1. Sommige mensen hechten misschien wel niet zo aan een keuken.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:47 schreef DS4 het volgende:
Als dat echt zo is, dan snap ik werkelijk waar niet dat je gekozen hebt voor een Ikea keuken... Dat zou ik dan echt doodzonde vinden. Dan hebben we het over laminaat in een villa!
Gewoon meerdere winkels bezoeken. Trek de korflade open, ga er in staan. Kijk wat er gebeurt. Er zitten best wel wat kwaliteitsverschillen in ladesystemen, ladegeleiders etc. Ikea gebruikt bijvoorbeeld wel Blum, maar wel het allergoedkoopste. Kijk naar de draagvermogens van bepaalde elementen (weet niet of je dat bij ikea op kan vragen).quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:49 schreef kaasplankje het volgende:
Hmm misschien moet ik toch nog maar eens verder kijken dan mijn neus lang is.
Wat bedoel je met:quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:55 schreef Gulo het volgende:
[..]
Gewoon meerdere winkels bezoeken. Trek de korflade open, ga er in staan. Kijk wat er gebeurt. Er zitten best wel wat kwaliteitsverschillen in ladesystemen, ladegeleiders etc. Ikea gebruikt bijvoorbeeld wel Blum, maar wel het allergoedkoopste. Kijk naar de draagvermogens van bepaalde elementen (weet niet of je dat bij ikea op kan vragen).
Let ook goed op mbt maattolerenatie van ikea kastwerk. Kan afhankelijk van je opstelling ook een nadeel zijn natuurlijk. Het korpus heeft een dunnere afwerklaag, het spaanplaat is van een veel lichtere persing (veel lucht) dan van de meeste keukens uit het (lage) midden segment.
De traverses zijn van spaanplaat. Van de "gemiddelde" keuken is dat van massief hout of multiplex. Etc.
Er zijn zoveel verschillen. Als jij de ikea-keuken mooi vind, en de kwaliteit lijkt je voldoende zou ik hem gewoon kopen hoor.
[/quote]quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:52 schreef lezzer het volgende:
1. Sommige mensen hechten misschien wel niet zo aan een keuken.
Hoezo? Dan heb je er toch 4 jaar plezier van gehad? En een mooie keuken is weldegelijk waardevermeerderend voor een woning.quote:2. Sommige mensen hebben al tig keer een keuken van 40K in een huis geduwd en het huis na 4 jaar weer verkocht en gemerkt dat die investering geen zak waard was.
Die hebben dan geen verstand van zaken. Dat mag, maar het is gewoon niet waar dat Ikea hele goede keukens maakt. Ze maken hele goedkope keukens met een prima prijs-kwaliteit verhouding. De Daihatsu onder de keukens zeg maar.quote:3. Er zijn echt gewoon echt waar, mensen die vinden dat de kastjes van Ikea prima zijn.
Mensen die Ikea verwarren met natuursteen hebben dus geen verstand van zaken... Geloof me, heel veel mensen zien het er wel aan af en je houdt dan gewoon je mond, tenzij mensen zonodig een mening uit je willen trekken... en dan ben je weer een lul.quote:Nogmaals, ik heb kastjes en een blad ("goh wat een mooi blad is dat, is dat natuursteen?" "nee, gewoon van ikea" "goh, wauw")
Ik moet onwillekeurig denken aan een jong gastje met een oude roestige Astra en daarin een stereoinstallatie die de waarde van de auto ver overtreft...quote:van Ikea, en verder de hele boel vol met a-merk apparatuur.
Mijn magnetron was duurder dan de hele rimram van keukenkastjes en blad blij elkaar.
Wispelturigheid is m.i. geen excuus om een Ikeakeuken in een dure woning te mikken...quote:Ik hou gewoon van flexibiliteit. Ik wil niet nu moeten kiezen voor een keuken die ik dan vervolgens 25 jaar mooi moet vinden. Ik zie dat overal om me heen en ik vind dat een drama.
I beg to differ. Ik vind de uitstraling duidelijk budget. Ik ben er al geen voorstander van om het in de bijkeuken te mikken...quote:En nogmaals, die kastjes zijn zo slecht niet.
Wat heeft geld er nou weer mee te maken? Laminaat is fantasieloos en het past kwa uitstraling niet bij een villa. Natuursteen of hout. Punt.quote:En wat was er ook al weer mis met laminaat? Weet je überhaupt wat fatsoenlijk laminaat kost?
Dat kan nog steeds verkeerd worden toegepast. Zo makkelijk ben ik niet!quote:Stijg ik in je achting met houten planken van 3cm dik?
Met korpus bedoel ik de romp, het kastje zelf zeg maar.quote:
Oké thanks.quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:16 schreef Gulo het volgende:
Met korpus bedoel ik de romp, het kastje zelf zeg maar.
Traverses: onderkastjes zijn aan de bovenzijde open (daar komt het blad op). Hier zitten wel "latten" de zogenaamde traverses.
Maattolerantie: als ik bij een gemiddeld keukenmerk een kast van 60 cm bestel is deze doorgaans 60 cm. Bij ikea kan dit 59,7 cm zijn, maar ook 60,2 cm. Dit kan problemen geven met blad (als je dat vooraf besteld op bepaalde maten, of je moet een grote veiligheidsmarge inbouwen). Maar wat te denken als je een eiland heb, dan kan het zomaar zijn dat je voegen/kieren krijgt.
Wil je ook nog een stenen blad voor die 5000 euro, of niet? Wat voor kastwerk wil je hebben? Voor de korting maakt het trouwens niet uit of je daar nu je apparatuur haalt of niet hoor. Sowieso kan het nooit kwaad om de berekening van de ikea mee te nemen om te onderhandelen lijkt me.
Exact, is wat mij betreft ook geen issue omdat je dat doodeenvoudig zelf vervangen kan (indien al nodig). Was meer om wat verschillen te illustreren.quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:32 schreef kaasplankje het volgende:
Traverses van spaanplaat zijn ronduit kut, want die breken als glas bij monteren van de keuken. Maar goed, geen ware problemen als je een beetje handig met hout bent.
Dat is erg goedkoop inderdaad! Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met de spoelbakuitsparing. Normaliter krijg je een onderbouw-spoelbak bij hout. Inleg willen leveranciers niet leveren omdat hout "werkt". Opbouw zou misschien nog kunnen, maar dat ziet er wel zo verschrikkelijk goedkoop uit. Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)quote:Verder hoef ik geen stenen blad, ik ben wel een fan van natuurlijke materialen en niet echt van de plastics, hoe goed dat ook mag zijn. Ikea heeft een eiken blad van 5cm voor 169.- bij 254cm x 64 cm. Dat leek me een beste deal.
Je kan sowieso ook zelf een keuken maken scratch, af aan. Als je pa alle tijd heeft en het leuk vindt tenminste. Dan kan je alles zelf bepalen en hoef je ook niet te onderhandelen. Dikke kans dat je aan materialen echter wel alsnog veel kwijt bent.quote:Mijn pa is trouwens superhandig, met zijn hulp bouwen we wel een keuken.
Wel irritant dat er op zoiets ombenulligs nog bezuinigd wordt, ik heb dan het gevoel van: pff is nou een vuren lat al te duur?quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:41 schreef Gulo het volgende:
[..]
Exact, is wat mij betreft ook geen issue omdat je dat doodeenvoudig zelf vervangen kan (indien al nodig). Was meer om wat verschillen te illustreren.
Met "opbouwspoelbak" bedoel je dat de spoelbak op het blad ligt ofwa? dus een opstaand randje vanaf het werkblad? Dat is wel lastig als je een nat aanrecht hebt, dan moet je al het water "opdweilen" ipv dat je het zo in de gootsteen schuift.quote:Dat is erg goedkoop inderdaad! Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met de spoelbakuitsparing. Normaliter krijg je een onderbouw-spoelbak bij hout. Inleg willen leveranciers niet leveren omdat hout "werkt". Opbouw zou misschien nog kunnen, maar dat ziet er wel zo verschrikkelijk goedkoop uit. Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)
Tja, mijn ervaring is dat compleet kopen (en evt. zelf installeren/assembleren) toch meestal goedkoper is dan alles zelf los kopen. Dit niet zozeer met keukens maar meer algemeen beschouwd.quote:Je kan sowieso ook zelf een keuken maken scratch, af aan. Als je pa alle tijd heeft en het leuk vindt tenminste. Dan kan je alles zelf bepalen en hoef je ook niet te onderhandelen. Dikke kans dat je aan materialen echter wel alsnog veel kwijt bent.
Exact! Een opbouwspoelbak is buitengewoon onpractisch (objectief) en ziet er echt niet uit (subjectief). Ik zou echt niet weten waarom mensen dat zouden willen!quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
Met "opbouwspoelbak" bedoel je dat de spoelbak op het blad ligt ofwa? dus een opstaand randje vanaf het werkblad? Dat is wel lastig als je een nat aanrecht hebt, dan moet je al het water "opdweilen" ipv dat je het zo in de gootsteen schuift.
Klopt. Jammer is dat. Vroeger naaide mijn moeder nog wel eens kleren voor ons. Omdat ze het leuk vond, en omdat het geld bespaarde. Tegenwoordig moet je het alleen nog doen als je het heel leuk vindt, want het is doorgaans goedkoper om een kant en klaar kledingstuk te kopen.quote:Tja, mijn ervaring is dat compleet kopen (en evt. zelf installeren/assembleren) toch meestal goedkoper is dan alles zelf los kopen. Dit niet zozeer met keukens maar meer algemeen beschouwd.
Volgens mij omdat Ikea niets anders levert...quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:41 schreef Gulo het volgende:
Valt me trouwens op dat ikea keukens heel vaak een opbouwspoelbak hebben. Geen idee waarom eigenlijk. (nou ja, omdat het goedkoper is waarschijnlijk)
Serieus? Waarom zou dan zijn? Leveren die alleen maar spaanplaat ofzo dan? Ik bedoel, als je toch de meerprijs voor multiplex betaalt, dan neem je toch ook inleg neem ik aan.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij omdat Ikea niets anders levert...
Dat is een hele tijd zo geweest, maar bij Ikea staat de tijd ook niet stilquote:Op woensdag 15 juni 2011 23:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij omdat Ikea niets anders levert...
smaken verschillen: hoe vaak zie je niet een spiksplinternieuwe keuken uit een woning gesloopt worden die net verkocht is?quote:Op woensdag 15 juni 2011 22:13 schreef DS4 het volgende:
En een mooie keuken is weldegelijk waardevermeerderend voor een woning.
Weet je ongeveer wat X is? Ik ben benieuwd of we relatief te veel of te weinig hebben uitgegevenquote:Op donderdag 16 juni 2011 08:10 schreef Leandra het volgende:
Wat jij plaatst in je woning van een (half) miljoen moet je uiteraard zelf weten, maar over het algemeen is de waarde van de keuken een X-percentage van de waarde van het huis, en een enorme afwijking in die verhouding boeit niet zolang je er in woont, maar als je het huis wilt verkopen dan heeft zo'n afwijking wel effect.
Ik denk dat het ongeveer tussen de 5 en de 7,5 procent ligt.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:29 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Weet je ongeveer wat X is? Ik ben benieuwd of we relatief te veel of te weinig hebben uitgegeven
Volgens mij heeft Ikea maar drie werkbladen: Lagan (massief beuken), Numerär en Prägel (beide spaanplaat). Ikea heeft dus geen multiplex werkbladen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 23:02 schreef Gulo het volgende:Leveren die alleen maar spaanplaat ofzo dan? Ik bedoel, als je toch de meerprijs voor multiplex betaalt, dan neem je toch ook inleg neem ik aan.
Nou. Het is Laminaat, Acrylaat of Steen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:51 schreef bart1977 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Ikea maar drie werkbladen: Lagan (massief beuken), Numerär en Prägel (beide spaanplaat). Ikea heeft dus geen multiplex werkbladen.
Dit zijn volgens mij alle werkbladen van Ikea:quote:Op donderdag 16 juni 2011 08:53 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou. Het is Laminaat, Acrylaat of Steen.
Uh, zo natuurlijk vind ik dat niet. Ik weet natuurlijk niet hoe je bijkeuken precies in de woning gesitueerd is, en of je er uberhaupt wel eens komt, maar gevoelsmatig vind ik hem vreemd dat je in heel je huis op hoge niveau van afwerking let, en dat je dan in de bijkeuken een spaanplaat blad zou leggen.quote:Op woensdag 15 juni 2011 21:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk geen star galaxy. Het is een bijkeuken.
Verder 3x60cm, waarbij 1 spoelbak. Het is maar om wat kwijt te kunnen, waar de hulp haar schoonmaakspullen kwijt kan, water kan pakken, enz.
De bijkeuken is in ons geval een hok, waar de kat in de nacht bivakkeert...quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:32 schreef Gulo het volgende:
Uh, zo natuurlijk vind ik dat niet. Ik weet natuurlijk niet hoe je bijkeuken precies in de woning gesitueerd is, en of je er uberhaupt wel eens komt, maar gevoelsmatig vind ik hem vreemd dat je in heel je huis op hoge niveau van afwerking let, en dat je dan in de bijkeuken een spaanplaat blad zou leggen.
Ten opzichte van Bulthaup hebben we het over duizenden. Niet dat dat meteen het probleem vormt. Het grote probleem is dat mijn vrouw het onzin vindt...quote:Waarom? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar in het het topic over je woning stelde je dat je voldoende buffer hebt.
Waarom zou je dan van je filosofie van een hoogwaardig afwerkingsniveau afwijken? Om een paar honderd euro te besparen? Want veel meer is het niet.
Ik ben benieuwd: wat zou jij aanraden?quote:3 kasten van 60 cm en een granieten werkblad met spoelbak moet je wel kunnen krijgen voor 1000-1500 euro (beetje afhankelijk van wat je precies wilt natuurlijk (star galaxy is natuurlijk een stuk duurder dan nero impala). Je moet wel even onderhandelen waarschijnlijk, maar moet gewoon lukken voor deze prijs.
Waarover zou ik moeten liegen?quote:In jouw positie moet het overigens heel makkelijk zijn, mits je bereid bent te liegen
Een hok? Hmm, kan me er weinig bij voorstellen. Maar als het echt een hok is waar eigenlijk nooit iemand komt kan ik me wel voorstellen dat je daar niets aan uit wil geven.quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:18 schreef DS4 het volgende:
De bijkeuken is in ons geval een hok, waar de kat in de nacht bivakkeert...
Als het toch maar de bijkeuken is loop je daar meestal vluchtig langs, dan valt de uitstraling van het kastwerj niet zo op. Een spaanplaat blad met een motiefje springt echter wel gelijk in het oog vind ik. Ik zou daar hetzelfde blad als in mijn keuken op willen.quote:Ik ben benieuwd: wat zou jij aanraden?
Je hoeft nergens over te liegen, ik zeg alleen dat je dan makkelijker veel korting krijgt. Maar of je jezelf wilt verlagen voor een paar honderd extra euro...quote:Waarover zou ik moeten liegen?
Dus feitelijk zeg je: desnoods die ikea kastjes, maar wees wel zo slim om er een fatsoenlijk blad bij te nemen!quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:34 schreef Gulo het volgende:
Als het toch maar de bijkeuken is loop je daar meestal vluchtig langs, dan valt de uitstraling van het kastwerj niet zo op. Een spaanplaat blad met een motiefje springt echter wel gelijk in het oog vind ik. Ik zou daar hetzelfde blad als in mijn keuken op willen.
Het is wel ook de zij-ingang... Naar Brabants gebruik dus de gebruikelijke inkom voor vrienden en familie. Ik ben al weer overtuigd: geen Ikea in mijn huis!quote:Let wel, waarschijnlijk stel ik me jouw bijkeuken helemaal verkeerd voor. Via de bijkeukens die ik ken (vooral in wat oudere huizen) kan je altijd naar buiten. Daar kan je dus geregeld langs komen. Ook grenzen deze ruimtes direct aan de keukenruimtes, in dat soort gevallen zou ik toch enige samenhang uit willen stralen.
Ik neem mijn vrouw mee met onderhandelen. Maar die presteert het dus om, terwijl de verkoper mijn Porsche voor de deur ziet staan, te claimen dat we de keuken eigenlijk niet kunnen betalen, om er maar het laatste centje uit te slepen. Die heeft nergens problemen mee... Erg grappig om te zien, al is het soms met plaatsvervangende schaamte.quote:Je hoeft nergens over te liegen, ik zeg alleen dat je dan makkelijker veel korting krijgt. Maar of je jezelf wilt verlagen voor een paar honderd extra euro...
Juist. (al is het dan waarschijnlijk makkelijk om alles bij een en dezelfde keukenboer te nemen, in 3 kastjes kan natuurlijk nooit een enorm prijsverschil zitten)quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:33 schreef DS4 het volgende:
Dus feitelijk zeg je: desnoods die ikea kastjes, maar wees wel zo slim om er een fatsoenlijk blad bij te nemen!
Goede overweging lijkt mij.
Ja precies, dus toch een bijkeuken zoals ik me voorstelde, dan zou ik inderdaad iets neerzetten wat past bij de allure van de rest van de keuken.quote:Het is wel ook de zij-ingang... Naar Brabants gebruik dus de gebruikelijke inkom voor vrienden en familie. Ik ben al weer overtuigd: geen Ikea in mijn huis!
Ik zat meer aan de volgende tactiek te denken:quote:Ik neem mijn vrouw mee met onderhandelen. Maar die presteert het dus om, terwijl de verkoper mijn Porsche voor de deur ziet staan, te claimen dat we de keuken eigenlijk niet kunnen betalen, om er maar het laatste centje uit te slepen. Die heeft nergens problemen mee... Erg grappig om te zien, al is het soms met plaatsvervangende schaamte.
Prijzen zijn inderdaad goed. Of je daar nog pakketkorting op krijgt weet ik niet. In principe hebben ze al een goede prijs.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:32 schreef Spanky78 het volgende:
Even een kick, wat vinden jullie van prijzen van bijv inbouw.nl. Die zijn redelijk, maar als je een pakket aanschaft, dan kun je vast nog wat extra korting krijgen? Ik zit te denken om de zaken apart te kopen en iemand in de hand te nemen om te installeren. is dit verstandig?
Te laag. De bruto winsten zijn soms tientjeswerk. Daar kan je als winkelier alleen maar verlies op maken. Het gaat om marges van minder dan 10%.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:32 schreef Spanky78 het volgende:
Even een kick, wat vinden jullie van prijzen van bijv inbouw.nl.
Ok, mooi lijstje om mee te nemen naar mijn keukenmaffioso (sorry, maar hun manier van verkopen vraagt om dit soort dingen). Ik wou dat er fatsoenlijke toko's waren waar je gewoon normaal een keuken kan kopen. Maar nee, 5x heen en weer, achtelrijke prijzen, niet eerlijk willen zijn etc. De keukenboeren vragen hier zelf om.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:50 schreef Fixers het volgende:
Eigen ervaring. Op de SNL lijn van smeg wordt soms maar zo'n 60 euro bruto winst gemaakt (op een verkoopprijs van 1000-1400 euro). Vaak genoeg aanbiedingen tegen gekomen die ónder onze inkoopprijs lagen.
Tja, welk wereldje is dat niet in deze kapitalistische maatschappij? In dit soort branches komt het waar mee naar voren omdat je er over kunt onderhandelen. Maar er zijn genoeg producten waar standaard een hogere marge op zit waar niet over te onderhandelen is.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 20:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ok, mooi lijstje om mee te nemen naar mijn keukenmaffioso (sorry, maar hun manier van verkopen vraagt om dit soort dingen). Ik wou dat er fatsoenlijke toko's waren waar je gewoon normaal een keuken kan kopen. Maar nee, 5x heen en weer, achtelrijke prijzen, niet eerlijk willen zijn etc. De keukenboeren vragen hier zelf om.
Ik weet niet wat voor zaak jij hebt, maar lijkt me een behoorlijk verrot wereldje, met veel eikels.
Klinkt wat mij betreft wel redelijk. Niet supergeweldig, maar redelijk.quote:Op donderdag 23 juni 2011 14:43 schreef HerrPiet het volgende:
Nu hebben wij een offerte ontvangen van een keuken leverancier. [...] Kosten van dit alles is ¤18.250,- Is deze prijs reëel?
Het composiet is bij elkaar 4,22 m2. Het is 4cm dik en heeft ook nog een smetplint die door de hele keuken gaat. Deze is 7,38m lang van 13mm dik en 100mm hoog. De kosten van het werkblad en inlegbak zijn ¤5.814,- (dit is inclusief smetplint en afwerking)quote:Op donderdag 23 juni 2011 20:44 schreef Spanky78 het volgende:
Die keuken heeft wel heel wat meters composietblad, dat zal de prijs wel opdrijven. Ik weet niet hoeveel korflades je erbij hebt, maar dat maakt het ook wel duurder.
Alles is hoogglans gelakt, de deuren en ook de zichtbare zijdes.quote:Op donderdag 23 juni 2011 20:06 schreef Gulo het volgende:
Verder ben ik niet bekend met Rotpunkt qua prijzen. Rotpunkt zit echter in het laag/laag-midden segment qua merk, dus ik neem aan dat het qua prijs ook navenant zal zijn. Nu drijft hoogglans gelakt de prijs wel op natuurlijk. Zijn alle elementen hoogglans gelakt (dus ook de zichbare zijdes, platen bij eiland etc.hoogglans gelakt), of alleen de deuren?
Nee het is geen specifiek deurtje. Staar mij ook niet blind op Rotpunkt.quote:Ik zou zeker bij andere bedrijven offertes uit laten brengen, ook als ze geen Rotpunt verkopen, lijkt me niet dat je per se dat merk wil toch? Of het is een heel specifiek deurtje ofzo?
Veel van jullie vragen om meer details. Wat voor details willen jullie zien?quote:Op donderdag 23 juni 2011 15:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het zou dus best kunnen, maar zonder meer detail is dat moeilijk in te schatten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |