75 minuten tijdwinst per week ten koste van minder veilig rijden, meer milieuvervuiling, meer brandstof verbruikt etc. vind ik inderdaad een slechte instelling. En nee, dat wil helemaal niet zeggen dat we dan maar met paard en wagen moeten rijden. Je kunt ook overdrijven. Er is ook nog zo iets van een optimum, zo vind ik het met mijn auto niet meer interessant genoeg om onder de 110 - 115 km/u te rijden waar 120 km/u toegestaan is. De brandstofverbruik verlaging tussen 110 en 100 km/u vind ik niet interessant genoeg om verder omlaag te gaan. Als ik 80 km/u ga rijden rij ik inderdaad nog iets zuiniger ja, maar dan is het tijdsverschil wel aanzienlijk en vind ik het snelheidsverschil te groot worden met het overige verkeer.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:57 schreef OEM het volgende:
[..]
Alle beetjes helpen. Met jouw instelling hadden we nu nog met paard en wagen gereden.
Prima toch. Rijden wij 130. Wel netjes rechts blijven he?quote:Op maandag 6 juni 2011 10:52 schreef leolinedance het volgende:
zo vind ik het met mijn auto niet meer interessant genoeg om onder de 110 - 115 km/u te rijden waar 120 km/u toegestaan is.
Dat is in het theoretische geval als mijn route volledig 130km/h zou worden. Op mijn route is de maximumsnelheid trouwens nergens 130.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:37 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Rij jij per dag 250 km over 130 km/u wegen in Nederland? Of rij je 130 km/u waar 120 km/u is toegestaan? En dan kun jij daar ook nog eens altijd 130 km/u rijden?
75 minuten per week is natuurlijk ook niets.
Wat denk je zelf, met 115 km/u links gaan rijdenquote:Op maandag 6 juni 2011 11:17 schreef OEM het volgende:
[..]
Prima toch. Rijden wij 130. Wel netjes rechts blijven he?
Dezelfde matrixborden die door veel mensen straal genegeerd worden want ze weten het toch wel beter. Wat zeker in een plotselinge mistbank tot nog meer snelheidsverschil gaat leiden, helemaal als mensen hun snelheid niet of onvoldoende aanpassen terwijl anderen het wel doen. Veiligheidssystemen zijn al na het ongeval in '72 geïnstalleerd, en heeft niet voorkomen dat zware ongevallen door mist zich daar hebben herhaald.quote:Op maandag 6 juni 2011 08:22 schreef OEM het volgende:
[..]
Je bedoelt dat stuk weg wat nu dichtgetimmerd is met matrixborden die naast de snelheid limiteren ook waarschuwen voor de weersomstandigheden?
Wat er nu hangt aan kermisverlichting is wel even wat anders dan wat er na '72 is geplaatst. De aangegeven snelheden zijn nu ook maximumsnelheden, dus de mensen die die zich daar niet aan houden, houden zich ook niet aan de huidige 100.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:12 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dezelfde matrixborden die door veel mensen straal genegeerd worden want ze weten het toch wel beter. Wat zeker in een plotselinge mistbank tot nog meer snelheidsverschil gaat leiden, helemaal als mensen hun snelheid niet of onvoldoende aanpassen terwijl anderen het wel doen. Veiligheidssystemen zijn al na het ongeval in '72 geïnstalleerd, en heeft niet voorkomen dat zware ongevallen door mist zich daar hebben herhaald.
130 km/h heeft niks met tijdsbelang te maken. Heeft te maken met comfortabel en vlot reizen. Het maakt me persoonlijk niks uit want ik rij toch hoe hard ik zelf wil.quote:Op maandag 6 juni 2011 09:58 schreef davidov2009 het volgende:
Ja maar kom zeg, wat een uitzonderingssituatie, wie rijdt er nu dagelijks 300km over de weg waarbij de tijdwinst van belang is? 1% van de bevolking ofzo. (Taxi's enzo rijden dat wel, maar die gaan hun kostbare diesel echt niet verbranden zodat de klant 2 min eerder is tenzij hij er grof voor betaald).
Is dat goed dan?quote:Op maandag 6 juni 2011 22:53 schreef Lagrinta het volgende:
Je bent op de hoogte dat taxi's 's nachts met 80 door de stad racen?
Of dat goed is, dat maakt mij niet uit. Ik reageerde op het feit dat taxi's niet zouden trappen vanwege brandstofkosten. Vandaar dat ze de motor ook altijd laten draaien op de standplaats.quote:
Alleen jammer dat in de praktijk een groot percentage zich toch al niet aan de huidige maximumsnelheid houdt, en een nog groter percentage matrixborden negeert (zeker als die betrekkelijk laag staan) of het rijgedrag niet aanpast bij de weersomstandigheden omdat zij het toch beter weten. Dan is de snelheid verhogen op zo'n traject nou niet direct het meest handige om te doen.quote:Op maandag 6 juni 2011 12:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Wat er nu hangt aan kermisverlichting is wel even wat anders dan wat er na '72 is geplaatst. De aangegeven snelheden zijn nu ook maximumsnelheden, dus de mensen die die zich daar niet aan houden, houden zich ook niet aan de huidige 100.
quote:Op maandag 6 juni 2011 22:53 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
130 km/h heeft niks met tijdsbelang te maken. Heeft te maken met comfortabel en vlot reizen. Het maakt me persoonlijk niks uit want ik rij toch hoe hard ik zelf wil.
Frankrijk heeft 2x zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners als wij (bron), maar verder werkt het inderdaad primaquote:Op zondag 26 juni 2011 16:01 schreef schaal_9 het volgende:
In Frankrijk bijvoorbeeld is een limiet van 130 km/uur gewoon standaard (bij droog weer) en dat werkt prima.
Verkeersdoden vallen idd alleen maar op autosnelwegenquote:Op zondag 26 juni 2011 16:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Frankrijk heeft 2x zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners als wij (bron), maar verder werkt het inderdaad prima
Dat komt voor een groot deel doordat er daar veel meer kilometers worden gereden op de binnenwegen in verhouding tot autosnelwegen. Het is daar wel veiliger geworden doordat de gemiddelde snelheid is gedaald, maar wel een daling tot realistische snelheden.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Frankrijk heeft 2x zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners als wij (bron), maar verder werkt het inderdaad prima
Het is wel frappant dat de landen met de laagste maximumsnelheden (Nederland en Groot-Britannië) ook de landen zijn met de minste verkeersdoden, vind je niet?quote:Op zondag 26 juni 2011 16:17 schreef OEM het volgende:
[..]
Verkeersdoden vallen idd alleen maar op autosnelwegen
Dat betekent niet meteen dat er een verband is natuurlijk. Wellicht ligt het bv ook aan de volksaard, of nog logischer: aan het niveau van de rijlessen.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:19 schreef Tijn het volgende:
Het is wel frappant dat de landen met de laagste maximumsnelheden (Nederland en Groot-Britannië) ook de landen zijn met de minste verkeersdoden, vind je niet?
Die doden vallen zeker vooral op de Autoroute.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Frankrijk heeft 2x zoveel verkeersdoden per miljoen inwoners als wij (bron), maar verder werkt het inderdaad prima
Omdat de afstanden dusdanig kort zijn dat de voordelen van een hogere snelheid niet opwegen tegen de nadelen.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:17 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
De vraagt blijft hoe het kan dat Nederlanders de voordelen inzien van langzaam rijden.
Er zijn hartstikke veel landen waar je maximaal 100 km/u op de snelweg mag (bron).quote:Denk aan 100 op de snelweg... dat doen ze in geen enkel ander land!
Waarom zou je het risico willen verhogen als het verder geen voordelen biedt? Om nog maar te zwijgen over het milieu natuurlijk.quote:Zijn we te nuchter geworden? Er is een bepaald risico dat mensen aanvaarden, en die grens ligt hier wel heel laag.
Waarom geilen mensen ineens wel op al die overheidsbemoeienis als het om rijsnelheden gaat? De reistijd is al aanzienlijk verlegd! Ook wat milieu betreft: daar kun je op andere manieren weer verstandig mee omgaan (bijvoorbeeld meer biologisch voedsel). We zijn inderdaad te nuchter, want over de grens... daar kan het ineens wel.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat de afstanden dusdanig kort zijn dat de voordelen van een hogere snelheid niet opwegen tegen de nadelen.
[..]
Er zijn hartstikke veel landen waar je maximaal 100 km/u op de snelweg mag (bron).
[..]
Waarom zou je het risico willen verhogen als het verder geen voordelen biedt? Om nog maar te zwijgen over het milieu natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |