In principe moet je ze failliet laten gaan. Maar omdat het een dergelijk grote omvangrijke sector is, was ik voor staatssteun, wat inderdaad tegen de principes van de markt is.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:36 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar wat denk je dan van de banken?
Moeten die wel steun krijgen?
Zou het ook kunnen dat banken/overheid en de bouwwereld zekerheid wilden hebben om op die manier mensen een vette lening (hypotheek) aan te kunnen smeren?quote:Op zondag 5 juni 2011 20:33 schreef sneakypete het volgende:
Een toepasselijk lapje tekst dat ik in een interview met Frits Bolkestein tegen kwam:
.....................
Onder de verzorgingsstaat valt natuurlijk ook het 'recht op werk' en daaraan gekoppelde protectionisme.
Leningen en hypotheken moet je aan de vrije markt overlaten.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:39 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Zou het ook kunnen dat banken/overheid en de bouwwereld zekerheid wilden hebben om op die manier mensen een vette lening (hypotheek) aan te kunnen smeren?
Dit wordt weer een welles-nietes verhaal. We verschillen van mening.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:34 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dat er duizenden mensen op straat kunnen komen te staan
En dus? Elke medewerker draagt een stukje bij aan het totale productieproces. Als gevolg daarvan kan je dus niet elke medewerker "vrijpleiten".quote:Je weet dat een auto niet volledig met de hand wordt gemaakt he?
Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over welke sector dan ook als dat omvangrijk is en daarmee zeg je dus dat je het eens bent met Obama.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:37 schreef Zienswijze het volgende:
In principe moet je ze failliet laten gaan. Maar omdat het een dergelijk grote omvangrijke sector is, was ik voor staatssteun, wat inderdaad tegen de principes van de markt is.
En in een vrije markt krijgen banken en bouwboeren niet de garanties van de overheid of subsidie om hun werk te doen. Het probleem is dat de overheid denkt zich te kunnen mengen om sec de zwakkeren te beschermen of een basisbehoefte te bieden. Die vette lening krijgt een burger niet als de maatschappij niet voor hem garant wilt staan.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:39 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Zou het ook kunnen dat banken/overheid en de bouwwereld zekerheid wilden hebben om op die manier mensen een vette lening (hypotheek) aan te kunnen smeren?
Een sector-brede bail-out lijkt me ook niet aan de orde, misschien heeft de VS wel helemaal geen comparatief voordeel als het gaat om auto-productie. Geen probleem dus om de hele Amerikaanse dood te laten bloeden. Immers Euro-weenies lopen toch altijd te klagen over slecht afgewerkte Amerikaanse auto's.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:42 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over welke sector dan ook als dat omvangrijk is en daarmee zeg je dus dat je het eens bent met Obama.
Ik vind dat er alleen ingegerepen kan worden als het de gehele sector betreft en dat is in het geval van de autoindustrie en de banken niet aan de orde.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als ik een van de god weet hoeveel arbeiders bij zo'n groot bedrijf ben, kan ik wel naar de directeur gaan en zeggen dat er andere auto's moeten worden gemaakt(als ik al over die kennis beschik), maar ik zal waarschijnlijk vierkant worden uitgelachen.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dit wordt weer een welles-nietes verhaal. We verschillen van mening.
Ik ben van mening dat ieder individu zelf verantwoordelijk is waar hij werkt, bij welk bedrijf en dus ook zijn eigen ontslag min of meer zelf in de hand heeft.
quote:Jij als linkse ageert wellicht tegen het kapitalisme en "vindt het niet kunnen" als medewerkers ontslagen worden, ondanks de markt dat wil.
[..]
En dus? Elke medewerker draagt een stukje bij aan het totale productieproces. Als gevolg daarvan kan je dus niet elke medewerker "vrijpleiten".
De bankensector kan je niet met de binnenlandse autoindustrie in de VS vergelijken. De binnenlandse autoindustrie in de VS produceert bagger. Europese en Japanse autobedrijven produceren veel betere kwaliteit, en hun producten worden dan ook gretig afgenomen.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:42 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over welke sector dan ook als dat omvangrijk is en daarmee zeg je dus dat je het eens bent met Obama.
Ik vind dat er alleen ingegerepen kan worden als het de gehele sector betreft en dat is in het geval van de autoindustrie en de banken niet aan de orde.
Het gaat meer over het punt wat nou de reden is van de ontslagbescherming.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:40 schreef Illiberal het volgende:
Leningen en hypotheken moet je aan de vrije markt overlaten.
Nederland heeft ook geen comparatief voordeel als het gaat om de bankensector.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:43 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Een sector-brede bail-out lijkt me ook niet aan de orde, misschien heeft de VS wel helemaal geen comparatief voordeel als het gaat om auto-productie. Geen probleem dus om de hele Amerikaanse dood te laten bloeden. Immers Euro-weenies lopen toch altijd te klagen over slecht afgewerkte Amerikaanse auto's.
En dat garant staan kan alleen als er zekerheid is.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:43 schreef GSbrder het volgende:
En in een vrije markt krijgen banken en bouwboeren niet de garanties van de overheid of subsidie om hun werk te doen. Het probleem is dat de overheid denkt zich te kunnen mengen om sec de zwakkeren te beschermen of een basisbehoefte te bieden. Die vette lening krijgt een burger niet als de maatschappij niet voor hem garant wilt staan.
Kan, maar dan geeft zo'n bescherming een verkeerd signaal aan hypotheek verstrekkers. Gevalletje misinvestering dus.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Het gaat meer over het punt wat nou de reden is van de ontslagbescherming.
Is dat het beschermen van de werknemer of het beschermen van de verstrekker van de leningen?
Je leent niet geld uit, je leent goederen uit als het gaat om een noninflationaire lening. Oftewel, bij wie zijn goederen het beste in handen?quote:Op zondag 5 juni 2011 21:49 schreef thumbnail het volgende:
[..]
En dat garant staan kan alleen als er zekerheid is.
De werknemer heeft zekerheid dat hij zijn lening kan betalen en de geldverstrekker heeft de zekerheid dat hij leningen kan verstrekken.
Hoe wenselijk is het dan eigenlijk om dat ontslagrecht op te doeken?
Het klopt dat je waarschijnlijk wordt uitgelachen en dan is het voor jou als werknemer dus tijd om je biezen te pakkenquote:Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als ik een van de god weet hoeveel arbeiders bij zo'n groot bedrijf ben, kan ik wel naar de directeur gaan en zeggen dat er andere auto's moeten worden gemaakt(als ik al over die kennis beschik), maar ik zal waarschijnlijk vierkant worden uitgelachen.
Dus het ontslagrecht als overheidsgarantie dat een werknemer, ook indien hij onrendabel is, zijn hypotheek kan blijven betalen omdat zijn baas gegijzeld is? Zeer onwenselijke prikkel of protectionistische maatregel. Ik voorzie dat banken of geldverstrekkers meer waarde hechten aan een initierend gesprek en minder naar alleen het loonstrookje zullen kijken, maar de algemene potentie van een kandidaat beschouwen. Uiteindelijk kan je loonstrookje nog zo rooskleurig zijn, als dit bij een sterfhuisbv is, geeft dit de kredietverstrekker weinig houvast.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:49 schreef thumbnail het volgende:
[..]
En dat garant staan kan alleen als er zekerheid is.
De werknemer heeft zekerheid dat hij zijn lening kan betalen en de geldverstrekker heeft de zekerheid dat hij leningen kan verstrekken.
Hoe wenselijk is het dan eigenlijk om dat ontslagrecht op te doeken?
Ja, en wie zegt dat je ergens anders weer aan de bak(toepasselijk) komt?quote:Op zondag 5 juni 2011 21:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het klopt dat je waarschijnlijk wordt uitgelachen en dan is het voor jou als werknemer dus tijd om je biezen te pakken
Immers als jij zeker van mening bent dat het bedrijf inproductieve auto's produceert, zal het vroeg of laat verlies draaien, als gevolg van concurrentie die marktaandeel winnen, waardoor jij in de toekomst toch ontslagen zou worden
Regeren is vooruitzien. Ook voor de burger cq. medewerker in loondienst.
Je hebt in beide sectoren een gedeelte die het slecht deden/doen.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef Zienswijze het volgende:
De bankensector kan je niet met de binnenlandse autoindustrie in de VS vergelijken. De binnenlandse autoindustrie in de VS produceert bagger. Europese en Japanse autobedrijven produceren veel betere kwaliteit, en hun producten worden dan ook gretig afgenomen.
De bankensector is een veel omvangrijkere sector. Liet je de banken vallen, dan zouden er gigantische klappen door de gehele wereld komen. Zo goed als kwaad als het kan, ondanks dat het tegen de principes van de markt was, was het toch verstandig om staatssteun te verlenen. En ING betaalt het met rente terug, dus een extra inkoppertje voor ons Nederlanders
De arbeidsmarkt is dynamisch en fungeert via vraag en aanbod. Als jij aan de vraag kan voldoen, ben je zo aangenomen.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ja, en wie zegt dat je ergens anders weer aan de bak(toepasselijk) komt?
Jezelf even gauw omscholen?quote:Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De arbeidsmarkt is dynamisch en fungeert via vraag en aanbod. Als jij aan de vraag kan voldoen, ben je zo aangenomen.
Kan je dat niet, dan zorg je dat je wél aan de vraag voldoet.
Dat klopt. Maar je moet het per sector en per regio bekijken. En wat de gevolgen zijn als je 1 bedrijf laat vallen cq. een hele sector laat vallen.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Je hebt in beide sectoren een gedeelte die het slecht deden/doen.
Zo heb je Japanse bedrijven zoals bijv. Toyota die ook in Amerika hun fabrieken hebben en waar Amerikanen werken.
En zo heb je ook banken die geen staatssteun nodig hadden.
Dan zou ik zeggen, of je gaat beide sectoren geheel nationaliseren of je laat de markt het werk doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |