keukenverkoper inschattende werkt dit echt.
pi_98308106
Zo, vandaag weer een gesprekje gehad.. Ze schrokken een beetje van me had ik het idee. Kwam er ineens een ander bij... 'ervaren' verkoper. We zullen zien.... Wensen duidelijk gemaakt en aangegeven dat ik bereid ben een redelijk bedrag te betalen, maar neit die achterlijke rpijzen die ze zelf hanteren...

En dan heb ik nog niet eens verwezen anar wat websites... dat is pas voor straks aan het eind van de onderhandelingen...

[ Bericht 17% gewijzigd door Spanky78 op 17-06-2011 21:26:18 ]
Whatever...
pi_98333286
Even een kick, wat vinden jullie van prijzen van bijv inbouw.nl. Die zijn redelijk, maar als je een pakket aanschaft, dan kun je vast nog wat extra korting krijgen? Ik zit te denken om de zaken apart te kopen en iemand in de hand te nemen om te installeren. is dit verstandig?
Whatever...
pi_98334067
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:32 schreef Spanky78 het volgende:
Even een kick, wat vinden jullie van prijzen van bijv inbouw.nl. Die zijn redelijk, maar als je een pakket aanschaft, dan kun je vast nog wat extra korting krijgen? Ik zit te denken om de zaken apart te kopen en iemand in de hand te nemen om te installeren. is dit verstandig?
Prijzen zijn inderdaad goed. Of je daar nog pakketkorting op krijgt weet ik niet. In principe hebben ze al een goede prijs.

Wat bedoel je met iemand in de hand nemen om te installeren? Dat staat toch los van de keuze waar je je apparatuur haalt.

Alles bij een keukenboer halen heeft overigens wel voordelen mbt de garantie, service en compatibiliteit.

Over het laatste kan ik nog wel een voorbeeldje noemen over een kennis die voor meer dan 10.000 een keuken had gekocht bij bruynzeel maar zijn fornuis elders gekocht had. Doordat die mensen bij bruynzeel de boel maar half controleerden zat hij bijna met een groot probleem. Ik heb hem daar op geattendeerd waardoor hij het op tijd heeft kunnen herstellen, maar anders had hij wel een dik probleem gehad!

Als hetzelfde misgegaan was wanneer je alles bij een iemand haalt, kan je de verantwoording daar neer leggen...

Je moet je dus goed daarin verdiepen voordat je daar aan begint.
pi_98334776
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:32 schreef Spanky78 het volgende:
Even een kick, wat vinden jullie van prijzen van bijv inbouw.nl.
Te laag. De bruto winsten zijn soms tientjeswerk. Daar kan je als winkelier alleen maar verlies op maken. Het gaat om marges van minder dan 10%.
pi_98335395
Een paar tientjes bruto? Lijkt me sterk, hoe kom je daarbij?
Whatever...
pi_98336015
Eigen ervaring. Op de SNL lijn van smeg wordt soms maar zo'n 60 euro bruto winst gemaakt (op een verkoopprijs van 1000-1400 euro). Vaak genoeg aanbiedingen tegen gekomen die ónder onze inkoopprijs lagen.
pi_98345390
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 15:50 schreef Fixers het volgende:
Eigen ervaring. Op de SNL lijn van smeg wordt soms maar zo'n 60 euro bruto winst gemaakt (op een verkoopprijs van 1000-1400 euro). Vaak genoeg aanbiedingen tegen gekomen die ónder onze inkoopprijs lagen.
Ok, mooi lijstje om mee te nemen naar mijn keukenmaffioso (sorry, maar hun manier van verkopen vraagt om dit soort dingen). Ik wou dat er fatsoenlijke toko's waren waar je gewoon normaal een keuken kan kopen. Maar nee, 5x heen en weer, achtelrijke prijzen, niet eerlijk willen zijn etc. De keukenboeren vragen hier zelf om.

Ik weet niet wat voor zaak jij hebt, maar lijkt me een behoorlijk verrot wereldje, met veel eikels.
Whatever...
pi_98346448
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ok, mooi lijstje om mee te nemen naar mijn keukenmaffioso (sorry, maar hun manier van verkopen vraagt om dit soort dingen). Ik wou dat er fatsoenlijke toko's waren waar je gewoon normaal een keuken kan kopen. Maar nee, 5x heen en weer, achtelrijke prijzen, niet eerlijk willen zijn etc. De keukenboeren vragen hier zelf om.

Ik weet niet wat voor zaak jij hebt, maar lijkt me een behoorlijk verrot wereldje, met veel eikels.
Tja, welk wereldje is dat niet in deze kapitalistische maatschappij? In dit soort branches komt het waar mee naar voren omdat je er over kunt onderhandelen. Maar er zijn genoeg producten waar standaard een hogere marge op zit waar niet over te onderhandelen is.

Maar goed, bij keukenboeren speelt volgens mij ook mee dat veel van die verkopers op provisiebasis werken, dat verergert de boel alleen maar natuurlijk.

Als je dit helemaal wilt voorkomen zul je toch uit moeten wijken naar de ikea/bouwmarkt.

Maar zoals gezegd zou ik altijd alles bij een handelaar halen, zodat je zeker weet dat alles i.c.m. elkaar goed gaat (en indien niet dat je dit af kunt schuiven op de keukenboer)

Of je moet er van overtuigd zijn dat alles goed met elkaar matched, of een hele simpele keuken hebben.
pi_98347595
Dit soort praktijken zie je in markten waar de informatie niet gedeeld wordt met de andere kant. Verzekeringen is en mooi voorbeeld. De klant weet gewoon heel weinig en vandaar is er makkeloijk te verdienen op deze manier. Zelfde met garages. Ga jij zeggen dat die reparatie neit hoeft als hij anders geen apk geeft?
Whatever...
pi_98383013
Hmm, dus toch maar kijken of we alles bij 1 leverancier kunnen doen. Ik heb een voorkeur voor een niet-grote keten...
Whatever...
  donderdag 23 juni 2011 @ 14:43:28 #196
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_98554494
Mijn vriendin en ik zijn druk bezig met een nieuwbouwhuis. Huis wordt pas in 2012 opgeleverd maar we zijn al bezig met keukens. Dit is namelijk voor ons één van de belangrijkste aspecten van het huis.

Nu hebben wij een offerte ontvangen van een keuken leverancier. Het is een kleine winkel (geen grote keten) en heeft ons zeer goed geholpen. We hebben een nette 3d tekening ontvangen en de volledige offerte.

Het gaat hierom een keuken van Rotpunkt met Siemens inbouw apparatuur en een Stoves gasfornuis (op ons verzoek). Composiet werkblad en hoogglans gelakte deuren.

- Vaatwasser
- Magnetron
- Koel/vries combinatie
- Quooker Combinatiekraan
- Stoves Richmond 1000 (volledig inclusief achterwand en afzuigkap)
- Warme led verlichting (niet blauw)
- Volledige installatie

De keuken is opgezet in een korte - U vorm met een schiereiland (zie hieronder)

Kosten van dit alles is ¤18.250,- Is deze prijs reëel? Daar zijn de eventuele kortingen al vanaf volgens de verkoper. Hij zegt dat hij erg scherp is met zijn prijzen. Na wat zoeken op het internet is hij inderdaad scherp met de prijzen van de apparatuur. Alleen twijfel ik over het werkblad.

Hoor het graag!
  donderdag 23 juni 2011 @ 15:40:43 #197
238326 Worteltjestaart
pi_98557299
Ik vind het een heel bedrag eigenlijk als ik het vergelijk met mijn keuken, maar je hebt wel veel meer apparatuur er daarbij inzitten. En dat comoposiet werkblad zal ook niet goedkoop zijn.

Het zou dus best kunnen, maar zonder meer detail is dat moeilijk in te schatten.
pi_98558981
quote:
3s.gif Op donderdag 23 juni 2011 14:43 schreef HerrPiet het volgende:
Nu hebben wij een offerte ontvangen van een keuken leverancier. [...] Kosten van dit alles is ¤18.250,- Is deze prijs reëel?
Klinkt wat mij betreft wel redelijk. Niet supergeweldig, maar redelijk.

Je kunt natuurlijk altijd effe dubbel-checken bij een Duitse leverancier. Ik heb goede verhalen gehoord van de mensen in mijn apartementen-complex over Keiten Schmitz, net over de grens bij Arnhem.
pi_98558997
--dubbelpost--
pi_98569164
Zo op het eerste gezicht lijkt het me vrij prijzig, zeker voor Rotpunkt!

Maar dat is puur een gevoelskwestie. Het is lastig in te schatten natuurlijk, omdat details ontbreken.

Verder ben ik niet bekend met Rotpunkt qua prijzen. Rotpunkt zit echter in het laag/laag-midden segment qua merk, dus ik neem aan dat het qua prijs ook navenant zal zijn. Nu drijft hoogglans gelakt de prijs wel op natuurlijk. Zijn alle elementen hoogglans gelakt (dus ook de zichbare zijdes, platen bij eiland etc.hoogglans gelakt), of alleen de deuren?

Mja, nogmaals eigenlijk kan je pas zeggen of iets duur is als je alle details hebt. Anders blijft het gewoon een wilde gok.

Ik zou zeker bij andere bedrijven offertes uit laten brengen, ook als ze geen Rotpunt verkopen, lijkt me niet dat je per se dat merk wil toch? Of het is een heel specifiek deurtje ofzo?

[ Bericht 1% gewijzigd door Gulo op 23-06-2011 20:24:39 ]
pi_98571504
Die keuken heeft wel heel wat meters composietblad, dat zal de prijs wel opdrijven. Ik weet niet hoeveel korflades je erbij hebt, maar dat maakt het ook wel duurder. Toch al met al wel aan de prijs... Ikzelf denk met twee stukken rechte keuken en composietblad + siemens spul toch echt onder de 10k klaar te zijn.
Whatever...
pi_98571724
wij hebben best een grote keuken. De eerste berekeningen van de verschillende leveranciers lagen rond de euro 40k. uiteindelijk hebben we alles gedaan en vervangen inclusief alle tegels etc en we waren 18k kwijt. het zijn echt allemaal enorm boeven. Wij hebben het bij Paul Roesscher in Apeldoorn gekocht (ver rijden) en die geven gelijk hun laagste en beste prijs. Gebruik hen anders als vergelijk. Die club kwam bij ons gelijk op 20k dus de helft van de andere boeren
  donderdag 23 juni 2011 @ 22:29:06 #203
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_98579260
Ik zal morgen meer details posten en inhoudelijk reageren. Wat ik uit mijn hoofd kan zeggen is dat het composiet 529cm bij 60cm bij elkaar is. Het schiereiland zit op 171cm bij 90cm

(gepost vanaf mijn mobiel)
  vrijdag 24 juni 2011 @ 09:27:44 #204
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_98594445
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 20:44 schreef Spanky78 het volgende:
Die keuken heeft wel heel wat meters composietblad, dat zal de prijs wel opdrijven. Ik weet niet hoeveel korflades je erbij hebt, maar dat maakt het ook wel duurder.
Het composiet is bij elkaar 4,22 m2. Het is 4cm dik en heeft ook nog een smetplint die door de hele keuken gaat. Deze is 7,38m lang van 13mm dik en 100mm hoog. De kosten van het werkblad en inlegbak zijn ¤5.814,- (dit is inclusief smetplint en afwerking)

We hebben 2 korfkasten en 2 Le-Mans kasten waar 2 volledige uitzwenkbare draaibodems inzitten.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 20:06 schreef Gulo het volgende:

Verder ben ik niet bekend met Rotpunkt qua prijzen. Rotpunkt zit echter in het laag/laag-midden segment qua merk, dus ik neem aan dat het qua prijs ook navenant zal zijn. Nu drijft hoogglans gelakt de prijs wel op natuurlijk. Zijn alle elementen hoogglans gelakt (dus ook de zichbare zijdes, platen bij eiland etc.hoogglans gelakt), of alleen de deuren?
Alles is hoogglans gelakt, de deuren en ook de zichtbare zijdes.

quote:
Ik zou zeker bij andere bedrijven offertes uit laten brengen, ook als ze geen Rotpunt verkopen, lijkt me niet dat je per se dat merk wil toch? Of het is een heel specifiek deurtje ofzo?
Nee het is geen specifiek deurtje. Staar mij ook niet blind op Rotpunkt.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 15:40 schreef Worteltjestaart het volgende:

Het zou dus best kunnen, maar zonder meer detail is dat moeilijk in te schatten.
Veel van jullie vragen om meer details. Wat voor details willen jullie zien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')