abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97759060
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:36 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Maar wat denk je dan van de banken?
Moeten die wel steun krijgen?
In principe moet je ze failliet laten gaan. Maar omdat het een dergelijk grote omvangrijke sector is, was ik voor staatssteun, wat inderdaad tegen de principes van de markt is.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:39:02 #102
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_97759152
We gaan hier toch niet om cijfermatige onderbouwing hengelen hè?
Beide partijen kunnen niet aantonen wat de gevolgen zijn of zouden zijn als anders gehandelt is, wat dat betreft is economie grotendeels gestoeld op gevoelsmatige overtuiging. Voor wat de prijs van gelijkheid kan ik enkel op de oratie van Bas Jacobs wijzen en zijn argumentatie bij de prijs van gelijkheid. De prijs van gelijkheid is aanzienlijk. Voor iedere euro die de overheid extra wil herverdelen moet de samenleving ongeveer 50 eurocent welvaartsverlies betalen omdat de economie op een lager tempo gaat draaien.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_97759193
quote:
2s.gif Op zondag 5 juni 2011 20:33 schreef sneakypete het volgende:
Een toepasselijk lapje tekst dat ik in een interview met Frits Bolkestein tegen kwam:

.....................

Onder de verzorgingsstaat valt natuurlijk ook het 'recht op werk' en daaraan gekoppelde protectionisme.

Zou het ook kunnen dat banken/overheid en de bouwwereld zekerheid wilden hebben om op die manier mensen een vette lening (hypotheek) aan te kunnen smeren?
  zondag 5 juni 2011 @ 21:40:51 #104
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_97759287
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:39 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Zou het ook kunnen dat banken/overheid en de bouwwereld zekerheid wilden hebben om op die manier mensen een vette lening (hypotheek) aan te kunnen smeren?
Leningen en hypotheken moet je aan de vrije markt overlaten.
pi_97759379
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:34 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Dat er duizenden mensen op straat kunnen komen te staan
Dit wordt weer een welles-nietes verhaal. We verschillen van mening.

Ik ben van mening dat ieder individu zelf verantwoordelijk is waar hij werkt, bij welk bedrijf en dus ook zijn eigen ontslag min of meer zelf in de hand heeft. Jij als linkse ageert wellicht tegen het kapitalisme en "vindt het niet kunnen" als medewerkers ontslagen worden, ondanks de markt dat wil.

quote:
Je weet dat een auto niet volledig met de hand wordt gemaakt he?
En dus? Elke medewerker draagt een stukje bij aan het totale productieproces. Als gevolg daarvan kan je dus niet elke medewerker "vrijpleiten".
pi_97759399
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:37 schreef Zienswijze het volgende:

In principe moet je ze failliet laten gaan. Maar omdat het een dergelijk grote omvangrijke sector is, was ik voor staatssteun, wat inderdaad tegen de principes van de markt is.
Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over welke sector dan ook als dat omvangrijk is en daarmee zeg je dus dat je het eens bent met Obama.
Ik vind dat er alleen ingegerepen kan worden als het de gehele sector betreft en dat is in het geval van de autoindustrie en de banken niet aan de orde.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:43:48 #107
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_97759505
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:39 schreef thumbnail het volgende:

[..]

En in een vrije markt krijgen banken en bouwboeren niet de garanties van de overheid of subsidie om hun werk te doen. Het probleem is dat de overheid denkt zich te kunnen mengen om sec de zwakkeren te beschermen of een basisbehoefte te bieden. Die vette lening krijgt een burger niet als de maatschappij niet voor hem garant wilt staan.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:43:49 #108
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_97759509
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:42 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over welke sector dan ook als dat omvangrijk is en daarmee zeg je dus dat je het eens bent met Obama.
Ik vind dat er alleen ingegerepen kan worden als het de gehele sector betreft en dat is in het geval van de autoindustrie en de banken niet aan de orde.
Een sector-brede bail-out lijkt me ook niet aan de orde, misschien heeft de VS wel helemaal geen comparatief voordeel als het gaat om auto-productie. Geen probleem dus om de hele Amerikaanse dood te laten bloeden. Immers Euro-weenies lopen toch altijd te klagen over slecht afgewerkte Amerikaanse auto's.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:44:17 #109
337929 Dutchnative
Limbabwaan
pi_97759530
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dit wordt weer een welles-nietes verhaal. We verschillen van mening.

Ik ben van mening dat ieder individu zelf verantwoordelijk is waar hij werkt, bij welk bedrijf en dus ook zijn eigen ontslag min of meer zelf in de hand heeft.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als ik een van de god weet hoeveel arbeiders bij zo'n groot bedrijf ben, kan ik wel naar de directeur gaan en zeggen dat er andere auto's moeten worden gemaakt(als ik al over die kennis beschik), maar ik zal waarschijnlijk vierkant worden uitgelachen.
quote:
Jij als linkse ageert wellicht tegen het kapitalisme en "vindt het niet kunnen" als medewerkers ontslagen worden, ondanks de markt dat wil.

[..]

En dus? Elke medewerker draagt een stukje bij aan het totale productieproces. Als gevolg daarvan kan je dus niet elke medewerker "vrijpleiten".
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_97759546
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:42 schreef thumbnail het volgende:

[..]

De bankensector kan je niet met de binnenlandse autoindustrie in de VS vergelijken. De binnenlandse autoindustrie in de VS produceert bagger. Europese en Japanse autobedrijven produceren veel betere kwaliteit, en hun producten worden dan ook gretig afgenomen.

De bankensector is een veel omvangrijkere sector. Liet je de banken vallen, dan zouden er gigantische klappen door de gehele wereld komen. Zo goed als kwaad als het kan, ondanks dat het tegen de principes van de markt was, was het toch verstandig om staatssteun te verlenen. En ING betaalt het met rente terug, dus een extra inkoppertje voor ons Nederlanders ;)
pi_97759552
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:40 schreef Illiberal het volgende:

Leningen en hypotheken moet je aan de vrije markt overlaten.
Het gaat meer over het punt wat nou de reden is van de ontslagbescherming.
Is dat het beschermen van de werknemer of het beschermen van de verstrekker van de leningen?
  zondag 5 juni 2011 @ 21:47:08 #112
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_97759716
Chapeau Obama. Fijn dat je zo'n onrendabel bedrijf in stand weet te houden. Volgend jaar mag je weer een kapitaalinjectie geven.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:47:49 #113
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_97759757
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:43 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Een sector-brede bail-out lijkt me ook niet aan de orde, misschien heeft de VS wel helemaal geen comparatief voordeel als het gaat om auto-productie. Geen probleem dus om de hele Amerikaanse dood te laten bloeden. Immers Euro-weenies lopen toch altijd te klagen over slecht afgewerkte Amerikaanse auto's.
Nederland heeft ook geen comparatief voordeel als het gaat om de bankensector.
Viel onze bankensector weg, waren er honderden buitenlandse banken die stonden te trappelen om het spaarzieke en verzekeringsgeile volkje hier een rekening aan te bieden en met onze pensioenmiljarden te gaan speculeren.

Niet dat ik dat overigens iets slechts vind, maar ik denk dat de Nederlandse overheid het nog wel het ergst zou vinden als dat gebeurde. Weg controle, weg overheidsbemoeienis en weg schijnzekerheid.
pi_97759874
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:43 schreef GSbrder het volgende:

En in een vrije markt krijgen banken en bouwboeren niet de garanties van de overheid of subsidie om hun werk te doen. Het probleem is dat de overheid denkt zich te kunnen mengen om sec de zwakkeren te beschermen of een basisbehoefte te bieden. Die vette lening krijgt een burger niet als de maatschappij niet voor hem garant wilt staan.
En dat garant staan kan alleen als er zekerheid is.
De werknemer heeft zekerheid dat hij zijn lening kan betalen en de geldverstrekker heeft de zekerheid dat hij leningen kan verstrekken.
Hoe wenselijk is het dan eigenlijk om dat ontslagrecht op te doeken?
  zondag 5 juni 2011 @ 21:49:53 #115
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_97759887
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Het gaat meer over het punt wat nou de reden is van de ontslagbescherming.
Is dat het beschermen van de werknemer of het beschermen van de verstrekker van de leningen?
Kan, maar dan geeft zo'n bescherming een verkeerd signaal aan hypotheek verstrekkers. Gevalletje misinvestering dus.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:51:05 #116
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_97759953
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:49 schreef thumbnail het volgende:

[..]

De werknemer heeft zekerheid dat hij zijn lening kan betalen en de geldverstrekker heeft de zekerheid dat hij leningen kan verstrekken.
Je leent niet geld uit, je leent goederen uit als het gaat om een noninflationaire lening. Oftewel, bij wie zijn goederen het beste in handen?
pi_97759988
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als ik een van de god weet hoeveel arbeiders bij zo'n groot bedrijf ben, kan ik wel naar de directeur gaan en zeggen dat er andere auto's moeten worden gemaakt(als ik al over die kennis beschik), maar ik zal waarschijnlijk vierkant worden uitgelachen.

Het klopt dat je waarschijnlijk wordt uitgelachen en dan is het voor jou als werknemer dus tijd om je biezen te pakken ;)
Immers als jij zeker van mening bent dat het bedrijf inproductieve auto's produceert, zal het vroeg of laat verlies draaien, als gevolg van concurrentie die marktaandeel winnen, waardoor jij in de toekomst toch ontslagen zou worden ;)

Regeren is vooruitzien. Ook voor de burger cq. medewerker in loondienst. ;)
  zondag 5 juni 2011 @ 21:52:20 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_97760015
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:49 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Dus het ontslagrecht als overheidsgarantie dat een werknemer, ook indien hij onrendabel is, zijn hypotheek kan blijven betalen omdat zijn baas gegijzeld is? Zeer onwenselijke prikkel of protectionistische maatregel. Ik voorzie dat banken of geldverstrekkers meer waarde hechten aan een initierend gesprek en minder naar alleen het loonstrookje zullen kijken, maar de algemene potentie van een kandidaat beschouwen. Uiteindelijk kan je loonstrookje nog zo rooskleurig zijn, als dit bij een sterfhuisbv is, geeft dit de kredietverstrekker weinig houvast.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:53:25 #119
337929 Dutchnative
Limbabwaan
pi_97760082
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het klopt dat je waarschijnlijk wordt uitgelachen en dan is het voor jou als werknemer dus tijd om je biezen te pakken ;)
Immers als jij zeker van mening bent dat het bedrijf inproductieve auto's produceert, zal het vroeg of laat verlies draaien, als gevolg van concurrentie die marktaandeel winnen, waardoor jij in de toekomst toch ontslagen zou worden ;)

Regeren is vooruitzien. Ook voor de burger cq. medewerker in loondienst. ;)
Ja, en wie zegt dat je ergens anders weer aan de bak(toepasselijk) komt?
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
pi_97760107
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:44 schreef Zienswijze het volgende:

De bankensector kan je niet met de binnenlandse autoindustrie in de VS vergelijken. De binnenlandse autoindustrie in de VS produceert bagger. Europese en Japanse autobedrijven produceren veel betere kwaliteit, en hun producten worden dan ook gretig afgenomen.

De bankensector is een veel omvangrijkere sector. Liet je de banken vallen, dan zouden er gigantische klappen door de gehele wereld komen. Zo goed als kwaad als het kan, ondanks dat het tegen de principes van de markt was, was het toch verstandig om staatssteun te verlenen. En ING betaalt het met rente terug, dus een extra inkoppertje voor ons Nederlanders ;)
Je hebt in beide sectoren een gedeelte die het slecht deden/doen.
Zo heb je Japanse bedrijven zoals bijv. Toyota die ook in Amerika hun fabrieken hebben en waar Amerikanen werken.
En zo heb je ook banken die geen staatssteun nodig hadden.

Dan zou ik zeggen, of je gaat beide sectoren geheel nationaliseren of je laat de markt het werk doen.
pi_97760133
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Ja, en wie zegt dat je ergens anders weer aan de bak(toepasselijk) komt?
De arbeidsmarkt is dynamisch en fungeert via vraag en aanbod. Als jij aan de vraag kan voldoen, ben je zo aangenomen.

Kan je dat niet, dan zorg je dat je wél aan de vraag voldoet.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:54:59 #122
337929 Dutchnative
Limbabwaan
pi_97760177
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De arbeidsmarkt is dynamisch en fungeert via vraag en aanbod. Als jij aan de vraag kan voldoen, ben je zo aangenomen.

Kan je dat niet, dan zorg je dat je wél aan de vraag voldoet.
Jezelf even gauw omscholen?
-Linkse Boomknuffelaar
pi_97760180
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Je hebt in beide sectoren een gedeelte die het slecht deden/doen.
Zo heb je Japanse bedrijven zoals bijv. Toyota die ook in Amerika hun fabrieken hebben en waar Amerikanen werken.
En zo heb je ook banken die geen staatssteun nodig hadden.

Dan zou ik zeggen, of je gaat beide sectoren geheel nationaliseren of je laat de markt het werk doen.
Dat klopt. Maar je moet het per sector en per regio bekijken. En wat de gevolgen zijn als je 1 bedrijf laat vallen cq. een hele sector laat vallen.
pi_97760198
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Of bij een ander autobedrijf werken.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:55:29 #125
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_97760210
quote:
14s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:54 schreef Dutchnative het volgende:

[..]

Of je salariseisen bijstellen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')