Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Onder anti depressiva worden neem ik aan geen paracetamol verstaan. Eerder denk ik dan aan zwaardere medicatie die vanuit de verzekering (deels) vergoed worden.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 12:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Depressies heb je in gradaties en je kunt dus niet 1 etiket plakken op een miljoen mensen.
Als iemand van (geestelijke) wanhoop onder de trein wil springen dan is dat een ander verhaal als iemand die net door z'n vriendin is gedumpt en zich daarom depri voelt.
Net zoals "iedereen" wel eens hoofdpijn heeft (en dus paracetamol slikt), zijn er ook mensen die chronische dagelijkse hoofdpijn of clusterhoofdpijn (suicide headache) hebben.
Zolang je nog normaal kunt functioneren is er dus weinig aan de hand, de vraag is hoe groot de groep is die dat niet meer kan en waarvoor (in mijn ogen) de hulp dus wel vergoed zou moeten worden. Dat er 10 miljoen mensen paracetamol slikken zegt dus weinig, net zo goed als dat 1 miljoen mensen aan de anti-depressiva weinig zegt. Kijk naar de mensen voor wie het leven echt ondraaglijk is en laat die niet betalen voor iets waar ze zelf vaak weinig aan kunnen doen.
De accijns zijn ruim voldoende om de kosten van de rokers te compenseren, dus whats your point.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 02:05 schreef Godshand het volgende:
[..]
Juist, dom geblaat.
De accijnzen zijn niet voldoende om de kosten in de AWBZ ed op te vangen.
Elke ziekmelding van een roker brengt automatisch zorgkosten met zich mee? Dikke onzin natuurlijk. Het ziek zijn is zolang er geen zorgkosten gemaakt worden primair een zaak tussen werkgever en werknemer.quote:Daarbij leven dikkerdjes en rokers wel korter, maar zijn gemiddeld veel en vaker ziek en kosten ze dus veel meer geld, dan een gezond iemand, die pas de laatste paar jaar van zijn/haar leven ernstig ziek is (80, Alzheimer en versleten).
Sorry, welk onderdeel van het RIVM onderzoek die stelt dat rokers en dikkers goedkoper zijn voor de zorg snap je niet?quote:Srry, moest hier ff op reageren...
Dat komt dus op hetzelfde neer als nu alleen zal de prijs voor de minder bedeelden verlaagd worden met wat ze nu aan zorgtoeslag krijgen.quote:Dit verplichte basispakket is sowieso duur, geef maar de oude tweedeling ziekenfonds/private verzekering. De rijke mensen regelen zelf een dure verzekering met vanalles gedekt.
De mensen die het minder breed hebben regelen een ziekenfonds.
Hoe groot de groep precies is durf ik ook niet te zeggen en ik ben het met je eens dat de mensen die het als tijdelijke oppepper nodig hebben een heel ander verhaal zijn. Vaak gaat het ook om gebeurtenissen die "even" tijd nodig hebben om te verwerken (scheiding/overlijden dierbare etc.)quote:Op vrijdag 10 juni 2011 13:02 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Onder anti depressiva worden neem ik aan geen paracetamol verstaan. Eerder denk ik dan aan zwaardere medicatie die vanuit de verzekering (deels) vergoed worden.
Het aantal mensen bij wie het leven echt ondraaglijk is zal misschien in de duizenden lopen, de andere 990.000 mensen zouden gewoon hun anti depressiva zelf moeten betalen. Door al die gratis pillen raken die mensen op dit moment alleen maar meer verslaafd, tot vreugde van de pharma industrie.
Omdat mensen zich dat laten aanpraten door de psychomaffia. Psychische klachten bestaan niet, dat zit allemaal tussen de oren. Voordat er een of andere Freud met zijn wauwelverhaaltjes kwam was er geen psychiatrie, mensen die het even niet zagen zitten leefden daar gewoon mee.quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:19 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hoe kan het zo zijn dat we in een land als dit 1 miljoen depressievelingen hebben!?
quote:Op vrijdag 10 juni 2011 14:11 schreef AyrtonSenna het volgende:
[..]
Omdat mensen zich dat laten aanpraten door de psychomaffia. Psychische klachten bestaan niet, dat zit allemaal tussen de oren. Voordat er een of andere Freud met zijn wauwelverhaaltjes kwam was er geen psychiatrie, mensen die het even niet zagen zitten leefden daar gewoon mee.
Ik vind dit toch wel de quote van de week!quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:05 schreef Ciske- het volgende:
![]()
"Ik kan het niet zien, dus is het er niet"
Ben het deels eens met hem, maar dat is niet de discussie en ook niet het grootste probleem. Net als IVF maar een fractie van de zorgkosten betreft en er veel redenen zijn om het wel/ niet te vergoeden.quote:dat zit allemaal tussen de oren.
Ik vind dit nogal kortzichtig. Van die andere 990.000 moet hun leven dus eerst daadwerkelijk in de soep draaien voordat ze hulp krijgen? Hoeveel kosten denk je dat dat met zich meebrengt? Absoluut meer dan het simpelweg vergoeden van die pillen. Nu zijn er juist een hoop mensen die mede dankzij die pillen gewoon kunnen blijven functioneren.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 13:02 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Onder anti depressiva worden neem ik aan geen paracetamol verstaan. Eerder denk ik dan aan zwaardere medicatie die vanuit de verzekering (deels) vergoed worden.
Het aantal mensen bij wie het leven echt ondraaglijk is zal misschien in de duizenden lopen, de andere 990.000 mensen zouden gewoon hun anti depressiva zelf moeten betalen. Door al die gratis pillen raken die mensen op dit moment alleen maar meer verslaafd, tot vreugde van de pharma industrie.
Nee, die andere 990,000 zouden het zelf moeten betalen. Een zorgverzekering moet er zijn voor behandelingen die niet te betalen zijn voor eenlingen, niet voor mensen die zich even niet happy voelen en naar de pillen grijpen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:15 schreef Ciske- het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal kortzichtig. Van die andere 990.000 moet hun leven dus eerst daadwerkelijk in de soep draaien voordat ze hulp krijgen? Hoeveel kosten denk je dat dat met zich meebrengt? Absoluut meer dan het simpelweg vergoeden van die pillen. Nu zijn er juist een hoop mensen die mede dankzij die pillen gewoon kunnen blijven functioneren.
En blijkbaar weet je niet zoveel van anti-depressiva, want je raakt niet 'meer' verslaafd door het te nemen als je het nodig hebt. Je moet het afbouwen als je ermee stopt ja, maar dat heeft met het effect op je lichaam te maken als je in één keer van je gebruikelijke dosis naar 0 zou gaan. Afbouwen op zich is in veel gevallen gewoon heel goed te doen voor bijv. SSRI's. Je bent niet 'meer' verslaafd als je het 3 jaar slikt dan wanneer je het 3 maanden zou slikken.
Zo werkt het dus niet, want het is geen paracetamol die je zelf in de winkel kunt kopen, maar iets wat je alleen op voorschrift krijgt.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:27 schreef Wokkel het volgende:
Nee, die andere 990,000 zouden het zelf moeten betalen. Een zorgverzekering moet er zijn voor behandelingen die niet te betalen zijn voor eenlingen, niet voor mensen die zich even niet happy voelen en naar de pillen grijpen.
Pertinent onwaar. Het kán een andere oorzaak (of meerdere) hebben, maar haal jouw serotonine / dopamine levels maar eens naar beneden en jij wordt vanzelf depressief. Dat jij je 'normaal' voelt is grotendeels gewoon een chemisch proces. Wees blij dat jouw lichaam dat zelf kan aanmaken, want pillen nodig hebben is namelijk bepaald geen pretje.quote:Daarnaast, als je jarenlang die pillen slikt bestrijd je slechts de gevolgen maar niet de oorzaak.
Onbetaalbaar, dus aanzienlijk minder klanten.quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Och, de gewichtsconsulenten krijgen er klanten bij. Een echte dietist is namelijk onbetaalbaar.
Hey pik, ga je statistiek eens nakijken.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 03:34 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat een ongelofelijk dom geblaat zeg, ik rook al meer dan 30 jaar en ben nooit ziek, niet eens een griepje, en datzelfde geldt zo'n beetje voor iedereen die ik ken en rookt. Waarom zouden rokers vaker ziek zijn dan niet rokers? Omdat ze zogenaamd een lagere weerstand hebben? Vind je het heel vervelend als ik daar even smakelijk om moet lachen?
Nogmaals, ik heb het niet over de serieuze gevallen. Wel over de 100 duizenden die hun week, maand of jaartje niet hebben.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:39 schreef Ciske- het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet, want het is geen paracetamol die je zelf in de winkel kunt kopen, maar iets wat je alleen op voorschrift krijgt.
"Even niet happy voelen en dan maar naar de pillen grijpen" vind ik persoonlijk erg kwetsend voor iemand die zelf ervaring heeft (gehad) met depressie. Dat kun je niet vergelijken met even je dag niet hebben.
De oorzaak ligt toch echt vaker in de maatschappij dan bij chemische processen in je lichaam. Mensen die niet met elkaar praten en mensen die boven hun kunnen werken maar dit niet durven toe te geven. Allemaal prima, maar zadel niet de verzekering ermee op.quote:Pertinent onwaar. Het kán een andere oorzaak (of meerdere) hebben, maar haal jou serotonine / dopamine levels maar eens naar beneden en jij wordt vanzelf depressief. Dat jij je 'normaal' voelt is grotendeels gewoon een chemisch proces. Wees blij dat jouw lichaam dat zelf kan aanmaken, want pillen nodig hebben is namelijk bepaald geen pretje.
Ik betaal een verzekering in de hoop hem niet nodig te hebben, maar als het zover is, dan wil ik er ook gebruik van maken en niet te horen krijgen dat ik na al die premies toch nog een groot deel zelf moet ophoesten. Laat die premies dan ook maar zitten, maar dat gaat dan ook weer niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 16:27 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Nee, die andere 990,000 zouden het zelf moeten betalen. Een zorgverzekering moet er zijn voor behandelingen die niet te betalen zijn voor eenlingen, niet voor mensen die zich even niet happy voelen en naar de pillen grijpen.
Daarnaast, als je jarenlang die pillen slikt bestrijd je slechts de gevolgen maar niet de oorzaak.
[..]
Ik kan mezelf gewoon citeren en dan dit nieuwsbericht eraan toevoegen:quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:51 schreef Boldface het volgende:
Eerst wordt roken in de kleine horeca weer oogluikend toegestaan, nu gaat stoppen met roken-therapie uit het basispakket. Lobbyïst Hans Hillen, toevallig ook minister van Defensie, heeft zijn werk uitstekend gedaan.
Bron: NOS Teletekstquote:De antirookorganisatie Stivoro krijgt over twee jaar geen overheidsgeld meer. Stivoro krijgt 2,7 mln euro subsidie. Het kabinet wil dat terugbrengen tot de helft en het restant vanaf 2013 aan het verslavingsinstituut Trimbos geven. Stivoro zegt dat zonder subsidie een groot deel van de antirookvoorlichting verdwijnt.
Anti-rook hobbies dienen particulier gefinancierd te worden, dat is niet iets voor de overheid.quote:Op zondag 12 juni 2011 20:20 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik kan mezelf gewoon citeren en dan dit nieuwsbericht eraan toevoegen:
[..]
Bron: NOS Teletekst
De tabaksindustrie wordt door het kabinet-Rutte op zijn wenken bediend.
Volksgezondheid daarentegen hoort wel bij de overheid, maar daar schijnt dit kabinet niet zo veel mee op te hebben.quote:Op zondag 12 juni 2011 20:40 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Anti-rook hobbies dienen particulier gefinancierd te worden, dat is niet iets voor de overheid.
Klopt. Zie mijn voorstel in het losse topic over Stivoro. Voortaan het ministerie niet meer "Volksgezondheid" noemen, maar gewoon "Zorg" of iets dergelijks. Met het behartigen, cq. bevorderen van de volksgezondheid is het ministerie namelijk helemaal niet bezig.quote:Op zondag 12 juni 2011 22:26 schreef Stupendous76 het volgende:
Volksgezondheid daarentegen hoort wel bij de overheid, maar daar schijnt dit kabinet niet zo veel mee op te hebben.
Er zit dan ook niet iemand die voor zorg gaat, maar voor de centjes, is ook niet zo raar met iemand afkomstig van een zorgverzekeraar + lid van de VVD (maar goed, die combinatie kennen we ook al langer)quote:Op zondag 12 juni 2011 22:28 schreef Boldface het volgende:
[..]
Klopt. Zie mijn voorstel in het losse topic over Stivoro. Voortaan het ministerie niet meer "Volksgezondheid" noemen, maar gewoon "Zorg" of iets dergelijks. Met het behartigen, cq. bevorderen van de volksgezondheid is het ministerie namelijk helemaal niet bezig.
Hoezo? komt er opeens troebel water uit jouw kraan of is de pest weer uitgebroken?quote:Op zondag 12 juni 2011 22:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Volksgezondheid daarentegen hoort wel bij de overheid, maar daar schijnt dit kabinet niet zo veel mee op te hebben.
Ik had ook liever gewoon het ziekenfonds gehouden , nu moeten we bloeden om de winstcijfers op te krikken en zorg en winst zijn aparte dingen, gewoon kostendekkend is prima, maar geen dubbele winstcijfers en miljarden overnames.quote:Op zondag 12 juni 2011 23:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er zit dan ook niet iemand die voor zorg gaat, maar voor de centjes, is ook niet zo raar met iemand afkomstig van een zorgverzekeraar + lid van de VVD (maar goed, die combinatie kennen we ook al langer)
Vertel maar, hoe heeft troebel water te maken met snijden in de gezondheidszorg?quote:Op maandag 13 juni 2011 11:15 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Hoezo? komt er opeens troebel water uit jouw kraan of is de pest weer uitgebroken?
Jij zegt dat dit kabinet weinig met volksgezondheid op heeft, dus vraag ik jou of er troebel water uit jouw kraan komt.quote:Op maandag 13 juni 2011 12:30 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Vertel maar, hoe heeft troebel water te maken met snijden in de gezondheidszorg?
Meestal krijgen rokers zo rond hun 50 ste klachten.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 03:34 schreef Hathor het volgende:
Wat een ongelofelijk dom geblaat zeg, ik rook al meer dan 30 jaar en ben nooit ziek, niet eens een griepje, en datzelfde geldt zo'n beetje voor iedereen die ik ken en rookt. Waarom zouden rokers vaker ziek zijn dan niet rokers? Omdat ze zogenaamd een lagere weerstand hebben? Vind je het heel vervelend als ik daar even smakelijk om moet lachen?
Er zijn vele redenen om te stoppen en 1 daarvan is gezondheid, maar voor velen is ook de prijs een motief....roken is langzamerhand een elite bezigheid geworden die velen zich niet meer kunnen veroorloven.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:07 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Meestal krijgen rokers zo rond hun 50 ste klachten.
Ik snap dan nooit dat ze dan wel stoppen met roken als het allemaal niets zou uitmaken.
ik kreeg op mijn 40 ste vlekken voor de ogen en zweten , dan wil je wel stoppenquote:Op maandag 13 juni 2011 13:07 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Meestal krijgen rokers zo rond hun 50 ste klachten.
Ik snap dan nooit dat ze dan wel stoppen met roken als het allemaal niets zou uitmaken.
Als het over de kosten gaat dan vraag ik me af of rokers wel zoveel goedkoper zijn.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:10 schreef Kingstown het volgende:
Er zijn vele redenen om te stoppen en 1 daarvan is gezondheid, maar voor velen is ook de prijs een motief....roken is langzamerhand een elite bezigheid geworden die velen zich niet meer kunnen veroorloven.
Maak de prijs een euro per pakje (wat de normale verkoopprijs is) en het aantal rokers stijgt binnen no time met sprongen.
Die laatste fase duurt maar een paar maandenquote:Op maandag 13 juni 2011 13:20 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Als het over de kosten gaat dan vraag ik me af of rokers wel zoveel goedkoper zijn.
Ze gaan misschien wat eerder dood maar in de laatste fase van hun leven kosten ze ook meer.
Dan denk ik aan hart en vaatziekten, bloeddruk en longproblemen waar allemaal hele dure behandelingen en medicijnen voor nodg zijn.
Ik bedoel met die laatste fase de periode dat ze afhankelijk worden van medicijnen en behandelingen.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:22 schreef michaelmoore het volgende:
Die laatste fase duurt maar een paar maanden
Sterker: dit kabinet heeft weinig op met Nederland, maar kijkt enkel naar hun (berkompen, xenofobe en conservatieme) kader en voert dat vervolgens uit. Dat jij dat mss anders noemt is een ander verhaal.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:02 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Jij zegt dat dit kabinet weinig met volksgezondheid op heeft, dus vraag ik jou of er troebel water uit jouw kraan komt.
Ik vind dit ook een kut-kabinet, maar om nou te roepen dat ze niet zoveel met gezondheidszorg op hebben is onzin....ze maken andere keuzes als dat jij mss gemaakt zou hebben, maar dat is een ander verhaal.
Nee geloof ik niet, je kunt ook zeggen dat mensen die veel sporten veel breken en dus meer kosten.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:28 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik bedoel met die laatste fase de periode dat ze afhankelijk worden van medicijnen en behandelingen.
Dat kan wel een tijdje duren.
Ik geloof ook niet dat het zoveel moet kosten maar dat is nou eenmaal het probleem van de zorg.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
Nee geloof ik niet, je kunt ook zeggen dat mensen die veel sporten veel breken en dus meer kosten.
De afhankelijkheid van het kartel van zorgverzekeraars doet mij twijfelen of er wel een relatie is tussen premies en kosten, of dat we gewoon systematisch worden uitgemolken, geef mij maar het ziekenfonds
http://www.nieuws.nl/497601quote:Op maandag 13 juni 2011 13:20 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Als het over de kosten gaat dan vraag ik me af of rokers wel zoveel goedkoper zijn.
Ze gaan misschien wat eerder dood maar in de laatste fase van hun leven kosten ze ook meer.
Dan denk ik aan hart en vaatziekten, bloeddruk en longproblemen waar allemaal hele dure behandelingen en medicijnen voor nodg zijn.
quote:Op maandag 13 juni 2011 13:37 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat het zoveel moet kosten maar dat is nou eenmaal het probleem van de zorg.
Dat is ooit begonnen in de kloosters om de mens te helpen en ergens is het mis gegaan waardoor het in handen kwam van de elite.
Toen was het kennelijk ineens nodig om zorgverleners als goden te zien en te belonen en die vreemde gedachtegang is er nog steeds.
Het erge is dat het kabinet er alles aan doet om te voorkomen dat Europese verzekeraars mee kunnen doen.quote:Op maandag 13 juni 2011 13:37 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat het zoveel moet kosten maar dat is nou eenmaal het probleem van de zorg.
Dat is ooit begonnen in de kloosters om de mens te helpen en ergens is het mis gegaan waardoor het in handen kwam van de elite.
Toen was het kennelijk ineens nodig om zorgverleners als goden te zien en te belonen en die vreemde gedachtegang is er nog steeds.
4? Er zijn er wel meerdere hoor.quote:[b]Op maandag 13 juni 2011 13:54 schreef michaelmoore het volgende:[/b
En Nederlanders die naar Spanje emigreren, toch verplicht zich moeten verzekeren bij een van de 4 Nederlandse zorgverzekeraars
Vroeger waren er 40, maar met de vrije markt zijn er tientallen de nek omgedraaid....uh gefuseerd.quote:
Het zal eens tijd worden. Uitstekend dat dit soort nare clubjes niet meer gefinancierd worden.quote:Op zondag 12 juni 2011 20:20 schreef Boldface het volgende:
[..]
[..]
Roken is een zaak van mensen zelf. Een stichting als Stivoro heeft wel degelijk bestaansrecht maar er is geen enkele reden om dit vanuit een overheid te financieren. Net als een pro-rook-club overigens, het is een zaak van mensen zelf. Een overheid hoort er geen mening over te hebben, en al helemaal niet als ze er zelf financieel tot de oksels toe inzit.quote:Op zondag 12 juni 2011 20:20 schreef Boldface het volgende:
[..]
[..]
Dan zijn we het er dus over eens dat dat kennelijk geen noodzakelijke zorg is.quote:Op maandag 13 juni 2011 14:53 schreef pinine het volgende:
lijkt mij dat als je minder gaat vergoeden veel mensen dan maar minder zorg gaan gebruiken zelf als het hard nodig is en er dus ook minder geld gaat binnenkomen in de zorg wat dan z'n effecten op het personeel zal hebben, zelf zal ik in ieder geval gaan stoppen met sommige zorg die nu nog bijna helemaal vergoed word anders gaat m'n portemonaie teveel pijn doen
als je goed gelezen had zag je dat ik het ook over zorg had die echt hard nodig is maar dus onbetaalbaar wordtquote:Op maandag 13 juni 2011 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan zijn we het er dus over eens dat dat kennelijk geen noodzakelijke zorg is.
Dan hebben jij en ik een andere definitie van wat noodzakelijk is. Maar uit je post kan ik uitsluitend opmaken dat je met bepaalde zorg stopt omdat anderen dat niet meer voor je betalen.quote:Op maandag 13 juni 2011 20:31 schreef pinine het volgende:
[..]
als je goed gelezen had zag je dat ik het ook over zorg had die echt hard nodig is maar dus onbetaalbaar wordt
jij stemt zeker vvd? want dan vindt ik je reactie begrijpelijkquote:Op maandag 13 juni 2011 20:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan hebben jij en ik een andere definitie van wat noodzakelijk is. Maar uit je post kan ik uitsluitend opmaken dat je met bepaalde zorg stopt omdat anderen dat niet meer voor je betalen.
Dat is belangrijk omdat?quote:Op maandag 13 juni 2011 20:39 schreef pinine het volgende:
[..]
jij stemt zeker vvd? want dan vindt ik je reactie begrijpelijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |