Oeps, verkeerd gelezenquote:Op maandag 6 juni 2011 08:28 schreef Heinrichdederde het volgende:
Hij staat niet op mijn grond, maar op de grond van de buren. Wat overlast betreft, dat moet natuurlijk wel bewezen worden lijkt mij?
je kunt 'm natuurlijk vragen om een geluidsstille vriescel te laten bouwenquote:Op maandag 6 juni 2011 08:28 schreef Heinrichdederde het volgende:
Hij staat niet op mijn grond, maar op de grond van de buren. Wat overlast betreft, dat moet natuurlijk wel bewezen worden lijkt mij?
Lijkt mij dat zoiets niet in de achtertuin van een woning mag staan.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:39 schreef Heinrichdederde het volgende:
Het huis is een gewone woning, z'n ijswinkel staat 5 km verderop...
lekker dat je al van het negatieve uitgaat! Zeg gewoon tegen de buurman dat je akkoord gaat onder voorwaarde dat het ding geen geluidsoverlast veroorzaakt, en doet het ding dat toch dan moet hij daarvoor een oplossing verzorgen. Briefje opstellen met dit erop en handtekeningetejs eronder, klaar.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:51 schreef Heinrichdederde het volgende:
Vergunningen zijn niet aangevraagd en de cel is al gekocht. Geluidsstil en modern zal het niet zijn, want gekocht via marktplaats
Het lijkt mij dat je zo'n installatie niet zonder vergunning in de tuin van een woonhuis mag plaatsen, bedrijfspand is misschien anders, maar zou zeker de gemeente raadplegenquote:Op maandag 6 juni 2011 08:39 schreef Heinrichdederde het volgende:
Het huis is een gewone woning, z'n ijswinkel staat 5 km verderop...
Terecht dat ts van het negatieve uitgaat.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
lekker dat je al van het negatieve uitgaat! Zeg gewoon tegen de buurman dat je akkoord gaat onder voorwaarde dat het ding geen geluidsoverlast veroorzaakt, en doet het ding dat toch dan moet hij daarvoor een oplossing verzorgen. Briefje opstellen met dit erop en handtekeningetejs eronder, klaar.
Onzin. Zodra dat ding geplaatst is, al dan niet illegaal, is het een ware kruistocht dat ding weer weg te krijgen, zowel fysiek gezien als via verordeningen.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
lekker dat je al van het negatieve uitgaat! Zeg gewoon tegen de buurman dat je akkoord gaat onder voorwaarde dat het ding geen geluidsoverlast veroorzaakt, en doet het ding dat toch dan moet hij daarvoor een oplossing verzorgen. Briefje opstellen met dit erop en handtekeningetejs eronder, klaar.
Voor een uitbouw ja.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:13 schreef polariteit het volgende:
Er zijn toch maximum maten van dingen die je in je tuin mag plaatsen (vergunningvrij)? Ik meen 3 meter ofzo? Lijkt mij dat zolang hij daaronder blijft het geen probleem is.
MOcht dat ding echt geluidsoverlast gaan geven dan heb je wel een recht van klagen
daarvoor is juist het eerder genoemde contract, als je maar heldere afspraken maakt. Geen subjectieve dingen als lawaai, maar waarden (in dBA) en absolute afmetingen om uitzichtverpesting te voorkomen.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Terecht dat ts van het negatieve uitgaat.
Zie dat ding maar weer eens weg te krijgen als hij na een tijd geluidsoverlast veroorzaakt.
Hij zal het vast niet aan huis verkopen, maar meer als voorraad/opslag gebruiken. Maar eigenlijk heb je daar als buurman geen zak mee te maken.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:16 schreef mvdejong het volgende:
Als het ding voor zijn zaak is, kan dat niet zomaar worden geplaatst op een perceel met een woonbestemming. Of heeft hij een winkel/woonhuis-combinatie ?
Helemaal niet. Heerst er een werkbestemming op het perceel waar die cel moet komen? Zo nee, dan kan hij hem bouwen, maar dan is ie zo weer weg.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:33 schreef Heinrichdederde het volgende:
Het betreft koop, dus min of meer vogelvrij ben ik bang...
Dat, ligt er een werkbestemming op het perceel, dan zou het mogen, onder de juiste voorwaarden. Ligt dat er niet, dan kan hij het vergeten, zelfs als hij wel gewoon die cel laat bouwen...quote:Op maandag 6 juni 2011 09:16 schreef mvdejong het volgende:
Als het ding voor zijn zaak is, kan dat niet zomaar worden geplaatst op een perceel met een woonbestemming. Of heeft hij een winkel/woonhuis-combinatie ?
Als hij van het positieve uitgaat en gewoon netjes met de buurman in overleg gaat en dat ook vastlegt dan doet die buurman waarschijnlijk ook niet moeilijk als hij een keertje een feestje heeft of een flinke uitbouw aan zijn huis wil doen.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Terecht dat ts van het negatieve uitgaat.
Zie dat ding maar weer eens weg te krijgen als hij na een tijd geluidsoverlast veroorzaakt.
Eh, handjeklap? Jij bent echt een beetje (te) goedgelovig, of niet?quote:Op maandag 6 juni 2011 09:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als hij van het positieve uitgaat en gewoon netjes met de buurman in overleg gaat en dat ook vastlegt dan doet die buurman waarschijnlijk ook niet moeilijk als hij een keertje een feestje heeft of een flinke uitbouw aan zijn huis wil doen.
Een flinke uitbouw mag gewoon volgens de wet. Een feestje is ook geen probleem. Een koelcel dat takkeherrie veroorzaakt wel.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als hij van het positieve uitgaat en gewoon netjes met de buurman in overleg gaat en dat ook vastlegt dan doet die buurman waarschijnlijk ook niet moeilijk als hij een keertje een feestje heeft of een flinke uitbouw aan zijn huis wil doen.
nee hoor, vaak zat meegemaakt in de praktijk.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:26 schreef NeNuntiumNecare het volgende:
[..]
Eh, handjeklap? Jij bent echt een beetje (te) goedgelovig, of niet?
de eerste fatsoenlijke reactie wat mij betreft..quote:Op maandag 6 juni 2011 09:21 schreef Aventura het volgende:
Toch snap ik niet dat je meteen naar de gemeente stapt. Je kan toch eerst eens gaan praten met de buurman?
De buurman kan natuurlijk letterlijk en figuurlijk zijn kont afvegen met dat 'contract'.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wat is er mis met eerst wat informatie inwinnen voordat je met de buurman gaat pratenquote:Op maandag 6 juni 2011 09:38 schreef Sant. het volgende:
[..]
de eerste fatsoenlijke reactie wat mij betreft..
Gelijk op internet gaan lopen janken.. stumpert.
Ik betwijfel of de buurman ook eerst naar de gemeente is gestapt om een vergunning aan te vragen.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:21 schreef Aventura het volgende:
Toch snap ik niet dat je meteen naar de gemeente stapt. Je kan toch eerst eens gaan praten met de buurman?
Natuurlijk... allemaal erg handig, totdat je je huis weg wilt doen, en de nieuwe partijen zijn niet zo schattig knuffelbaar...quote:Op maandag 6 juni 2011 09:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nee hoor, vaak zat meegemaakt in de praktijk.
Praktijkervaring. Ik heb zat koel- en vriescellen in onderhoud gehad en tenzij goed geisoleerd maken die dingen best wat geluid.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:37 schreef Son-Goku het volgende:
Hoe weet je nu al dat dat ding zoveel lawaai gaat maken dat je er last van gaat hebbenVoor hetzelfde geld valt het mee
Daarom zeg ik ook overleg met die buurman dat ie 'm goed isoleert tegen geluidsoverlast. Als je meteen met wetjes, regeltjes of de gemeentepolitie gaat zwaaien dan is dat allemaal wat lastigerquote:Op maandag 6 juni 2011 09:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Praktijkervaring. Ik heb zat koel- en vriescellen in onderhoud gehad en tenzij goed geisoleerd maken die dingen best wat geluid.
Dat soort afspraken zijn vaak voer voor verwarring, overlast en ruzie. Waarom niet gewoon officieel via de gemeente? We hebben het hier over een bedrijfsmatige activiteit, en daar zijn niet voor niks regels voor. Laat die man netjes een vergunning aanvragen, dan wordt het hele verhaal meteen getoetst aan het vigerende bouwbesluit en bestemmingsplan, en worden beide partijen gehoord.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook overleg met die buurman dat ie 'm goed isoleert tegen geluidsoverlast. Als je meteen met wetjes, regeltjes of de gemeentepolitie gaat zwaaien dan is dat allemaal wat lastiger.
Als ik het lees, is die vriescel groter dan 50% van de tuin, dus dan is hij in overtreding van de apv gok ik zo, ondanks dat de hoogte wél binnen de marges valt.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:52 schreef Allantois het volgende:
Ik zou de buurman helpen en suggereren om er een warmte-dichte (dus geluidsdichte) overkapping over/omheen te bouwen
De meeste grotere vriescellen worden ingebouwd, en hebben vervolgens de koelmotoren op het dak van dat gebouw staan. Die werken dan ook op 380V. Zo te lezen koopt hij een indoor model, dat zijn tenminste de modellen die ik meer op marktplaats zie staan. 2,5x2,5m is dan al een vrij forse in die categorie, en zal niet in een achtertuin mogen staan te draaien.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:59 schreef Heinrichdederde het volgende:
Voor een fatsoenlijke dichte overkapping is niet eens ruimte! Dat gaat hem niet worden...
@ridocar: Kan zo'n vriescel eigenlijk wel buiten staan, in weer en wind? En werkt zoiets gewoon op 220V ?
Beun je nog een beetje bij in die business? Misschien kun jij TS' buurman helpen met het geluidsdicht maken van die koelcel? Of iig kosten aangeven?quote:Op maandag 6 juni 2011 10:11 schreef Ridocar het volgende:
Ligt eraan wat voor een panelen worden gebruikt. Meestal wordt een stuk bestaande bouw geisoleerd, en niet zomaar los een cel gebouwd. Het kan wel, maar dan moet deze goed geisoleerd en weersbestendig worden gemaakt. Wat betreft de elektra, 220V kan, maar is niet gebruikelijk, alleen als het niet anders kan. 380/400V is makkelijker, want draaistroom en verdeling van de belasting over drie fasen ipv 1.
Als ik zo eens kijk wat een simpele celltherm split-unit aan vermogen neemt, zie ik al 3.6 Ampere voor het simpelste 220V model met het laagste koelvermogen, en daarna ga je heel snel over het max wat je met een huis-tuin en keuken electrische installatie nog verantwoord aan kan sluiten. En dat is dan nog een moderne unit, geen zelf geïnstalleerd oud marktplaats ding.quote:Op maandag 6 juni 2011 10:14 schreef Heinrichdederde het volgende:
Weet jij toevallig ook hoeveel vermogen zo'n cel trekt, uitgaande van 220V?
De cel heeft binnen in een winkelmagazijn gestaan en komt uit 2002. Lijkt me sterk dat je de cel dan zomaar buiten kan opbouwen en gebruiken...
Ik zou zeggen, ga eens naar een bedrijf waar ze werken met vries- en koelcellen, die koel eenheden maken behoorlijk geluid. Dus als hij een oude, waarschijnlijk slecht geïsoleerde heeft, dan kun je je lol op. Ik zou er niet op zitten te wachten.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:37 schreef Son-Goku het volgende:
Hoe weet je nu al dat dat ding zoveel lawaai gaat maken dat je er last van gaat hebbenVoor hetzelfde geld valt het mee
Dan zou die buurman dat nog kunnen omzeilen door een echte uitbouw er van te maken en daarin de vriescel te plaatsen.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:25 schreef NeNuntiumNecare het volgende:
[..]
Dat, ligt er een werkbestemming op het perceel, dan zou het mogen, onder de juiste voorwaarden. Ligt dat er niet, dan kan hij het vergeten, zelfs als hij wel gewoon die cel laat bouwen...
Praten is niet meer hip tegenwoordig.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:21 schreef Aventura het volgende:
Een uitbouw die een 2,5 meter hoge koelcel kan herbergen is op het randje van de vrijstelling natuurlijk, nog afgezien van het feit dat die installatie dan nog altijd moet koelen, en dus geluid zal produceren.quote:Op maandag 6 juni 2011 10:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan zou die buurman dat nog kunnen omzeilen door een echte uitbouw er van te maken en daarin de vriescel te plaatsen.
Nee, met een ijspriem natuurlijk.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:57 schreef TJV het volgende:
Gewoon even nagaan bij de gemeente. In het ergste geval komt je buurman met een bijl achter je aan.
helpen kan niet, ik heb een fulltime-baan in een heel andere branche, en een huis dat nog verbouwd moet worden. De kosten voor een overkapping zullen wel meevallen, het is meestal niet meer dan een kist met isolatie en een beetje dakleer.quote:Op maandag 6 juni 2011 10:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Beun je nog een beetje bij in die business? Misschien kun jij TS' buurman helpen met het geluidsdicht maken van die koelcel? Of iig kosten aangeven?
Dat doettie dan maar mooi in zijn eigen winkelpand, of netjes zoals het hoort. Zo'n ding demonteren en weer goed installeren is al een vak apart, nog afgezien van de benodigde electra en een fatsoenlijke plek om dat ding in te plaatsen.quote:Op maandag 6 juni 2011 11:38 schreef Heinrichdederde het volgende:
Precies, lijkt mij een beetje een houtje touwtje oplossing...
Maar wat als meneer daar niet aan mee wil werken? Het lijkt mij lastig de gemeente in beweging te krijgen hiervoor...quote:Dat doettie dan maar mooi in zijn eigen winkelpand, of netjes zoals het hoort. Zo'n ding demonteren en weer goed installeren is al een vak apart, nog afgezien van de benodigde electra en een fatsoenlijke plek om dat ding in te plaatsen.
Idd, theoretisch is zo'n koelcel wel herbruikbaar, maar in de praktijk sluit het nooit zo mooi aan als de eerste keer. Ik denk dat die bakker 'm al tweedehands had. En dan is het vragen om problemen: laag rendement, condens en/of ijs, lekkages (zowel in de cel als in het koelsysteem) vocht in het koelsysteem. En sommige dingen kun je proberen op te lossen met kit, heel veel kit. En dan is het nog de vraag of het houdt.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat doettie dan maar mooi in zijn eigen winkelpand, of netjes zoals het hoort. Zo'n ding demonteren en weer goed installeren is al een vak apart, nog afgezien van de benodigde electra en een fatsoenlijke plek om dat ding in te plaatsen.
Dit model mag niet eens buiten staan. Is niet waterbestendig, dus er zal een goede 'overkapping' gebouwd moeten wordenquote:
Is ook mijn plan. Hoop dat er overleg mogelijk is.quote:Op maandag 6 juni 2011 14:22 schreef Ridocar het volgende:
Conclusie: alles kan gemaakt worden, als je er maar genoeg geld tegenaan gooit. Gezien de aankoop van buurman (afgeschreven afdanker 'met ervaring' voor een zacht prijsje) zie ik dat niet gebeuren. Tijd om met die man en de gemeente te praten, in die volgorde.
En dan?quote:Op maandag 6 juni 2011 09:21 schreef Aventura het volgende:
Wat vonden de buren er van toen je het met hen besprak?quote:Op maandag 6 juni 2011 19:54 schreef Kaza het volgende:
Een jaar lang amper geslapen met een airco van de buren tegen de gemeenschappelijke schoorsteen (en wij sliepen op zolder). Gemeente wees naar de woningbouw, woningbouw wees naar de gemeente en niemand deed iets. De bromtoon die telkens aansloeg was zwaar irritant, maar officieel bleef alles onder geluidsniveau en werd er niet zoveel aan gedaan.
Gelukkig zijn we verhuisd, maar ik kan me zo voorstellen dat slapen in de buurt van zo'n koelcel geen pretje is. Ook zal de warmte die aan de lucht onttrokken wordt ergens geloosd moeten worden, straks kun jij je slaapkamerraam niet meer open zetten zonder dat vieze warme walmen je kant op komen.
Voorkomen is beter dan genezen, dan maar geen praatje over de heg meer!
Uiteraard was de buurman de eerste waarmee we gingen praten.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat vonden de buren er van toen je het met hen besprak?
Woon jij op het platteland?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 09:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat vonden de buren er van toen je het met hen besprak?
Nee, in de stad.quote:
Kwestie van communiceren en ook een kwestie van leven en laten leven. Werkt voor normale redelijke mensen prima.quote:Weet niet hoe het bij jou in de buurt is, maar het valt mij wel op dat zeer veel mensen steeds meer aan zichzelf denken ipv ook aan anderen.
Wat dat betreft zie je gewoon dat de Nederlandse mentaliteit zeer hard achteruit holt.
Mijn indruk onderschrijft dat niet. Natuurlijk zijn er mensen die vinden dat zij met niemand rekening hoeven te houden en zijn er mensen die vinden dat zij volledig kunnen bepalen wat anderen doen, maar dat zijn toch wel een beetje de uitzonderingen heb ik het idee.quote:Ik kan gelukkig nog heel goed met de buren overweg en we houden dan ook rekening met elkaar, maar dat is tegenwoordig eerder uitzondering dan normaal helaas.
Dat laatste is natuurlijk nogal van belang. Ik krijg echter heel vaak bij dit soort topics de indruk dat de eerste stap van bij de buurman/vrouw/veroorzaker zelf aankaarten wordt overgeslagen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:10 schreef Kaza het volgende:
Geloof me, als je nachtrust eraan gaat ben je niet zo redelijk meer hoor. Helemaal niet als de veroorzaker geen rekening met een ander wenst te houden en er niets over wil horen!
Zal toch wel niet, wie heeft er nou 's nachts ijs nodig?quote:Op maandag 6 juni 2011 08:41 schreef Ridocar het volgende:
Als het koelaggregaat ook 's nachts aanslaat heb je wel een punt.
Op een zomerse dag in een woonwijk naast een dreunende compressor moeten zitten is wel acceptabel zeker.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:41 schreef Ridocar het volgende:
Als het koelaggregaat ook 's nachts aanslaat heb je wel een punt.
En een koelcel verliest geen koude, als deze gewoon aanstaat alleen als de deur open gaat. Ik weet het toch zeker van niet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:36 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Zal toch wel niet, wie heeft er nou 's nachts ijs nodig?
quote:Op dinsdag 7 juni 2011 12:36 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Zal toch wel niet, wie heeft er nou 's nachts ijs nodig?
Hoe dicht ligt je huis tegen de grens aan van je buren? Want als hij bijna onder je raam komt te staan, staat hij denk ik praktisch op de perceelgrens? Dan overtreedt hij al de regel van geen dingen bouwen en bomen planten binnen 1 meter van de perceelgrens, zoals iemand al opmerkte hier...quote:Dit ding komt nagenoeg onder mijn slaapkamerraam te staan
Of TS woont in een woning boven de buurman en heeft zelf geen tuin.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:26 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Hoe dicht ligt je huis tegen de grens aan van je buren? Want als hij bijna onder je raam komt te staan, staat hij denk ik praktisch op de perceelgrens? Dan overtreedt hij al de regel van geen dingen bouwen en bomen planten binnen 1 meter van de perceelgrens, zoals iemand al opmerkte hier...
Die buurman hoort die bromtoon toch ook. En nog harder, want het zit aan zijn kant van die gezamelijke schoorsteen, mag ik aannemen. En toch kan die wel slapen?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 11:25 schreef Lienekien het volgende:
Je kan het wel aankaarten, maar als de buurman zijn dure airco al heeft geïnstalleerd en heerlijk slaapt doordat hij zijn slaapkamer nu op aangename temperatuur houdt, dan denk ik dat je niet zoveel van een gesprek met die buurman hoeft te verwachten.
Dat ding hangt buiten en de aircobuurman heeft zijn ramen dicht. Die hoort binnen hooguit een zachte zoem.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 15:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Die buurman hoort die bromtoon toch ook. En nog harder, want het zit aan zijn kant van die gezamelijke schoorsteen, mag ik aannemen. En toch kan die wel slapen?
Vaak is het zo dat iemand zich druk gaat zitten maken over een heel zacht geluidje en het daarom irritant gaat vinden. Als het geluid daadwerkelijk zo irritant is dat je er niet van kan slapen, kan niemand die dat hoort daarvan slapen.
Ok. Bedankt voor het melden.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:00 schreef Serinde het volgende:
Een vriend van ons heeft een overkapping over het terras in de achtertuin gemaakt. In gemeente Nijmegen mag dit niet meer dan de helft van je tuinoppervlak zijn (& wat andere regeltjes)
- waardevermindering woningquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:57 schreef kort het volgende:
TS, je hebt zo ontzettend veel gronden waarop je bezwaar kan maken. Gaat goed komen
- perceelgrens van 1m
- geen vergunning
- geluidsoverlast
- woonplezier vermindering (uitzicht)
-warmteoverlast lijkt me.quote:
Indien en zodra de bouwvergunning (voor zover noodzakelijk) wordt verleend en de geluidsproduktie binnen de normen blijft, staat TS met lege handen.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:57 schreef kort het volgende:
TS, je hebt zo ontzettend veel gronden waarop je bezwaar kan maken. Gaat goed komen
- perceelgrens van 1m
- geen vergunning
- geluidsoverlast
- woonplezier vermindering (uitzicht)
of erger: is de bouwvergunning al aangevraagd en verleend, heeft TS de publicatie gemist, zijn na verlening al meer dan zes weken verstreken en staat TS terzake de bouwvergunning sowieso met lege handen!quote:Op woensdag 8 juni 2011 12:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
...is hij kennelijk van plan om het geval zonder bouwvergunning of overleg te plaatsen.
Tegen een vergunning is altijd een bezwaarprocedure mogelijk. Daar moet TS makkelijk zijn gelijk kunnen halen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 11:54 schreef Argento het volgende:
[..]
Indien en zodra de bouwvergunning (voor zover noodzakelijk) wordt verleend en de geluidsproduktie binnen de normen blijft, staat TS met lege handen.
Moet je wel binnen zes weken na de bekendmaking je bezwaarschrift indienen. Doe je dat niet, dan is het meteen klaar. Dat is wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:39 schreef kort het volgende:
[..]
Tegen een vergunning is altijd een bezwaarprocedure mogelijk. Daar moet TS makkelijk zijn gelijk kunnen halen.
Maar als er al een vergunning is dan heeft hij waarschijnlijk niet de waarheid gesproken want dan had de gemeente hem nooit verleend. Dan kan je dus altijd nog naar de de gemeente.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Precies, als de buurman alles netjes heeft ingediend, en de vergunning is verleend, kun je niet als hij gaat bouwen alsnog de zaak laten afblazen, daar gaat het om!
Je maakt bezwaar tegen de vergunning. Na zes weken mag dat niet meer, dus dan pas kan je veilig bouwen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tegen de aanvraag kun je bezwaar maken. Als die eenmaal echt vverleend is, valt er weinig tegen te doen. Anders zou zo'n vergunning net zoveel waard zijn als een stukje WC papier. Mensen huren aannemers, kopen materialen ect op basis van een verleende vergunning. Die is dan ook eenmaal afgegeven behoorlijk onfherroepelijk!
Jullie zeiden dat TS fucked is als er 6 weken overheen zijn gegaan, maar dat is dus ws niet zo.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Daar hadden we het nu dus ook niet over...als jij iets bouwt en het is strijdig met de vergunning, kan je gewoon gedwongen worden om het weer af te breken. Ken mensen die een al gebouwde carport drie centimeter moesten laten zakken, omdat het anders niet klopte met de vergunning bijvoorbeeld!
Nee, we schreven dat TS kansloos is als buurman iets gebouwd heeft, conform een vergunning, waar de termijn om bezwaar tegen te maken verstreken was. Als je iets anders bouwt dan van de vergunning mag, wordt dat iets heel anders. Niet simplificeren als het om vergunningen gaat!quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Jullie zeiden dat TS fucked is als er 6 weken overheen zijn gegaan, maar dat is dus ws niet zo.
Toch? Bezwaar maken kan volgens mij indertijd tijdens de aanvraag. Niet tegen een verleende vergunning.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:57 schreef Serinde het volgende:
Tenzij buurman bouwt conform een verleende vergunning.
In dat geval had je het immers alleen middels bezwaar binnen de gestelde termijnen kunnen proberen tegen te houden.
Bijdehand heeft al geprobeerd het je te vertellen maar kennelijk zonder het beoogde effect.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Toch? Bezwaar maken kan volgens mij indertijd tijdens de aanvraag. Niet tegen een verleende vergunning.
Wat je hier postte, is dus echt onzin.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:07 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tegen de aanvraag kun je bezwaar maken. Als die eenmaal echt vverleend is, valt er weinig tegen te doen. Anders zou zo'n vergunning net zoveel waard zijn als een stukje WC papier. Mensen huren aannemers, kopen materialen ect op basis van een verleende vergunning. Die is dan ook eenmaal afgegeven behoorlijk onfherroepelijk!
Op het moment dat niemand meer bezwaar kan maken. En je kan volgens mij ook nog eens in beroep enzo. Heel veel projecten lopen daarom ook zoveel uitquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik weet dat jij weinig onzin praat, dus ik geloof je zo...maar op welk punt kan je dan veilig beginnen met bouwen of een aannemer inhuren? Eerst vergunning, en dan de periode afwachten waarin mensen bezwaar kunnen maken? Ik dacht, dat de aankondigingen in het buurtsufferdje van aangevraagde vergunningen er waren zodat mensen bezwaar konden maken binnen een bepaalde termijn...
En daarna nog in beroep bij de rechterquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:36 schreef FF het volgende:
Je kan bij de aankondiging van de vergunning je zienswijze indienen, deze wordt meegenomen bij de bestluitvorming.
Je kan nadat het besluit is genomen (en bekend gemaakt) bezwaar tegen dit besluit indienen.
En als dat afgewezen wordt kan je nog naar de rechter.
Bij ons worden in het buurtsufferdje 2 aankondigingen gedaan:quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik weet dat jij weinig onzin praat, dus ik geloof je zo...maar op welk punt kan je dan veilig beginnen met bouwen of een aannemer inhuren? Eerst vergunning, en dan de periode afwachten waarin mensen bezwaar kunnen maken? Ik dacht, dat de aankondigingen in het buurtsufferdje van aangevraagde vergunningen er waren zodat mensen bezwaar konden maken binnen een bepaalde termijn...
Om het helemaal correct te maken:quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Okay, ik dacht dat je tegen het voornemen om een vergunning te verlenen in beroep ging, maar het gaat dus om de vergunning zelf. Helder
Dat kan zijn, ja.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:19 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar, de vraag is dus ook, mocht de buurman inderdaad op zijn perceel met woonbestemming die commerciële vrieskist willen bouwen en dat zo in zijn vergunningsaanvraag heeft gezet, dat de gemeente het zelf niet al heeft afgewezen?
Moet-ie vooral doenquote:Op woensdag 8 juni 2011 22:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik denk, dat die buurman het gewoon zonder vergunning neer wil gaan zetten, onder het motto, het is toch mijn tuin!
Is jullie bezwaar dan ongegrond verklaard? Met welke motivatie?quote:Op donderdag 9 juni 2011 02:06 schreef Gia het volgende:
Wij hebben eens bezwaar gemaakt tegen een pas gebouwde aanbouw bij de buren die de perceelgrens overschreedt. Dat stond niet als zodanig op de bouwtekening die wij hadden gezien.
(Die buren wilden, bij nader inzien, dat de binnenmuren doorliepen. En tja, met een aanbouw krijg je zo'n 15 cm inspring)
Dan hebben we het over bestuursdwang, dat is wat anders dan een bezwaarprocedure.quote:Ze hoefden het niet af te breken, maar moesten wel een nieuwe bouwtekening indienen, met alle kosten van dien. We schoten er dus niet veel mee op.
Nee, maar omdat het er al stond, hoefde het niet afgebroken te worden.quote:Op donderdag 9 juni 2011 02:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Is jullie bezwaar dan ongegrond verklaard? Met welke motivatie?
Wat inspring hadden ze sowieso, maar niet de volle 15 centimeter. Het ging uiteindelijk maar over 5 cm. Ging ons ook niet zozeer om die 5 cm, maar om het continu voorgelogen worden door die werklui.quote:Dan hebben we het over bestuursdwang, dat is wat anders dan een bezwaarprocedure.
Het komt mij voor dat de gemeente niet kan beslissen over (de 'onteigening' van) 15 centimeter van jullie grond. In een beroepsprocedure had je goede kansen gemaakt.
Dan ben je mooi genaaid door je buren én de gemeente. Hadden de buren soms een vriendje bij afdeling bouwvergunningen?quote:Op donderdag 9 juni 2011 07:08 schreef Gia het volgende:
Er klopte dus niets meer van de tekening. Ze hoefden het niet te herstellen, maar wel een nieuwe tekening indienen.
Wel zo netjes om het op zijn minst ff te melden aan hem.quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:05 schreef Heinrichdederde het volgende:
Hoi allemaal,
Nog geen overleg gehad, werktijden conflicteren nogal...
Er is geen bouwvergunning aangevraagd, ik heb ook geen idee wanneer buurman gaat beginnen. Ik denk dat ik gewoon even afwacht. Als ik de reacties zo zie is zijn plannetje zowiezo illegaal, dus overleg is eigenlijk niet eens meer nodig...
Inderdaad. Gewoon even melden dat je bouw- en woningtoezicht belt als hij zijn plannen doorzet.quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:33 schreef lezzer het volgende:
Nou, netjes...
Het is gewoon veel praktischer.
Als de buurman nu al weet dat je er écht niet op zit te wachten en ook actie gaat ondernemen bedenkt hij misschien wel iets anders.
Hij vindt dit een goede oplossing en dénkt misschien wel helemaal niet aan de buren.
Men kan ook een iets andere insteek kiezen, en zeggen dat je als eigenaar van het aanliggende pand wilt dat alles volgens de regels gaat, en zegt dat je van hem verwacht dat hij een vergunning-toets heeft gedaan, en dus óf de vrijstelling hiervan toont, of de vergunning in kwestie toont.quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad. Gewoon even melden dat je bouw- en woningtoezicht belt als hij zijn plannen doorzet.
TS zegt toch dat er geen vergunning is aangevraagd!quote:Op donderdag 9 juni 2011 11:25 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Men kan ook een iets andere insteek kiezen, en zeggen dat je als eigenaar van het aanliggende pand wilt dat alles volgens de regels gaat, en zegt dat je van hem verwacht dat hij een vergunning-toets heeft gedaan, en dus óf de vrijstelling hiervan toont, of de vergunning in kwestie toont.
gaat m om t verschil in hoe je t brengtquote:Op donderdag 9 juni 2011 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
TS zegt toch dat er geen vergunning is aangevraagd!
Dan hoef je daar niet meer naar te vragen, maar kun je direct zeggen dat je weet dat er geen vergunning is aangevraagd en dat je het niet eens bent met zijn bouwplannen.
En vervolgens, als hij aangeeft, hier toch mee door te willen gaan, kun je zeggen dat je dan bouw- en woningtoezicht belt.
Dan heb jij je buurman op de hoogte gesteld en weet hij wat hij kan verwachten.
En wat doet Fruity dan als buurman er toch mee door gaat?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 10:09 schreef probeer het volgende:
1e (fruity) is zo van.. van mij mag je, zolang je t maar volgens alle regels doet (wetende dat dat niet kan)
Wat dat betreft heb je geen poot om op te staan. Het is geen winkel maar gewoon opslag. Hij kan ook claimen dat het voor eigen gebruik is.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:51 schreef NeNuntiumNecare het volgende:
Mag het perceel zakelijk worden gebruikt? Dat is de grote vraag. Daarmee staat of valt het hele verhaal.
Alsof die buurman er iets op uitdoet dat hij het er niet mee eens is.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:23 schreef lezzer het volgende:
Eerlijk gezegd lijkt het mij ook beter om meteen aan te geven dat je weet wat er gaat gebeuren en dat je het niet wilt hebben. Scheelt de buurman ook een hoop gedoe.
Volgens mij kan niemand daar wat zinnigs over zeggen.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 17:43 schreef Catbert het volgende:
Alsof die buurman er iets op uitdoet dat hij het er niet mee eens is.
de gemeente inschakelen?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:10 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat doet Fruity dan als buurman er toch mee door gaat?
mooizoquote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:27 schreef Heinrichdederde het volgende:
Laatste update: probleem is opgelost. Buurman heeft een vriezer gekocht die in z'n schuur past.
Topic kan dicht!
Is dat inclusief aggregaat? Vaak hangt het ding toch buiten tegen een muurtje.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:27 schreef Heinrichdederde het volgende:
Laatste update: probleem is opgelost. Buurman heeft een vriezer gekocht die in z'n schuur past.
Topic kan dicht!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |