Ja, want het is immers allemaal bij elkaar gejat tijdens de Gouden Eeuw/slavernij/kolonialisme/kapitalistische uitbuiterij. Het is absoluut geen eigen verdienste die misschien wat te maken heeft met organisatie, eigendomsrechten, relatieve vrijheid etcquote:Op zondag 5 juni 2011 22:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is verder: waarom zouden we dát dan in stand moeten willen houden?
Wat vermoedelijk de enige manier is om wat peper terug in de culturele waarden te krijgen. Een forse teruggang van welvaart.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Omdat dat inhoud dat onze welvaart en manier van leven geen stand zal houden.
Klopt, dat is het paradoxale.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:05 schreef LXIV het volgende:
Uiteraard heb je hier weer helemaal gelijk en een scherp punt, Sigme! Alles is onmiskenbaar deel van onze cultuur.
Maar ook het protest hiertegen, wat er wel degelijk is, maakt deel uit van onze cultuur.
Slotje dus.quote:
Nee, je moet duidelijk aangeven wat de gevolgen van e.e.a. zijn, anders komt de definitie van "onze cultuur" niet van de grond.quote:Maar ieder mens wordt mede gevormd door zijn omgeving. Moet ik nu ergens wat wetenschappelijke artikelen over nature en nurture gaan opdissen om dit evidente punt te bewijzen?
Je bent bezig iets heel anders aan te tonen.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben bezig aan te tonen dat jouw "cultuur" en "ons" lege woorden zijn.
Ja, maar die kritiek past ook binnen de westerse cultuur. Zie je in andere culturen weinig.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben bezig aan te tonen dat jouw "cultuur" en "ons" lege woorden zijn.
En dat moeten we zo houden? Onze cultuur is er 1 van stelen?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja, want het is immers allemaal bij elkaar gejat tijdens de Gouden Eeuw/slavernij/kolonialisme/kapitalistische uitbuiterij. Het is absoluut geen eigen verdienste die misschien wat te maken heeft met organisatie, eigendomsrechten, relatieve vrijheid etc
Ik zie in NL voornamelijk meelopers, misschien komt dat kritische van een vreemde cultuur?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:12 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]
Ja, maar die kritiek past ook binnen de westerse cultuur. Zie je in andere culturen weinig.
Je moet niet zo zeiken, je bent niet eens bezig met inhoudelijk erop in te gaan. Je bent als een klein kind op 1 detail aan het focussen en gaat daarover zitten zeiknekken. Terwijl het detail niet eens belangrijk voor de discussie is.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Slotje dus.
[..]
Nee, je moet duidelijk aangeven wat de gevolgen van e.e.a. zijn, anders komt de definitie van "onze cultuur" niet van de grond.
Dus de basis van onze cultuur is armoede.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Eens. En ik denk ook dat er verzet moet komen tegen de verloochening, wil onze cultuur niet ten onder gaan.
Maar hedonisme en individualisme zijn hele sterke krachten. Zolang er welvaart genoeg is, sciet je daar geen gaten in. Dat maakt de saamhorigheid zwak. En daarmee onze cultuur.
Ha, je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben ook. Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat vermoedelijk de enige manier is om wat peper terug in de culturele waarden te krijgen. Een forse teruggang van welvaart.
Detail? Dat "weg-met-ons" gedoe ligt aam de basis van de discussie.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je moet niet zo zeiken, je bent niet eens bezig met inhoudelijk erop in te gaan. Je bent als een klein kind op 1 detail aan het focussen en gaat daarover zitten zeiknekken. Terwijl het detail niet eens belangrijk voor de discussie is.
Ad Hominems zijn leuk.quote:Verder krijg jij ongetwijfeld geld uit belastinginkomsten op je rekening gestort, dus alleen al daarom is er een 'ons', hoe graag je ook wilt doen alsof dat er niet is.
Jij noemt als belangrijke kenmerken van onze cultuur het hedonisme en het individualisme. Zeker het hedonisme zie ik helemaal niet zozeer als typisch voor de Nederlandse cultuur. Dus daar is alvast geen overeenstemming over!quote:Op zondag 5 juni 2011 22:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Eens. En ik denk ook dat er verzet moet komen tegen de verloochening, wil onze cultuur niet ten onder gaan.
Maar hedonisme en individualisme zijn hele sterke krachten. Zolang er welvaart genoeg is, sciet je daar geen gaten in. Dat maakt de saamhorigheid zwak. En daarmee onze cultuur.
Je lijkt wat moeite te hebben met hoofd en bijzaken, en oorzaak en gevolg.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de basis van onze cultuur is armoede.
Alleen maar Nederlanders?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Je lijkt wat moeite te hebben met hoofd en bijzaken, en oorzaak en gevolg.
Eén basis van onze cultuur is de samenhang tussen arbeid van allerlei Nederlanders.
Alleen Nederlandse verhalen? Alleen Nederlandse kennis?quote:Wel en niet bevriend, in dezelfde zuil, tijd, etc. Opbouwen van surplus, investeren in zaken als drooglegging, stedebouw, universiteiten. Doorgifte van kennis en ervaring. Doorvertellen van verhalen hoe het zo gekomen is.
Hedonisme zie ik als belangrijk deel van de huidige Nederlandse cultuur. Niet als deel van de Nederlandse cultuur van meer dan 50 jaar geleden. Integendeel; de cultuur zou je over alle zuilen heen daarover eensgezind kunnen verklaren; algemene afwijzing.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij noemt als belangrijke kenmerken van onze cultuur het hedonisme en het individualisme. Zeker het hedonisme zie ik helemaal niet zozeer als typisch voor de Nederlandse cultuur. Dus daar is alvast geen overeenstemming over!
Ik denk juist dat die kenmerken (die wel zeker zeer sterk in opkomst zijn), onze cohesie en onze kracht juist verminderen.
Dat komt doordat de elite de toegang tot de cultuur hiërarchisch gemaakt heeft. En nu ook geld als waarde-beoordelaar van cultuur in gaat stellen. Daar hoor je de Bolk dan weer niet over.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zie in NL voornamelijk meelopers, misschien komt dat kritische van een vreemde cultuur?
Redeneren naar het absurde is geen argumenteren.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen maar Nederlanders?Tot welke generatie?
[..]
Alleen Nederlandse verhalen? Alleen Nederlandse kennis?
Wederom zucht en m'n laatste reactie op je getroll: het gaat om Europa hier, niet alleen NL.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen maar Nederlanders?Tot welke generatie?
[..]
Alleen Nederlandse verhalen? Alleen Nederlandse kennis?
Ons = Europa?quote:Op zondag 5 juni 2011 22:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wederom zucht en m'n laatste reactie op je getroll: het gaat om Europa hier, niet alleen NL.
Ik spreek geen Grieks, ik eet geen bonen bij het ontbijt, ik ....quote:
Je leeft in een democratie gebaseerd op Griekse filosofische ideeen en met wetten afgeleid van het Romeinse recht. Je individualisme is afgeleid van hoe men in de Renaissance de economie ging inrichten en dat je hier kan posten komt door de wetenschappelijke revolutie.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik spreek geen Grieks, ik eet geen bonen bij het ontbijt, ik ....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |