Ik zou eigenlijk niet weten wat er legitiem aan pesten is.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, pesten is wel een probleem, maar ik vind ook dat het vaak zo overdreven wordt. Vaak zijn er ook (min of meer legitieme) redenen waarom er iemand gepest wordt.
Wil je dit uitleggen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, pesten is wel een probleem, maar ik vind ook dat het vaak zo overdreven wordt. Vaak zijn er ook (min of meer legitieme) redenen waarom er iemand gepest wordt.
En dat maakt het legitiem?quote:
Nou ja, 'legitiem' is natuurlijk een veel te sterk woord. Het valt niet te rechtvaardigen dat je iemand pest, maar vaak zijn er wel duidelijke redenen voor. Vroeger ben ik ook gepest vanwege het feit dat ik een gigantische bril droeg. Montuur met jampotglazen, je kent ze. Dan vind ik het niet zo heel gek dat je gepest gaat worden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk niet weten wat er legitiem aan pesten is.
Uhu, het is menselijk. Laat onverlet dat er gewoon tegen opgetreden dient te worden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, 'legitiem' is natuurlijk een veel te sterk woord. Het valt niet te rechtvaardigen dat je iemand pest, maar vaak zijn er wel duidelijke redenen voor. Vroeger ben ik ook gepest vanwege het feit dat ik een gigantische bril droeg. Montuur met jampotglazen, je kent ze. Dan vind ik het niet zo heel gek dat je gepest gaat worden.
Dat is absoluut waar.quote:
Dat zou ik niet direct legitiem noemen. Maar sommige kinderen die worden gepest vertonen ook zelf enorm irritant gedrag.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, 'legitiem' is natuurlijk een veel te sterk woord. Het valt niet te rechtvaardigen dat je iemand pest, maar vaak zijn er wel duidelijke redenen voor. Vroeger ben ik ook gepest vanwege het feit dat ik een gigantische bril droeg. Montuur met jampotglazen, je kent ze. Dan vind ik het niet zo heel gek dat je gepest gaat worden.
Dit baseer je op...quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:20 schreef Monolith het volgende:
Valt me trouwens ook vaak op dat mensen die vroeger veel gepest zijn op latere leeftijd ook erg veel moeite hebben om conflictsituaties op een normale manier op te lossen.
Dit vind ik juist weer niet. Vanwege het inlevingsvermogen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zou ik niet direct legitiem noemen. Maar sommige kinderen die worden gepest vertonen ook zelf enorm irritant gedrag.
Valt me trouwens ook vaak op dat mensen die vroeger veel gepest zijn op latere leeftijd ook erg veel moeite hebben om conflictsituaties op een normale manier op te lossen.
Op een aantal mensen die ik ken. Die losten dan vroeger het pestprobleem op met fysiek geweld en lijken te denken dat dit in normale conflictsituaties ook slim is.quote:
Je moet zelf toch ook wel de statistische onvolkomenheid ervan zien.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op een aantal mensen die ik ken. Die losten dan vroeger het pestprobleem op met fysiek geweld en lijken te denken dat dit in normale conflictsituaties ook slim is.
Nou ja, ik zou het ook willen ontmoedigen, maar meer dan dat kun je niet doen. Kinderen zijn gewoon ontzettend bruut tegen elkaar.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uhu, het is menselijk. Laat onverlet dat er gewoon tegen opgetreden dient te worden.
'Het valt me op' geeft aan dat het een observatie is, geen conclusie.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je moet zelf toch ook wel de statistische onvolkomenheid ervan zien.
Desalniettemin.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
'Het valt me op' geeft aan dat het een observatie is, geen conclusie.
Was het iets dat je in elke klas zag, of slechts in een gedeelte van de klassen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:24 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou ja, ik zou het ook willen ontmoedigen, maar meer dan dat kun je niet doen. Kinderen zijn gewoon ontzettend bruut tegen elkaar.
Een tijdje geleden had ik een bijbaan in het voortgezet onderwijs als persoonlijk assistent voor leraren. Daar merkte ik wel op dat het pesten op het vwo een stuk gemener gaat dan op het vmbo. Leerlingen op het vwo zijn geniepig, zoeken grenzen op en weten het gepeste kind via steken onder water kapot te krijgen. Leerlingen op het vmbo zijn gewoon lomp en klappen erop. Je snapt wel dat ik met dat eerstgenoemde meer problemen heb dan met dat laatste.
Ik zal mijn observaties voortaan voorzien van een disclaimer.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:28 schreef Reya het volgende:
Ik ben het eens met Monidique. Dergelijke observaties zijn, zelfs bij mensen die normaliter beter weten, makkelijk onderhevig aan onzuiverheden gerelateerd aan selectieve perceptie.
Bij generalisaties zou ik dat zeker doen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zal mijn observaties voortaan voorzien van een disclaimer.
Uiteraard maar een gedeelte. Al was het een vrij groot gedeelte, met als gevolg dat het me opviel. Al kunnen mijn statistische onvolkomenheden me hier parten spelen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:31 schreef Reya het volgende:
[..]
Was het iets dat je in elke klas zag, of slechts in een gedeelte van de klassen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |